Prikažite učenicima fotografiju broda i recite im da su oni i drugih 500 ljudi pripadnici posade i putnika toga broda. Upitajte ih na naziv broda i njegovom krajnjem odredištu putovanja. Učenici pišu svoje ideje tijekom jedne minute. Pratite njihov dogovor i uočite je li netko od učenika preuzeo ulogu vođe.
Nakon što iskažu svoje ideje, predajte im omotnicu u kojoj je novinski članak. U njemu se nalazi fotografija njihovoga broda i obavijest da je brod nestao, tj. nikada nije stigao na svoje odredište. Smatra se da je nastradao u velikoj oluji prošloga mjeseca. Članak možete izraditi u digitalnom alatu The Newspaper Clipping Generator.
U omotnici se nalazi i zadatak koji ste unaprijed pripremili. Brod je zaista doživio brodolom u spomenutoj oluji, no putnici su se spasili i nalaze se na pustom otoku usred oceana (priložite kartu koju možete izraditi uz pomoć alata Google karte). Zalihe s broda koje su uspjeli dovući na obalu u međuvremenu su potrošene i među brodolomcima nastaju prve trzavice, svađe i grupiranja.
Zadatak je učenika osigurati da njihova malena zajednica funkcionira na temelju ravnopravnosti i u svrhu preživljavanja. Prije nego pristupe zadatcima, učenici mogu podijeliti uloge u timu prema primjeru iz Priručnika za učitelje za izvođenje INA poduzetništva (5. cjelina - Radimo u timu).
Učenicima pripremite nekoliko zadataka kojima bi odredili obilježja njihove civilizacije. Nekoliko primjera:
Učenici će pretpostaviti koje bi bile dobre i loše posljedice njihove odluke za svaki zadatak (kako se odluka odražava na život otočana nakon nekog vremena, koji se dio društva može slagati odlukom, a koji možda ne?).
Učenici će na temelju riješenih zadataka napisati članke zakona koji će se provoditi na otoku.
Pripremite nekoliko studija slučaja o kojima će učenici prosuditi na temelju zakona koje su napisali (materijale možete prilagoditi sukladno tome u kojem će smjeru učenici ići). Nekoliko primjera:
Neka učenici vode svojevrstan ljetopis (nastavak brodskog dnevnika) u alatu za izradu knjiga StoryJumper u kojem će bilježiti što se događa na otoku, koje su odluke donesene, mogu opisati slučajeve/probleme s kojima su se susreli (studije slučaja) te kako su ih riješili. Učenici će analizirati pouke za budućnost i zašto je važno da svaki dio zajednice poštuje zajednička pravila, ali i progovori o nepravdi. Zakoni se vremenom mogu dopunjavati ili mijenjati sa svrhom da učenici na kraju procesa uvide promjene koje su morali napraviti za dobrobit različitih članova zajednice.
Raspravite s učenicima što je za njih demokracija, jesu li se i kada s njom susreli. Istaknite da će danas upoznati nastanak pravila u demokraciji i kako ona utječu na sve sudionike.
Podijelite učenike u više grupa tako da se grupe razlikuju po broju učenika. Najveće grupe mogu imati i do pet učenika, a najmanje po dva učenika. Nastojite oblikovati više manjih nego većih grupa.
Svakoj grupi dajte karticu s 4-5 geografskih odrednica jedne države članice Europske unije (npr. površinom najveća država srednje Europe). Svaka grupa treba odrediti koju zemlju predstavlja s pomoću odrednica i geografskog atlasa, odnosno tematskih kartica i tabličnih prikaza podataka. Nakon pogađanja dodijelite svakoj grupi unaprijed određen broj resursa dodijeljene zemlje. Kao resursi mogu poslužiti karte, lažne novčanice ili nešto drugo što imate dostupno.
Objasnite učenicima da se njihove zemlje spremaju udružiti u uniju namijenjenu zajedničkom profitu. Dodijelite joj ime Nova europska unija.
Da bi nova unija uspješno funkcionirala, mora imati zajedničku blagajnu i resurse koje svaka zemlja treba “uplatiti” u zajedničku blagajnu.
Problem koji trebaju riješiti jest kako će to platiti i koliko će koja zemlja dati. Moraju odrediti jedinstvena pravila koja bi vrijedila za sve države. Možete im predstaviti načine podjele:
Raspravite s učenicima o prednostima i nedostatcima svake podjele, tražite da objasne koja podjela najviše pogoduje njihovoj grupi i zašto. Potaknite ih na raspravu o načinu prikupljanja resursa: Koji bi način bio najpravedniji? Koji bi bio najviše u interesu vaše grupe? Zašto postoje različiti interesi pojedinih grupa? Kako doći do zajedničke odluke svih grupa? Mogu li o tome odlučiti demokratski kao svaki pojedinac ili je bolje da odlučuju kao svaka grupa? Što je više demokratski?
Nakon rasprave odaberite prijedlog oko kojeg se najviše grupa usuglasilo i prikupite resurse u vašu zajedničku blagajnu.
U završnom dijelu aktivnosti učenici zajednički oblikuju pravila kojim su prikupili resurse i objašnjavaju prednosti i nedostatke svakog načina donošenja odluke. Objavljuju svoja pravila u obliku temeljnog zakona Nove europske unije na zajedničkom mrežnom zidu Padlet (Wall), a pravila koja su osmislili mogu primjenjivati pri donošenju razrednih odluka.
Za učenike s teškoćama potrebno je smanjiti broj pojmova i činjenica. Ovisno o sadržaju učenicima se mogu dati i predlošci sa shematskim prikazima na kojima je potrebno prikazati sve uzročno-posljedične veze, kao i pri radu s karticama. Preporučuje se učenicima s teškoćama unaprijed najaviti temu rasprave kako bi bili spremniji na aktivnosti tijekom nastave. Učenicima se unaprijed može ispričati ili pročitati tvrdnja i provjeriti razumijevanje pojmova u svakoj rečenici/tvrdnji. Mogu im se podijeliti predlošci koji ih upućuju na određene pojmove. Na predlošku može biti rečenica za nadopunjavanje, pitanje, alternativni zadatak i sl. Ključne odrednice mogu biti pisano i/ili vizualno prikazane, a na temelju kojih učenik može prepričati sadržaj, označiti nešto i odgovoriti na pitanja. Potreban je dodatni poticaj, posebno učenicima s deficitom pažnje/poremećajem hiperaktivnostii i emocionalnim poremećajima. U raspravi većina učenika može samostalno predstaviti rezultate rada grupe, prema izrađenom planu ili uz usmjeravanje, ili može predstaviti samo dogovoreni dio na kojem je učenik bio najviše angažiran. Učenike koji mucaju, imaju artikulacijske poremećaje i dr. nikada ne ispravljajte i spriječite oponašanje i ruganje. Ako to ne žele, ne inzistirajte da govore pred razredom u nekoj nemotivirajućoj situaciji. Za učenike s oštećenjem vida poželjna je prilagodba ekrana s pomoću programa ZoomText, a poželjno je da imaju svoje računalo ili tablet, odnosno važno je da imaju čitač ekrana.
Didaktičko-metodičke upute za učenike s teškoćama možete pronaći na Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.
S učenicima možete nastaviti drugim dijelom u kojem bi se prikupljeni resursi u zajedničkoj blagajni Nove europske unije trebali preraspodijeliti i uložiti u zemlje članice. Grupe će ponovo trebati dogovoriti pravila, ali ovaj put pravila raspodjele prikupljenih resursa. Način dogovaranja i pravila raspodjele mogu prikazati videom koristeći se alatom Stop Motion Studio.
Za motivaciju učenika pripremite unaprijed zasebne kartice na kojima će se nalaziti pojam i pripadajuća definicija koji se odnose na institucije vlasti Rimske Republike ili Rimskog Carstva. Svaki učenik nasumično će izabrati jednu karticu. Nakon što svi učenici izaberu svoju, okrenut će je da bude vidljiva i ostalima, a zatim će povezati pojam i definiciju, odnosno pronaći “para”. Primjer parova pojma i definicija: dva konzula - jednogodišnji mandat, senat - savjetodavna uloga, Narodna skupština - gubi ovlasti. Ako procijenite da je potrebno, navodite ih pitanjima pri spajanju parova.
Nakon što se učenici povežu u parove, kratko će objasniti zašto su se tako povezali i time ponoviti vrste i funkcije rimskih institucija. Podijelite učenike u dvije grupe tako da svaki par prepozna pripada li Rimskoj Republici ili Rimskom Carstvu. Zadatak je svake grupe igrokazom uprizoriti funkcioniranje vlasti u oba oblika vladavine u Rimu. Funkcioniranje vlasti u oba oblika vladavine učenici mogu uprizoriti i izradom stripa koristeći se nekim od alata za tu namjenu, primjerice alatom Pixton.
Pripremite unaprijed tekstove koji predstavljaju zahtjeve o kojima će institucije raspravljati (npr. Potječem iz plebejske obitelji. Vrlo sam obrazovan. Svojim znanjem i radom mogu unaprijediti našu zajednicu. Želio bih se kandidirati za člana Senata.).
Učenici će raspravljati o zahtjevu unutar institucije kojoj pripadaju, obavijestiti o svojim odlukama sljedeću instituciju, a ona vrhovna donijet će odgovor na postavljen zahtjev. Obje grupe neka postave svoj strip na virtualnu oglasnu ploču Lino, a uz strip neka napišu i mišljenje o funkcioniranju institucija u Rimu.
Usporedite uratke obiju grupa u razrednoj raspravi, razgovarajte s učenicima o demokraciji u Rimu i potaknite ih na razmišljanje kako bi se dobiveni zahtjevi ispunjavali po demokratskim načelima. Provjerite znaju li kako se u Hrvatskoj danas stječe vlast i navedite neka usporede institucije vlasti Rimske Republike i Rimskog Carstva s onima u Republici Hrvatskoj.
Učenicima s teškoćama važno je dati jednostavne, kratke i jasne upute povezane sa zadatkom na karticama te provjeriti njihovo razumijevanje. Ako se radi o složenom zadatku (izvedba nekoliko aktivnosti), potrebno ga je razdijeliti po koracima. Uputno je planirati zadatke tako da se izmjenjuju lakši i teži zadatci jer se zna dogoditi da učenici zastanu na težem zadatku i tako ne uspiju riješiti druge zadatke koje možda znaju, a slijedili su iza težeg zadatka. Nakon učioničke rasprave učenik s teškoćama treba dobiti pitanja i odgovore na pitanja koja su se postavljala tijekom rasprave. Većina učenika može samostalno predstaviti napravljeni zadatak prema izrađenom planu ili uz usmjeravanje ili može predstaviti samo dogovoreni dio (npr. uvod, razradu, zaključak), tj. onaj dio na kojem je učenik bio najviše angažiran. Učenike koji mucaju, imaju artikulacijske poremećaje i dr. nikada ne ispravljajte i spriječite oponašanje i ruganje. Ako ne žele, ne inzistirajte na tome da govore pred razredom u njima manje motivirajućoj situaciji. Učenicima s oštećenjima vida potrebno je uz iste postupke osigurati primjereno mjesto za sjedenje da bi mogli dobro čuti sadržaj, a važni dijelovi vizualnog sadržaja mogu im se i opisati kako bi što bolje vizualizirali ono što slušaju.
Didaktičko-metodičke upute za učenike s teškoćama možete pronaći na Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.
Neka učenici istraže Ustav RH, prikažu trodiobu vlasti, način predlaganja i usvajanja zakona u Hrvatskoj. Neka svoje istraživanje prikažu izradom postera u alatu Canva.
Razgovarajte s učenicima o punom nazivu države u kojoj žive. Navedite ih da opišu značenje pojma republika, neka opišu kako se vlada u republikama i usmjerite ih da usporede vladanje u drugim državama. Postoje li danas kraljevstva, u kojim državama danas vladaju kraljevi/ce? Kada navedu primjere država, pitajte ih kako se zove takvo političko uređenje. Usmjerite ih na gledanje videozapisa Republika ili monarhija?. Razlikovanje republike i monarhije/kraljevine možete provjeriti pitanjima: Tko je na čelu republike? Tko je na čelu kraljevine? Kako osoba u republici dolazi na vlast? Kako na vlast dolazi osoba na čelu kraljevine? Učenici mogu provjeriti razumijevanje pojmova zadatke uparivanja Vrsta uređenja i naziv vladajuće funkcija i Države-vrsta uređenja.
Nakon što su usvojili razlike republike i monarhije, zatražite učenike da obrazlože svoja stajališta o najpravednijem načinu preuzimanja vlasti. Je li za građane jedne države bolje da sami biraju svoje predstavnike ili je bolje da se vlast nasljeđuje unutar jedne obitelji? Koji postupak smatrate boljim za građane, možete li i vi sudjelovati u upravljanju državom u tim uređenjima?
Usmjerite razgovor na političko uređenje u Hrvatskoj: Tko donosi odluke za građane u našoj državi? Koja je uloga predsjednika? Tko je premijer? Tko su zastupnici, a tko su župani i gradonačelnici? Kako se te osobe biraju u institucije vlasti? Ukoliko je potrebno, možete ih navesti pitanjima o političarima čije izjave mogu čuti u medijima.
Pripremite kartice s nazivima županija i podijelite učenike u parove. Svakom paru dodijelite dvije kartice. Neka istraže mrežne stranice dodijeljenih županija i pronađu imena župana i gradonačelnika kao i njihov djelokrug rada. Uputite ih da istraže i ostale osnovne podatke (središte županije, grb, broj stanovnika, povijest kraja i sl.). Rezultate svojega istraživanja svaki par može prikazati plakatom u digitalnom alatu poput Canve. Nakon predstavljanja plakata završite aktivnost pitanjem o nazivu županije u kojoj žive i kako je dobila ime.
Za učenike sa specifičnim teškoćama učenja i učenicima s oštećenjem sluha važno je predvidjeti manju količinu teksta za pisanje kao i grafičke organizatore u koje se upisuju željeni podatci. Potrebno je smanjiti broj novih pojmova i činjenica. Uputno je pripremiti predložak na kojem može biti rečenica za nadopunjavanje, pitanje, alternativni zadatak i sl. Ključne odrednice sadržaja mogu biti pisano i/ili vizualno prikazane, na temelju kojih učenik može prepričati sadržaj i značenje pojma, označiti nešto, odgovoriti na pitanja itd. U završnoj aktivnosti potrebno je s učenikom dogovoriti prikupljanje podataka određene vrste ili točno određenih podataka, a učenike je potrebno unaprijed upoznati sa sadržajem odabranih poveznica te količinu i način davanja potrebnih informacija prilagoditi teškoći učenika. U aktivnosti s karticama važno je da učenik s teškoćom uoči i prepozna ključne elemente i pojmove na njima. Učenicima s oštećenjima vida mogu se opisati važni dijelovi vizualnog sadržaja kako bi što bolje vizualizirali ono što slušaju. Sve što se promatra (slika/crtež/ilustracija), prethodno i tijekom gledanja treba biti pojašnjeno. Svaku aktivnost, tj. svaki zadatak potrebno je planirati i izvoditi s predviđenim vremenom trajanja uz uvođenje stanki ako je to učeniku potrebno zbog otklonjive pažnje, bržeg zamaranja i sl. (posebno za učenike s motoričkim teškoćama, deficitom pažnje/hiperaktivnim poremećajem i poremećajem iz spektra autizma). Većina učenika može samostalno odgovarati na pitanja prema izrađenom planu ili uz usmjeravanje, odnosno na ona pitanja na kojima je učenik bio najviše angažiran.
Didaktičko-metodičke upute za učenike s teškoćama možete pronaći na Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.
Učenicima zadajte da pretraživanjem mrežnih stranica i ostalih izvora znanja istraže od kojeg pojma je nastao današnji pojam županija. Uputite ih da istraže povijesno značenje te riječi i usporede s današnjim ovlastima predstavnika županija. Svoje istraživanje mogu izložiti ostalim učenicima na nekom od sljedećih sati.
Aktivnost se može izvršavati nakon čitanja djela za cjelovito čitanje "Junaci Pavlove ulice" Ferenca Molnara. Pogledajte s učenicima na satu kratak video o demokraciji. Razgovarajte s njima o povezanosti pogledanog videa i književnog djela koje su čitali. Kako su organizirani dječaci? Je li njihova organizacija demokratska? Učenicima ponudite samoljepljive papiriće u dvije različite boje. Svaka grupa dobije jednu boju.
Podijelite ih u dvije grupe. Jedna grupa učenika neka na papiriće piše osobine Ferija Ača, a druga grupa osobine Boke. Papiriće s osobinama mogu postavljati na bijelu ploču ili na zid u učionici. Kada učenici okarakteriziraju likove, neka ih predstave drugoj grupi u razredu.
Zatim napišite učenicima na ploču nekoliko osobina - samopouzdanje, dosljednost, preuzimanje rizika, odlučnost, prilagodljivost (među te osobine ubacite i nekoliko onih koje nisu poželjne za dobrog predstavnika grupe), a učenici, koristeći Mentimeter (Word Cloud), od ponuđenih osobina izabiru one koje su karakteristične za dobrog predstavnika grupe. Heurističkim razgovorom neka potkrijepe navedene tvrdnje prepričavajući dijelove teksta koji to potvrđuju. Tijekom razgovora neka se služe oblakom riječi.
Nakon toga predstavite učenicima izmišljenu situaciju u kojoj lokalna zajednica planira pretvoriti njihov omiljeni park u stambenu zgradu. Objasnite učenicima da čitav razred tvori jednu grupu koja želi spasiti svoj park. Da bi u tome bili što uspješniji, trebaju izabrati svoga predstavnika. Podsjetite učenike na dobre osobine koje treba imati predstavnik.
Razgovarajte o demokraciji i izborima, a da biste učenicima (u skladu s njihovom dobi) olakšali, predstavite im kriterije prema kojima će napraviti izbor za predstavnika: odluku će donijeti većina glasova, svi trebaju glasovati, svatko ima pravo dati jedan glas, glasovanje je tajno, svatko se može kandidirati za ulogu predstavnika.
Kada su učenicima pojašnjeni svi kriteriji, učenici će napisati svoj govor u kojem će opisati zašto baš on/ona treba biti njihov predstavnik. Nakon toga svi će se predstaviti, tj. pročitati svoje govore. Vodite učenike tako da se njihovi opisi temelje na ranije postavljenim kriterijima koje treba zadovoljiti dobar predstavnik.
Kada su se svi predstavili, organizirajte glasovanje koje se može odraditi u digitalnom alatu Tricider. Učenik odabran za predstavnika njihove grupe održava završni demokratski govor zahvale učenicima.
U dijelu aktivnosti rada na tekstu učenicima s teškoćama potrebno je prilagoditi tekst tako da pročitaju dio (odjeljak ili određene dijelove), posebnice učenici s teškoćama čitanja. Pritom je potrebno smanjiti broj novih pojmova i činjenica. Tijekom analize likova učenicima s teškoćama čitanja važno je dati pojednostavljeni, kraći tekst i jasne upute povezane sa zadatkom te provjeriti njihovo razumijevanje. Svaki novi pojam treba biti popraćen slikovnim materijalom i jasnom definicijom. Uputno je napraviti sažetke ključnih dijelova teksta koji će učeniku olakšavati analizu i samostalan rad. Ovisno o teškoći učenika to može biti različito organizirani tekst, shematski prikaz, kombinacija teksta i slika ili auditivni sažetak (za učenike s oštećenjem vida). Tekst može biti različitog opsega i dubine, što znači da može sadržavati samo ključne informacije, različiti stupanj njihova proširivanja i različiti broj činjenica. Umjesto podcrtavanjem, koje otežava vizualnu percepciju, važne informacije uputno je istaknuti debljom bojom slova. Za učenike s disleksijom preporučuje se upotrebljavati dvostruki prored između riječi i rečenica poravnanjem teksta s lijeve strane. Ovisno o sadržaju učenicima se mogu dati i predlošci sa shematskim prikazima na kojima je potrebno prikazati sve uzročno-posljedične veze. Za aktivnosti gledanja videozapisa preporučuje se najaviti videozapis kako bi ga mogli unaprijed pogledati i biti spremniji na aktivnosti tijekom nastave. Učenicima se unaprijed može ispričati ili pročitati tekst povezan sa sadržajem i provjeriti razumijevanje. Za gledanje videozapisa mogu im se podijeliti predlošci koji ih upućuju na gledanje s određenim zadatkom praćenja sadržaja. Učenicima je potrebno omogućiti da pogledaju videozapis dva ili više puta – koliko im je potrebno da usvoje sadržaj. Važno je da svi učenici u videozapisu uoče i prepoznaju ključne elemente. Na predlošku mogu biti zadane rečenice za nadopunjavanje, pitanja, alternativni zadatci ili sl. Ključne odrednice sadržaja mogu biti pisano i/ili vizualno prikazane na temelju kojih učenik može prepričati sadržaj, označiti nešto tijekom gledanja i odgovoriti na pitanja. Ne preporuča se uporaba natuknica jer učenik s teškoćama treba cjelinu da bi razumio smisao.
Didaktičko-metodičke upute za učenike s teškoćama možete pronaći na poveznici: Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.
Učenici koji žele znati više mogu pomoći izabranom vođi sastaviti akcijski plan za spašavanje igrališta, a navedeni plan mogu prikazati u digitalnom alatu Canva.
Rolf Gollob, Peter Krapf, Wiltrud Weidinger (ur.) (2010.) Obrazovanjem do demokracije. Metodički priručnik za odgoj i obrazovanje za demokratsko građanstvo i ljudska prava. Vijeće Europe. (13. 8. 2020.)
AZOO (2012.) Pravedni medvjedići uče o pravednosti. Priručnik o osnovama demokracije - za učitelje. Zagreb. (13. 8. 2020.)
AZOO (2012.) Građanski odgoj i obrazovanje, modul - osnove demokracije. Vlast, pravda, odgovornost, privatnost. Zagreb. (13. 8. 2020.)
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.