Ovom će aktivnošću učenici usporediti pojavu Isusa Krista s pojavom ostalih kultova na području Rimskog Carstva. Digitalni alat Mindmeister omogućuje jasan pregled najvažnijih podataka o Isusu, stoicizmu te mitraizmu.
U uvodnom dijelu aktivnosti potaknite s učenicima razgovor o kultovima, npr., jesu li čuli ili znaju za neki kult, bi li i sami bili pripadnici nekog kulta te kakvi su njihovi svjetonazori, zatim njihove odgovore zapišite na ploču. Uputite ih da samostalno pročitaju tekstove Isus kao povijesna osoba i Početci kršćanstva u poglavlju e-Škole DOS Povijest 1, Modul 1, Jedinica 1.5., Od pojave do prevlasti.
Nakon toga podijelite učenike u razredu u tri skupine. Prva skupina neka u alatu Mindmeister izradi umnu mapu o Isusu Kristu kao o povijesnoj osobi. U umnoj mapi učenici trebaju odgovoriti na pitanja: Gdje se pojavio Isus Krist?, Zašto je smetao farizejima?, Kakva je bila sudbina Isusa Krista?, Tko sve piše o Isusu Kristu? Druga skupina neka u alatu Mindmeister izradi umnu mapu o stoicizmu i njegovu učenju. Pitanja na koja učenici trebaju odgovoriti su: Tko je osnovao stoicizam?, Gdje se razvio?, Koji su slojevi društva posebno bili naklonjeni stoicizmu? te Kada je stoicizam bio na vrhuncu? Treća skupina učenika neka u alatu Mindmeister izradi umnu mapu o kultu Mitre. Pitanja na koja učenici trebaju odgovoriti su: Gdje se razvio kult Mitre?, Zašto se razvio među rimskim vojnicima? te Koje je temeljno učenje mitraizma? Nakon što učenici obave zadatak, neka svaka skupina odabere predstavnika koji će prezentirati rad skupine. Učenik koji prezentira preuzima ulogu Isusa Krista, stoika i pripadnika kulta Mitre te iz te perspektive upoznaje razred s osobom Isusa Krista, stoicizma i kulta Mitre. Nakon prezentacija pripadnika kultova, potaknite raspravu o sličnostima, razlikama i specifičnostima kultova. Povežite s današnjim vremenom, bi li se i danas mogli pojaviti takvi kultovi. Neka učenici objasne svoje odgovore.
U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu te odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti da na pojedinačnim potrebama i značajkama učenika. Izazov u radu su učenici sa združenim teškoćama (npr. ADHD i specifične teškoće učenja). Preporučuje se učenika s teškoćama smjestiti u prvu klupu ili blizu učitelja kako bi dobio odgovarajući potporu i pomoć u zadavanju i obavljanju aktivnosti.
Provjerite snalaze li se učenici s teškoćama u digitalnom alatu Mindmeister. Učenicima s teškoćama učenja iscrpno objasnite pojmove kao što su stoicizam i mitraizam te provjerite koliko ih razumiju. Predvidite dulje vrijeme za usvajanje novih pojmova kod učenika sa specifičnim teškoćama učenja.
Prije čitanja teksta svim učenicima dajte upute vezane za zadatak, istaknite na što trebaju posebno obratiti pozornost.
Tijekom čitanja teksta e-Škole DOS Povijest 1, Modul 1, Jedinica 1.5., Od pojave do prevlasti prema potrebi učenicima sa specifičnim teškoćama učenja ispišite tekst te ga jezično i grafički prilagodite. Jezična prilagodba podrazumijeva kraće rečenice uobičajenog poretka riječi u rečenici s jasno izrečenim svim njezinim dijelovima, bez metafora, s izdvojenim i objašnjenim nepoznatim i/ili ključnim pojmovima. Grafička prilagodba podrazumijeva prilagodbe poput upotrebe određene vrste fonta (npr. OmoType, Arial, Verdana), koji je uvećan, dvostruki prored, povećani razmak među slovima te lijevostrano poravnanje. Učenicima s oštećenjem vida omogućite prilagodbu osvjetljenja i kontrasta zaslona te prema potrebi uključite čitač zaslona. Omogućite im opširan opis fotografija kako bi dobili sve potrebne informacije. Pri radu u DOS-u učenike uputite na mogućnost prilagodbe fonta, veličine slova, prikaza za disleksiju i kontrasta pozadine. Provjerite razumijevanje novih pojmova kod učenika sa specifičnim teškoćama u učenju i učenicima s oštećenjem sluha.
Pri svrstavanju učenika u skupine pripazite gdje ćete smjestiti učenika s teškoćama. Učeniku s poremećajem iz autističnog spektra obvezno prije najavite rad u skupinama služeći se natuknicama ili vizualnom potporom. Učenik može i prije nastavne jedinice dobiti zadatak da pripremi što više informacija i primjera vezanih za nastavnu jedinicu. Potrebno je češće provjeravati rad skupine u kojoj je učenik s teškoćama. Pri zadavanju zadataka koji će se ostvariti tijekom nastave učeniku sa specifičnim teškoćama učenja zadajte točno koji će dio, primjerice prezentacije, obaviti, npr. uvod ili zaključak, te o tome obavijestite ostale učenike koji rade na istoj prezentaciji. Na taj će se način olakšati komunikacija i razumijevanje zadatka. Tijekom rada u skupini učenicima s oštećenjem sluha omogućite upotrebu mikrofona i diktafona kako bi mogli ravnopravno sudjelovati u izvođenju aktivnosti. Učeniku s oštećenjem sluha osigurajte mirno mjesto kako bi mogao razumjeti što vršnjaci govore.
Sustavno provjeravajte je li učenik s teškoćama razumio zadatak te mu ga prema potrebi pojednostavnite.
U raspravi ne inzistirajte na tome da učenici s poremećajem jezično-glasovno govorne komunikacije sudjeluju, osim ako ne iskažu želju. Kad govore ne ispravljajte ih i ne govorite umjesto njih nego im dajte dovoljno vremena da se izraze.
Što se tiče učenika s oštećenjem sluha, oni mogu imati dobru čujnost s pomoću slušnog pomagala ili kohlearnog implantata, ali će katkad unatoč tomu teže razumjeti govornika. Izbjegavajte istodobno govorenje i pokazivanje na slici jer učenik treba premještati pogled između govornikova lica ili stručnog komunikacijskog posrednika i slike. Osigurajte dobru vidljivost lica i usana govornika. Pričekajte nakon postavljanja pitanja kako bi i učeniku s oštećenjem sluha dali prigodu da se javi i odgovori.
Prilagodba scenarija treba biti u skladu s preporukama stručnog tima škole i učenikovim teškoćama.
Predložite učenicima da istraže misterij Torinskog platna i izrade prezentaciju u alatu PowerPoint MS Office.
U ovoj će aktivnosti učenici navesti razloge progona kršćana i usporediti sudbine kršćanskih mučenika koristeći se alatom Padlet, koji nudi jasan pregled najvažnijih elemenata tijekom progona kršćana.
Potaknite s učenicima raspravu o temi vjerskih progona. Pogledajte zajedno kratki film o Kristalnoj noći kao primjer progona Židova u nacističkoj Njemačkoj. Upitajte ih: Jeste čuli ili učili o još kojem vjerskom progonu? Znate li koji suvremeni slučaj progona zbog vjere? Zašto se ljude i danas proganja zbog vjere? Koji su razlozi tome? Učenička promišljanja zapišite na ploču.
Uputite učenike da samostalno pročitaju tekst Progoni kršćana u poglavlju e-Škole DOS Povijest 1, Modul 1, Jedinica 1.5., Od pojave do prevlasti. Podijelite učenike u tri grupe. Prva grupa neka u alatu Padlet izradi tablicu u kojoj će navesti podatke o trajanju progona kršćana, razloge zašto se progon dogodio, kada i u vrijeme kojih vladara su progoni bili najžešći, kada su prestali i zašto su prestali. Druga grupa u digitalnom alatu Padlet izrađuje tablicu o Milanskom ediktu i caru Konstantinu. Učenici u tablicu trebaju napisati uzroke, povod i posljedice Milanskog edikta. Treća grupa čita izvore o sudbini dviju kršćanskih mučenica u poglavlju e-Škole DOS, Povijest 1, Modul 1, Jedinica 1.5., Od pojave do prevlasti. U digitalni alat Padlet upisuju podatke tko su bile mučenice, kakva im je bila sudbina, kako su mučenice reagirale na svoju sudbinu te kako bi učenici reagirali na takvu sudbinu? Nakon toga svaka grupa odabire predstavnika. Predstavnik prve grupe u ulozi progonitelja kršćana izvještava učenike u razredu o progonu kršćana. Predstavnik druge grupe u ulozi cara Konstantina predstavlja Milanski edikt. Predstavnik treće grupe u ulozi mučenika govori o iskustvu mučeništva. Nakon što predstave svoje grupe, potaknite raspravu u razredu s kojom bi se grupom i s kojim predstavnikom poistovjetili, a koji nikako ne bi htjeli biti. Raspravu aktualizirajte tako da pitate učenike jesu li možda svjedočili kakvom vjerskom progonu ili diskriminaciji u svojim sredinama. U sklopu rasprave o vjerskom progonu, raspravite o tome koliko je danas važno poštovati različitosti vjera.
Pokažite učenicima kako će raditi u digitalnom alatu Padlet. Provjerite kako se učenik s teškoćama snalazi u uporabi alata. Pripremite im pisane i slikovne upute o uporabi digitalnog alata.
Tijekom rasprave trudite se uključiti sve učenike, ali ne inzistirajte na tome da učenik s poremećajem glasovno-jezično-govorne komunikacije (npr. mucanje, apraksija, artikulacijsko-fonološki poremećaj) govori ako se ne osjeća ugodno. Postavljajte kratka i jasna pitanja koja zahtijevaju kratke odgovore ili ponudite odgovore od kojih je jedan točan. Prije postavljanja pitanja budite sigurni da ste zaokupili učenikovu pozornost. Za učenike s poremećajima glasovno-jezične-govorne komunikacije, učenike s oštećenjem sluha ili poremećajem iz spektra autizma nije poželjno upotrebljavati iznenadna pitanja, otvorena pitanja poput „Reci mi sve što znaš o...”, dvosmislene poruke ili igre riječima.
Pri samostalnom čitanju teksta Progoni kršćana u poglavlju e-Škole DOS Povijest 1, Modul 1, Jedinica 1.5., Od pojave do prevlasti za učenike s teškoćama predvidite dulje vrijeme. Potaknite ih da uključe aplikaciju Omogoru te samostalno prilagode veličinu i vrstu fonta te kontrast pozadine. Prema potrebi ispišite materijale te ih jezično i grafički prilagodite. Jezična prilagodba podrazumijeva kraće rečenice uobičajenog poretka riječi u rečenici s jasno izrečenim svim njezinim dijelovima, bez metafora, s izdvojenim i objašnjenim nepoznatim i/ili ključnim pojmovima. Grafička prilagodba podrazumijeva prilagodbe poput upotrebe određene vrste fonta (npr. OmoType, Arial, Verdana), koji je uvećan, dvostruki prored, povećan razmak među slovima te lijevostrano poravnanje. Učenicima s oštećenjem vida omogućite regulaciju osvjetljenja i kontrasta zaslona te prema potrebi uključite čitač zaslona.
Tijekom svrstavanja učenika u skupine pripazite u koju ćete skupinu smjestiti učenika s teškoćama. Učenika s poremećajem iz spektra autizma smjestite u skupinu koja će biti u skladu s njegovim specifičnim interesima te ustaljenim postupcima kako ne bi bio uznemiren. Obavezno mu prije najavite rad u skupini s pomoću natuknica ili vizualne potpore.
Pri zadavanju zadataka koji će se ostvariti tijekom nastave učeniku s teškoćama u području učenja zadajte točno koji će dio, primjerice prezentacije, napraviti, npr. uvod ili zaključak, te o tome obavijestite ostale učenike koji rade na istoj prezentaciji. Na taj će se način olakšati komunikacija i razumijevanje zadatka.
Tijekom rada su skupini preporučuje se učenike s teškoćama svrstati u skupinu u kojoj postoji učenik koji je spreman prezentirati (što je posebno važno ako je kod učenika s teškoćama prisutna anksioznost). Ako u razredu postoje učenici s poremećajem iz spektra autizma, potrebno im je najaviti strukturu sata na početku te svaku promjenu aktivnosti.
Uvijek je važno pohvaliti svako aktivno sudjelovanje i rad učenika s teškoćama.
Prilagodba scenarija treba biti u skladu s preporukama stručnog tima škole i učenikovim teškoćama.
Predložite učenicima istraživanje o najvažnijim rimskim carevima koji su progonili kršćane. Rezultate svojeg istraživanja mogu predstaviti u alatu Padlet.
Ovom će aktivnošću učenici opisati izgled ranokršćanskih građevina koristeći se digitalnim alatom Canva u kojem mogu lijepo predočiti izgled ranokršćanskih građevina.
Upitajte učenike jesu li posjetili koju poznatu crkvu u Hrvatskoj ili Europi tijekom ljetovanja. Njihove odgovore zapišite na ploču. Upitajte ih kako su ih se dojmile, što im je bilo lijepo, a što ne, koje su posebnosti zamijetili, jesu li opazili neke simbole? Njihove odgovore zapišite na ploču.
Zatim podijelite učenike u tri grupe i uputite ih da samostalno pročitaju tekstove Progoni kršćana, Posljedice carskih odluka u 4. stoljeću i Kršćanstvo na području današnje Hrvatske u poglavlju e-Škole DOS Povijest 1, Modul 1, Jedinica 1.5., Od pojave do prevlasti. Prva grupa koja čita tekst Progoni kršćana neka u alatu Canva izradi plakat o katakombama. Neka učenici definiraju što su katakombe, gdje su se nalazile, za što su služile, kako su izgledale, za što služe danas te na kojim mjestima ih danas pronalazimo? Druga grupa koja čita tekst Posljedice carskih odluka u 4. stoljeću i gleda animaciju bazilike ispod teksta neka u alatu Canva izradi plakat o Eufrazijani, kao na primjeru bazilike. U plakatu učenici neka navedu što su bazilike, koje su specifičnosti bazilike, zašto je važna Eufrazijana, koje su specifičnosti vezane za izgradnju Eufrazijane. Treća grupa učenika čita tekst o kršćanstvu na području današnje Hrvatske te izrađuje plakat u alatu Canva o središtu crkvene mitropolije ‒ Saloni. Neka učenici u plakatu navedu gdje se Salona nalazi, zašto je bila važna, zašto je postala središte mitropolije, ima li danas ostataka Salone i prvih bazilika na području Salone? Na kraju organizirajte virtualno putovanje „Kroz kršćansku arhitekturu”, gdje svaka grupa odabire predstavnika koji u ulozi turističkog vodiča predstavlja pojedino svetište, a ostali su učenici u ulozi turista. Na završetku virtualnog putovanja kroz svetišta možete organizirati izbor za najboljega turističkog vodiča kojeg bira razred i koji je najbolje predstavio svoje svetište. Za kraj potaknite raspravu o današnjoj važnosti ranokršćanske arhitekture i današnjem odnosu čovječanstva prema sakralnim objektima: jesu li važni, koje je značenje tih ostataka kako ranokršćanske arhitekture tako i sakralnih objekata, kako se čovječanstvo odnosi prema tim objektima (na primjer, NOTRE-DAME, koja je „uključila” cijeli svijet).
Pokažite način rada u digitalnom alatu (Canva). Provjerite kako se snalaze učenici s teškoćama tijekom rada u alatu Canva. Omogućite im pisane, slikovne i adutivne upute. Odgovore zapisane na ploču učenicima s teškoćama na kraju sata pripremite u obliku plana ploče ili kratkih bilješki. Imajte na umu da je učenicima sa specifičnim teškoćama učenja i učenicima s oštećenjem vida malo teže prepisivati s ploče.
Tijekom samostalnog čitanja tekstova predvidite da će učeniku s teškoćama biti potrebno dulje vrijeme za čitanje. Prema potrebi tekst se može pročitati naglas. Pri čitanju teksta naglas koristite se mikrofonom zbog učenika s oštećenjem sluha. Izbjegavajte istodobno govorenje i pokazivanje na slici jer učenik treba premještati pogled između govornikova lica ili stručnoga komunikacijskog posrednika i slike. Osigurajte dobru vidljivost lica i usana govornika. Pričekajte nakon postavljanja pitanja kako bi i učeniku s oštećenjem sluha dali prigodu da se javi i odgovori.
Pripremite i pisani materijal koji će biti jezično i grafički prilagođen. Jezična prilagodba podrazumijeva kraće rečenice uobičajenog poretka riječi u rečenici s jasno izrečenim svim njezinim dijelovima, bez metafora, s izdvojenim i objašnjenim nepoznatim i/ili ključnim pojmovima. Grafička prilagodba podrazumijeva prilagodbe poput upotrebe određene vrste fonta (npr. OmoType, Arial, Verdana), koji je uvećan, dvostruki prored, povećani razmak među slovima te lijevostrano poravnanje. Učenicima s oštećenjem vida omogućite regulaciju osvjetljenja i kontrasta zaslona te prema potrebi uključite čitač zaslona.
Pri svrstavanju učenika u skupine pripazite u koju ćete skupinu smjestiti učenika s teškoćama. Učenika s poremećajem iz autističnog spektra smjestite u skupinu koja će biti u skladu s njegovim specifičnim interesima te ustaljenim postupcima kako ne bi bio uznemiren. Obavezno mu prije najavite rad u skupini služeći se natuknicama ili vizualnom potporom.
Pri zadavanju zadataka koji će se ostvariti tijekom nastave učeniku s teškoćama zadajte točno koji će dio zadatka obaviti.
Tijekom rada su skupini preporučuje se učenike s teškoćama svrstati u skupinu u kojoj postoji učenik koji je spreman prezentirati (što je posebno važno ako je kod učenika s teškoćama prisutna anksioznost). Ako u razredu postoje učenici s poremećajem iz autističnog spektra, potrebno im najaviti strukturu sata na početku te svaku promjenu aktivnosti.
Uvijek je važno pohvaliti svako aktivno sudjelovanje i rad učenika s teškoćama.
Prilagodba scenarija treba biti u skladu s preporukama stručnog tima škole i učenikovim teškoćama.
Predložite učenicima izradu prezentacije u alatu PowerPoint o najvažnijim ranokršćanskim simbolima koje pronalazimo u starokršćanskoj arhitekturi.
Bednjanec T., Matijević Pejić M. (2021.). Povijest 1. ‒ 1.5. Od pojave do prevlasti. Edutorij. Preuzeto s: https://edutorij.e-skole.hr/share/proxy/alfresco-noauth/edutorij/api/proxy-guest/efe6be83-aab0-4849-a20d-065172b7f7c0/od-pojave-do-prevlasti.html (21. 3. 2022.)
„Stoicizam”, preuzeto s: https://www.enciklopedija.hr/Natuknica.aspx?ID=58204 (25. 4. 2022.)
„Mitraizam”, preuzeto s: https://www.enciklopedija.hr/Natuknica.aspx?ID=41260 (25. 4. 2022.)
„Torinsko platno”, preuzeto s: https://www.youtube.com/watch?v=EQ2BAie2aZw (25. 4. 2022.)
„Kristalna noć”, preuzeto s: https://www.youtube.com/watch?v=P54ak95KC78 (25.4.2022.)
„Milanski edikt”, preuzeto s: https://www.enciklopedija.hr/Natuknica.aspx?ID=40820 (25. 4. 2022.)
„Konstantin Veliki", preuzeto s: https://www.enciklopedija.hr/natuknica.aspx?id=32879 (25. 4. 2022.)
„Bazilika”, preuzeto s: https://www.enciklopedija.hr/Natuknica.aspx?ID=6426 (25. 4. 2022.)
„Katakombe”, preuzeto s: https://www.enciklopedija.hr/Natuknica.aspx?ID=30810 (25. 4. 2022.)
„Eufrazijana”, preuzeto s: https://www.enciklopedija.hr/Natuknica.aspx?ID=18574 (25. 4. 2022.)
„Dioklecijanova palača”, preuzeto s: https://www.enciklopedija.hr/Natuknica.aspx?ID=15275 (25. 4. 2022.)
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.