Hrvatskoj mladeži sve su zanimljivije dalekoistočne kulture, osobito japanska zahvaljujući animiranim filmovima (animama) i stripovima (mangama), stoga je cilj ove aktivnosti osvještavanje različitosti kultura s posebnim naglaskom na poslovnu kulturu.
Potaknite raspravu s učenicima sljedećim pitanjima: Znate li što je poslovna kultura? Razumijete li pojam poslovni bonton? Poznajete li određene hrvatske poslovne običaje: stil odijevanja, poslovni pozdrav? Ponudite učenicima kao slobodnu lektiru kratki roman Amelie Nothomb “Strah i trepet”.
Potaknite učenike da samostalno čitaju roman prema unaprijed zadanim smjernicama koje ih upućuju na zamjećivanje sličnosti i razlika između europske i japanske poslovne kulture te poslovnog bontona. Na početku aktivnosti učenici će se izjasniti o tome koliko su im opisani poslovni običaji prihvatljivi ili odbojni svrstavanjem na vrijednosnoj osi koju ćete protegnuti od lijevoga gornjeg kuta učionice do desnoga donjeg kuta. Kutovi označavaju krajnje stavove, a sredina neutralne. Kad učenici zauzmu svoju poziciju, zamolite ih da u jednoj rečenici objasne svoj stav te ga potkrijepe nekim dokazom iz teksta. Nakon toga učenike podijelite u grupe. Svaka će grupa raspravljati o jednom negativno opisanom događaju iz romana (npr. lošem dojmu prvoga radnog dana, nezadovoljstvu nadređenog prvim radnim zadatkom i dr.). Sve grupe imaju isti zadatak: predložiti novi tijek događaja koji će imati pozitivan ishod. Učenici najprije metodom vruće olovke zapisuju sva rješenja koja im padaju na pamet, raspravljaju o svakome i nakon toga odabiru ono koje se svima učinilo primjenjivim u kontekstu djela s obzirom na osobine književnoga lika, fabulu romana i njegove ideje (npr. učenici moraju osmisliti što će učiniti ako im nadređeni odbije napisan tekst). Učenici prijedloge svoje grupe upisuju u aplikaciju za razmjenu ideja Tricider tako da na kraju aktivnosti budu vidljive svim drugim grupama. Glasnogovornik grupe obrazlaže stav grupe i odabrano rješenje i poziva druge učenike na uključivanje u kraću raspravu i davanje mogućih novih ideja ili rješenja.
Kad učenici dogovore stvaralačku preobliku sadržaja, posvećuju se dramskoj improvizaciji u kojoj zorno prikazuju zamišljenu situaciju. Kako bi situacija bila što vjernija stvarnosti, potaknite učenike da prije aktivnosti istraže poslovne običaje u Japanu te osobito usmjere pozornost na način odijevanja, pozdravljanje pri poslovnom upoznavanju, strukturiranje radnog vremena i poštovanje poslovne hijerarhije. Nakon istraživanja možete im pokazati dio videozapisa kako bi na konkretnim primjerima uočili istraženo - video. Na kraju aktivnosti svaka grupa prikazuje svoju improvizaciju ostatku razreda, a nakon izvedbe ostali učenici svim ulogama mogu postavljati pitanja sjedeći na tzv. vrućem stolcu.
U pripremi za uvodnu raspravu o značenju pojma poslovne kulture učenicima ponudite materijale koje će istražiti kod kuće vodeći brigu o njihovim potrebama. To mogu biti određene poveznice primjerice na tekstove (npr. za učenike s oštećenjima sluha), pisani grafički prilagođeni sažetci, shematski prikazi (npr. za učenike s ADHD-om, teškoćama čitanja) ili zvučni sažetci (npr. za učenike s teškoćama čitanja, oštećenjima vida, motoričkim oštećenjima), fotografije (npr. za učenike s PSA). Učenicima možete namijeniti i pitanja s pomoću kojih će se pripremiti za raspravu (posebno važno za učenike s jezično-govorno-glasovnim teškoćama).
Planirani roman Amelie Nothomb “Strah i trepet” možete učenicima zadati tako da im grafički primjereno (uvećani i pojačani tisak, organiziranost teksta) pripremite sažetak romana ili da im posebno istaknete stranice na koje trebaju obratiti pozornost te im u tu svrhu prirediti pitanja. Umjesto toga možete im dati zadatak da pročitaju određeni dio romana vezan uz neki poslovni običaj/događaj te da se tako pripreme za iznošenje svojega stava o tome, što će im dobro doći za kasnije planirane aktivnosti (posebno pogodno za učenike s oštećenjima vida, teškoćama čitanja, ADHD-om, s jezično-govornim teškoćama).
Za izvođenje aktivnosti svrstavanja, kao i za ostale, učenike možete prema potrebi organizirati u parove (pogodno za učenike s motoričkim i vidnim oštećenjima).
Završne prijedloge o pozitivnoj promjeni tijeka događaja u romanu poželjno je pročitati prije ili nakon unošenja u digitalnu aplikaciju (pogodno, primjerice, za učenike s oštećenjima vida, teškoćama čitanja, ADHD-om).
Pri planiranju dramske improvizacije važno je voditi brigu o sposobnostima i ograničenjima pojedinih učenika (primjerice, s jezično-govornim teškoćama, motoričkim i vidnim oštećenjima) koji i sami mogu izraziti kako vide svoju ulogu.
Za istraživanje poveznica o običajima u Japanu konkretizirajte zadatke učenika u odnosu na određenu poveznicu.
Detaljnije na: Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.
Potaknite učenike na razmišljanje o sljedećoj situaciji: prijavili ste se na natječaj za posao u jednoj od svjetski poznatih japanskih kompanija u Hrvatskoj. Zatim upitajte učenike poznaju li određene svjetski poznate japanske kompanije i koje (Nissan, Toyota, Nintendo, Canon…)?
Nastavite sljedećim tekstom: željeli biste ostaviti dojam “savršenog kandidata” tako što ćete na razgovoru za posao dati do znanja da poznajete japanske poslovne običaje, kulturu i bonton. Kako ćete se odjenuti? Kako ćete pozdraviti prisutno vodstvo kompanije? Kako ćete uzeti dodijeljenu vam posjetnicu? Osim toga, potaknite učenike da istraže poznati japanski model upravljanja te na razgovoru za posao pokažu da su upoznati s njime iznoseći određene njegove karakteristike kako bi vodstvo kompanije koje provodi testiranje kandidata odabralo baš tog učenika za svojega budućeg zaposlenika.
Razgovarajte s učenicima o tome gdje pohranjuju svoja stara i neispravna računala te o njihovu recikliranju. Pitajte učenike: Gdje odlažete stare komponente računala i/ili kompletna stara i neispravna računala? Gdje pohranjujete svoje stare i/ili neispravne mobilne uređaje? Znate li da se dijelovi računala mogu reciklirati? Jeste li čuli za pojam Green computing, odnosno zeleno računalstvo? Pokažite učenicima video pod nazivom „Mission: Green Computing (2018) - Full Movie“ na temelju kojega zajednički zaključite o ulozi zelenog računalstva u današnjem svijetu. Video govori o današnjim tehnologijama, njihovu negativnom utjecaju na okoliš i značenju zelenog računalstva.
Zadajte učenicima zadatak da zamisle da su u ulozi poduzeća koje želi uvesti značajke zelenog računalstva u svoje poslovanje i/ili unutarnju organizaciju kako bi se približili ideji zelenog računalstva. Podijelite učenike u grupe, pri čemu svaka grupa prolazi kroz iste faze rada. Faze rada u grupama mogu biti: istraživanje po ključnim riječima značenja zelenog računalstva (npr. green IT, green computing, zeleno računalstvo), zatim izrada ankete kojom će se ispitati navike zaposlenika poduzeća (učenici), istraživanje primjera dobre prakse društveno odgovornog poduzetništva. Nakon obavljenih faza rada učenici unutar grupa na temelju rezultata zaključuju na što treba paziti da se postigne paradigma te grane računalstva i daju svoje prijedloge za poboljšanje poslovanja na tom području. Rezultate mogu objaviti na online zidu u digitalnom alatu Padlet (obrazac Shelf s onoliko stupaca koliko je grupa), nakon čega slijedi rasprava i objedinjavanje prijedloga pitanja za anketu u jednu zajedničku anketu – prijedlog je izrada u Google obrascima tako da se odgovori vrednuju bodovima npr. od 1 do 3 ili od 1 do 5 kako bi ispitanik dobio povratnu informaciju o stupnju osviještenosti u vezi s primjenom paradigme zelenog računalstva (npr. 1 = uopće ne primjenjuje, 3 ili 5 = potpuno primjenjuje). Anketa se potom može provesti među zaposlenicima poduzeća (učenici razrednog odjela), ali i u široj populaciji (učenici ostalih razrednih odjela, lokalna zajednica i slično). Učenici svoja istraživanja i zaključke, odnosno rezultate mogu objaviti na mrežnoj stranici škole kako bi se šira školska, kao i lokalna zajednica upoznala s pojmom zelenog računalstva i time na što treba paziti da se postigne paradigma te grane računalstva.
U pripremi za sat učenicima možete preporučiti da kod kuće pogledaju planirani video „Mission: Green Computing (2018) - Full Movie“. Sadržaj prije gledanja također možete zajednički prepričati i/ili učenicima uručiti sažetak. Tijekom gledanja prema potrebi možete zaustaviti video i kratko s pomoću pitanja i odgovora prepričati sadržaj i opisati važnije ili posebno upečatljive vizualne prikaze (pogodno primjerice za učenike s oštećenjima vida, ADHD-om). Uputno je učenicima omogućiti prijevod na hrvatski jezik u zvučnom (primjerice onima s jezično-govornim teškoćama) ili pisanom obliku (primjerice učenicima s oštećenjima sluha).
Za aktivnosti istraživanja vezanog uz zeleno računalstvo korisno je učenicima predložiti određene poveznice i prema potrebi ih organizirati u parove ovisno o njihovim ograničenjima (primjerice, motoričkim i vidnim oštećenjima). Također je uputno s učenicima utvrditi smjernice važne za istraživanje (primjerice, što je važno za sastavljanje dobre ankete, koja su ključna pitanja za istraživanje jednog područja, primjerice društveno odgovornog poduzetništva), a prema potrebi demonstrirati rad na jednoj sastavnici (pogodno primjerice za učenike s PSA, ADHD-om).
Detaljnije na: Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama
Potaknite učenike da izrade brošuru u digitalnom alatu Canva ili sličnom kojom će potaknuti lokalnu zajednicu na smanjenje potrošnje električne energije te ekološki odgovorno i prihvatljivo korištenje računala i njihovih resursa.
Objasnite učenicima da narodni plesovi prikazuju povijesne, društveno-gospodarske i kulturne osobitosti pojedinoga kraja i kulture. S pomoću plesa ljudi se bolje upoznaju, povezuju i izražavaju osjećaje. Moderna tehnologija dovela je do izostanka komunikacije i prikrivanja osjećaja, a ples je jedan od najboljih načina da se to popravi. Upitajte učenike: Koje narodne plesove poznajete? Jeste li učili narodne plesove u osnovnoj školi?
Učenike podijelite u nekoliko grupa ovisno o broju učenika u razredu, vodeći računa o tome da svaka grupa ima najviše 6 učenika. Zadajte im zadatak da svaka grupa predstavlja kulturno društvo koje odabire narodni ples prema vlastitu izboru upućujući ih na internetsko pretraživanje. Svaka grupa istražuje povijest i običaje vezane uz ples te nematerijalnu kulturnu baštinu područja odabranih plesova (primjerice linđo - Dalmacija, drmeš - Slavonija...). Napomenite im da obrate pozornost i na plesne korake koje će izvesti.
Uputite učenike u to da nematerijalna kulturna baština kao pojam obuhvaća izraze, znanje, vještine, kao i instrumente, predmete, rukotvorine i kulturne prostore. To mogu biti razni oblici i pojave duhovnoga stvaralaštva što se prenose usmenom predajom ili na drugi način, a osobito jezik, dijalekt, folklorno stvaralaštvo u području glazbe, plesa, igara, običaja, kao i druge tradicionalne pučke vrednote.
Na temelju istražene nematerijalne kulturne baštine područja potaknite ih da, kao kulturno društvo, osmisle dizajn suvenira koji simbolizira odabrani ples. Motivi mogu biti različiti, od plesnih elemenata i/ili elemenata narodne nošnje sve do detalja iz povijesti te nekih običaja vezanih uz odabrani ples ili područje iz kojega potječe. Potaknite učenike na oblikovanje prepoznatljiva izgleda, kao i na funkcionalnost rješenja. To mogu biti ukrasni predmeti (npr. mala slika s čipkom ili ukras za slastice u obliku mladoga para u nošnji i sl.) ili uporabni predmeti (npr. kutijica za nakit, broš s volančićima od tekstila i sl.). Za osmišljavanje dizajna suvenira (izradu nacrta/skice) učenici se mogu koristiti digitalnim alatom Google crteži. Uputite učenike da istraže ukupne troškove proizvodnje suvenira (troškove materijala potrebnoga za izradu suvenira, cijenu rada, porez…), utvrde željenu maržu te odrede prodajnu cijenu suvenira. Prikupljene podatke i prijedloge rješenja suvenira objavljuju u zajedničkoj OneNote razrednoj bilježnici po dogovorenim sekcijama (ples, povijest, običaji, nematerijalna kulturna baština, suvenir, troškovi, prodajna cijena, projekcija prihoda…).
U skladu s odabranim plesom, potaknite grupe na usvajanje plesnih koraka koje mogu predstaviti u povodu obilježavanja Svjetskoga dana plesa (29. travnja) ili na sličnoj priredbi u svojoj školi ili okruženju. Osmišljeni suvenir odabrana plesa mogu izraditi u dogovoru s nastavnikom Likovne umjetnosti te predstaviti i prodavati u sklopu predstavljanja svojih plesnih koraka na priredbi.
Nakon završetka aktivnosti učenici po grupama izrađuju kviz o narodnome plesu koji je bio predmet njihova istraživanja u digitalnome alatu Kahoot i objavljuju poveznice na svoje kvizove u odgovarajućoj sekciji OneNote razredne bilježnice kako bi ostali učenici mogli provjeriti što su naučili o nematerijalnoj kulturnoj baštini i plesovima regija RH.
Za pretraživanje narodnih plesova u Hrvatskoj ponudite učenicima određene poveznice na kojima će moći vidjeti motive važne za kasnije osmišljavanje i izradu suvenira. Za rad u grupama, ovisno o teškoćama učenika, predvidite konkretne zadatke na području pretraživanja, osmišljavanja suvenira i njegove cijene, upotrebe digitalnoga alata itd. (primjerice za učenike s oštećenjima vida, motoričkim teškoćama, s teškoćama čitanja, ADHD-om). Poželjno je da izradu suvenira vežete uz područje na kojem se nalazite. Ako možete, iz Posudionice i radionice narodnih nošnji posudite narodnu nošnju svojega kraja koju će učenici moći neposredno vidjeti, a učenici s oštećenjima vida opipati pojedine njezine dijelove. Učenicima s oštećenjima vida uz to osigurajte zvučne opise vizualnih prikaza motiva, kao i opisa koraka nekoga narodnog plesa (rad u paru).
Način formiranja cijene suvenira poželjno je demonstrirati ppt prezentacijom ili na primjeru jednoga proizvoda uz pojašnjavanje ključnih pojmova (pogodno primjerice za učenike s jezično-govornim teškoćama, PSA).
Radi strukturiranja podataka/davanja smjernica vezanih uz pretraživanje poveznica ili izradu troškovnika, učenicima možete ponuditi grafički uvećane tablice ili sheme u koje će unositi tražene podatke (pogodno, primjerice, za učenike s ADHD-om, PSA, teškoćama čitanja i pisanja). Prema potrebi demonstrirajte način korištenja planiranim digitalnim alatima.
Za sudjelovanje u plesu predvidite ulogu učenika s motoričkim teškoćama (primjerice guslar u linđu) te učenika s oštećenjima vida.
Detaljnije na: Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama
Potaknite učenike na samostalnu izradu promotivnoga videozapisa s pomoću digitalnoga alata Edpuzzle o turističkoj baštini Republike Hrvatske i narodnim plesovima koje su usvojili i koje će prikazati na određenoj priredbi.
Kako biste zainteresirali i motivirali učenike za ovu temu, osmislite igru asocijacija koja će ih dovesti do pojma multinacionalnih kompanija, a možete se koristiti i slikama proizvoda takvih kompanija.
Zatim učenike podijelite u dvije grupe koje će imati dva različita istraživačka zadatka. Prva grupa na internetu istražuje što je to socijalno poduzetništvo. Traže odgovore na pitanja kako je organiziran takav način poslovanja, postoje li primjeri takvih poduzeća u njihovu okruženju, što takva poduzeća proizvode, promiču li u svojem poslovanju zapošljavanje osjetljivih skupina društva, imaju li pritom pravo na poticaje ili porezne olakšice od države itd.
Učenici druge grupe na internetu istražuju određene multinacionalne kompanije koje posluju u njihovu okruženju te odgovaraju na pitanja kakva je njihova politika poslovanja, gdje te kompanije imaju sjedište i koliko imaju predstavništava po svijetu. Također mogu istražiti koliko su takve kompanije društveno odgovorne i promiču li socijalnu uključenost među svojim zaposlenicima, zapošljavaju li osobe s invaliditetom ili neke druge osobe iz osjetljive skupine društva te postoje li u Hrvatskoj olakšice za kompanije koje zapošljavaju takve osobe itd.
Nakon istraživanja potaknite grupe da surađuju u digitalnom okružju te da rezultate svojih istraživanja na internetu, kao i zaključke unesu u zajednički Google dokument kako bi se njime mogli koristiti u izradi projektnog zadatka. U istom dokumentu možete na početku ponuditi nekoliko poveznica na mrežne dokumente s tematikom zadanih istraživačkih zadataka.
Nastavak aktivnosti provedite tako da učenike podijelite u dvije nove grupe u kojima biste trebali imati učenike koji su proučavali obje teme. Novim grupama zadajte isti projektni zadatak, odnosno neka zamisle da rade za određenu multinacionalnu kompaniju prema svojem izboru. Dio su tima menadžmenta takve kompanije koja je iznenada odlučila jedan segment svojega poslovanja odvojiti i organizirati da posluje u duhu socijalnog poduzetništva. Njihov je zadatak da kao tim rasprave i donesu odluke kako organizirati i usmjeriti kompaniju na takav oblik poslovanja te da osmisle prijedloge koje će prezentirati upravi kompanije. Neka odluče koje socijalne mjere žele uvesti i kako ih implementirati. Važno je da u planu poslovanja potiču socijalnu uključenost osjetljivih skupina društva, ravnopravnost i solidarnost te da promiču društvenu odgovornost kompanije. Tijekom izrade plana mogu se koristiti bilješkama iz zajedničkog dokumenta. Svoj plan mogu izraditi u obliku plakata ili brošure u alatu kao što je Canva.
Na kraju aktivnosti potaknite učenike da svaka grupa pred predsjednikom uprave (kojeg možete predstavljati vi) i drugom grupom prezentira svoj prijedlog. Nakon prezentiranja svih prijedloga povedite raspravu usmjeravajući se na inovativnost ideje i njezinu primjenjivost u praksi.
U uvodnom dijelu učenicima s oštećenjima vida prema potrebi osigurajte zvučne opise prezentiranih fotografija.
Za rad u grupama provjerite poznaju li učenici pojam multinacionalne kompanije i prema potrebi ga pojasnite, kao i pojam socijalnog poduzetništva i socijalne uključenosti (važno za sve učenike). Pismeno istaknite određene sastavnice koje će učenici slijedom istraživati (npr. djelatnost kompanije, način ostvarivanja proizvodnje i usluga, potrebni stručnjaci, uvjeti rada i oprema, načini ostvarivanja socijalne uključenosti itd.). Ponudite određene poveznice, prema potrebi demonstrirajte jedan primjer, dogovorite konkretne zadatke za učenike i organizirajte rad u paru (primjerice za učenike s motoričkim teškoćama i oštećenjima vida, teškoćama čitanja, ADHD-om).
S ciljem osmišljavanja prijedloga za razvoj poslovanja u duhu socijalnog poduzetništva učenici mogu poći od svojih potreba. Uzimajući u obzir svoju teškoću, mogu izraziti svoje viđenje i želje, odnosno mišljenje bi li se i na koji način mogli uključiti u rad neke multinacionalne kompanije u skladu s planiranim budućim zanimanjem, koji bi im uvjeti rada bili važni te izraziti što bi željeno zapošljavanje za njih značilo. Primjerice, slijepi učenik razmatra koji bi mu uvjeti rada bili nužni za posao ekonomista (npr. pristupačnost pri kretanju, tehnološka opremljenost radnog mjesta koja će mu omogućiti čitače na brajici, zvučne snimke i ostalu potrebnu opremu, okolina koja pruža podršku), učenik s teškoćama čitanja razmatra na koji bi način mogao obavljati željenu profesionalnu ulogu npr. glasnogovornika (primjerice, slušati zvučne zapise, dovoljno usmeno komunicirati, snimati što mu je važno, raditi sažetke), učenik s motoričkim oštećenjima (oštećenjima mišićno-koštanog sustava) u kolicima u ulozi npr. pravnika razmatra važnost pristupačnosti radnoga mjesta, prikladnosti namještaja i radnog stola, opremljenosti određenom asistivnom tehnologijom i sl., učenik s gubitkom sluha razmatra potrebu osiguranog stručno-komunikacijskog posrednika, a učenik s nagluhošću postojanja induktivne i stolne petlje itd.
Učenicima omogućite dovoljno vremena za pripremu strukturirane prezentacije njihovih prijedloga (primjerice učenicima s jezično-govornim teškoćama, ADHD-om, PSA).
Detaljnije na: Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.
Potaknite učenike da u svojoj okolini istraže primjer jednoga socijalnog poduzeća te ako mogu naprave intervju s vlasnikom ili zaposlenikom o njihovu iskustvu poslovanja/zaposlenja. Intervju mogu preoblikovati u članak koji će objaviti u školskim novinama ili na mrežnoj stranici škole.
MojPosao.net (2007). Zeleni IT trend zahvaća poslovnu zajednicu (16.06.2020.).
Horvatin, T. (2013). Socijalno poduzetnišvo Ekonomski portal (23.06.2020.).
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.