U uvodnom dijelu sata kratko provjerite predznanje učenika tako da ih pitanjima podsjetite na globalne tektonike ploča i načine na koje se litosferne ploče kreću. Prozovite nekoliko učenika pred ploču da uz pomoć geografske karte svijeta pokažu primjere podvlačenja, smicanja i razmicanja litosfernih ploča. Ponovite s učenicima najveće litosferne ploče te ih pitajte da uz pomoć svojih školskih atlasa uoče što primjećuju na granicama pojedinih litosfernih ploča i kod određenog tipa kretanja litosfernih ploča. Potom ih podsjetite kako su neke litosferne ploče građene od kontinentske, a neke od oceanske kore. Potom podijelite učenicima školske tablete te ih uputite da na poveznici pročitaju tekst o povijesti zarona u prostranstvo najdublje točke na svijetu (Challenger Deep u Marijanskom jarku) kao i zanimljivostima toga prostora. Neka na geografskoj karti svijeta pokažu Marijanski jarak, kao i još nekoliko primjera istog reljefnog oblika. Potom neka uz pomoć udžbenika prouče značajke aktivnih i pasivnih kontinentskih rubova. Zatim učenike podijelite u parove te ih uputite da uz pomoć udžbenika i dodatnih digitalnih sadržaja koji dolaze uz udžbenik (npr. e-sfera) na tabletima istraže različite reljefne oblike u podmorju te ih grupiraju u one koji su karakteristični za aktivne, kao i pasivne kontinentske rubove na način da isto zabilježe u tablici kreiranoj u alatu Microsoft Word sustava Office 365. Učenike kratko uputite u korištenje digitalnim alatom Padlet te im napomenite da se u alat prijave sa svojim Google računom. Parovi će svoje izrađene tablice i zapažanja podijeliti na zajedničku ploču Padlet, koju je nastavnik prethodno kreirao te će usmeno prokomentirati zabilježeno.
Učenici s teškoćama u razvoju heterogena su skupina, a odabir prilagodbi treba odgovarati potrebama i mogućnostima svakog učenika. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa školskim stručnim suradnikom (psihologom, logopedom ili edukacijskim rehabilitatorom) i samim učenikom s teškoćama.
Pri istraživanju zadanih mrežnih stranica koje ne omogućavaju inkluzivni pristup (promjena fonta, kontrasta, svjetline i slično), osigurajte učeniku s teškoćama mogućnost vršnjačke potpore.
Na geografskoj karti svijeta dodatno vizualno istaknite i ponovite ključne pojmove učeniku s teškoćama.
Koristite se konkretnim primjerima pri objašnjavanju akcija podvlačenja, smicanja i razmicanja litosfernih ploča kako biste usmjerili pažnju učenika s teškoćama.
Poželjno je da učenik s teškoćama bude u paru s učenikom s kojim se inače druži i koji će mu pružiti vršnjačku potporu prema potrebi.
Provjerite s učenikom razumije li kako se upotrebljava zadani alat Padlet. Ako je potrebno, pokažite mu po koracima odnosno pružite mu podršku dok samostalno ne ovlada upotrebom spomenutog alata te pripremite pisane i/ili slikovne upute kao podsjetnik za rad u alatu. Osigurajte dovoljno vremena za rad i ozračje u kojem će učenik s teškoćama biti aktivan sudionik pri izvođenju zadataka.
Provjerite s učenikom s teškoćama je li mu potrebna podrška pri istraživanju zadatka u udžbeniku.
Nemojte ustrajati u tome da učenik s teškoćama komentira usmeno izrađene tablice i zapažanja vezana uz zadatak ako on sam ne izrazi želju.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama i priručniku Smjernice za rad s učenicima s teškoćama te na mrežnoj stranici Hrvatske udruge za disleksiju u rubrici Kako pomoći − savjeti učiteljima.
Uputite učenike da uz pomoć alata NatGeo MapMaker izrade tematsku kartu na kojoj će prikazati najveće dubine svakog od svjetskih oceana, a pronaći će ih služeći se svojim pametnim mobitelima na dodatnim digitalnim sadržajima. Podsjetite učenike koje sve elemente treba imati geografska karta. Svoje uratke neka podijele na društvenoj mreži MS Teams.
Učenike podijelite u šest grupa s podjednakim brojem učenika. Uz pomoć udžbenika učenici će razlikovati različite reljefne oblike i dijelove podmorja. Svaka grupa izabrat će jedan dio podmorja. Učenici će birati između šelfa, kontinentalne padine, kontinentalnog podnožja, dubokomorskog jarka, srednjooceanskog hrpta i abisalne ravnice. Učenici će u grupama istražiti i opisati nastanak pojedinog izabranog dijela podmorja. Učenike kratko uputite u korištenje digitalnim alatom Canva. Grupe izrađuju poster u digitalnom alatu Canva o dijelovima podmorja te predstavljaju njihove osnovne značajke, dubine, konkretne primjere iz svijeta, gospodarsko značenje (ako postoji) te pripada li aktivnom ili pasivnom kontinentskom rubu. Uputite učenike da slike koje će staviti na poster preuzmu s besplatnog alata za preuzimanje slika Pixabay. Nakon izrade postera predstavnik grupe će ostalim učenicima usmeno prezentirati rad u digitalnom alatu Canva.
Učenici s teškoćama u razvoju heterogena su skupina, a odabir prilagodbi treba odgovarati potrebama i mogućnostima svakog učenika. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa školskim stručnim suradnikom (psihologom, logopedom ili edukacijskim rehabilitatorom) i samim učenikom s teškoćama.
Učenika s teškoćama uključite u grupu učenika koji mu mogu prema potrebi pružiti podršku i koja će djelovati poticajno na njega. Možete rasporediti zadatke u grupi ovisno o jakim stranama učenika.
Provjerite s učenikom razumije li kako se upotrebljavaju zadani alati Canva i Pixabay. Ako je potrebno, pokažite mu po koracima odnosno pružite mu podršku dok samostalno ne ovlada upotrebom spomenutog alata te pripremite pisane i/ili slikovne upute kao podsjetnik za rad u alatima.
Učeniku s oštećenjem vida osigurajte podršku učenika iz razreda koji će mu opisati slike koje grupa želi staviti na plakat. Osigurajte dovoljno vremena za rad i ozračje u kojem će učenik s teškoćama biti aktivan sudionik pri izvođenju zadataka izrade plakata.
Ako je učeniku s teškoćama izazovan javni nastup zbog prirode njegovih teškoća, nemojte ustrajati u javnom izlaganju ako učenik ne izrazi želju za izlaganjem. Možete također omogućiti učeniku s teškoćama da izlaže rad u paru, a ne pojedinačno kako je predviđeno u aktivnosti.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama i priručniku Smjernice za rad s učenicima s teškoćama te na mrežnoj stranici Hrvatske udruge za disleksiju u rubrici Kako pomoći − savjeti učiteljima.
S učenicima pokrenite raspravu o sve većem iskorištavanju prirodnih resursa i na kopnu i u moru. Uputite učenike da uz pomoć dodatnih digitalnih sadržaja istraže o velikim havarijama u kontinentskim plićacima. Učenici mogu istraživati o nasukavanju naftnog tankera Exxon Valdez, eksploziji naftne platforme Deepwater Horizon ili eksploziji naftne platforme Ixtoc I. Neka o izabranoj temi naprave prezentaciju u alatu PowerPoint sustava Office 365 te je prezentiraju ostatku razreda.
Učenike podijelite u šest grupa s podjednakim brojem učenika. Potom ih kratko uputite u korištenje digitalnim alatom MindMeister. Grupama podijelite prijenosna računala. Neka u tom digitalnom alatu izrade mentalnu mapu o jednom izabranom dijelu podmorja, a potom je učitaju u digitalni alat ThingLink gdje će dodati dodatne multimedijalne sadržaje koji prikazuju nastanak tih reljefnih oblika (videosadržaj, gif, animaciju). Napomenite učenicima da se na alatu Thinglink mogu registrirati klasičnim putem unosom potrebnih podataka: e-adrese, zaporke ili povezivanjem s korisničkim računom na društvenim mrežama Google, Twitter ili Facebook. Nastavnik će unaprijed kreirati grupu u navedenom digitalnom alatu. Učenici će međusobno glasovati za najbolji uradak koji će se potom objaviti na školskoj mrežnoj stranici.
Učenici s teškoćama u razvoju heterogena su skupina, a odabir prilagodbi treba odgovarati potrebama i mogućnostima svakog učenika. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa školskim stručnim suradnikom (psihologom, logopedom ili edukacijskim rehabilitatorom) i samim učenikom s teškoćama.
Učeniku s teškoćama unaprijed pripremite primjer mentalne mape i uputite ga u zadatak kako bi bio što spremniji za grupni rad.
Učenika s teškoćama uključite u grupu učenika koji mu mogu prema potrebi rado pružiti podršku.
Provjerite s učenikom razumije li kako se upotrebljavaju zadani alati MindMeister i Thinglink. Ako je potrebno, pokažite mu po koracima odnosno pružite mu podršku dok samostalno ne ovlada upotrebom spomenutih alata te pripremite pisane i/ili slikovne upute kao podsjetnik za rad u alatima. Pisane upute trebaju biti prilagođene učenikovim potrebama (uvećan font, Arial veličine barem 14 pt, prored između riječi i redova, jasne slike dobrog kontrasta).
Pri korištenju višemedijskih sadržaja koji prikazuju nastanak reljefnih oblika osigurajte učeniku s oštećenjem vida vršnjačku podršku učenika iz razreda koji će mu opisivati vizualne informacije.
Osigurajte dovoljno vremena za rad i ozračje u kojem će učenik s teškoćama biti aktivan sudionik pri izvođenju zadataka.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama i priručniku Smjernice za rad s učenicima s teškoćama te na mrežnoj stranici Hrvatske udruge za disleksiju u rubrici Kako pomoći − savjeti učiteljima.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.