S učenicima raspravite o tome kako nastaju nove jedinke te uvedite pojam razmnožavanja. Neka iznesu ideje o tome zašto je razmnožavanje važno. Podijelite ih u 4 grupe s jednakim brojem članova. Dvjema grupama zadajte da prouče načine razmnožavanja životinja na poveznici e-škole DOS Priroda 6, Modul 2, Jedinica 2.2., podnaslov Različiti načini razmnožavanja, a drugim dvjema grupama zadajte neka prouče načine razmnožavanja biljaka na poveznici e-škole DOS Priroda 6, Modul 2, Jedinica 2.3., podnaslov Razmnožavanje biljaka. Svaka grupa neka izradi ili dijagram toka ili organizacijski dijagram u Gliffyju kojim će organizirati i prikazati sadržaj onoga o čemu su njezini članovi čitali u Edutoriju. Nakon što izrade svoje grafičke prikaze, formirajte nove grupe po četvero, odnosno neka u novim grupama budu članovi različitih grupa iz prethodne vježbe. Ako je učenika više, u pojedine nove grupe uključite više predstavnika iz početnih grupa. Neka jedan član iznese spoznaje o razmnožavanju biljaka, odnosno životinja s pomoću izrađenog dijagrama. Drugi član, odnosno drugi članovi početnih grupa neka dopune njegovo izlaganje. U slučaju nesuglasica ili nejasnoća, moderirajte izlaganje. Ostali članovi neka nadopunjavaju izlaganje ovisno o tome što su oni proučavali. Na kraju predstavnici dviju od četiriju početnih skupina, tj. jedan predstavnik grupe koja je proučavala razmnožavanje biljaka te jedan predstavnik grupe koja je proučavala razmnožavanje životinja, postavljaju pitanja drugima u razredu na koja učenici usmeno odgovaraju. Vi moderirajte ispitivanje te objasnite ono što učenici slabije razumiju.
Tijekom prilagodbe scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu te da ovisno o individualnim potrebama i karakteristikama učenika treba temeljiti odabir metoda i postupaka prilagodbe. Izazov u radu predstavljaju učenici sa združenim teškoćama (npr. učenici sa specifičnim teškoćama u učenju i poremećajem aktivnosti i pažnje). Preporučuje se učenika s teškoćama smjestiti u prvu klupu ili u neposrednu blizinu učitelja kako bi dobio adekvatnu podršku i pomoć pri zadavanju i izvršavanju aktivnosti.
Pri svrstavanju učenika u grupe pripazite na to u koju ćete grupu smjestiti učenika s teškoćama. Učenika s poremećajem iz autističnog spektra smjestite u grupu koja će biti u skladu s njegovim specifičnim interesima te ustaljenim rutinama kako ne bi bio uznemiren. Učeniku s poremećajem iz autističnog spektra najavite rad u grupi s pomoću vizualne podrške. Obavezno najavite svaku promjenu aktivnosti. Učeniku s intelektualnim teškoćama pojednostavnite zadatak u skladu s unaprijed određenim ciljevima.
Prije čitanja tekstova na poveznici e-škole DOS Priroda 6, Modul 2, Jedinica 2.2., podnaslov Različiti načini razmnožavanja i e-škole DOS Priroda 6, Modul 2, Jedinica 2.3., podnaslov Razmnožavanje biljaka podsjetite učenike na različite opcije za rad u DOS-u (inkluzivni prikaz, podešavanje fonta i veličine slova, opcija za osobe s disleksijom, podešavanje kontrasta za osobe s oštećenjem vida).
Učenicima s teškoćama, ali i svima ostalima objasnite pojam dijagrama toka. Vizualno prikažite jedan primjer dijagrama toka. Učenicima s oštećenjem vida objasnite verbalno sve bitne stavke. Imajte na umu da će učenicima s teškoćama trebati dulje vrijeme za izvršavanje zadataka. Provjerite kako se učenik s teškoćama snalazi u Gliffyju. Pripremite pisane i slikovne upute za uporabu tog digitalnog alata.
Na kraju rada u grupama za učenike s teškoćama pripremite bilješke s najbitnijim odrednicama obrađenog. Pritom imajte na umu i to da su jezično i grafički prilagođene. Jezična prilagodba podrazumijeva kraće rečenice uz uobičajen poredak riječi u njima s jasno izrečenim svim njezinim dijelovima, bez metafora, s izdvojenim i objašnjenim nepoznatim i/ili ključnim pojmovima. Grafička prilagodba podrazumijeva upotrebu određene vrste fonta (npr. OmoType, Arial, Verdana) koji je uvećan, ali i dvostrukog proreda, povećanog razmaka među slovima i ljevostranog poravnanja. Učenicima s intelektualnim teškoćama prilagodite rad u skladu s predviđenim ishodima i ciljevima. Vodite računa o tome da se učenici tijekom cijele aktivnosti osjećaju ugodno.
Pri postavljanju pitanja pazite na to da su jezično pojednostavljena. Provjerite razumiju li učenici s teškoćama pitanja i zadatke. Na kraju aktivnosti izdvojite najbitnije te sastavite bilješke koje su jezično i grafički prilagođene u skladu s prethodno napisanim uputama.
Prilagodba aktivnosti treba biti u skladu s preporukama stručnog tima škole i učenikovim teškoćama.
Učenici koji žele znati više neka istraže što je to GMO s pomoću mrežnih pretraživača te neka pripreme izlaganje u trajanju do 5 minuta za ostale učenike u razredu. Bilješke koje će im pomoći u izlaganju, neka zapišu u svoje bilježnice.
Aktivnost započnite raspravom o tome kako se čovjek mijenja od rođenja do starosti. Potaknite učenike na to da navedu primjer iz životinjskog svijeta, odnosno da navedu kako se neka životinja mijenja. Ako se sami ne sjete primjera, Vi ih možete navesti na to da opišu razvoj ptice, od izlijeganja ptičice iz jajeta do njezina smiraja. Neka zatim na poveznici e-škole DOS Priroda 5, Modul 2, Jedinica 2.2. svaki učenik za sebe pročita odlomak Mini mama i tata te riješi interaktivni zadatak vezan za životni ciklus žabe. Nakon što odrade interaktivni zadatak, zajedno prokomentirajte životni ciklus žabe i objasnite im eventualne nejasnoće. Neka učenici koji sjede zajedno u klupi, rade u paru. Zadatak im je da s pomoću slikovnog prikaza na poveznici e-škole DOS Priroda 5, Modul 2, Jedinica 2.2. usporede građu tijela ličinke žabe s građom tijela odrasle jedinke. Neka izrade grafički organizator znanja u alatu SmartArt u Wordu u paketu Office 365. Neka samostalno odaberu grafički organizator u navedenom alatu. Ako žele, mogu dodati i fotografije svakog razvojnog stadija. Prije nego što počnu izrađivati grafički organizator, prokomentirajte sa svakim parom njihov odabir grafičkog organizatora znanja.
Nakon što izrade svoje grafičke prikaze, dva ili tri para neka ih prikažu ostalima u razredu i usmeno predstave. Raspravite s učenicima o razlikama u izgledu jedinki te ih pitajte zašto su važne jedinke u svim životnim stadijima - potaknite ih na to da uvide važnost organizama neovisno o tome u kojoj se fazi života nalaze. Neka navedu primjere za različite životne stadije čovjeka. Također, neka još jedanput iznesu svoje zaključke, a ostale u razredu potaknite na to da isprave eventualne pogreške koje su uočili tijekom analize primjera.
Kako biste provjerili usvojenost sadržaja kojima se realiziraju ishodi, pripremite za učenike kviz u Socrativeu te im podijelite poveznicu. Kad riješe kviz te kad raspravite o mogućim nedoumicama, pitajte učenike o tome jesu li uočili razlike u životnim ciklusima čovjeka, ptice i žabe te, ako jesu, neka navedu sve što su uočili.
Tijekom rasprave vodite računa o tome da potičete sve učenike na uključivanje. Nemojte isticati učenika s teškoćom ako je pogriješio. Također, ne inzistirajte na tome da u diskusiji sudjeluju učenici s poremećajem jezično-govorno-glasovne komunikacije (npr. mucanje, apraksija, artikulacijsko-fonološki poremećaj) ako to ne žele, no dajte im mogućnost za rješavanje potencijalnih pitanja. Nakon razredne diskusije omogućite učeniku s teškoćama odgovore na pitanja koja su se postavljala tijekom rasprave. Za učenike s intelektualnim teškoćama osigurajte pojednostavljen slikovni prikaz razvoja životinje. Neka mijenjanje životinja povežu sa stvarnim životom i konkretnim primjerima. Učenicima s poremećajem iz autističnog spektra najavite i objasnite aktivnost putem vizualne podrške.
Najavite čitanja teksta. Prije samog čitanja teksta objasnite nove pojmove te recite učenicima na što trebaju posebno obratiti pozornost. Pri čitanju teksta Mini mama i tata na poveznici e-škole DOS Priroda 5, Modul 2, Jedinica 2.2., Životni ciklus životinja učenicima s oštećenjem vida regulirajte svjetlost i povećajte kontrast (ovisno o tome što mu odgovara). Učenicima s intelektualnim teškoćama pojednostavnite tekst te im ga dajte u pisanom obliku. Rečenice neka budu jednostavne i popraćene slikovnim materijalom. Učenicima sa specifičnim teškoćama u učenju prema potrebi isprintajte materijale te ih jezično i grafički prilagodite. Tijekom rada u DOS-u podsjetite učenike na mogućnost prilagodbe fonta i veličine slova, inkluzivnog prikaza, prikaza za osobe s disleksijom i podešavanja kontrasta pozadine za osobe s oštećenjem vida. Za učenike s intelektualnim teškoćama pripremite vizualnu podršku prikaza životnog ciklusa žabe.
Pri rješavanju interaktivnog zadatka vodite računa o tome da će učeniku s teškoćama biti potrebno dulje vrijeme. Učenicima s motoričkim teškoćama osigurajte vršnjačku podršku pri rješavanju i omogućite im uporabu prilagođene tipkovnice. Učenicima s intelektualnim teškoćama prilagodite zadatak u skladu s njihovim mogućnostima.
Tijekom upoznavanja slikovnog prikaza na poveznici e-škole DOS Priroda 5, Modul 2, Jedinica 2.2. i uspoređivanja građe tijela ličinke žabe s građom tijela odrasle jedinke omogućite učenicima s oštećenjem vida detaljan opis slike (npr. audiosnimku detaljnog opisa).
Provjerite kako se učenici s teškoćama služe digitalnim alatima SmartArt i Socrative. Pripremite pisane, slikovne i zvučne upute za lakši rad i snalaženje. Prije izrade grafičkog organizatora učenicima objasnite taj pojam, pokažite im na primjeru za što služi grafički organizator te ih uputite u zadatak. Češće provjeravajte rad para u kojem je učenik s teškoćama. Neka učenici s teškoćama budu aktivni sudionici u radu, a ne pasivni promatrači. Ako se učenici otežano snalaze u digitalnom alatu, omogućite im alternativni zadatak (npr. unaprijed pripremljen grafički organizator u koji moraju upisati samo ponuđene podatke).
Umjesto digitalnog kviza učenicima s teškoćama pripremite listić s pitanjima za ponavljanje. Tijekom izrade listića vodite računa o jezičnoj i grafičkoj prilagodbi. Jezična prilagodba podrazumijeva kraće rečenice uz uobičajen poredak riječi u njima s jasno izrečenim svim rečeničnim dijelovima, bez metafora, s izdvojenim i objašnjenim nepoznatim i/ili ključnim pojmovima. Grafička prilagodba podrazumijeva upotrebu određene vrste fonta (npr. OmoType, Arial, Verdana) koji je uvećan, ali i dvostrukog proreda, povećanog razmaka među slovima te ljevostranog poravnanja.
Prilagodba aktivnosti treba biti u skladu s preporukama stručnog tima škole i učenikovim teškoćama.
Učenici neka istraže životni ciklus bubamare od jajašca preko ličinke do odrasle jedinke. Neka prikažu njezin životni ciklus s pomoću stripa izrađenog u Pixtonu, a zatim svoj rad predstave ostalim učenicima u razredu.
Aktivnost započnite pitanjima kojima ćete potaknuti učenike na to da opišu pse dobivene križanjem različitih pasmina pasa, tj. pse mješanace. Pitanja možete popratiti i slikama različitih pasa na temelju kojih će učenici opisati kako bi izgledao pas kojem su roditelji psi različitih pasmina prikazani na slikama. Objasnite učenicima da takve pojave nisu rijetke u životinjskom i biljnom svijetu. Raspravite s njima o tome zašto ljudi spajaju različite pasmine životinja, odnosno sorte biljaka te ih navedite na zaključak kako takvi organizmi poprimaju osobine obiju pasmina životinja, odnosno sorti biljaka. Učenike, također, upoznajte s pojmovima vrsta, pasmina, sorta i međuvrsni križanci. Podijelite ih zatim u dvije veće grupe unutar kojih će raditi u paru. Ako pripadaju prvoj grupi, neka parovi istražuje sorte biljaka, a ako pripadaju drugoj grupi, neka istraže pasmine životinja koje su nastale križanjima. Kako bi pronašli primjere sorti biljaka i pasmina životinja koje su nastale križanjem, neka se služe mrežnim pretraživačima. Primjer križane sorte, odnosno pasmine neka parovi učenika predstave izrađenom infografikom u Piktochartu koja će im pomoći u prezentaciji koju će održati ostalim učenicima u razredu. Infografika bi trebala sadržavati naziv sorte/pasmine, od kojih je sorti/pasmina nastala te, ako postoji dostupna informacija, trebaju navesti kako ju čovjek upotrebljava te koje su osobine poboljšane. Pri izradi infografike učenici podatke pronalaze koristeći se mrežnim pretraživačima, enciklopedijama, faktopedijama i sl. Kad izrade svoje prezentacije, raspravite s njima o tome kako bi oni mogli poboljšati svoje osobine te kako mogu raditi na svojem osobnom rastu.
Učenicima s teškoćama detaljno objasnite kakvi su to psi koji se dobivaju križanjem različitih pasmina. Rabite i slikovnu podršku, osobito za učenike s intelektualnim teškoćama. Učenicima s poremećajem iz autističnog spektra najavite aktivnost s pomoću vizualnog rasporeda, ali i svaku promjenu aktivnosti. Učenici mogu nacrtati psa čiji su roditelji različitih pasmina.
Tijekom rasprave ne inzistirajte na tome da se uključuju učenici s poremećajem jezično-govorno-glasovne komunikacije ako to ne žele. Ako se uključe u raspravu, ne ispravljajte ih i ne govorite umjesto njih, nego ih potičite i motivirajte.
Pri tumačenju novih pojmova (vrsta, pasmina, sorta, međuvrsni križanci) za učenike s teškoćama u razvoju pripremite sažetak u kojem su ti pojmovi i objašnjeni. S obzirom da se učenici susreću s novim pojmovima, bilo bi dobro potaknuti učenike da kod kuće izrade malu mentalnu mapu tih pojmova koja će im stalno biti dostupna i koju će moći nadopunjavati i kasnije novim pojmovima i definicijama.
Tijekom rada u dvije veće skupine vodite računa o tome da učenik s teškoćama aktivno sudjeluje u svim aktivnostima te da nikako ne bude dio skupine kao pasivni promatrač. Unutar skupine vodite računa da učenik s teškoćama u razvoju bude u paru s učenikom koji će poticajno djelovati na njega. Ukoliko se u razredu nalazi učenik s poremećajem iz autističnoga spektra, omogućite mu da samostalno odabere u kojoj skupini želi sudjelovati u skladu s njegovim specifičnim interesima te ustaljenim rutinama kako ne bi bio uznemiren.
Provjerite zna li se učenik s teškoćama služiti digitalnim alatom Piktochart. Pripremite pisane i slikovne upute. Ako se učenik otežano snalazi u digitalnom alatu, dopustite mu da zadatak napravi na papiru. Učeniku s oštećenjem vida omogućite verbalnu prezentaciju zadatka. Omogućite i pisane i verbalne upute za izvršavanje zadatka pazeći pritom na jezičnu i grafičku prilagodbu. Jezična prilagodba podrazumijeva kraće rečenice uz uobičajen poredak riječi u njima te jasno izrečene sve rečenične dijelove, bez metafora, s izdvojenim i objašnjenim nepoznatim i/ili ključnim pojmovima. Grafička prilagodba podrazumijeva upotrebu određene vrste fonta (npr. OmoType, Arial, Verdana) koji je uvećan, ali i dvostrukog proreda, povećanog razmaka među slovima te ljevostranog poravnanja. Učenicima s intelektualnim teškoćama zadatak prilagodite u skladu s njihovim mogućnostima i preporukama stručnog tima. Ne inzistirajte na tome da učenik s poremećajem jezično-govorno-glasovne komunikacije prezentira svoj zadatak drugim učenicima ako to ne želi. Vrednujte trud i osobni napredak.
Prilagodba aktivnosti treba biti u skladu s preporukama stručnog tima škole i učenikovim teškoćama.
Dodatne informacije možete potražiti na sljedećim poveznicama:
- Hrvatska udruga za disleksiju - savjeti učiteljima
- Informativni letak o razvojnom jezičnom poremećaju
- Smjernice za rad s učenicima s teškoćama MZO.
Učenici neka pronađu s pomoću mrežnih pretraživača fotografije ligera i tigona. U svoje bilježnice neka ih u paru opišu te usporede. Kad završe zadatak, neka se zamijene s drugim parom kako bi usporedili svoje opise i zaključke.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.