Na početku aktivnosti prikažite učenicima fotografije zastava Švicarske i Njemačke (slikovne kartice) koje možete magnetima pričvrstiti na ploču. Potaknite učenike na to da imenuju o kojim je dvjema zemljama riječ. Nakon toga projicirajte u alatu PowerPoint niz fotografija i natpisa sa znamenitostima ili simbolima specifičnima za pojedinu zemlju i imenujte ih (Schokolade, Uhren, Käse, Gartenzwerge, BMW...). Neka učenici isprintane fotografije s natpisima svrstaju na ploču ispod pripadajuće zastave. Fotografije preuzmite s besplatne internetske stranice za fotografije Pixabay. Učenici zatim rješavaju križaljku koju ste pripremili u digitalnom alatu za kreiranje različitih vrsta zanimljivih igara Puzzel.org, a koja je vezana za znamenitosti i simbole. Rješenje križaljke zapravo je tema sata - die Schweiz. Slijedi razgovor učenika u paru u kojem se služe fotografijama i natpisima na ploči. Jedan učenik postavlja pitanja o Švicarskoj (Wie heißt die Hauptstadt von...? / Wofür ist die Schweiz bekannt? / Was ist das? itd.), a drugi učenik odgovara. Nakon toga podijelite im poveznicu za stranicu kinderweltreise.de, odnosno za kratak kviz od tri pitanja na temu die Schweiz na kraju kojeg će, riješe li ga uspješno, dobiti žig u svoju putovnicu (einen Stempel für den Reisepass). Učenici su zainteresirani i motivirani pa im učitelj dijeli poveznicu putem aplikacije Teams na poveznici e-Škole DOS Njemački jezik 5, Modul 6, Jedinica 6.5. Grüezi aus der Schweiz, Zadatci A, B, C. Na kraju rješavaju zadatke A, B i C te čitaju tekstove ponavljajući najvažnije podatke o Švicarskoj (Hauptstadt, Sprachen, Kantone, Einwohner…). Zamolite ih da pročitaju rješenja i provjerite razumijevanje riječi iz teksta.
Kako bi se sadržaj ove aktivnosti prilagodio učenicima s posebnim odgojno-obrazovnim potrebama, uvijek trebate imati na umu da je ta skupina heterogena te da se uz navedene prilagodbe mogu dodati još neke, ovisno o individualnim potrebama učenika. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna u učenika (sa psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom itd.). U svim aktivnostima, osobito u aktivnostima samostalnog rada, osigurajte dodatno vrijeme za učenike s teškoćama.
Fotografije koje ćete rabiti u uvodu aktivnosti, unaprijed pošaljite učenicima oštećena vida elektroničkim putem ili im objasnite što se nalazi na fotografijama tijekom aktivnosti.
U aktivnosti u kojoj učenici trebaju spojiti simbole i znamenitosti s Njemačkom ili Švicarskom, češće prozivajte učenike s teškoćama koji žele sudjelovati (primjerice, nemojte prozivati učenika koji ima poremećaj govora ako on to ne želi). Možete zadužiti učenika s poremećajem aktivnosti i pažnje da bude Vaš pomagač, i to tako da proziva učenike koji će dolaziti na ploču i povezivati simbol s nazivom zemlje kako bi i taj učenik zadržao pažnju tijekom cijele aktivnosti.
Ako u razrednom odjelu imate učenika oštećena vida, poželjno je križaljku za otkrivanje teme sata izraditi u alatu Crosswords Labs koji nudi mogućnost kopiranja i uređivanja križaljke u Wordu. To Vam daje mogućnost da prilagodite veličinu križaljke te veličinu i font slova individualnim potrebama učenika oštećena vida. Učeniku s intelektualnim teškoćama smanjite broj pojmova u križaljci koje treba unijeti (ako drugi učenici imaju 10 pojmova, njemu pripremite 5 najpoznatijih i sl.).
Pitanja koja učenici jedni drugima trebaju postavljati, pripremite unaprijed učenicima s teškoćama, osobito ako imate učenike s intelektualnim teškoćama i učenike sa specifičnim teškoćama učenja te učenike s poremećajem iz autističnog spektra.
Učenike sa specifičnim teškoćama učenja uputite na to da u Edutoriju odaberu opciju načina čitanja za disleksiju, a učenike oštećena vida uputite na opciju povećanja fonta.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.
Potaknite učenike koji žele znati više na to da za ostale učenike osmisle kviz o Švicarskoj (Sprachen, Städte, Einwohner, Flagge...) u digitalnom alatu za izradu kvizova Kahoot.
Na početku ove aktivnosti podijelite učenicima poveznicu za videozapis Schweizerdeutsch für Anfänger (kratak videozapis o osnovnim izrazima, pozdravima, pitanjima u jednostavnoj komunikaciji s drugima na švicarskom njemačkom). Zajedno ga pogledajte pa razgovarajte s učenicima o onome što su vidjeli i čuli u videozapisu. Pogledajte videozapis i drugi put zaustavljajući ga nakon svake rečenice kako bi učenici ponovili svaki izraz te izgovorili rečenice na švicarskom njemačkom. Pripremite u Wordu nastavne listiće s tim izrazima, odnosno rečenicama na švicarskom njemačkom (Hoi, Hoi zämme, Grüezi, Guete Morge…) i na standardnom njemačkom jeziku. U prvom dijelu sljedećeg zadatka učenici nasumično izvlače karticu s rečenicom na švicarskom njemačkom i pokušavaju se prisjetiti kako ta rečenica glasi na standardnom njemačkom jeziku. Kad riješe zadatak, ponudite im i kartice na kojima su rečenice na standardnom njemačkom jeziku, a učenici neka rješenja grupiraju na ploči. Potaknite ih na uočavanje sličnosti i razlika u rečenicama. U nastavku učenici rade u grupama. Podijelite im poveznicu za internetsku stranicu alpenjoy.de na kojoj trebaju otvoriti dio pod naslovom Schweizerisch für Anfänger (švicarski za početnike). Svaka će grupa učenika pronaći određenu temu (Zahlen, Wochentage, Datum, Urlaub, Alltag…) i u digitalnom alatu Canva napraviti poster za učionicu na kojem će na vizualno zanimljiv način prikazati jednu od tih tema te predstaviti švicarsku inačicu njemačkoga jezika.
Zakažite učenicima videosastanak s pomoću digitalnog alata MS Teams. Podijelite ekran i pokažite im fotografije švicarskih znamenitosti koje ste preuzeli s besplatne stranice za fotografije Pixabay. Predstavite ih razredu vrlo kratkim i jednostavnim rečenicama (Die Schweiz ist ein kleines Land. Das ist die Hauptstadt Bern. Die Schweiz hat Kantone…). Nakon projekcije fotografija projicirajte i osnovne informacije u tekstualnom obliku - u rečenicama, a učenici neka postavljaju pitanja čiji su odgovori upravo te informacije (Wie heißt das Land? Wie heißt die Hauptstadt? Wie sieht die Flagge aus?…). Pitanja mogu pisati u čavrljanje ili mogu uključiti mikrofon. Pokažite im još nekoliko fotografija na kojima su švicarski proizvodi (die Schokolade, der Käse, die Uhren, die Bank, die Alpen…) i razgovarajte o tome koja im se fotografija sviđa i zašto. Ponovite zajedno nazive prikazanih proizvoda. Potaknite učenike na to da za domaću zadaću u alatu Canva izrade prezentaciju ili plakat (po želji) na jednu od tema vezanih uz Švicarsku te da potrebne podatke (fotografije) preuzmu s besplatne stranice za fotografije Pixabay. Dogovorite se s učenicima o tome koliko im je vremena potrebno za dovršetak radova te kad bi ih mogli prezentirati. Neka pošalju svoje radove kao poveznicu u čavrljanje kako biste ih mogli prikazati dijeleći ekran tijekom videosastanka te kako bi im svi učenici mogli pristupiti. Učenici će pojedinačno prezentirati svoj rad ostalima u razredu. Kratkim i jednostavnim rečenicama imenuju i opisuju ono što prezentiraju ostalim učenicima. Na kraju svakog izlaganja potaknite ostale na vrednovanje rada rabeći alat Forms prema unaprijed pripremljenoj rubrici koju ste prije toga objasnili i o čijem ste se sadržaju dogovorili s učenicima. Učenik koji izlaže, objasnit će usmeno koliko je zadovoljan svojim izlaganjem, gdje je pogriješio i što bi sljedeći put drukčije napravio.
Na kraju potaknite učenike na to da pripreme kratak radni listić s 3 - 5 pitanja s ponuđenim odgovorima u alatu Wizer kako bi ostali učenici provjerili razumijevanje naučenog na zabavan i interaktivan način. Poveznicu za radni listić neka podijele u čavrljanju kako bi svi učenici imali pristup svim zadatcima.
Kako bi se sadržaj ove aktivnosti prilagodio učenicima s posebnim odgojno-obrazovnim potrebama, uvijek trebate imati na umu da je ta skupina heterogena te da se uz navedene prilagodbe mogu dodati još neke, ovisno o individualnim potrebama učenika. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna u učenika (sa psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom itd.). U svim aktivnostima, osobito u aktivnostima samostalnog rada, osigurajte dodatno vrijeme za učenike s teškoćama.
Videozapis koji ćete rabiti u aktivnosti, pošaljite unaprijed učenicima s teškoćama. Učenicima oštećena vida omogućite mjesto u učionici najbliže izvoru zvuka, a učeniku oštećena sluha pripremite transkript na školskoj klupi. Ako se u razredu nalazi učenik s poremećajem iz autističnog spektra, važno mu je najaviti i objasniti sadržaj videozapisa. Učenicima s oštećenjima sluha dobro je dati predložak s napisanim sadržajem teksta koji će ostali učenici slušati tijekom reprodukcije videozapisa. Učenicima s intelektualnim teškoćama važno je dati kratak sadržaj videozapisa na hrvatskom jeziku.
Učenike s teškoćama smjestite u grupe u kojima je jedan vršnjak koji će ih aktivno uključivati u sve aktivnosti. Učenika s poremećajem aktivnosti i pažnje smjestite u grupu koja je uzorna ponašanja te mu može pomoći usmjeriti pažnju na zadatak. Ako učenik s poremećajem iz autističnog spektra ima specifičan interes za određenu temu (npr. brojeve, slova, hranu, datume), predložite da se upravo ta tema u njegovoj grupi obradi na plakatu te prevede na švicarski njemački jezik. Učeniku oštećena vida u grupi omogućite vršnjaka koji će mu čitati što se nalazi na internetskoj stranici s koje preuzimaju riječi za plakat te će mu opisivati važne vizualne informacije.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.
Potaknite učenike na to da u digitalnom alatu PowerPoint naprave prezentaciju u kojoj će predstaviti Švicarsku i Njemačku uspoređujući u njoj informacije koje su im poznate o tim dvjema europskim državama njemačkoga govornog područja (stanovništvo, sportaši, znamenitosti...). Učenici će u digitalnom alatu Kizoa izraditi smiješan videoisječak u kojemu izgovaraju fraze na švicarskom njemačkom, a koji će putem društvene mreže Yammer učiniti dostupnim ostalim učenicima.
Pobudite znatiželju učenika zajedničkim gledanjem kratkog videozapisa na YouTubeu pod naslovom 5 Dinge, ohne die man in der Schweiz nicht leben kann! Galileo. Tijekom gledanja filma povremeno napravite pauzu i kratkim jednostavnim pitanjima provjerite jesu li učenici općenito razumjeli tekst videozapisa (Welche Tiere werden erwähnt? Was essen die Schweizer? Wie heißen die Berge? itd.). Podijelite im nastavne listiće s kratkim pitanjima uz dva ponuđena odgovora kako biste im olakšali odgovaranje na postavljena pitanja tijekom gledanja videozapisa. Zapišite najvažnije pojmove na ploču, a možete napraviti i asociogram (Käse, Berge, Kühe, Alpen, die Schweizer, Znüni-Pause, Kafi-Gipfeli, Trockensäckli, wandern, Steinböcke…). Objasnite nepoznate riječi i zapišite ih. Potaknite učenike na sljedeću aktivnost dijeleći im putem aplikacije Teams poveznicu na e-Škole DOS Njemački jezik 5, Modul 6, Jedinica 6.5. Grüezi aus der Schweiz, Zadatci F, G. Učenici čitaju kratak tekst i rješavaju zadatke F i G o prirodnim ljepotama Švicarske. Nakon toga zajedno provjerite rješenja. Učenici gledaju galeriju slika i zapisuju točna rješenja u zadatku H. Tekst Erlebnisse aus Lugano poslušajte dva puta, a učenici neka zatim riješe zadatak I. Provjerite rješenja, a učenici neka nekoliko puta naglas pročitaju tekst (transkript) o Luganu u prethodnom zadatku. Tekst im je poznat, razumiju ga pa ih možete podijeliti u parove, i to tako da svaki učenik izvuče karticu s imenom jednog švicarskog grada i traži svoj par u razredu, odnosno onog učenika koji je izvukao karticu s nazivom tog istog grada. Time se olakšava i odabir grada za izradu prezentacije. Učenici trebaju osmisliti dijalog u kojem jedna osoba drugoj opisuje znamenitosti toga grada te navodi razloge zašto bi ga trebala posjetiti. Zajedno će u digitalnom alatu PowerPoint izraditi prezentaciju o tom gradu i prezentirati ju ostalim učenicima. Kako bi provjerili koliko su ostali učenici informacija usvojili, neka naprave i kratak kviz u alatu Kahoot ili nastavni listić u alatu Word sa zadatkom dopunjavanja ponuđenim riječima.
Kako bi se sadržaj ove aktivnosti prilagodio učenicima s posebnim odgojno-obrazovnim potrebama, uvijek trebate imati na umu da je ta skupina heterogena te da se uz navedene prilagodbe mogu dodati još neke, ovisno o individualnim potrebama učenika. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna u učenika (sa psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom itd.). U svim aktivnostima, osobito u aktivnostima samostalnog rada, osigurajte dodatno vrijeme za učenike s teškoćama.
Videozapis koji ćete rabiti u aktivnosti, pošaljite unaprijed učenicima s teškoćama. Učenicima oštećena vida omogućite mjesto u učionici najbliže izvoru zvuka, a učenicima oštećena sluha pripremite transkript na školskoj klupi. Omogućite kratak sadržaj videozapisa učenicima s teškoćama na hrvatskom jeziku (za učenike s intelektualnim teškoćama rabite u sadržaju jednostavne rečenice te izdvojite one najvažnije koje su u skladu s ishodima postavljenima za njih), a učenicima s poremećajem aktivnosti i pažnje omogućite da tijekom stanke u gledanju videozapisa ustanu i prošetaju po razredu kako bi mogli usmjeriti pažnju na ostatak videozapisa.
Nove pojmove vezane za Švicarsku koje ćete rabiti u ovoj aktivnosti i pisati na ploči, unaprijed pripremite u pisanom obliku, i to tako da pojmove napišete i na njemačkom i na hrvatskom jeziku uz vizualnu podršku kako bi učenici s teškoćama (osobito učenici sa specifičnim teškoćama učenja i učenici s poremećajem iz autističnog spektra) lakše i brže zapamtili nove pojmove. Predložak s pojmovima neka bude na njihovu stolu kako bi ga mogli rabiti kad god im zatreba. Za učenike s intelektualnim teškoćama odredite one ključne izraze i pojmove koje bi trebali svladati u ovoj aktivnosti pa i njih pripremite u pisanom obliku.
Učenike sa specifičnim teškoćama učenja uputite na to da u Edutoriju odaberu opciju načina čitanja za disleksiju, a učenike oštećena vida uputite na opciju povećanja fonta.
Učenik s teškoćama neka radi u paru s vršnjakom koji će ga aktivno uključivati u sve aktivnosti. Učenika s poremećajem aktivnosti i pažnje smjestite u par s učenikom koji je uzorna ponašanja te će mu pomoći usmjeriti pažnju na zadatak.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.
Potaknite učenike na to da u digitalnom alatu Puzzel.org naprave kreativnu i edukativnu igru na temu die Schweiz. Igrajući igre koje su sami izradili, učenici mogu samovrednovati svoje znanje o Švicarskoj.
Kljajić, Jasenka (1998). Njemačko-hrvatski praktični rječnik (1. izdanje). Zagreb: Školska knjiga.
Miličević, Marijana (2017). Njemačko-hrvatski, hrvatsko-njemački školski rječnik (3. izdanje). Zagreb: Alfa.
Buscha, J. i Helbig, G. (2013). Deutsche Grammatik - ein Handbuch für den Ausländerunterricht. Njemačka: Langenscheidt.
Jozić, Ž., Bartolec, G. B., Hudeček, L., Lewis, K., Mihaljević, M., Ramadanović, E. (2013). Hrvatski pravopis. Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje.
Lonka, Kirsti (2020). Fenomenalno učenje iz Finske. Zagreb: Ljevak.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.