Na početku aktivnosti upoznajte učenike s temom. Odigrajte igru vješala (Hangman), a rješenje neka bude feelings. Razgovarajte s učenicima o pojmu osjećaja. Pitajte ih: Što su to osjećaji? Kako reagirate kada vidite djevojčicu koja plače, a kako kada vidite uplakanog dječaka? Je li u redu pokazivati osjećaje? Uvedite riječi za osjećaje pomoću slikovnih kartica: hot, cold, sad, happy, angry, confused, proud itd. U digitalnom alatu Wordwall izradite slikovne kartice pomoću predloška izmiješanih kartica u interaktivnim sadržajima alata. Prikazujte kartice pojedinačno i jasno izgovorite koji je osjećaj prikazan na pojedinoj kartici. Radnju ponovite dvaput. Nakon toga, ponovno klikom dijelite kartice, ali sada učenici ponavljaju za vama. Pomoću opcije miješanja izmiješajte kartice i recite učenicima da se pokušaju prisjetiti izraza za pojedini osjećaj, najprije zajedno pa pojedinačno. Ponovite radnju nekoliko puta. Uputite ih na e-Škole DOS Engleski jezik 5, Modul 1, Jedinica 1.4., Zadatak 1 u kojem uvježbavaju opisne pridjeve, a trebaju posložiti emotikone prema redoslijedu kojim su napisani izrazi za osjećaje.
Kako biste dodatno ponovili i uvježbali nove izraze, uputite učenike da u parovima snime kratak video mobitelom, kamerom ili putem aplikacija, a video neka sadrži vrtuljak emocija - od sreće, tuge, razočaranja, ushićenja u svakodnevnim situacijama, primjerice, dok čekaju rezultate testa i nakon što ih dobiju ili dok razgovaraju s osobom koja im se sviđa. Svoje videouratke neka podijele na stranici koju ste kreirali u digitalnom alatu Padlet kako bi sve bilo na jednom mjestu, a učenici mogu reagirati na objave drugih učenika. Neka komentiraju što misle koji su razlozi za prikazane osjećaje. Prikažite videouratke učenicima i uputite ih na to da, svatko za sebe, u bilježnicu napiše koje osjećaje prepoznaje u videu. Nakon toga, neka razmijene bilježnicu s učenikom pored sebe i provjere koliko su bili uspješni u usvajanju izraza za osjećaje.
Prilikom prilagodbe scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju i učenici sa specifičnim teškoćama učenja predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi valja temeljiti na zasebnim značajkama svakog učenika (jakim i slabim stranama, specifičnim interesima…), kao i na obilježjima same teškoće. Preporučuje se učenika s teškoćom premjestiti u prednje klupe u razredu kako bi ga se moglo pratiti i pružiti mu dodatnu uputu ili mu pomoći pri izvršavanju zadatka.
Učenicima s poremećajem iz spektra autizma tema osjećaja i prepoznavanja tuđih stanja mogla bi biti zahtjevna pa vodite računa o tome da im objasnite situacije o kojima se govori.
Za učenike s disleksijom predvidite više vremena za samostalan rad.
Za učenike s oštećenjem vida valja prilagoditi svjetlost u prostoru te svjetlinu i kontrast na zaslonu.
Prilikom svrstavanja učenika u skupine pripazite u koju skupinu ćete smjestiti učenika s teškoćama. Učenika s poremećajem iz spektra autizma smjestite u skupinu koja će biti u skladu s njegovim specifičnim interesima te ustaljenim rutinama kako ne bi bio uznemiren. Obavezno mu prethodno najavite rad u skupini pomoću natuknica ili vizualne podrške.
Dodatne informacije možete potražiti na poveznicama:
Hrvatska udruga za disleksiju - savjeti učiteljima
Informativni letak o razvojnom jezičnom poremećaju
Smjernice MZO-a za rad s učenicima s teškoćama
Uputite učenike na e-Škole DOS Engleski jezik 5, Modul 1, Jedinica 1.4., Zadatak 2 u kojem gledaju i slušaju video o osjećajima, a trebaju posložiti osjećaje onim redoslijedom kojim se u videu spominju. Recite im da se usredotoče na izraze vezane uz osjećaje, a zanemare ako naiđu na nepoznate riječi. Kada riješe zadatak, usmeno provjerite ostale riječi koje bi mogle biti značajne za razumijevanje teksta. Pitajte učenike: Što vas čini sretnima? Što vas posebno ljuti? Zbog čega ste najčešće tužni? Nakon toga ih uputite na e-Škole DOS Engleski jezik 5, Modul 1, Jedinica 1.4., Zadatak 3 u kojem dopunjavaju tekst riječima.
Nakon što su nadopunili tekst, u digitalnom alatu Office 365 odaberite alat Word online te kreirajte tablicu s tri stupca. Podijelite učenike u tri grupe i recite im da trebaju razvrstati pridjeve koje su dosada obradili prema tome imaju li pozitivno, negativno ili neutralno značenje. Svaka grupa određuje pridjeve za jednu od skupina, a kada ih napišu, predstavnik svake grupe čita pridjeve koje su pronašli. Nakon toga, prikažite im nekoliko slika preko projektora, primjerice, školu, autobus, snijeg, sunce. Neka za svaku sliku u istome alatu napišu kako se osjećaju kada je vide. Svaka grupa čita rečenice koje je smislila kako biste mogli provjeriti točnost napisanog i izgovorenog. Razgovarajte s učenicima o rečenicama. Ako su, možda, napisali da su zabrinuti zbog škole, neka objasne zašto. Potaknite ih da nadvladaju negativne osjećaje i da se uvijek nekome obrate. Pitajte ih: Povjeravate li se ikome? Kada ste sretni, pokazujete li svima ili to zadržite za sebe? Kome najprije povjerite sretnu ili tužnu vijest i zašto? Usredotočite se na pozitivne strane i riječi ohrabrenja. Potaknite učenike da u grupama sastave Tips for happiness. Svakoj grupi dodijelite jedno područje o kojem će razmišljati, primjerice, obitelj, prijatelji, zdravlje, škola, hrana, a neki primjeri savjeta su: Laugh with your friends a lot!, Talk to your parents!, Eat more vegetables! i slično. Neka svaka grupa napiše do pet rečenica. Savjete za sreću objavite na internetskoj stranici škole na Međunarodni dan sreće koji se obilježava 20. ožujka.
Za učenike s teškoćama, primjerice disleksijom i jezičnim teškoćama, omogućite ponovno slušanje audiozapisa. Učeniku s oštećenjem sluha osigurajte mirno i tiho okruženje (koliko je to moguće) kako bi mogao čuti audiozapis, a po potrebi, uključite i transkript audiozapisa.
S učenicima s oštećenjem sluha, jezičnim teškoćama, poremećajem iz spektra autizma i intelektualnim teškoćama provjeravajte razumiju li zadatak i pojmove koji se spominju tijekom aktivnosti. Po potrebi, pružite pojašnjenje i slikovni prikaz. Dopustite im korištenje podsjetnika tijekom rješavanja zadataka.
Za učenike s disleksijom, jezičnim teškoćama, oštećenjem sluha i poremećajem iz spektra autizma nerijetko su zadatci dopunjavanja teksta riječima jezično zahtjevni. Iz tog je razloga potrebno predvidjeti više vremena za rješavanje ovakve vrste zadataka. Primijetite li da je tip zadatka vrlo zahtjevan, osigurajte rad u paru. Vodite računa o tome da je učenik s teškoćom u paru s onim učenikom koji nema poteškoća u svladavanju gradiva, strpljiv je i pozitivno utječe na učenika s teškoćom. Provjeravajte s parom kako napreduje u izvršavanju zadatka.
S obzirom na to da bi učenicima s poremećajem iz spektra autizma ova aktivnost mogla biti izazovna zbog mogućih teškoća u razumijevanju emocija, provjeravajte s njima kako se snalaze u zadatcima i, po potrebi, osigurajte vršnjačku podršku. Na kraju sata, pružite im sažetak aktivnosti kako bi ga mogli zalijepiti u bilježnicu da im posluži kao podsjetnik.
Prilikom rada u skupini preporuča se učenike s teškoćama svrstati u skupinu u kojoj postoji učenik koji je spreman držati prezentaciju (što je posebno važno ako je kod učenika s teškoćama prisutna tjeskoba).
Pitajte učenike kako se danas osjećaju? Što im je bilo dobro, ide li im sve po planu? Zastanite i pričekajte odgovore. Zatim, recite kako se vi osjećate. Recite im da se ponekad osjećate plavo, a nekad vidite samo crveno pred očima ako ne napišu zadaću. Pitajte učenike: Osjećate li se vi nekada plavo? Kada vidite samo crveno? Neka vam pojasne što misle da ti izrazi znače i imaju li smisla na hrvatskom jeziku, tj. koje osjećaje opisuju. Možete im reći i primjer na engleskom: I’m feeling blue because it’s raining outside. Podsjetite ih da često možemo znati kako se netko osjeća, a da nam to osoba sama ni ne kaže. Razgovarajte s njima kako prepoznaju nečije osjećaje. Većinom se radi o izrazu lica, pogledu, pokretima i položaju tijela. Neka vam nekoliko učenika pokaže na sebi neke osjećaje koristeći izraze lice i položaj tijela, npr. ljutnju i tugu ili uzbuđenje. Nakon toga, u digitalnom alatu Padlet kreirajte zadatak gdje učenici u manjim grupama, na drugačiji način, trebaju prikazati različite osjećaje. Naglasite da trebaju navesti barem šest osjećaja, ali ne smiju koristiti riječi, nego boje, slike, GIF-ove, emotikone, pjesme i slično. Predstavnik grupe opisat će osjećaje, ali ne za svoju grupu nego za neku drugu koju mu vi odredite. Dopustite da se grupa savjetuje i da najprije zajedno prepoznaju o kojim osjećajima se radi te neka, u istom digitalnom alatu, napišu kratak izvještaj: This song by Lady Gaga is slow and sad. Somebody is happy, I see a yellow heart… Potaknite ih da reagiraju na objave drugih učenika ili komentiraju što misle o objavi. Podijelite radove na digitalnoj platformi koju inače koristite kako bi svima bili dostupni.
Zatim, u istim grupama, dajte učenicima zadatak da osmisle haiku o osjećajima, rap ili neku drugu vrstu pjesme. Neka jedan osjećaj bude tema pjesme, primjerice, ljubav, sreća, tuga. Neka se snime kako recitiraju ili izvode pjesmu na način koji su odabrali. Jedan učenik snima, ostali neka budu dio benda koji svira improvizirane instrumente ili mogu biti vokalna grupa. Ako recitiraju pjesmu, mogu zamisliti da nastupaju u kazalištu i izvode monolog. Dajte im vremena da uvježbaju pjesmu prije snimanja. Istaknite da je vježba vrlo važna jer, na taj način, stječu sigurnost i samopouzdanje, a otklanjaju strah od nastupa ili javnog govora. Uputite ih na to da snimku dodaju objavama u digitalnom alatu Padlet koji su prethodno koristili. Omogućite učenicima komentiranje sadržaja u digitalnom alatu. Neka u grupama daju kratak komentar unutar digitalnog alata na zadatke drugih grupa s obzirom na izvršenje zadatka, točnost uporabe pridjeva i umjetnički dojam te tako provedite vršnjačko vrednovanje. Potaknite učenike da daju mišljenja o videouratcima te opišu o čemu je pojedina pjesma. Razgovarajte o tome kako na njih utječu pjesme i bude li emocije u njima, zašto ih neke pjesme čine tužnima, a neke sretnima i podižu raspoloženje. Neka glasaju i odaberu najzanimljiviju pjesmu, najotkačeniju, najkreativniju, najkraću, najdužu i hit pjesmu.
Ponekad učenici s disleksijom, jezičnim teškoćama i poremećajem iz spektra autizma imaju teškoća u razumijevanju prenesenog značenja. Zato je važno objasniti kako su boje povezane s osjećajima i izraditi podsjetnik s primjerima. Bilo bi dobro podsjetnik izraditi u boji kako biste im i vizualno olakšali pamćenje fraza.
Prilikom rada u skupini važno je osigurati jasne upute za učenike s teškoćama u okviru skupine kako bi se izbjegla situacija da učenik ne sudjeluje ili iščekuje zadatak. Učenike s deficitom pažnje valja uklopiti u skupinu u kojoj se nalaze učenici koji djeluju usmjeravajuće (oblik vršnjačke podrške). Vodite računa o tome da učenik s teškoćama aktivno sudjeluje u svim aktivnostima te da nikako ne bude pasivni promatrač.
Uputite učenike da istraže jedan osjećaj po želji i, u digitalnom alatu Pixton, kreiraju strip kojim će opisati taj osjećaj u nekoj situaciji na engleskom jeziku. Pixton je jednostavan alat za izradu stripova, a nudi brojne opcije i predloške.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.