Predmet
Likovna kultura 7
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

Prihvatimo različitosti

Naziv predmeta
Likovna kultura 7

Razred
7. razred osnovne škole

Odgojno-obrazovni ishodi
ključni pojmovi
  • boje i neboje
  • kromatske i akromatske boje
  • kontrasti boja
  • vizualna komunikacija
  • logotip

Što nam govore odnosi boja te odnosi slika i teksta?

Ponovite s učenicima različite vrste kontrasta boja te im objasnite pojmove kontrasta boja i neboja te vizualne komunikacije. Koristite se nizom poveznih zadataka izrađenih u digitalnom alatu H5P. Rabite opciju interaktivne prezentacije i kombinirajte nekoliko tipova zadataka uz prikaz definicija. Prva dva zadatka napravite u digitalnom alatu BookWidgets te ih uvezite u interaktivnu prezentaciju. To neka budu zadatci slaganja slagalica napravljeni od dvaju primjera umjetničkih djela – plakata. Odaberite dva plakata istog autora, iz iste serije, no različitih boja i motiva. Predloženi su plakati Borisa Bućana.

Kad učenici slože slagalice, na sljedećim slajdovima postavite im pitanja kojima ćete analizirati zakonitosti uočene tijekom rješavanja zadatka. Pitanjima ih usmjeravajte prema ponavljanju vrsta kontrasta boja te uočavanju novog – kontrasta boja/neboja. Počnite s pitanjima imenovanja/odabira kriterija prema kojima su slagali dijelove, npr. prema odabiru opisa boja koje se nalaze jedna pored druge i odnosa boja koje prevladavaju na prikazanim primjerima (osnovne/izvedene boje, tople/hladne boje, odnos slike i teksta (smještaj unutar cjeline plakata, omjer veličina...). Kad riješe zadatke, pokažite im nazive, odnosno definicije ili opise analiziranih kontrasta.

Komentirajte s učenicima što su na plakatima najprije uočili te koje poruke oni prenose. Razgovarajući, objasnite pojam vizualne komunikacije. Služeći se nastavnom metodom govorni lanac, potaknite učenike na to da nabroje gdje sve oko sebe vide različite načine prijenosa vizualne poruke. Pitanja kojima ćete voditi govorni lanac, oblikujte tako da učenici nabrajaju čime se sve prenosi vizualna poruka (razne vrste plakata, piktogrami, logotipovi itd.) te gdje ih sve uočavamo (javni prostori, otvoreni i zatvoreni te virtualni prostori).

Postupci potpore

U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na individualnim karakteristikama pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i na obilježjima same teškoće.
Osigurajte vizualnu podršku učenicima upotrebom slika, ilustracija i primjera kako bi im pomogli u razumijevanju koncepta kontrasta boja i neboja. Koristite se jasnim, velikim i kontrastnim slikama koje će poboljšati vizualni dojam i olakšati razumijevanje. Osigurajte jasne i jednostavne upute za izradu i rješavanje zadataka. Podijelite zadatke na nekoliko manjih koraka i koristite se jednostavnim jezikom koji je prilagođen razini razumijevanja učenika. Možete rabiti i vizualne simbole ili slike kako biste omogućili bolje razumijevanje uputa. Dopustite učenicima više vremena za rješavanje zadataka i provođenje aktivnosti kako bi mogli pažljivo promatrati, razmišljati i obraditi informacije. To će im omogućiti bolju usredotočenost na detalje i bolje razumijevanje koncepata kontrasta boja i neboja. U prezentaciji rabite jasne i kontrastne slike kako biste potaknuli učenike na uočavanje određenih zakonitosti. Možete se koristiti slikama plakata Borisa Bućana koji su korišteni u zadatcima slaganja slagalica kako bi učenici mogli usporediti različite boje i motive.
Postavljajte pitanja koja će učenike voditi prema uočavanju vrsta kontrasta boja. Na primjer, možete pitati učenike koje boje prevladavaju na pojedinim plakatima, ili koje se boje nalaze jedna pored druge. Ohrabrite ih na navođenje kriterija prema kojima su slagali dijelove slagalica, poput odnosa osnovnih i izvedenih boja, toplih i hladnih boja te odnosa slike i teksta. Prilagodite pitanja i podršku individualnim potrebama svakog učenika. Pripazite na vizualnu ili auditivnu podršku koja može biti potrebna pojedinim učenicima s teškoćama u razvoju.
Kad upotrebljavate kontrast boja u zadatcima ili prezentacijama, osigurajte dovoljno velike i jasne kontraste kako bi učenici s oštećenjem vida mogli razlikovati boje. Koristite se svijetlim bojama na tamnoj pozadini ili tamnim bojama na svijetloj pozadini kako bi se boje jasno istaknule. Također, omogućite alternativne načine prepoznavanja boja, poput upotrebe posebnih oznaka, taktilnih oznaka ili zvučnih indikacija koje povezuju određene boje. Osigurajte i rad s pomoćnikom u nastavi.
Ako učenici imaju teškoće u radu u digitalnim alatima BookWidgets ili H5P, pružite im dodatnu podršku i vodstvo. Možete se koristiti korak-po-korak uputama ili osigurati rad u malim grupama ili podršku pomoćnika u nastavi. Prilagodite sučelje alata tako da osigurate dovoljno velike slike i tekst kako bi bili jasno vidljivi te da rabite kontrastne boje i jasne oznake u cilju lakšeg razlikovanja elemenata na slikama. Prilagodite težinu zadataka potrebama učenika, pružajući više ili manje izazovne primjere umjetničkih djela. Osigurajte da su interaktivni elementi na slikama dovoljno veliki i pristupačni za klikanje ili povlačenje te d opustite više načina interakcije u zadatcima (npr. odabir odgovora putem tastature ili dodirnih zaslona).
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.

Nastavna aktivnost za predmet X

Što nam govore odnosi boja te odnosi slika i teksta?

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik može analizirati kako različiti odnosi boja sudjeluju u prijenosu vizualne poruke.
  • Učenik može opisati kako različiti odnosi slike i teksta sudjeluju u prijenosu vizualne poruke.
  • Učenik može opisati različite kontraste boja.
  • Učenik može nabrojiti različite načine vizualne komunikacije u vlastitoj okolini.
Razina složenosti primjene IKT
  • Napredna
Korelacije i interdisciplinarnost

Moje jake strane

Razgovarajte s učenicima o različitim logotipovima koje uočavaju u svakodnevnom okruženju. Potaknite ih na navođenje onih koji su njima važni – onih koji označavaju proizvode koje rado ili često upotrebljavaju te aktivnosti kojima se bave. Nakon toga zadajte da s pomoću digitalnog alata Google Forms razmisle o vlastitim interesima i osobinama koje bi mogli prikazati osobnim logotipom. Pitanja formirajte tako da svaki učenik za sebe detaljno analizira zadanu temu. Počnite od pitanja o hobijima, zatim prijeđite na interese i željene aktivnosti, a završite na posebnim osobinama i individualnim jakim stranama. Na kraju im zadajte da navedeno povežu s bojama koje bi ih mogle označavati.

Zadajte zatim učenicima da odaberu jednu ili dvije od navedenih posebnih osobina i izrade osobni logotip koji će ju/ih prikazivati. Sami će odrediti koji će od spomenutih kontrasta boja rabiti te na koji će način kombinirati tekst i slova. Ako žele, ne moraju se koristiti tekstom ili mogu upotrijebiti samo jedno ili nekoliko slova.

Svoj će rad izvesti u tehnici kolaža, a prije početka rada ponovite način rada u toj tehnici. Istaknite im da je važno ispuniti cijeli papir, ali i odabrati primjerenu podlogu za logotip kako bi bio što uočljiviji.

Kako provesti aktivnost u online okruženju

Izradite niz zadataka u digitalnom alatu Google Forms s pomoću kojeg će učenici razmisliti o različitim logotipovima koje uočavaju u svakodnevnom okruženju te o vlastitim interesima i osobinama koje bi mogli prikazati osobnim logotipom.

Pitanja formirajte tako da svaki učenik za sebe detaljno analizira zadanu temu. Počnite od zapisivanja različitih logotipova koje uočavaju u svakodnevnom okruženju, a u sljedećem ih pitanju navedite da izdvoje ili dodatno navedu one koji označavaju proizvode koje rado ili često koriste. Zatim prijeđite na pitanja o osobnim interesima - počnite od pitanja o hobijima, zatim ih pitajte o interesima i željenim aktivnostima, a završite pitanjima o posebnim osobinama i individualnim jakim stranama. Na kraju zadajte da navedeno povežu s bojama koje bi ih mogle označavati.

Zatim zadajte učenicima da odaberu jednu ili dvije od navedenih posebnih osobina i izrade osobni logotip koji će ju/ih prikazivati. Sami će odrediti koji će od spomenutih kontrasta boja upotrijebiti te na koji će način kombinirati tekst i slova. Ako žele, ne moraju se koristiti tekstom ili mogu upotrijebiti samo jedno ili nekoliko slova.

Svoj će rad izvesti u tehnici kolaža, a prije početka rada ponovite način rada u toj tehnici. Istaknite im da je važno ispuniti cijeli papir, ali i odabrati primjerenu podlogu za logotip kako bi bio što uočljiviji.

Postupci potpore

U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na individualnim karakteristikama pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i na obilježjima same teškoće.
Osigurajte jednostavne, kratke i jasne upute. Koristite se jednostavnim jezikom i izbjegavajte nepotrebne tehničke termine. Rabite ilustracije ili slike koje će pomoći učenicima u razumijevanju zadataka. Možete izraditi prilagođene vizualne upute rabeći jednostavne slike ili simbole koji će ih voditi po koracima.
Prilagodite zadatke potrebama svakog pojedinog učenika. Ako je potrebno, pružite dodatnu podršku ili podršku pomoćnika u nastavi.
Obratite pažnju na formulaciju pitanja u alatu Google Forms kako bi bila jasna i lako razumljiva. Koristite se jednostavnim jezikom i izbjegavajte nepotrebne tehničke termine. Možete, također, rabiti dodatne vizualne primjere ili opise kako biste pomogli učenicima u boljem razumijevanju pitanja. Ako učenici imaju teškoće u radu u digitalnim alatima, pružite im podršku i vodstvo. Možete im dati upute po koracima ili im osigurati rad u malim grupama ili podršku pomoćnika u nastavi.
Umjesto alata Google Forms možete rabiti prilagođene alate ili materijale. Na primjer, to mogu biti isprintani obrasci s pitanjima na koja učenici mogu odgovoriti pišući olovkom, ili drugi, učeniku poznati digitalni alati prilagođeni njihovim potrebama. Učenike s disgrafijom uputite na mogućnost uporabe samo slike ili simbola umjesto teksta za izradu logotipa. Možete im ponuditi kolekciju slika ili simbola koje mogu odabrati i kombinirati kako bi stvorili svoj logotip. Kad je riječ o tehnici kolaža, možete prilagoditi materijale koji će biti dostupni učenicima. Osigurajte im šareni papir, tkaninu, naljepnice i druge materijale za izradu logotipova. Također, provjerite jeste li osigurali alate koji im mogu pomoći u rezanju, lijepljenju i oblikovanju materijala. Naglasite važnost ispunjenosti cijelog papira kako bi logotip bio uočljiv. Možete im dati i vizualne primjere različitih položaja logotipova, ali i one primjere koji pokazuju kako odabrana podloga može utjecati na uočljivost logotipa.
Kad je riječ o odabiru boja za logotip, naglasite upotrebu kontrasta boja kako bi logotip bio vidljiv i učenicima s oštećenjem vida. Možete se, osim toga, koristiti materijalima različitih tekstura kako biste omogućili dodatnu dimenziju uočljivosti. Za izradu osobnog logotipa učenik s oštećenjem vida može rabiti taktilne prikaze. To može uključivati uporabu reljefnih materijala kao što su guma, tkanina, perle i drugi materijali različitih tekstura. Učenici mogu dodirivati ​​i oblikovati te materijale kako bi stvorili logotip koji odražava njihove interese i osobine.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Zadajte učenicima da osmisle novi, zajednički logotip razreda na temelju onoga što su naučili jedni o drugima. Neka zamisle da je njihov razred klub ili društvo koje može ponuditi različite aktivnosti drugima (od igara, sportova i zabave do pomoći oko učenja). Zajedno neka osmisle naziv i logotip razreda slijedeći naučene zakonitosti o odnosu slike i teksta te o kontrastima boja.

Nastavna aktivnost za predmet X

Moje jake strane

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik može primijeniti odabrani kontrast boja te odabrani odnos slike i teksta kako bi oblikovao logotip.
  • Učenik može navesti svoje interese i pozitivne osobine.
  • Učenik može staviti u odnos svoje interese i pozitivne osobine s načinom oblikovanja logotipa kojim ih prikazuje.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost
Aktivnost se može provesti i u online okruženju

Ujedinimo različitosti

Neka učenici stave sve radove na jedno mjesto te ih organiziraju s obzirom na njihove sličnosti i razlike. Pratite njihovu raspravu, a zatim im postavite pitanja o načinima grupiranja. Na temelju toga ponovite znanja o kontrastima boja te potaknite učenike na raspravu o tome koliko su jasno prenijeli poruku o svojim osobinama. Nastavite razgovor o osobinama koje su predstavljene logotipovima te zadajte učenicima da razvrstaju logotipove u nekoliko skupina kako bi se u svakoj našli oni koji predstavljaju različite osobine. Nakon toga neka radove pojedinih skupina organiziraju u cjeline formirajući zajednički logotip, vodeći računa o odnosima boja tako da i dalje svaki logotip bude uočljiv, a istodobno da formiraju skladnu cjelinu. Objasnite da su tako dobili zajedničke logotipove koje pojedinačne jake strane ujedinjuju i predstavljaju snagu njihove različitosti.

Neka učenici zatim ponove znanje s pomoću kviza u digitalnom alatu Wordwall. Pitanja u kvizu neka budu usmjerena na ponavljanje znanja o vrstama kontrasta boja. Također, postavite i pitanja kojima ćete provjeriti koliko su učenici svjesni pojedinih oblika vizualne komunikacije u svojoj okolini. Prikažite primjere poznatih logotipova ili piktograma, a učenici neka ih povežu sa značenjem. Nekima od njih promijenite boju. To iskoristite za malu završnu raspravu i zaključak pri čemu ćete još jedanput ponoviti ulogu boja u vizualnoj komunikaciji.

Postupci potpore

U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na individualnim karakteristikama pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i na obilježjima same teškoće.
Osigurajte vizualnu podršku u obliku jasnih i jednostavnih slika ili simbola koji predstavljaju kriterije za grupiranje radova. To će pomoći učenicima u boljem razumijevanju i vizualiziranju kriterija i olakšati im organizaciju radova. Osigurajte dodatno vrijeme učenicima s teškoćama kako bi osjećali manji pritisak i mogli u miru obraditi zadatke. To će im omogućiti da pažljivo razmotre i organiziraju svoje radove bez osjećaja žurbe. Prilagodite upute za grupiranje radova individualnim potrebama učenika (​​jednostavnije i kraće upute, usmeno tumačenje ili dodatni primjeri za lakše razumijevanje).
Omogućite učenicima s teškoćama rad u parovima ili manjim grupama kako bi imali dodatnu podršku i pomoć tijekom grupiranja radova. To će im pružiti osjećaj sigurnosti i ohrabriti ih u dijeljenju ideja s drugima. Ako je moguće, osigurajte podršku pomoćnika u nastavi. Dajte im vizualne primjere ili ilustracije koje jasno prikazuju kontraste boja (npr. logotipove ili slike koje rabe različite boje za prikaz kontrasta). Vizualna će podrška pomoći učenicima u boljem razumijevanju koncepta kontrasta boja i njegove primjene u zadatku.
Prilagodite kviz kako bi bio jednostavniji za razumijevanje i rješavanje. Smanjite broj pitanja i koristite se jednostavnim jezikom. Rabite vizualna pomagala kao što su slike ili simboli kojima možete olakšati razumijevanje pitanja. Umjesto promjene boje u primjeru logotipa ili piktograma, možete rabiti druge prilagođene zadatke koji potiču na svijest o vizualnoj komunikaciji. Na primjer, možete tražiti od učenika identificiranje logotipa ili piktograma na temelju jednostavnih opisa ili oblika.
Ako učenici imaju teškoće u radu u digitalnom alatu Wordwall, pružite im dodatnu podršku i vodstvo. Možete im dati upute po koracima ili im osigurati rad u malim grupama ili podršku pomoćnika u nastavi. Osigurajte vizualne prilagodbe u alatu, odnosno povećajte font ili omogućite prilagodbu veličine fonta u kvizu, u potrijebite jasne i kontrastne boje kako bi pitanja, odgovori i slike bili jasno vidljivi te osigurajte dovoljno prostora između pitanja i odgovora kako bi se izbjegla vizualna gužva. Osigurajte dovoljno velike interaktivne elemente, poput gumba ili polja za unos, kako bi se olakšalo klikanje ili unos podataka. Dopustite više načina unosa odgovora, npr. upotrebom miša, tipkovnice ili dodirnih zaslona.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.

Nastavna aktivnost za predmet X

Ujedinimo različitosti

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik može analizirati kako različiti kontrasti boja te različiti odnosi slike i teksta oblikuju logotip.
  • Učenik može analizirati na primjerima iz vlastite okoline kako različiti odnosi boja sudjeluju u prijenosu vizualne poruke.
  • Učenik može staviti u odnos svoje interese i pozitivne osobine s interesima i pozitivnim osobinama svojih prijatelja.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.