Za uvod u aktivnost pokažite učenicima primjere jednostavnih igara izrađenih u Scratchu. Potaknite učenike da razmisle o tome koji su koraci bili potrebni kako bi izradili igru u tom programu te im pokažite kod, odnosno blokove pomoću kojih je igra napravljena. Zadajte im da pokušaju igru podijeliti na manje dijelove kako bi shvatili elemente od kojih se sastoji.
Zatim podijelite učenike u manje grupe od 2 do 3 učenika. Svakoj grupi zadajte jednu temu (npr.: zdrava hrana, očuvanje okoliša, priroda itd.) na temelju koje će osmisliti jednostavnu priču, podijeliti ju na manje dijelove i nakon toga izraditi igru u Scratchu. Najprije neka učenici u grupama istraže online materijale vezane uz temu i gotove igre u Scratchu. Objasnite im kako u izradi svoje igre mogu koristiti gotove dijelove postojećih igara na mrežnoj stranici Scratcha. Svaka igra mora imati tri dijela: uvod (razgovor među likovima), središnji dio (aktivnost vezana za temu: sakupljanje voća, čišćenje okoliša...) i završetak (zbrajaju se rezultati igre i završava se priča iz uvoda). Nakon što svaka grupa izradi svoju igru, neka podijele poveznice na unaprijed pripremljenom online zidu u Padletu u kojem ćete podesiti mogućnosti komentiranja i glasovanja za igru. Nakon što učenici isprobaju igre ostalih grupa, neka ih vrednuju komentarima i lajkovima te glasaju za onu koju smatraju najboljom. Definirajte im smjernice za vrednovanje, koje im kasnije mogu pomoći u ispravcima igara. Proglasite najbolju igru te ju objavite na školskim mrežnim stranicama.
Na kraju s učenicima povedite raspravu o procesu online istraživanja koje su proveli kako bi mogli izraditi igru u navedenom programu te koliko im je bilo teško/lagano/korisno/komplicirano, na koje su probleme nailazili te jesu li u procesu koristili metodu pokušaja i pogrešaka.
Učenicima s oštećenjem vida tijekom uvodne aktivnosti pokazivanja igre u digitalnom alatu omogućite korištenje asistivne tehnologije, ako koriste čitač ekrana, provjerite podržava li čitač aplikaciju. Možete mu opisati vizualni sadržaj igre koju pokazujete. Za korištenje digitalnih alata u ovoj aktivnosti učenicima s teškoćama pripremite pisane upute razrađene po koracima kako bi samostalno mogli koristiti digitalni alat za izradu igre. Tijekom podjele učenika s teškoćama u grupe vodite računa da se učenik dobro slaže s ostatkom grupe te da mu vršnjaci u grupi mogu pomoći. Jasno definirajte njegovu ulogu i zadatak u radu grupe ovisno o njegovim mogućnostima kako bi što uspješnije i samostalnije odradio zadatak. Važno je da aktivno sudjeluje i pridonosi radu grupe. Dodatne informacije možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.
Neka učenici koji žele znati više istraže postojeće igrice u Scratchu, analiziraju ih te zanimljive primjere predstave razredu kako bi ostali učenici dobili ideje za daljnje aktivnosti.
Učenike podijelite u četiri grupe prema godišnjim dobima (proljeće, ljeto, jesen, zima). Razgovarajte o književnim djelima koja ste do sada čitali, a u kojima su učenici opazili opis godišnjih doba (ili o vremenima radnje njima poznatih književnih djela). Potaknite učenike na razmišljanje koliko su godišnja doba poticaj za stvaralaštvo. Neka se prisjete filma čija se radnja odvija u godišnjem dobu njihove grupe ili glazbenog broja koji govori o nekom godišnjem dobu. Učenicima možete donijeti i nekoliko dječjih listova/časopisa izdanih u različitim godišnjim dobima. Podijelite časopise po grupama. Recite učenicima da odaberu po tri teme koje su zastupljene u tiskovinama, a povezane su s godišnjim dobima.
Ovaj uvodni dio s temom godišnjih doba nastavite mrežnim istraživanjem u postojećim grupama. Prethodno izradite četiri tablice u Wordu Online i podijelite ih s učenicima na dogovorenom mjestu (zajedničkoj platformi koju koristite za nastavu, primjerice Teams). U stupce tablice ispišete godišnje doba, a u retke pojmove: književnost, glazba, film, e-tisak, modna industrija. Zadajte učenicima da ispune tablicu tako što će na internetu istražiti na kojim se stranicama nalaze podaci u kojima su godišnja doba povezana sa zadanim pojmovima. Učenicima napomenite da prilikom istraživanja na internetu kao ključne riječi koriste pojmove iz stupaca i redaka (npr. motiv jeseni u književnosti, proljeće u glazbi i sl.). Pri tome vodite računa da ih, zbog dobi, stalno nadzirete i usmjeravate. Kada završe s istraživanjem neka rezultate svojih istraživanja pretvore u knjigu u digitalnom alatu Book Creator. Mogu izabrati naslove svojih uradaka kao npr. Knjiga o modi kroz godišnja doba ili Jesen u književnim djelima ili Ljetni hitovi.
Povedite raspravu s učenicima o tome koliko nam popularnokulturni tekstovi mogu biti inspiracija i poticaj za razvijanje vlastitih interesa i talenata. Prokomentirajte s učenicima što ih je inspiriralo u ovom istraživanju i koliko im je poticajno upotrebljavati i razvijati svoje digitalne vještine u temama koje ih zanimaju, ali o kojima ne znaju puno. Također pokrenite temu o tome što njih osobno potiče na stvaralaštvo te ih navedite da istražuju kako mogu sami sebe poticati u vlastitim interesima i talentima.
Povedite raspravu s učenicima: Koliko popularnokulturni tekstovi mogu biti inspiracija i poticaj za razvijanje vlastitih interesa i talenata? Što ih je inspiriralo u ovom istraživanju? Koliko im je poticajno upotrebljavati i razvijati svoje digitalne vještine u temama koje ih zanimaju, ali o kojima ne znaju puno? Što ih navodi na stvaralaštvo? Mogu li sami sebe poticati u vlastitim interesima i talentima?
Učenici neka podijele poveznice na svoje uratke u Book Creatoru na online ploču u Padletu gdje mogu palcem gore označavati radove koji im se sviđaju. Radove zajednički prokomentirajte s ciljem analize koliko je važno dobro istraživanje i koje rezultate može takvo istraživanje dati, a na razrednoj priredbi cjelokupan rad svih učenika možete predstaviti i roditeljima.
Tijekom podjele u grupe poželjno je da je učenik s teškoćama u grupi vršnjaka s kojima provodi vrijeme te koji mu mogu pomoći. Tijekom razgovora o godišnjim dobima i povezivanju s književnim djelima, filmovima, glazbom učenicima s teškoćama, posebice učenicima s intelektualnim teškoćama pružite podršku postavljajući potpitanja vodeći ih do točnog odgovora. Učenicima na početku sata recite koje će digitalne alate koristiti te im pripremite pisane upute po koracima ako se prvi put susreću s tim digitalnim alatom. Tijekom rada u grupi jasno definirajte ulogu učenika s teškoćama kako bi sukladno svojim sposobnostima aktivno sudjelovao u radu. Često provjeravati rad grupe i ako je potrebno pružite im dodatnu podršku. Dodatne informacije možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.
Učenici koji žele znati više neka, na temelju sakupljenih linkova i informacija, izrade računalnu igricu o godišnjim dobima u alatu za igrifikaciju Deck Toys. Zajedno s učenicima pogledajte video Deck Toys - Create a lesson in less than 5 minutes te ih uputite u osnove izrade.
Za motivaciju, učenicima pokažite sliku kvadrata i recite im neka zamisle kako bi ga podijelili na polovine, a zatim na četvrtine. Zatim im pokažite još nekoliko geometrijskih likova (pravokutnik, trokut, šesterokut) i svaki put neka ih pokušaju podijeliti na 2 i 4 jednaka dijela. Razgovarajući o tome gdje su zamislili "liniju rezanja“, učenici će otkriti da za to postoji više načina te da nisu uvijek svi dijelovi jednaki. S učenicima raspravite sljedeća pitanja: gdje biste mogli pokušati podijeliti geometrijski lik? Kako znate da su dijelovi jednaki? Što bismo mogli učiniti da provjerimo?
Učenike podijelite u parove te im podijelite slike (na papiru) različitih likova (jedan jednostavniji i jedan složeniji) koje trebaju napraviti na online geoploči u alatu Geoboard.
Svakom paru podijelite ispisane zadatke s uputama.
Učenici svoje odgovore zapisuju u bilježnicu.
Svaki par prikazuje svoja rješenja ostalim učenicima. Nakon diskusije prikažite učenicima rješenja na projektoru ili na pametnoj ploči.
Zadani lik najprije nacrtaj na geoploči, a zatim podijeli na polovine. Svaki par prezentira svoje likove i rješenja s pomoću projektora ili pametne ploče.
Učenicima pripremiti rubriku za vršnjačko vrednovanje radova prema kriterijima složenosti i originalnosti. Proglasite skupinu najboljih radova prema navednim kriterijima.
Učenika s teškoćama jednostavnim i kratkim uputama uvedite u zadatak. Za učenike s intelektualnim teškoćama pripremite manje aktivnosti uz pomoć konkreta te im pružite podršku dodatnim uputama tijekom rada. Učenicima s oštećenjem vida pripremite 3D model geometrijskih likova kako bi mogli opisati i vizualizirati oblik pojedinog lika. Pomoću konkreta spajajte manje dijelove u lik kako bi im mogli dočarati liniju rezanja. Tijekom podjele učenika u parove vodite računa da je učenik s teškoćama u paru s učenikom koji mu može pružati podršku i s kojim dobro surađuje. Učeniku s oštećenjem vida omogućite korištenje asistivne tehnologije tijekom rada te im pružite podršku dodatnim uputama tijekom izrade likova u digitalnom alatu. Dodatne informacije možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.
Učeniku se na listu papira nacrtaju dvije slike: polovina lika i četvrtina drugog lika. Učenik na geoploči mora nacrtati cijele likove.
Razgovarajte s učenicima o poznavanju izumitelja u Hrvatskoj, o njihovim izumima i dobrobiti koje su njihovi izumi donijeli čovječanstvu. Pitajte učenike: kojeg hrvatskog izumitelja znate i što je izumio? Znate li tko je izumio električnu struju? Tko je izumio mehaničku olovku kojom se služite u školi? Pogledajte s učenicima video o hrvatskim izumiteljima pod nazivom “Hrvatski izumitelji” (1:00 min). Nakon pregledavanja videa upitajte učenike koje su izumitelje prepoznali u videu. Navedite učenicima hrvatske izumitelje koje nisu prepoznali u videu.
Podijelite učenike u sedam grupa i svakoj grupi zadajte jednoga hrvatskoga izumitelja iz pregledanog videa. Zatim im zadajte zadatak da na Internetu pretraže informacije o danom izumitelju prema ključnim riječima, kao npr. Ruđer Bošković, izum Ruđera Boškovića, doprinos znanosti Ruđera Boškovića i slično. Nakon pretraživanja Interneta učenici izrađuju grupnu umnu mapu u alatu MindMeister ili sličnom gdje je središnji pojam izum hrvatskoga izumitelja kojega istražuju.
Učenici će na temelju pretraživanja i izrađene umne mape predstaviti tehničku tvorevinu koja je izum, a koju su odabrali za danog hrvatskog izumitelja. Učenici je predstavljaju razredu u trajanju do dvije minute.
Učenike s teškoćama aktivno uključite u razgovor o hrvatskim izumiteljima. Učenicima s intelektualnim teškoćama možete pripremiti sažetak o hrvatskim izumiteljima kako bi aktivno sudjelovali u razgovoru. Tijekom gledanja videozapisa neka učenik s oštećenjem vida sjedne ispred laptopa te mu opišite vizualni sadržaj. Za učenike s oštećenjem sluha i senzoričkim teškoćama pripremite predložak s napisanim sadržajem teksta. Ako učeniku sa senzoričkim teškoćama smeta zvuk, udaljite ga od izvora zvuka. Uključite učenike s teškoćama u rad grupe tako da budu aktivni sudionici – neka u skladu sa svojim sposobnostima surađuju i pronalaze potrebne informacije. Unaprijed definirajte njihovu ulogu i zadatke, dajte im konkretne upute, a izbjegavajte u potpunosti prepustiti podjelu zadataka članovima grupe. Važno je da učenik s teškoćama ne bude pasivan promatrač te da može uspješno izvršiti svoj dio zadatka i doprinijeti zajedničkom radu grupe. Dodatne informacije možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.
Učenicima koji žele znati više zadajte da objedine neke izume hrvatskih izumitelja u jedan vlastiti i opišu njegovu namjenu, npr. izum padobrana i izum električnog brzinomjera. Učenici mogu koristiti jedan hrvatski izum i vlastitu zamišljenu nadogradnju, npr. mehanička olovka sa solarnom ćelijom i svjetlom na vrhu. Neka učenici svoj izum prezentiraju u brošuri koju će izraditi u programu Canva gdje će nacrtati i napisati opis te namjenu vlastita izuma. Brošuru objavite na školskoj mrežnoj stranici.
Prethodna znanja učenika o energiji potrebno je sistematizirati. Potaknite raspravu o tome što učenici već znaju iz svakodnevnog života o energiji tako da pogledate galeriju fotografija i razgovarate o pitanjima: odakle dolazi energija? Koji su izvori energije? Što je osnovni izvor energije na Zemlji? Za koje aktivnosti čovjek koristi energiju? Koji oblik energije čovjek najčešće koristi u svakodnevnom životu? U koje se oblike može pretvoriti električna energija u glačalu, perilici rublja, žarulji...?
Neka učenici svoja razmišljanja zabilježe u alatu Tricider. Prokomentirajte učeničke odgovore i po potrebi ispravite moguće miskoncepcije (energija ne može nestati, samo se pretvara u drugi oblik, ne može nastati sama od sebe). Ponekad čujemo osobu kako kaže da nema energije - je li to točno?
S učenicima možete pogledati videozapise Cvijet koji pleše u trajanju od 0:04 min i Zmija u konzervi* u trajanju od 0:08 min. Razgovarajte s učenicima koji oblik energije koristi cvijet koji pleše, zašto u šali sa zmijom ona iskače iz konzerve (pretvorba potencijalne u kinetičku energiju).
Uputite učenike da istraže pretvorbe energije iz jednog oblika u drugi koristeći interaktivnu simulaciju Oblici energije i energetske promjene (sustavi).
Napomena: Simulacija uključuje različite izvore energije (Sunce, voda, hrana), oblike energije (mehanička, toplinska, svjetlosna, kemijska, električna) te uređaje koji pretvaraju energiju u električnu (solarna stanica fotoćelija, vodeno kolo s generatorom).
Prethodno pripremite i ispišite tablicu u koji će svaki učenik individualno upisati četiri načina pretvorbe energije koristeći različite kombinacije izvora i oblika energije. Za svaki način pretvorbe potrebno je kombinirati različite elemente simulacije (nalaze se na dnu stranice u tri grupe). Tablica može sadržavati primjer izvora energije, opis početne (inicijalne) energije izvora i pretvorbe (transformacije) energije nakon promjene. Rezultate svog istraživanja učenici neka prikažu u tablici, a zatim neka se okrenu prema učeniku iza sebe te izlože i prokomentiraju svoje rezultate jedan drugome. Raspravite s učenicima o njihovim saznanjima o pretvorbi energije, s naglaskom na ispravljanje netočnih činjenica do kojih su došli.
Nakon rasprave uputite učenike na rješavanje interaktivnog kviza o oblicima i promjeni energije.
Učenicima s teškoćama, posebice učenicima s intelektualnim teškoćama pripremite pisani sažetak gradiva o energiji kako bi mogli sudjelovati u raspravi i zadatku. Učenicima s teškoćama pripremite pisane upute izrađene po koracima za rad u digitalnim alatima. Za vrijeme gledanja videozapisa učenika s oštećenjem vida stavite sjediti ispred laptopa te mu opišite vizualni sadržaj. Učenicima s intelektualnim teškoćama dodatnim uputama objasnite zadatak, omogućite mu da napiše dva načina pretvorbe u tablicu. Tablicu vizualno prilagodite učenicima s teškoćama kako bi im bila razumljiva. Učenicima s oštećenjem vida povećajte tablicu ili im je zadajte u Wordu na računalu. Tijekom rada pružajte podršku učenicima s teškoćama, više puta provjerite jesu li razumjeli zadatak. Prije prezentiranja drugim učenicima provjerite s njima jesu li dobro odradili svoj zadatak. Dodatne informacije možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.
Zainteresirani učenici mogu istražiti promjenu oblika energije skejtbordera koristeći interaktivnu simulaciju Energija u skejt parku (dijelovi Uvod i Napravi stazu). U kojem položaju skejter ima najveću potencijalnu, a u kojem najveću kinetičku energiju? U kojem položaju se potencijalna energija pretvara u kinetičku? Što sve utječe na promjenu oblika energije? Neka učenici izrade izvještaj u alatu Sway te ga prezentiraju na sljedećem satu. Možete ga objaviti i na mrežnoj stranici škole.
Matulić, D. (2018). Mentalne mape-put do lakšeg učenja (1.7.2020.).
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.