Na početku aktivnosti razgovarajte s učenicima o zdravlju i zdravim navikama. Pitajte ih: Hranite li se zdravo? Vježbate li redovito? Smatrate li da je to važan dio života? Jesu li zdrave namirnice poput povrća, ribe ili mesa lako dostupne u Hrvatskoj, tj. je li cijena takvih proizvoda pristupačna? Nakon toga razgovarajte o posljedicama nezdravog života, poput pojave bolesti. Raspravite što se smatra normalnim i poželjnim u današnjem društvu te spomenite nerealne fotografije koje se pojavljuju na društvenim mrežama, ali i pretilost te poremećaje u prehrani. Također, raspravite tko više pažnje pridaje izgledu - dječaci ili djevojčice i zašto? Možete ih uputiti na stranice Centra za poremećaje hranjenja koje nude pomoć i savjetovanje oboljelim osobama ako njima osobno ili nekome koga znaju treba pomoć. Istaknite da bolesti ne moraju biti posljedica samo nezdravog života, nego da to mogu biti i brojni drugi uzroci, poput virusa, bakterija i drugih procesa u tijelu.
Nakon razgovora uputite učenike na e-Škole DOS Engleski jezik 1, Modul 6, Jedinica 6.5., Zadatak 1 i 2. U Zadatku 1 učenici ponavljaju izraze za bolesti odabirom točnog opisa sličice. U Zadatku 2 slušaju razgovor liječnika i pacijenta te nadopunjavaju razgovor riječima koje nedostaju. Nakon što su se prisjetili izraza za bolesti i nekih korisnih izraza u razgovoru s liječnikom, učenici u parovima rješavaju križaljku u digitalnom obliku. Izradite križaljku u digitalnom alatu Crossword Labs s izrazima za bolesti i korisne fraze u medicini. Možete dodati bolesti i fraze koje se ne spominju u zadatcima kako biste proširili vokabular. Crossword Labs vrlo je jednostavan digitalni alat za izradu križaljki. Kada učenici riješe križaljku, motivirajte ih da se dobrovoljno jave i parafraziraju pojmove iz križaljke.
Najavite učenicima da će poslušati neke informacije o zdravstvenom sustavu u Kanadi. Uputite ih na e-Škole DOS Engleski jezik 1, Modul 6, Jedinica 6.5., Zadatak 4 gdje gledaju video i nadopunjavaju tekst birajući jednu od ponuđenih riječi. Usmeno provjerite razumiju li sve izraze, neka objasne ili prevedu izraze poput social care, insurance companies ili life expectancy.
Uputite učenike da izrade kratku anketu zadovoljstva zdravstvenim sustavom u Hrvatskoj. Anketu će rješavati međusobno i unutar obitelji. Neka zajedno zaključe koja će pitanja postaviti i ograniče se na njih pet. Primjeri pitanja mogu biti: Jeste li zadovoljni zdravstvenim sustavom u Hrvatskoj? Smatrate li da su zdravstvene usluge u Hrvatskoj skupe? Mislite li da svi imaju jednak pristup zdravstvenim uslugama? U digitalnom alatu Office 365 odaberite alat Word online, podijelite poveznicu na dokument s učenicima te ih uputite da izrade tablicu sa stupcima za pitanja i odgovore da ili ne. U tablicu bilježe odgovore stavljajući plus pored odgovora koji su dobili. Nakon što su prikupili rezultate, neka ih u parovima analiziraju i napišu kratak kritički članak od 80 do 100 riječi s osobnim osvrtom u istom dokumentu u kojem su kreirali tablicu s pitanjima. Odaberite nekoliko učenika koji će pročitati osvrte koje su napisali. Potaknite i ostale učenike da komentiraju i daju mišljenje.
Prilikom prilagodbe scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju i učenici sa specifičnim teškoćama učenja predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi valja temeljiti na zasebnim značajkama pojedinog učenika (jakim i slabim stranama, specifičnim interesima…), kao i osobinama same teškoće. Preporučuje se učenika s teškoćom premjestiti u prednje klupe u razredu kako bi ga se moglo popratiti i pružiti mu dodatnu uputu ili pomoć pri izvršavanju zadatka.
Važno je učenicima s teškoćama omogućiti više vremena za rješavanje zadatka ponavljanja izraza bolesti te zadatka „razgovor liječnika i pacijenta“ (posebno se odnosi na učenike s jezičnim poremećajem i specifičnim poremećajem učenja).
Poželjno je učenika s oštećenjem sluha usmjeriti da, prilikom slušanja razgovora liječnika i pacijenta, prati ponuđeni transkript kako ne bi došlo do nesporazuma.
Prilikom podjele u parove uvijek je važno voditi računa o obilježjima pojedinog para. Učenicima s oštećenjem vida te učenicima sa specifičnim teškoćama učenja omogućite pomoć drugog učenika pri rješavanju križaljke.
Unaprijed pripremite popis izraza bolesti te korisnih fraza u medicini kako bi učenicima sa specifičnim teškoćama u učenju poslužili kao podsjetnik.
Poželjno je da video o kanadskom zdravstvenom sustavu sadrži titlove. Unaprijed, u pisanoj formi, osigurajte izraze koji će se pojavljivati u videu, a potrebno je da ih učenik razumije. To se posebno odnosi na učenike s oštećenjem sluha. Za učenike s oštećenjem vida valja prilagoditi svjetlinu u prostoru, na zaslonu te kontrast na ekranu.
S učenicima s oštećenjem sluha i učenicama s jezičnim poremećajem provjerite jesu li razumjeli upute te snalaze li se u korištenju alata Google Forms prilikom izrade ankete. Učenike s motoričkim teškoćama spojite s učenikom koji se dobro snalazi u digitalnim alatima kako bi zajednički kreirali anketu.
Dodatne informacije možete potražiti na poveznicama:
Na početku sata podsjetite učenike na rezultate ankete iz prethodne aktivnosti. Nakon što su se upoznali sa situacijom u Hrvatskoj, recite im da ćete razgovarati o zdravstvenim sustavima u svijetu. Već ste ih upoznali s kanadskim sustavom. Sada ih uputite na e-Škole DOS Engleski jezik 1, Modul 6, Jedinica 6.5., Zadatak 5 i 6. U Zadatku 5 slušaju o zdravstvenim sustavima i problemima na koje nailaze, a nadopunjavaju rečenice riječima koje nedostaju. U Zadatku 6 čitaju o zdravstvenom sustavu u Hrvatskoj te određuju jesu li rečenice točne ili netočne. Razgovarajte s učenicima o tome što su poslušali i pročitali, a podsjetite ih i na rezultate ankete. Pitajte ih: Koje su pozitivne strane u zdravstvenim sustavima diljem svijeta i u Hrvatskoj? Koji je najveći problem na koji nailazite? Odnose li se u bolnicama jednako prema bogatim i siromašnim građanima? Raspravite s učenicima poboljšava li digitalizacija sam sustav i što misle o tome te kakva su njihova iskustva, primjerice, čekanje mjesecima na posjet ortodontu. Također, utječe li spol na povjerenje prema liječniku te jesu li neka zanimanja u zdravstvenom sustavu dominantno zastupljena određenim spolom (npr. medicinske sestre). Neka kratko obrazlože svoje odgovore.
Uputite ih na digitalni alat Genially u kojem će, u grupama, izraditi infografiku o zdravstvenim sustavima o kojima su slušali. Neka se u izradi infografike posluže tekstom i transkriptom u e-Škole DOS Engleski jezik 1, Modul 6, Jedinica 6.5., Zadatak 5 i 6 te, smatraju li da je potrebno, neka potraže dodatne informacije u internetskom pregledniku po izboru. Istaknite važnost poštivanja autorskih prava prilikom korištenja informacija u pretraživaču. Nakon toga, predstavnik svake grupe izlaže o tome što je svaka grupa istaknula kao najvažnije za pojedini sustav. Ujedno, mogu dodati i prijedloge poboljšanja zdravstvenog sustava na temelju prethodne rasprave i vlastitog iskustva. Infografike, koje su učenici izradili, podijelite putem projektora prilikom izlaganja pojedine grupe, a zatim i na digitalnoj platformi koju koristite kako bi svima bile dostupne. Ostale grupe prate i daju usmeni osvrt na izlaganje, tj. jasnoću usmenog izlaganja, preglednost i izgled infografike. Na taj se način potiče međuvršnjačko vrednovanje.
Prilikom razredne rasprave nemojte isticati eventualnu pogrešku učenika s teškoćom. Također, ne inzistirajte na tome da u raspravi i izlaganju grupnog rada sudjeluju učenici s poremećajem glasovno-jezično-govorne komunikacije (npr. mucanje, apraksija, artikulacijsko-fonološki poremećaj) osim ako to sami ne zatraže. Učeniku s oštećenjem sluha osigurajte dobru vidljivost lica i usana govornika. Postavljajte kratka i jasna pitanja koja zahtijevaju kratke odgovore ili ponudite odgovore na pitanja od kojih je samo jedan odgovor točan. Prije postavljanja pitanja budite sigurni da ste zaokupili učenikovu pažnju.
Učenike s disleksijom uputite da na Edutoriju odaberu opciju načina čitanja za disleksiju, a učenike oštećena vida uputite na opciju povećanja fonta prilikom rada na stranici Edutorij.
Poželjno je učenika s oštećenjem sluha usmjeriti da, prilikom zadatka slušanja, prati ponuđeni transkript kako ne bi došlo do nesporazuma.
Tijekom rada u skupini vodite računa o tome da učenik s teškoćama aktivno sudjeluje u svim aktivnostima te da nikako ne bude pasivni promatrač. Važno je da unutar skupine učenik s teškoćama dobije jasne upute i zadatke. Učenike s deficitom pažnje valja uklopiti u skupinu u kojoj se nalaze učenici koji djeluju usmjeravajuće (oblik vršnjačke podrške).
Na početku aktivnosti uputite učenike da pristupe digitalnom alatu Lino i, u zadatku koji ste kreirali, unutar pet minuta u parovima navedu što više organa i dijelova tijela. Možete ih usmjeriti smatrate li da im je potrebna pomoć. Zajedno provjerite jesu li točno napisali te izraze. Potaknite ih da razmisle koji se od navedenih organa mogu zamijeniti ili bez kojih se i dalje može normalno funkcionirati. Razgovarajte s učenicima o pojmu presađivanja organa i važnosti za zdravlje. Odaberite nekoliko učenika da usmeno komentiraju zadatak.
Uputite ih da u parovima pronađu informacije o darivanju organa te kakve su mogućnosti u sustavima koje su spominjali u usporedbi kod nas. Također, neka istraže koje organizacije se time bave i kako sustav darivanja organa funkcionira. Informacije koje pronađu, neka organiziraju u već spomenutom digitalnom alatu Lino tako da, na novom platnu, kreiraju oglasnu ploču kao izvor informacija onima koji su zainteresirani za temu ili žele postati darivateljem. Neka unesu korake koje je potrebno poduzeti da bi se postalo darivatelj te korisne stranice i poveznice na kojima mogu doznati više o tome. Razgovarajte s učenicima o tome što misle o darivanju krvi jer je to nešto što ih okružuje i društveno je prihvatljivo. Također, doznajte što oni smatraju prihvatljivim i etičnim kod darivanja organa, a što ne.
Uputite ih na članak Kidneys for sale: Iran's trade in organs te recite da u digitalnom alatu Popplet, svaki za sebe, izdvoje ključne informacije članka pazeći da se one ne ponavljaju. Neka uoče da je trgovina organima u Iranu legalna i neka pročitaju ispovijesti koje su u članku prikazane. U razredu organizirajte emisiju Okrugli stol na temu darivanja i presađivanja organa. Odaberite dva učenika koji će biti moderatori, postavljati pitanja i voditi raspravu te jednog koji će biti snimatelj. Neka učenici pokušaju definirati pojmove i, prema informacijama koje su ranije istraživali, opišu koje vrste darivanja i presađivanja postoje (darivanje, presađivanje umjetno stvorenih organa i slično). Glavno pitanje rasprave neka bude: Treba li darivanje organa biti obvezno za sve građane? To pitanje podržite dodatnim pitanjima: Bi li se time smanjila ilegalna prodaja organa? Bi li se liječnici jednako trudili spašavati živote, ako znaju da postoji darivatelj? Je li u redu tako nešto nametnuti ljudima ili bi ova odluka trebala biti slobodan izbor? Snimku emisije možete proslijediti vodstvu škole kako bi bila objavljena na internetskoj stranici škole kako bi se širila svijest o tom problemu i nedoumicama koje postoje.
Vodite računa o tome da je učenik s teškoćom u paru s onim učenikom koji nema poteškoća u svladavanju gradiva, strpljiv je i pozitivno utječe na učenika s teškoćom. Učenike s motoričkim teškoćama spojite s učenikom koji se dobro snalazi u digitalnim alatima kako bi zajednički kreirali oglasnu ploču. Provjeravajte s parom kako napreduje u izvršavanju zadatka.
Provjerite s učenikom s disleksijom i oštećenjem vida snalazi li se u digitalnom alatu Lino. Po potrebi, osigurajte i pisane upute sa slikovnim prikazima radi lakšeg korištenja alata. Za učenika s oštećenjem vida valja prilagoditi svjetlinu na zaslonu te kontrast na ekranu i obratiti pažnju na veličinu slova.
S učenicima s oštećenjem sluha i učenicama s jezičnim poremećajem provjerite jesu li razumjeli upute.
Učenike je potrebno unaprijed upoznati sa sadržajem poveznice Kidneys for sale: Iran's trade in organs, a količinu i način davanja potrebnih informacija prilagoditi specifičnoj teškoći učenika. Učenicima s teškoćama učenja potrebno je grafički i jezično prilagoditi tekst s poveznice. Jezična prilagodba podrazumijeva kraće rečenice uobičajenog poretka riječi u rečenici s jasno izrečenim dijelovima, bez metafora, s izdvojenim i objašnjenim nepoznatim i/ili ključnim pojmovima. Grafička prilagodba podrazumijeva prilagodbe poput upotrebe određene vrste fonta (npr. OmoType, Arial, Verdana) koji je uvećan, dvostruki prored, povećani razmak među slovima, lijevostrano poravnanje.
Vodite brigu o tome da učenici sudjeluju u aktivnostima koje za njih imaju najmanje prepreka u odnosu na prisutno ograničenje, primjerice da učenik s poremećajem glasovno-jezično-govorne komunikacije u zadatku ne treba govoriti ili da učenik s disleksijom ne piše u digitalne alate Lino i Popplet (osim ako ne izrazi želju za time).
Kod održavanja Okruglog stola učeniku s oštećenjem sluha osigurajte mirno i tiho okruženje (koliko je to moguće) kako bi mogao čuti vršnjake te osigurajte dobru vidljivost lica i usana govornika. Pričekajte nakon postavljanja pitanja kako biste i učeniku s oštećenjem sluha dali priliku da se javi i odgovori (stanka osigurava vrijeme za obradu informacija).
Učenike s deficitom pažnje/hiperaktivnim poremećajem valja poticati na sudjelovanje i usmjeravati njihovu pažnju na zadatak.
Uputite učenike da istraže temu/organizaciju Liječnici bez granica (Doctors without borders) i pripreme kratak video u digitalnom alatu Powtoon. Neka se usredotoče na poruku da nemamo svi u svijetu jednake mogućnosti, ali da je vrlo važna globalna podrška i djelovanje.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.