Pokrenite s učenicima razgovor o različitim društvenim grupama kojima pripadaju. Pitajte ih jesu li aktivni u nekim izvanškolskim aktivnostima, s kojim osobama najviše vole provoditi slobodno vrijeme, kome se mogu povjeriti kada ih nešto zabrinjava. Učenici u digitalnom alatu Mentimeter, odabirući opciju oblak riječi, upisuju sve društvene grupe kojima pripadaju. Prokomentirajte s njima rezultate i povedite kratku raspravu o tome koliko su im pojedine društvene grupe važne u svakodnevnom životu. Potaknite ih da opišu vrijednosti i norme pojedinih grupa kojima pripadaju. Upitajte ih koliko im znači pripadnost određenoj grupi i kako ona utječe na njihov identitet i životni stil. Nakon toga učenici zaključuju koja su obilježja primarnih, a koja sekundarnih grupa te na temelju toga razvrstavaju grupe koje su naveli.
Nakon što ukratko opišu grupe kojima pripadaju, učenici u parovima skiciraju sociogram koji predstavlja njihove društvene mreže. Društvena mreža sadržava različite formalne i neformalne grupe kojima učenik pripada i sve odnose koji su mu važni, uključujući jake i slabe veze (npr. obitelj i rodbina, prijatelji, kolege iz razreda, različite grupe vršnjaka). Za skiciranje društvene mreže učenici se mogu koristiti alatom za izradu mentalnih mapa Mindmeister. Učenici u parovima međusobno uspoređuju sociograme i zaključuju o tipovima odnosa koji su u njima zastupljeni.
Postavljajući im sljedeća pitanja, u nastavku sata potaknite raspravu o važnosti različitih tipova društvenih odnosa i izvora podrške: Kako pripadanje različitim društvenim grupama utječe na osobni i društveni identitet? Koliko podrške dobivaju od različitih grupa kojima pripadaju? Jesu li napustili određene društvene grupe u kojima su prije sudjelovali i zašto? U kojim su im situacijama osobito važne jake veze (npr. obitelj, najbolji prijatelji), a u kojima slabe veze (npr. poznanici)? U kakvom su odnosu virtualne i stvarne društvene mreže?
U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i obilježjima same teškoće.
Pomoću alata MS Word učeniku s teškoćama unaprijed pripremite karticu sa sažetim objašnjenjem novih ključnih pojmova u pisanom i slikovnom prikazu (društvena grupa, primarne i sekundarne grupe, formalne i neformalne grupe).
U razgovoru s učenicima s teškoćama u razvoju poželjno je navoditi primjere iz njihova svakodnevnog života kako bi se koncepti društvenih grupa približili njihovu iskustvu.
Prilagodite broj društvenih grupa koje učenici trebaju opisati kako bi se smanjio broj zadataka koje učenici moraju obaviti.
Učenici se mogu koristiti jednostavnijim alatima za izradu mentalnih mapa, poput papira i olovke, kako bi im se olakšala vizualizacija društvene mreže.
Ponudite učenicima popis društvenih grupa koje trebaju uključiti u svoje sociograme kako bi se smanjio broj zahtijevanih odluka.
Osigurajte učenicima dodatno vrijeme za završetak aktivnosti.
Ako je potrebno, omogućite učenicima da rade u manjim grupama ili individualno, kako bi se lakše usredotočili i bolje razumjeli zadatke.
Koristite se strukturiranim pristupom, poput postavljanja pitanja ili davanja uputa u jasnim, jednostavnim rečenicama. Pomoću alata MS Word izradite pisana pitanja za vođenje razgovora i osigurajte učeniku dovoljno vremena da razmisli o odgovorima.
Omogućite učenicima da izraze svoje ideje na različite načine, primjerice crtežom ili kratkim pisanim odgovorima.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.
Učenici koji žele znati više mogu na temelju iskustva sa sata izraditi digitalnu prezentaciju s temom Društvene grupe i identiteti mladih. U prezentaciji se treba izložiti važnost različitih tipova društvenih odnosa i grupa u formiranju individualnih i kolektivnih identiteta mladih. Učenici se za izradu prezentacija mogu koristiti nekim digitalnim alatom, npr. alatom Prezi.
Pokrenite s učenicima razgovor o različitim društvenim kategorijama i skupinama u hrvatskom društvu koje se razlikuju s obzirom na količinu društvene moći koju posjeduju. Dopustite im da nabroje nacionalne manjine te druge manjinske i ranjive skupine u društvu. Postavite im sljedeća pitanja: Postoje li u hrvatskom društvu diskriminirane skupine? Mogu li se određene skupine opisati kao povlaštene i zašto? Upitajte učenike mogu li prepoznati mehanizme diskriminacije i društvenog zatvaranja u vlastitom okružju.
Nakon rasprave pokažite učenicima videoprilog. Nakon što pogledaju videoprilog, povedite s učenicima raspravu o suvremenim primjerima stereotipa i predrasuda kojima su izložene različite društvene skupine u Hrvatskoj.
Podijelite učenike u nekoliko grupa s podjednakim brojem učenika. Potom neka svaka grupa odabere po jednu društvenu skupinu koja je izložena stereotipima i predrasudama u Hrvatskoj (npr. na temelju etničkih, rasnih ili religijskih obilježja). Uputite ih da u alatu Mentimeter, odabirući obrazac oblak riječi, zapišu sve stereotipe i/ili predrasude o društvenoj skupini koju su odabrali. Prokomentirajte rezultate s učenicima te ih međusobno usporedite. Potaknite raspravu o stvarnim uzrocima društvenih stereotipa i predrasuda te o mogućim načinima njihova prevladavanja. Učenici mogu nastaviti s radom u grupama, pri čemu će svaka grupa osmisliti nekoliko prijedloga za promicanje društvene tolerancije i/ili suzbijanje diskriminacije. Odgovore mogu bilježiti u digitalnoj bilježnici pohranjenoj na servisu OneDrive. Neka predstavnik svake grupe ukratko izloži prijedloge.
U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i obilježjima same teškoće.
Kada govorite o društvenim kategorijama i skupinama, upotrebljavajte jednostavne i jasne riječi te navodite primjere koje učenici mogu razumjeti.
Uključite vizualna pomagala, poput slika ili ilustracija, koja pomažu u razumijevanju tema o kojima se raspravlja.
Postavite jednostavna pitanja koja neće zbuniti učenike te se pobrinite da svi dobiju priliku sudjelovati u raspravi. Možete se koristiti tehnikama poput kružnog razgovora ili dijeljenja odgovora u manjim grupama kako bi se svi osjećali uključenima.
Ako učenici imaju poteškoće u razumijevanju diskriminacije i društvenog zatvaranja, možda će biti korisno uključiti dodatne primjere ili objašnjenja.
Uzmite u obzir različite kulturalne pozadine učenika i prilagodite raspravu kako bi se uzela u obzir različita iskustva i perspektive.
Potaknite učenike da upotrebljavaju različite načine izražavanja i komunikacije. Na primjer, dopustite im da se koriste crtežima, slikama ili fotografijama kako bi predstavili svoje ideje i prijedloge.
Pružite podršku učenicima u skupinama tako da ih organizirate u manje grupe, koje će im omogućiti da se bolje usredotoče i da se uključe u diskusiju.
Koristite se alatima koji će učenicima olakšati sudjelovanje u aktivnosti. Na primjer, alat Mentimeter jednostavan je za korištenje i omogućuje učenicima da sudjeluju u aktivnosti u stvarnom vremenu.
Pružite dodatne resurse i informacije učenicima koji se bore s razumijevanjem određenih koncepata i tema. Možete upotrebljavati videozapise, slike ili druga vizualna pomagala kako biste im olakšali razumijevanje.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.
Učenici koji žele znati više mogu istražiti zastupljenost različitih nacionalnih manjina u svom mjestu, gradu ili županiji. Pritom se mogu poslužiti informacijama koje su dostupne na stranicama Državnog zavoda za statistiku i portala Nacionalnemanjine.hr. Na temelju prikupljenih informacija učenici mogu izraditi prezentaciju u alatu kao što je H5P, koju će prikazati drugim učenicima u školi, primjerice povodom obilježavanja posebnih blagdana koje slave pojedine nacionalne manjine ili povodom Međunarodnoga dana kulturne raznolikosti, koji se obilježava 21. svibnja.
Učenici gledaju dokumentarni film Sindrom 17. Nakon toga u malim grupama određuju kriterije prema kojima bi provjerili autentičnost sadržaja. Neka dogovorene kriterije podijele u razrednoj grupi na platformi MS Teams. S obzirom na predložene kriterije, neka svaka grupa argumentira je li sadržaj filma istinit ili lažan. Nastavnik objašnjava da se radi o lažnom sadržaju koji je izrađen u svrhu poučavanja. Traži od učenika da u istim grupama sagledaju posljedice koje bi pregledani sadržaj mogao izazvati ako bi zaključili da se radi o istini.
Nakon uvodne analize i rasprave, nastavnik potiče učenike na razmišljanje o utjecaju glasina kao raspršenog (divergirajućeg) kolektivnog ponašanja na izgradnju individualnog identiteta. Učenici u alatu RealtimeBoard dijele popis negativnih posljedica koje glasina može imati na samopercepciju pojedinca odnosno povezuju difamaciju s konceptom „zrcalnog ja“. Učenici predlažu načine (samo)pomoći u navedenim situacijama. Nastavnik upućuje učenike na mrežne stranice UNICEF Hrvatska odnosno na dodatno istraživanje podrške mentalnom zdravlju.
Učenici s teškoćama u razvoju mogu lakše pratiti i razumjeti temu ako upotrebljavate vizualna pomagala, poput grafikona, slika ili videozapisa. Možete upotrijebiti jednostavne slike koje prikazuju primjere glasina i njihove posljedice. Također, pružite dodatnu podršku učeniku s teškoćama u razvoju tako što ćete postavljati dodatna pitanja ili raditi s manjim grupama učenika.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.
Neka učenici dodatno istraže koncept samoispunjavajućeg proročanstva, odnosno neka istraže kako glasina može utjecati na percepciju različitih društvenih skupina, ali i na izbor vlastitih ponašanja u odnosu na druge ljude. Neka učenici istraže konkretne povijesne primjere u kojima je pogrešna percepcija utjecala na stereotipizaciju i diskriminaciju različitih društvenih skupina ili pojedinaca.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.