Rat u Ukrajini izazvao je veliku dinamiku u svjetskim geostrateškim odnosima i brojne rasprave o nekim temeljnim postulatima suvremenog društva. Uvedite učenike u temu sljedećim pitanjima: Zašto se ljudi sukobljavaju? Koji su razlozi za sukob? Kakve posljedice ima sukob na širu zajednicu? Može li se stanje sukoba prevladati? Na koji način? Kako ostvariti svoja prava, a izbjeći sukob? Potaknite učenike na razmišljanje i raspravu.
Podijelite učenike u parove i zamolite ih da pokušaju navesti primjere kako bi riješili sukobe među članovima obitelji, vršnjacima i konačno u samom društvu odnosno državi.
Nakon toga neka učenici pogledaju videozapis Orwellova 1984. (odaberite automatski prijevod na hrvatski jezik tako da u postavkama odaberete „automatski generirano“ i zatim hrvatski). Nakon što pogledaju videozapis, među učenicima potaknite raspravu. Neka promisle o tome koji je cilj društvenog djelovanja. Što je to u društvu realno, stvarno i u kojoj mjeri? Neka svoje odgovore potkrijepe primjerima. Zatim ih potaknite da pokušaju dati odgovor na pitanje: Postoji li 'veliki brat'? Ako postoji, tko je to? Ako smatraju da ne postoji, neka obrazlože svoj odgovor. Neka usporede način života prikazan u videozapisu i svoj život. Pitajte ih: Što možete zaključiti? Kako biste objasnili pojam slobode nakon pogledanog videozapisa i prethodnih razgovora?
Neka vam objasne što mogu zaključiti o svom životu nakon pogledanog videozapisa. Potaknite ih da pokušaju naći primjere, iz vlastitog života ili iz zajednice u kojoj žive, koji govore o neslobodi ili nejednakosti. Također, neka pokušaju navesti primjer za koji smatraju da pokazuje kako društvo ima moć nad pojedincem. Neka pokušaju usporediti ono što su o slobodi, pravima i sukobima naučili na nastavi iz predmeta Politika i gospodarstvo i Etika.
Za kraj, učenici odgovaraju na kviz izrađen u alatu Google Forms ili u nekom sličnom alatu, koji je oblikovan u stilu sobe za bijeg (engl. escape room), odnosno svako točno pitanje treba voditi učenika do sljedeće razine i u konačnici do pobjede.
Ako želite modificirati aktivnost za provedbu u mrežnom okružju, podijelite učenicima smjernice. Nakon što pogledaju videozapis i dobiju pitanja, učenici trebaju izraditi umnu mapu posvećenu temi „sloboda za“ i „sloboda od“. Svoje radove neka predstave u aplikaciji Microsoft Teams.
Učenici koji žele znati više neka pogledaju videozapis Životinjska farma (odaberite automatski prijevod na hrvatski jezik tako da u postavkama odaberete „automatski generirano“ i zatim hrvatski). Nakon što pogledaju videozapis, učenici neka izrade plakat u nekom digitalnom alatu (npr. Piktochart). Svoj plakat, kojim prikazuju kako autor na slikovit način progovara o načinu vladanja, slobodi, jednakosti i vrijednostima, neka prezentiraju ostalim učenicima u razredu. Za kraj, neka priču usporede s primjerima iz vlastitog života.
Podijelite učenike u tri grupe. Neka na internetu istraže sljedeće oblike društveno-političkog i društveno-gospodarskog uređenja i modele upravljanja (vladanja): 1. monarhija/feudalizam 2. komunizam/socijalizam, diktatura 3. demokracija, kapitalizam.
Zatim neka u nekom digitalnom alatu za izradu umnih mapa (npr. Popplet) odrede njihova temeljna obilježja i daju kritički osvrt na prednosti i nedostatke svakog pojedinog uređenja i modela upravljanja. Također, neka za svako uređenje ili model istaknu pitanje slobode. Neka napišu kako bi je definirali. Ako im se čini da postoji, neka napišu u kojem obliku i neka navedu primjer. Ako im se čini da ne postoji, neka i to potkrijepe primjerom.
Učenici svoje radove izlažu ostalim učenicima u razredu s ciljem da zajedno komentiraju i rasprave o zadanoj temi.
U nastavku učenici pretraživanjem interneta nastoje doznati osnovne informacije o pojmu utopija, a zatim odgovaraju na sljedeća pitanja: Zašto nijedan od dosad poznatih i postojećih modela upravljanja i gospodarenja nije (bio) savršen? Je li utopijski model uopće ostvariv, odnosno koje temeljne zahtjeve pojedinca i zajednice određeni model upravljanja treba zadovoljiti da bi se takvim mogao smatrati u što većoj mjeri?
Neka učenici argumentiraju svoje odgovore. Neka povežu znanja stečena iz nastavnog predmeta Politika i gospodarstvo pri iznošenju svojih teza.
Želite li aktivnost prilagoditi za provedbu u mrežnom okružju, dajte učenicima smjernice. Nakon što istraže sadržaje u udžbeniku i pronađu odgovore na dodijeljena pitanja, učenici trebaju izraditi plakat (u nekom digitalnom alatu) u kojemu navode temeljna obilježja zadanog uređenja, kao i usporedbu s utopijom. Svoje radove neka izlože u aplikaciji Microsoft Teams.
Učenicima dajte vodič koji će im pomoći u usmjeravanju istraživanja. Vodič bi trebao sadržavati važne aspekte koje trebaju istražiti o svakom obliku uređenja i modelu upravljanja. Ponudite grupama relevantne izvore informacija o svakom obliku uređenja i modelu upravljanja. To mogu biti poveznice na pouzdane mrežne stranice, članci, videozapisi ili knjige, kojima se učenici mogu koristiti za prikupljanje informacija. Odredite jasan raspored i rokove za istraživanje. Ovisno o raspoloživom vremenu, odredite koliko će vremena učenici imati za prikupljanje informacija i pripremu svojih umnih mapa. Potičite timski rad unutar grupa kako bi se učenici međusobno podržavali i razmjenjivali ideje. Osigurajte da svaki učenik ima jasnu ulogu i zaduženje unutar grupe kako bi se svi osjećali uključeno i pridonijeli radu.
Ponudite im prilagođene izvore informacija koji su jednostavni za čitanje i razumijevanje. Možete upotrijebiti kratke članke, videozapise ili audiozapise u kojima se prikazuju osnovne informacije o svakom obliku uređenja i modelu upravljanja.
Razdvojite aktivnosti na manje dijelove i dajte jasne upute kako bi se učenici mogli lakše usredotočiti na svaku fazu istraživanja i stvaranja umnih mapa. Osigurajte vremenski okvir i kratke pauze kako bi se smanjio osjećaj preopterećenosti.
Prilagodite korištenje digitalnim alatom Popplet za izradu umnih mapa kako bi bio pristupačan učenicima s teškoćama. Prilagodba se može odnositi na veći font, jednostavnije korisničko sučelje ili mogućnost uvećavanja teksta. Učenicima dajte jasne smjernice o tome kako se koristiti digitalnim alatom za izradu umne mape. Također, možete im dati primjere kako organizirati informacije, dodavati ključne točke i povezivati ih na kritički način.
Izradite jasno oblikovan vodič koji će učenicima pomoći u usmjeravanju njihova istraživanja o pojmu utopije. Vodič bi trebao sadržavati ključne koncepte, pitanja za istraživanje i smjernice o tome gdje mogu pronaći relevantne izvore informacija. Ako je potrebno, ponudite učenicima relevantne izvore informacija o pojmu utopije. To mogu biti članci, eseji ili videozapisi koje će učenici moći proučiti kako bi razumjeli koncept utopije. Potaknite učenike da surađuju unutar svojih grupa prilikom istraživanja. Mogu se koristiti digitalnim alatima kao što su Google Docs, Microsoft Teams ili zajedničkim datotekama kako bi dijelili svoje ideje i ono što su pronašli te zajednički izrađivali materijale s odgovorima na postavljena pitanja.
Ako se aktivnost provodi u mrežnom okružju, pripremite jasne smjernice o tome kako izraditi plakat u digitalnom alatu. Navedite osnovne elemente koje bi plakat trebao sadržavati, poput naslova, ključnih informacija, slika i grafika. Preporučite digitalne alate koji su prikladni za izradu plakata, kao što su Canva ili Adobe Spark. Izradite upute o tome kako pristupiti tim alatima i njima se koristiti za izradu plakata. Naglasite važnost jasnog i preglednog prikaza informacija na plakatu. Potaknite učenike da se izražavaju kratkim rečenicama te da se koriste naslovima, podnaslovima i grafičkim organizatorima kako bi informacije bile lakše razumljive i pregledne ostalim učenicima.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.
Učenici neka čitaju tekst Hanne Arendt: Što je sloboda? i traže odgovor na pitanje je li sloboda ključna za uspješan politički i društveno-gospodarski razvoj svakog pojedinog naroda i države (zajednice) i zbog čega. Učenici svoje odgovore izlažu ostalim učenicima u razredu.
Pitajte učenike znaju li što znači pojam „državni aparat“? Uvedite učenike u raspravu o odnosu pojedinca i zajednice. Raspravite o tome koje uvjete treba ispuniti neka skupina da bismo je nazivali zajednicom i pitajte ih može li se, prema njihovu mišljenju, organizirati život u nekoj zajednici bez „državnog aparata“.
Zatim podijelite učenike u grupe i svima zadajte isti zadatak. Učenici izrađuju animaciju u nekom digitalnom alatu (npr. Animatron) u kojoj kreativno osmišljavaju scenarij u kojem se veća skupina preživjelih brodolomaca nastoji organizirati u smislu što pravednijeg upravljanja zajednicom i ograničenim resursima. Učenici animacijom trebaju odgovoriti na pitanja kako bi ostvarili navedeni zadatak i s kojim bi se izazovima pritom vjerojatno suočili.
Nakon što prezentiraju svoje animacije, učenici ih trebaju usporediti s kratkim animiranim filmom o knjizi Williama Goldinga Gospodar muha (odaberite automatski prijevod na hrvatski jezik tako da u postavkama odaberete „automatski generirano“ i zatim hrvatski). Potaknite učenike da usporede svoj rad s priloženim videozapisom. Neka iznesu svoje mišljenje. Neka usporede svoje odgovore s početka aktivnosti i na kraju.
Želite li modificirati aktivnost za provedbu u mrežnom okružju, dajte učenicima smjernice. Nakon što istraže sadržaje, učenici trebaju izraditi animaciju u kojoj kreativno osmišljavaju scenarij pravednijeg upravljanja zajednicom, a zatim svoje radove izlažu u aplikaciji Microsoft Teams.
Učenici neka istraže tko je na vlasti u Sjevernoj Koreji, kako je došao na vlast i kako vlada. Neka istraže i kako žive građani Sjeverne Koreje, koje slobode i prava imaju. Neka usporede rezultate svoga istraživanja s pravima i slobodama građana u zapadnim demokratskim društvima. Neka podijele svoja istraživanja s ostalim učenicima.
Hrestomatija filozofije, Filozofija britanskog empirizma, Vanda Božičević, Školska knjiga, Zagreb, 1996.
Hrestomatija filozofije, Filozofija racionalizma, Damir Barbarić, Školska knjiga, Zagreb, 1996.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.