Potaknite učenike da se prisjete nekih popularnih pjesama koje promiču kulturu opijanja, pa napravite oblak riječi s nazivima pjesama u digitalnom alatu AnswerGarden. Komentirajte naslove pjesama koje predstavljaju alkoholiziranje kao način zabave i života. Zajedno poslušajte npr. pjesmu Volim piti i ljubiti, a učenici nek u parovima zapisuju poruke i ideje tog teksta i(li) glazbenog spota. Pozovite ih potom da pročitaju uočene poruke ili predstavljene ideje. Analizirajte utjecaj te i drugih sličnih popularnih pjesama na vlastiti kulturni identitet. Pitajte ih je li smisao ovih tekstova promovirati trenutačni užitak i zaborav na životne nedaće i probleme. Usmjerite ih u prepoznavanju obilježja trenda, kiča, šunda u tekstovima i potaknite na izražavanje vlastitog kritičkog stava. Pitajte ih pritom znaju li objasniti opasnosti konzumacije alkohola i drugih psihoaktivnih tvari. Razgovarajte o tome kakve posljedice alkohol donosi pa u smislu jačeg osvještavanja mogućih opasnosti od trovanja alkoholom ili drugim psihoaktivnim tvarima, poslužite se tekstom Iz velegradskog podzemlja, Vjenceslava Novaka. Učenici nek samostalno čitaju tekst u sebi, a pri tome nek zapisuju svoja zapažanja, misli, osjećaje, ideje i poruke. Učenici koji ranije završe čitanje mogu opisane situacije i doživljaje izraziti crtežom.
Potaknite učenike na predstavljanje svojih zapisanih (i nacrtanih) zapažanja, misli, osjećaja, ideja, poruka i usporedbu s tekstovima nekih popularnih pjesama koje su ranije spominjali. Uvedite ih sada u zadatak u kojem će pokušati odgojno djelovati razgovarajući s likovima. Rasporedite ih u dvije skupine (prva skupina piše zamišljeni intervju s Mikom, a druga skupina piše zamišljeni intervju s Jankićem) i objasnite da je važno u razgovoru s likom postavljati pitanja ili davati odgovore prema tekstu pripovijesti, ali i da mogu provući objašnjavanje opasnosti akutnih trovanja alkoholom i drugim psihoaktivnim tvarima. Vođe skupina pozovite na čitanje zamišljenih intervjua, pohvalite dobre dijelove i dajte povratnu informaciju o uspješnosti u radu. U spontanom razgovoru, usporedite nekadašnja vremena (npr. početak 20. st. kad je nastala pripovijest Iz velegradskog podzemlja) i suvremeno doba, pa navodite učenike na procjenu i predviđanje opasnosti kojima su upravo mladi u sadašnjim vremena posebno izloženi.
Za korištenje digitalnih alata izradite jednostavne kratke pisane ili slikovne upute. Za učenike s oštećenjem sluha pripremite zapisani tekst pjesme koju ćete slušati u prvom primjeru.
Za učenike sa specifičnim teškoćama u učenju izdvojite bitne dijelove teksta Iz velegradskog podzemlja ako na satu neće stići ili biti u mogućnosti pročitati cijeli tekst. Za zapisivanje/izdvajanje misli možete im unaprijed postaviti pitanja koja će ih jasnije usmjeriti na tekst.
Više u: Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.
Učenici koji žele znati više mogu napisati i uglazbiti stihove za pjesmu Budi fajter, ne kloni duhom. Neka pozovu zainteresirane učenike za sudjelovanje u snimanju glazbenog spota s naslovom Budi fajter, ne kloni duhom, a na temu suprotstavljanja trendu trovanja alkoholom i drugim psihoaktivnim tvarima. Spot mogu objaviti na mrežnoj stranici škole uz obilježavanje Mjeseca borbe protiv ovisnosti.
Pustite učenicima pjesmu Amy Winehouse Rehab i dajte im zadatak da pročitaju članak o smrti Amy Winehouse poput Prije četiri godine preminula od predoziranja… Nakon pjesme neka na temelju rezultata patološke analize izračunaju promile alkohola u krvi. Prema podatcima iz patološkog izvješća u trenutku smrti je imala 45 kg i 416 mg alkohola po dL krvi. Za izračun se mogu poslužiti literaturom poput Što su to promili? Neka izračunate podatke usporede s podatcima o dopuštenoj količini alkohola tijekom vožnje, uobičajenom efektivnom dozom alkohola i letalnom dozom alkohola. Ove podatke mogu pronaći u interaktivnom sadržaju Zamke noćnog izlaska (IS). Pogledajte zatim zajedno video Rekreacijske droge te ga komentirajte.
Podijelite učenike u 4 grupe i zadajte svakoj grupi da istraži svojstva nekoliko psihoaktivnih tvari navedenih u interaktivnom sadržaju Zamke noćnog izlaska poznatih kao klupske droge. Primjerice: Što je Rohipnol? Ima li ulični naziv? U kojim situacijama se najčešće koristi i kako ga prepoznati? Koje su opasnosti od konzumacije? Koliko iznosi letalna doza za osobu određene mase?
Na temelju strukturne formule neka odrede hoće li se istovrsne molekule navedenih psihoaktivnih tvari povezivati međusobno vodikovim vezama, te procjene kakva je topljivost navedenih tvari u alkoholu i vodi.
Na temelju podataka u tablici neka za svaku tvar izračunaju “sigurnosni omjer”. Sigurnosni omjer računa se kao omjer letalne doze i učinkovite doze (što je manji omjer letalne doze i efektivne doze, to je veća opasnost od trovanja i droga se smatra opasnijom u tom kontekstu). Neka poredaju istraživane droge prema porastu sigurnosnog omjera, tj. smanjenju procijenjene opasnosti od akutnog trovanja.
Informacije koje ne nalaze u interaktivnom sadržaju, a potrebne su im za odgovaranje na postavljena pitanja, mogu potražiti na pouzdanim mrežnim stranicama poput stranica Ureda za suzbijanje zlouporabe droga Vlade RH.
Sve podatke neka zapišu koristeći alat za obradu teksta Word Online i podijele s ostatkom razreda u mapi koju ste pripremili na servisu OneDrive.
Zajednički analizirajte prikupljene podatke i napravite skupnu ljestvicu sigurnosnih omjera, tj. relativne opasnosti od akutnog trovanja svih navedenih tvari koju ćete usporediti s ljestvicom u interaktivnom sadržaju Zamke noćnog izlaska.
Na kraju aktivnosti pogledajte s učenicima podatke u tablicama o psihoaktivnim tvarima u interaktivnom sadržaju Zamke noćnog izlaska. Uputite učenike da riješe zadatke koji se nalaze uz svaku psihoaktivnu tvar navedenu u interaktivnom sadržaju.
Važno je napomenuti da toksičnost psihoaktivnih tvari nije jedini problem koji se javlja prilikom uzimanja istih, jer djela koje osoba napravi dok je pod utjecajem droge mogu imati dalekosežne posljedice po fizičko i psihičko zdravlje osobe koja konzumira psihoaktivne tvari, ali i osoba iz bliže i daljnje sredine.
Za učenike sa specifičnim teškoćama u učenju unaprijed pripremite formulu za izračunavanje letalne doze alkohola. Učenicima možete pomoći i tako da unaprijed pripremite pitanja na koja moraju pronaći odgovor u tekstu. Za korištenje digitalnih alata izradite kratke pisane ili slikovne upute.
Više u: Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.
Neka učenici istraže na koji način mogu pomoći osobi za koju primijete da se akutno otrovala etanolom. To mogu učiniti samostalnim pretraživanjem mrežnih stranica ili im možete podijeliti poveznicu na literaturu poput Trovanje alkoholom. Neka prikupljene podatke prikažu u obliku infografike izrađene pomoću alata Genially.
Pripremite kratku interaktivnu prezentaciju koristeći alat Mentimeter. Na početku pokažite učenicima model ili sliku zdrave ljudske jetre te ih upitajte prepoznaju li organ i znaju li koje su njegove uloge. Neka svaki učenik pojedinačno odgovori na sljedeće pitanje: “Koliko je jetra važna za zdravlje čovjeka?” U alatu ponudite odgovore: a) samo zdrava jetra osigurava zdravlje organizma; b) jetra može biti bolesna, ali to neće utjecati na zdravlje organizma i c) bolesti jetre su vrlo opasne i mogu dovesti do smrti. Kratko raspravite odgovor/e koje su učenici odabrali u najvećem broju te objasnite veliku regenerativnu sposobnost jetre uz videozapis Clevers group: Liver regeneration. Možete i sami osmisliti priču uz videozapis.
Zatim pogledajte zajedno videozapis "Što čini jetra? - Emma Bryce" (uključite hrvatski prijevod) i zamolite ih da tijekom gledanja vode bilješke. Podijelite učenike u 6 skupina u kojima trebaju raspraviti svoje bilješke. Tijekom rasprave neka na internetu potraže dodatne informacije o tvarima koje mogu utjecati na funkciju jetre te o mjerama prevencije. Svaka skupina neka napravi zajednički sažetak koji će im poslužiti za izradu infografike pod nazivom “Moja jetra i ja”, koristeći digitalni alat Visme. Infografikom trebaju obuhvatiti građu jetre, uloge jetre, negativne posljedice alkohola, lijekova, sintetskih droga, virusnih bolesti i različitih toksina na zdravlje jetre te predložiti mjere prevencije bolesti jetre. Na infografiku učenici trebaju uklopiti i kratak osvrt na odgovor/-e koji/-e su odabrali u uvodnoj aktivnosti. U njemu trebaju objasniti slažu li se s ponuđenom formulacijom odgovora ili ne, nakon što su upoznali jetru. Svaka skupina neka predstavi svoju infografiku, a nakon rasprave, možete ih objaviti i na stranicama škole.
Za upotrebu digitalnih alata izradite jednostavne, kratke, pisane ili slikovne upute. Video prema potrebi zaustavljajte kako bi pojasnili ili preveli ono što se prikazuje. Možete i sami osmisliti priču uz videozapis. Za učenike s oštećenjem vida osigurajte opise videa (vršnjačka podrška). Za učenike sa specifičnim teškoćama u učenju ili onima s poremećajem pažnje unaprijed pripremite predložak za vođenje bilješki. Dajte im dovoljno vremena da zapišu ili predvidite rad u paru kako bi imali vršnjačku podršku pri vođenju bilješki. Unaprijed pripremite materijale za istraživanje/izradu infografike kako bi se učenike usmjerilo i kako bi im se olakšalo istraživanje (specifične teškoće u učenju/poremećaj pažnje). Pripremljene sadržaje učinite lakim za čitanje-povećajte font, prorede, svaku rečenicu napšite u novi red. Izbacite suvišno, podebljanjem istaknite bitno.
Više u: Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.
Zainteresirani učenici mogu proširiti istraživanje o različitim oštećenjima jetre. Jedna grupa može istražiti kako oštećena jetra remeti normalno funkcioniranje organizma oštećena jetra. Druga grupa može istražiti koje osobe mogu doći na listu za transplantaciju jetre te kakva je kvaliteta života osoba s transplantiranom jetrom. Svoje istraživanje mogu započeti pregledom sljedeće poveznice. Treća grupa može istražiti ovisi li pijenje alkohola o dobi i spolu te o alkoholizmu i njegovim štetnim posljedicama na zdravlje osobe koja pije, na obiteljski život te na živote drugih ljudi (stradale u prometnim nesrećama koje su prouzročili vozači pod utjecajem alkohola i slično). Predložite im sljedeće poveznice: Alkohol i mladi; Nacionalni rezultati istraživanja o alkoholu u okviru JA RARHA; Održan okrugli stol i najava kampanje o alkoholu i mladima pod naslovom „Tko pije taj plaća“. Rezultate istraživanja mogu objaviti u obliku infografike koju također možete objaviti s ostalim izrađenim infografikama na stranicama škole.
Upitajte učenike kako se ponaša osoba intoksicirana alkoholom, te o potencijalnim opasnostima za nju i ljude oko nje. Svoje odgovore učenici neka upišu na unaprijed pripremljenu Padlet (Canvas) ploču pa ih zajedno rasporedite na opasnosti za osobu i na opasnosti za ljude u njihovoj blizini. Ako učenici nisu naveli simptome ili opasnosti koje se mogu pojaviti kod trovanja alkoholom navedite ih i asocirajte dodatnim pitanjima kako bi sami došli do zaključka i usvojili razliku opasnosti od trovanja alkoholom u odnosu na obične simptome mamurluka.
Simptomi intoksikacije alkoholom nastaju pri razini od 2‰ alkohola u krvi. Osim izravnog mjerenja koncentracije alkohola u krvi, moguće ju je izmjeriti i neizravno određivanjem količine alkohola u zraku koji izdišemo (alkotest).
Recite učenicima kako će u tročlanim grupama analizirati način rada strujnog kruga sa senzorom za alkoholne (i druge) pare. Za početak svakoj grupi pripremite električnu shemu naponskog djelila i recite im da pomoću alata Tinkercad naprave simulaciju po shemi. Strujni krug bi se trebao sastojati od jednog promjenjivog otpornika i jednog otpornika stalne vrijednosti spojenih u seriju. Uputite učenike kako mogu u izrađenoj Tinkercad simulaciji vršiti mjerenja. Neka mjerenjem istraže kako se mijenja napon na otporniku stalnog iznosa ako se mijenja promjenjivi otpornik i zaključe kako se općenito ponaša takav spoj.
Grupe zatim trebaju utvrditi kako se senzor za alkohol koristi. Svakoj grupi dajte unaprijed pripremljeni radni listić koji sažima informacije iz lista s podacima (eng. datasheet) takvog senzora i vodi učenike pitanjima poput: Gdje se u električnoj shemi senzora pojavljuje naponsko djelilo i kako strujni krug senzora radi? Kako će na izlazu dobiti da napon raste ako je koncentracija alkohola veća? Što bi sve dodali uz osnovni strujni krug kako bi dobili alkometar koji netko može koristiti? Svaka grupa neka pripremi izvještaj u kojem na osnovu svojih mjerenja u simulaciji objašnjavaju osnovno načelo rada senzora i obrazlažu način njegova korištenja. Izvještaj pripremaju kao kratki video (trajanje 1-2 min) izrađen koristeći Adobe Spark. Poveznice na videozapise neka podijele na Padlet ploči iz uvodnog dijela. Interesantne primjere podijelite s cijelim razredom i raspravite način izlaganja informacija.
Na kraju aktivnosti raspravite s cijelim razredom koliko često se ovakvi sklopovi koriste i za druge namjene – naponsko dijelilo je vrlo često korišten način spajanja senzora koji mijenjaju svoj otpor. Upotreba alkotesta je jedan od načina kojim možemo utjecati na rizična ponašanja konzumenata alkohola. Povedite s učenicima raspravu koje je još opasnosti karakteristične za mlade moguće predvidjeti i pokušati spriječiti (izbjegavati konzumaciju alkohola, koristiti se javnim prijevozom ili pozvati uslugu taxi prijevoza, uz alkohol ne konzumirati druga opojna sredstva i sl.)
Za upotrebu digitalnih alata izradite kratke pisane ili slikovne upute. Za istraživanje učenicima sa specifičnim teškoćama u učenju ili poremećajem pažnje zadajte konkretan zadatak s unaprijed pripremljenim materijalima za istraživanje kako bi im olakšali sudjelovanje.
Za učenike s oštećenjem vida osigurajte opise izrađenih simulacija i slika. Ako je moguće učenicima bi trebalo omogućiti da opipom dožive otpornike ili neki model strujnog kruga.
Više u: Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.
Za učenike koje više interesira spajanje strujnih krugova možete dati projektni zadatak dizajna jednostavnih strujnih krugova. Npr. učenici mogu napraviti jednostavni strujni krug koji ovisno o razini napona na senzoru alkoholnih para pali crvenu, žutu ili zelenu lampicu.
Na početku aktivnosti za motivaciju učenicima pokažite sliku koja prikazuje proizvodnju alkohola u srednjem vijeku. Nakon toga olujom ideja od učenika saznajte koja sve alkoholna pića poznaju, a koja su se proizvodila u srednjem vijeku (npr. vino, pivo, žestoka pića, rum i sl.)? Na koje načine su se pojedina pića proizvodila (fermentacijom, destilacijom itd.)? Njihove odgovore zapišite na ploču. Zatim nastavite razgovor o tome kakvu ulogu alkohol igra u njihovom životu? Za što su sve ljudi u prošlosti koristili alkohol (vjerski obredi, alkohol kao nadnica za rad, zabava, druženje, medicinski razlozi, daleka putovanja i sl.)? Poznaju li neke zablude koje su vezane za konzumaciju alkohola još od davnih vremena (npr. korištenje alkohola da se ugrijemo, pivo nije alkohol, alkohol u trudnoći ne šteti djetetu i sl.) itd. U razgovoru s njima pokušajte navedene zablude opovrgnuti i objasniti.
Zatim učenike podijelite u grupe koje će istraživati kako je korištenje alkohola u srednjem vijeku promijenilo svijet (na pozitivan, ali i na negativan način). Neke od tema mogu biti npr. korištenje alkohola za vrijeme Velikih geografskih otkrića, korištenje alkoholnih pića umjesto vode u srednjovjekovnim gradovima, alkohol kao sredstvo plaćanja, alkohol kao sredstvo osvajanja Novog svijeta (za razmjenu i pokoravanje), alkohol u trgovini robovima i sl.
Osim o temi, neka učenici istražujući internet saznaju i što je to alkoholizam? Tko sve mogu biti alkoholičari? Jesu li mladi ljudi ‘’cijepljeni’’ od te ovisnosti? Zašto je alkohol štetan za naš organizam? Koliko mladih danas pati od alkoholizma (u svijetu i Hrvatskoj)? Na koji način alkoholizam utječe na ljude još od davnih vremena? Je li alkohol problem samo onoga tko pije ili utječe na više ljudi? Koliko je konzumacija alkohola ukorijenjena u našoj kulturi? Kakve mogu biti posljedice nekontrolirane konzumacije alkohola? Koje su specifičnosti ovisnosti o alkoholu, a vezane su za socijalni status ili etničku pripadnost? itd. Za vrijeme svog istraživanja učenici mogu voditi bilješke u alatu kao što je Google Dokumenti, a na temelju tih bilješki na kraju neka izrade prezentaciju u alatu Visme i prezentiraju ih ostalim grupama. Na kraju, s učenicima provedite zaključnu raspravu o tome koje su sličnosti i razlike između nekadašnje i današnje konzumacije alkohola te što kao društvo možemo učiniti kako bismo smanjili preveliku konzumaciju alkohola (kampanje protiv konzumacije alkohola, edukacije mladih o opasnostima konzumacije alkoholnih pića, zakonske zabrane i zabrane reklamiranje alkohola i sl.).
Opišite sliku za učenike s oštećenjem vida. Za upotrebu digitalnih alata izradite kratke pisane ili slikovne upute. Za istraživanje učenicima sa specifičnim teškoćama u učenju ili poremećajem pažnje zadajte konkretan zadatak s unaprijed pripremljenim materijalima za istraživanje kako bi im olakšali sudjelovanje.
Više u: Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.
Predlažem da učenici koji žele znati više prouče korištenje opijata u srednjem vijeku te posljedice korištenja istih. O svojem istraživanju mogu napraviti prezentaciju u alatu kao što je Visme te ju prezentirati ostalim učenicima.
Robert S Gable (2004). Comparison of acute lethal toxicity of commonly abused psychoactive substances. Addiction. (17.1.2021.).
Pliva (2004). Što su to promili (17.1.2021.).
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.