U uvodnom dijelu sata učenike uputite na čitanje teksta i gledanje videozapisa o cunamijima (video 2. Cunami – zašto? kada? gdje?) u jedinici Edutorija e-Škole DOS Geografija 1, Modul 1, Jedinica 1.5. S njima raspravite o nastanku cunamija i o njegovim posljedicama. U cilju ponavljanja prethodno usvojenih sadržaja te uvoda u njihov rad upitajte učenike jesu li, npr. u vijestima, na mreži ili u popularnoj kulturi (mrežnim člancima, dokumentarnim filmovima ili emisijama, serijama), vidjeli neki prilog o razornoj snazi cunamija. Neka nekoliko učenika opiše viđene prikaze. Učenike podijelite u parove. Potom uputite učenike da uz pomoć udžbenika te digitalnih alata na svojim pametnim mobitelima individualno pronađu podatke o pojavnosti i rasprostranjenosti cunamija u recentnom razdoblju (nastavnik će odrediti vremensko razdoblje). Zatim učenicima podijelite prijenosna računala te ih uputite na poveznicu na kojoj će pronaći osnovne podatke potrebne za rad te ih zabilježiti u tabličnom prikazu uz pomoć alata Microsoft Word sustava Office 365. Učenici će istražiti godine pojava cunamija, ocean u kojem je pojava zabilježena, uzrok cunamija, države koje je pogodio cunami te posljedice cunamija u tim državama. Na kraju aktivnosti prozovite nekoliko učenika da usmeno prezentiraju svoje spoznaje.
Učenici s teškoćama u razvoju heterogena su skupina, a odabir prilagodbi treba odgovarati potrebama i mogućnostima svakog učenika. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa školskim stručnim suradnikom (psihologom, logopedom ili edukacijskim rehabilitatorom) i samim učenikom s teškoćama.
Učenicima s teškoćama unaprijed dajte da pročitaju tekst koji se veže uz videozapis iz aktivnosti kako bi bili bolje usredotočeni na gledanje videozapisa.
Prema potrebi zaustavljajte videozapis i provjeravajte razumijevanje viđenog ili ponavljajte ključne dijelove.
Učeniku s oštećenjem vida osigurajte podršku učenika iz razreda koji će mu opisati vizualne informacije iz videozapisa o cunamiju.
Poželjno je da učenik s teškoćama bude u paru s učenikom s kojim se inače druži i koji će mu pružiti vršnjačku potporu prema potrebi.
Osigurajte dovoljno vremena za rad i ozračje u kojem će učenik s teškoćama biti aktivan sudionik pri izvođenju zadataka istraživanja. Pri davanju zadatka upotrijebite jednostavan jezik i izbjegavajte suvišne informacije. Koristite se vizualnim pomagalima kao što su slike, grafikoni ili dijagrami kako biste ilustrirali korake zadatka i kako bi se učenik s teškoćama bolje snašao u radu u paru.
Provjerite s učenikom razumije li kako se upotrebljava zadani alat Office 365. Ako je potrebno, pokažite mu po koracima odnosno pružite mu podršku dok samostalno ne ovlada upotrebom spomenutog alata te pripremite pisane i/ili slikovne upute kao podsjetnik za rad u alatu. Pisane upute trebaju biti prilagođene učenikovim potrebama (uvećan font, Arial veličine barem 14 pt, prored između riječi i redova, jasne slike dobrog kontrasta).
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama i priručniku Smjernice za rad s učenicima s teškoćama te na mrežnoj stranici Hrvatske udruge za disleksiju u rubrici Kako pomoći − savjeti učiteljima.
Uputite učenike da na poveznici istraže kada su se i gdje u prošlosti pojavili cunamiji u Sredozemnom moru te postoji li mogućnost takve pojave u današnje doba.
U uvodnom dijelu aktivnosti prozovite dva ili tri učenika pred ploču da uz pomoć geografske karte svijeta prepoznaju i pokažu rizične zone u svijetu u opasnosti od pojave cunamija. Pitajte ih koji su tome uzroci. Upitajte učenike da pokažu Pacifički vatreni prsten i objasne značenje njegova naziva. Neka na geografskoj karti svijeta pokažu taj prostor te imenuju i pokažu litosferne ploče koje su sastavni dio Pacifičkoga vatrenog prstena. Potom učenike nasumice podijelite u četiri grupe s podjednakim brojem učenika. Uputite učenike da uz pomoć svojih pametnih mobitela u grupama istraže podatke o programima zaštite od cunamija u prethodno određenim rizičnim zonama u svijetu. Zatim učenike kratko uputite u korištenje digitalnim alatom Piktochart te grupama podijelite prijenosna računala. Učenici će u digitalnom alatu Piktochart izraditi brošuru s različitim porukama i fotografijama koje predstavljaju upozorenja i postupke u slučaju cunamija. Uputite ih da fotografije mogu preuzeti u alatu za besplatno preuzimanje slika Pixabay. Izrađenu brošuru učenici dijele s ostalim učenicima na društvenoj mreži MS Teams.
Učenici s teškoćama u razvoju heterogena su skupina, a odabir prilagodbi treba odgovarati potrebama i mogućnostima svakog učenika. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa školskim stručnim suradnikom (psihologom, logopedom ili edukacijskim rehabilitatorom) i samim učenikom s teškoćama.
Učeniku s oštećenjem vida omogućite upotrebu geografske karte dovoljno blizu odnosno na školskoj klupi.
Pri pojašnjavanju pojmova s geografske karte učeniku s teškoćama dodatno ponovite i/ili vizualno istaknite bitne značajke ako je to potrebno.
Učenika s teškoćama uključite u grupu učenika koji mu mogu prema potrebi pružiti podršku.
Tijekom izvođenja grupnog zadatka potaknite učenika s teškoćama da se koristi podsjetnikom s pojmovima koji se vežu uz cunami, a koji ćete mu pripremiti ili koji ste mu već pripremili tijekom prošlih aktivnosti. Jasno odredite koja je uloga učenika s teškoćama u grupnom radu i potičite suradnju među učenicima.
Osigurajte dovoljno vremena za rad i ozračje u kojem će učenik s teškoćama biti aktivan sudionik pri izvođenju zadataka.
Provjerite s učenikom razumije li kako se upotrebljavaju zadani alati Piktochart i Pixabay. Ako je potrebno, pokažite mu po koracima odnosno pružite mu podršku dok samostalno ne ovlada upotrebom spomenutih alata te pripremite pisane i/ili slikovne upute kao podsjetnik za rad u alatima. Pisane upute trebaju biti prilagođene učenikovim potrebama (uvećan font, Arial veličine barem 14 pt, prored između riječi i redova, jasne slike dobrog kontrasta). Učeniku s oštećenjem vida osigurajte podršku učenika iz razreda koji će mu opisati vizualne informacije vezane uz fotografije.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama i priručniku Smjernice za rad s učenicima s teškoćama te na mrežnoj stranici Hrvatske udruge za disleksiju u rubrici Kako pomoći − savjeti učiteljima.
Uputite učenike da uz pomoć svojih pametnih mobitela uz korištenje dodatnim digitalnim alatima i poveznicom istraže primjere suvremenog i inovativnog inženjeringa i graditeljstva u zonama s visokim rizikom od potresa i cunamija. Neka svoja zapažanja objedine u prezentaciji PowerPoint u digitalnom alatu Office 365 te podijele s ostalim učenicima na društvenoj mreži MS Teams.
Podijelite učenike u parove te im dajte školske tablete. Uputite ih da na poveznici istraže kada su se i gdje u prošlosti pojavili cunamiji na obali Jadranskoga mora te postoji li mogućnost takve pojave u današnje doba. Najvažnija zapažanja neka zabilježe u izrađenoj tablici u alatu Microsoft Word sustava Office 365. Potom potaknite učenike na raspravu o uzrocima potresa i pojavnosti cunamija u Jadranskom moru, uz upotrebu tematske geografske karte litosfernih ploča u školskom atlasu.
Učenici s teškoćama u razvoju heterogena su skupina, a odabir prilagodbi treba odgovarati potrebama i mogućnostima svakog učenika. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa školskim stručnim suradnikom (psihologom, logopedom ili edukacijskim rehabilitatorom) i samim učenikom s teškoćama.
Pripremite učeniku s teškoćama podsjetnik na prvu i drugu aktivnost ovoga scenarija, u kojem će biti jasno vizualno istaknuti važni pojmovi vezani za temu cunamija. Svi pisani materijali koje dajete učeniku s teškoćama trebaju biti napisani u obliku prilagođenom potrebama učenika (uvećan font, prored između riječi i redova, jasne slike dobrog kontrasta), s istaknutim ključnim pojmovima.
Učenicima s teškoćama ponovite upute za izvođenje zadatka, a pritom pozornost posebno obratite na učenika s poremećajima aktivnosti i pažnje te provjerite je li vas razumio.
Učenika s teškoćama uključite u grupu učenika koji će mu po potrebi rado pružiti podršku.
Provjerite s učenikom razumije li kako se upotrebljava zadani alat Wakelet. Ako je potrebno, pokažite mu upotrebu po koracima odnosno pružite mu podršku dok samostalno ne ovlada upotrebom spomenutog alata te pripremite pisane i/ili slikovne upute kao podsjetnik za rad u alatu.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama i priručniku Smjernice za rad s učenicima s teškoćama te na mrežnoj stranici Hrvatske udruge za disleksiju u rubrici Kako pomoći − savjeti učiteljima.
Uputite učenike da uz pomoć dodatnih digitalnih alata istraže cunami koji je 2011. poharao japansku pokrajinu Fukoshimu i odgovore na pitanja: Gdje je bio epicentar tog potresa koji je stvorio cunami? Kolika je bila magnituda tog potresa? Koliko je bilo žrtava i koliko je iznosila materijalna šteta izražena u američkim dolarima? Što se dogodilo s nuklearnom elektranom Fukushima? Koliko je vremena trebalo Japanu da sanira štete razornog cunamija? Neka učenici svoje spoznaje podijele na prethodno kreiranoj zajedničkoj ploči Padlet.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.