Međupredmetna tema
Održivi razvoj
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

Svi putevi mojih cipela

Međupredmetna tema
Održivi razvoj

Odgojno-obrazovna očekivanja
ključni pojmovi
  • IZVAN: integrativni dizajn, obuća, održiva proizvodnja i potrošnja
  • POV: prapovijest, izumi, prapovijesne špilje
  • LK: različiti odnosi mase/volumena i prostora, omjeri veličina, uporabni predmet
  • IZVAN: očuvanje okoliša, recikliranje, izračunavanje površina
  • IZVAN: ugljični otisak, održivost, recikliranje
Izvannastavna aktivnost

Nisam Pepeljuga da gubim cipelu

Možete provesti ovu aktivnost obilježavajući neke od važnijih datuma (Svjetski dan hodanja, Svjetski dan kretanja za zdravlje…) ili jednostavno kao ideju za osnaživanje učeničkih kompetencija u razvoju samosvijesti o tradiciji, iskoristivosti materijala, recikliranju i ekonomičnosti.

S učenicima porazgovarajte o tradicionalnoj obući vašeg kraja: Zašto su u prošlosti ljudi nosili baš takvu obuću? Od kojeg je materijala izrađena? Zašto je odabran baš taj materijal? Možemo li ga pronaći u prirodi oko nas? Kolika je isplativost takvih cipela? Koliko dugo traju?

Učenike uputite da (svatko zasebno) pomoću mrežnog preglednika nađu informacije koje će im pomoći u popunjavanju interaktivne karte u digitalnom alatu ThingLink. Na kartu Hrvatske, koju ste im prethodno pripremili, učenici pojedinom kraju pridodaju obuću karakterističnu za taj kraj Hrvatske dodajući različite sadržaje na sliku (karta) u navedenom alatu. (Sjeverna Hrvatska - kožne čizme, Istra - opanci, poslije postole, Moslavina i Bilogora - vrste sandala, Posavina - opanak remenaš, okolica Dinare - opanak.)

Započnite raspravu o tome koji je glavni preduvjet takve raspodjele obuće diljem Hrvatske: Određuju li klima i dostupni prirodni materijali dizajn obuće? Imaju li veze gospodarske prilike s odabirom materijala za izradu obuće? Razlikuje li se dizajn obuće i danas ovisno o dijelovima Hrvatske ili o nečem drugom?

Podijelite učenike u parove. Zadatak svakog para jest da napiše pet stvari koje su važne i kojima se mora voditi računa kod izrade obuće. Grupirajte ideje parova na ploči u pet kategorija: estetika, trajnost, ergonomija, ekologija, ekonomika.

Učenike podijelite u grupe. Svaka grupa dobiva po jednu od zapisanih karakteristika. Grupa “Estetika” mora u alatu kao što je Google crteži nacrtati cipele koje su lijepe svim članovima grupe (trebaju smisliti i kako će to saznati). Grupa “Trajnost” treba na mreži istražiti trajnost različitih materijala i napraviti skicu maksimalno trajnih cipela na kojoj je prikazano gdje je koji materijal. Grupa “Ergonomija” treba istražiti na mreži što čini cipele udobnima i zdravima, uzeti mjeru stopala članova grupe i skicirati idealno udobnu cipelu različitih veličina. Grupa “Ekologija” treba na mreži istražiti koji se materijali mogu lako biorazgraditi ili reciklirati te napraviti skicu maksimalno ekoloških cipela na kojoj je prikazano gdje je koji materijal. Grupa “Ekonomika” treba istražiti cijene obuće na mreži i saznati od ostalih članova grupe koja bi im bila prihvatljiva cijena za obične cipele, a koja za cipele koje su maksimalno trajne, udobne i ekološke.

Neka grupe predstave i usporede rezultate rada. Pitajte ih jesu li dobili jednu savršenu cipelu ili nekoliko cipela koje su dobre u nečemu, a loše u nečem drugom. Zatim ih podijelite u timove tako da u svakom timu bude po jedan predstavnik prethodnih grupa te im zadajte da pokušaju pronaći način da ujedine sve što su naučili u svoju verziju "savršene cipele". Kad timovi prezentiraju svoje uratke (crteže i opise), recite im da je to što su radili posao dizajnera te da je on trenutno jako bitan kako bismo smanjili štetan utjecaj obuće na okoliš.

Izvannastavna aktivnost

Nisam Pepeljuga da gubim cipelu

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Peti razred osnovne škole
Svrha
  • Učenici kroz upoznavanje s tradicionalnom obućom i procesom integrativnog dizajniranja nove obuće upoznaju način na koji naši predmeti utječu na prirodu i ljude i kako možemo doprinijeti pozitivnim promjenama.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost
Nastavna aktivnost za predmet Povijest

Od pracipele do ekocipele

Aktivnost možete koristiti unutar nastavne jedinice “Izumi mijenjaju život ljudi.” U uvodnom dijelu aktivnosti motivirajte učenike pitanjem Jeste li znali da je cipela jedan od najstarijih izuma na svijetu? Nakon što učenici iznesu svoje odgovore, kratko im iznesite činjenice o najstarijim crtežima koji prikazuju obuću pronađenim u španjolskim špiljama. Možete im prikazati fotografije ili ilustracije koje prikazuju obuću ljudi u prapovijesti. Potaknite ih na razmišljanje postavljanjem pitanja o svrsi prve obuće, korištenom materijalu, njihovom izgledu, trajnosti i udobnosti. Zatim im pokažite fotografije današnje obuće. Neka je usporede s prapovijesnom i izvedu zaključke. Usmjerite ih na uočavanje današnje pomodnosti i problem konzumerizma koji za posljedicu imaju gomilanje obuće i ozbiljan ekološki problem, ako uzmemo u obzir da su cipele od materijala koji nisu lako biorazgradivi, a stanovnika na Zemlji ima blizu osam milijardi.

Učenicima prikažite videozapis Raspadanje cipela i stvaranje otpada. Kratko usmeno prokomentirajte odgledani sadržaj s naglaskom na ekološke cipele budućnosti, odnosno biološki ciklus prikladan za potplat i tehnološki ciklus prikladan za gornjište. U tome vam može pomoći interaktivni sadržaj Ciklus bioloških i tehnoloških resursa.

Učenike podijelite u grupe. Zadatak svake grupe je da pomoću digitalnog alata Canva osmisle plakat (reklamu) za svoju ekocipelu. Slikovno će prikazati svoju cipelu te osmisliti tekst/slogan/pjesmicu kojom će privući kupce i naglasiti njezinu ekološku prihvatljivost. Svaka grupa prezentirat će svoj plakat ostalim učenicima u razredu. Nakon što učenici međusobno vrednuju uratke, doradit će plakate te ih objaviti na mrežnoj stranici škole. Učenici će zajednički odabrati naslov priloga pod kojim će njihovi plakati biti objavljeni, a za objavu se može izabrati prigodan datum, kao na primjer Dan planeta Zemlje.

Postupci potpore

Učenicima oštećenog vida detaljno opišite fotografije obuće kroz povijest i pri tome odaberite manji broj onih koje najbolje prenose željenu ideju. Koristite jednostavne i jasne izraze, imenujte sve ključne dijelove prikaza, a izbjegavajte općenite i nejasne pojmove koji učenika mogu zbuniti. Za slabovidne učenike pokušajte pronaći primjere fotografija koje su dovoljno velike, sa što manje detalja i u jasnom kontrastu u odnosu na pozadinu.

Učenike s teškoćama aktivno potičite na uključivanje u raspravu i dijeljenje mišljenja, iskustava i ideja. Pružite im podršku postavljanjem potpitanja i usmjeravanjem prema željenim zaključcima. Provjerite jesu li razumjeli manje poznate pojmove poput pomodnost, konzumerizam, biorazgradivost te dodatno pojasnite.

U aktivnosti gledanja videozapisa učenicima s oštećenjem vida osigurajte mjesto blizu izvora zvuka te opišite bitne dijelove vizualnog sadržaja, a učenicima s oštećenjima sluha pripremite predložak s napisanim sadržajem teksta koji će ostali učenici slušati tijekom gledanja videozapisa. Učenike s intelektualnim teškoćama, poremećajima iz spektra autizma i teškoćama pažnje i koncentracije tijekom gledanja usmjeravajte na pažljivije praćenje ključnih dijelova.

Prilikom grupiranja učenika predvidite smještanje učenika s teškoćama sa suučenicima koji im, prema potrebi, mogu pružati podršku tijekom izvođenja aktivnosti. Učenici s teškoćama koji ne mogu sudjelovati u tehničkom dijelu izrade plakata u digitalnom alatu ni uz pomoć asistivne tehnologije, mogu komentirati, zaključivati i davati prijedloge koje će njihovi vršnjaci provoditi. Učenike s motoričkim poremećajima treba pozicionirati na način da mogu dobro vidjeti, čuti i uključiti se u izradu plakata, a sve što članovi grupe upisuju i unose u digitalni alat, treba se naglas izreći i pročitati učeniku oštećena vida.

Potaknite i ohrabrite učenike s teškoćama da aktivno sudjeluju u prezentiranju plakata. Imate li u razredu učenike s teškoćama glasovno-jezično-govorne komunikacije, ne inzistirajte da govore pred drugima ako to sami ne žele.

Za učenike koji žele znati više

Učenici će istražiti na mrežnim stranicama i prikazati nastanak i razvoj cipela kroz povijest. Svoje istraživanje potkrijepit će slikovnim sadržajem i opisom i prikazati ga u digitalnom alatu Canva.

Nastavna aktivnost za predmet Povijest

Od pracipele do ekocipele

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Peti razred osnovne škole
Odgojno-obrazovni ishodi
  • OŠ POV C.5.1. Učenik obrazlaže važnost širenja izuma i tehnologije u prapovijesti i starome vijeku.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost
Interaktivni sadržaj za učenike
Nastavna aktivnost za predmet Likovna kultura

Idealna cipela

Izvedite s učenicima igru koja će ih potaknuti da promisle o osobinama cipela te da uoče koje su od tih osobina važne pojedinom učeniku i zašto. Podijelite ih u grupe i uputite da unutar grupe razgovaraju u krugu, ali “kroz svoje noge”. Svaka noga opisuje gdje je sve bila, što je radila, u kakvoj je cipeli bila te kako se u njoj osjećala. Pomognite im karticama koje izvlače, a na kojima su početci rečenica koje trebaju nastavljati: Ja sam noga koja, kad žuri, voli imati cipele koje… Voljela bih kad bih ljeti imala cipele... Kada pada kiša, jako mi je neugodno jer... Volim kad pada snijeg samo ako… Kada se igram, volim da mi se obuje... Volim obući cipelu boje... U prirodi volim… Kada svi učenici prođu jedan krug, izvlači se nova kartica i tako sve do kraja. Nakon što su svi učenici predstavili svoje noge, u grupama rade grupnu umnu mapu kojom će sistematizirati ispričano. U sredini umne mape nalazi se riječ cipela. Umna se mapa grana strukturirajući osobine važne za cipele: različite svrhe/prilike, mjesta na koja se u njima ide, upotreba različitih materijala, karakteristike oblika i sl. Umna mapa može se izraditi na papiru ili pomoću digitalnog alata Popplet.

Nakon što su promislili o različitim cipelama i njihovim osobinama te usporedili način na koji razmišljaju o cipelama s načinom razmišljanja drugih, uputite učenike u promišljanje koje vodi k samostalnoj aktivnosti: trebaju zamisliti da kreću na put u drugi grad ili u goste u drugu školu na nekoliko tjedana. Imaju jako malo mjesta u kovčegu i mogu ponijeti samo jedan par cipela. Svaki učenik treba zamisliti koje osobine mora imati baš ta cipela tako da pomiri njegove različite potrebe, odnosno odgovara svim kriterijima koji su mu važni. Neka svaki učenik izgled svoje cipele prikaže tehnikom stop animacije, koristeći kolaž i kolaž iz časopisa. Stop animaciju mogu izraditi u aplikaciji StopMotion (upute o radu dostupne su na poveznici). Stop animacija koristi se kako bi se bolje naglasilo od kojih se sve dijelova cipela sastoji te kako se svi dijelovi trebaju povezati u cjelinu.

Uputite učenike da unutar grupe promotre sve radove. Kako biste potaknuli raspravu, zadajte im pitanja kojima ćete ih potaknuti da razmisle koliko bi njihovih cipela mogla zamijeniti animirana cipela iz mašte te da nabroje što bi im sve omogućila ta zamjena – više mjesta u sobi, manje pospremanja, više novca za kupiti nešto drugo, jednostavnije pakiranje kada idu na put… Neka grupe podijele svoje zaključke s razredom, a zatim zajednički pogledajte videozapis (aktivirajte prijevod na hrvatski) koji problematizira posljedice proizvodnje i konzumacije cipela iz perspektive održivog razvoja. Potaknite učenike da opišu kako bi njihova cipela pomogla i njima i prirodi. Kao zaključak učenike uputite da pri idućoj kupnji cipela razmisle bi li mogli naći neku koja je slična onoj koju su zamislili i tako kupiti jedne cipele umjesto više njih.

Postupci potpore

Igru u kojoj učenici razgovaraju "kroz noge" objasnite ranije učenicima s intelektualnim teškoćama i učenicima s poremećajem iz spektra autizma koji bi mogli imati poteškoća s razumijevanjem i zauzimanjem neuobičajene perspektive. Prema potrebi demonstrirajte i uvježbajte s njima kako igrati i što bi mogli reći kad na njih dođe red.

Ovisno o teškoćama koje imaju vaši učenici prilagodite kartice koje ćete koristiti tijekom igre. Slijepim učenicima možete pripremiti kartice ispisane na Brailleovom pismu, učenicima s intelektualnim teškoćama i poremećajem iz spektra autizma dodati vizualnu podršku koja će ih navoditi na poželjan odgovor. Slabovidnim učenicima, učenicima sa specifičnim teškoćama učenja, oštećenjem sluha ili poremećajem pažnje prilagoditi tip i veličinu fonta, prored, boju fonta i papira na kojem su kartice otisnute, na način koji im najviše odgovara, a učenicima s motoričkim poremećajem izraditi kartice većeg formata kojima će moći lakše manipulirati.

Učenicima s većim teškoćama, osobito učenicima s intelektualnim teškoćama i poremećajem iz spektra autizma pružite podršku prilikom samostalne aktivnosti u kojoj trebaju promisliti koje osobine mora imati cipela koju bi ponijeli na put. Možete im ponuditi popis osobina i potreba koje zadovoljavaju, a među kojima će učenik odabrati odgovarajuće. Gdje je moguće koristite i slike te učenike potpitanjima i sugestijama navodite na željeni zaključak.

Videozapis i rad u grupi prilagodite na prethodno opisan način, a učenicima koji ne mogu samostalno izraditi StopMotion animaciju, omogućite rad u paru. Učenik s teškoćama osmišljavat će i davati ideje, dok će ih vršnjak izvoditi u alatu.

Učenicima s teškoćama koji mogu sami izvršiti zadatak, demonstrirajte kako se alat koristi i provjerite jesu li razumjeli što i kako trebaju raditi. Dobro je dati i pisanu, vizualno podržanu uputu koja će učenike voditi kroz korake rada u alatu.

Dodatne informacije možete potražiti u Didaktičko-metodičkim uputama za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Uputite učenike da sve radove spoje u jedan videorad. Osim objedinjavanja radova trebaju osmisliti i dodati tekst iz kojeg će biti vidljiv zaključak sata. Tekst se može dodati u vidu naslova ili nekoliko rečenica na kraju.

Nastavna aktivnost za predmet Likovna kultura

Idealna cipela

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Peti razred osnovne škole
Odgojno-obrazovni ishodi
  • OŠ LK A.5.1. Učenik istražuje i interpretira različite sadržaje oblikujući ideje koje izražava služeći se likovnim i vizualnim jezikom.
  • OŠ LK A.5.2. Učenik demonstrira fine motoričke vještine uporabom i variranjem različitih likovnih materijala i postupaka u vlastitome likovnom izražavanju.
  • OŠ LK A.5.3. Učenik u vlastitome radu koristi tehničke i izražajne mogućnosti novomedijskih tehnologija.
  • OŠ LK B.5.1. Učenik analizira likovno i vizualno umjetničko djelo povezujući osobni doživljaj, likovni jezik i tematski sadržaj djela u cjelinu.
  • OŠ LK B.5.2. Učenik opisuje i uspoređuje svoj likovni ili vizualni rad i radove drugih učenika te ukazuje na zanimljiva rješenja ili moguća poboljšanja.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost
Izvannastavna aktivnost

Moje cipelice

Zadajte učenicima da na sljedeći sastanak donesu stare traperice i staru obuću.
Porazgovarajte s učenicima od čega mogu biti izrađene cipele, kakve cipele oni nose, kako biraju i kupuju cipele te koliko ih često mijenjaju. Mijenjaju li ih radi stvarne potrebe (premale ili istrošene cipele) ili radi pomodarstva. Porazgovarajte i o tome gdje bacaju cipele, u koji spremnik, poklanjaju li stare cipele ili možda nose poklonjene.

Osvijestite i naglasite učenicima da česta promjena cipela utječe na okoliš. Ukažite da masovna proizvodnja utječe na veliku potrošnju energije, vode i uništavanje tla. Potaknite ih da razmisle mogu li i kako reciklirati cipele te koje bi materijale mogli koristiti da naprave svoje vlastite cipele od recikliranog materijala. Neka iznesu svoje ideje i razmisle kako mogu napraviti nove ili reciklirati stare cipele.

Podijelite učenike u dvije grupe prema interesima. Neka učenici jedne grupe izrađuju nove cipele, a druge recikliraju stare. Potaknite ih na suradnju, neka raspravljaju i pomažu jedni drugima. Prvoj grupi prikažite videozapis o izradi cipela od starih traperica, a drugoj videozapis o recikliranju starih japanki pomoću starih traperica izradom novih japanki/sandala. Učenici mogu i samostalno istražiti na mrežnim stranicama neke ideje ili iznijeti vlastite.

Tijekom izrade zadajte učenicima da obrub potplata nacrtaju na kvadratnu mrežu jediničnih kvadratića te izračunaju površinu potplata prebrojavanjem kvadratića. Na isti način neka izračunaju površinu tkanine koju će koristiti. Možete im zadati da potrošeni materijal preračunaju u m2. Svaka grupa neka tijekom rada fotografira faze izrade ili recikliranja cipela. Predložite im da od fotografija izrade praktični vodič u video formatu u alatu Adobe Spark u kojem mogu dodati tekstualna objašnjenja i upute, podatke o površini potplata i utrošene tkanine, savjete i sl.

Porazgovarajte s učenicima popravljaju li svoje cipele te odlaze li obućaru. Potaknite ih na češći odlazak te smanjenu kupnju. Ako je moguće, posjetite obućarsku radnju u svom mjestu te pogledajte i porazgovarajte s obućarom kako i što radi. Zadajte im da o temi recikliranja i popravka cipela educiraju ukućane.

Neka fotografiraju posjet obućarskoj radnji. Na Danu otvorenih vrata ili Danu škole neka naprave tematsku izložbu recikliranih i vlastitih cipela, fotografija posjeta obućaru, kao i praktičnih video vodiča za izradu novih ili za recikliranje starih cipela.

Izvannastavna aktivnost

Moje cipelice

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Peti razred osnovne škole
Svrha
  • Osvijestiti učenike o važnosti recikliranja i utjecaja na okoliš te kroz to ukazati da djelovanje ima posljedice i rezultate.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost
Izvannastavna aktivnost

Tenisica s pametnim otiskom

Pitajte učenike koliko često kupuju tenisice, koliko ih posjeduju i na temelju čega ih biraju. Možete koristiti alat Mentimeter. Porazgovarajte s njima na temelju odgovora i zatim pogledajte videozapis Plastika u tenisicama u trajanju od 5:43 min. Videozapis na engleskom govori o proizvodnji velikog broja tenisica od plastike koju ne možemo reciklirati. Tenisice nakon nošenja završavaju na odlagalištima otpada. Kako bi bile što lakše, rade se od umjetnih materijala koji nisu biorazgradivi te su kratkog vijeka. Ako su izrađene od samo jednog materijala, mogu se samljeti u pelete te ponovno koristiti. Ali koliko puta? Korištenjem drugih materijala i novih tehnologija u proizvodnji tenisica može se smanjiti problem.

Porazgovarajte s učenicima o temama iz videozapisa s naglaskom na problem brze mode (konzumerizam, kratak životni vijek, gomilanje otpada, prekomjerna potrošnja resursa i s tim povezano zagađenje) te posljedično štetan učinak na prirodu i ljudsku dobrobit.

Pitajte učenike što njima znači održiva tenisica i potaknite raznolike odgovore (niži ugljični otisak - korištenje manje vode i energije te štetnih kemikalija u procesu proizvodnje, upotreba recikliranih materijala, nisu izrađene od životinjskih proizvoda). Pitajte ih bi li radije kupili tenisicu sa zelenom markicom (s podacima o tome koliko je energije uloženo u proizvodnju tenisice, koji dio tenisice se može reciklirati te koliko je rada potrošeno u tvornici), tenisice s oznakom modne marke ili najtrajnije tenisice. Raspravite s učenicima o njihovim odgovorima.

Olujom mozgova potaknite učenike da se sjete od kojih bi materijala mogli napravili tenisice pod uvjetom da su materijali biorazgradivi (ekološki pamuk, konoplja, šećerna trska, riža, juta, kukuruz, bambus, kava...) ili da se može lako reciklirati (aluminij, PET, HDPE...). Neka učenici na idući sat donesu komade tih materijala koji bi inače završili na otpadu, kao i nekoliko potpuno isluženih cipela.

Podijelite učenike u grupe i neka svaka grupa iskoristi jednu isluženu cipelu kao kalup na koji će pričvršćivati ostale materijale kako bi dobili maketu tenisice od održivih materijala. Uputite ih da pritom trebaju razmišljati o kriterijima trajnosti, funkcionalnosti i ljepoti cipele. Maketu trebaju fotografirati pa postaviti fotografiju u alatu ThingLink te dodati interaktivne sadržaje koji će objašnjavati dijelove tenisice i materijale od kojih su izrađeni.

Neka svaka grupa prezentira svoj uradak, a zatim moderirajte vršnjačko vrednovanje prema navedenim kriterijima s prijedlozima za poboljšanje. Zaključite razgovorom o tome kako svi pomaci u dizajnu i tehnologiji moraju biti podržani promjenom naših konzumerističkih navika, uključujući navike da procjenjujemo druge ljude po tome imaju li najnovije tenisice. Priredite u holu škole ili školskoj knjižnici izložbu učeničkih maketa, a poveznice na interaktivne makete izrađene u ThingLinku podijelite na mrežnim stranicama škole ili u virtualnoj školskoj knjižnici kako bi bile dostupne i ostalim učenicima.

Izvannastavna aktivnost

Tenisica s pametnim otiskom

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Peti razred osnovne škole
Svrha
  • Na primjeru tenisica kreirati vlastiti model za rješavanje međusobno povezanih ekoloških problema.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost

Dodatna literatura, sadržaji i poveznice

Assaraf, O. i Orion, N. (2009). System thinking skills at the elementary school. Journal of Research in Science Teaching (17.1.2021.).

Quantis (2018.) Measuring Fashion: Insights from the Environmental Impact of the Global Apparel and Footwear Industries (17.1.2021.).

Ministarstvo zaštite okoliša, prostornog uređenja i graditeljstva Republike Hrvatske (2004). Održiva potrošnja i proizvodnja (17.1.2021.).

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.