Pozdravite učenike i uputite ih u današnju lekciju postavljanjem sljedećih pitanja: Po čemu se razlikuju manualna i industrijska proizvodnja? Kakvi su industrijski proizvodi? Jesu li kvalitetniji? Što misle, kakav bi bio njihov život bez industrijske proizvodnje? Kad je ona počela? Što učenici misle, kako je industrija promijenila grad, a kako živote ljudi? Podijelite učenike u parove i zadajte im da istraže i analiziraju najvažnije istraživače, inženjere i njihove izume za vrijeme industrijske revolucije. Naučeno neka provjere igrajući igru memorije koju ste unaprijed izradili koristeći se aplikacijom H5P Memory Game. Zadatak je svakoga para pronaći znanstvenika i upariti ga s izumom koji je izumio/unaprijedio. (Neki od predloženih parova mogu biti: J. Watt – parni stroj, R. Fulton – parobrod, G. Stephenson – lokomotiva, B. Franklin – gromobran, H. Davey – Davyjeva svjetiljka, S. Morse – Morseova abeceda i telegraf, L. Braille – pismo za slijepe, L. Daguerre – fotografski aparat, C. Goodyear – vulkanizacija i dr.). Nakon što upare sve pojmove, ponovite zajedno još jedanput najveće dosege industrijske revolucije postavljajući neka od sljedećih pitanja: Kako je primjena navedenih izuma promijenila svakodnevni život čovjeka? Kako je industrijska revolucija utjecala na povezanost ljudi? Koliko je važna prometna povezanost? Neka učenici objasne tezu da se pojavom željeznice i parobroda svijet „smanjio“. Koliko je danas važna prometna povezanost? Je li ona uzrok globalizacije? Mogu li učenici na vlastitom primjeru dati prikaz globalizacije? Koje još dobre, a koje loše strane globalizacije uočavaju? Kako se suprotstaviti lošim stranama globalizacije?
Učenici s teškoćama u razvoju heterogena su skupina, a odabir prilagodbi treba odgovarati potrebama i mogućnostima svakog učenika. Postupke prilagodbe važno je osmisliti u suradnji s učenikom s teškoćama.
Pri podjeli učenika u parove vodite računa o tome da učenika s teškoćama bude u paru s učenikom s kojim se inače druži i koji će mu pružiti vršnjačku potporu prema potrebi. Potaknite učenike na uporabu stranica koje omogućavaju inkluzivan pristup (promjena fonta, kontrasta, svjetline i slično).
Učeniku s teškoćama dajte jasne smjernice kad je riječ o načinu istraživanja i analiziranja istraživača, inženjera i njihovih izuma za vrijeme industrijske revolucije.
Provjerite s učenikom s teškoćama treba li podršku tijekom igranja igre memorije.
Učeniku s oštećenjem vida osigurajte vršnjačku podršku učenika iz razreda koji će mu opisati vizualne informacije vezane za fotografije u igri memorije.
Osigurajte dovoljno vremena za rad i ozračje u kojem će učenik s teškoćama biti aktivan sudionik tijekom izvođenja zadataka.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama i u priručniku Smjernice za rad s učenicima s teškoćama te na mrežnoj stranici Hrvatske udruge za disleksiju u rubrici Kako pomoći − savjeti učiteljima.
Učenici koji žele znati više, mogu istražiti i prezentirati s pomoću aplikacije Microsoft PowerPoint nastanak i razvoj željeznice i željezničkog prometa na hrvatskim prostorima.
Pitajte učenike kojim se poslovima žele baviti te mogu li ih raditi u gradu/mjestu u kojem žive. Također, pitajte ih i o zanimanjima njihovih roditelja. Ako netko od roditelja radi u industriji, povedite razgovor s učenicima o tim zanimanjima. Neka navedu znaju li odakle industrija u njihovu zavičaju i otkad tu postoji. Provjerite što znaju o tome, a zatim ih podijelite u grupe. Svaka grupa treba istražiti jedan oblik industrijske proizvodnje u užem ili širem zavičaju. (Neke su od mogućih tema: drvna industrija, prehrambena industrija, tekstilna industrija, kemijska industrija, brodogradnja, teška industrija itd.) Nakon istraživanja svoje će zaključke prezentirati koristeći se aplikacijom Prezi.
Komentirajte i analizirajte s učenicima i neka od sljedećih pitanja: Kakve promjene primjećuju? Uočavaju li pad ili rast proizvodnje? Kako on utječe na prirast stanovništva? Kako industrijalizacija utječe na urbanizaciju? Kako intenziviranje industrijalizacije utječe na okoliš? S kakvim se sve problemima susretao zavičaj učenika tijekom industrijskog razvoja? Zašto se upravo ta specifična grana industrije razvila u njihovu mjestu ili zavičaju? Žele li da njihov zavičaj ima intenzivniju ili slabiju industrijalizaciju? Zašto?
Učenici s teškoćama u razvoju heterogena su skupina, a odabir prilagodbi treba odgovarati potrebama i mogućnostima svakog učenika. Postupke prilagodbe važno je osmisliti u suradnji s učenikom s teškoćama.
Učenika s teškoćama smjestite u grupu koja mu, prema potrebi, može pružiti podršku. Potaknite grupu da se u istraživanju koriste stranicama koje omogućavaju inkluzivan pristup (promjena fonta, kontrasta, svjetline i slično).
Provjerite s učenikom s teškoćama razumije li uporabu zadanog alata Prezi. Ako je potrebno, demonstrirajte mu korake u radu, odnosno pružite mu podršku dok samostalno ne ovlada uporabom spomenutog alata te pripremite pisane i/ili slikovne upute kao podsjetnik za rad u alatu. Sve pisane upute za učenika s teškoćama trebaju biti prilagođene njegovim potrebama (uvećan font, Arial veličine najmanje 14 pt, prored između riječi i redaka, jasne slike dobrog kontrasta).
Osigurajte dovoljno vremena za rad i ozračje u grupi u kojoj će učenik s teškoćama biti aktivan sudionik tijekom istraživanja dodijeljenog oblika industrijske proizvodnje u užem ili širem zavičaju. Provjerite s učenikom s teškoćama razumije li koji je njegov zadatak u grupi.
Ako je učeniku s oštećenjima jezično-govorno-glasovne komunikacije izazovan javni nastup zbog prirode njegovih teškoća, nemojte inzistirati na javnom izlaganju prezentacije ako učenik to ne želi.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama i u priručniku Smjernice za rad s učenicima s teškoćama te na mrežnoj stranici Hrvatske udruge za disleksiju u rubrici Kako pomoći − savjeti učiteljima.
Učenici mogu istražiti i prezentirati posljedice industrijskog razvoja na razvoj gradova u 19. st. i svoje spoznaje prikazati u alatu Microsoft PowerPoint.
Pozdravite učenike i pitajte ih što misle, koja je najveća ekološka katastrofa u povijesti. Postavite im i neka od sljedećih pitanja: Jesu li upoznati s černobilskom katastrofom iz 1986. godine ili katastrofom koja se 2011. godine dogodila u nuklearnoj elektrani Fukushima? Što se tamo dogodilo? Što se događa kad veliki naftni tankeri dožive nesreću? Kakve su posljedice tako velikih havarija? Možemo li, ipak, držati trenutačnu civilizacijsku razinu svijeta bez nafte ili elektrana? Jesu li osobno doživjeli kakav ekocid ili znaju neki primjer onečišćenja u svojem zavičaju? Što čovjek može učiniti kako se nesreće ne bi događale? Što činiti u slučajevima onečišćenja? Kako možemo spriječiti daljnje onečišćenje?
Kako biste potaknuli učenike na razmišljanje o negativnim posljedicama industrijskog razvoja na okoliš i stanovništvo, izradite virtualnu galeriju u aplikaciji Artsteps. Zadajte učenicima da individualno istraže fotografije iz 19. st. koje tematiziraju pretjeranu industrijalizaciju, onečišćenje, neplansku i divlju urbanizaciju i sl. Fotografije mogu prikazivati ekocid, trovanje, smog, probleme s higijenom, socijalne i društvene probleme, nehumane uvjete rada, dječji rad itd. Fotografije koje pronađu, neka „zalijepe" u zajedničku digitalnu galeriju. Nakon popunjavanja galerije zajedno ćete njome „prošetati“, a učenici će objasniti zašto su odabrali određene fotografije i koje su probleme na njima uočili. Zajedno usporedite fotografije i potaknite učenike na to da daju ukupnu sliku negativnih posljedica industrijskog razvoja. Završite nekim od sljedećih pitanja: Zašto je dopušten dječji rad? Zašto su radni uvjeti loši? Kad će se i kako radni uvjeti poboljšati? Kako radnici mogu uvjeriti poslodavca na ulaganje u njihovu sigurnost i naobrazbu? Postoji li i danas dječji rad? Jesu li svi radnici plaćeni pošteno za pošten rad? Što učenici, kao budući radnici, očekuju od radnih uvjeta u budućnosti? Kako poboljšati uvjete radnika u budućnosti?
Učenici s teškoćama u razvoju heterogena su skupina, a odabir prilagodbi treba odgovarati potrebama i mogućnostima svakog učenika. Postupke prilagodbe važno je osmisliti u suradnji s učenikom s teškoćama.
Provjerite s učenikom s teškoćama razumije li uporabu zadanog alata Artsteps. Ako je potrebno, demonstrirajte mu korake u služenju tim alatom, odnosno pružite mu podršku dok samostalno ne ovlada uporabom spomenutog alata te pripremite pisane i/ili slikovne upute kao podsjetnik za rad u alatu. Sve pisane upute za učenika s teškoćama trebaju biti prilagođene njegovim potrebama (uvećan font, Arial veličine najmanje 14 pt, prored između riječi i redaka, jasne slike dobrog kontrasta).
Učeniku s oštećenjem vida osigurajte vršnjačku podršku učenika iz razreda koji će mu opisati vizualne informacije vezane za fotografije iz 19. st. koje tematiziraju pretjeranu industrijalizaciju, onečišćenje, neplansku i divlju urbanizaciju.
Osigurajte dovoljno vremena za rad i ozračje u kojem će učenik s teškoćama biti aktivan sudionik tijekom izvođenja zadataka.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama i u priručniku Smjernice za rad s učenicima s teškoćama te na mrežnoj stranici Hrvatske udruge za disleksiju u rubrici Kako pomoći − savjeti učiteljima.
Učenici mogu istražiti pojavu, uvjete i posljedice dječjeg rada u industriji te prezentirati svoje spoznaje u alatu Prezi.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.