S učenicima ponovite sadržaje koje su naučili u osnovnoj školi o monsunskoj Aziji. Stavite naglasak na važnost monsuna za taj prostor. Potom projicirajte iz e-Škole DOS Geografija 1, Modul 2, Jedinica 2.4. interaktivni video satelitske snimke iznad Indijskog oceana za vrijeme ljetnog monsuna i s učenicima raspravite kakvo vrijeme ljetni monsun donosi. Pokažite im iz e-Škole DOS Geografija 1, Modul 2, Jedinica 2.4. fotografije utjecaja ljetnog monsuna na život ljudi. S učenicima raspravite na koje sve aspekte života ljudi djeluje ljetni monsun. Njihove odgovore zapišite na ploču i tematski ih organizirajte (npr. gradnja kuća, poljoprivreda, zaštita od poplava i sl.). Učenici neka u paru odaberu jedan aspekt utjecaja ljetnog monsuna na život ljudi. Zadajte im da s pomoću alata Pixton izrade strip kojim će prikazati odabrani aspekt utjecaja ljetnog monsuna. Dopustite im da se služe prilikom prikupljanja informacija svim dostupnim izvorima podataka kako bi strip bio što uspješniji. Nakon što izrade strip, neka ga postave na razrednu Padlet ploču te neka ukratko opišu koji su aspekt prikazali. Parovi učenika neka potom predstave svoje stripove drugim učenicima u razredu. Nakon prezentacije svih stripova povedite raspravu s učenicima o uvjetima života u monsunskoj Aziji te izradite kviz o tome sadržaju u Socratievu.
Prilikom same prilagodbe scenarija važno je imati na umu to da učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu te da ovisno o individualnim potrebama i karakteristikama učenika treba temeljiti odabir metoda i postupaka prilagodbe. Preporučuje se učenika s teškoćama u razvoju smjestiti u prvu klupu ili u neposrednu blizinu učitelja kako bi dobio primjerenu podršku i pomoć prilikom zadavanja i izvršavanja aktivnosti
Za zvučne videozapise treba unaprijed pripremiti tekst natuknice teksta koji se reproducira u videozapisu. Također bi bilo poželjno prije svake nastavne jedinice pripremiti na papiru sve ključne pojmove koji će se spominjati.
Ako se u razredu nalazi učenik s poremećajem iz autističnog spektra, važno mu je najaviti gledanje filma, trajanje aktivnosti i pojasniti sadržaj videozapisa.
Učenicima s oštećenjima sluha dobro je dati predložak s napisanim sadržajem teksta koji će ostali učenici slušati tijekom gledanja videozapisa.
Tijekom reproduciranja fotografije s e-Škole DOS Geografija 1, Modul 2, Jedinica 2.4. učencima s teškoćama omogućite prilagodbu kontrasta na računalu, fonta, veličine slova i uključivanje opcije za disleksiju.
Prilikom rasprave koristite jednostavna i jasna pitanja koja će bit razumljiva učeniku sa specifičnim teškoćama u učenju. Učeniku s poremećajem aktivnosti i pažnje za vrijeme rasprave dodijelite ulogu moderatora. Pripremite mu pitanja i dodijelite mu ulogu kako bi aktivno sudjelovao u aktivnostima rasprave. Ne treba inzistirati da učenik s poremećajem jezično-govorno-glasovne komunikacije (npr. mucanje, apraksija, artikulacijsko-fonološki poremećaj) u zadatku govori, izlaže ili da učenik s disgrafijom ne piše zadatke na ploču, naravno osim ako ne izrazi želju za tim.
Prilikom podjele u parove, učeniku s teškoćama u razvoju dodijelite učenika koji će pozitivno utjecati na njega. Pritom vodite računa o tome da učenik s teškoćama bude aktivno uključen u rad u paru.
Provjerite znaju li se učenici s teškoćama služiti digitalnim alatom (Pixton) po potrebi osigurajte pisane upute popraćene vizualnim prikazom. Ako je u razredu učenik iz autističnoga spektra, možete mu omogućiti i crtanje stripa na papiru te poticanje njegova specifičnog interesa. Svakako unaprijed najavite aktivnost i ukratko objasnite tijek aktivnosti,
Prilikom izrade kvizova u Socrativu vodite računa o tome da su pitanja jezično pojednostavljena (jednostavne kraće rečenice, rečenice s jasno naznačenim subjektom i predikatom, uobičajen poredak riječi u rečenici). Učenicima sa specifičnim teškoćama u učenju problem stvaraju zadatci u kojima je potrebna brzina, stoga prilikom rješavanja kviza najprije pročitajte pitanja i ponuđene odgovore tek onda omogućite svim učenicima da odgovaraju na pitanja. Omogućite učenicima s teškoćama dulje vrijeme za odgovaranje na pitanje.
Prilagodba scenarija treba biti u skladu s preporukama stručnoga tima škole i učenikovim teškoćama.
Dodatne informacije možete dobiti na poveznici: Smjernice za rad s učenicima s teškoćama MZO
Neka učenici, koristeći se mrežnim pretraživačima i tražilicom, pronađu koji su uvjeti za uzgoj riže. Neka samostalno povežu i objasne relacije između riže, ljetnoga monsuna i kiše te pripreme kratko izlaganje za učenike u svome razredu.
Učenike uputite da pročitaju nastavnu jedinicu e-škole DOS Geografija 1, Modul 2, Jedinica 2.4. Dodatno s njima provjerite jesu li ovladali osnovnim konceptima i činjenicima tako da vam kažu koliki su rezultat postigli na kvizu koji se nalazi na kraju jedinice. Razriješite zajedno s njima eventualne nedoumice. Zadajte im da u paru odaberu bilo koji segment teksta koji ih se posebno dojmio ili ih je posebno zainteresirao. Ako se određeni dijelovi sadržaja ponavljaju, organizirajte rad tako da ne postoje više od 3 para koja obrađuju isti sadržaj. Neka pronađu fotografiju ili videoisječak na nekom mrežnom servisu za besplatne sadržaje (primjerice Pixabay). Izabrane fotografije ili videoisječke neka oblikuju kao interaktivni sadržaj u ThingLinku. Učenike upoznajte s alatom koristeći se uputama e-Laboratorija kao i koristeći se videima koji su dostupni u samome alatu. Učenicima za rad podijelite tablete ili, ako ste mogućnosti, prijenosna ili stolna računala. Prilikom izrade interaktivnoga sadržaja učenici neka posebnu pažnju posvete da fotografijom ili videoisječkom predstave ono što će objašnjavati interaktivnim elementima. Učenici neka dodatno istraže, s obzirom na odabrani sadržaj, s pomoću mrežnih pretraživača kako se čovjek prilagodio snazi prirode u prostoru monsuna i to neka predstave prezentirajući interaktivni sadržaj. Neka iznesu svoje mišljenje o tome jesu li postupci prilagodbe pozitivno ili negativno utjecali na prirodu i okoliš te neka argumentiraje stavove. Prije nego što počnu s izradom, raspravite s njima mogućnosti koje mogu upotrijebiti u izradi interaktivnoga sadržaja. Svoje interaktivne sadržaje neka podijele u sustavu za učenje na daljinu drugim učenicima, primjerice putem društvene mreže Yammer, a ostali učenici neka ostave svoje povratne informacije kao oblik vršnjačkog vrednovanja. Nakon što prouče ostale uratke učenika iz razreda, zajedno s njima komentirajte kako se ljudi suočavaju s vremenskim nepogodama u Hrvatskoj (primjerice poplave u Gunji, tuča u Čazmi i slično).
Predvidite da će učeniku s teškoćama u razvoju trebati više vremena prilikom izvršavanja samostalne aktivnosti. Učenike se specifičnim teškoćama u učenju uputite da prilikom čitanja teksta na e-škole DOS Geografija 1, Modul 2, Jedinica 2. uključe aplikaciju Omoguru na kojoj mogu prilagoditi veličinu i vrstu fonta i kontrast pozadine. Za učenike s oštećenjem vida treba prilagoditi svjetlost i kontrast na zaslonu. Prilikom zamora očiju učeniku treba dopustiti kraće stanke. Po potrebi digitalni sadržaj omogućite učeniku u pisanom obliku. Učeniku s poremećajem iz autističnoga spektra najavite aktivnosti. Poželjno je da je cijela aktivnost popraćena vizualnom podrškom. Također, učenici osim Omoguru aplikacije mogu i u samom digitalnom sadržaju na e-Škole DOS Geografija 1, Modul 2, Jedinica 2.4. podesiti veličinu i vrstu fonta, kontrast pozadine i uključiti opciju za disleksiju.
S obzirom da ova cjelina nosi mnoštvo novih pojmova, bilo bi dobro potaknuti učenike da izrade malu umnu mapu tih pojmova koja će im stalno biti dostupna i koju će moći dopunjavati novim pojmovima i definicijama. Provjeravajte je li učenik s teškoćama u razvoju razumio zadatak i pojmove. Također, za učenike s motoričkim teškoćama osigurajte već unaprijed pripremljenu umnu mapu koja obuhvaća ključne pojmove.
Za vrijeme rješavanja kviza pročitajte pitanja i razjasnite eventualne nedoumice.
Tijekom podjele u parove vodite računa o tome da učenika s teškoćama stavite u par s učenikom koji će ga motivirati i poticati.
Prilikom izrade interaktivnog sadržaja provjerite znaju li se učenici s teškoćama u razvoju služiti digitalnim alatom ThingLinku. Osigurajte im pisanu uputu koju možete popratiti vizualnom podrškom. Ako se učenik s teškoćama ne snalazi u samostalnoj izradi, omogućite mu vršnjačku podršku (rad u paru). Za učenike s teškoćama općenito je dobro predvidjeti rad u paru ili grupi kako bi, primjerice, suučenik po potrebi mogao usmjeravati učenika s određenim oštećenjem ili poremećajem ili mu pomagati, no pritom je potrebno imati na umu to da pretjerano pružanje pomoći može otežati osamostaljivanje učenika u nastavi.
Prilikom rasprave i navođenja svojih mišljenja ne inzistirajte da učenik s teškoćama u razvoju priča pred cijelim razredom ako se ne osjeća ugodno. Svakako pohvalite trud i napredak kod samog izvršavanja zadatka bez obzira na ovu posljednju sastavnicu.
Prilagodba scenarija treba biti u skladu s preporukama stručnoga tima škole i učenikovim teškoćama.
Učenici neka istraže, koristeći se relevantnim izvorima znanja, koji prostor smatramo monsunskom Azijom. Neka izdvoje države koje se nalaze na prostoru monsunske Azije te neka odaberu jednu i predstave prirodno-geografska i društveno-geografska obilježja te države infografikom izrađenom u Piktochartu.
Učenike uputite na to da prouče tekst na e-Škole DOS Geografija 1, Modul 2, Jedinica 2.4. Kako sjede u parovima, jednom učeniku zadajte zadatak vezan uz zimski, a drugom uz ljetni monsun. Uputite ih da, ovisno o monsunu koji su dobili, odaberu primjerene slike iz e-Škole DOS Geografija 1, Modul 2, Jedinica 2.4.Odabrane slike neka spreme na stolno računalo. Na temelju pročitanog teksta, interaktivnih prikaza te slika, odnosno tematskih karata, svaki član para mora objasniti uzroke postanka i posljedice puhanja zimskog odnosnog ljetnog monsuna. Bilješke vezane uz slike neka si zapišu u bilježnicu. Zadajte im da, koristeći program Screen-o-Matic, snime prezentaciju u trajanju do 3 minute u kojoj će objasniti zadani sadržaj. Nakon toga neka u paru razmjene izrađene videouratke te neka ih pogledaju i međusobno objasne moguće nejasnoće. Par, koji to želi, neka prezentira svoj video pred razredom. Na kraju zajedno s učenicima komentirajte sve videouratke. Učenici koji su imali isti zadatak neka usporede svoje videouratke i zaključke.
Predvidite da će učeniku s teškoćama u razvoju trebati više vremena prilikom izvršavanja samostalne aktivnosti. Učenike sa specifičnim teškoćama u učenju uputite da prilikom čitanja teksta na e-Škole DOS Geografija 1, Modul 2, Jedinica 2.4. uključe aplikaciju Omoguru u kojoj mogu samostalno prilagoditi veličinu i vrstu fonta i kontrast pozadine. Za učenike s oštećenjem vida treba prilagoditi svjetlost i kontrast na zaslonu. Prilikom zamora očiju učeniku treba dopustiti kraće stanke. Po potrebi digitalni sadržaj omogućite učeniku u pisanom obliku. Učeniku s poremećajem iz autističnoga spektra najavite aktivnosti. Poželjno je da je cijela aktivnost popraćena vizualnom podrškom. Također, osim aplikacije Omoguru učenici unutar samog digitalnoga obrazovnog sadržaja na e-Škole DOS Geografija 1 mogu prilagoditi veličinu i vrstu fonta, kontrast pozadine te uključiti opciju za disleksiju.
Prilikom odabira slika iz galerije e-Škole DOS Geografija 1, Modul 2, Jedinica 2.4. vodite računa o tome da učeniku s oštećenjem vida pripremite i pisani opis slike.
Za vrijeme rada u paru ili grupi vodite računa o tome da učenik s teškoćama u razvoju aktivno sudjeluje u svim aktivnostima te da nikako ne bude dio grupe kao pasivan promatrač. Prilikom rada u grupi vodite brigu o tome da učenici sudjeluju u aktivnostima koje za njih imaju najmanje prepreka u odnosu na prisutno ograničenje, primjerice da učenik s poremećajem jezično-govorno-glasovne komunikacije u zadatku ne treba govoriti ili da učenik s disgrafijom ne piše zadatke na ploču (osim ako ne izrazi želju za tim). Ako se u razredu nalazi učenik s poremećajem iz autističnoga spektra, omogućite mu da samostalno odabere u kojoj grupi želi sudjelovati, ovisno o području svoga interesa.
Prilikom rada u paru važno je osigurati jasne upute za učenike s teškoćama u okviru grupe u kojoj se nalaze kako bi se izbjegla situacija da učenik ne sudjeluje ili iščekuje zadatak.
Učenike s poremećajem pažnje i aktivnosti potrebno je uključiti u grupu u kojoj se nalaze učenici koji djeluju usmjeravajuće (oblik vršnjačke podrške).
Pokažite kako se radi u digitalnom alatu Screen-o-Matic. Prema potrebi osigurajte pisane upute popraćene vizualnom podrškom za učenike sa specifičnim teškoćama učenja i učenike s poremećajem iz autističnog spektra.
U prezentacijskom dijelu aktivnosti važno je voditi računa o tome da predstavnik grupe ne bude učenik koji osjeća nelagodu tijekom čitanja ili javnog nastupa zbog svoje teškoće (primjerice, učenik s disleksijom ili učenik koji muca ili učenik koji ima izraženu anksioznost).
Ne treba inzistirati da učenik s poremećajem jezično-glasovno-govorne komunikacije (npr. mucanje, apraksija, artikulacijsko-fonološki poremećaj) prezentira video.
Prilagodba scenarija treba biti u skladu s preporukama stručnoga tima škole i učenikovim teškoćama.
Učenici koji žele znati više neka istraže podrijetlo naziva monsun te neka pripreme kratko izlaganje ostalim učenicima u razredu.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.