Predmet
Hrvatski jezik 3
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

Medijski mozaik

Naziv predmeta
Hrvatski jezik 3

Razred
3. razred, srednja škola

Odgojno-obrazovni ishodi
ključni pojmovi
  • medijski tekstovi prema svrsi
  • primatelji
  • jezična sredstva u medijskim tekstovima

Kako znati kome vjerovati?

Radi se metodom obrnute učionice. Učenici trebaju proučiti i analizirati vrste medijskih tekstova prema svrsi, a možete im dati zadatak da izrade umnu mapu u alatu Coggle. Zatim mapu trebaju poslati e-poštom. Pregledajte je i pošaljite im povratnu informaciju. Na početku aktivnosti možete prikazati kratak video "Influenceri oko nas" na stranici www.medijskapismenost.hr i zajedno ga pogledati. Potaknite učenike na promišljanje i razgovor o tome na koje sve načine mediji mogu utjecati na mlade, tko im se sve obraća putem medija i na koji način (objavljivanjem tekstova, fotografija, videa…) te prate li oni objave nekih poznatih osoba.

Pitajte učenike na temelju čega procjenjuju hoće li vjerovati onome što govori neka poznata osoba. Neka učenici komentiraju jesu li ikad poslušali kakav savjet ili preporuku poznate osobe (za gledanje filma, čitanje knjige, za uporabu nekih proizvoda ili za provođenje slobodnog vremena), razgovarajte s učenicima o dojmovima i iskustvima. Neka učenici komentiraju kakav je poslovni odnos poznatih osoba s tvrtkama čije proizvode preporučuju ili čije usluge nude. Pitajte učenike što misle o tome koliko na sve to utječe novac (honorar) koji dobiva ta osoba za svoje medijske nastupe i kako to utječe na preporučivanje proizvoda ili usluga. Neka učenici raspravljaju o tome je li takvo tržišno ponašanje uvijek etično.

Nakon toga organizirajte rad u grupama, podijelite učenike u pet grupa. Svakoj grupi zadajte temu i neka u ulozi članova redakcije nekog elektroničkog medija svaki član grupe oblikuje određenu vrstu medijske objave koja će biti namijenjena nekoj ciljanoj skupini primatelja: osnovnoškolcima, srednjoškolcima, studentima, sportašima, glazbenicima… (za svaku grupu odredite vrstu objave: pisanje recenzije na medijskom portalu za mlade, na Instagramu, Facebooku; uputu za kreiranje korisničkog računa na blogu, uputu za prijavu na forum mrežne stranice neke ustanove, organizacije ili udruge…). Svaki član grupe treba napisati jedan tekst. Pritom treba obratiti pozornost na stilska i jezična obilježja svoje objave (ovisno o ciljanoj javnosti i vrsti teksta).

Učenici objave mogu napisati u alatu Word i spremiti ih u zajedničku mapu u aplikaciji Teams. Izradite tablicu za vrednovanje. Na kraju aktivnosti učenici mogu međusobno vrednovati rezultat. Zajedno pročitajte tekstove i rezultate vrednovanja.

Postupci potpore

Kod prilagodbe scenarija važno je imati na umu to da učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu te da odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i na obilježjima same teškoće. Tijekom planiranja postupaka podrške savjetujte se sa stručnim timom škole. U planiranje postupaka podrške uključite učenika s teškoćama.

Učeniku s teškoćama unaprijed najavite temu sata. Objasnite mu pojam obrnute učionice. Učeniku s teškoćama grafički prilagodite medijske tekstove koje će morati proučiti i analizirati i na kojima će raditi tijekom sata. Povećajte font Arial ili Calibri najmanje na 14pt, s povećanim razmakom između riječi i redova. Pripremite mu pisane/slikovne smjernice po koracima za izradu umne mape.

Učenika s teškoćama podijelite u grupu učenika s kojima dobro surađuje i koji su motivirani za rad. Jasno odredite ulogu i zadatak učenika s teškoćama u grupi, vodeći se njegovim jakim stranama i mogućnostima. Provjerite razumije li učenik s teškoćama zadatak. Osigurajte mu dovoljno vremena za rad. Potaknite pozitivnu atmosferu unutar grupe. Motivirajte učenika s teškoćama na aktivno sudjelovanje u zadatku. Provjerite razumije li učenik uporabu digitalnih alata: Coggle, Word. Ako je potrebno, pripremite mu pisane/slikovne upute za njihovu uporabu.

Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.

Za učenike koji žele znati više

Učenici koji žele znati više mogu, npr. odabrati jedno pročitano književno djelo (ili neku drugu temu) i o tome oblikovati tri različita medijska sadržaja: jednome svrha može biti informiranje, drugome uvjeravanje, a trećemu podizanje svijesti o važnosti čitanja. Pritom se mogu služiti tekstom, plakatom i videozapisom. Kad završe zadatak, učenici će predstaviti rad i objasniti kako su prilagodili sadržaj postizanju svog cilja. Ostali će učenici u ulozi publike procijeniti uspješnost.

Nastavna aktivnost za predmet X

Kako znati kome vjerovati?

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik razlikuje upućivačke i raspravljačke tekstove različitih funkcionalnih stilova i oblika i iz različitih izvora u skladu s određenom svrhom čitanja i namjeni (dokazivanje, upućivanje)
  • Učenik razlikuje činjenice od mišljenja.
  • Učenik primjenjuje pravopisna i jezična pravila hrvatskoga standardnog jezika i obilježja funkcionalnoga stila teksta koji oblikuje.
  • Učenik obrazlaže utjecaj različitih medijskih poruka / tekstova / sadržaja na oblikovanje stavova i vrijednosti primatelja.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Etika
  • Osobni i socijalni razvoj
  • Uporaba informacijske i komunikacijske tehnologije
  • Učiti kako učiti

Kako znati medijski pozitivno djelovati?

Metodom obrnute učionice učenici proučavaju vrste medijskih tekstova prema svrsi. Dajte im zadatak neka svi naprave digitalni plakat u alatu Adobe Spark i objave ga u zajedničkoj mapi u aplikaciji Teams. Pregledajte plakate i napišite učenicima povratnu informaciju. Zatim podijelite učenike u pet grupa. Svi imaju zajednički zadatak: osmisliti razredni blog, oblikovati ga u alatu Wordpress. Učenici najprije trebaju iznijeti ideje o izgledu i sadržaju bloga. Taj dio aktivnosti možete provesti tehnikom oluje ideja; neka učenici zapišu svoje ideje s pomoću alata Conceptboard, zajedno mogu uređivati prikaz ideja i upisivati nove ideje.

Nakon toga neka svaka grupa dobije svoj zadatak kojim će doprinijeti oblikovanju razrednog bloga koji treba sadržavati različite vrste tekstova i drugih sadržaja. U nastavku aktivnosti razgovarajte s učenicima o njihovim idejama i o sadržaju bloga. Neka učenici u svim grupama razgovaraju o tome, a zatim međusobno podijele zadatke. Svaka grupa treba biti zadužena za kreiranje sadržaja jedne rubrike (teme). Blog treba imati obrazovnu svrhu, ali i biti zabavan i informativan, namijenjen vršnjacima te dostupan javnosti.

Razgovarajte s učenicima o tome koje će vrste tekstova pisati i kojim će se temama baviti kako bi blog bio poučan, ali i zabavan i informativan. Pitajte učenike hoće li se koristiti fotografijama, s kojih će ih stranica smjeti preuzeti, kako će obratiti pozornost na poštovanje autorskih prava ako se žele koristiti drugim izvorima tekstova i kako će provjeriti točnost i pouzdanost izvora. Neka učenici procijene i kažu na koje sve načine mogu objavljenim tekstovima, odabirom sadržaja ili prenošenjem iz drugih izvora, utjecati na vršnjake. Neka učenici podijele zadatke, svaki učenik treba dobiti svoj zadatak za osmišljavanje i oblikovanje dijela sadržaja. U nastavku aktivnosti svaki učenik u grupi treba napisati jedan tekst za svoju rubriku na blogu; učenici mogu pisati tekstove u alatu Word i objaviti ih u zajedničkoj mapi u aplikaciji Teams; tako će svima biti vidljivi i dostupni.

Zadatci za pisanje mogu biti raznovrsni. Mogu pisati različite recenzije (kao korisnici usluga, proizvoda…), tematske članke (o temama koje zanimaju vršnjake), upućivačke tekstove (obrazovne, npr. uputu za pisanje motivacijskog pisma), prikaz (neke računalne igrice, filma, knjige, glazbenog djela). Jednoj skupini dodijelite zadatak uređivanja tekstova i ispravljanja pogrešaka. Neka pregledaju sve tekstove, učenici u grupi trebaju podijeliti zadatke: neka urede nadnaslove i naslove, uvodni dio teksta, grafički urede tekst, isprave zatipke i jezične pogreške. Nakon što budu spremni prvi tekstovi za objavu u svakoj rubrici, razgovarajte s učenicima o tome kako će i nadalje uređivati blog, neka povremeno zamijene uloge tako da s vremenom svi budu i autori, ali i urednici. Neka učenici predstave blog javnosti, mogu to učiniti objavom na školskoj mrežnoj stranici ili školskoj stranici društvene mreže.

Postupci potpore

Kod prilagodbe scenarija važno je imati na umu to da učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu te da odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i na obilježjima same teškoće. Tijekom planiranja postupaka podrške savjetujte se sa stručnim timom škole. U planiranje postupaka podrške uključite učenika s teškoćama.

Učeniku s teškoćama unaprijed najavite temu sata. Objasnite mu pojam obrnute učionice. Grafički mu prilagodite medijske tekstove koje će morati proučiti i analizirati i na kojima će raditi tijekom sata. Povećajte font Arial ili Calibri najmanje na 14pt, s povećanim razmakom između riječi i redova. Učeniku s oštećenjem vida osigurajte podršku suučenika koji će mu pomoći u izradi digitalnog plakata, opisujući mu vizualne informacije. Isti taj učenik neka mu pruža podršku i tijekom grupnog rada.

Učenika s teškoćama podijelite u grupu s učenicima s kojima dobro surađuje i koji su motivirani za rad. Jasno odredite ulogu i zadatak učenika s teškoćama unutar grupe, vodeći se njegovim jakim stranama i mogućnostima. Provjerite razumije li učenik s teškoćama zadatak i osigurajte mu dovoljno vremena za rad. Potaknite pozitivnu atmosferu unutar grupe. Motivirajte učenika s teškoćama na aktivno sudjelovanje u zadatku. Provjerite razumije li učenik uporabu digitalnih alata: Wordpress, Word, Concept board. Ako je potrebno, pripremite mu pisane/slikovne upute za njihovu uporabu.

Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.

Za učenike koji žele znati više

Učenici koji žele znati više mogu istražiti koji suvremeni hrvatski književnici i književnice imaju svoje blogove, o čemu pišu. Odabrat će neke od njih i prikazati to ostalim učenicima u prezentaciji izrađenoj u alatu PowerPoint.

Nastavna aktivnost za predmet X

Kako znati medijski pozitivno djelovati?

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik razlikuje upućivačke i raspravljačke tekstove različitih funkcionalnih stilova i oblika i iz različitih izvora u skladu s određenom svrhom čitanja i namjeni (dokazivanje, upućivanje).
  • Učenik oblikuje plan pisanja upućivačkih i raspravljačkih tekstova u skladu s određenom strukturom, oblikom i funkcionalnim stilom administrativnim, publicističkim, znanstveno-popularnim.
  • Učenik primjenjuje pravopisna i jezična pravila hrvatskoga standardnog jezika i obilježja funkcionalnoga stila teksta koji oblikuje.
  • Učenik prosuđuje kako su u medijskim tekstovima prikazane informacije, ideje, stavovi i mišljenja i kako utječu na oblikovanje stavova i vrijednosti primatelja s obzirom na dob, spol i kulturni kontekst.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Etika
  • Osobni i socijalni razvoj
  • Uporaba informacijske i komunikacijske tehnologije
  • Učiti kako učiti

O Zagorki izložbu priredi jer to vrijedi

Aktivnost se organizira kao projektni zadatak. Učenici se podijele u pet grupa i svaka obavlja dio zadatka. Cilj je predstaviti rad Marije Jurić Zagorke kao književnice i prve hrvatske novinarke, osmisliti i oblikovati tematsku virtualnu izložbu i školsku manifestaciju – večer posvećenu Zagorki.

Na početku projekta učenici trebaju napraviti plan. S pomoću alata Trello mogu izraditi plan aktivnosti. Dodijeliti zadatke svakom članu grupe i odrediti rokove. Članovi jedne grupe mogu istraživati suvremene tekstove o Zagorki; svaki učenik može pronaći jedan tekst, a zatim proučiti i prikazati kako je Zagorka predstavljena u hrvatskim medijima (na portalima, mrežnim stranicama); pritom neka svaki učenik analizira vrstu teksta, jezična obilježja i zaključi kojoj je skupini primatelja namijenjen taj tekst. Druga grupa može istraživati podatke o Zagorkinu novinarskom radu; neka svaki učenik dobije jedan zadatak i istražuje (status novinarke u društvu, problemi; kakve je tekstove pisala, kojim se temama bavila, kakve su bile reakcije javnosti); na temelju toga svaki učenik treba napisati i tematski članak o Zagorki kao prvoj hrvatskoj novinarki.

Treća grupa pripremat će program za predstavljanje projekta, odnosno večer posvećenu Mariji Jurić Zagorki; mogu organizirati panel-diskusiju o položaju žena u novinarstvu u prošlosti i danas; svaki učenik u grupi treba dobiti zadatak (osmisliti program, napisati pitanja za panel-diskusiju, smisliti naslov, npr. „Zagorkino vrijeme i suvremena perspektiva – književnice i novinarke u prošlosti i danas"), istražiti i predložiti koga pozvati (mogu pozvati i goste koji se bave novinarstvom i/ili književnošću i žele sudjelovati u panel-diskusiji).

Učenici četvrte grupe trebaju podijeliti zadatke tako da jedan član pripremi dio materijala (fotografske i druge digitalne materijale) za virtualnu izložbu koja se može oblikovati s pomoću alata Artsteps, a s pomoću alata Adobe Spark drugi član može kreirati i digitalnu pozivnicu, treći član plakat, četvrti član može oblikovati programsku knjižicu za večer posvećenu Mariji Jurić Zagorki, peti član treba napisati tematski članak o izložbi.

Peta grupa treba pratiti sve aktivnosti snimajući ih i pripremajući videoreportažu o projektnim aktivnostima (dva učenika mogu biti zadužena za snimanje, jedan za oblikovanje tog sadržaja), a tijekom projekta dva učenika mogu pisati vijesti o projektu (jedan za školsku mrežnu stranicu, a drugi objave na društvenim mrežama). U prvoj etapi učenici istražuju podatke, pripremaju sadržaje, razvrstavaju i oblikuju prikupljene materijale za virtualnu izložbu. Razgovarajte s učenicima o preuzimanju podataka iz različitih izvora, neka razmisle o tome kojim će se izvorima koristiti; važno je provjeriti njihovu pouzdanost, usporediti ih i procijeniti jesu li autori stručnjaci za područje o kojem pišu.

Plakat, pozivnicu i program učenici trebaju objaviti na školskoj mrežnoj stranici i na školskoj stranici društvene mreže, a o događaju obavijestiti medije. Događaj treba biti otvoren za javnost. Može se organizirati u povodu obilježavanja godišnjice Zagorkina rođenja ili smrti.

Postupci potpore

Kod prilagodbe scenarija važno je imati na umu to da učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu te da odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i na obilježjima same teškoće. Tijekom planiranja postupaka podrške savjetujte se sa stručnim timom škole. U planiranje postupaka podrške uključite učenika s teškoćama.

Učeniku s teškoćama unaprijed najavite temu sata, stavite ga u grupu s učenicima s kojima dobro surađuje i koji su motivirani za rad. Tijekom podjele zadataka po grupama vodite računa o mogućnostima učenika s teškoćama, njegovim interesima i jakim stranama. Jasno odredite ulogu i zadatak učenika s teškoćama unutar grupe. Učeniku s oštećenjem vida osigurajte podršku suučenika unutar grupe koji će mu opisivati vizualne informacije. Provjerite razumije li učenik s teškoćama zadatak. Osigurajte mu dovoljno vremena za rad. Potaknite pozitivnu atmosferu unutar grupe. Motivirajte učenika s teškoćama na aktivno sudjelovanje u zadatku. Provjerite razumije li uporabu digitalnih alata: Artsteps, Adobe Spark. Ako je potrebno, pripremite mu pisane/slikovne upute za njihovu uporabu.

Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.

Za učenike koji žele znati više

Učenici koji žele znati više mogu detaljnije istražiti književni rad Marije Jurić Zagorke, tematiku njezinih djela, stilska obilježja, žanrovske odrednice i popularnost među čitateljskom publikom. O tome mogu oblikovati prezentaciju u alatu PowerPoint i predstaviti je ostalim učenicima.

Kako provesti aktivnost u online okruženju

Na početku aktivnosti putem digitalnog alata za suradnju u kojem provodite nastavu na daljinu (npr. MS Teams) objasnite učenicima projektni zadatak. Podijelite ih u pet grupa, organizirajte ih u radne sobe za komunikaciju i suradnju gdje će ih dočekati smjernice i upute. Svaka će grupa napraviti dio zadatka. Cilj je predstaviti rad Marije Jurić Zagorke kao književnice i prve hrvatske novinarke, osmisliti i oblikovati tematsku virtualnu izložbu i školsku manifestaciju - večer posvećenu Zagorki.

Na početku projekta učenici trebaju napraviti plan. S pomoću alata Trello mogu izraditi plan aktivnosti, dodijeliti zadatke svakoj grupi i odrediti rokove. Jedna grupa može istraživati suvremene tekstove o Zagorki, proučiti i prikazati kako je ona predstavljena u hrvatskim medijima (na portalima, internetskim stranicama); pritom neka analiziraju vrstu teksta, jezična obilježja, zaključe kojoj je skupini primatelja namijenjen taj tekst; druga grupa može istraživati o Zagorkinu novinarskom radu (status novinarke u društvu, problemi; kakve je tekstove pisala, kojim se temama bavila), a trebaju napisati i tematski članak o Zagorki kao prvoj hrvatskoj novinarki; treća grupa pripremat će program za predstavljanje projekta, odnosno večer posvećenu Mariji Jurić Zagorki; učenici mogu organizirati panel-diskusiju o položaju žena u novinarstvu u prošlosti i danas, smisliti naslov („Zagorkino vrijeme i suvremena perspektiva - književnice i novinarke prošlosti i danas"). Mogu pozvati i goste koji se bave novinarstvom i/ili književnošću i žele sudjelovati u panel-diskusiji. Četvrta grupa neka priprema fotografske i druge digitalne materijale za virtualnu izložbu koju mogu oblikovati s pomoću alata Artsteps, a s pomoću alata Adobe Spark mogu kreirati i digitalnu pozivnicu, plakat i programsku knjižicu za večer posvećenu Mariji Jurić Zagorki; trebaju napisati tematski članak o izložbi; peta grupa neka prati sve aktivnosti snimajući ih i pripremajući videoreportažu o projektnim aktivnostima )stoga im omogućite ulazak u sve radne virtualne sobe), a tijekom projekta mogu pisati vijesti za školsku mrežnu stranicu i objave na društvenim mrežama.

U prvoj etapi učenici istražuju podatke, pripremaju sadržaje, razvrstavaju i oblikuju prikupljene materijale za virtualnu izložbu. Razgovarajte s učenicima o preuzimanju podataka iz različitih izvora, neka učenici razmisle o tome kojim će se izvorima koristiti; važno je provjeriti njihovu pouzdanost, usporediti ih i procijeniti jesu li autori stručnjaci za područje o kojem pišu.

Plakat, pozivnicu i program učenici trebaju objaviti na školskoj mrežnoj stranici i na školskoj stranici društvene mreže, a o događaju će obavijestiti medije. Događaj treba biti otvoren za javnost. Može se organizirati kao obilježavanje obljetnice Zagorkina rođenja ili smrti.

Nastavna aktivnost za predmet X

O Zagorki izložbu priredi jer to vrijedi

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik razlikuje upućivačke i raspravljačke tekstove različitih funkcionalnih stilova i oblika i iz različitih izvora u skladu s određenom svrhom čitanja i namjeni (dokazivanje, upućivanje).
  • Učenik uočava i tumači autorovo gledište i namjenu teksta te utjecaj teksta na primatelja.
  • Učenik sažima prikupljene informacije i oblikuje sadržajno i logički povezan tekst.
  • Učenik primjenjuje pravopisna i jezična pravila hrvatskoga standardnog jezika i obilježja funkcionalnoga stila teksta koji oblikuje.
  • Učenik uspoređuje različite medijske tekstove.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Etika
  • Osobni i socijalni razvoj
  • Upotreba IKT-a
  • Učiti kako učiti

Dodatna literatura, sadržaji i poveznice

Arhivski fond Marije Jurić Zagorke. Centar za ženske studije.

Buljan, Ivica (prir.). (2023.) Sto pedeset godina od rođenja velike novinarke i književnice Marije Jurić Zagorke.

Hrvatska enciklopedija (2021). Zagreb: Leksikografski zavod Miroslav Krleža.

Književna baština u muzejima. Muzejski dokumentacijski centar.

Majdenić, Valentina (2019). Mediji, tekst, kultura. Zagreb: Naklada Ljevak.

Medijska pismenost

Primorac, Branka; Šimeg, Marijan; Šojat, Anita (2010). Novinarstvo u školi. Zagreb: Školska knjiga.

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.