Upoznajte učenike s pojmom parka kao otvorenog vanjskog prostora namijenjenog boravku i estetskom doživljaju oblikovane prirode, ali i dijelu kulturne baštine. Spomenite podjelu koja uključuje geometrijski i slobodno oblikovane parkove, a zatim učenike motivirajte da govore o parkovima u svome gradu i istaknu one u kojima se rado zadržavaju, provode više vremena ili u njima borave kao u mjestima večernjeg izlaska (primjerice, Art park u Zagrebu). Tijekom rasprave o parkovima, kao mjestima okupljanja i druženja, provjerite koliko oblikovanje određuje/usmjerava ljudske aktivnosti ili omogućuje prenamjene poput koncerata, sportskih aktivnosti i većih okupljanja. Iznesite primjer Hyde Parka u Londonu navodeći bogati historijat koji traje od XVI. stoljeća. Hyde Park uključuje lovno područje, park otvoren javnosti, mjesto održavanja velikih svjetskih izložbi, poligon za demonstracije i govornike, rock koncerte i zabavni park.
Učenicima zadajte istraživački zadatak da prikupe podatke o sljedećim parkovima: Boboli, Maksimir, Gűell, La Villette, Bomarzo, Kew, Bulonjska šuma, Pavlovsk i Brijuni. Učenici će rezultate istraživanja objaviti pomoću digitalnog alata Padlet i zatim predstaviti u razredu. Objava u alatu Padlet uključuje vizualni materijal te podatak o lokaciji uz poveznicu. Prezentacija u razredu, pak, treba uključivati tri slike i najviše dvije minute govora tijekom kojih učenici trebaju istaknuti najzanimljivije činjenice o istraživanom parku. Po završetku prezentacije s učenicima raspravite koji su načini prilagodbe parkova suvremenim potrebama kao što su okupljanja, koncerti ili dio turističke ponude. Postavite tvrdnju da je park izdvojen iz prirodnog okruženja i oblikovan te posjeduje/ne posjeduje kulturno-povijesnu vrijednost. Na taj ćete način učenicima omogućiti oblikovanje kritičkog stava kroz zadatak esejskog tipa u kojem treba vrednovati predstavljene parkove. Eseje vrednujte po sljedećim kriterijima:
Svoje eseje učenici mogu predati kao zadatak na zajedničku platformu Teams.
Kod prilagodbe scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na zasebnim značajkama pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i osobinama same teškoće.
Upotrijebite slike, crteže i modele parkova kako biste učenicima vizualno prikazali primjere geometrijski i slobodno oblikovanih parkova. To može pomoći učenicima koji imaju poteškoća s razumijevanjem verbalnih instrukcija i koncepta.
Predstavljajte sadržaj aktivnosti u manjim fazama i pružite učenicima sažetak svake faze u razumljivom formatu. To može pomoći učenicima koji imaju poteškoća u praćenju dugih verbalnih uputa i kojima je potrebno više vremena za obradu informacija, poput učenika s poremećajem pažnje i aktivnosti.
Olakšajte povezivanje sadržaja s prethodnim iskustvima. Pitajte učenike imaju li iskustva s posjetom parkovima ili drugim oblicima oblikovane prirode. To će im pomoći da se lakše povežu s novim konceptima i primjerima koje predstavljate.
Koristite se jednostavnim riječima i rečenicama te ponavljajte ključne pojmove kako biste učenicima pomogli da razumiju nove pojmove.
Služite se vizualnom podrškom poput fotografija i videa kako biste učenicima pomogli da bolje razumiju pojmove ladanjske i krajobrazne arhitekture. Također, upotrijebite vizualna pomagala kako biste im pomogli u istraživanju parkova.
Pojednostavite zadatke. To možete učiniti tako što ćete dati jasne upute, korak po korak. Primjerice, možete im dati obrasce za popunjavanje s ključnim pojmovima koje trebaju pronaći u istraživanju.
Skratite rečenice. Kada predstavljate informacije, koristite se kratkim i jednostavnim rečenicama. To će učenicima pomoći da bolje razumiju materijal.
Produljite vrijeme. Dajte učenicima dovoljno vremena da dovrše istraživanje i pripreme prezentaciju. Također, provjerite jesu li svi učenici spremni prije početka izlaganja.
Pružite više vremena za odgovor. Učenicima, kojima je teško brzo dozvati sjećanje, kao što su učenici sa specifičnim teškoćama učenja te oni s poremećajem aktivnosti i pažnje, možete dati više vremena za odgovor tijekom kviza kako bi se osjećali sigurno i motivirano za sudjelovanje.
Prilagodbe za alat Padlet:
Prilagodbe za učenike s motoričkim teškoćama:
Prilagodbe za učenike s oštećenjem vida:
Prilagodbe za učenike s oštećenjem sluha:
Prilagodbe za učenike s specifičnim teškoćama učenja:
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.
Pripremite prezentaciju s presjekom urbanističkih planova od XVII. do XIX. stoljeća. U njoj prikažite povezanost urbanog i parkovnog okruženja na primjerima Edinburgha, Karlsruhea, Batha, Washingtona i zagrebačke Zelene potkove. Potaknite raspravu s učenicima o mreži koja povezuje urbano okruženje i park i usmjerite ih da uoče simetriju na oblikovnoj razini i funkcionalnost u interakciji prirode i grada. Učenike zatim podijelite u grupe za terensko istraživanje i vrednovanje lokalnih parkova. Zadane lokacije se istražuju istovremenim korištenjem mrežnih mapa, bilježenjem zapažanja, kretanjem i fotografiranjem javnih prostora. Tijekom ove aktivnosti učenici će osvijestiti vrijednost svakodnevnog okružja procjenjujući:
Učenici će rezultate predstaviti koristeći se digitalnim alatima NatGeo MapMaker kako bi pozicionirali park na karti i Prezi te kako bi svojim fotografijama i komentarima predočili trenutno stanje.
Uputite učenike u projektni zadatak predstavljanja lokalnih parkova u obliku e-knjige u alatu Kotobee. Podijelite ih u grupe. Također, formirajte urednički tim birajući po jednog predstavnika svake grupe. Projektni zadatak uključuje rad u grupi s podjelom zadataka na fotografiranje, pisanje tekstova, istraživanje povijesnog konteksta i crtanje karti. Svaka grupa treba istražiti zadani lokalni park i pripremiti materijale koji će biti stavljeni u zajedničku e-knjigu.
Prilikom fotografiranja učenici trebaju snimiti organizaciju unutar parka, motive ili orijentire u prostoru, odnose veličina, kontraste, eventualnu upotrebu vode ili arhitektonskih elemenata. Za učenike je potrebno pripremiti zadani prijelom stranica s definiranom količinom teksta i vizuala. Prijedloge valja predstaviti u razredu kako bi se ujednačili rezultati, a urednički tim finalizirao oblikovanje e-knjige pazeći na prijelom i sadržaj. Ovakav vodič kroz parkove može se ponuditi Turističkoj zajednici ili upotrijebiti u Erasmus+ projektima.
Za učenike, koji žele znati više, preporučuje se tematski nastavak istraživanja parkova kao idealiziranih prostora u islamskoj kulturi ili parka kao osvajanja prostora u baroknom razdoblju. Učenicima treba preporučiti niže navedenu literaturu i usmjeriti ih na istraživanje na internetu. Rezultate istraživanja mogu predstaviti u obliku interaktivne ili društvene igre u razredu.
Jurković, S: Park ostvarenje sna Teorija vrtne umjetnosti; Arhitektonski fakultet sveučilišta u Zagrebu, Zagreb, 2004.
Jurković, S: Obazrivo s prostorom, izbor autorskih tekstova; ULUPUH, Arhitektonski fakultet sveučilišta u Zagrebu, Zagreb, 2018.
Milić, B: Razvoj grada kroz stoljeća 3, Novi vijek, ŠK, Zagreb 2002.
Zrnić, V. G.: Kvartovska Spika: Značenja Grada I Urbani Lokalizmi U Novom Zagrebu, Institut za etnologiju i folkloristiku. Zagreb, 2009.
Ščitaroci, M.O., Kovačević, M.A.,: Arboretum Trsteno, perivoj renesansnog ljetnikovca HAZU, Arhiv za likovne umjetnosti, Art bulletin 64, 2014.
Park Boboli, Firenca
Versailles, Francuska
Park Maksimir, Zagreb
Park Gűell, Barcelona
Park La Villette, Pariz
Park Bomarzo, Italija
Park Kew, Velika Britanija
Bulonjska šuma, Pariz
Park Pavlovsk, Saint Petersburg
Nacionalni park Brijuni, Hrvatska
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.