Međupredmetna tema
Građanski odgoj i obrazovanje
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

Kako prepoznati antidemokratsko ponašanje?

Međupredmetna tema
Građanski odgoj i obrazovanje

Odgojno-obrazovna očekivanja
ključni pojmovi
  • POV: cenzura, autocenzura, vrste cenzure
  • IZVAN 1: otvoreno društvo, građanska prava, demokracija
  • IZVAN 2: korupcija, zviždači
  • TZK: poštena igra
  • HRV: društvene mreže, demokratska načela
Nastavna aktivnost za predmet Povijest

I autocenzura je cenzura

Razgovarajte s učenicima o cenzuri. Što oni misle da je cenzura? Je li cenzura štetna ili poželjna pojava? Primijećuju li danas neke pojave cenzure u javnoj sferi? Neka za uvod pročitaju enciklopedijsku natuknicu o cenzuri kako bi se upoznali s vrstama cenzure.

Učenike zatim podijelite u četveročlane grupe. Dio grupa će istraživati slučajeve cenzure i naznake moguće autocenzure za vrijeme komunističke Jugoslavije, a dio učenika za vrijeme suvremene Hrvatske od 2000. nadalje. Učenici će raditi mrežno pretraživanje. No, zadajte im prikladne tekstove za početak istraživanja. Primjerice tekst za razdoblje cenzure u Jugoslaviji (str. 5-10) i neke primjere cenzure u Jugoslaviji: tekst o cenzuri filmova i tekst o cenzuri u glazbi. Za Hrvatsku nakon 2000. možete predložiti dio knjige Gazda (str. 121-131) ili novinski članak o tome što su novinari percipirali kao ''zabranjene'' teme u svojim redakcijama. Učenici će izraditi plakat kojim će prikazati rezultate svog istraživanja. Učenici mogu izraditi plakat u ''duhu cenzora'' ili napraviti plakat koji je ''odgovor autora'' na neki slučaj cenzure. Učenici plakate mogu izraditi koristeći digitalni alat Piktochart.

Učenici plakate predstavljaju pred razredom. Neka opišu slučajeve cenzure ili autocenzure koji su ih potaknuli na izradu njihovog plakata. Komentirajte s učenicima koliko su cenzura i autocenzura bili prisutni u vrijeme komunističke Jugoslavije, a koliko danas. Jesu li za to odgovorniji institucionalni čimbenici (npr. zakonski i politički) ili ekonomski čimbenici (npr. pritisak oglašivača koji uskraćuju oglašavanje u mediju koji o njima izvještava kritički)? U kojem je razdoblju prisutnija politička, a u kojem ekonomska cenzura? Neka učenici razmisle na koji se način autocenzura u medijima provodi danas, jesu li razlozi isti koji su bili krajem 20.st. ili neki drugi. Neka učenici argumentiraju svoje stavove.

Postupci potpore

U aktivnosti govora i rasprave, uputno je da učenici s teškoćama dobiju predložak s pitanjima i prema izrađenom planu ili uz usmjeravanje raspravljaju te učenike koji mucaju ili imaju artikulacijskih teškoća ne treba ispravljati i ne treba inzistirati da govore ako to sami ne žele. Predložak s pitanjima, kao i tekst kojega čitaju, može biti prilagođen (posebice za učenike s teškoćama čitanja i pisanja) primjerice, veličinom slova, podebljanim tiskom, povećanim razmakom, jasnim i kratkim pitanjima, dvostrukim proredom između riječi i rečenica, s poravnanjem teksta s lijeve strane kao i uputama, a neki važni pojmovi mogu biti podebljani. Prilikom rada u grupi i prilikom istraživanja, dobro je da učenici s teškoćama rade u paru s najbližim suučenikom te im je uputno dati kratka i jasna pitanja koja će im poslužiti u objedinjavnju podataka. Pri planiranju aktivnosti može se predvidjeti na što će učenik posebno obraćati pažnju, čime je učenika unaprijed potrebno upoznati kako bi se na dogovoreni način mogao pripremiti. Uputno je s učenikom dogovoriti prikupljanje podataka određene vrste ili točno određenih podataka. Prilikom izrade plakata i korištenja digitalnog alata, potrebno je ponavljati naputak za rad uz više usmenog objašnjenja i stalnog praćenja učenika. Pritom je potrebno omogućiti kraće etape rada uz dovoljno vremena za izvedbu. Važno je uzeti u obzir da alati budu dostupni učeniku s obzirom na vrstu teškoća ili poremećaja (učenici s oštećenjima vida, sluha, motoričkim teškoćama). Za učenike s oštećenjima vida poželjno je da imaju svoje računalo, tablet ili čitač ekrana, a slabovidni učenici prilagodbu ekrana uz pomoć programa ZoomText.
Više u: Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Učenici uspoređuju slobodu medija u Hrvatskoj sa slobodom medija u susjednim državama i s državama u kojima su slobode medija najveće. Za istraživanje mogu koristiti godišnje izvješće o slobodi medija koje objavljuju Reporteri bez granica. Učenici svoju analizu (200-300) riječi pišu u digitalnom alatu Microsoft Word.

Nastavna aktivnost za predmet Povijest

I autocenzura je cenzura

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Četvrti razred srednje škole
Odgojno-obrazovni ishodi
  • SŠ POV A.4.1. Učenik prosuđuje odnose različitih društvenih skupina te dinamiku društvenih promjena u Hrvatskoj, Europi i svijetu u prvoj polovici 20. stoljeća.
  • SŠ POV D.4.2. Učenik prosuđuje nastanak i nestanak dviju jugoslavenskih država kao i stvaranje samostalne i demokratske Hrvatske.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Politika i gospodarstvo
Izvannastavna aktivnost

Zvižduk demokracije

Pripremite Conceptboard ploču za suradnju te u vašoj Teams grupi, u kanalu za ovu temu, tab s poveznicom na nju. Najavite učenicima da ćete se pripremiti za obilježavanje Međunarodnog dana borbe protiv korupcije.

Na početku aktivnosti, pokažite učenicima sljedeći video Sometimes the Truth Needs Friends (po potrebi u suradnji s nastavnikom Engleskog jezika), a nakon toga ih pitajte kako bi jednom riječju opisali glavnu temu videa. Prikupite njihove asocijacije koristeći tab s Conceptboard pločom te ih razvrstajte na pozitivne i negativne. Porazgovarajte o tome zašto netko odluči prijaviti nepravilnosti, a netko drugi zažmiri na njih te kako zovemo osobe koje prijavljuju nepravilnosti unutar državnog, ali i privatnog sustava.

Uputite učenike na interaktivni video Tko su zviždači? pripremljenom poveznicom na tabu vašeg kanala. Pitajte učenike: Mogu li nabrojati neke zviždače? Postoje li zviždači u školi? Jesu li oni heroji ili žrtve? Neka svoje odgovore napišu na Sticky note Conceptboard ploče te o njima raspravite. Možete im podijeliti i video o korupciji i zamoliti ih da povežu vrste korupcije s odgovarajućim značenjem.

Potom učenike podijelite u parove te im zadajte da pronađu poznate zviždače i istraže priču jednoga od njih. Priču o svakome od njih neka prikažu stripom koji mogu izraditi koristeći alat Pixton. Strip može imati nekoliko stranica te treba pričati priču iz koje se vidi cijeli tijek događaja od prijave nepravilnosti do reakcije koja je uslijedila prema prijavitelju i prema počinitelju nepravilnosti. Gotove stripove neka objave na Conceptboard ploči i međusobno komentiraju pa ih po potrebi mogu i popraviti.

Zatim ih uputite, da u istim parovima, prouče Zakon o zaštiti prijavitelja nepravilnosti, koji ste postavili na sljedeći tab vašeg kanala i istraže kada je donesen. Prokomentirajte što bi se dogodilo sa zviždačima iz njihovih stripova da je Zakon donesen ranije. Neka pronađu kako se zakon sada provodi.

Povodom Međunarodnog dana borbe protiv korupcije koji se obilježava 9. prosinca učenici mogu organizirati virtualnu izložbu svojih stripova koristeći alat Artsteps. Uz izložbu neka organiziraju i javnu debatu u školi na temu “Učenici trebaju prijaviti varanje na ispitima” ili “Korupcija počinje u školi”.

Izvannastavna aktivnost

Zvižduk demokracije

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Četvrti razred srednje škole
Svrha
  • Učenici istraživanjem zviždača, shvaćaju da postoji potreba za prijavljivanjem nepravilnosti i suprotstavljanjem korupciji.
Razina složenosti primjene IKT
  • Napredna
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Engleski jezik
Nastavna aktivnost za predmet Tjelesna i zdravstvena kultura

Snimi igru

Aktivnost započnite razgovorom s učenicima o sudjelovanju u sportovima, poštivanju pravila igre i protivnika (fair play), solidarnosti i disciplini koji su dio pozitivnih i pravednih sastavnica demokratskog društva. Uputite učenike na pretraživanje internetskih stranica o razlikama demokratskog i antidemokratskog društva u sportu. Neka istraže što više slučajeva antidemokratskog ponašanja (rasističko, ksenofobično) na terenu kojim se krše pravila i ljudska prava, npr. dovikivanje navijača rasističkim porukama, bacanje banane na teren tamnoputom nogometašu, krive odluke sudaca koje su utjecale na konačni rezultat utakmice itd. Neka istraže što više situacija, a rezultate istraženog objave na pripremljenoj Lino ploči. Prije analiziranja njihovih rezultata istraživanja, podijelite s njima video koji govori o rasizmu u nogometu. Jesu li odluke nogometnog suca i nogometaša bile pravedne i jesu li utjecale na krajnji rezultati utakmice? Na temelju istraživanja i prikazanog videa, potaknite ih da zaključe jesu li navedni primjeri odraz demokratskog ponašanja.

Potom organizirajte međurazredno prvenstvo u nogometu. Sudjelovanjem na utakmici, prijavljene ekipe dužne su poštivati fair play pravila i shodno uputama nastavnika primjenjivati ih na utakmici. Svakoj ekipi dodijelite i učenika novinara koji će tijekom utakmice izvještavati o uspjehu njegove ekipe i tijeku utakmice. Učenicima novinarima dodijelite smjernice za praćenje utakmice i pisanje izvješća. Trebaju pratiti odluke sudaca na utakmici, ponašanje igrača na terenu, lažiranje prekršaja, međusobnu komunikaciju igrača, ali i igrača i sudca, ponašanje učenika na tribinama i sl. U sklopu izvješća s utakmice, neka uključe i intervjuiranje igrača.

Natjecanje neka bude popraćeno i s gledateljima od strane svake ekipe. Uputite učenike gledatelje da zajednički naprave transparent kojim će potaknuti ekipu na što bolji uspjeh i na fair play pravila, bez diskriminacije na bilo kojoj osnovi. Transparent treba naglasiti vrijednosti i kvalitetu tima, a poštenim i pravednim bodrenjem svoje ekipe, omogućiti što bolji ugođaj na utakmici.

Svaka ekipa također treba imenovati svoga zapisničara događaja. Oni prate cjelokupni događaj i bilježe svoja opažanja. Zadužite i učenike za fotografiranje događaja.

Po završetku natjecanja, službeni zapisničari i novinari neka usporede svoja izvješća, usuglase se i pripreme vijest o događaju koju će, uz odabrane fotografije, objaviti na mrežnoj stranici škole.

Postupci potpore

Za istraživanje, potrebno je s učenikom s teškoćama dogovoriti prikupljanje podataka određene vrste ili točno određenih podataka. Važno je uzeti u obzir da alati budu dostupni učeniku s obzirom na vrstu opterećenja ili poremećaja (učenici s oštećenjima sluha, motoričkim teškoćama, a učenici s oštećenjem vida poželjno je da imaju svoje računalo ili tablet ili čitač ekrana te slabovidni učenici prilagodbu ekrana uz pomoć programa ZoomText). Za gledanje videoprikaza, kao i u razgovoru, uputno je za učenike s teškoćama pripremiti predložak s tekstom i pitanjima te provjeriti razumiju li sve ključne pojmove te im je njihovo značenje potrebno ponoviti. Tijekom sudjelovanja u utakmici važno je učeniku s teškoćama osigurati mogućnost sudjelovanja u skladu s njegovim sposobnostima i ograničenjima, primjerice dodijeliti mu ulogu učenika novinara za koju učenik s motoričkim teškoćama može dobiti pitanja u vezi s praćenjem nekih elemenata, primjerice odluke sudaca na utakmici, ponašanje igrača na terenu, ponašanje učenika na tribinama. Učenici mogu o tome usmeno izvještavati, odnosno odgovarati na pripremljena pitanja.
Više u: Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Učenici koji žele znati više na kraju mogu napraviti prezentaciju o cijelom događaju i predstaviti je u digitalnom alatu Powerpoint te objaviti na stranicama škole.

Nastavna aktivnost za predmet Tjelesna i zdravstvena kultura

Snimi igru

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Četvrti razred srednje škole
Odgojno-obrazovni ishodi
  • SŠ TZK G.A.4.1. Učenik primjenjuje kineziološka teorijska i motorička znanja.
  • SŠ TZK G.A.4.2. Učenik izvodi složenije tehničko taktičke elemente sporta.
  • SŠ TZK G.D.4.3.Učenik prosuđuje kao primjerenost zaključka i podupire aktivnosti koje doprinose samopoštovanju i samopouzdanju.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost
Nastavna aktivnost za predmet Hrvatski jezik

Tik-tak Tik-Tok

Aktivnost započnite razgovorom o društvenim mrežama. Zamolite učenike da u pripremljen oblak riječi koristeći alat Mentimeter upišu društvenu mrežu kojom se najčešće služe. Nakon što prikupite odgovore, izdvojite društvene mreže koje se temelje na dijeljenju videosadržaja: YouTube, Instagram, Tik-Tok, Facebook i dr. Porazgovarajte o sličnostima i razlikama u sadržajima koji se dijele na tim društvenim mrežama te obilježjima korisnika. Najavite da ćete se u središnjem dijelu aktivnosti usredotočiti na to krše li vlasnici društvenih mreža demokratska načela, s osobitim osvrtom na društvenu mrežu Tik-Tok i fenomenom njezine rasprostranjenosti i kontroverza koje izaziva.

Upitajte učenike što misle o glavnom razlogu najavljenom zabranjivanju Tik-Toka u SAD-u. Moguća su sljedeća pitanja: Koje podatke možemo sve prikupiti pregledavajući objave na Tik-Toku? Je li Tik-Tok iskorišten za međunarodnu špijunažu? Kako bi se moglo špijunirati konkurenciju putem objava na društvenoj mreži? Iskorištavaju li vlasnici društvenih mreža osobne podatke korisnika za svoju ekonomsku korist? U kojoj je mjeri to iskorištavanje korisnika demokratsko? Smatrate li da objave sadržaja na Tik-Toku mogu ugrožavati nacionalnu sigurnost neke zemlje ili osobnu sigurnost pojedinca? Biste li sami objavljivali sadržaje na Tik-Toku? Pod kojim uvjetima biste prihvatili prikupljanje svojih podataka? Kakvo ponašanje biste ocijenili antidemokratskim, stoga i neprimjerenim za dijeljenje na Tik-Toku? Učenike zamolite da palčevima gore, dolje, ravno položenima, signaliziraju kako se služe društvenom mrežom Tik-Tok. Palac gore dignut će učenici koji su aktivni na Tik-Toku i kao gledatelji i kao autori videa, ravno će ga položiti oni koji pregledavaju dostupne sadržaje, komentiraju ih i dijele, a palac će dolje okrenuti učenici koji nisu udruženi na Tik-Toku. Ovo glasanje učenici će ostvariti pomoću aplikacije Mentimeter.

Nakon što se učenici izjasne, potaknite iz na kratku raspravu u trima grupama u koje su se razdijelili. Neka iznesu svoje argumente u prilog zauzetom stavu o društvenoj mreži te potkrijepe svoje stavove primjerima videa objavljenih na Tik-Toku, a koji će biti povezani s temom demokratskoga ponašanja. Kao podsjetnik u koje kategorije pripadaju demokratska ponašanja, možete s učenicima podijeliti plakat Slagalica 9 ključnih pojmova.

Na kraju aktivnosti učenici samostalno pišu raspravljački esej u kojem objedinjuju prikupljene argumente kojima će dokazati ili opovrgnuti tezu da društvena mreža Tik-Tok doprinosi širenju antidemokratskoga ponašanja te da ju treba ukinuti. U eseju učenici će preispitati oba gledišta i na kraju donijeti zaključke i preporuke za demokratsko ponašanje u digitalnom svijetu. Esej mogu napisati koristeći alat za obradu teksta Word.

Postupci potpore

Prilikom razgovora, kao i kod rasprave, uputno je da učenik s teškoćama dobije pitanja i prema izrađenom planu ili uz usmjeravanje raspravlja. Učenike koji mucaju, imaju artikulacijske poremećaje ne treba ispravljati. Za rad u grupi dobro je da učenik s teškoćama više radi u paru s najbližim suučenikom, a pritom je dobro da ima plan rada u koracima i pripremljen predložak na kojem može pratiti ključne pojmove (primjerice učenik s teškoćama čitanja i pisanja, s deficitom pažnje/poremećajem hiperaktivnosti i oštećenjem sluha). Predložak može biti prilagođen primjerice, veličinom slova, podebljanim tiskom, povećanim razmakom, jasnim i kratkim pitanjima i dr. Prilikom samostalnog pisanja, potrebno je definirati strukturu kako bi im pisano izražavanje bilo uspješnije. Stoga je uputno da učenici s teškoćama, posebno učenici s teškoćama čitanja i pisanja, ne moraju puno pisati, da imaju produljeno vrijeme za zadatak, a pogreške u pisanju, kao i u primjeni pravopisnih i gramatičkih normi, ne treba ispravljati, nego ih samo naznačiti ili podcrtati riječ u kojoj se nalazi pogreška, kako bi učenik sam naučio i ispravio pogreške.
Više u: Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Učenici koji žele više mogu po uzoru na plakat Slagalica 9 ključnih pojmova izraditi svoju virtualnu Padlet ploču na kojoj će razvrstati priloge s Tik-Toka na demokratske i uključive te antidemokratske, isključive, ali još uvijek zakonite i antidemokratske i nezakonite, npr. one koje koji pozivaju na nasilje, rasizam i sl.

Nastavna aktivnost za predmet Hrvatski jezik

Tik-tak Tik-Tok

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Četvrti razred srednje škole
Odgojno-obrazovni ishodi
  • SŠ HJ C.4.1. Učenik kritički procjenjuje utjecaj medijskih tekstova na doživljaj stvarnosti i oblikovanje identiteta primatelja.
  • SŠ HJ A.4.4. Učenik piše raspravljačke tekstove u kojima ostvaruje obilježja funkcionalnih stilova u skladu sa svrhom teksta i željenim učinkom na primatelja.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Politika i gospodarstvo

Dodatna literatura, sadržaji i poveznice

Medijska pismenost. Medijska i informacijska pismenost (26.12.2020.).

Kuća ljudskih prava (2016) Aktivno građanstvo (26.12.2020.).

Hrvatski centar za dramski odgoj (2017). Odgoj za građanstvo, odgoj za život. Priručnik aktivnih metoda za građanski odgoj i obrazovanje s primjerima dobre prakse (26.12.2020.).

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.