Predmet
Tehnička kultura 8
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

E-sklopi plus

Naziv predmeta
Tehnička kultura 8

Razred
8. razred, osnovna škola

Odgojno-obrazovni ishodi
ključni pojmovi
  • integrirani krug
  • logički sklop
  • montažna shema
  • elektronička shema

Čipiranje

Pokrenite raspravu s učenicima o uporabi kućanskih i elektroničkih uređaja kojima se svakodnevno služe. Razgovor usmjerite na pojam integrirani sklop (čip), tj. elektroničke uređaje kojima upravljaju integrirani sklopovi. Razgovarajući s učenicima upozorite ih na principe rada digitalnih uređaja koji u sebi imaju elektroničke sklopove.

Nakon razgovora usmjerite učenike da samostalno na internetu istraže jedan uređaj (tablet, mobitel, računalo, kalkulator i slično) naglašavajući pojam istraživanja – elektronički elementi i integrirani sklop. Svaki učenik izrađuje umnu mapu u alatu Wisemapping (ili Coggle) ističući elektroničke elemente koji se koriste u elektroničkom uređaju. Za slike kojima će se koristiti pri izradi zadataka, uputite učenike na servis s besplatnim slikama i fotografijama Pixabay.

Učenici objavljuju gotove radove na zajedničkom zidu alata Padlet, a ostali učenici pregledavaju te radove. Po završetku odredite nekoliko učenika da predstave svoje radove, a nakon toga zajedno s njima komentirajte naučeno.

Postupci potpore

Kod prilagodbe scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i značajkama same teškoće.
Pružite vizualne materijale, poput dijagrama, ilustracija ili slika, koje će jasno prikazivati integrirane sklopove i elektroničke elemente. To će pomoći učenicima da bolje razumiju pojmove i principe rada digitalnih uređaja. Učenicima otvorite prostor za usmeno izražavanje. Dopustite im da usmeno podijele svoje razumijevanje i ideje o integriranim sklopovima i elektroničkim elementima. Ohrabrite ih da postavljaju pitanja i izraze svoje misli na vlastiti način. Prilagodite zadatke istraživanja prema individualnim sposobnostima i interesima učenika. Neka učenici istraže uređaj koji ih najviše zanima ili s kojim su najupoznatiji kako bi bili motivirani i angažirani u istraživanju elektroničkih elemenata i integriranih sklopova. Dopustite im da istražuju na alternativne načine, poput izrade prezentacija, plakata ili audiosnimki. To će im omogućiti da pokažu svoje razumijevanje onako kako im najviše odgovara. Osigurajte dodatne pomoćne materijale poput pojednostavljenih definicija, ilustriranih vodiča ili kratica, kako biste olakšali razumijevanje pojmova i terminologije povezanih s elektroničkim elementima i integriranim sklopovima. Pružite strukturirane vodiče ili obrasce kojima se učenici mogu koristiti tijekom istraživanja i izrade umnih mapa. Ti vodiči mogu sadržavati korake, pitanja za razmišljanje ili prazna polja koja treba popuniti. To će pomoći učenicima da se usredotoče i organiziraju svoje misli. Osigurajte dodatnu podršku učenicima s teškoćama tijekom istraživanja i izrade umnih mapa. Vršnjak ili pomoćnik može raditi s učenicima u malim grupama ili individualno kako bi im pružio dodatna objašnjenja, potrebnu podršku ili ih usmjerio. Povežite istraživanje elektroničkih elemenata i integriranih sklopova sa stvarnim primjerima koje učenici svakodnevno susreću. Na primjer, možete razgovarati o elektroničkim elementima u mobilnim telefonima ili kućanskim uređajima koje učenici upotrebljavaju. To će im pomoći da shvate praktičnu primjenu onoga što istražuju. Ako je potrebno, pružite učenicima dodatno vrijeme za istraživanje ili izradu umnih mapa. Također, razmotrite prilagodbe zadatka, poput smanjenja obujma istraživanja ili pojednostavljenja zahtjeva, kako bi se prilagodili različitim sposobnostima učenika.
Unaprijed organizirajte umne mape s jasnim i logičnim rasporedom elemenata u alatu Wisemapping (ili Coggle). Možete se služiti hijerarhijskom strukturom ili grupirati slične elemente zajedno kako biste olakšali snalaženje i razumijevanje. Ako je potrebno, omogućite učenicima da se koriste alternativnim formatima za izradu umnih mapa, poput snimanja zvuka ili stvaranja verbalnih opisa. Na taj će način učenici moći izraziti svoje razumijevanje onako kako im najviše odgovara. Imaju li teškoća pri radu s digitalnim alatima poput alata Wisemapping (ili Coggle) i Padlet, pružite im dodatnu podršku i vodstvo. Možete se koristiti uputama korak po korak, osigurati rad u malim grupama ili, pak, podršku pomoćnika u nastavi. Pružite dodatnu pomoć učenicima pri odabiru fotografija sa servisa Pixabay. Možete im pružiti vodiče ili kategorije koje mogu koristiti za pretragu fotografija koje su relevantne za njihovo istraživanje.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u razvoju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.

Nastavna aktivnost za predmet X

Čipiranje

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik razlikuje simbole elemenata u elektrotehnici i elektronici.
  • Učenik opisuje primjenu elektroničkih sklopova i uređaja u svakodnevnom životu.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Uporaba informacijske i komunikacijske tehnologije
  • Osobni i socijalni razvoj

Logički sklopovi

Ponovite s učenicima elektroničke elemente, a posebno se usredotočite na integrirane sklopove i njihovu podjelu prema namjeni. Spomenite povijesnu upotrebu integriranih sklopova i razloge zbog kojih su sklopovi postali neizostavan dio našega života. Kroz razgovor uvedite novi pojam - logički sklop.

Organizirajte učenike u parove ili manje grupe te im postavite zadatak unutar kojeg istražuju osnovne logičke elektroničke sklopove (NOT, AND, OR, NI, NILI). Za svaki par ili grupu otvorite zajedničku bilježnicu u alatu OneNote. Učenici istražuju logičke sklopove, crtaju simbole i zapisuju tablice istine za pojedine logičke sklopove te ih povezuju s elektroničkim uređajima koji rabe takve sklopove.

Razgovarajte s učenicima o elektroničkim uređajima koji se služe elektroničkim sklopovima. Zajednički nabrojite što više elektroničkih uređaja s elektroničkim sklopovima (npr. razni oscilatori, titrajni krugovi, pojačala, multivibratori i slično).

Svaka grupa učenika ili učenički par istražuje pojedini elektronički uređaj te izrađuje (crta) montažne sheme tih uređaja pomoću alata Kleki (ili MS Word). Slike izrađenih sklopova postavljaju u bilježnicu alata OneNote stvarajući katalog montažnih shema.

Bilješke pohranjene u digitalnom obliku pregledavaju i ostali učenici. Nakon objave bilježnice OneNote učenički par ili grupa predstavljaju rad elektroničkog uređaja koji su istraživali. Zajedno s drugim učenicima komentiraju rad predstavljenog elektroničkog uređaja.

Postupci potpore

Kod prilagodbe scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i značajkama same teškoće.
Potaknite komunikaciju unutar grupe kako biste olakšali razmjenu ideja i mišljenja. To će omogućiti učenicima s teškoćama da se lakše uključe i izraze svoje ideje. Osigurajte jasne i precizne upute i ciljeve za rad u grupi kako bi svaki član znao što se od njega očekuje i kako može doprinijeti timskom zadatku. Olakšajte podjelu zadataka unutar grupe kako bi svaki član znao što je njegova uloga i kako će doprinijeti zajedničkom cilju. Pružite individualnu podršku učenicima s teškoćama tijekom rada u grupi. Pomoćnici, nastavnici ili vršnjaci mogu dati potrebne smjernice i podršku kako bi se osjećali sigurnije i uključenije.
Dajte učenicima strukturirane upute za istraživanje logičkih elektroničkih sklopova. Osmislite jednostavne korake i pitanja koja će ih voditi kroz istraživanje, kao što su identificiranje simbola logičkih sklopova, istraživanje njihovih funkcija i zapisivanje tablica istine. Osigurajte vizualne materijale poput jasnih ilustracija simbola logičkih sklopova, primjera tablica istine i montažnih shema elektroničkih uređaja. To će pomoći učenicima da bolje razumiju i povežu koncepte.
Pri organizaciji zajedničke bilježnice u alatu OneNote, osigurajte jasan i pregledan raspored stranica. Možete se koristiti odjeljcima za svaki par ili grupu učenika te, unutar svakoga odjeljka, stvoriti stranice za istraživanje logičkih sklopova i montažnih shema. Dopustite učenicima da izraze svoje istraživanje i rad na vlastiti način. To može uključivati alternativne načine prezentacije kao što su usmena izlaganja, vizualni materijali, audiosnimke ili snimke zaslona. Osigurajte im podršku i fleksibilnost u odabiru načina izražavanja. Pomozite učenicima upravljati vremenom dajući im jasne smjernice o rokovima za završetak istraživanja i izradu montažnih shema. Možete upotrebljavati podsjetnike u alatu OneNote kako biste ih podsjetili na važne korake i zadatke.
Omogućite učenicima da svoje montažne sheme izrade u alatu Kleki ili MS Word onako kako im najbolje odgovara. Ako netko od učenika ima oštećenje vida, pobrinite se da alati poput OneNote ili Kleki imaju mogućnost povećanja kontrasta ili promjene boja pozadine i teksta radi bolje vidljivosti. Nakon toga, omogućite im da postave slike izrađenih sklopova u bilježnicu alata OneNote kako bi stvorili katalog montažnih shema. Ako je potrebno, omogućite učenicima s teškoćama podršku pomoćnika u nastavi ili vršnjaka tijekom istraživanja i izrade montažnih shema. Pomoćnici mogu pružiti dodatno objašnjenje i asistenciju pri manipulaciji alatima.
Pobrinite se za to da učenici jasno razumiju što se očekuje od njih tijekom prezentacije istraživanja elektroničkih uređaja. Možete im dati smjernice ili primjere kako bi imali referentnu točku za svoju prezentaciju. Osim toga, osigurajte dodatnu podršku u obliku strukturiranih pitanja koja će potaknuti konstruktivne komentare i raspravu među učenicima.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u razvoju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.

Nastavna aktivnost za predmet X

Logički sklopovi

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik objašnjava značenje i namjenu strujnih krugova prikazanih shemama.
  • Učenik navodi i objašnjava primjenu elektroničkih sklopova i uređaja u svakodnevnom životu i različitim djelatnostima.
  • Učenik, uz povremeno vodstvo, crta shemu strujnoga kruga.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Uporaba informacijske i komunikacijske tehnologije
  • Održivi razvoj
  • Osobni i socijalni razvoj

Integrirani krugovi

Ponovite s učenicima elektroničke elemente, a pritom se posebno usredotočite na integrirane sklopove. Spomenite povijesnu upotrebu integriranih sklopova i razloge zbog kojih su sklopovi postali neizostavan dio našega života. Pokrenite raspravu s učenicima o tehničkim tvorevinama koje su često u svakodnevnoj uporabi.

Učenike podijelite u manje grupe. Svaka grupa dobiva jedan, jednostavan elektronički sklop koji mora istražiti (čemu služi taj sklop, koja mu je namjena, od čega se sastoji, njegovu elektroničku i montažnu shemu). Po završetku istraživanja svaka grupa dobiva elektroničke elemente koji sačinjavaju taj sklop i zadatak da naprave praktični videovodič za upoznavanje s jednostavnim elektroničkim sklopom.

Svaka grupa snima vlastiti vodič u kojem objašnjava istraživanja o sklopu, a nakon toga, snima sastavljanje tog elektroničkog sklopa na eksperimentalnu pločicu i prikazuje njegov rad. Zajedno s učenicima definirajte parametre pri izradi videa. Po završetku snimanja svaka grupa uređuje svoj videouradak pomoću alata Moovly.

Grupe svoje videouradke postavljaju na zajednički zid alata Padlet. Zajedno s učenicima pokrenite videouratke i komentirajte izrađene videoupute.

Postupci potpore

Kod prilagodbe scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i značajkama same teškoće.
Osigurajte jasan raspored rada u manjim grupama kako bi svi učenici znali svoje zadatke i uloge. Možete se koristiti vizualnim rasporedima ili tablicama s raspodjelom zadataka kako bi se olakšala organizacija i praćenje napretka. Učenicima koji trebaju dodatnu podršku pri istraživanju elektroničkog sklopa, pružite upute u obliku vizualnih materijala, crteža ili dijagrama koji će im pomoći da razumiju sklop. Možete, također, osigurati dodatnu pomoć vršnjaka ili pomoćnika u nastavi tijekom istraživanja.
Prije snimanja videovodiča, zajedno s grupama učenika definirajte jasan plan snimanja. To može uključivati odabir pozadine, osvjetljenja, redoslijeda prezentacije informacija i prikaza sastavljanja sklopa. Osigurajte da svi učenici u grupi imaju priliku sudjelovati u stvaranju plana snimanja i izražavanju svojih ideja. Učenicima s poremećajima jezično-govorno-glasovne komunikacije dopustite da upotrebljavaju vizualna pomagala poput ilustracija, simbola ili pisanih uputa, kako bi objasnili istraživanja o sklopu. Otvorite prostor za različite oblike izražavanja i prilagodite očekivanja prema sposobnostima svakog učenika.
Prilagodite vrijeme uređivanja videouradaka grupama učenika. Ako je potrebno, osigurajte dodatno vrijeme ili podršku za uređivanje videa kako bi učenici imali mogućnost poboljšati svoje uratke. Također, možete pružiti smjernice ili primjere za uređivanje kako bi se osigurala kvalitetna i razumljiva prezentacija. Shvatite individualne potrebe učenika i prilagodite način prezentacije videovodiča. Neki učenici mogu preferirati usmeno izražavanje, dok drugi možda više vole pisati ili upotrebljavati simbole ili geste. Otvorite prostor za različite načine prezentiranja kako bi svi učenici imali priliku izraziti svoje znanje i razumijevanje. Osigurajte dodatne pomoćne alate poput povećala, većih tipkovnica ili alata za hvatanje da bi učenici s teškoćama mogli lakše manipulirati elektroničkim elementima prilikom sastavljanja sklopa.
Ako su učenici početnici u korištenju alata Moovly i Padlet ili imaju teškoća u upravljanju složenim sučeljem, prilagodite sučelje alata prema njihovim potrebama. Uklonite nepotrebne opcije ili ikone kako biste smanjili vizualnu buku i olakšali navigaciju. Pružite im dodatnu podršku i vodstvo. Možete se koristiti uputama tipa korak po korak ili osigurati podršku pomoćnika u nastavi.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u razvoju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.

Nastavna aktivnost za predmet X

Integrirani krugovi

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik objašnjava značenje i namjenu strujnih krugova prikazanih shemama.
  • Učenik razlikuje simbole elemenata u elektrotehnici i elektronici.
Razina složenosti primjene IKT
  • Napredna
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Uporaba informacijske i komunikacijske tehnologije
  • Osobni i socijalni razvoj
  • Održivi razvoj

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.