Međupredmetna tema
Uporaba informacijske i komunikacijske tehnologije
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

Kad nema granice

Međupredmetna tema
Uporaba informacijske i komunikacijske tehnologije

Odgojno-obrazovna očekivanja
ključni pojmovi
  • INF: tehnologija, zdravlje, okoliš
  • IZVAN: zbrinjavanje otpada, gospodarenje EE otpadom
  • HRV: frazem, internet
  • KEM: pouzdana informacija, znanost
  • MAT: analiza podataka, prikaz podataka, frekvencija
Nastavna aktivnost za predmet Informatika

S druge strane igre

Započnite s učenicima raspravu na temu o pozitivnom i negativnom utjecaju tehnologije na naše zdravlje i okoliš. Svoje ideje i stavove učenici mogu podijeliti koristeći alat Mentimeter (modul Open Ended), nakon čega možete prokomentirati i analizirati rezultate.

Učenicima najavite kreativnu aktivnost izrade društvene igre na temu “Kako tehnologija utječe na naše zdravlje i okoliš?” u alatu za igrifikaciju DeckToys. DeckToys je alat za igrifikaciju u kojemu možete stvoriti svoju igru imajući potpunu slobodu u izboru svih elemenata igre: grafičke pozadine - staze po kojoj će se igrač kretati i savladavati prepreke u obliku različitih pitanja ili zadataka/ciljeva. S obzirom na zahtjevnost izrade igre, učitelj izrađuje igru na svom računalu, a učenici prate sve korake izrade na pametnoj ploči dajući ideje o svakoj sljedećoj fazi, dok po jedan učenik asistira učitelju.

Učenicima najavite da ćete aktivnost podijeliti u dva dijela. U prvom dijelu ćete osmišljavati pozadinu i stazu za igrača (dobro je voditi učenike u tom procesu postavljajući im pitanja: želite li da staza bude u obliku kruga ili želite labirint? Želite li pozadinu kao da su na nekom otoku ili u gradu? i sl., a u drugom dijelu će učenici podijeljeni u grupe smisliti pitanja koja ćete koristiti u igri, kao i prepreke, odnosno zadatke koje igrač mora riješiti kako bi mogao nastaviti put/igru (točan odgovor osigurava nastavak igre). S obzirom da je igra dizajnirana na način da nema ograničenja oko broja pitanja i smjera kretanja, važno je unaprijed odrediti broj pitanja, smjer kretanja, odnosno cilj koji igrač mora postići/dosegnuti. Podijelite s učenicima bilježnicu u alatu OneNote Class Notebook u kojem će u zajedničkom dijelu svaka grupa imati svoj odjeljak za pisanje. Svaka grupa izrađuje jednu odabranu vrstu pitanja (prethodno pojasnite učenicima različite vrste pitanja s obzirom na njihovu strukturu npr. pogađanje riječi, video pitanje ili, s obzirom na temu, utjecaj tehnologije na okoliš, utjecaj tehnologije na zdravlje...). Nakon što su sve grupe izradile pitanja uz pomoć jednog učenika dobrovoljca demonstrirajte učenicima uvrštavanje pitanja u igru (pri tome pazite da ne ponavljate pitanja).

Ovu aktivnost možete raditi u paralelnim razredima te nakon što svaki razred izradi svoju igru, zamijenite igre između dva razreda na način da svaki razred igra igru drugog razreda. Nakon igranja pokrenite raspravu o tome što se u igri može poboljšati obzirom na kvalitetu pitanja i druge elemente te prenesite savjete razredu koji je izradio igru.

Postupci potpore

Učenicima s teškoćama dajte detaljne upute kako u digitalnom alatu odgovarati na pitanja. Učenicima s PSA i intelektualnim teškoćama omogućite slikovne sheme uputa kako koristiti digitalni alat. Za učenike s PSA bilo bi dobro pripremiti vizualni raspored aktvnosti tijekom sata te im najaviti promjene aktivnosti. Tijekom rada u digitalnom alatu učenike s teškćama potrebno je pratiti i pružati dodatnu verbalnu podršku. Učenicima s oštećenjem vida, ukoliko ne mogu putem asistivne tehnologije odgovarati na pitanja, pružite podršku. Tijekom izrade igre učenicima s teškoćama verbalizirajte i objašnjavate svaki korak izrade, posebice učenicima s oštećenjem vida. Također opišite im vizualni izgled igre. Tijekom podjele u skupine vodite računa da je učenik s teškoćama unutar skupine vršnjaka s kojim se druži i koji mu može pružiti podršku. Unutar skupine zadajte zadatke i definirajte ulogu učenika s teškoćama ovisno o njegovim mogućnostima. Važno je da aktivno sudjeluje u radu grupe.

Za učenike koji žele znati više

Učenici mogu smisliti teža pitanja kao što su problemski zadaci ili zagonetke.

Nastavna aktivnost za predmet Informatika

S druge strane igre

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Osmi razred osnovne škole
Odgojno-obrazovni ishodi
  • OŠ C. 8. 3 Učenik dizajnira, razvija, objavljuje i predstavlja radove s pomoću sredstava informacijsko-komunikacijske tehnologije primjenjujući suradničke aktivnosti.
Razina složenosti primjene IKT
  • Napredna
Korelacije i interdisciplinarnost
Izvannastavna aktivnost

E-otpad: tamna strana

Za pripremu izvannastavne aktivnosti koristite sljedeću literaturu: Električni i elektronički otpad i Vrste EE otpada koju po potrebi prilagodite te podijelite s učenicima u alatu OneNote Class Notebook.

Potaknite oluju ideja s učenicima pitanjem što predstavlja simbol WEEE u alatu OneNote Class Notebook u prostoru za suradnju? Učenici neka izlože svoje mišljenje i obrazlože ga nakon čega možete prokomentirati njihove odgovore. Razgovarajte s učenicima o DIREKTIVI 2012/19/EU Europskog parlamenta i vijeća od 4. srpnja 2012. o otpadnoj električnoj i elektroničkoj opremi - OEEO (engl. waste electrical and electronic equipment - WEEE) na što se odnosi (pravilno odlaganje iskorištenih elektroničkih proizvoda) te koji su njeni ciljevi. Zašto je važno sačuvati, zaštititi i poboljšati kvalitetu okoliša; zaštititi ljudsko zdravlje te razumno koristiti prirodne resurse?

Pogledajte s učenicima videozapis Priča o elektroničkom otpadu u trajanju 7:46 min.

Raspravite s učenicima zašto je životni vijek elektroničkih uređaja sve kraći, a popravak sve skuplji ili nemoguć? Je li EE otpad vrijedna sirovina ili opasni otpad? Kamo s njim? Zašto se otpad mora skupljati odvojeno?

Postavite pet radnih mjesta (postaje), te suradničkim učenjem odigrajte World café.

Napomena: Upute za aktivnost World café Priručnik za primjenu i izradu e-Škole scenarija poučavanja, str.18.

Podijelite učenike u pet skupina koje će obići pet zadanih postaja (1. što je EE otpad, 2. načini skupljanja EE otpada, 3. obaveze obrađivača (oporaba) i ovlašteni sakupljači, 4. ciljevi odvojenog skupljanja EE otpada te 5. naknade koju su dužni plaćati proizvođači EE opreme i propisi s naglaskom na oznaku za preuzimanje EE otpada) na kojima će proučiti materijale koje ste s njima podijelili u biblioteci sadržaja u digitalnoj bilježnici u OneNote Class Notebook. Učenike treba pustiti da sami odluče na kojem će se radnom mjestu zadržati. Skupinama odredite vrijeme u kojem moraju obići postaje. Nakon isteka vremena na svakoj postaji nakon vašeg dogovorenog znaka događa se izmjena, jedan učenik ostaje kao “domaćin” koji dočekuje nove “goste”, ukratko im ispriča što je prethodna grupa (ev. grupe) zabilježila i nastavlja raspravu s pridošlicama. Za vrijeme izmjene neka minutu svira glazba dok se učenici ne odluče za novu postaju. Nakon nekoliko izmjena “domaćin” sa završnom skupinom pripremi kratko usmeno izvješće koje će na kraju izložiti ostalima. Razgovarajte s učenicima o njihovim saznanjima o navedenoj temi, te prokomentirajte nove informacije i pitanjima koja ih dodatno zanimaju ili su ostala nerazjašnjena.

Učenici neka izrade poster o EE otpadu u alatu Canva koji će se objaviti na mrežnoj stranici škole.

Izvannastavna aktivnost

E-otpad: tamna strana

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Šesti razred osnovne škole
Svrha
  • Objasniti važnost oporabe elektroničkoga i električnog otpada radi očuvanja okoliša i zdravlja.
Razina složenosti primjene IKT
  • Napredna
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Priroda
Nastavna aktivnost za predmet Hrvatski jezik

Kad se internetska čaša prelije

Prikažite učenicima fotografiju bijelog oblaka na plavoj pozadini uz pomoć projektora. Navedite učenike da u alatu Mentimeter (slide Sppech bubbles) zapišu asocijacije o prikazanoj slici oblaka. Pročitajte glasno njihove asocijacije. Razgovarajte o višeznačnosti riječi oblak i o frazemu ostaviti nešto na oblaku. Dopustite učenicima da usmeno objasne značenje tog frazema te opišu na koji način oni ostavljaju nešto na oblaku. Recite učenicima da zamisle da je učionica u kojoj se nalazite jedan takav oblak. Postavite crnu vreću za smeće u sredinu učionice. Zadajte učenicima da pokupe sve svoje podatke što su ih ostavili na internetu i ostave ih u crnoj vreći za smeće. Nakon igre učenici sjednu u krug i iz prazne vreće izvade svoje zamišljene stvari. Recite učenicima da dobro promotre svoje stvari i, ako žele, izbace ono što nikada nije trebalo završiti na oblaku. Učenici se izjašnjavaju usmeno što su zadržali i žele ostaviti na oblaku. Navedite ih da pričaju o razlozima zbog kojih ostavljaju stvari na oblaku. Sat završite vizualnim prikazom tako da praznu čašu stavite u nešto veću i dublju posudu. Objasnite učenicima da je prazna čaša digitalni oblak, a voda u plastičnoj flaši predstavlja digitalne podatke koje u oblak pohranjujemo. Ulijte vodu u čašu tako da se preko ruba čaše voda izlijeva u posudu. Razgovarajte s učenicima o praktičnom prikazu i prenesenom značenju ove aktivnosti, odnosno što se može dogoditi kada ne poštujemo granicu u korištenju internetskih mogućnosti. Učenici pišu bilješku kojom komentiraju provedenu aktivnost u alatu Lino te tako iznose svoja razmišljanja, dojmove i stavove o temi. Usmeno komentirajte njihove bilješke i izdvojite zanimljiva mišljenja.

Postupci potpore

Učenicima s teškoćama prilagodite tekst za čitanje (veličina i font slova, razmak između riječi, veći prored, podebljajte bitno). Tijekom prikaza oblaka učenike s oštećenjem stavite sjediti ispred laptopa i opišite im što se nalazi na slici. Učenicima s teškoćama demonstrirajte rad u digitalnom alatu, pripremite im kratke upute napisane po koracima za lakše korištenje digitalnog alata. Tijekom igre s crnom vrećom učenicima s intelektualnim teškoćama objasnite da je to preneseno značenje, dajte im primjer iz svakodnevnog života kako bi bolje razumjeli te im pružite verbalnu podršku tijekom igre. Tijekom vizualnog prikaza s vodom verbalizirajte što radite kako bi učenici s oštećenjem vida bolje doživjeli prikaz. Učenicima s teškoćama, posebice učenicima s intelektualnim teškoćama, pružite podršku tijekom komentiranja u digitalnom alatu.

Dodatne informacije možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Potaknite učenike da istraže probleme prekomjernog i zlonamjernog korištenja interneta među svojim vršnjacima te napišu problemski članak u alatu Book Creator tako da u problemskom članku koriste frazeme u kojima se pojavljuju imenice voda i oblak.

Nastavna aktivnost za predmet Hrvatski jezik

Kad se internetska čaša prelije

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Osmi razred osnovne škole
Odgojno-obrazovni ishodi
  • OŠ HJ B.8.1. Učenik obrazlaže odnos doživljenog iskustva i iskustva stečenog čitanjem književnih tekstova.
  • OŠ HJ A.8.6. Učenik uspoređuje različite odnose među riječima te objašnjava njihovo značenje u različitim kontekstima.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Sat razrednika
Nastavna aktivnost za predmet Kemija

Zar je i to istina?!

Kako biste motivirali učenike, prikažite im razne reklame koje se pojavljuju prilikom posjećivanja portala s ciljem čitanja vijesti: “Pospješuje rast kose u dva tjedna” ili “Ovaj proizvod će očistiti vaše krvne žile u mjesec dana” ili “Soda bikarbona liječi rak” ili “Uz ovaj preparat riješit ćete se celulita u deset dana” i slično. Raspravite s učenicima takav tip reklama u virtualnom okružju. Mogu li proizvodi koje se reklamiraju utjecati na ljudsko zdravlje? Na koji način? Osim što su mogući neprovjereni proizvodi upitnog sastava, moguće je dovesti korisnike u zabludu tako da oni ne koriste lijekove i time dovode u pitanje svoje zdravlje. Danas je sve učestalije “guglanje” simptoma bolesti na internetu, iako ti podaci nisu uvijek najtočniji.

Potaknite učenike da u paru prouče stil pisanja ovakvog tipa reklama. Uputite ih da pronađu točan sastav preparata. Na kraju ih usmjerite na stranice Agencije za lijekove i medicinske proizvode HALMED. Ukažite im na postojanje baza lijekova i medicinskih pomagala koje nam pomažu saznati detalje o odobrenju određenog preparata za naše tržište. Možete im preporučiti i mrežnu stranicu na kojoj mogu pronaći mnoštvo znanstvenih članaka.

Na kraju i jednostavna pretraga na Google tražilici omogućuje istraživanje vjerodostojnosti nekog proizvoda.

Zadajte im da u paru izrade infografiku pomoću alata Piktochart u kojoj će navesti zdravstveno stanje i napisati uzroke i preporuke za poboljšanje stanja koje su znanstveno utemeljene. Kod predloženih preparata za poboljšanje određenog stanja neka navedu kemijski sastav. Na taj ćete način povezati biologiju i kemiju i potaknuti učenike da kritički promatraju svijet oko sebe i ponude kojima su okruženi svaki dan. Infografiku mogu predstaviti ostalim razredima povodom Svjetskog dana zdravlja koji se obilježava 7. travnja ili povodom Dana otvorenih vrata škole.

Postupci potpore

Učenicima s teškoćama pružite podršku tijekom istraživanja reklama i članaka vezanih za zadatak. Možete im omogućiti rad paru da zajedno s vršnjakom istražuju reklame, svojom podrškom i praćenjem osigurajte da aktivno rade unutar para. Učenicima s teškoćama treba detaljnim i preciznim uputama objasniti zadatak. Pri korištenju digitalnih alata demonstrirajte učenicima s teškoćama kako se koriste i provjerite jesu li razumjeli što i kako treba raditi. Ukoliko je potrebno, učenicima možete dati pisane upute po koracima za korištenje pojedinog digitalnog alata. Za slijepe učenike, ukoliko koriste čitač ekrana, provjerite podržava li čitač aplikaciju. Ukoliko ne podržava, osigurajte potporu učenika iz razreda radom u paru. Dodatne informacije možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Potaknite učenike da istraže Zakon o nedopuštenom oglašavanju. Neka ostatku razreda prikažu ukratko Zakon putem prezentacije ili postera izrađenog u alatu Canva.

Nastavna aktivnost za predmet Kemija

Zar je i to istina?!

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Osmi razred osnovne škole
Odgojno-obrazovni ishodi
  • OŠ KEM D.8.1. Povezuje rezultate i zaključke istraživanja s konceptualnim spoznajama.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost
Nastavna aktivnost za predmet Matematika

ee-otpad u e-svijetu

Pogledajte s učenicima video: Punjači i elektronički otpad kojim ćete im obratiti pozornost na problem EE otpada i opasnostima za ljudsko zdravlje i okoliš koje prijete njegovim neadekvatnim zbrinjavanjem.

U nekom od digitalnih alata za izradu anketa, primjerice Forms, izradite upitnik za učenike i podijelite im ga poveznicom. Pitanjima provjerite njihova saznanja o električnom i elektroničkom otpadu (Koja je razlika između električnog i elektroničkog otpada? Zašto je opasan za okoliš i ljudsko zdravlje? Kako s njime postupati? Znate li gdje ga možete reciklirati?…). Rezultate upitnika projicirajte i prokomentirajte s učenicima.

Na internet stranicama Hrvatske agencije za okoliš i prirodu možete pronaći Izvješća iz područja gospodarenja otpadom, klikom na Posebne kategorije otpada pronaći ćete podatke o gospodarenju električnim i elektroničkim otpadom (od 2007. do 2018. godine). Pripremite podatke za učenike koji će im trebati za statističku analizu podataka.
Podijelite ih u grupe i svaka grupa neka odabere različitu kategoriju (ima ih 12) EE otpada koju će obrađivati. U svoje bilježnice neka dvostrukim stupčastim dijagramom prikažu EE opremu stavljenu na tržište i sakupljene količine EE otpada (u tonama) prema izabranoj kategoriji za Republiku Hrvatsku u razdoblju od 5 godina koje odaberete. Slike svojih grafova neka objave na digitalnom zidu koji izradite u nekom kolaborativnom alatu, npr. Padlet i podijelite im ga poveznicom. Po završetku projicirajte učeničke objave i zajednički ih prokomentirajte.

Zadajte im zadatak da samostalnim radom kod kuće pomoću alata Excel iz sustava Microsoft Office 365 tablično i grafički usporede sakupljene količine EE otpada (u tonama) za Republiku Hrvatsku i svoju županiju u razdoblju od 2008. do 2016. godine. Podijelite im poveznicom Opasne komponente EE otpada i recite im neka istraže koji se zdravstveni problemi mogu povećati zbog neadekvatnog zbrinjavanja EE otpada. Neka izaberu neku skupinu zdravstvenih tegoba, na stranicama Hrvatskog zavoda za javno zdravstvo pronađu podatke o broju umrlih iz te skupine bolesti za 2008. i 2016. za Republiku Hrvatsku i svoju županiju. Na nekom od narednih sati sa učenicima proanalizirajte rezultate njihovog rada i zajedno ispitajte postoji li poveznica između povećanja količine EE otpada i broja umrlih po skupinama bolesti čije podatke su pretraživali.

Postupci potpore

U aktivnosti gledanja videozapisa učenike s teškoćama unaprijed upoznajte sa sadržajem i napomenite im na što tijekom gledanja moraju obratiti pažnju. Takav će im pristup omogućiti veću samostalnost u radu. Možete im pripremiti pisani sažetak videozapisa kako bi lakše odgovarali na pitanja kasnije u zadatku. Učeniku s oštećenjem vida potrebno je osigurati mjesto neposredno ispred laptopa te ukoliko su oštećenja vida veća, potrebno mu je opisati sadržaj videozapisa. Tijekom podjele u grupe vodite računa da učenik s teškoćama bude u grupi učenika koji mu mogu pomoći. Definirajte ulogu učenika s teškoćama unutar grupe te mu zadajte zadatak koji s obzirom na teškoće može izvršiti te biti uspješan i aktivan član grupe. Pri korištenju digitalnih alata učenike usmjeravajte u radu, uz prethodnu jasnu i učeniku razumljivu uputu. Poželjno je da pripremite pisanu uputu za korištenje alata razrađenu po koracima. Za učenike oštećena vida, ukoliko koriste čitač ekrana, provjerite podržava li čitač aplikaciju. Ukoliko ne podržava, osigurajte i potaknite na potporu učenika iz razreda. Učenicima s teškoćama demonstrirajte rad u Excelu i objasnite im zadatak pisanim uputama kako bi ga doma što bolje i samostalnije odradili.

Dodatne informacije možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Učenike koji žele znati više uputite da rezultate svoje samostalne analize i svoje zaključke prikažu digitalnom infografikom izrađenom u alatu Canva i prezentiraju lokalnim vlastima. Također neka se kod lokalnih vijećnika raspitaju postoje li podaci o sakupljanju EE otpada na vašoj lokalnoj razini.

Nastavna aktivnost za predmet Matematika

ee-otpad u e-svijetu

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Sedmi razred osnovne škole
Odgojno-obrazovni ishodi
  • OŠ MAT E.7.1. Organizira i analizira podatke prikazane dijagramom relativnih frekvencija.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost

Dodatna literatura, sadržaji i poveznice

Fond za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost. Posebne kategorije otpada - Električni i elektronički otpad (3.5.2020.).

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.