Na početku aktivnosti pitajte učenike jesu li bili u Francuskoj i ako jesu, što su jeli. Ako pak nisu, pitajte ih poznaju li francuska jela i ako poznaju, o kojim je jelima riječ. Pitajte ih znaju li koja se jela smatraju francuskim specijalitetima. Pitajte ih također jesu li tijekom povijesti u našoj zemlji zaživjela francuska jela, koja su to jela i u kojim regijama. Podsjetite ih, primjerice, na Napoleona, muštardu i bermet u Samoboru. Diskutirajte u razredu o tome. Zabilježite njihove odgovore.
U e-Škole DOS Francuski jezik 1, Modul 8, Jedinica 8.5, podnaslov Les plats traditionnels francophones učenici promatraju interaktivnu kartu francuskih regija i klikom na svaku od njih otkrivaju koja su jela tipična za pojedinu pokrajinu. Nakon što otkriju sva jela, učenici će ih pomoću alata LearningApps, koji ste prethodno pripremili i pritom odabrali opciju regrupiranja, svrstati u slatka i slana.
Učenici rješavaju i Activité 1 u e-Škole DOS Francuski jezik 1, Modul 8, Jedinica 8.5, podnaslov Les plats traditionnels francophones. Nakon što riješe zadatak, pitajte ih podsjeća li ih ijedno jelo na hrvatska tradicionalna jela. Diskutirajte o tome u razredu.
Učenike podijelite u grupe tako da najprije izvlače papiriće na koje ste napisali imena hrvatskih regija: Istrie, Slavonie, Dalmatie..., a zatim, krećući se po razredu, traže učenike s istom regijom. Potom formiraju grupe. Broj učenika u grupi ovisit će o broju učenika u razredu, a broj regija uskladite s brojem grupa. Svakoj grupi zadajte da napravi listu tradicionalnih jela regije koju su dobili. Uputite ih da po potrebi na internetu potraže tipična jela i njihove nazive.
U digitalnom alatu ThingLink, čiju ste poveznicu poslali svim grupama, neka učenici izrade kartu Republike Hrvatske te u nju unesu nazive hrvatskih tradicionalnih jela za regiju koju su istraživali. Učenici odabiru jedno od navedenih tradicionalnih jela i na interaktivnu kartu postavljaju recept za to jelo. Recept mogu potražiti na internetu, a mogu i pitati bake, mame ili nekog drugog.
Kada sve skupine završe zadatak, zajedno pogledajte interaktivnu kartu s hrvatskim jelima, porazgovarajte o njima i usporedite ih s tradicionalnim francuskim jelima. Učenici se koriste sljedećim konstrukcijama: En Slavonie les plats traditionnels sont... En Istrie, on mange... Ili ovom: Les plats typique de Dalmatie sont... Odnosno ovom: En Croatie tout comme en France on mange... Ili pak ovom konstrukcijom: En Occitanie tout comme en Zagorje on mange du cassoulet.
Pri prilagodbi scenarija važno je imati na umu da su učenici s teškoćama u razvoju heterogena skupina i da je odabir prilagodbi potrebno temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (jakim i slabim stranama, specifičnim interesima i slično), te na obilježjima teškoće koju ima. Izazov u radu su učenici sa združenim teškoćama koje mogu biti raznolike (primjerice, specifične teškoće u učenju i poremećaji raspoloženja). Preporučuje se učenika s teškoćom premjestiti u prednji dio učionice kako bi mu se brže i učinkovitije osiguralo objašnjenje ili pomoć.
Ako u razredu postoji učenik s oštećenjem sluha, odredite polukružni raspored sjedenja kako bi lakše pratio uvodnu raspravu o Francuskoj. Tijekom rasprave ne treba inzistirati na tome da učenik s poremećajem jezično-govorne glasovne komunikacije govori u razredu, osim ako sam ne izrazi želju. Ako se u razredu nalazi učenik s poremećajem iz autističnog spektra, važno mu je najaviti i objasniti sadržaj interaktivne karte. Tijekom rješavanja Activité 1 u e-Škole DOS Francuski jezik 1, Modul 8, Jedinica 8.5, podnaslov Les plats traditionnels francophones učenike s disleksijom uputite da u Edutoriju odaberu prikaz teksta za osobe s disleksijom, a učenike oštećena vida uputite na mogućnost povećanja fonta i prilagodbe kontrasta. Pri podjeli učenika u skupine za izradu karte Hrvatske vodite brigu o tome da je učenik s teškoćom u grupi s barem jednim učenikom koji nema poteškoća u svladavanju gradiva, koji je strpljiv i pozitivno utječe na učenika s teškoćom. Zadajte učeniku s teškoćama jasnu ulogu unutar grupe koja je u skladu s njegovim interesima i jakim strana. Primjerice, učenik s poremećajem iz autističnog spektra može biti zadužen za pretraživanje mrežnih stranica, a prije toga možete pokušati približiti pojedinu regiju njegovim interesima. Tijekom izrade popisa jela tipičnih za pojedinu regiju vodite brigu o tome da učenik s teškoćama aktivno sudjeluje u svim aktivnostima te da nikako ne bude dio skupine kao pasivni promatrač. Vodite brigu o tome da učenici sudjeluju u aktivnostima koje za njih imaju najmanje zapreka s obzirom na ograničenje koje imaju, primjerice da učenik s disgrafijom ne bude zadužen za zapisivanje naziva jela. Tijekom izrade interaktivne karte učenicima s teškoćama, prema potrebi, osigurajte dodatno objašnjenje pri uporabi digitalnog alata ThingLink. Imajte na umu da učenici sa specifičnim teškoćama u učenju i intelektualnim teškoćama često mogu imati teškoće orijentacije u prostoru i na karti te im prije izrade zadatka u digitalnom alatu omogućite podsjetnik s grafičkim prikazom raspodjele regija.
Zadajte učenicima da za grupu francuskih turista pripreme prezentaciju o hrvatskoj kuhinji. U prezentaciji će objediniti tradicionalna hrvatska jela iz različitih hrvatskih regija iz prethodnoga zadatka, ali će i predstaviti različite hrvatske kuhinje, primjerice slavonsku, dalmatinsku i zagorsku kuhinju, te će navesti što obilježava svaku od njih.
Na početku aktivnosti pitajte učenike koje je po njihovu mišljenju značenje pojma l'alimentaion durable. Zapišite njihove ideje na ploču i ako je potrebno, objasnite značenje pojma. Možete učenicima ponuditi tvrdnje na koje će odgovarati potvrdno ili niječno, oui/non, na primjer: Est-ce que l'alimentation durable signifie manger moins ? Est-ce que l'alimentation durable signifie manger des produits locaux ? Est-ce que l'alimentation durable signifie minimiser les émissions de gaz ?
U e-Škole DOS Francuski jezik 1, Modul 8, Jedinica 8.6, podnaslov L'alimentation durable učenici gledaju videoprilog i odgovaraju na pitanja koja se tiču razumijevanja teksta. Uputite učenike da prije gledanja videopriloga pročitaju pitanja.
Zadajte učenicima da pripreme govor u kojemu će izraziti svoje mišljenje o problemu (ne)održive prehrane. Potaknite ih da navedu primjere iz vlastite svakodnevice. Kao pomoć, možete im postaviti pitanja poput ovih: A ton avis, est-ce que ton alimentation est durable ? Qu'est-ce que tu fais bien et qu'est-ce qu'il faut faire pour améliorer ton alimentation ? Quoi faire pour ne pas gaspiller les aliments ? Potaknite ih i da dodatno istraže pojam održive prehrane te u svom govoru navedu čimbenike koji imaju štetan utjecaj na okoliš tj. na cijeli planet. Možete ih uputiti na sljedeće videosadržaje: Alimentation, santé et environnemet, C'est quoi le gaspillage alimentaire ?, Pourquoi devons-nous changer notre système alimentaire ?.
Potaknite ih da u ponuđenim videosadržajima istraže relevantne primjere i informacije, osobito one koje sadržavaju podatke o utjecaju gospodarstva, državne politike i svakodnevne potrošnje građana na održivi razvoj.
Predložite i sljedeće jezične konstrukcije: L'alimentation durable signifie ... Pour améliorer mon alimentation, je dois ... De grandes entreprises doivent/ne doivent pas ... Les gouvernements sont responsables pour ...
Za izražavanje vlastitog mišljenja neka se koriste ovim izrazima: À mon avis ... Je trouve ... Je pense ...
Govor neka snime u programu za snimanje Audacity te audiozapis postave u mrežno dostupan alat Padlet, za koji ste prethodno poslali poveznicu i omogućili komentiranje. Nakon što svi učenici postave svoje audiozapise, zajedno ih poslušajte u plenumu, a neka učenici stavljaju znak sviđanja na one audiozapise koji im se sviđaju te u komentarima izražavaju slaganje ili neslaganje s idejama izraženima u audiozapisu.
Ako u razredu postoji učenik s poremećajem iz autističnog spektra, važno mu je najaviti i objasniti sadržaj početnoga videozapisa u e-Škole DOS Francuski jezik 1, Modul 8, Jedinica 8.6, podnaslov L'alimentation durable. Tijekom gledanja videosadržaja omogućite podnaslove za učenike s oštećenjem sluha. Prema potrebi, u zadatku pisanja govora omogućite rad u paru za učenike s izraženijim teškoćama. Učenicima s jezičnim teškoćama i specifičnim teškoćama u učenju unaprijed pripremite grafički prilagođen uručak s potpitanjima i primjerima jezičnih konstrukcija koje mogu poslužiti kao smjernice pri sastavljanju govora. Tijekom snimanja zvučnih zapisa u digitalnom alatu Audacity uzmite u obzir utjecaj komunikacijskih i jezično-govornih teškoća na učenje stranoga jezika i izgovora. Ne treba inzistirati na tome da učenik s poremećajem jezično-govorne glasovne komunikacije snima svoj govor ako to sam ne želi. Ako učenik s teškoćama ne želi snimati vlastiti govor, predložite alternativni način obavljanja zadatka poput pripreme animacije s tekstom. Ako svi učenici odluče snimati vlastiti govor, pripremite slikovne upute i omogućite dodatnu pomoć pri postavljanju zvučnih zapisa na digitalni alat Padlet.
Slijedom prethodne aktivnosti podijelite učenike u skupine i zadajte im da razmisle te u skupini prodiskutiraju o tome što se sve može napraviti da se poboljša situacija u vezi s održivom prehranom, primjerice, kupovanje lokalne hrane, uvođenje lokalnih proizvoda u školsku prehranu, poticanje promjena na razini grada ili općine te poticanje malih lokalnih poduzetnika. Uputite učenike da zapišu svoje prijedloge. Na temelju prijedloga koje su osmislili u skupini učenici izrađuju promidžbene plakate u digitalnom alatu Piktochart. Uputite ih da najprije skiciraju odnosno planiraju faze izrade plakata. Jednako tako uputite ih na to da potrebne slike ili fotografije preuzmu sa stranice Pixabay. Također ih uputite i na mrežno dostupne rječnike kao što je Larousse. Gotove plakate postavite u već postojeći Padlet, pogledajte ih svi zajedno u plenumu i učenici neka izaberu najbolje. Na kraju aktivnosti potaknite učenike na samovrednovanje pitanjem što su tijekom ove aktivnosti naučili, što im je zadavalo probleme te koja će rješenja primijeniti u svakodnevnom životu, odnosno potaknite ih da počnu prihvaćati društvenu odgovornost i aktivno pridonositi društvu.
Ispisanim plakatima poslije se mogu koristiti u školskom projektu održivoga razvoja.
Ako u razredu postoji učenik s oštećenjem sluha, odredite polukružni raspored sjedenja kako bi on lakše pratio grupnu raspravu o održivoj prehrani na početku aktivnosti. Pripremite vizualnu potporu i prijevod ključnih pojmova kako bi učenici s teškoćama lakše pratili raspravu. Pri izradi promidžbenih plakata u skupinama učenika s teškoćom svrstajte u skupinu u kojoj je barem jedan učenik koji nema poteškoća u svladavanju gradiva, koji je strpljiv i pozitivno utječe na učenika s teškoćama. Vodite brigu o tome da učenici sudjeluju u aktivnostima koje za njih imaju najmanje zapreka s obzirom na prisutno ograničenje, primjerice, da učenik s disgrafijom ne bude zadužen za pisanje teksta na plakatu. Tijekom izrade plakata predložite ulogu učenika s teškoćama u skladu s njihovim jakim stranama. Primjerice, neka učenik s oštećenjem sluha bude zadužen za pronalazak fotografija na Pixabayu, učenik sa specifičnim teškoćama u učenju za usmeno predlaganje sadržaja teksta i grafičko uređivanje plakata, a učenik urednog razvoja za pretraživanje mrežno dostupnoga rječnika Larousse te pravopisnu i gramatičku provjeru sadržaja. Prema potrebi, za učenike s teškoćama osigurajte dodatno objašnjenje i upute pri uporabi digitalnih alata Piktochart i Pixabay.
Zadajte učenicima zadatak da zamisle da su ministri održivoga razvoja. Neka napišu govor u kojemu će predstaviti program rada te neka ga predstave ostalim učenicima u razredu.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.