Predmet
Biologija 3
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

Katkad je dobro biti „pro“

Naziv predmeta
Biologija 3

Razred
3. razred, srednja škola

Odgojno-obrazovni ishodi
ključni pojmovi
  • prokarioti
  • bakterije
  • arheje

#pro su svuda oko nas

U uvodnom dijelu zadajte učenicima da tehnikom „vruća olovka“ napišu u bilježnice asocijacije na pojam prokarioti. Prozovite nekolicinu učenika te poslušajte njihove odgovore. Nakon toga podijelite s učenicima ploču koju ste izradili u digitalnom alatu Padlet. Naslovite ploču Prokarioti te neka sadržava tri stupca: Što znam, Što želim znati i Što sam naučio/naučila. Na temelju prethodno zapisanih asocijacija te prisjećanja i predznanja o prokariotima, neka svaki učenik pomoću svoga pametnog telefona popuni prva dva stupca. Treći stupac još ne popunjavaju. Uputite zatim učenike da prouče uvodni odlomak u e-Škole DOS Biologija 3, Modul 1, Jedinica 1.2. te ih podijelite u najmanje četiri grupe. Svaka grupa treba osmisliti kratki igrokaz sa zadanom temom. Igrokaz ne bi smio biti duži od tri minute po grupi. Prva grupa neka osmisli igrokaz o razlagačima u ekosustavima, druga o prokariotima probavnoga sustava čovjeka, treća o bakterijama mliječno-kiselog vrenja, a četvrta o cijanobakterijama. Svaka grupa izvest će svoj igrokaz pred ostalim učenicima u razredu. Nakon provedenoga igrokaza, grupe međusobno procjenjuju uradak te jedni drugi upozoravaju na pogreške u igrokazima kako ne bi došlo do miskoncepcija. Kada su svi igrokazi izvedeni učenici mogu popuniti treći stupac na ploči izrađenoj u digitalnom alatu Padlet. Nakon što popune sva tri stupca, neka učenici usporede stupce i rasprave jesu li imali neka pogrešna znanja o prokariotima prije izvođenja aktivnosti. Raspravite o učeničkim zapisima te po potrebi, ako ima još nekih nelogičnosti ili miskoncepcija, zajedno s učenicima dođite do ispravnih zaključaka.

Postupci potpore

Kako bi učenici s teškoćama mogli sudjelovati u tehnici „vruća olovka“, unaprijed im pošaljite poveznicu ili materijal u kojem su sažeta ključna obilježja prokariota. Učenicima s disleksijom, kao i onima koji otežano razumiju jezik, pojasnite naslov aktivnosti. Učenicima s teškoćama osigurajte podršku pri radu na ploči izrađenoj u digitalnom altu Padlet te im skrenite pozornost na jedan stupac koji trebaju ispuniti. Pri raspodjeli u grupe, vodite brigu o ravnomjernoj zastupljenosti učenika s teškoćama i o uparivanju s empatičnim i suradljivim vršnjacima. Učenicima s teškoćama pomognite pri definiranju njihove uloge i sadržaja teksta u igrokazu kako bi to bilo u skladu s njihovim mogućnostima i jakim stranama (npr. učenik koji muca odabire ulogu u kojoj će se dobro osjećati, učenik s deficitom pažnje / hiperaktivnim poremećajem vodi program izlaganja za sve četiri skupine učenika i slično). Učenicima s teškoćama osigurajte pomoć pri odabiru informacija koje su relevantne za popunjavanje trećeg stupca na ploči izrađenoj u digitalnom alatu Padlet.

Za učenike koji žele znati više

Učenike koji žele znati više uputite na istraživanje o biofilmovima. Svoja saznanja neka prikažu u obliku infografike koju će izraditi u digitalnom alatu Canva, a zatim i prezentirati ostalim učenicima u razredu.

Nastavna aktivnost za predmet X

#pro su svuda oko nas

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik objašnjava važnost prokariota za život na Zemlji.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost

Ništa bez diobe

Nakon što s učenicima provedete aktivnosti pod nazivom #pro su svuda oko nas, čitanjem poglavlja Građa bakterijske stanice u e-Škole DOS Biologija 3, Modul 1, Jedinica 1.2. neka se učenici prisjete dijelova koji čine prokariotsku stanicu. Pomoću slike u odlomku raspravite o ulozi svakoga dijela u održavanju homeostaze prokariotske stanice. Zatim ih uputite da pročitaju poglavlje Bakterije i zdravlje čovjeka u e-Škole DOS Biologija 3, Modul 1, Jedinica 1.2. Nakon čitanja podijelite učenike u grupe. Svaka će grupa dobiti pitanje čiju će temu trebati istražiti pomoću dostupnih mrežnih i ostalih izvora te povezati svoja saznanja s pravilnim postupcima u svakodnevnom životu. Pitanja mogu biti ovakva: Zašto se nakon uzimanja antibiotika preporučuje uzimanje probiotika? Koja je svrha pasterizacije mlijeka? Zašto se u procesu proizvodnje pršuta meso mora dobro nasoliti? Koja je razlika između probiotika i prebiotika? Zašto kod nekih virusnih infekcija liječnik ipak propisuje terapiju antibioticima? Neka svaka grupa rezultate svojih istraživanja prikaže u obliku umne mape koju će izraditi u digitalnom alatu PowerPoint paketa Office365. Nakon završetka slijedi prezentacija umnih mapa svake grupe te rasprava kako ne bi došlo do miskoncepcija prilikom usvajanja nastavnog sadržaja.

Postupci potpore

Prilikom rada na poglavlju Građa bakterijske stanice, učenike s oštećenjem vida, učenike s motoričkim teškoćama, kao i učenike s disleksijom usmjerite na mogućnost korištenja postavki inkluzivnog pristupa. Odgovara li pojedinim učenicima s teškoćama da unaprijed dobiju poveznice s kojima će raditi, kako bi bili spremniji, pošaljite im ih prije provedbe aktivnosti. Pri podjeli učenika u grupe vodite brigu o ravnomjernoj zastupljenosti učenika s teškoćama i uparivanju sa suradljivijim učenicima. Pitanja koja će obrađivati učenici s poremećajem iz spektra autizma povežite s njihovim specifičnim interesima kad god je to moguće. Učenicima s disleksijom, kao i svim učenicima koji trebaju više vremena za pretraživanje mrežnih izvora, pripremite poveznice/materijale koje će im pomoći u odgovaranju. Definirajte ulogu učenika s teškoćama u timu kako biste osigurali njegovo aktivno sudjelovanje. Primjerice, učenik s deficitom pažnje / hiperaktivnim poremećajem može izraditi umnu mapu temeljem podataka koje će prikupiti drugi učenici. Pokaže li se potrebnim, osigurajte podršku pri korištenju paketa Office365.

Za učenike koji žele znati više

Učenici koji žele znati više neka istraže prednosti i nedostatke umjetnog i prirodnog gnojiva te na koji bi način mogli izradili kompost u školskom dvorištu. Pomoću infografike koju mogu izraditi u digitalnom alatu po svojem izboru neka prezentiraju svoja saznanja ostalim učenicima u školi.

Nastavna aktivnost za predmet X

Ništa bez diobe

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik uspoređuje otpornost, uspješnost i prisutnost prokariota na Zemlji.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost

Ekstremni #pro

Kako biste potaknuli učeničku znatiželju, projicirajte im fotografije koje ste prethodno preuzeli s mrežnih stranica, a na kojima su prikazane osobe koje se penju na visoke planine poput Mount Everesta, osobe koje rone na dah te osobe koje skaču iz zrakoplova. Upitajte ih zašto te osobe nazivaju ekstremnima. Nakon kratke rasprave uputite učenike na e-Škole DOS Biologija 3, Modul 1, Jedinica 1.2., poglavlje Arheje. Upitajte učenike: Zašto se arheje smatraju ekstremnima odnosno ekstremofilima? Potom ih upitajte: Koja ekstremna staništa naseljavaju arheje? Nakon kratke rasprave podijelite učenike u grupe. Zadatak je za svaku grupu jednak: u digitalnom alatu Pixton trebaju izraditi strip kojim će objasniti ekološku važnost arheja u svakodnevnom životu. Zajedno s učenicima prokomentirajte njihove uratke te pomoću digitalnog alata Tricider odaberite najbolji uradak koji možete objaviti na mrežnim stranicama škole.

Postupci potpore

Osim prikazivanja fotografija, učenicima koji otežano usvajaju nove pojmove, dodatno objasnite značenje pojma ekstreman (što osobito vrijedi za učenike s disleksijom i jezičnim teškoćama). Što se tiče učenika s poremećajem iz spektra autizma, usmjerite se na njegove specifične interese ako ih ima te spomenuti pojam povežite s nekim aspektom njegovih interesa. Učenicima s teškoćama ponudite mogućnost slanja poveznica na sadržaje koji će se obrađivati kako bi se unaprijed upoznali s pojmom arheje ili im nakon proučavanja odlomka Arheje dodatno objasnite sadržaj koristeći se jednostavnim jezikom. Učenicima s teškoćama definirajte ulogu u grupi koja je u skladu s jakim stranama pojedinog učenika. Pripremite predložak sa sličnim stripom koji će olakšati razumijevanje zadatka i očekivanja nastavnika za sve učenike s teškoćama. Pojam ekstremfila također pojasnite jednostavnim jezikom te upitajte učenike s teškoćama je li potrebno dodatno objasniti još koji dio sadržaja.

Za učenike koji žele znati više

Zainteresirani učenici neka pomoću dostupnih mrežnih i ostalih izvora istraže ulogu enzima polimeraze pronađenih u arhejama, koja je promijenila istraživanja u forenzici i molekularnoj biologiji. Rezultate svojih istraživanja neka prikažu u obliku kratkoga videouratka koji mogu izraditi u digitalnom alatu po svojem izboru.

Nastavna aktivnost za predmet X

Ekstremni #pro

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik objašnjava važnost arheja za život na Zemlji.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.