Potaknite učenike da istraže lokalne uspješne poduzetnike u području sporta. Podijelite ih u nekoliko skupina, a zadatak je svake skupine da istraže fitness-centre i prikupe što je moguće više podataka o njihovu poslovanju. Povedite razgovor o prikupljenim podacima te ih priupitajte: Što bi za vas značio jedan uspješan "poduzetnik u sportu"? Koje bi karakteristike trebao imati kako bi se uspješno prezentirao na tržištu rada? Uputite ih da istraže pojmove 'tržište rada' i 'poduzetnička ideja'. Napravite brainstorming. Svi učenici pristupaju izradi poduzetničke ideje i planiranju rekreativnih sportskih aktivnosti koje bi mogli ponuditi u vlastitom fitness-centru. Metodom brainstorminga učenici si međusobno pomažu u procesu generiranja novih ideja i rješenja u poslovnom procesu. Od same poslovne ideje, motiva za pokretanjem vlastitog fitness-centra, proizvoda i usluga, analize okruženja, investicije u nabavku potrebnih rekvizita (bučice, girje, pilates-lopte...), strukture fiksnih troškova, zaposlenja kineziologa itd. Pritom se vode i istraživanjem bitnih stavki: tko bi bio ključni partner pri otvaranju fitness-centra, kojim aktivnostima mogu privući osobe da se bave tjelesnom aktivnošću, kakvim resursima raspolažu, kako bi što bolje ponudili paket proizvoda i usluga pojedinom segmentu osoba, kakva je struktura troškova itd. Učenicima zadajte za istraživanje koje još poduzetničke pothvate (osim fitness-centra) mogu realizirati te, isto tako, mogu osmisliti neke nove inovativne sportske usluge poput fitness-centra za osobe s posebnim potrebama ili dječjeg sportskog centra. Za takav novi poduzetnički pothvat neka analiziraju, kao ranije, potrebne rekvizite, troškove, tržište i sl. Uputite ih da istraže i koje se sve vrste tjelesne aktivnosti mogu provoditi u fitness-centrima. Aktivnosti u njihovu fitness-centru sastojale bi se od, primjerice, različitih varijanti kružnog treninga (npr. aerobnog i anaerobnog tipa).
Učenike podijelite u četiri skupine. Svaka skupina osmišljava kružni trening te ga tijekom nastavnog sata provodi. Odabiru i dodatne vježbe koje se provode na mjesečnoj bazi i za koje smatraju da će doprinijeti poboljšanju, kako njihove, tako i tjelesne spremnosti osoba s kojima bi se tjelesna aktivnost provodila.
Sve prikupljene podatke, rezultate istraživanja te ideje učenici prikazuju u nekom od digitalnih alata, npr. Adobe Spark, od trenutka kako i kada je nastala ideja za vlastiti fitness-centar do realizacije i primjene kružnih treninga.
U pripremi nastavnog sata s učenicima putem primjera porazgovarajte o pokazateljima uspješnih poduzetnika na području sporta, što im može pomoći u kasnijem razgovoru o njihovu viđenju uspješnog poduzetnika (pogodno za sve učenike, posebno za učenike sa PSA-om).
Pojasnite s učenicima pojam fitness-centra i načine prikupljanja podataka o njihovu postojanju na lokalitetu, za što im možete prirediti tablicu s podacima koje bi bilo interesantno prikupiti (uputno za učenike s ADHD-om i PSA-om). Učeniku s oštećenjima vida i motoričkim oštećenjima, oštećenjima sluha i govora osigurajte rad u paru s jasno određenim ulogama (tko će istražiti lokalitet, tko će prikupljati podatke čitanjem, tko zapisivati, tko postavljati pitanja i slično).
Uputite učenike u moguće načine istraživanja pojmova kao što su 'tržište rada', 'poduzetnička ideja' i slično preporukom određenih poveznica, članaka ili časopisa (korisno za sve učenike, posebno za učenike s ADHD-om, PSA-om, oštećenjima vida ili teškoćama čitanja).
Za razradu poduzetničke ideje o pokretanju vlastitog fitness-centra, učenicima možete ponuditi shemu s istaknutim glavnim postavkama unutar koje će razrađivati potrebne sastavnice (pogodno za učenike s ADHD-om i PSA-om). Sve ključne pojmove koje učenici trebaju uzeti u obzir potrebno je s njima pojasniti, kao, primjerice, analizu okruženja, značenje fiksnih troškova i sl.
U inkluzivnom duhu uputite učenike da u razradi svoje ideje uzmu u obzir moguća ograničenja nekih korisnika, kao što su motorička oštećenja ili oštećenja vida, kako bi njihov fitness-centar bio pogodan i za prijem takvih osoba.
Učenici samostalno na osnovi prikupljenih informacija izrađuju poster u digitalnom alatu Canva s opisom vježbi koje bi primijenili u svom fitness-centru. U posteru navode naziv mišića i utjecaj vježbi istezanja.
Učenike podijelite u šest grupa. Svakoj grupi učenika dodijelite jednu živuću osobu s naših prostora koja se bavi dizajnom i ima svoju marku. Odaberite osobe koje su samoodržive na način da im je primaran izvor financiranja dizajnerska djelatnost kroz koju se prezentiraju. Primjere dobre prakse iz područja produkt-dizajna potražite posjećivanjem internetske stranice Hrvatskog dizajnerskog društva.
Uputite grupe da istraže djelatnost dobivene osobe, a, ukoliko mogu, neka s njom stupe u kontakt te obave intervju. U njemu neka se fokusiraju na istraživanje karakteristika poduzetnika i proizvoda, identificiranje makrookruženja i konkurencije kod slične djelatnosti, plasman i cijene proizvoda, etično djelovanje poduzeća, planove za budućnost te mogućnosti financiranja, istražujući tako pogled na svijet kroz djelatnost osobe. Ukoliko ne mogu stupiti u kontakt, uputite učenike da putem interneta saznaju prethodno navedene informacije u što većem opsegu. Ukoliko je moguće, uputite učenike da posjete radni prostor (atelje) osobe koju istražuju i fotografijama ga dokumentiraju, kao i ambijent u kojem djelatnost nastaje. Neka svoja istraživanja predstave u alatu PowerPoint i prezentiraju ih ostalim grupama. Povedite razgovor o obrtu, kvalitetama ručno izrađenih proizvoda i proizvoda izrađenih u malim serijama, prednostima kupnje domaćih proizvoda koji su zanimljivo oblikovani, pakiranju proizvoda i priči koja iza njih stoji. Putem razgovora usporedite vrijednost posjedovanja rijetkog, dobro dizajniranog proizvoda, naspram trendova koji se velikom brzinom izmjenjuju na globalnoj razini i proizvoda velikih poduzeća koji su često lošije kvalitete.
Zatim uputite grupe da samostalno oblikuju ideju i proizvod na temu Pogled na svijet prema djelatnosti kojom se bavi osoba koju su istraživali. Nakon oblikovane ideje, uputite ih da izvedu prototip svoje ideje i ponovno stupe u kontakt s osobom koja se bavi tom djelatnošću. Uputite učenike da toj osobi prezentiraju svoju ideju te ju zamole za savjet oko razvoja marke, mogućnosti financiranja, određivanja cijene proizvoda, plasmana proizvoda na tržište i daljnjih mogućnosti razvoja proizvoda u budućnosti.
Nakon konzultacija i savjetovanja o njihovoj ideji i proizvodu, uputite učenike da dodatno definiraju svoj proizvod i ideju, osmisle način prezentacije proizvoda, naziv i slično. Neka učenici predstave svoju ideju i proizvod putem plakata koji će izraditi u alatu Canva. U školi održite predstavljanje učeničkih ideja i proizvoda. Zamolite osoblje škole te ostale učenike da glasanjem u alatu Google obrasci odaberu najbolju ideju i proizvod. Takav proizvod može postati i suvenir škole. Potaknite učenike da u suradnji sa školom prezentiraju i šire izvan škole svoj proizvod (osobito ako škola ima vlastitu zadrugu ili sajam) ili putem internetskih stranica škole.
Unutar podijeljenih grupa možete formirati parove u kojima će učenik s teškoćom raditi s vršnjakom. Dodijelite im uloge prema njihovim mogućnostima i interesu (posebno važno za učenike s oštećenjima vida, motoričkim oštećenjima i PSA-om). U pripremi intervjua potrebno je ispitati razumijevanje svih pojmova koji će biti u njemu zastupljeni (važno za učenike s jezično-govornim teškoćama i PSA-om). Poželjno je da učenici prema interesu odaberu pojedino područje za koje će razraditi pitanja za intervju. Ukoliko nemaju dovoljno iskustva u pisanju intervjua, potrebno im je objasniti kako se vodi uspješan intervju. Korisno je da prije provođenja intervjua igrom uloga demonstriraju njegovo provođenje (posebno korisno za učenike s ADHD-om, PSA-om ili oštećenjima govora, ukoliko su spremni sudjelovati u intervjuu).
Za pretraživanje podataka na internetu, učenicima možete ponuditi konkretne poveznice, što će biti od pomoći učenicima s ADHD-om, PSA-om i teškoćama čitanja. Ukoliko učenici dogovore posjet ateljeu, osigurajte učenicima s oštećenjima vida mogućnost da im vršnjaci opišu prostor, a za učenike s motoričkim oštećenjima potrebno je istražiti dostupnost ateljeu.
Učenicima s oštećenjima vida po potrebi omogućite potrebne opise pri izradi PowerPoint prezentacije.
Pri oblikovanju ideja za vlastiti proizvod, uzmite u obzir ideje koje su pogodne za oblikovanje proizvoda učenika s oštećenjima vida ili motoričkim oštećenjima ukoliko ih imate u razredu, čijem osmišljavanju oni sami mogu doprinijeti.
Prije razvoja vlastite ideje u kontaktu s određenim dizajnerom, poželjno je da učenici dogovore tko će postavljati pitanja i zapisivati važne informacije vezane uz pojedino područje (primjerice, razvoj marke, mogućnost financiranja i sl.), što je posebno važno za pripremu učenika s jezično-govornim oštećenjima, PSA-om, ADHD-om i smetnjama u ponašanju.
Ukoliko učenici nemaju iskustva u upotrebi alata Canva, demonstrirajte im po koracima način upotrebe i provjerite razumijevanje.
Prikažite učenicima TED razgovor Tima Browna naziva “Designers - think big” (do 05:10 min; u postavkama namjestite titlove za hrvatski jezik). Upoznajte ih s metodom “design thinking” i njezinim koracima te ih uputite da promisle jesu li već unaprijed spontano implementirali te korake pri dizajniranju svojih proizvoda. Potaknite razgovor o najvećim izazovima i problemima s kojima se čovječanstvo danas susreće na globalnoj razini, a razgovor povežite i s konzumerizmom, održivim razvojem i ekologijom kao aktualnim temama o kojima pri produkciji proizvoda treba razmišljati.
Povedite razgovor s učenicima o ključnim pojmovima: razvoj karijere, konkurentnost, tržište rada i e-portfolio. U alatu Mentimeter postavite u opciji (open ended) zadatak da učenici objasne navedene pojmove. Analizirajte njihove odgovore. Navedene pojmove objasnite učenicima, ali i osvijestite im koji faktori utječu na razvoj profesionalnog puta. Važne pojedinosti zabilježite na papiru većeg formata. Organizirajte videokonferenciju sa stručnjakom iz PISAK-a ili vama najbliže poduzetničke potporne institucije, kako bi vam pomogao u edukaciji učenika o istaknutim ključnim pojmovima. Zamolite učenike da promisle o zanimanju u kojem se vide za pet godina. Pritom poticajnim pitanjima usmjeravajte učenike prema osvještavanju vlastitih interesa u kontekstu odabira smjera razvoja karijere. Pitajte ih zanima li ih u tom pogledu arhitektura, šumarstvo, medicinska biokemija ili možda geofizika. Potaknite ih da razmisle o vlastitim kompetencijama, interesima i drugim osobinama te u otvorenom razgovoru izraze vide li sebe u budućnosti u STEM području (područje prirodnih, tehničkih, biomedicinskih i biotehničkih znanosti) ili u nekom društvenom, humanističkom ili umjetničkom području.
Svakom učeniku dodijelite prazan papir na kojem piše 'diploma'. Učenici dopunjavaju 'diplomu' svojim imenom i prezimenom te nazivom svoga zanimanja koje će imati po završetku srednje škole.
Povedite razgovor pitanjima: Je li poslodavcu svejedno koga će od vas zaposliti? Zašto nije? Što poslodavca zanima o vama? Ponovite pojam životopisa i navedite koja su obilježja kvalitetnog životopisa: točnost podataka, urednost, pravopisna i gramatička točnost, rječitost, ključne riječi poput 'timski rad', 'stručnost', 'informatička pismenost', 'ovladanost vještinama uspješne komunikacije', 'isticanje postignuća i dobrobiti za zajednicu'... Uputite učenike da na poleđini 'diplome' zapišu svoj životopis. Stanite u krug i dozvolite učenicima da pročitaju glasno svoje uratke. Razgovarajte o kvaliteti njihovih životopisa te koga bi poslodavac zaposlio. Neka objasne svoje izbore.
Uputite učenike na mogućnost izrade e-portfolia na stranici E-portfolio/Srce.
Objavite učenicima zadatak da naprave svoj e-portfolio na ponuđenoj platformi E-portfolio/Srce. Pratite rad učenika te predstavite na sljedećem satu nekoliko dobrih primjera. Prokomentirajte i usmjerite učenike u daljnje razvijanje i izradu stranica te pohranjivanje slika, videa, eseja i nagrada.
Najuspješnije portfelje podijelite na internetskoj stranici škole i nagradite učenike posjetom poslovnom inkubatoru ili poduzetničkom centru u vašem gradu/općini/županiji.
Porazgovarajte s učenicima o tome kako i planiraju li uopće svoje radne dane ili vikende te izrađuje li netko od njih plan učenja. Možda netko planira poboljšati svoj uspjeh u školi. Pitajte ih kako bi to napravili. U čemu im može pomoći dobro napravljen plan? Je li dovoljno samo ga zamisliti ili je bolje sve zapisati i pokušati predvidjeti različite scenarije?
Priču proširite na poduzetništvo i najavite im da će izrađivati poslovni plan za jednu djelatnost i ulazne parametre koje ćete im definirati. Zajedno pogledajte videozapis pod nazivom Što je poslovni plan? dostupan u okviru interaktivnog sadržaja Poslovni plan koji će im pomoći u aktivnosti.
Podijelite razred u timove i unutar njih podijelite uloge: vođa tima je poduzetnik koji će pokrenuti djelatnost, istraživač prikuplja podatke potrebne za izradu plana, radnik izvršava sve zadatke koji su mu dodijeljeni, kritičar kritički pristupa i procjenjuje koliko je poslovni plan primjenjiv.
Po primjeru IS-a pripremite jednu djelatnost te s učenicima podijelite dokument kroz Teams ili neki drugi oblik zajedničke komunikacije u kojem će pronaći ulazne parametre na osnovi kojih će izraditi poslovni plan. Primjer dokumenta koji ćete podijeliti i na čijoj osnovi timovi izrađuju projektni plan može biti: “Iznajmljuje se frizerski salon za muškarce u centru grada. Površina prostora je 60 m2, a cijena najma je 500 € mjesečno. Frizerski salon opremljen je frizerskom opremom (četke, češljevi, sušila za kosu, škare), ali poduzetnik/ca ga želi renovirati novim namještajem, promijeniti stolariju (prozore) te osvježiti prostor krečenjem. Poduzetnik/ca u potpunosti pokriva troškove (bez kredita). Za početak poslovanja potrebno je kupiti šampone, regeneratore, ručnike (50 komada), ogrtače za šišanje (pet komada), električne mašinice za šišanje (pet komada). Pretpostavite da se mjesečno po zaposleniku troši jedna litra šampona i pola litre regeneratora. Salon radi od 9 do 18 sati, a prosječan je broj klijenata po zaposleniku dva po jednom satu. Broj potrebnih ručnika po danu ovisi o broju zaposlenika. Ručnici se peru svaki dan pa u trošak ulazi i potrošeni deterdžent. Cijena šišanja je 50 kn, a šišanja i pranja 60 kn.”
Uputite učenike da u timovima izrade poslovni plan u programu Excel za idućih pet godina. Nadgledajte njihove tablice te ih, po potrebi, usmjerite. Naglasite im da dobro promisle što sve ulazi u prihode, a što u troškove.
Timovi svoje tablice prikazuju i grafički te prezentiraju ostatku razreda. Zajedno prokomentirajte različite poslovne planove, njihove prednosti i nedostatke te izaberite najbolje razrađen plan. Prokomentirajte još jednom čemu služi pisanje poslovnog plana i pogledajte možete li još negdje uštedjeti kako biste dobili na isplativosti otvaranja salona.
Još se jednom vratite na početni razgovor te pokušajte osvijestiti kod učenika važnost i prednosti dobro isplaniranog vremena.
U uvodnom dijelu, učenicima na samom početku možete prezentirati do dva plana, primjerice jedan nekog učenika, a jedan učitelja, a zatim porazgovarati s učenicima o značaju izrade plana (uputno za učenike s ADHD-om ili PSA-om). Popričajte s učenicima o tome što je njima s aspekta njihovih ograničenja posebno važno u donošenju i ostvarenju zamišljenog plana, odnosno kakva im podrška može osigurati veću uspješnost. Učenicima s oštećenjima vida, prema potrebi, osigurajte zvučni opis videa.
Za rad u grupama, učenicima dodijelite uloge prema njihovim interesima i jakim stranama vodeći brigu i o njihovim ograničenjima te im jasno definirajte pojedinačne zadatke.
Ulazne parametre u alatu Teams ispišite pregledno po pojedinim stavkama uvećanim fontom, a pojačanim tiskom istaknite značajne podatke te s povećanim razmacima ukoliko u razredu imate učenika s oštećenjem vida i smetnjama čitanja. Prema potrebi, uručite im predložak da ga imaju stalno pred sobom (pogodno za učenike s ADHD-om ili PSA-om).
Uputite učenike da svoj plan u Excelu izrade povećanim jednostavnim fontom koji pogoduje učenicima s oštećenjima vida i teškoćama čitanja. Prema potrebi, za te učenike, kao i za učenike s određenim motoričkim teškoćama, organizirajte rad u paru kako bi vršnjak pružio podršku u izvođenju dijelova aktivnosti pisanja ili crtanja, odnosno opisa grafa.
Za završne komentare učenicima, posebno onima s jezično-govornim teškoćama, ponudite pitanja po kojima će se prethodno pripremiti.
Prema potrebi, po etapama demonstrirajte učenicima način korištenja planiranih digitalnih alata i ispitajte razumijevanje, tj. pravilnost rada slijedom koraka uporabe. Učenicima kojima je to važno (primjerice onima s ADHD-om i PSA-om) možete ponuditi pregledno napisana uputstva po koracima izvedbe.
Učenike uputite da izrade plan poslovanja za informatičku tvrtku koja nudi uslugu izrade baze podataka za različite djelatnosti. Informatičku tvrtku otvaraju dvoje kolega koji su godinama radili za drugog poslodavca te su stekli dovoljno znanja za osnivanje svoje tvrtke. Za poslovni prostor poslužit će stan u kojem živi jedan od njih. Njihov je početni kapital 30.000 kn, a ostatak potrebnog novca pokrit će kreditom. Svoje proračune učenici izrađuju u programu Excel te ga prezentiraju razredu.
Središnji državni portal (2020.). Poduzetnička infrastruktura (14.12.2020.).
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.