Međupredmetna tema
Osobni i socijalni razvoj
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

Kad si sretan... A što kad nisi?

Međupredmetna tema
Osobni i socijalni razvoj

Odgojno-obrazovna očekivanja
ključni pojmovi
  • HRV: emocionalni doživljaj književnog teksta, razumijevanje književnoga teksta, glavne ideje
  • IZVAN: samokontrola osjećaja, reakcija na iznenadne situacije, suočavanje i ovladavanje osjećajima
  • MAT: kvadrat, pravokutnik, trokut
  • GK: udaraljke, beatbox, ritam
  • TZK: osjećaji, samoregulacija, štafeta
Nastavna aktivnost za predmet Hrvatski jezik

Hoću li ja smijeh sijati?

Pripremite učenike za zajedničko čitanje kraćih cjelovitih tekstova na satu tako što će svatko donijeti zbirku poezije Grigora Viteza. Pročitajte im pjesmu „Gdje ćemo smijeh sijati?“ pa neka emocionalni doživljaj i razumijevanje književnoga teksta izraze na zajedničkoj virtualnoj interaktivnoj bijeloj ploči u alatu Web Whiteboard, ilustracijom i jednom rečenicom.

Zadajte učenicima da pjesmu preoblikuju u niječnu „Gdje smijeh nećemo sijati?“ tako da jesne glagole zamijene niječnim. Prozovite jednog učenika da pročita pjesmu. Ponovite zadatak izražavanja emocionalnog doživljaja i razumijevanja književnoga teksta.

Pitajte učenike kako ilustracije i riječi utječu na raspoloženje onih koji ih gledaju i čitaju te nosi li svakodnevni život češće sretne ili tužne osjećaje. Zamolite ih da pokažu kako se smiju kad su sretni, a kako kad samo glume da su sretni. Naglasite im da se iskren osmijeh prepoznaje po stvaranju bora oko očiju i usta, dok se kod umjetnog osmijeha bore pojave samo oko usana. Spomenite im da život nosi sretne i tužne emocije, da se sastoji od lijepih i manje lijepih trenutaka. Naglasite važnost humora kao lijek u životu te da se čovjek uz šalu lakše nosi sa svakodnevnim situacijama. Istaknite im da se prosječno dijete smije 300 do 400 puta dnevno, a odrasla osoba 15 do 30 puta dnevno. Pojasnite im da se s nekim negativnim emocijama mogu lakše nositi potrude li se usvojiti tehnike kontrole emocija (tehnike disanja, brojanja do deset, uzimanje kratke pauze za smirivanje, razgovor s nekom osobom). Poučite učenike da usvajaju stavove kako je u redu tražiti pomoć kad im je teško.

Podijelite učenike za grupni rad uz čitanje pjesama iz zbirke poezije Grigora Viteza. Svakoj grupi dajte po jedan veliki bijeli papir pa neka svaki učenik, čitajući pjesme, odabere jednu (koja iznosi neku problematiku/ideju) i upiše na svoj dio papira. Potom list neka zarotiraju ulijevo pa svaki učenik čita proslijeđenu pjesmu i pored nje u oblačiću obrazlaže vlastito razumijevanje pjesme ilustracijom i jednom riječju. U sljedećoj rotaciji, čitajući novu proslijeđenu pjesmu, učenici u oblačić upisuju svoj emocionalni doživljaj birajući neki od emotikona koji ste im ranije pripremili, a usmeno neka navode tehniku koju mogu koristiti za nošenje s teškom situacijom. Na taj način učenici usvajaju stavove kako je u većini situacija moguće uspješno upravljati emocijama. U sljedećoj rotaciji neka pročitaju i ilustriraju novu proslijeđenu pjesmu. Na taj način neka učenici uspoređuju svoja razmišljanja i emocije. Radove objavite na panou.

Postupci potpore

S obzirom na moguće teškoće učenika u razredu kao što su teškoće u čitanju, razumijevanju pročitanog (teškoće učenja, poremećaj pažnje, intelektualne teškoće), prepoznavanju emocija, njihovom izražavanju i kontroli (ADHD, PSA) preporučuje se rad učenika s teškoćama u paru. Vršnjak u paru je spreman pomoći i u razumijevanju teksta i u prepoznavanju emocije svog para te u izražavanju na zajedničkoj virtualnoj interaktivnoj ploči. Podrška vršnjaka će biti potrebna i u preoblikovanju pjesme u niječnu.

Nastavnik prati rad u paru s učenikom s poremećajem iz spektra autizma pomažući jednostavnim primjerima emocija iz života s kojima se učenik već susreo. U grupnom radu je učenik s teškoćama i dalje u paru s vršnjakom.

Za sve učenike s teškoćama, koristan će biti podsjetnik s pitanjima i natuknicama tijekom razgovora o emocijama te podsjetnik po koracima za aktivnosti u grupnom radu.

Za učenike koji žele znati više

Predložite učenicima, koji žele znati više o tehnikama kontrole emocija, istraživanje tehnike otpuštanja napetosti iz tijela, uz pomoć interaktivnog sadržaja Mišićna relaksacija, a potom i na poučavanje drugih učenika tako što će, u dogovoru s Vama, preuzimati ulogu voditelja vježbe na nekim od sljedećih sati. Za vođenje drugih učenika neka pripreme govor, po uzoru na pripovjedača iz videa, a na razredni pano stave plakat, izrađen u Canvi i potom ispisan, kao trajni podsjetnik sa smjernicama za vježbu mišićne relaksacije.

Nastavna aktivnost za predmet Hrvatski jezik

Hoću li ja smijeh sijati?

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Peti razred osnovne škole
Odgojno-obrazovni ishodi
  • OŠ HJ B.5.1. Učenik obrazlaže doživljaj književnoga teksta, objašnjava uočene ideje povezujući tekst sa svijetom oko sebe.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost
Izvannastavna aktivnost

Da se smrzneš od sreće

Zaigrajte igru slanja smijeha. Svi učenici imaju ozbiljan izraz lica. Jedan se učenik nasmije i pošalje osmijeh susjedu koji izmjenjuje izraz iz ozbiljnog u nasmiješen i razdragan. Igra ide u krug i polagano ubrzava dok ne dođe do stupnja da se svi učenici smiješe. Potaknite učenike da se kreću prostorom tako nasmijani. U trenutku kada se susretnu, neka se pozdrave na što neobičniji način tako da pošalju pozitivnu energiju. Zaustavite igru i razgovarajte o osjećajima koje su doživjeli u susretima (srdačnost, ljubaznost, prijateljstvo, ljubav).

Podijelite učenike u skupine sa zadatkom da, koristeći svoja tijela i glasove, naprave ritam-mašinu sreće. Nakon dogovora učenici stvaraju smrznutu sliku svoje ritam- mašine. Stvorene ritam-mašine pokreću se na dogovoreni znak (npr. pucketanje prstima). Na isti znak se zaustave. Razgovarajte s učenicima od čega se sastoje njihove mašine (dijelovi, način pokretanja, zaustavljanje i sl.)

S učenicima stanite u krug. Zaigrajte dramsku igru Reakcije. Učenici su gledatelji, npr. nogometne utakmice. Dajte im informacije o događanjima na terenu. Učenici reagiraju spontano. Možete probati i ove upute: ptica je pala iz gnijezda, poštar ti je donio veliki paket, s prozora vidiš tučnjavu, zvoni ti telefon, ugledao si vatru u susjednom dvorištu, ideš s prijateljima na roštilj. Razgovarajte s učenicima o tome kako se osjećaji mogu promijeniti zbog nekih iznenadnih situacija te kako ovladati svojim osjećajima.

Podijelite učenike u skupine u igri Tri osjećaja, jedna sreća! sa zadatkom da svaka skupina istraži i pronađe na internetskim stranicama tri slike koje prikazuju različite situacije koje mogu izazvati različite osjećaje, a jedna od njih mora biti sreća. Oblikuju ih u alatu za obradu slika Canva kao kolaž slika. Učenici u skupinama dogovaraju kako će izgledati njihove zamrznute slike uz svaku situaciju te kako će izgledati oživljeni trenutak u glumi. Skupine predstavljaju svoj kolaž ostalim učenicima i svojim tijelima stvaraju zamrznute slike. Ostali učenici pogađaju o kojoj se slici u izrađenom kolažu radi i koji je osjećaj u pitanju. Na dogovoreni znak učenici se odmrznu i ožive sliku te glume i razriješe zadane situacije. Na taj način predstave sve tri odabrane slike, situacije i osjećaje. Razgovarajte o njihovom proživljenom iskustvu u oživljavanju zamrznutih slika i procesu rada u dramskoj radionici. Završite dramsku radionicu uz pljesak učenika.

Izvannastavna aktivnost

Da se smrzneš od sreće

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Peti razred osnovne škole
Svrha
  • Usvajanje i razvijanje različitih postupaka predstavljanja i pripovijedanja (kroz dramske metode i tehnike) stvarajući društveno relevantne oblike kojima sudionici aktivno sudjeluju u svim oblicima života.
  • Razvijati vještinu dramske verbalne i neverbalne komunikacije.
  • Poticati samopouzdanje i razvoj pozitivne slike o sebi.
  • Razvijati sposobnosti identifikacije i senzibiliteta s drugim osobama.
  • Zadovoljiti potrebu za igrom i zabavom.
  • Upoznati dramsku i kazališnu terminologiju.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Sat razrednika
Nastavna aktivnost za predmet Matematika

Pričamo geometrijskim likovima

Na početku sata s učenicima napravite mindfulness kratku vježbu Osmica iz priručnika Mindfulness-kratke-vježbe. Vježba će učenicima pomoći da se bolje usmjere na zadatke i aktivnosti, da jasnije misle te da smanje stres.

Podijelite učenike u grupe. Svaka grupa neka odsluša jednu od terapeutskih priča: Tajna zidnog sata, Mala šalica, Vuk koji je tražio ljubav, Dječak jež. U slušanju se mogu poslužiti slušalicama ili grupe možete međusobno udaljiti za vrijeme slušanja.

Nakon odslušanih priča neka učenici raspravljaju o svakoj priči, što im se svidjelo, a što nije, kako bi oni reagirali u takvoj situaciji, na čijem mjestu bi voljeli biti, bi li nešto mijenjali u priči…

Neka osmisle plakat o temi koju su odslušali. Na plakatu neka prikažu motive pomoću trokuta, kvadrata, pravokutnika, krugova i dijelova kruga. Za izradu plakata mogu koristiti digitalni alat Canva.

Svaka grupa neka predstavi svoju priču, o čemu su raspravljali unutar grupe i što su iz priče naučili. Neka prikažu svoj plakat i opišu što su nacrtali te koje su geometrijske likove koristili.

Postupci potpore

Učenicima s teškoćama bit će od velike koristi Mindfulness vježbe. Da se aktivno uključe učenici kojima je fokusiranje na zadatke najveći izazov (ADHD, PSA), pomogli bi sadržaji vježbi bliski ovim učenicima. Primjerice „Puhanje balona“, gdje se učenik usmjerava na disanje (učenici s intelektualnim teškoćama, ADHD) ili „Morska zvijezda“ ako je učeniku blisko dodirivanje obrisa vlastite ruke.

U grupnom radu preporučljivo je da imaju, kad zatreba, podršku vršnjaka. I u ovoj grupnoj vježbi je važno voditi računa da sadržaj teme zainteresira učenika s teškoćama. Primjerice priča „Dječak jež“ bi mogla odgovarati dječaku s ADHD-om jer će on prepoznati neke svoje osobine i omogućiti mu aktivnu ulogu u raspravi. Istovremeno, to je prilika (vodeći računa o sastavu grupe) da ga njegovi vršnjaci bolje upoznaju, što će doprinijeti osobnom i socijalnom razvoju svih učenika.

Za učenike koji žele znati više

Učenici će izraditi matematičke bojanke pomoću geometrijskih likova. Osmislit će zadatke, a zatim rješenja zadataka upisati u geometrijske likove matematičke bojanke. Uz zadatke učenici će osmisliti koja rješenja će se obojiti kojom bojom ili rješenja mogu staviti u određene intervale pa će više rješenja biti obojano istom bojom.

Nastavna aktivnost za predmet Matematika

Pričamo geometrijskim likovima

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Peti razred osnovne škole
Odgojno-obrazovni ishodi
  • OŠ MAT C.5.2. Opisuje i crta/konstruira geometrijske likove te stvara motive koristeći se njima.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost
Nastavna aktivnost za predmet Glazbena kultura

Joker zovi...glazbu

Učenicima najavite kako ih želite povesti na zamišljeno putovanje u kojem će moći doživjeti različita iznenađenja. No, prije nego krenete, prikažite im obrazac i video interaktivnog sadržaja Razumijevanje emocija.

Učenike zamolite da zatvore oči kako biste započeli vođenu fantaziju: Krenuli su vlakom, zaspali i probudili se kada su već svi izašli iz vlaka, a oni se nalaze sami, usred noći u napuštenom mjestu i potpunoj tišini. Potom zastanite i zatražite da svoje trenutno emocionalno stanje prikažu vlastitim izrazom lica, pritom koristeći obrazac s intenzitetima različitih emocija Kako se osjećam? kao vizualni podsjetnik. Uputite učenike da se osvrnu po razredu, pogledaju tuđe emocionalne ekspresije i jačinu emocija, a potom neka svi zajedno počnu zviždati njima poznatu pjesmu. Uskoro primjećuju da im se približava autobus koji, zamislite, sasvim slučajno vozi baš do njihovog odredišta. U autobusu, koji vozi satima, uporno svira jedna te ista pjesma i to baš ona koju oni ne mogu podnijeti. Učenici ponovo iskazuju svoje osjećaje i rade ono na što ih je potakla situacija (viču, pjevaju svoju pjesmu na glas, zatvaraju uši…). Napokon ih autobus dovozi do odredišta. No, stiže im poruka na mobitel u kojoj ih najbolji prijatelj obavještava da neće doći u zakazano vrijeme jer je dogovorio nešto drugo. Neka i taj osjećaj iskažu te neka svatko na vaš znak, mumljajući, počne pjevati svoju omiljenu pjesmu.

Nakon ove aktivnosti slijedi razgovor o doživljenom i emocijama koje su se pojavile. Pitajte učenike: Kako je glazbena aktivnost djelovala kod pojedinih emocija? Može li glazba pomoći i ublažiti neugodnost?

Zamolite učenike da sat ranije donesu plastične posude koje pronađu u svom domaćinstvu. Nakon sviranja učenike možete pitati koju bi neugodnu emociju bilo najbolje “dočekati” sviranjem na plastičnim posudama. Odaberite pjesmu veselog ugođaja, koju vaši učenici vole pjevati, i osmislite ritamsku pratnju koju će učenici izvoditi na posudama. To mogu biti i popularne, učenicima bliske pjesme koje oni slušaju u slobodno vrijeme (primjer 1, primjer 2, primjer 3 ili nešto složenije
primjer 4).

Postupci potpore

S nekim učenicima (intelektualne teškoće) će biti potrebno prije aktivnosti uvježbati korištenje interaktivnog sadržaja Razumijevanje emocija. Posebnu pažnju potrebno je usmjeriti učenicima s PSA i to upoznavanjem s redoslijedom aktivnosti i pitanjima na predlošku. Predložak je korisno nadopuniti mjestima na kojima učenici upisuju vidljiv znak vlastite doživljene emocije tijekom aktivnosti zamišljenog putovanja, kao i tijekom slušanja glazbe. S obzirom na činjenicu o preosjetljivosti ovih učenika na određene zvukove i buku, poželjno je prethodno proći s učenikom nekoliko situacija koje uključuju ugodnu glazbu i neugodne zvukove. Nakon toga može se odlučiti hoće li učenik pratiti aktivnost sa slušalicama u pripremi, kako bi ih mogao staviti čim osjeti nelagodu, ili će cijelu aktivnost (osim kad nastavnik daje upute) pratiti uz pomoć slušalica. Sličan oprez u izvođenju ove aktivnosti trebat će i kod nekih učenika s ADHD-om. Ako je u razredu pomoćnik u nastavi, on priprema učenika i pomaže mu u ovoj aktivnosti, što je i najsigurniji način izvođenja ove aktivnosti i njenih ishoda.

Za učenike koji žele znati više

Učenici, kojima se sviranje na posudama jako svidjelo, mogu uvježbati svoje ritamske obrasce za njihovu najdražu pjesmu te ih predstaviti i naučiti ostale učenike u razredu.

Nastavna aktivnost za predmet Glazbena kultura

Joker zovi...glazbu

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Peti razred osnovne škole
Odgojno-obrazovni ishodi
  • OŠ GK B.5.1. Učenik sudjeluje u zajedničkoj izvedbi glazbe.
  • OŠ GK B.5.2. Učenik pjevanjem izvodi autorske i tradicijske pjesme iz Hrvatske i svijeta.
  • OŠ GK B.5.3. Učenik sviranjem i/ili pokretom izvodi umjetničku, tradicijsku, popularnu ili vlastitu glazbu. Sudjeluje u različitim glazbenim igrama i aktivnostima glazbenog stvaralaštva.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost
Interaktivni sadržaj za učenike
Nastavna aktivnost za predmet Tjelesna i zdravstvena kultura

Vatromet emocija

Na početku sata upitajte učenike Kako se danas osjećate? Kako bi učenici zabilježili svoj osjećaj, koristite obrazac Kako se osjećam? Nakon što utvrde i poredaju u obrascu jačinu različitih emocija, neka im obrazac posluži kao vizualni podsjetnik kako bi svoje trenutno emocionalno stanje prikazali vlastitim izrazom lica.

Potom podijelite učenike u grupe koje će se natjecati u štafetnoj igri. Učenike rasporedite u kolone. U svakoj grupi svaki učenik trči do strunjače gdje izvodi kolut naprijed, dalje se kreće do vijače koja se nalazi na tlu te skače sunožno cik-cak. Učenik dalje trči do obruča gdje se nalazi loptica koju uzima desnom rukom, nakon čega trči do kutije u kojoj ostavlja lopticu. Pravocrtnim trčanjem vraća se do kolone gdje dotakne dlanom sljedećeg učenika i odlazi na začelje kolone. Nakon toga, kreće sljedeći učenik. Igra se može ponoviti i lijevom rukom.

Objasnite učenicima da se natječu, što znači da moraju uraditi zadatak najbolje što mogu da njihova grupa bude pobjednik. Unaprijed dogovorite (na način da ostali ne primijete) s jednim učenikom u svakoj grupi da namjerno pogriješi, izazove učenika prije sebe da nije spretan i sl.

Prilikom natjecanja vi sudite te na kraju igre jednoj grupi oduzmite bod zbog neprimjerenog ponašanja, drugoj grupi oduzmite bod jer su prestupili, trećoj grupi dajte nagradni bod jer su igrali fair play, a četvrtoj ništa ne darujte i očekujte reakcije učenika. Pratite pojavljuju li se: ljutnja, tuga, ponos, sreća, zadovoljstvo.

Kada učenici prođu tri puta štafetu, zbrojite bodove na način da ekipa koja je prva odradila zadatak brzo i točno, dobije maksimalan broj bodova (npr. ako su 4 ekipe 4 boda, druga po redu dobije 3 boda, treća ekipa 2 boda i zadnja ekipa 1 bod). Ne objavljujte pobjednika, već učenicima ponovno ponudite da svoje emocionalno stanje izraze pomoću obrasca Kako se osjećam?

Povedite razgovor o tome kako su se osjećali kada ste krivo sudili i kada ih je ometao učenik iz grupe (pojasnite kako mu je dodijeljena ulogu da se na taj način ponaša).

Razgovarajte s učenicima što inače mogu poduzeti kada se ne osjećaju dobro, kada osjećaju strah, ljutnju, tugu, nepoštovanje, bol… Za kraj, kako biste im pomogli u boljem razumijevanju emocija i nošenju s neugodnim emocijama, učenicima prikažite kratak edukativni video na tu temu.

Postupci potpore

Prije početka aktivnosti upoznaje se učenike s PSA i ADHD-om s redoslijedom zadataka po koracima, koje učenici dobivaju u pisanoj formi, vodeći računa o grafičkoj prilagodbi teksta.
(Vidi više: Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.)

Učenicima s intelektualnim teškoćama i PSA potrebno je omogućiti kratko uvježbavanje korištenja obrasca Kako se osjećam? te osigurati podršku vršnjaka u aktivnosti štafetne igre. Učenika s motoričkim poremećajem nastavnik uključuje u neku od aktivnosti procjene uspješnosti grupa.

Ako je u razredu učenik s ADHD-om ili PSA, neophodno je voditi računa da se kod njih mogu pojaviti impulzivne reakcije ili reakcije panike i onda kad nisu izazvane scenarijem. Ako razred nema pomoćnika u nastavi koji bi mogao pružati podršku tijekom aktivnosti, preporuča se u jednoj od grupa u kojoj je učenik s teškoćama (ADHD, PSA) ne primijenjivati scenarij izazivanja neugodnih emocija. Dapače, ako ta grupa uspješno provede zadatak uz istovremenu podršku učeniku s teškoćama, ona može dobiti nagradu i na taj način učenik s teškoćama može osjetiti radost i zadovoljstvo zbog zaslužene nagrade.

Za učenike koji žele znati više

Učenike možete potaknuti da istraže primjere izražavanja osjećaja na aktivnostima vezanim uz tjelesno vježbanje, u različitim sportovima, na način da se prisjete situacija u kojima su postigli odlične rezultate, bili među prva tri nagrađena mjesta ili pak bili poraženi. Uputite ih da o istom naprave prezentaciju u alatu PowerPoint i iznesu na nekom od sljedećih sati.

Nastavna aktivnost za predmet Tjelesna i zdravstvena kultura

Vatromet emocija

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Peti razred osnovne škole
Odgojno-obrazovni ishodi
  • OŠ TZK A.5.2. Povezuje strukture gibanja iz raznovrsnih grupacija sportova i elementarnih igara.
  • OŠ TZK D.5.3. Upotrebljava iz ove razine primjenu pravila, tj. iz raznovrsnih grupacija sportova i elementarnih igara koje razvijaju sposobnost samoregulacije i suradničkog odnosa.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Sat razrednog odjela
Interaktivni sadržaj za učenike

Dodatna literatura, sadržaji i poveznice

Bićanić, J. (2009) Vježbanje životnih vještina: Priručnik za razrednike, Zagreb, Alinea

Poliklinika Djeca, Mindfulness vježbe (13. 8. 2020.)

YouTube, Vježbaonica sreće, Progresivna mišićna relaksacija za djecu (13. 8. 2020.)

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.