Kako biste definirali pojam ritma, s učenicima izvedite kratku vježbu. Prije početka vježbe učenike uputite u osnove tehnike tjeloglazbe (Body Percussion). Ako su se učenici na nastavi Glazbene kulture susreli s tom tehnikom, ne trebate im posebno objašnjavati nego ih uvedite u zadatak. No, ako se još nisu susreli s tom tehnikom, objasnite im osnove te jednostavne tehnike u kojima upotrebljavamo svoje tijelo kao instrument. Tijelo nudi široki spektar zvukova kojima se možemo koristiti da bismo stvorili ritam. Radeći u paru jedan će učenik proizvoditi ritam koristeći se vlastitim tijelom, a drugi će učenik zvuk bilježiti crtežom i jednostavnim grafičkim znakovima koristeći se različitim crtačkim tehnikama.
Uputite učenike u temu poticanjem na istraživanje neposrednog okružja i ritma koji mogu doživjeti vizualno, slušno i taktilno. Na aktivno promatranje likovnih djela u kojima su izraženi ritam boja, oblika ili crta uputite aktivnim opažanjem koristeći se digitalnim alatom LearningApps.
Pronađite i pripremite primjere umjetničkih djela različitih autora (Kandinsky, Klee, Delaunay,…) koristeći se platformom WikiArt. Pripazite na kvalitetu reprodukcija i poštovanje autorskih prava. Nakon definiranja pojma ritma, učenici će promotriti prikazana umjetnička djela i samostalno opisati kako su ih doživjeli. Zatim će ih asocijacijama povezati sa zvukom, odnosno interpretirati viđeno zvukovima i opisati na koji je način postignut ritam u kompoziciji djela. Učenici će imenovati razlike između pravilnih i nepravilnih ritmova. Kako biste dobili povratnu informaciju razumiju li učenici razliku između pravilnih i nepravilnih ritmova u primjerima umjetničkih djela, pripremite im zadatke za formativno vrednovanje u digitalnom alatu H5p.
U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da su učenici s teškoćama u razvoju heterogena skupina i da je odabir prilagodbi te razinu i intenzitet potpore potrebno temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično) te na obilježjima teškoće koju ima.
Učenika s teškoćama u razvoju uparite s motiviranim učenikom koji će ga usmjeravati i pružati mu potporu.
Učenika s oštećenjem sluha uključite u aktivnost na način da drži svoju ruku na dijelu tijela drugog učenika, koji stvara zvuk kako bi osjetio vibracije ili neka drugi učenik proizvodi zvuk na primjerenom dijelu tijela učenika s oštećenjem sluha kako bi imao potpuniji doživljaj.
Učenika s oštećenjem vida smjestite blizu izvora svjetla te mu osigurajte žućkasti papir koji ne reflektira svjetlo.
Učeniku s teškoćama unaprijed pripremite karticu sa sažetim objašnjenjem novih ključnih pojmova u pisanom i slikovnom prikazu (pravilni ritam, nepravilni ritam) služeći se alatom MS Word.
Kako biste olakšali aktivnost promatranja likovnih djela u kojima je izražen ritam boja, oblika ili crta, u alatu LearningApp uključite dodatne vizualne elemente poput ilustracija kako biste približili umjetnička djela učenicima i olakšali im razumijevanje zadataka. Također, dodajte zvučne efekte ili glazbu koja će pomoći učenicima da još dublje urone u umjetničko djelo i prepoznaju ritam boja, oblika ili crta. Pružite učenicima dodatne informacije o umjetničkim djelima i umjetnicima kako bi ih bolje razumjeli. Omogućite učenicima ponavljanje ili preslušavanje zvučnih zapisa kako bi ih bolje razumjeli. Prilagodite brzinu učenja i količinu gradiva (broj slika) po jedinici vremena kako bi se učenicima omogućilo da rade svojom brzinom.
Pri izradi zadataka za formativno vrednovanje u alatu H5p oblikujte jasne elemente vrednovanja i jasno označen prostor za bilježenje. Sadržajno i grafički oblikujte rečenice koristeći se fontom 14 pt, osigurajte uporabu sanserifnog fonta, podebljan tisak, povećan razmak, jednostavan izgled teksta, jasna i kratka pitanja te upute. Odaberite zadatke primjerene učeniku u kontekstu njihova broja i složenosti (manji broj zadataka, više ili manje koraka u rješavanju jednog zadatka) te način pružanja pomoći u njihovu rješavanju (tumačenje upute, metoda malih koraka).
Ako učenik ima pomoćnika u nastavi ili stručnoga komunikacijskog posrednika, preporučuje se uključiti ih u provedbu aktivnosti kao dodatnu potporu. Omogućite učenicima da ravnopravno sudjeluju u aktivnostima te ih potičite da što više rade samostalno.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.
Aktivnost počinje izlaskom iz prostora učionice. Učenici će ponijeti pribor potreban za bilježenje: podlogu za crtanje, bijeli papir, olovku, crni flomaster i ugljen. Prošetat će se školskim voćnjakom ili dvorištem, a pritom će jednostavnim znakovima (slobodnim ili geometrijskim) bilježiti i skicirati ponavljajuće elemente u prostoru, primjerice, klupe, rasvjetu, stubište, stabla, biljke i slično. Koristit će se jednom od ponuđenih likovnih tehnika. Nakon skiciranja recite im da zatvore oči i osluškuju ritmične zvukove oko sebe – otkucaje srca, disanje, zvuk koraka, šum vjetra i žamor. Svoju interpretaciju pojedinog ritma izradit će koristeći se drugom odabranom likovnom tehnikom crtajući preko prije izrađene skice. Rezultat likovnog zadatka jest vizualna kompozicija sastavljena od zabilježenih, međusobno povezanih, različitih vrsta ritmova. Tim će zadatkom učenici povezati široku primjenu pojma ritam u životu: od svakidašnjeg ritma, ritma u prostoru, vlastitog, unutarnjeg ritma, ritma u likovnim umjetnostima te ritma kao jednog od načina gradnje kompozicije – cjeline.
Nastale likovne radove učenici će upotrijebiti kao skice za izradu 2D animacije. Skicu će fotografirati, a ona može biti početni ili završni dio animacije. Navedite učenike na kreativno promišljanje o mogućim rješenjima, a zatim ih usmjerite na samostalnu izradu likovnog rada – 2D animaciju. Učenici će u animaciji prikazati pravilne i nepravilne ritmove. Svakako ih uputite da za početak razrade plan izrade crtane stop animacije, razmisle što će se i kada u kadru pomicati te da istraže i odluče se za opciju kojom su zadovoljni. Uputite ih da se koriste digitalnim alatom za pametne telefone i tablete FlipaClip ili mrežnim alatom Brush Ninja. Ako se nisu susreli s izradom animacije, detaljno im pojasnite sve specifičnosti izrade crtane stop animacije te im pokažite rad u zadanom alatu. Upute za rad u alatu možete pripremiti i kao videouputu za učenike koristeći se alatom za snimanje zaslona Screencast-O-Matic koji im možete poslati i prije kako bi se pripremili za rad u alatu. Učenicima pripremite plan aktivnosti u alatu Piktochart kako bi znali na kojem su dijelu rada te kako bi mogli pratiti vlastiti rad i odraditi sve predviđene dijelove rada.
U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da su učenici s teškoćama u razvoju heterogena skupina. Zbog toga je odabir prilagodbi te razinu i intenzitet potpore potrebno temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično) te na obilježjima teškoće koju ima.
Unaprijed u alatu MS Word pripremite pisane upute za ostvarivanje aktivnosti. Uz upute postavite kvadratić koji će učenik označiti kvačicom kada obavi zadatak. Pri pisanju uputa vodite računa o grafičkoj i sadržajnoj prilagodi. Preporučuje se razdvojiti upute za različite aktivnosti (novi papir, različite boje i slično).
Učenik s teškoćom neka bude u paru s motiviranim učenikom koji će ga usmjeravati tijekom terenskih aktivnosti.
Uz videoupute za učenike, učeniku s teškoćama u razvoju osigurajte i pisane i/ili slikovne upute služeći se alatom MS Word. Tako će ih uvijek moći imati uza sebe i koristiti se njima u različitim fazama izrade rada.
Za obavljanje zadatka, služeći se alatom FlipaClip ili mrežnim alatom Brush Ninja, omogućite učenicima da odaberu žele li samostalno izraditi 2D animaciju ili raditi u paru ili manjoj grupi kako bi lakše svladali zadatak. Prilagodite vrijeme izrade animacije ovisno o razini sposobnosti učenika i razini zadatka. Ako je potrebno, osigurajte učenicima više vremena za izradu animacije. Omogućite im da odaberu hoće li se služiti šablonama za animaciju ili će izraditi potpuno vlastitu animaciju, ovisno o njihovim vještinama i sposobnostima.
Ako učenik ima pomoćnika u nastavi ili stručnoga komunikacijskog posrednika, preporučuje se uključiti ih u provedbu aktivnosti kao dodatnu potporu. Omogućite učenicima da ravnopravno sudjeluju u aktivnostima te ih potičite da što više rade samostalno.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.
Nakon što učenici izrade vlastite animacije podijelit će ih na zajedničkoj ploči služeći se digitalnim alatom Padlet. Međusobno će usporediti radove, promisliti o procesu izrade i iznijeti prijedloge za poboljšanje vlastitog rada te tuđih radova. Kako bi jasnije analizirali radove, pripremite im rubriku za vršnjačko vrednovanje s jasno određenim kriterijima. Nakon što to završe uputite ih na samovrednovanje u skladu s osmišljenim kriterijima s pomoću digitalnog alata Mentimeter. Najuspješnije uratke možete objaviti na stranicama škole ili podijeliti poveznicu na Padlet. Pritom trebate paziti na sigurnost tako da uključite opcije koje ne dopuštaju izmjene ili uređivanje ploče nego da je ploča namijenjena samo gledanju.
U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da su učenici s teškoćama u razvoju heterogena skupina. Zbog toga je odabir prilagodbi te razinu i intenzitet potpore potrebno temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično) te na obilježjima teškoće koju ima.
Pri izradi rubrike za vršnjačko vrednovanje i samovrednovanje jasno odredite kriterije i sastavnice vrednovanja te označite prostor za bilježenje. Umjesto pitanja otvorenog tipa koristite se vrijednosti ljestvice ili označavanjem kvačicom za dobro obavljen dio.
Učenika s teškoćama u razvoju poželjno je ohrabrivati za spontano izražavanje i poticati razvoj kreativnog razmišljanja usmjeravajući ga dodatnim potpitanjima. Učenika uključujte u aktivnost s pomoću komunikacijskog sustava koji njemu odgovara, odnosno onoga u kojem se može najbolje izraziti.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.
Učenici koji su zainteresirani za dodatno razvijanje svojih vještina mogu izvesti više različitih verzija crtane stop animacije u predloženim alatima, a u njima zvuk mogu interpretirati linijom, bojom i plohom. Također mogu istražiti i rad u digitalnom alatu Stop Motion Studio te istu temu prikazati stop animacijom koristeći se likovnom tehnikom kolaža ili kombiniranom likovnom tehnikom.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.