Predmet
Likovna umjetnost 2
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

Na zelenom otoku usred grada

Naziv predmeta
Likovna umjetnost 2

Razred
2. razred, srednja škola

Odgojno-obrazovni ishodi
ključni pojmovi
  • geometrijsko oblikovanje parka
  • slobodno oblikovanje parka
  • krajobrazna arhitektura

Park ili oblikovana priroda

Upoznajte učenike s pojmom parka kao otvorenog vanjskog prostora namijenjenog boravku i estetskom doživljaju oblikovane prirode, ali i dijelu kulturne baštine. Spomenite podjelu koja uključuje geometrijski i slobodno oblikovane parkove, a zatim učenike motivirajte da govore o parkovima u svome gradu i istaknu one u kojima se rado zadržavaju, provode više vremena ili u njima borave kao u mjestima večernjeg izlaska (primjerice, Art park u Zagrebu). Tijekom rasprave o parkovima, kao mjestima okupljanja i druženja, provjerite koliko oblikovanje određuje/usmjerava ljudske aktivnosti ili omogućuje prenamjene poput koncerata, sportskih aktivnosti i većih okupljanja. Iznesite primjer Hyde Parka u Londonu navodeći bogati historijat koji traje od XVI. stoljeća. Hyde Park uključuje lovno područje, park otvoren javnosti, mjesto održavanja velikih svjetskih izložbi, poligon za demonstracije i govornike, rock koncerte i zabavni park.

Učenicima zadajte istraživački zadatak da prikupe podatke o sljedećim parkovima: Boboli, Maksimir, Gűell, La Villette, Bomarzo, Kew, Bulonjska šuma, Pavlovsk i Brijuni. Učenici će rezultate istraživanja objaviti pomoću digitalnog alata Padlet i zatim predstaviti u razredu. Objava u alatu Padlet uključuje vizualni materijal te podatak o lokaciji uz poveznicu. Prezentacija u razredu, pak, treba uključivati tri slike i najviše dvije minute govora tijekom kojih učenici trebaju istaknuti najzanimljivije činjenice o istraživanom parku. Po završetku prezentacije s učenicima raspravite koji su načini prilagodbe parkova suvremenim potrebama kao što su okupljanja, koncerti ili dio turističke ponude. Postavite tvrdnju da je park izdvojen iz prirodnog okruženja i oblikovan te posjeduje/ne posjeduje kulturno-povijesnu vrijednost. Na taj ćete način učenicima omogućiti oblikovanje kritičkog stava kroz zadatak esejskog tipa u kojem treba vrednovati predstavljene parkove. Eseje vrednujte po sljedećim kriterijima:

  • valjanost obrazloženja (pozivanje na kriterije izdvojenosti iz prirodnog okruženja, oblikovanje)
  • referencijalnost (spominju se predstavljeni parkovi kao primjeri)
  • struktura teksta (uvod, razrada, zaključak).

Svoje eseje učenici mogu predati kao zadatak na zajedničku platformu Teams.

Postupci potpore

Kod prilagodbe scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na zasebnim značajkama pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i osobinama same teškoće.

Upotrijebite slike, crteže i modele parkova kako biste učenicima vizualno prikazali primjere geometrijski i slobodno oblikovanih parkova. To može pomoći učenicima koji imaju poteškoća s razumijevanjem verbalnih instrukcija i koncepta.
Predstavljajte sadržaj aktivnosti u manjim fazama i pružite učenicima sažetak svake faze u razumljivom formatu. To može pomoći učenicima koji imaju poteškoća u praćenju dugih verbalnih uputa i kojima je potrebno više vremena za obradu informacija, poput učenika s poremećajem pažnje i aktivnosti.
Olakšajte povezivanje sadržaja s prethodnim iskustvima. Pitajte učenike imaju li iskustva s posjetom parkovima ili drugim oblicima oblikovane prirode. To će im pomoći da se lakše povežu s novim konceptima i primjerima koje predstavljate.
Koristite se jednostavnim riječima i rečenicama te ponavljajte ključne pojmove kako biste učenicima pomogli da razumiju nove pojmove.

Služite se vizualnom podrškom poput fotografija i videa kako biste učenicima pomogli da bolje razumiju pojmove ladanjske i krajobrazne arhitekture. Također, upotrijebite vizualna pomagala kako biste im pomogli u istraživanju parkova.
Pojednostavite zadatke. To možete učiniti tako što ćete dati jasne upute, korak po korak. Primjerice, možete im dati obrasce za popunjavanje s ključnim pojmovima koje trebaju pronaći u istraživanju.
Skratite rečenice. Kada predstavljate informacije, koristite se kratkim i jednostavnim rečenicama. To će učenicima pomoći da bolje razumiju materijal.
Produljite vrijeme. Dajte učenicima dovoljno vremena da dovrše istraživanje i pripreme prezentaciju. Također, provjerite jesu li svi učenici spremni prije početka izlaganja.
Pružite više vremena za odgovor. Učenicima, kojima je teško brzo dozvati sjećanje, kao što su učenici sa specifičnim teškoćama učenja te oni s poremećajem aktivnosti i pažnje, možete dati više vremena za odgovor tijekom kviza kako bi se osjećali sigurno i motivirano za sudjelovanje.

Prilagodbe za alat Padlet:

Prilagodbe za učenike s motoričkim teškoćama:

  • osigurajte da imaju pristup alatu Padlet putem svojih uređaja s velikim zaslonima kako bistee olakšali čitanje i upravljanje objavama u alatu
  • omogućite korištenje glasovnim naredbama ili programskom podrškom za unos i uređivanje teksta u alatu Padlet ako učenici imaju poteškoća s tipkanjem.

Prilagodbe za učenike s oštećenjem vida:

  • osigurajte da objave u alatu Padlet uključuju dovoljno opisnih riječi o vizualima kako biste olakšali razumijevanje sadržaja učenicima s oštećenjem vida
  • preporučite korištenje pomagalima za povećanje teksta ili povećavanje zaslona ako učenici imaju poteškoća s čitanjem teksta u alatu Padlet.

Prilagodbe za učenike s oštećenjem sluha:

  • osigurajte pristup transkriptima ili titlovima za sve govorne objave u alatu Padlet
  • preporučite korištenje prijenosnim uređajima za pojačavanje zvuka ili slušalice kako biste im olakšali slušanje audiozapisa povezanih s objavama u alatu Padlet.

Prilagodbe za učenike s specifičnim teškoćama učenja:

  • pružite im dodatne primjere ili upute za izradu vizuala ili objava u alatu Padlet kako biste olakšali razumijevanje zadataka
  • podržite učenike da se koriste alatima za pravopisnu i gramatičku provjeru - kao što je proširenje preglednika - kako biste olakšali pisanje i uređivanje objava u alatu Padlet.

Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.

Nastavna aktivnost za predmet X

Park ili oblikovana priroda

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik prosuđuje važnost i društvenu odgovornost očuvanja nacionalne stambene i urbanističke baštine te skulpture u javnome prostoru.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Učiti kako učiti A.4/5.4. Učenik samostalno kritički promišlja i vrednuje ideje.
  • Učiti kako učiti D.4/5.2. Učenik ostvaruje dobru komunikaciju s drugima, uspješno surađuje u različitim situacijama i spreman je zatražiti i ponuditi pomoć.

U zelenom otoku usred grada

Pripremite prezentaciju s presjekom urbanističkih planova od XVII. do XIX. stoljeća. U njoj prikažite povezanost urbanog i parkovnog okruženja na primjerima Edinburgha, Karlsruhea, Batha, Washingtona i zagrebačke Zelene potkove. Potaknite raspravu s učenicima o mreži koja povezuje urbano okruženje i park i usmjerite ih da uoče simetriju na oblikovnoj razini i funkcionalnost u interakciji prirode i grada. Učenike zatim podijelite u grupe za terensko istraživanje i vrednovanje lokalnih parkova. Zadane lokacije se istražuju istovremenim korištenjem mrežnih mapa, bilježenjem zapažanja, kretanjem i fotografiranjem javnih prostora. Tijekom ove aktivnosti učenici će osvijestiti vrijednost svakodnevnog okružja procjenjujući:

  • ulogu parka u lokalnoj zajednici (primjerice, perivojni kompleks, reprezentativni park, rekreacijski ili park stambene zajednice)
  • funkcionalnost (prepoznajući specifičnosti parka kao što su okupljanje, boravak, opuštanje ili edukacija)
  • estetiku (primjerice, organizaciju, motive/orijentire unutar parka, odnose veličina i mjera)
  • interakciju urbanog i parkovnog okružja (uočavajući specifičnosti kao što su kontinuitet komunikacija, prijelaz urbano/prirodno, otvorenost/zatvorenost parka)
  • trenutno stanje (održavanje parka).

Učenici će rezultate predstaviti koristeći se digitalnim alatima NatGeo MapMaker kako bi pozicionirali park na karti i Prezi te kako bi svojim fotografijama i komentarima predočili trenutno stanje.

Postupci potpore

Kod prilagodbe scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na zasebnim značajkama pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i osobinama same teškoće.
Korištenje vizualnim pomagalima, kao što su fotografije i ilustracije, može biti korisno za vizualno orijentirane učenike. Ako je potrebno, možete se služiti i jednostavnijim jezikom i manje složenim primjerima kako biste pomogli učenicima da razumiju koncept mreže koja povezuje urbano okružje i park.
Osigurajte da svi učenici imaju priliku izraziti svoje mišljenje i ideje tijekom rasprave. Možete im dati vremena za razmišljanje i planiranje odgovora prije nego što se uključe u raspravu. Također, možete se koristiti vizualnim pomagalima, poput slika parkova, kako biste olakšali razumijevanje i potaknuli učenike na sudjelovanje.
Prilagodite istraživanje. Ako je potrebno, prilagodite istraživanje kako bi odgovaralo različitim stilovima učenja. Naprimjer, neki učenici bi mogli imati koristi od služenja karticama s pitanjima, dok bi drugi radije crtali ili pisali o svojim opažanjima.
Ako učenici imaju poteškoća u kretanju (učenici s motoričkim poremećajima) ili orijentaciji, pobrinite se da se istraživanje odvija na sigurnom mjestu. Možete razmotriti i korištenje alternativnim metodama istraživanja, poput virtualnih tura parkovima.
Osigurajte da učenici imaju dovoljno vremena i resursa za uspješan dovršetak istraživanja. Možete im pružiti dodatnu podršku kroz dodatne konzultacije. Učenici s teškoćama u razvoju možda trebaju više vremena za obradu informacija i donošenje odluke o tome što je važno u parkovima koje vrednuju.
Ako učenici imaju problema s čitanjem (disleksijom) ili pisanjem (disgrafijom), možda će im biti lakše koristiti se vizualnim alatima poput grafikona, slika ili simbola. Možete im ponuditi alternativu Prezi alatu, poput alata Canva ili Piktochart koji su jednostavniji za korištenje.
Umjesto davanja općenitog zadatka vrednovanja parkova, možda će im biti lakše usredotočiti se na određena područja u parku koja se odnose na funkcionalnost, estetiku i interakciju s okolinom. Primjerice, možete ih usmjeriti da se usredotoče na oblikovne elemente poput staza, klupa, cvijeća i sl.
Pokažite im primjere parkova koji su dobri uzori funkcionalnosti, estetike i interakcije s okolinom. To će im pomoći da razumiju što tražiti prilikom vrednovanja drugih parkova.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.

Nastavna aktivnost za predmet X

U zelenom otoku usred grada

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik prosuđuje važnost i društvenu odgovornost očuvanja nacionalne stambene i urbanističke baštine te skulpture u javnome prostoru.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost
  • GEO SŠ C.A.B.2.2. Učenik primjenjuje geografska znanja i vještine u rješavanju pitanja iz svakodnevnog života vezanih uz prostorno planiranje kroz istraživački rad.
  • Održivi razvoj B.4.1. Učenik djeluje u skladu s načelima održivoga razvoja s ciljem zaštite prirode i okoliša.
  • Učiti kako učiti D.4/5.2. Učenik ostvaruje dobru komunikaciju s drugima, uspješno surađuje u različitim situacijama i spreman je zatražiti i ponuditi pomoć. Učenik primjenjuje geografska znanja i vještine u rješavanju pitanja iz svakodnevnoga života vezanih uz prostorno planiranje kroz istraživački rad.

Naši neodoljivi parkovi

Uputite učenike u projektni zadatak predstavljanja lokalnih parkova u obliku e-knjige u alatu Kotobee. Podijelite ih u grupe. Također, formirajte urednički tim birajući po jednog predstavnika svake grupe. Projektni zadatak uključuje rad u grupi s podjelom zadataka na fotografiranje, pisanje tekstova, istraživanje povijesnog konteksta i crtanje karti. Svaka grupa treba istražiti zadani lokalni park i pripremiti materijale koji će biti stavljeni u zajedničku e-knjigu.

Prilikom fotografiranja učenici trebaju snimiti organizaciju unutar parka, motive ili orijentire u prostoru, odnose veličina, kontraste, eventualnu upotrebu vode ili arhitektonskih elemenata. Za učenike je potrebno pripremiti zadani prijelom stranica s definiranom količinom teksta i vizuala. Prijedloge valja predstaviti u razredu kako bi se ujednačili rezultati, a urednički tim finalizirao oblikovanje e-knjige pazeći na prijelom i sadržaj. Ovakav vodič kroz parkove može se ponuditi Turističkoj zajednici ili upotrijebiti u Erasmus+ projektima.

Postupci potpore

Kod prilagodbe scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na zasebnim značajkama pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i osobinama same teškoće.
Učenicima s teškoćama u razvoju može biti teško pratiti detalje projektnog zadatka. Stoga bi bilo korisno ponoviti upute nekoliko puta, detaljno razložiti svaki zadatak i koristiti se vizualnim primjerima ili ilustracijama kako bi što bolje razumjeli zadatke.
Učenici s teškoćama u razvoju mogu imati poteškoća s korištenjem određenih tehnologija. Stoga je važno osigurati da svi učenici imaju pristup tehnologiji koja im je potrebna za izvršavanje zadatka. Učitelj može prilagoditi zadatak kako bi se koristile tehnologije s kojima su učenici već upoznati ili jednostavniji alati za izradu e-knjige.
Učenici s teškoćama u razvoju imaju različite razine sposobnosti i interese. Stoga bi bilo korisno prilagoditi zadatke njihovim potrebama, uzimajući u obzir njihove interese i razinu sposobnosti. Naprimjer, za učenike s teškoćama u čitanju (disleksijom) i pisanju (disgrafijom), zadatak se može prilagoditi korištenjem više vizualnih elemenata - kao što su fotografije i ilustracije - a manje teksta.
Učenici s teškoćama u razvoju mogu zahtijevati dodatnu podršku tijekom projekta. Učitelj može pružiti individualnu podršku ili podršku u malim grupama kako bi se osiguralo da svi učenici uspješno izvrše zadatke. Također, možete provjeravati napredak učenika tijekom projekta i pružiti povratne informacije i pohvale kako biste potaknuli njihov interes i motivaciju.
Ponudite dodatne primjere. Učenicima može biti korisno vidjeti primjere drugih e-knjiga ili vodiča kroz parkove kako bi imali bolju predodžbu o tome što se od njih očekuje i kako bi se mogli bolje pripremiti za zadatak.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Za učenike, koji žele znati više, preporučuje se tematski nastavak istraživanja parkova kao idealiziranih prostora u islamskoj kulturi ili parka kao osvajanja prostora u baroknom razdoblju. Učenicima treba preporučiti niže navedenu literaturu i usmjeriti ih na istraživanje na internetu. Rezultate istraživanja mogu predstaviti u obliku interaktivne ili društvene igre u razredu.

Nastavna aktivnost za predmet X

Naši neodoljivi parkovi

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik prosuđuje važnost i društvenu odgovornost očuvanja nacionalne stambene i urbanističke baštine te skulpture u javnome prostoru.
Razina složenosti primjene IKT
  • Napredna
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Učiti kako učiti A.4/5.3. Učenik kreativno djeluje u različitim područjima učenja.
  • Učiti kako učiti A.4/5.1. Učenik samostalno traži nove informacije iz različitih izvora, preobražava ih u novo znanje i uspješno primjenjuje pri rješavanju problema.
  • Učiti kako učiti D.3.2. Učenik ostvaruje dobru komunikaciju s drugima, uspješno surađuje u različitim situacijama i spreman je zatražiti i ponuditi pomoć.
  • Osobni i socijalni razvoj C.3.3. Učenik aktivno sudjeluje i pridonosi školi i lokalnoj zajednici. Razvija poduzetničku ideju od koncepta do realizacije.
  • pod B.4.2. Planira i upravlja aktivnostima.

Dodatna literatura, sadržaji i poveznice

Jurković, S: Park ostvarenje sna Teorija vrtne umjetnosti; Arhitektonski fakultet sveučilišta u Zagrebu, Zagreb, 2004.

Jurković, S: Obazrivo s prostorom, izbor autorskih tekstova; ULUPUH, Arhitektonski fakultet sveučilišta u Zagrebu, Zagreb, 2018.

Milić, B: Razvoj grada kroz stoljeća 3, Novi vijek, ŠK, Zagreb 2002.

Zrnić, V. G.: Kvartovska Spika: Značenja Grada I Urbani Lokalizmi U Novom Zagrebu, Institut za etnologiju i folkloristiku. Zagreb, 2009.

Ščitaroci, M.O., Kovačević, M.A.,: Arboretum Trsteno, perivoj renesansnog ljetnikovca HAZU, Arhiv za likovne umjetnosti, Art bulletin 64, 2014.

Park Boboli, Firenca

Versailles, Francuska

Park Maksimir, Zagreb

Park Gűell, Barcelona

Park La Villette, Pariz

Park Bomarzo, Italija

Park Kew, Velika Britanija

Bulonjska šuma, Pariz

Park Pavlovsk, Saint Petersburg

Nacionalni park Brijuni, Hrvatska

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.