Međupredmetna tema
Poduzetništvo
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

Od prvog do zadnjeg

Međupredmetna tema
Poduzetništvo

Odgojno-obrazovna očekivanja
ključni pojmovi
  • INF: zbrinjavanje, elektronički otpad
  • HRV: slikovni prikaz podataka, roman za djecu i mlade
  • ENG: kratak i jednostavan tekst
  • MAT: decimalni broj, novac
Nastavna aktivnost za predmet Informatika

“Zlatni” otpad

Razgovarajte s učenicima o dijelovima osobnoga računala, o tome koji su dijelovi važni za rad računala, koji su najčešći kvarovi na računalu, kako bi otklonili kvar ili gdje bi jednoga dana odložili pokvareni dio iz računala ili pak cijelo računalo. Pokušajte navesti učenike na sastavne materijale, mogu li se oni nakon vijeka korištenja ponovno koristiti, reciklirati, kako ih zbrinuti i gdje. Potom učenicima osvijestite koliko je važno pravilno zbrinuti elektronički otpad uz pregledavanje informativnog letka za građane o EE otpadu.

Podijelite učenike u tri grupe. One će predstavljati novi odjel unutar trgovine računalnom opremom koji se bavi zbrinjavanjem otpada. Unutar odjela postoje tri sektora. Svaka grupa zadužena je za jedan sektor te vrši zbrinjavanje jedne vrste otpada računalne opreme: plastika, metal i elektronički otpad. Cilj je aktivnosti suradnja svih grupa kako bi zaključili koliko otpada starih računala moraju prikupiti da bi se kupilo novo računalo prosječne cijene. Podijelite grupama papir veličine A3 na koji će upisivati dijelove računala vezane uz njihov sektor zbrinjavanja te popis najbližih centara kojima mogu predati prikupljen otpad. Ukažite im na važnost suradnje svih sektora kako bi spoznali koji se dijelovi računala mogu rastaviti da bi se odvojili metal i plastika. Učenici mogu pretraživati informacije na internetskoj stranici Fonda za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost u rubrici “Gospodarenje otpadom”. Učenici će vagati svoj otpad te izračunati novčani iznos koji za njega mogu dobiti. Za sektor zbrinjavanja metala informativna je cijena 0,85 kn/kg, za sektor zbrinjavanja plastike 1,55 kn/kg te za sektor zbrinjavanja elektroničkog otpada 2,60 kn/kg.

Nakon izračuna novčanog iznosa, grupe mogu prezentirati svoje vizije zbrinjavanja starih računala i njihovih dijelova. Usporedbom prezentiranih radova i raspravom o vrstama otpada te prikupljenim sredstvima zaključuju koliko je otpada potrebno zbrinuti da bi se kupilo novo računalo prosječne cijene te smatraju li opravdanim uspostavljanje odjela za zbrinjavanja otpada unutar trgovine računalnom opremom. Izrađene plakate mogu postaviti u nekom izložbenom prostoru škole. Postavite učenicima pitanja: Osim prodaje otpadnih dijelova računala, što biste mogli učiniti s odabranim otpadnim materijalom računala? Biste li osmislili određene proizvode? Zatim potaknite kreativnu raspravu.

Postupci potpore

U pripremi za sat, poželjno je da učenici posjete reciklažno dvorište i pogledaju dio za elektronički otpad.

Pomoću demonstracije pojedinih dijelova računala, sheme s fotografijama ili slikama s nazivima tih dijelova ili putem PowerPoint prezentacije ponovite glavne dijelove računala, materijal od kojeg su izrađeni te najčešće kvarove.

Uz prikazano možete staviti informativni letak, internetsku poveznicu ili broj telefona na kojem učenici mogu realizirati besplatan odvoz elektroničkog otpada. Uputno je demonstrirati jedan od mogućih načina, primjerice pozivom na broj ili putem SMS-a (posebno korisno za učenike s intelektualnim teškoćama).

Za potrebe rada u grupama osigurajte dovoljno otpadnih dijelova računala, a učenici od kuće mogu donijeti zaštitne rukavice. Učenike po potrebi organizirajte u parove, a učenicima s oštećenjima vida osigurajte zvučne opise rastavljenih dijelova računala i omogućite im da ih upoznaju putem dodira.

Kako bi se brže snašli na internetskim stranicama, učenicima naglasite koju kategoriju u rubrici “Gospodarenje otpadom” trebaju otvoriti ili im ponudite direktnu poveznicu (poželjno zbog učenika s većim teškoćama u čitanju i intelektualnim teškoćama). Također možete zajednički proći cjelokupnu rubriku po njezinim pojedinim sastavnicama.

Za potrebe upisivanja težina izvaganog materijala učenicima ponudite gotove uvećane tablice s već upisanim dijelovima koje njihova grupa prikuplja (pogodno za učenike s motoričkim oštećenjima, oštećenjima vida, učenike s intelektualnim teškoćama i većim teškoćama u čitanju i pisanju).

Detaljnije na: Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Objasnite učenicima da je tvrtka Nova Digital uspostavila suradnju s vašom trgovinom. Tvrtka ima odjel za zbrinjavanje otpada te je dogovorila suradnju otkupa starih nepotrebnih računala s ciljem kupnje triju novih računala. Potaknite učenike da izračunaju koliko im je potrebno otpada da kupe tri nova računala po prosječnoj cijeni ako poraste cijena zbrinjavanja otpada.

Nastavna aktivnost za predmet Informatika

“Zlatni” otpad

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Peti razred osnovne škole
Odgojno-obrazovni ishodi
  • OŠ D.5.2 Nakon pete godine učenja predmeta Informatika u domeni e-Društvo učenik argumentira i procjenjuje važnost zbrinjavanja elektroničkoga otpada te objašnjava postupke njegova zbrinjavanja.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost
Nastavna aktivnost za predmet Hrvatski jezik

Primitak + trošak = sreća

Napišite na ploču broj 1 000 000 000 (milijarda). Razgovarajte s učenicima o tome kako bi se osjećali da imaju milijardu kuna. Najavite slušanje prepričanog ulomka iz romana Davida Walliamsa “Mali Milijarder” (Mozaik knjiga, Zagreb, 2017., str. 55-59). Nakon slušanja i iznošenja dojmova, razgovarajte o temi ulomka i načinu trošenja novca: kako Bob doživljava pedeset funti, a kako se prema novcu ponašaju Joe i njegov otac. Navedite učenicima pojam luksuza. Objasnite da je to dokazivanje materijalnog statusa. Kao zorni primjer, u prozirnu plastičnu vrećicu ubacite nekoliko zrna graha. Grah predstavlja plaću. Škare predstavljaju luksuz. Škarama odrežite vrh prozirne vrećice. Potaknite učenike neka usmeno predvide što će se dogoditi. Grah će nekontrolirano iscuriti iz vrećice.

Povedite razgovor o džeparcu. Razgovarajte s učenicima o tome kako dolaze do džeparca i na što ga troše. Nakon razgovora, najavite učenicima da je potrebno naučiti raspoređivati džeparac stvaranjem osobnog proračuna. Kako bi napravili osobni proračun, trebaju prvo zaraditi plaću, odnosno primitak. Podijelite učenike u grupe, a zatim im dajte zajednički zadatak: npr. svi članovi u grupi trebaju napraviti petnaest čučnjeva ili trebaju složiti klupe za rad u grupama. Nakon odrađenog zadatka, svakoj grupi dodijelite njihov primitak ili plaću u prozirnoj vrećici. Možete izraditi novac od običnog papira i na njemu naznačiti iznos u različitim apoenima kako bi učenici lakše raspoređivali primitak u drugom dijelu aktivnosti. Zadatak je učenika da dobiveni primitak rasporede u tjedan dana na ono što im je potrebno i ono što su im želje. Objasnite učenicima da je to trošak. Svoj osobni proračun učenici prikazuju u slikovnom prikazu u alatu Coggle tako da novac rasporede u tri grane: “Potroši! Uštedi! Daruj!”.

Izrađene umne mape učenici izlažu drugim grupama i objašnjavaju svoj osobni proračun te set savjeta kako ga se držati i kako biti discipliniran po pitanju štednje i racionalne potrošnje. Razgovarajte s učenicima o njihovim potrebama i željama. Potaknite učenike na rješavanje interaktivnog sadržaja kako bi savladali pojmove 'primitak' i 'trošak'.

Podijelite učenicima krugove od žutog papira. Učenici na njima ocrtavaju osjećajnik koji odgovara njihovom osjećaju nakon izrade osobnog proračuna, a potom ih istaknu na razrednom panou. Ispišite njihove umne mape i izložite ih uz osjećajnike na razrednom panou kao podsjetnik za stvaranje osobnog proračuna stvarnog tjednog džeparca.

Postupci potpore

U uvodnom dijelu prikažite učenicima, primjerice, usporedne prikaze stambenih objekata, poluga zlata ili nekih drugih proizvoda ili tvrtki koje se međusobno razlikuju po istaknutim vrijednostima, s time da je najveća vrijednost milijarda (posebno važno za učenike s intelektualnim teškoćama i PSA-om).

Uputno je da slušanje ulomka iz romana ponovite prije razgovora o temi (važno za učenike s oštećenjima sluha, ADHD-om i intelektualnim teškoćama).

Po slušanju neka učenici izračunaju vrijednost pedeset funti u kunama i navedu što bi si za taj iznos sve mogli kupiti. Primjer luksuza potkrijepite još nekim primjerom iz života (primjerice, usporedbom brendirane i nebrendirane odjeće i obuće, kupovine automobila, satova, domaće i restoranske kuhinje i sl.) jer treba dodatno pojasniti metaforu (npr. učenicima s PSA-om i intelektualnim teškoćama).

Predvidite aktivnosti za “zaradu plaće” tako da ju mogu izvesti svi učenici samostalno ili uz podršku (primjerice, učenici s motoričkim oštećenjima i oštećenjima vida).

Slikovni prikaz / umne mape svog osobnog proračuna za učenike kojima je to potrebno organizirajte kao rad u paru (primjerice, za učenike s oštećenjima vida i motoričkim oštećenjima). Učenicima s oštećenjima vida potrebno je opisivati način rada, a očenicima s intelektualnim teškoćama po potrebi pružite podršku u radu.

Za izradu osjećajnika predvidite rad u paru za učenike kojima je to potrebno (primjerice, učenicima s motoričkim i vidnim oštećenjima).

Detaljnije na: Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama

Za učenike koji žele znati više

Potaknite učenike da izrade strip u Pixtonu o slušanom ulomku o Joeu Spudu i Bobu te njihovu različitom gledištu na vrijednost novčanice od pedeset kuna.

Nastavna aktivnost za predmet Hrvatski jezik

Primitak + trošak = sreća

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Peti razred osnovne škole
Odgojno-obrazovni ishodi
  • OŠ HJ A.5.3. Učenik čita tekst, izdvaja ključne riječi i objašnjava značenje teksta.
  • OŠ HJ B.5.4. Učenik se stvaralački izražava prema vlastitome interesu potaknut različitim iskustvima i doživljajima književnog teksta.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Sat razrednika
Interaktivni sadržaj za učenike
Nastavna aktivnost za predmet Engleski jezik

Pretvori i raspodijeli zgoditak

Napravite prezentaciju u alatu PowerPoint u kojem ćete im prikazati kako izgledaju te novčanice i kovanice, a, ukoliko ste u mogućnosti, pokažite im i kako fizički izgledaju. Potaknite ih na raspravu o tome kako da saznaju, odnosno gdje mogu naći informaciju i izračunati koliko određena svota tog novca iznosi kuna. Upoznajte učenike s pojmom tečaja (tečaj neke valute predstavlja odnos između jedinice jedne valute i iznosa druge valute u koju se ta valuta može promijeniti u određenom trenutku). Objasnite učenicima da ako imate u rukama deset kovanica jedne valute i morate ih sve predati da biste dobili jednu kovanicu druge valute, postoji vrlo opravdan razlog za tu, naizgled nelogičnu transakciju, a zove se - tečaj. Tečaj je omjer dviju valuta. Nakon toga isprintajte tečajnu listu sa sljedeće poveznice. Objasnite učenicima da ako želimo kune zamijeniti u eure u Hrvatskoj, koristimo prodajni tečaj jer zapravo prodajemo kune. U obrnutoj transakciji kupujemo kune i dajemo eure. Tada se izračunava po kupovnom tečaju.

Nakon toga, učenici u parovima izrađuju kalendar mjeseca u obliku tablice u kojem će upisati dane u tjednu, raspored izvanškolskih aktivnosti, planirana putovanja ili rođendan bliske osobe ili prijatelja. Uz to, potaknite ih da razmisle o mogućim troškovima koje će taj mjesec imati u smislu kupovanja slatkiša, poklona, školskih potrepština, omiljenog časopisa i sl. Razgovarajte o tome koliko često obavljaju navedene aktivnosti te neka ih također unesu u tablicu. Na kraju svaki par odlučuje što bi htjeli kupiti na kraju mjeseca.

Objasnite učenicima da je svaki par prodajom proizvoda na školskom sajmu zaradio 300 eura. Njihov je zadatak da preračunaju taj iznos u kune. Radi lakšeg preračunavanja, učenike možete uputiti na korištenje kalkulatora na sljedećoj poveznici ili tečajni kalkulator bilo koje druge banke upisujući u Google tražilicu pojam “tečajni kalkulator”. U ovom dijelu uputite učenike da istraže razliku između kupovnog i prodajnog tečaja te da obrazlože koji će tečaj koristiti za preračunavanje. Zatim ih potaknite da rasporede trošenje tog novca tijekom mjeseca, imajući na umu da u raspored uračunaju sve troškove koje su prethodno naveli.

Učenici nakon izrade rasporeda popisuju sve troškove koje su predvidjeli. U alatu Canva zajednički izrađuju plakat s crtežima predmeta ili aktivnosti za koje su se odlučili i navode koliko ti predmeti ili aktivnosti koštaju u dolarima, funtama i eurima. Obavezno navode datum tečaja.

Postupci potpore

U uvodnom dijelu, učenicima možete dati zadatak da sparuju prezentirane nazive, fotografije valuta i nazive zemalja kojima te valute pripadaju (pogodno, primjerice, za učenike s intelektualnim teškoćama i PSA-om).

Način korištenja informacija o tečajevima pojedinih valuta, kao i način preračunavanja jedne valute u drugu, obrazložite na jednom primjeru. Npr. promjenom određenog iznosa funti u kune provjerite razumijevanje i, po potrebi, ponovite postupak izračunavanja (posebice važno za učenike s intelektualnim teškoćama).

Posebnu pažnju obratite na poznavanje i razumijevanje potrebnih riječi i po potrebi ih pojasnite (posebno učenicima s jezično-govornim ili intelektualnim teškoćama te oštećenjima sluha). Zajednički možete odrediti što bi se sve za taj iznos moglo kupiti (posebno korisno za učenike s intelektualnim teškoćama). Istom učeniku, ali i ostalima, po potrebi možete uručiti i predložak s prikazanim modelom rada. Ujedno možete obraditi obrnuti slučaj pretvorbe iz kuna u neku drugu valutu, što će učenicima dobro doći u kasnijim izračunavanjima.

Za rad u paru pri izradi kalendara mjeseca odredite zadaće pojedinog učenika vodeći brigu o njihovim ograničenjima (primjerice, učenika s motoričkim oštećenjima, oštećenjima vida ili intelektualnim teškoćama). Za izradu kalendara mjeseca možete prirediti uvećanu tablicu s uvećanim nazivima kategorija za popunjavanje (važno, primjerice, za učenike s oštećenjima vida, teškoćama u čitanju ili intelektualnim teškoćama).

Kao primjer dobitka novca možete navesti i novčane dobitke s nekih natjecanja, uplate ili nasljedstva nekog bogatog rođaka, no pritom troškove trebaju opravdati.

Za preračunavanje cijena proizvoda iz kuna u druge valute možete (primjerice, učenicima s teškoćama u čitanju) isprintati uvećanu tečajnu listu na dan kad vrše obračun, a nekima, po potrebi, markirati valutu za koju trebaju izračunati pretvorbu (primjerice, učenicima s intelektualnim teškoćama ili ADHD-om).

Detaljnije na: Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Učenike potaknite da istraže u kojim državama se koriste koje valute, nešto slično kao na poveznici.

Nastavna aktivnost za predmet Engleski jezik

Pretvori i raspodijeli zgoditak

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Peti razred osnovne škole
Odgojno-obrazovni ishodi
  • OŠ (1) EJ A.5.7. Piše kratak i jednostavan tekst poznate tematike koristeći se vrlo jednostavnim jezičnim strukturama i razlikujući upotrebu osnovnih pravopisnih znakova.
  • OŠ (1) EJ B.5.1. Primjenjuje osnovna znanja o zemljama ciljnoga jezika unutar vlastite kulture.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost
Nastavna aktivnost za predmet Matematika

Idemo u kino

U uvodnom dijelu sata s učenicima porazgovarajte o džeparcu - dobivaju li ga i na što ga troše. Ukažite im na važnost štednje te mogućnost štednje dijela njihova mjesečnog džeparca. Zadajte im da izrade osobni proračun. Objasnite im da osobni proračun podrazumijeva sve njihove prihode (npr. džeparac) i rashode (troškove). Cilj je da prihodi uvijek budu veći od rashoda i na taj način mogu uštedjeti. Postavite im zadatak na način da 80 % prihoda troše, a ostatak od 20 % štede. Učenici izrađuju osobni proračun tako što mjesečno vode evidenciju svoje potrošnje i štednje džeparca. U tu svrhu mogu napraviti tablicu u Word dokumentu na način da u jednu kolonu upisuju sve prihode, a u drugu sve rashode. Potaknite ih da, primjerice, zapisuju svoje troškove kupovine hrane i napitaka, karata za autobus ili kino, časopisa, rođendanskih poklona, bonova za mobitel… Nakon toga mogu izračunati kolika im je potrošnja i štednja tromjesečno, polugodišnje i godišnje.

Učenike podijelite u grupe te im postavite zadatak da unutar grupe analiziraju najveći dio mjesečne potrošnje svog džeparca, da uvide mogu li uštedjeti na određenim troškovima te koliko je zahtjevno odreći se nečega i štedjeti. U ovom koraku učenici zapisuju svoje želje i potrebe. Bitno je razmisliti o onome što nam je uistinu potrebno, a što nam unapređuje kvalitetu života, ali nam nije nužno.

Potom dodijelite učenicima zadatak da im je cilj uštedjeti za odlazak u kino. Neka izračunaju koliko im je novaca potrebno (cijena karte za kino, piće i kokice).

Učenici zatim uspoređuju mogu li uštedjeti potrebnu količinu novca za odlazak u kino. Na kraju ih potaknite da osmisle druge načine kako bi, osim vlastite štednje, mogli doći do novca za tu aktivnost. Na kraju rada grupe mogu prezentirati zaključke i dobivena rješenja koja se odnose na načine uštede te ih prikazati u digitalnom alatu Wakelet.

Postupci potpore

U uvodnom dijelu neka učenici kažu što je to džeparac i zbog čega ga najviše neki roditelji daju djeci.

Za vođenje evidencije mjesečnih troškova možete prirediti uvećanu tablicu s uvećanim nazivima kategorija za popunjavanje, primjerice: a) prihod (džeparac), b) rashod (trošak), c) ušteda (20 % prihoda). Uputno je da s učenicima zajedno prokomentirate tablicu (primjerice s učenicima s oštećenjima vida, intelektualnim teškoćama, PSA-om), a ogledno da provedete jedan primjer kroz sve stavke (posebno korisno za učenike s intelektualnim teškoćama).

Unutar grupe možete formirati parove za učenike kojima je to potrebno (primjerice, s oštećenjima vida, ADHD-om, s intelektualnim teškoćama).

Učenicima osigurajte dovoljno vremena za pripremu prezentacije zaključaka i dobivenih rješenja (posebno važno za učenike s jezičnim ili intelektualnim teškoćama, PSA-om te ADHD-om).

Po potrebi, učenicima demonstrirajte korištenje digitalnog alata Wakelet ili s njima ponovite način njegova korištenja.

Detaljnije na: Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Učenicima zadajte zadatak da izračunaju koliko će uštedjeti do svoje 18. godine uz pretpostavku da će se svake godine povećavati džeparac za neki određeni iznos. Mogu izraditi svoju kasicu za štednju po uzoru na galeriju slika Kasica prasica.

Nastavna aktivnost za predmet Matematika

Idemo u kino

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Peti razred osnovne škole
Odgojno-obrazovni ishodi
  • OŠ MAT A.5.5. Računa s decimalnim brojevima.
  • OŠ MAT D.5.3. Primjenjuje računanje s novcem.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost

Dodatna literatura, sadržaji i poveznice

Hrvatski institut za financijsku edukaciju (28.05.2020.).

Štedopis - Institut za financijsko obrazovanje. Osobni proračun (28.05.2020.).

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.