Aktivnost počnite u ritmu irskoga narodnog plesa Riverdance, a zatim s učenicima komentirajte videozapis i vizualni aspekt nastupa te počnite raspravu o pojmu ritma. Pitajte učenike vole li plesati, trenirati i igrati se te kako se pritom osjećaju. Objasnite im pozitivne utjecaje tih aktivnosti na ukupno psihofizičko zdravlje pojedinca. Potaknite ih na osvještavanje ritma u obliku vitalnih funkcija potrebnih za život organizma.
Učenici će se s novim nastavnim sadržajem upoznati aktivno promatrajući i rješavajući kviz izrađen u digitalnom alatu Wordwall. Prikažite im fotografiju konferencijskog centra Aula Medica u Solni (Švedska, 2013.), a oni će izraziti svoj doživljaj građevine. Vođenim pitanjima učenike potaknite da donesu zaključak. Nakon toga im objasnite razliku između ritmova: repeticija, alternacija i varijacija. Učenicima prikažite djelo Živjela ljubav (1990.) umjetnice Niki de Saint Phalle i potaknite ih da uoče različite vrste ritmova, a zatim im objasnite pojmove topla i hladna boja, odnosno toplo-hladni kontrast. Usmjerite učenike na praktičan rad izrade slike od kolaža na crnom papiru. Učenici će primijeniti ritam prema izboru i jedan par boja koje čine toplo-hladni kontrast da bi, promatrajući vlastita stopala, prikazali niz tragova ljudskih stopala u kretanju.
U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da su učenici s teškoćama u razvoju heterogena skupina. Zbog toga je odabir prilagodbi te razinu i intenzitet potpore potrebno temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično) te na obilježjima teškoće koju ima.
Prilagodite kviz o vrstama ritmova u alatu Wordwall kako bi bio koristan učenicima s teškoćama u razvoju. Smanjite broj pitanja, koristite se slikama ili grafikom, upotrijebite jednostavnije riječi, dopustite ponavljanje pitanja, pružite pomoć i uklonite vremensko ograničenje pri rješavanju kviza. Također, nakon svakog pitanja učenicima dajte pozitivne povratne informacije kako bi imali samopouzdanje i motivaciju dok igraju kviz.
Učenika s oštećenjem sluha i učenika s oštećenjem vida približite izvoru zvuka kako bi se osigurali bolja čujnost i osjet vibracije.
Učenika s oštećenjem vida smjestite u prednji dio učionice te bliže izvoru slike. Osigurajte rad u paru kako bi mu drugi učenik opisao videosadržaj i vizualni aspekt nastupa.
Učenika s teškoćama u razvoju poželjno je ohrabrivati za spontano izražavanje i poticati razvoj kreativnog razmišljanja usmjeravajući ga postavljanjem kratkih i jasnih pitanja te kraćih potpitanja (pomoćna pitanja za, primjerice, usmjeravanje odgovora). Ako je učeniku s teškoćama izazovno usmeno izlagati (primjerice, učenici s artikulacijskim teškoćama, učenici s izraženom anksioznošću), uključite ga u dio rasprave za koji ste sigurni da će biti uspješan ili u kojem nema pogrešnog odgovora.
Poželjno je unaprijed pripremiti karticu sa sažetim objašnjenjima novih ključnih pojmova (ritam, repeticija, varijacija, alternacija, toplo-hladni kontrast i slično) u alatu MS Word.
Učenika s teškoćama u razvoju povežite s motiviranim učenikom kako bi ga, prema potrebi, mogao usmjeravati i/ili pružati odgovarajuću potporu.
Ako učenik ima pomoćnika u nastavi ili stručnoga komunikacijskog posrednika, preporučuje se uključiti ih u provedbu aktivnosti kao dodatnu potporu. Omogućite učenicima da ravnopravno sudjeluju u aktivnostima te ih potičite da što više rade samostalno.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.
Učenike organizirajte u parove i razgovarajte o obilježjima prirode te biljnog i životinjskog svijeta u različitim godišnjim dobima, o meteorološkim uvjetima i tijekom dana ili noći. Usmjerite učenike na odabir motiva kojima će dočarati te raznolikosti na osnovi četiriju elemenata prisutnih u prirodi: vatre, zemlje, zraka i vode. Učenici će izraditi trodimenzijski objekt – mobil, a svoje će zamisli iskazati izrađujući umnu mapu u digitalnom alatu Coggle. Glavni je pojam godišnja doba iz kojeg proizlaze pojmovi biljke, životinje, meteorološki uvjeti.
Uputite učenike da u izradi mobila upotrebljavaju različite materijale, primjerice, karton, kolaž, žicu, špagu i drvene štapiće, a poslužite se primjerima umjetničkih djela različitih umjetnika. Istaknite da je u radu važno prikazati barem dva ritma te oblikovati motive u skladu sa zakonitostima toplo-hladnog kontrasta. Podsjetite ih na važnost međusobnog poštovanja i prihvaćanja prijedloga tijekom dogovora u vezi s obavljanjem zadatka.
Učenici će u dogovoru s nastavnikom/nastavnicom pronaći mjesto gdje će se mobili izložiti u učionici za potrebe vrednovanja, a nakon provedbe treće aktivnosti dogovorit će i mjesto u prostoru škole.
U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da su učenici s teškoćama u razvoju heterogena skupina i da je odabir prilagodbi te razinu i intenzitet potpore potrebno temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično) te na obilježjima teškoće koju ima.
Upute koje se koriste za učenike s teškoćama u razvoju trebaju biti jasne, jednostavne i određene. Pritom se trebaju upotrebljavati kratke rečenice, izbjegavati složene konstrukcije, koristiti se stvarnim primjerima i, ako je moguće, vizualnim pomagalima koja će olakšati razumijevanje.
Osigurajte podsjetnik s jasnim smjernicama za vođenje razgovora s pomoću alata MS Word. Neka kartica sadržava ključne riječi koje je potrebno obuhvatiti u dijalogu (biljke, životinje, godišnja doba i slično). Pri izradi podsjetnika vodite računa o grafičkoj prilagodbi teksta (lijevo poravnanje, dvostruki prored, uvećan font, upotrebljavajte fotografije i sheme jer olakšavaju snalaženje i razumijevanje).
U poučavanju učenika s teškoćama u razvoju radu s pomoću određenih pomagala te uporabi informacijske i komunikacijske tehnologije potrebno je posvetiti više vremena pokazivanju koraka te pripremiti pisane i/ili slikovne upute i korake u radu. Prema potrebi, možete učeniku poslati upute i korake te poveznicu na alat Coggle kako bi se unaprijed pripremio za nastavu.
Za učenike s poremećajem aktivnosti i pažnje, učenike s poremećajem iz autističnoga spektra te učenike s intelektualnim teškoćama, dobro je predvidjeti etapne upute. One će im služiti kao podsjetnik za izradu trodimenzijskog objekta, no uvijek je potrebno provjeriti razumiju li ih učenici. Upute možete izraditi u alatu MS Word vodeći računa o grafičkoj i sadržajnoj prilagodbi.
Učenike s motoričkim poremećajem i slabovidne učenike uputite da odaberu materijale za rad u kojima se mogu najbolje izraziti, odnosno za koje im njihova teškoća neće predstavljati ograničenje. Preporučuje se da učenici s većim teškoćama sudjeluju u aktivnosti izlaganja radova na primjerenome mjestu u učionici.
Ako učenik ima pomoćnika u nastavi ili stručnoga komunikacijskog posrednika, preporučuje se uključiti ih u provedbu aktivnosti kao dodatnu potporu. Omogućite učenicima da ravnopravno sudjeluju u aktivnostima te ih potičite da što više rade samostalno.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.
Učenici će fotografirati svoje likovne radove i podijeliti ih na zajedničkome virtualnom zidu s pomoću digitalnog alata Padlet. Uz to im omogućite da radove istodobno izlože na nekome prikladnome mjestu u učionici. Razgovarajte o ritmovima, toplo-hladnom kontrastu i potaknite raspravu o tome primjećuju li šablone u prikazu pojedinih motiva, jesu li moguća poboljšanja i bi li što mijenjali kad bi ponovno radili likovni zadatak. Pitajte ih jesu li fotografije mobila dovoljne za kvalitetnu analizu ili bi se postupak mogao i trebao provesti drukčije. Ako da, kako? Uputite ih na dimenziju prostornosti koja je neizostavni dio trodimenzijskog oblikovanja i potaknite ih da, prema potrebi, neka djela pogledaju i izbliza. Pitajte ih smatraju li da je postavljanje skulptura u parkovima i drugim mjestima dobar način da bi se oplemenio javni prostor te javnost senzibilizirala o umjetnosti.
U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da su učenici s teškoćama u razvoju heterogena skupina. Zbog toga je odabir prilagodbi te razinu i intenzitet potpore potrebno temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično) te na obilježjima teškoće koju ima.
Ako učenik s teškoćama u razvoju nije dosad radio u alatu Padlet, osigurajte više vremena pri objašnjavanju koraka te pripremite pisane i/ili slikovne upute kojima će se koristiti tijekom nastavnog procesa.
Unaprijed pripremite karticu s pitanjima koja obuhvaćaju ključne sastavnice razgovora (ritam, toplo-hladni kontrast i slično). Preporučuje se izrada kartice u alatu MS Word osobito poštujući grafičke prilagodbe sadržaja. Omogućite učeniku s teškoćama dodatno vrijeme da ih pročita i razmisli o odgovorima.
Učeniku s teškoćama u razvoju, osobito učeniku s oštećenjem vida i onome s poremećajem iz autističnog spektra, omogućite multimodalno istraživanje radova (dodirom i mirisom) kako bi upotpunili svoj doživljaj.
Učenika s teškoćama u razvoju poželjno je ohrabrivati za spontano izražavanje i poticati razvoj kreativnog razmišljanja usmjeravajući ga dodatnim potpitanjima. U razgovor uključite i iskustva učenika iz njegove bliske svakidašnje okoline i potaknite ga da izrazi svoj doživljaj (skulptura blizu mjesta stanovanja).
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.
Potaknite učenike da provedu anketu u razredu, služeći se digitalnim alatom Mentimeter, kako bi saznali koji likovni rad smatraju najoriginalnijim i najuspješnijim prema kategorijama vrednovanja na kraju sata. Učenici mogu odabrani rad izraditi u znatno većim dimenzijama koristeći se trajnim materijalima, a smještaj (vanjski ili unutarnji prostor škole) mogu odabrati ovisno o uvjetima. Savjete i upute o izradi pravog mobila mogu zatražiti od nastavnika Likovne i Tehničke kulture. Učenici će dokumentirati sve faze rada i pripremiti prezentaciju ili videouradak o provedenom istraživanju za školski projekt izrade prave skulpture. Svoju zamisao mogu iznijeti ravnatelju škole i ostalim učenicima u razredu.
Irski narodni ples Riverdance
Aula Medica, Solna, Švedska (2013.)
Alina Cohen, 7 Artists who created innovative mobiles - beyond Alexander Calder
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.