Sa zainteresiranim učenicima organizirajte radionice tijekom godine na kojima će naučiti gdje se u školi nalaze kutije prve pomoći, što se nalazi unutra i za što se upotrebljavaju materijali i pribor. Na uvodnoj ih radionici upoznajte s pojmom prve pomoći i objasnite im koja su načela prve pomoći. Zajedno s učenicima izradite brošuru u alatu Canva na kojoj će biti napisano najvažnije o prvoj pomoći, broj za hitne pozive i upotreba materijala i pribora iz kutije prve pomoći. Kako na radionicama budete obrađivali određene sadržaje (trokutna marama, kaliko zavoj, igre sigurnice, škare, sterilne gaze, flaster…), tako nadopunjavajte i brošuru. Istaknite učenicima i važnost samozaštite kod prve pomoći unesrećenome.
Kao jednu od prvih aktivnosti na radionici možete objasniti i pokazati kako se veže trokutna marama sa svrhom imobilizacije podlaktice (video) u slučaju ozljede ručnog zgloba uslijed pada. Na sličan način prikažite i opišite uporabu svakog predmeta iz kutije za prvu pomoć.
Po završetku radionica i izvannastavne aktivnosti, možete tijekom proslave Dana škole s učenicima pripremiti i prikazati i nekoliko načina primjene naučenih vještina prve pomoći, pozvati zainteresirane učenike da se iduće nastavne godine priključe ovoj izvannastavnoj aktivnosti i naglasiti da je brošura dostupna na mrežnoj stranici škole te sve prisutne pozvati da je pregledaju.
Povedite razgovor s učenicima o tjelesnoj temperaturi. Znaju li koji je normalni raspon tjelesne temperature zdrave osobe, a kada možemo reći da netko ima povišenu tjelesnu temperaturu. Pitajte ih zašto raste tjelesna temperatura (bakterijske i virusne infekcije), trebamo li se zabrinuti i što uraditi u takvoj situaciji. Naglasite im da povišena tjelesna temperatura ne znači odmah odlazak liječniku, te razradite u kojim situacijama odlazimo liječniku (povišena tjelesna temperatura dulja od dva dana koja se ne spušta upotrebom antipiretika i primjene hladnih obloga, ako bolesnik ima osip po tijelu i/ili povraća te je bolesnik klonuo i nije pri svijesti, ako se stanje pogoršava i slične neuobičajene situacije). Zajedno pogledajte video.
Razgovarajte s učenicima o vrstama toplomjera koje su donijeli u školu. Pokažite im slike te ih upoznajte da postoje beskontaktni, digitalni toplomjer i toplomjer s alkoholom. Tjelesna temperatura mjeri se toplomjerima, a normalna tjelesna temperatura izmjerena na površini kože kreće se između 36 i 37
Upozorite na pravilno mjerenje temperature alkoholnim i digitalnim toplomjerom. Prije mjerenja toplomjer s alkoholom treba stresti tako da se alkohol skupi u rezervoaru, a ne u cjevčici. Osoba kojoj se mjeri temperatura treba mirovati i opustiti se. Mjesto za mjerenje tjelesne temperature jest između dvaju nabora kože u pazuhu. U pazuhu se temperatura mjeri tako da se toplomjer stavi u pazušnu jamu koja treba biti suha, ruka se savije u laktu i dlan stavi na suprotno rame. Toplomjer ne smije dodirivati odjeću. Mjerenje traje 8 do 10 minuta. Na sličan način mjeri se temperatura tijela i digitalnim toplomjerom. Treba voditi računa da baterija toplomjera nije potrošena.
Upitajte učenike znaju li za još neke načine i mjesta na kojima je moguće izmjeriti tjelesnu temperaturu (u ustima i analnom otvoru) te postoje li razlike u vrijednosti izmjerene temperature.
Podijelite učenike u skupine i neka mjere temperaturu. Izmjerene temperature svih članova skupine neka usporede i prikažu u tablici i na brojevnom pravcu u bilježnici. Zatim neka podatke prikažu na brojevnom pravcu u Geogebri. Neka istraže kako se prikazuju decimalni brojevi u Geogebri, a zatim neka rad kao sliku prikažu na pripremljenom zidu u Padletu i analiziraju dobivena rješenja svake skupine.
Zadajte im da prate tjedan dana svoju temperaturu i temperature svojih ukućana te da mjere u različito doba dana. Uočit će da je ujutro temperatura niža, a poslijepodne viša i zaključiti da temperatura tijela ovisi o dobi dana, njihovim aktivnostima i godinama.
Aktivnost organiziramo za učenike koji pohađaju dramsku skupinu na engleskom jeziku, nakon što su na redovnom satu engleskog jezika usvojili osnovne engleske termine vezane za bolesti - cold, flu, fever, headache, stomach ache itd. kao i jezične strukture koje se koriste u liječničkoj ordinaciji npr. How are you feeling? What's wrong? itd.
Nakon razgovora o nekim akutnim bolestima koje se često pojavljuju u dječjoj dobi i njihovim simptomima npr. cold-no or low temperature, flu-high temperature, fever, stomach virus-diarrhea, stomach ache etc. u alatu Wordwall pripremite i s učenicima odigrajte igru Svrstaj u kategorije - Categorize u kojoj učenici bolestima pridružuju njihove simptome.
U nastavku podijelite učenike u skupine te svakoj skupini dajte karticu s nazivom bolesti i karticu sa simptomima te iste bolesti na engleskom jeziku. Učenici imaju zadatak osmisliti i, uz pomoć online rječnika, napisati igrokaz, u kojem imaju različite uloge patient, mum, doctor, nurse / brother, sister, mum / pupil, classmates, teacher itd. Pomoću njih simuliraju određene situacije u kojima je jedan učenik bolestan te opisuje simptome koji ga muče, a ostali mu pomažu na način da ustanove o kojoj se bolesti radi te ga savjetuju kako dalje postupiti. Igrokazi se mogu odvijati kod liječnika, kod kuće, u školi i slično, a odnose se na bolesti čije smo simptome ranije razradili (npr. Učenik koji boluje od gripe shvaća da s majkom mora posjetiti liječnika jer se radi o ozbiljnoj bolesti te tamo dobiva korisne preporuke. Isto tako može se naglasiti važnost pranja ruku prije jela te se nedovoljna higijena ruku dovodi u vezu s dobivanjem bolesti, posebice crijevnih viroza i sl.)
Nakon provjere točnosti napisanih scenarija učenici ih uvježbavaju i izvode najprije na satu Engleskog jezika kada cijeli razred ima priliku osvijestiti svoje postupanje pri spomenutim akutnim smetnjama u školskoj dobi. Kasnije se igrokazi mogu izvesti na školskoj priredbi ili u sklopu školskih volonterskih aktivnosti (u domu za nezbrinutu djecu i sl.)
Učenici su podijeljeni u grupe po tri-četiri člana. Započinite aktivnost razgovorom kako se tko osjeća, jesu li učenici zdravi. Učenici predlažu kako bi prikazali osjećaj zdravlja. Sami se unutar grupe dogovaraju kojim bi crtama po toku i karakteru, bojama i kontrastima boja te plohama i teksturama prikazali osjećaj zdravlja, te to zajednički prikazuju na jednom papiru A2 formata. Učenici likovne tehnike biraju po vlastitom izboru, rad mogu stvarati i kombiniranim tehnikama. Gotov rad učenici fotografiraju tako da svaki član grupe fotografira cijeli rad ili/i dio rada koji za učenika najbolje predstavlja zdravlje.
Nakon fotografiranja rada pitate učenike kako se osjećaju kada se razbole, te je li im se koji put dogodilo da su se naglo razboljeli. Potaknite učenike da objasne kako se dogodila promjena sa osjećaja zdravlja na osjećaj bolesti i kako bi to mogli prikazati. Pitanjima navedete učenike da promjenu osjećaja zdravlja na osjećaj bolesti usporede s razbijanjem npr. staklene čaše. Navedite učenike da svoj prikaz zdravlja transformiraju u stanje bolesti tako da rad iskidaju na čitav niz manjih dijelova. Tako iskidani i bez reda raspoređeni dijelovi rada predstavlja trenutak nagle slabosti koji učenici fotografiraju. Svaki član grupe iskidani rad fotografira prema svojoj volji.
Sada učenici objašnjavaju što im se događalo nakon nagle slabosti i kako su se oporavljali. Zajedno zaključuju koja su nova iskustva i znanja stekli te kako se za svoje zdravlje moraju brinuti. Ujedno potaknite učenike da pojasne jesu li se nakon oporavka i ozdravljenja osjećali jednako kao i prije iskustva slabosti ili ih je to iskustvo ipak izmijenilo. Na temelju objašnjenja procesa oporavka i ozdravljenj, učenici predlažu kako oporaviti iskidani likovni rad. Učenici zajednički, od dijelova iskidanog rada, grade rekompoziciju. Faze stvaranja nove kompozicije svaki član grupe fotografira. Završne fotografije su one gotove rekompozicije koja predstavlja ponovnu uspostavu zdravlja.
Po završetku izrade rekompozicije i fotografiranja, fotografije svih učenika jedne grupe spajaju se u jednu zajedničku stop animaciju koju učenici mogu izraditi u programu Fotografije unutar Windows sustava.
Uvodno razgovarajte s učenicima o bolestima. Što su bolesti? S kojim bolestima su se susreli? Kakve simptome su imali? Jesu li trebali posjetiti liječnika? Kakve lijekove su koristili? Komentirajte s učenicima važnost medicine za svakodnevni život ljudi.
Učenici će istraživati razvoj medicine u starom vijeku. Podijelite učenike u grupe po četiri učenika. Zadajte dvije teme: egipatska medicina i grčka i rimska medicina. Svaka grupa bira temu koju želi istraživati. Vodite računa o tome da učenici podjednako odabiru obje teme. Učenicima podijelite prikladne tekstove iz kojih će izvući podatke. Primjerice, učenici koji istražuju egipatsku medicinu mogu to učiniti na sljedećim tekstovima: Svakodnevni život Staroga Egipta (str. 30 i 31), Ispred svog vremena: 10 vrsta drevnih egipatskih postupaka koji se i danas koriste.
Učenici koji istražuju grčku i rimsku medicinu mogu to učiniti na ovim tekstovima: Od Hipokrata do Galena, Medicina u antičkoj Grčkoj i Rimu (str. 17-21). Predloženu stručnu literaturu možete prilagoditi učenicima na način da im priredite radne listiće, ilustracije ili videoisječke prikladne uzrastu.
Učenici izrađuju mentalnu mapu koristeći digitalni alat MindMeister. Zadajte učenicima natuknice koje treba sadržavati svaka mentalna mapa kako bi ih usmjerili na bitne podatke. Učenicima koji izrađuju mentalnu mapu o egipatskoj medicini možete primjerice, zadati natuknice: poznati liječnik Imhotep, uloga božanstava u nastajanju bolesti, poznate bolesti, poznati lijekovi. Učenicima koji izrađuju mentalnu mapu o grčkoj i rimskoj medicini to primjerice, mogu biti natuknice: Hipokrat, holistički pristup tijelu, četiri životne tekućine, poznate bolesti. Natuknice prilagodite odabranom tekstu. Učenici mogu mrežnim pretraživanjem potražiti slike znamenitih liječnika starog vijeka, medicinske opreme i drugih zanimljivosti koje se tiču medicine tog doba i priložiti ih u mentalne mape.
Učenici izrađene mentalne mape predstavljaju razredu. Svaka grupa bira glasnogovornika koji će predstaviti mapu. Komentirajte s učenicima izrađene mape. Što su uočili i istaknuli kao važno? Koje su sličnosti egipatske s jedne strane, i grčke i rimske medicine s druge, a koje razlike? Neka učenici aktualiziraju koriste li se i danas neke metode liječenja drevnih naroda (pripravci narodne medicine-čajevi, masti, oblozi i sl.), posežu li ljudi za alternativnim postupcima liječenja („iscjelitelji“ s nadnaravnim sposobnostima, homeopatski lijekovi) te koji su njihovi stavovi o tome.
Prilikom podjele u grupe učenici s teškoćama moraju imati jasno definiran zadatak i ulogu u grupi. Za učenike sa specifičnim teškoćama u učenju predložene tekstove prilagodite, učinite ih lakim za čitanje (povećajte font, prorede, istaknite bitno).
Za učenike s intelektualnim teškoćama ili PSA smanjite količinu teksta za proučavanje, izradite individualizirane listiće s pitanjima u obliku započetih rečenica (odgovore pronalaze u tekstu). Razumijevanje teksta možete olakšati slikovnim prikazom napisanog. Isto se odnosi i na izradu mentalne mape.
Za upotrebu digitalnih alata izradite jednostavne pisane ili slikovne upute.
Više u: Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.
U današnjem svijetu sve se više pažnje posvećuje prirodnim postupcima liječenja i ljudi sami izrađuju različite pripravke za liječenje akutnih i kroničnih tegoba. Učenici istražuju na koji je način preživjela antička galenska medicina do današnjih vremena. Kako se galenski i magistralni pripravci pripremaju, čemu služe i kako se upotrebljavaju na siguran način. Za istraživanje im predložite tekstove: Savjeti-ljekarnika i Galenska-izrada-pripravaka. Učenici rezultate istraživanja mogu iskazati koristeći digitalni alat PowerPoint.
Medicina u Egiptu (str. 30. i 31.)
Svakodnevni život starog Egipta
Članak: 10 vrsta drevnih egipatskih postupaka koji se i danas koriste
Grčka i Rim
Članak: Od Hipokrata do Galena
Medicina u antičkoj Grčkoj i Rimu
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.