Na početku aktivnosti razgovarajte s učenicima o velikim europskim gradovima. Pitajte ih koje bi gradove željeli posjetiti. Neka prepričaju sve o svojim putovanjima u gradove unutar i izvan Republike Hrvatske: koje su znamenitosti vidjeli, mogu li ih opisati te što ih se najviše dojmilo. Također, neka ispričaju jesu li prije putovanja pogledali na karti kuda će sve putovati, kroz koje će gradove i mjesta prolaziti te kolika je udaljenost toga grada od njihova mjesta stanovanja.
Nakon toga recite da ćete danas „prošetati” do Londona. Pitajte ih što znaju o Londonu, a zatim im predstavite sve znamenitosti toga grada. Postavite upit o udaljenosti do Londona te raspravljajte o tome.
Učenici s nastave geografije poznaju geometrijsko mjerilo karte te računanje zračne udaljenosti između gradova, a sada će primijeniti to znanje. Naime, učenici izračunavaju udaljenost od trenutne lokacije do Londona služeći se mjerilom karte. Nakon izračunavanja na poveznici udaljenosti.com pronalaze točnu udaljenost te ih uspoređuju.
Poslije toga se vratite na prezentaciju o znamenitostima u Londonu. Pronađite njihove lokacije na mrežnim stranicama i neka učenici izračunaju zračne udaljenosti između nekih znamenitosti u Londonu. Nakon što izračunaju i udaljenosti znamenitosti u svojemu gradu, neka dobivene udaljenosti usporede s onima u Londonu. Raspravite o veličinama Londona i gradova u kojima učenici žive.
Pri prilagodbi scenarija važno je imati na umu da su učenici s teškoćama u razvoju i učenici sa specifičnim teškoćama učenja heterogena skupina i da je odabir prilagodbi potrebno temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (jakim i slabim stranama, specifičnim interesima i sl.) te na obilježjima teškoće koju ima. Preporučuje se učenika s teškoćom premjestiti u prednju klupu u razredu kako bi ga se moglo pratiti i pružiti mu dodatnu uputu ili pomoć pri obavljanju zadatka.
Tijekom uvodnog razgovora nemojte isticati učenika s teškoćom ako je pogriješio. Nakon razgovora omogućite mu odgovore na pitanja koja su se postavljala.
Učenici s diskalkulijom često imaju problema s procjenom, zato je vrlo važno dati im planove i osnaživati ih da ih rabe. Ako im je zahtjevno dati procjenu udaljenosti, možete ih ohrabriti da govore o znamenitostima ako su s njima upoznati. Prema potrebi možete predočiti primjer izračuna udaljenosti prema kojem učenici mogu izračunati neku drugu udaljenost. Za učenike s izraženim teškoćama u računanju možete dati primjer s manjom udaljenosti između dvaju gradova kako bi brojevi bili manji.
Učenici s poremećajem iz spektra autizma nerijetko imaju specifična znanja i interese. Ako učenik ima puno znanja o glavnim gradovima država ili o Londonu i znamenitostima, potaknite ga da vršnjacima iznese zanimljivosti.
Dodatne informacije možete potražiti na poveznicama:
Hrvatska udruga za disleksiju – savjeti učiteljima
Informativni letak o razvojnome jezičnom poremećaju
Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama
Smjernice MZO-a za rad s učenicima s teškoćama.
Na početku razgovarajte s učenicima o njihovim izvannastavnim i izvanškolskim aktivnostima te o dnevnim aktivnostima općenito. Pitajte ih jesu li kad razmišljali o tome koliko koraka učine svaki dan. Dajte im vremena da u razgovoru u parovima procjenjuju koliko koraka na dan učine te koliko je to metara svaki dan. Nakon procjena zapisuju te podatke tablično, a tablicu izrađuju prema vlastitom izboru. Zatim ih uputite da na svojim mobilnim uređajima instaliraju alat Pedometar, koji će brojiti njihove korake. Te će podatke svaki dan bilježiti i zapisivati u tablicu. Nakon tjedan dana, svaki će učenik zbrojiti koliku je udaljenost prošao.
Tada učenike uputite na e-Škole DOS Matematika 6, Modul 5, Jedinica 5.4 te će u parovima analizirati sve riješene primjere. S pomoću tih primjera trebaju izračunati postotak od ukupne udaljenosti do Londona. Učenici će izračunati svatko za sebe i na kraju za sve učenike zajedno. Na taj način mogu izračunati koliko dana hoda im je potrebno do Londona.
Pri svrstavanju učenika u parove pripazite s kim ćete smjestiti učenika s teškoćama. Učenika s poremećajem iz spektra autizma smjestite u paru s učenikom koji će biti u skladu s njegovim rutinama kako ne bi bio uznemiren. Obavezno mu prije najavite rad u paru s pomoću natuknica ili vizualne potpore.
Učenici s teškoćama, primjerice diskalkulija i disleksija, mogu imati teškoće u očitavanju tabličnih prikaza, a samim time i izradi tablica. Provjerite s učenikom s teškoćama kako se snalazi u tablici i prema potrebi objasnite ono što se od njega traži. Možete dopustiti rad u paru s vršnjakom iz klupe ili omogućiti izrađenu tablicu koju će kopirati, ali ukrasiti prema svojem izboru. Učenike s deficitom pažnje podsjećajte da svaki dan zapisuju broj koraka u tablicu.
Još jedanput s učenicima komentirajte izračune s prethodne aktivnosti. Potaknite raspravu o tome koliko bi nam vremena bilo potrebno da dođemo pješice u London te bismo li i na koji način fizički izdržali to putovanje.
Zatim uputite učenike na e-Škole DOS Matematika 6, Modul 6, Jedinica 6.4 gdje će u svim primjerima proučiti na koji se sve način podatci mogu prikazati. Razgovarajte s njim o tome gdje su sve vidjeli prikaze podataka te jesu li kad proučavali neku tablicu ili dijagram. Nakon toga učenici sve podatke koje su prikupili i prikazali tablično prikazuju linijskim i stupčastim dijagramom frekvencija. Sve što izrade prikazat će u prezentaciji u PowerPointu.
Ponovno učenici s teškoćama kao što su diskalkulija i disleksija mogu, osim teškoća u očitavanju tabličnih prikaza, imati i teškoće u očitavanju grafova i dijagrama. Zato je ponovno važno provjeriti kako se učenici s teškoćama snalaze u ovoj aktivnosti i ponovno možete dopustiti rad u paru s učenikom iz klupe.
Tijekom razredne rasprave nemojte isticati učenika s teškoćom ako je pogriješio. Nakon rasprave omogućite mu odgovore na pitanja koja su se postavljala u raspravi.
Učenicima s diskalkulijom, učenicima s poremećajem pažnje / poremećajem hiperaktivnosti, učenicima s intelektualnim teškoćama te učenicima s poremećajem iz spektra autizma pripremite riješen primjer zadatka s jasno objašnjenim koracima, preporučuje se uporaba boja. Dopustite im da se primjerom koriste u samostalnom rješavanju zadataka. Uz to, za učenike s teškoćama predvidite dulje vrijeme za rješavanje zadataka.
Provjeravajte snalaze li se učenici s teškoćama u spomenutim alatima. Prema potrebi, osigurajte i pisane upute sa slikovnim prikazima radi lakšeg upotrebe alata (npr. za izradu tablica).
Učenike koji žele znati više podijelite u timove. Zadajte im da izrade videosadržaj s pomoću digitalnog alata Kizoa upotrebljavajući prikupljene podatke i znamenitosti Londona.
Udaljenost (n. d.). Preuzeto s Udaljenosti (18. 10. 2022.)
Pedometer (n. d.). Preuzeto s Pedometar (19. 10. 2022.)
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.