Predmet
Filozofija 4
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

Društvo i politika

Naziv predmeta
Filozofija 4

Razred
4. razred srednje škole

Odgojno-obrazovni ishodi
ključni pojmovi
  • diktatura
  • demokracija
  • kapitalizam
  • utopija
  • feudalizam
  • komunizam

Čovjek ili društvo?

Rat u Ukrajini izazvao je veliku dinamiku u svjetskim geostrateškim odnosima i brojne rasprave o nekim temeljnim postulatima suvremenog društva. Uvedite učenike u temu sljedećim pitanjima: Zašto se ljudi sukobljavaju? Koji su razlozi za sukob? Kakve posljedice ima sukob na širu zajednicu? Može li se stanje sukoba prevladati? Na koji način? Kako ostvariti svoja prava, a izbjeći sukob? Potaknite učenike na razmišljanje i raspravu.
Podijelite učenike u parove i zamolite ih da pokušaju navesti primjere kako bi riješili sukobe među članovima obitelji, vršnjacima i konačno u samom društvu odnosno državi.
Nakon toga neka učenici pogledaju videozapis Orwellova 1984. (odaberite automatski prijevod na hrvatski jezik tako da u postavkama odaberete „automatski generirano“ i zatim hrvatski). Nakon što pogledaju videozapis, među učenicima potaknite raspravu. Neka promisle o tome koji je cilj društvenog djelovanja. Što je to u društvu realno, stvarno i u kojoj mjeri? Neka svoje odgovore potkrijepe primjerima. Zatim ih potaknite da pokušaju dati odgovor na pitanje: Postoji li 'veliki brat'? Ako postoji, tko je to? Ako smatraju da ne postoji, neka obrazlože svoj odgovor. Neka usporede način života prikazan u videozapisu i svoj život. Pitajte ih: Što možete zaključiti? Kako biste objasnili pojam slobode nakon pogledanog videozapisa i prethodnih razgovora?
Neka vam objasne što mogu zaključiti o svom životu nakon pogledanog videozapisa. Potaknite ih da pokušaju naći primjere, iz vlastitog života ili iz zajednice u kojoj žive, koji govore o neslobodi ili nejednakosti. Također, neka pokušaju navesti primjer za koji smatraju da pokazuje kako društvo ima moć nad pojedincem. Neka pokušaju usporediti ono što su o slobodi, pravima i sukobima naučili na nastavi iz predmeta Politika i gospodarstvo i Etika.
Za kraj, učenici odgovaraju na kviz izrađen u alatu Google Forms ili u nekom sličnom alatu, koji je oblikovan u stilu sobe za bijeg (engl. escape room), odnosno svako točno pitanje treba voditi učenika do sljedeće razine i u konačnici do pobjede.

Kako provesti aktivnost u mrežnom okružju

Ako želite modificirati aktivnost za provedbu u mrežnom okružju, podijelite učenicima smjernice. Nakon što pogledaju videozapis i dobiju pitanja, učenici trebaju izraditi umnu mapu posvećenu temi „sloboda za“ i „sloboda od“. Svoje radove neka predstave u aplikaciji Microsoft Teams.

Postupci potpore

U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (jakim i slabim stranama, specifičnim interesima i sl.) te na obilježjima same teškoće.
Ohrabrite učenike da bilježe svoje misli, ideje i primjere tijekom gledanja videozapisa. Možete im ponuditi obrasce ili predloške za bilježenje kako bi organizirali svoje misli. Učenicima s disleksijom, koji imaju poteškoće u praćenju teksta ili titla, osigurajte dodatnu potporu. Ona se može odnositi na davanje sažetaka, kraćih dijelova teksta ili audioverzije teksta za bolje razumijevanje. Podijelite učenike u manje grupe kako bi imali priliku podijeliti svoje ideje i stavove. Osigurajte da svi učenici dobiju priliku izraziti svoje mišljenje i da se stvori sigurno i prihvaćajuće ozračje za razgovor. Postavite ključna pitanja koja potiču kritičko razmišljanje i dublje razumijevanje sadržaja. Osigurajte da su pitanja jasna i razumljiva te da omogućuju različite perspektive i odgovore.
Pružite jasne upute i smjernice za rješavanje izazova izrađenog u stilu sobe za bijeg (tzv. escape room). Možete se koristiti vizualnim uputama, detaljnim vodičima ili snimljenim audiouputama kako biste olakšali razumijevanje zadataka i smanjili frustraciju. Također, možete osigurati pomoćnika u nastavi koji će biti dostupan učenicima s teškoćama kako bi im pružio dodatnu podršku i pojašnjenja ako je potrebno.
Obratite pozornost na potrebe učenika koje se odnose na vrijeme potrebno za rješavanje zadataka. Osigurajte dovoljno vremena za čitanje tekstova, raspravu i rješavanje izazova izrađenih u stilu sobe za bijeg. Ako je potrebno, produljite vrijeme ili podijelite izazov u više etapa kako bi se osiguralo adekvatno razumijevanje i sudjelovanje učenika.
Pri kreiranju obrasca u alatu Google Forms koristite se jednostavnim jezikom u postavljanju pitanja kako biste olakšali razumijevanje učenicima s teškoćama u razvoju. Služite se kratkim rečenicama, izbjegavajte složene konstrukcije i koristite se jasnim i preciznim izrazima. Dodajte ilustracije ili slike uz pitanja kako biste pružili vizualnu podršku i olakšali razumijevanje. Primjerice, dodajte slike filozofa ili simbola koji predstavljaju njihove ideje.
Ako se aktivnost provodi u mrežnom okružju, priložite detaljan vodič za učenike s koracima za izradu umne mape. Opišite svaki korak, od odabira alata za izradu umne mape do organiziranja ideja o „slobodi za“ i „slobodi od“. Ponudite predloške umnih mapa u digitalnom formatu kako bi učenici imali strukturu na temelju koje mogu započeti svoj rad. To će im pomoći da organiziraju ideje i lakše izraze misli. Odredite jasne rokove za izradu i dijeljenje umnih mapa. To će pomoći učenicima da organiziraju svoje vrijeme i pravodobno završe svoje radove. Također, ponudite smjernice za dijeljenje radova u aplikaciji Microsoft Teams. Budite dostupni za podršku učenicima ako se pojave tehničke poteškoće ili ako imaju pitanja o služenju alatom.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Učenici koji žele znati više neka pogledaju videozapis Životinjska farma (odaberite automatski prijevod na hrvatski jezik tako da u postavkama odaberete „automatski generirano“ i zatim hrvatski). Nakon što pogledaju videozapis, učenici neka izrade plakat u nekom digitalnom alatu (npr. Piktochart). Svoj plakat, kojim prikazuju kako autor na slikovit način progovara o načinu vladanja, slobodi, jednakosti i vrijednostima, neka prezentiraju ostalim učenicima u razredu. Za kraj, neka priču usporede s primjerima iz vlastitog života.

Nastavna aktivnost za predmet X

Čovjek ili društvo?

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik na ispravan način upotrebljava pojmove pojedinac, društvo, država, sloboda, društveni ugovor.
  • Učenik može opisati i objasniti elemente pojedine filozofske pozicije u raspravama o utemeljenju države, slobode i prava.
  • Učenik može objasniti teoriju društvenog ugovora.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Politika i gospodarstvo
  • Etika
  • Hrvatski jezik
  • MP Građanski odgoj
  • MP korištenje IKT-a

Novo idealno?

Podijelite učenike u tri grupe. Neka na internetu istraže sljedeće oblike društveno-političkog i društveno-gospodarskog uređenja i modele upravljanja (vladanja): 1. monarhija/feudalizam 2. komunizam/socijalizam, diktatura 3. demokracija, kapitalizam.
Zatim neka u nekom digitalnom alatu za izradu umnih mapa (npr. Popplet) odrede njihova temeljna obilježja i daju kritički osvrt na prednosti i nedostatke svakog pojedinog uređenja i modela upravljanja. Također, neka za svako uređenje ili model istaknu pitanje slobode. Neka napišu kako bi je definirali. Ako im se čini da postoji, neka napišu u kojem obliku i neka navedu primjer. Ako im se čini da ne postoji, neka i to potkrijepe primjerom.
Učenici svoje radove izlažu ostalim učenicima u razredu s ciljem da zajedno komentiraju i rasprave o zadanoj temi.
U nastavku učenici pretraživanjem interneta nastoje doznati osnovne informacije o pojmu utopija, a zatim odgovaraju na sljedeća pitanja: Zašto nijedan od dosad poznatih i postojećih modela upravljanja i gospodarenja nije (bio) savršen? Je li utopijski model uopće ostvariv, odnosno koje temeljne zahtjeve pojedinca i zajednice određeni model upravljanja treba zadovoljiti da bi se takvim mogao smatrati u što većoj mjeri?
Neka učenici argumentiraju svoje odgovore. Neka povežu znanja stečena iz nastavnog predmeta Politika i gospodarstvo pri iznošenju svojih teza.

Kako provesti aktivnost u mrežnom okružju

Želite li aktivnost prilagoditi za provedbu u mrežnom okružju, dajte učenicima smjernice. Nakon što istraže sadržaje u udžbeniku i pronađu odgovore na dodijeljena pitanja, učenici trebaju izraditi plakat (u nekom digitalnom alatu) u kojemu navode temeljna obilježja zadanog uređenja, kao i usporedbu s utopijom. Svoje radove neka izlože u aplikaciji Microsoft Teams.

Postupci potpore

U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (jakim i slabim stranama, specifičnim interesima i sl.) te na obilježjima same teškoće.

Učenicima dajte vodič koji će im pomoći u usmjeravanju istraživanja. Vodič bi trebao sadržavati ​​važne aspekte koje trebaju istražiti o svakom obliku uređenja i modelu upravljanja. Ponudite grupama relevantne izvore informacija o svakom obliku uređenja i modelu upravljanja. To mogu biti poveznice na pouzdane mrežne stranice, članci, videozapisi ili knjige, kojima se učenici mogu koristiti za prikupljanje informacija. Odredite jasan raspored i rokove za istraživanje. Ovisno o raspoloživom vremenu, odredite koliko će vremena učenici imati za prikupljanje informacija i pripremu svojih umnih mapa. Potičite timski rad unutar grupa kako bi se učenici međusobno podržavali i razmjenjivali ideje. Osigurajte da svaki učenik ima jasnu ulogu i zaduženje unutar grupe kako bi se svi osjećali uključeno i pridonijeli radu.
Ponudite im prilagođene izvore informacija koji su jednostavni za čitanje i razumijevanje. Možete upotrijebiti kratke članke, videozapise ili audiozapise u kojima se prikazuju osnovne informacije o svakom obliku uređenja i modelu upravljanja.
Razdvojite aktivnosti na manje dijelove i dajte jasne upute kako bi se učenici mogli lakše usredotočiti na svaku fazu istraživanja i stvaranja umnih mapa. Osigurajte vremenski okvir i kratke pauze kako bi se smanjio osjećaj preopterećenosti.
Prilagodite korištenje digitalnim alatom Popplet za izradu umnih mapa kako bi bio pristupačan učenicima s teškoćama. Prilagodba se može odnositi na ​​veći font, jednostavnije korisničko sučelje ili mogućnost uvećavanja teksta. Učenicima dajte jasne smjernice o tome kako se koristiti digitalnim alatom za izradu umne mape. Također, možete im dati primjere kako organizirati informacije, dodavati ključne točke i povezivati ih na kritički način.
Izradite jasno oblikovan vodič koji će učenicima pomoći u usmjeravanju njihova istraživanja o pojmu utopije. Vodič bi trebao sadržavati ključne koncepte, pitanja za istraživanje i smjernice o tome gdje mogu pronaći relevantne izvore informacija. Ako je potrebno, ponudite učenicima relevantne izvore informacija o pojmu utopije. To mogu biti članci, eseji ili videozapisi koje će učenici moći proučiti kako bi razumjeli koncept utopije. Potaknite učenike da surađuju unutar svojih grupa prilikom istraživanja. Mogu se koristiti digitalnim alatima kao što su Google Docs, Microsoft Teams ili zajedničkim datotekama kako bi dijelili svoje ideje i ono što su pronašli te zajednički izrađivali materijale s odgovorima na postavljena pitanja.
Ako se aktivnost provodi u mrežnom okružju, pripremite jasne smjernice o tome kako izraditi plakat u digitalnom alatu. Navedite osnovne elemente koje bi plakat trebao sadržavati, poput naslova, ključnih informacija, slika i grafika. Preporučite digitalne alate koji su prikladni za izradu plakata, kao što su Canva ili Adobe Spark. Izradite upute o tome kako pristupiti tim alatima i njima se koristiti za izradu plakata. Naglasite važnost jasnog i preglednog prikaza informacija na plakatu. Potaknite učenike da se izražavaju kratkim rečenicama te da se koriste naslovima, podnaslovima i grafičkim organizatorima kako bi informacije bile lakše razumljive i pregledne ostalim učenicima.

Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Učenici neka čitaju tekst Hanne Arendt: Što je sloboda? i traže odgovor na pitanje je li sloboda ključna za uspješan politički i društveno-gospodarski razvoj svakog pojedinog naroda i države (zajednice) i zbog čega. Učenici svoje odgovore izlažu ostalim učenicima u razredu.

Nastavna aktivnost za predmet X

Novo idealno?

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik opisuje i navodi moguća rješenja pojedinih problema.
  • Učenik na ispravan način upotrebljava pojmove monarhija, feudalizam, komunizam, diktatura, demokracija, kapitalizam.
  • Učenik uči razlikovati obilježja i načela demokratskih i autoritarnih poredaka.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Politika i gospodarstvo
  • Etika
  • MP Građanski odgoj
  • MP korištenje IKT-a

Gospodar muha

Pitajte učenike znaju li što znači pojam „državni aparat“? Uvedite učenike u raspravu o odnosu pojedinca i zajednice. Raspravite o tome koje uvjete treba ispuniti neka skupina da bismo je nazivali zajednicom i pitajte ih može li se, prema njihovu mišljenju, organizirati život u nekoj zajednici bez „državnog aparata“.
Zatim podijelite učenike u grupe i svima zadajte isti zadatak. Učenici izrađuju animaciju u nekom digitalnom alatu (npr. Animatron) u kojoj kreativno osmišljavaju scenarij u kojem se veća skupina preživjelih brodolomaca nastoji organizirati u smislu što pravednijeg upravljanja zajednicom i ograničenim resursima. Učenici animacijom trebaju odgovoriti na pitanja kako bi ostvarili navedeni zadatak i s kojim bi se izazovima pritom vjerojatno suočili.
Nakon što prezentiraju svoje animacije, učenici ih trebaju usporediti s kratkim animiranim filmom o knjizi Williama Goldinga Gospodar muha (odaberite automatski prijevod na hrvatski jezik tako da u postavkama odaberete „automatski generirano“ i zatim hrvatski). Potaknite učenike da usporede svoj rad s priloženim videozapisom. Neka iznesu svoje mišljenje. Neka usporede svoje odgovore s početka aktivnosti i na kraju.

Kako provesti aktivnost u mrežnom okružju

Želite li modificirati aktivnost za provedbu u mrežnom okružju, dajte učenicima smjernice. Nakon što istraže sadržaje, učenici trebaju izraditi animaciju u kojoj kreativno osmišljavaju scenarij pravednijeg upravljanja zajednicom, a zatim svoje radove izlažu u aplikaciji Microsoft Teams.

Postupci potpore

U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (jakim i slabim stranama, specifičnim interesima i sl.) te na obilježjima same teškoće.
Postavite pitanja na jednostavan i razumljiv način kako bi učenici s teškoćama u razvoju mogli sudjelovati u raspravi. Izražavajte se kratkim i jasnim rečenicama, koristite se prilagođenim rječnikom i ponudite potrebnu podršku u komunikaciji.
Upotrijebite vizualne materijale, poput slika ili ilustracija, kako biste pomogli učenicima u razumijevanju pojma „državni aparat“ i koncepta zajednice. Te vizualne podrške mogu olakšati učenicima da bolje razumiju temu i izraze svoje ideje.
Rasporedite učenike u male grupe i omogućite im suradnju s pomoćnikom u nastavi kako bi se osigurala podrška tijekom izrade animacija. Rad u grupi može pomoći učenicima da se osjećaju sigurnije i da dijele odgovornosti u ostvarivanju zadatka.
Prilagodite zadatak i očekivanja u skladu s pojedinačnim potrebama učenika. Dopustite im da prilagode scenarij animacije ili da naprave manje zadatke unutar grupe kako bi se osjećali prihvaćeno i uspješno.
Potaknite učenike da razmisle o vlastitim iskustvima i primjerima iz svakodnevnog života kako bi bolje razumjeli odnos pojedinca i zajednice. To može pomoći učenicima da se emocionalno povežu s temom i izraze svoje misli na temelju vlastitih iskustava.
Prihvatite različite oblike izražavanja učenika, poput crteža, simbola ili kraćih pisanih odgovora, kako bi im se omogućilo da pokažu svoje razumijevanje i kreativnost onako kako im najbolje odgovara.
Provjerite je li sučelje animacijskog alata Animatron jednostavno i intuitivno za upotrebu. Smanjite složenost koraka izrade animacije kako bi učenici mogli lakše pratiti i koristiti se alatom. Izradite jednostavne vodiče ili detaljne upute posvećene tome kako se koristiti animacijskim alatom Animatron.
Ako se aktivnost provodi u mrežnom okružju, učenicima p odijelite detaljno razrađene smjernice o tome kako izraditi animaciju. Navedite osnovne korake i tehnike kojima se učenici trebaju koristiti, poput odabira likova, crtanja scena, dodavanja pokreta i zvuka. Potaknite učenike da kreativno osmisle scenarij za pravednije upravljanje zajednicom. Potičite ih da razmisle o ključnim aspektima kao što su participacija građana, socijalna pravda, jednakost, održivost i transparentnost. Preporučite digitalne alate za izradu animacija kao što su alati GIFMaker ili Animatron. Ponudite upute o tome kako pristupiti tim alatima i njima se koristiti za izradu animacije. Budite dostupni za podršku učenicima koji naiđu na tehničke poteškoće ili imaju pitanja o korištenju alatom. Pošaljite im upute kako da s vama kontaktiraju porukama ili pokretanjem virtualnog sastanka kako bi riješili svoje probleme.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Učenici neka istraže tko je na vlasti u Sjevernoj Koreji, kako je došao na vlast i kako vlada. Neka istraže i kako žive građani Sjeverne Koreje, koje slobode i prava imaju. Neka usporede rezultate svoga istraživanja s pravima i slobodama građana u zapadnim demokratskim društvima. Neka podijele svoja istraživanja s ostalim učenicima.

Nastavna aktivnost za predmet X

Gospodar muha

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik razmatra i kritički prosuđuje načela uspostavljanja zajednice.
  • Učenik argumentirano primjenjuje rješenje koje smatra najprihvatljivijim.
Razina složenosti primjene IKT
  • Napredna
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Hrvatski jezik
  • Politika i gospodarstvo
  • Etika
  • MP korištenje IKT-a

Dodatna literatura, sadržaji i poveznice

Hrestomatija filozofije, Filozofija britanskog empirizma, Vanda Božičević, Školska knjiga, Zagreb, 1996.

Hrestomatija filozofije, Filozofija racionalizma, Damir Barbarić, Školska knjiga, Zagreb, 1996.

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.