Međupredmetna tema
Učiti kako učiti
Veličina slova
scenarij poučavanja

Novi klinci, vješti govornici

Međupredmetna tema
Učiti kako učiti

Odgojno-obrazovna očekivanja
ključni pojmovi
  • vještine prezentacije
  • govorništvo
  • strah od javnog nastupa
  • geometrijska tijela
  • organske i anorganske tvari
  • recikliranje
  • prezentacija
  • zvučni zapis
  • računalne mreže
  • debata
  • teza
  • afirmacija
  • komunikacija
  • prezentacija
  • kreativnosti
Nastavna aktivnost za predmet Matematika

Matematički Ciceroni

Dogovorite se s grupom učenika da izrade PowerPoint Online prezentaciju o temi Kako biti dobar govornik. Kao izvor može poslužiti neka od dostupnih tematskih stranica, poput: Govorništvo. Učenici koji su izradili prezentaciju, neka ju prezentiraju razredu. Učenici će tako saznati na što sve moraju obratiti pozornost prilikom rada i samog izlaganja. Podijelite učenike u četiri grupe. Svaka grupa ima zadatak izraditi rad na temu geometrijskih tijela. Prvu grupu čine učenici koji su izradili prezentaciju, oni su grupa promatrača i ocjenjivača. Ovisno o broju učenika u razredu, formirajte grupe s podjednakim brojem članova. Grupama podijelite zaduženja: jedna će grupa izrađivati letak, druga prezentaciju, a treća plakat o istoj temi. Za izradu plakata i letaka učenici se mogu poslužiti digitalnim alatom Canva. Članove grupe koja izrađuje PowerPoint prezentaciju uputite da u prezentaciju mogu dodati 3D animaciju geometrijskog  tijela. Dogovorite s učenicima da prikažu najvažnije pojmove vezane uz odabrano / zadano geometrijsko tijelo. Za izradu digitalnih modela geometrijskih tijela mogu koristiti GeoGebru (3D kalkulator) i izvesti uratke u formatu slike ili animacije te uključiti u svoje radove. Učenici mogu u svoje radove uključiti i primjere ili slike primjera geometrijskih tijela u svakodnevnom životu i okolišu. 

Nakon izrade, svaka grupa odabire svog glasnogovornika. Prva grupa (grupa promatrača i ocjenjivača) prati verbalni i neverbalni govor glasnogovornika ostalih grupa, paze na točnost iznesenih podataka, kao i na sve ostale elemente dobrog govorništa koje su učenici upoznali na početku aktivnosti. 

Važno je pri izlaganju pratiti točnost iznesenih podataka. Nakon završetka  pojedinačnog izlaganja, grupa ocjenjivača iznosi svoje mišljenje u vezi s izlaganjem. 

Nakon što sve grupe izlože matematičke sadržaje, pokrenite raspravu i pitajte učenike jesu li uočili prednosti i/ili nedostatke medija u kojima su prikazani sadržaji? Zapisujte navedene prednosti i nedostatke za svaki pojedini način prezentiranja (prezentaciju, plakat i letak). Primjerice, u PowerPointu možemo koristiti animaciju, dodavati zvuk i slično… Koristite se zidom u Padletu (obrazac Shelf s tri stupca, po jedan za svaki medij) kao velikom pločom za prikupljanje učeničkih zapažanja, komentara i zaključaka. Na kraju možete provesti i kratku anketu o tome koji im se način izlaganja, kao i korišteni medij za prikaz sadržaja, najviše svidio i zašto. Anketu možete izraditi u alatu Forms. Učeničke uratke objavite u virtualnoj učionici matematike, kao i na mrežnoj stranici škole kako bi bili dostupni ostalim učenicima.

Postupci potpore

Omogućite ravnopravno i aktivno sudjelovanje učenika s teškoćama u radu u grupi, po potrebi osigurajte rad u paru s vršnjakom, unutar grupe (npr. učenik s oštećenjem vida). Pripremite kratke pisane i učeniku razumljive upute za zadatak izrade pisanih materijala, a za učenike s poremećajem iz spektra autizma upute popratite slikovnim prikazima ili simbolima. Za prikaz geometrijskih tijela, opis i ključne pojmove, koristite model (drvo, plastika, spužva), koji će učenici prvo opipati i kasnije promatrati i opisivati. Pripremite tablicu s crtežom geometrijskog tijela te dodajte pitanja koja će učenike usmjeravati u zapisivanju ključnih pojmova. Za učenike s intelektualnim teškoćama pripremite gotovu tablicu s ključnim pojmovima ili u obliku kognitivne mape, što će biti smjernica pri promatranju i opisivanju geometrijskih likova. Za korištenje digitalnih aplikacija smjernice možete naći na sljedećoj poveznici:  Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Učenici koji žele više za predstavljanje istih nastavnih sadržaja mogu iskoristiti neki novi način prikaza: npr. strip (ToonDoo) ili kratka animacija (Moovly). 

Nastavna aktivnost za predmet Matematika

Matematički Ciceroni

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Osmi razred osnovne škole
Odgojno-obrazovni ishodi
  • OŠ MAT C.8.2. Analizira i izrađuje modele i mreže uspravnih geometrijskih tijela.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost
Nastavna aktivnost za predmet Kemija

Govorništvo za kemičare

Povedite razgovor s učenicima o vještini govorništva. Najavite im da će dobro pripremljena i uvježbana prezentacija smanjiti razinu straha koju osjećamo prije javnog nastupa. Pitajte učenike jesu li ikada imali uspješnu prezentaciju ispred veće skupine učenika ili publike, jesu li dobro otpjevali ili otplesali nešto? Kako su se osjećali? Jesu li osjetili samopouzdanje i zadovoljstvo? U kojoj ih je mjeri to iskustvo pripremilo na izazove u sljedećim zadacima?

Umjesto razgovora možete provesti kratku anketu o osobnim iskustvima učenika prilkom prezentiranja. Nakon provedene aktivnosti, anketu ponovite te na temelju dobivenih rezultata procijenite koliko su učenici napredovali u vještini govorništva. Podijelite učenike u grupe. Sve grupe rade na istoj temi, istraživat će o potrebi recikliranja i odvajanja otpada. Neka učenici sami unutar grupa odaberu uloge.

Jedan od njih bit će zadužen za prezentaciju istraživačkog rada grupe. Unaprijed pripremite pisane upute za rad na temi i pripremi izlaganja, primjerice tri ključna pitanja: 1) Što je moja poruka? (što želim da slušatelji  zapamte nakon moga izlaganja, 2) Tko je moja publika? (Što će ih pokrenuti? Što će doprijeti do njih? Što oni trebaju ili žele od mene?) 3) Što bih želio/željela da slušatelji misle i osjećaju kada završim s izlaganjem? Prezentator ima zadatak svojim govorom što bolje ostalim učenicima objasniti što je njegova grupa doznala i kako su radili. Učenik koji prezentira izlazi pred razred i počinje govoriti o zadanoj temi, a ostali učenici koji nisu članovi njegove grupe, u alatu Mentimeter (tip pitanja Q&A) prate njegovo izlaganje. Za svaku grupu otvorite jedan slajd i dok traje prezentacija, učenici pišu svoja pitanja i komentare prema smjernicama koje ste im dali te pažljivo prate i upisuju ako je prezentator skrenuo s teme. Najuspješniji prezentator je onaj s najviše pozitivnih i  s najmanje negativnih komentara. Kada sve grupe završe s prezentacijom, jednostavnom kontrolom slajdova možete lako zaključiti koji je prezentator bio najuspješniji. Nakon provedene aktivnosti, potaknite raspravu s učenicima o njihovim osjećajima i iskustvima te razmišljanjima koje su vještine dobrog govornika. 

Postupci potpore

Za učenike s teškoćama pažnje pripremite pitanja u pisanom obliku u svrhu usmjeravanja razgovora. Pitanja sadržajno prilagodite učenicima s intelektualnim teškoćama. Omogućite ravnopravno i aktivno sudjelovanje u radu u grupi učenicima s teškoćama, a po potrebi omogućite i rad u paru unutar grupe (primjerice, vršnjak pruža pomoć učeniku oštećena vida pri promatranju slikovnog prikaza). Dodatno pojasnite  uloge unutar grupe učenicima s poremećajem iz spektra autizma, s obzirom na specifičnosti socijalnih vještina. Također, ponovite pravila grupnog rada, koja možete pripremiti i u pisanom obliku (osobito za učenike s poremećajem pažnje i aktivnosti).  Primjerima pojasnite pojmove reciklažno dvorište i odvajanje otpada prije samog zadatka. Primjeri iz svakodnevnog života važni su za učenike s intelektualnim teškoćama. Za učenike s poremećajem iz spektra autizma te učenike s intelektualnim teškoćama pripremite primjere /situacije u obliku socijalne priče (slika i kratak tekst/rečenica), koje će učeniku dodatno pojasniti pojam skrenuti s teme, a to će ujedno biti pomoć pri praćenju izlaganja i bilježenju dojmova. Za korištenje digitalnih aplikacija smjernice možete naći na sljedećoj poveznici:  Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Ako učenik ima teškoće (pažnje, učenja, oštećenje vida, oštećenje sluha), a želi prezentirati, prilagodite način prezentacije njegovim sposobnostima (više vremena, usmjeravanje pitanjima, podsjetnik i dr.).

Za učenike koji žele znati više

Predložite zainteresiranim učenicima da na mrežnim stranicama istraže o prezenterskim vještinama. Ono što otkriju, neka prezentiraju ostalim učenicima u obliku interaktivnog plakata. Omogućite im da sami odaberu u kojem će alatu napraviti interaktivni plakat (Piktochart, Canva, Genially…).

Također, možete predložiti učenicima da pronađu na mrežnim stranicama gotovu prezentaciju o recikliranju otpada i usprede ju s onima koje su izlagali učenici njihova razreda.

Nastavna aktivnost za predmet Kemija

Govorništvo za kemičare

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Osmi razred osnovne škole
Odgojno-obrazovni ishodi
  • OŠ KEM A.8.3. Kritički razmatra upotrebu tvari i njihov utjecaj na čovjekovo zdravlje i okoliš.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost
Nastavna aktivnost za predmet Informatika

Postani uspješan govornik!

Aktivnost započnite razgovorom o tome kako se ponašati kada je potrebno prezentirati svoj rad pred publikom (ili razredom). Što je poželjno ponašanje u toj situaciji, a što svakako treba izbjegavati? Je li bitno samo ono što se govori ili i kako se govori? Dajte im nekoliko minuta da razmisle, mogu skicirati kratke bilješke u bilježnicu te ih pročitati i komentirati. Nakon što zajednički utvrdite preporuke za dobru prezentaciju, krenite na sljedeći korak: snimanje kratkog zvučnog zapisa/prezentacije u alatu PowerPoint. 

Tema prezentacija mogu biti Račualne mreže koje ste prethodno obradili na satu. Zadatak je učenika napraviti prezentaciju i snimiti zvučni zapis dok ju prezentiraju. Trebaju obratiti pozornost na sljedeće kriterije: sadržaj prezentacije,  izradu prezentacije (stil pisanja, slike, animacije) te način prezentiranja (razgovjetnost i ritam govora, intonacija, jačina i jasnoća glasa, neverbalna komunikacija). Gotove radove predaju u zajedničku mapu na OneDrive-u

Kada su svi radovi predani, učitelj pušta prezentacije i zvučne zapise te ih učenici procjenjuju na temelju kriterija koje su dobili prilikom izrade prezentacije. Upitnik u svrhu vršnjačkog vrednovanja izradite u alatu Forms. Svaki učenik na kraju dobiva povratnu informaciju na čemu bi još trebao poraditi kako bi postao što bolji govornik. 

Postupci potpore

Pripremite primjere situacija kako prezentirati pred publikom. Primjeri bliski učeniku, kroz slikovne prikaze (socijalna priča, strip i sl.) bit će od velike važnosti za učenike s intelektualnim teškoćama i poremećajem iz spektra autizma. U svrhu pisanja bilješki, pripremite pitanja/upute u pisanom obliku, koje će usmjeravati učenike u bilježenju (učenici s teškoćama pažnje, učenja). Pri prikazu prezentacije, vodite računa o blizini sjedenja učenika s oštećenjem vida, po potrebi omogućite podršku vršnjaka u opisivanju gledanog. Učenicima s oštećenjem sluha pripremite pisani opis zvučnog zapisa. Primjerima svakodnevnog života, uz slikovne prikaze, predočite pojmove koji se pojavljuju u aktivnosti: razgovjetnost i ritam govora, intonacija, jačina i jasnoća glasa, neverbalna komunikacija, što će biti podrška osobito učenicima s intelektualnim teškoćama i poremećajem iz spektra autizma. U pisanom obliku, u natuknicama, pripremite kriterije za izradu prezentacije. Provjerite razumijevanje kriterija. Pripazite na oblikovanje teksta za učenike s teškoćama učenja (font, veličina slova, razmak između riječi/redaka, istaknite bitno u rečenici). Kako bi učenici jednostavnije pratili prezentacije i bilježili poštivane kriterije u izradi prezentacije, pripremite tablicu s navedenim kriterijima te će učenici upisivati +,-, kvačicu tijekom opažanja. Usmjeravajte učenike pitanjima u praćenju i ocjenjivanju  prezentacije ostalih učenika. 

Za učenike koji žele znati više

Učenici  koji žele znati više mogu potražiti govore poznatih i uspješnih  govornika, primjerice na linku i prikazati ih razredu uz argumentaciju zašto smatraju da je izabrani govor uspješan. 

Nastavna aktivnost za predmet Informatika

Postani uspješan govornik!

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Sedmi razred osnovne škole
Odgojno-obrazovni ishodi
  • OŠ A.7.1. Učenik prepoznaje i opisuje ulogu glavnih komponenti računalnih mreža, istražuje kako obilježja strojne opreme utječu na mrežne aktivnosti, koristi se zajedničkim dijeljenjem resursa na mreži.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Osobni i socijalni razvoj
Izvannastavna aktivnost

Zauzimam se za svoje!

Pripremite i održite debatu s učenicima s tezom Kisik je otrov. Uputite učenike u osnove debatiranja, prema načelima Karl Popper vrijednosne debate: Formati debate. Potaknite učenike da osmisle još koju tezu te tako objasnite i načine formiranja same teze.

Kako biste što uspješnije pripremili učenike za debatu, potaknite ih da metodom vruće olovke napišu u dvije minute sve čega se prisjete o tezi  Kisik je otrov. Kada završe, raspravite o svemu što su zapisali. Predložite im da svoje zapise koriste kako bi napisali koncept argumentacije za svoju stranu - afirmaciju ili negaciju.

Nakon toga formirajte afirmacijsku i negacijsku grupu i uputite ih da iz svog kuta  ukratko pripreme kratko izlaganje o kisiku i disanju živih bića te tako pokušaju potvrditi odnosno opovrgnuti tezu da je kisik otrov. Dok budu slušali izlaganje afirmacijske skupine, neka pripadnici negacijske skupine bilježe pitanja kojima će pokušati osporiti njihovo izlaganje. Pitanja mogu bilježiti u alatu Mentimeter (predložak Q&A).

Osim predstavnika afirmacijske i negacijske skupine odaberite i osobu koja mjeri vrijeme govora predstavnika afirmacijske i negacijske grupe, voditelja debate i publiku. 

Tijekom uvježbavanja vještine debatiranja, učitelj može biti sudac. Kasnije, kada učenici usavrše vještinu debatiranja, potaknite da preuzmu i ulogu suca. Time će ovu vještinu još kvalitetnije usvojiti. 

Nakon debate, povedite s učenicima raspravu o prednostima argumentiranog i strukturiranog načina raspravljanja i sučeljavanja suprotnih mišljenja te o vještinama dobrog i uvjerljivog govornika. 

Izvannastavna aktivnost

Zauzimam se za svoje!

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Sedmi razred osnovne škole
Svrha
  • Potaknuti zanimanje učenika za debatu, a time i na izražavanje i argumentiranje svoga mišljenja.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost
Izvannastavna aktivnost

Izazov na otoku

Za ovu aktivnost pripremite zbirku predmeta iz svakodnevnog života, primjerice: vješalicu za kaput, CD, otvarač za boce, ruž, češalj, četkicu, konop, kreditne kartice, štapiće za sladoled i drugo.  

Recite učenicima da zamisle sljedeću situaciju: svi su bili na brodu za krstarenje kad je nastala strašna oluja. Brod je potonuo, ali oni su uspjeli stići do malog tropskog otoka. Na otoku raste obilje voća, a ribe je previše. Uspjeli su izvući neke predmete s broda. Izvadite predmete iz vrećice. Razgovarajte s učenicima o tim predmetima te njihovoj uporabi u svakodnevnom životu. Podijelite učenike u grupe od tri ili četiri člana. Svaka grupa treba osmisliti alternativnu uporabu predmeta u njihovoj situaciji. Napišite primjer na ploču: vješalica za kaput koristi se za vješanje odjeće. Može se koristiti za ribolov. Zadatak je svake grupe razgovarati o uporabi i predlagati čemu sve može poslužiti određeni predmet te na kraju predstaviti svoje rješenje razredu. Pratite rad grupa dok su u govornoj aktivnosti. Poželjno je da svaka grupa ima neke ili sve predmete tako da ih učenici mogu dodirivati, opipati i koristiti. Zaustavite aktivnost nakon što su učenici odlučili kako mogu koristiti predmete. Svaka grupa predstavlja svoje ideje drugoj grupi tako da improvizira situaciju u kojoj na alternativni način koristi određene predmete. Na kraju, pitajte koja je grupa predložila najmaštovitiju uporabu predmeta i predstavila situaciju na pustom otoku. Nakon igre uputite učenike da u svojim grupama izrade igru u alatu Learning Apps (koristeći neki od dostupnih predložaka) tako da od fotografija pet predmeta koje bi željeli imati u nekim teškim situacijama (npr. potres, oluja, požar i slično) osmisle i navedu alternativni uporabni oblik tog predmeta. Radi poštivanja autorskih prava, uputite učenike da koriste besplatne fotografije dostupne pretraživanjem unutar Learning Appsa. Svoje uratke prikazuju drugim grupama ili dijele igrice izrađene u Learning Appsu s drugim učenicima (poveznice mogu objaviti na mrežnoj stranici škole).

Izvannastavna aktivnost

Izazov na otoku

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Sedmi razred osnovne škole
Svrha
  • Učenici razvijaju komunikacijske i prezentacijske vještine govoreći o upotrebi svakodnevnih predmeta u izazovnim situacijama.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Građanski odgoj i obrazovanje
  • Osobni i socijalni razvoj
  • Uporaba IKT-a

Dodatna literatura, sadržaji i poveznice

Adubato, S. (2004) Govorite iz srca, Alinea, Zagreb

Lucas, S. E. (2015) Umijeće javnog govora, Mate d.o.o.,  prvi odlomak. Preuzeto s https://www.mate.hr/Repository/Documents/Prvi%20odlomak.pdf (22.6.2020) 

Organizacija pisanja seminara ili eseja, Odgojno savjetovalište, Centar za rehabilitaciju ERF-a: https://os-mgubec.eu/userfiles/TEAMS/6._Organizacija_pisanja_ESEJA_ILI_SEMINARA.pdf (22.6.2020)

Ristić, V. (2009) Primjer uspješnog nastavnog sata - govorništvo u nastavi povijesti, Povijest u nastavi, Vol. VII No. 13 (1). Preuzeto s https://hrcak.srce.hr/82521, (22.6. 2020)

Španjol Marković, M. (2008) Moć uvjeravanja, Profil, Zagreb

IZVANNASTAVNA AKTIVNOST: 

Ajduković, D., Čorkalo Biruški, D. (2008). Promjena stava i potreba za spoznajom kod debatanata i nedebatanata. Pedagogijska istraživanja, 5 (1), 46-59. Preuzeto s https://hrcak.srce.hr/index.php?show=clanak&id_clanak_jezik=174759 (22. 6. 2020) 

Keča, M. (2015) Metodički pristup debati u nastavi, diplomski rad, FF Sveučilišta u Zagrebu. Preuzeto s https://darhiv.ffzg.unizg.hr/id/eprint/5151/1/(Metodicki_pristup_debati_u_nastavi_KecaZAVRŠNO).pdf (22.6.2020)

Lukić, I. (2013). Debata kao nastavna metoda u predmetima društveno humanističkog područja, preuzeto s mrežnih stranica Agencije za odgoj i obrazovanje: https://www.azoo.hr/images/razno/I.Lukic.pdf (22. 6. 2020)

Mihelčić, S. (2017.) Govorništvo kao izvannastavna aktivnost. Preuzeto s https://www.profil-klett.hr/govornistvo-kao-izvannastavna-aktivnost (22. 6. 2020)

Definicije,KP format, pripreme i upute za izvođenje debatnog sastanka na kojem analiziramo definicije u debati. Preuzeto s https://hdd.hr/wp-content/uploads/2018/01/KP-Definicije-u-debati.pdf (22. 6. 2020)

Kriterij,KP format, pripreme i upute za izvođenje debatnog sastanka na kojem analiziramo kriterij u debati. Preuzeto s https://hdd.hr/wp-content/uploads/2018/01/KP-Kriterij.pdf (22. 6. 2020)

Argument, KP format, pripreme i upute za izvođenje debatnog sastanka na kojem analiziramo argument. Preuzeto s https://hdd.hr/wp-content/uploads/2018/01/KP-Argument.pdf (22. 6. 2020)

Pobijanje, KP format, pripreme i upute za izvođenje debatnog sastanka na kojem analiziramo pobijanje debatnog slučaja. Preuzeto s https://hdd.hr/wp-content/uploads/2018/01/KP-Pobijanje.pdf (22. 6. 2020)

Uloge govornika, KP format, pripreme i upute za izvođenje debatnog sastanka na kojem analiziramo uloge govornika. Preuzeto s https://hdd.hr/wp-content/uploads/2018/02/KP-Uloge-govornika.pdf (22. 6. 2020)

Debatne igre, pripreme i upute za izvođenje igara kojima se razvijaju debatne vještine. Preuzeto s https://hdd.hr/wp-content/uploads/2018/01/KP-Debatne-igre.pdf (22. 6. 2020)

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.