Na početku, pustite učenicima videosnimku o revolucionarnom događaju teniskog susreta iz 1973. godine. Nakon što ga pogledaju, pokrenite s njima razgovor o tome jesu li iznenađeni detaljima koje su čuli te uočavaju li pozitivne društvene promjene u posljednjih 50 godina otkad se teniski meč dogodio. Zapišite na ploči u natuknicama izrečene pozitivne promjene prema mišljenju učenika pa raspravite slažu li se svi da su promjene vidljive.
Započnite raspravu među učenicima smatraju li da postoje tipično muška ili tipično ženska zanimanja. Pitajte ih što privlači ili što odvraća muškarce i žene od nekih profesija. Uputite ih da provjere postoji li rodna ravnoteža: podjednak interes kod muškaraca i žena, mogućnost uspjeha vezanoga za zapošljavanje, promaknuće, visinu honorara, dobivanje društvenih priznanja i sl.
Dogovorite s učenicima nekoliko kategorija, kao što su sport, politika, znanost, showbusiness ili društveni pokreti. Podijelite učenike u onoliko grupa koliko je dogovorenih kategorija. Za svaku kategoriju neka učenici iz te grupe izaberu jednog istaknutog muškarca i jednu istaknutu ženu. Zadatak je grupe da na internetu pronađe njihove biografije (obrazovanje, uloženi trud, godine iskustva…) i njihovu godišnju zaradu. Pronađene podatke mogu prikazati u alatu RealtimeBoard. Potom će grupe u razredu predstaviti svoja saznanja i usporediti se međusobno. Aktivnost se može provesti i u parovima tako što će svaki par istražiti biografiju samo jedne osobe, umjesto muško-ženske varijante, no u tom slučaju pazite na redoslijed prilikom izlaganja predstavljanja poznatih osoba kako bi se lakše usporedilo muškarce i žene u istoj kategoriji.
Nakon predstavljenih sadržaja učenici će moći zaključiti postoje li razlike u društvenim priznanjima između muškaraca i žena i u kojoj ih mjeri.
U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i obilježjima same teškoće.
Omogućite prikaz videosnimke s podnaslovima na jeziku koji je učenicima najrazumljiviji. Također, mogu se dodati vizualni elementi, poput slika, ilustracija ili fotografija, kako bi se učvrstili ključni detalji.
Dajte učenicima jasne smjernice i pomoć u postavljanju kriterija za prepoznavanje pozitivnih društvenih promjena. Također, pružite im primjere kako bi bolje razumjeli što se od njih očekuje u ovoj aktivnosti.
Ograničite broj pitanja koja postavljate kako bi se smanjio stres i izbjegao osjećaj preopterećenosti. Ako je potrebno, koristite se vizualnim pomagalima ili drugim tehnikama kako biste im pomogli organizirati misli.
Omogućite učenicima pristup dodatnim izvorima informacija, poput knjiga, članaka i videozapisa, koji se mogu lako prilagoditi njihovoj jezičnoj i kognitivnoj razini.
Dajte jasne smjernice i pomoć učenicima kako bi lakše razumjeli pojmove poput rodna ravnoteža i kako bi uspješno pronašli relevantne informacije o različitim profesijama i karijernim mogućnostima.
Omogućite učenicima da izaberu kategorije koje ih zanimaju i da pronađu slike ili ilustracije poznatih osoba koje su istaknuti muškarci i žene u toj kategoriji. Mogu ih razvrstati po godinama iskustva ili zaradi te ih prikazati u obliku pločica u alatu RealtimeBoard ili nekom sličnom alatu.
Učenicima koji imaju poteškoća s čitanjem (disleksiju) ili s pisanjem (disgrafiju) omogućite upotrebu govorne tehnologije koja će im pomoći da pretražuju internet i čitaju tekstove o biografijama poznatih osoba.
Učenicima s oštećenjem vida može se pružiti pristup alatima za povećavanje fonta i kontrasta na zaslonu računala ili tableta, primjerice u pregledniku Chrome.
Uputite učenike na istraživanje statističkih podataka o jazu u plaćama muškaraca i žena. Neka potraže najsvježije podatke na stranicama Europske komisije za usporedbu stanja među europskim državama. (Dijelovi mrežne stranice mogu se automatski prevesti na hrvatski jezik). Dodatno se mogu poslužiti statističkim podatcima za mnoštvo kategorija koji se redovito ažuriraju na stranicama Europskog instituta za ravnopravnost spolova.
Nakon okvirnog uspoređivanja po europskim zemljama slijedi detaljniji uvid u stanje u Republici Hrvatskoj. Služeći se statističkim podatcima iz godišnjih izvješća Državnoga zavoda za statistiku, učenici će iščitati razmjere nejednakosti prema nekoliko kategorija. Podijelite učenike u pet grupa. Predložene su grupe prema tematskim područjima prikazanima u Izvješću 2022.:
- Obrazovanje – upisani studenti
- Obrazovanje – titule doktora znanosti
- Zaposlenost i plaće
- Udio muškaraca i žena u sudskim zanimanjima
- Udio muškaraca i žena u političkim funkcijama.
Svaka grupa neka sažme statističke podatke i predstavi ih u razredu koristeći se alatom Meta-Chart.
Raspravite o predstavljenim podatcima i učenička zapažanja zapišite na ploču. Uspjeh u životu i visoki status povežite s pristupom obrazovanju, ukidanjem diskriminacije pri zapošljavanju, jednakosti u plaćama za isto radno mjesto. Uputite učenike da nakon uočenih nejednakosti predlože prava građana koja bi usmjeravala na rodno izjednačavanje. Definirana prava unesite u digitalnu Deklaraciju o jednakosti spolova u alatu Prezi, koju možete objaviti na mrežnim stranicama škole povodom obilježavanja prigodnih datuma, kao što je Međunarodni dan žena.
U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i obilježjima same teškoće.
Osigurajte pristupačnost mrežnih stranica Europske komisije i Europskog instituta za ravnopravnost spolova pomoću alata za čitanje zaslona, primjerice preglednika Chrome.
Učenici s disleksijom ili drugim teškoćama u čitanju mogu se koristiti alatom koji će im omogućiti slušanje podataka umjesto čitanja.
Učenicima koji imaju poteškoća u obradi i analizi velikih količina informacija mogu biti potrebni dodatni vodiči ili vodiči za pretraživanje kako bi lakše pratili podatke i pravilno ih interpretirali. Unaprijed ih izradite pomoću alata Word, vodeći brigu o grafičkoj prilagodbi.
Učenici s poteškoćama u motoričkim sposobnostima mogu imati problema s upotrebom alata za izradu grafikona te s dijeljenjem podataka s razredom. Pomoćnik ili asistent mogu im pomoći u tom zadatku.
Učenicima s teškoćama u izražavanju može biti teško podijeliti sažete statističke podatke. Razmislite o načinima na koje im se može olakšati prezentiranje podataka, poput kratkih videozapisa ili prezentacija, koje su vizualno privlačne i zanimljive.
Učenicima s teškoćama u pažnji i koncentraciji može biti teško pratiti prezentaciju podataka i usporediti ih s drugim podatcima koje su iznijeli drugi učenici. Mogu se koristiti različitim načinima kako bi im se olakšalo sudjelovanje u raspravi, poput postavljanja pitanja i omogućavanja dovoljno vremena za razmišljanje i odgovor.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.
Neka učenici pročitaju članak o vremenskom razdoblju potrebnom za izjednačavanje plaća muškaraca i žena ako se proces nastavi dosadašnjim tempom. Neka istraže prvo javno istupanje za izjednačavanje plaća na području Hrvatske. Biografske podatke o Mariji Jambrišak mogu naći na mrežnim stranicama Leksikografskog zavoda. Učenici mogu izraditi prezentaciju u alatu PowerPoint MS Office pod naslovom Jeste li znali? te iznijeti zanimljive činjenice. Uz tekstualni sadržaj mogu učitati i sadržajno povezane fotografije.
Uputite učenike da se unaprijed pripreme tako što će se među članovima svoje obitelji raspitati o njihovim iskustvima na tržištu rada: jesi li natječaji za posao bili „krojeni“ tako da favoriziraju jedan spol, kakva su pitanja dobivali na razgovorima za posao, kakve su im mogućnosti za napredovanje, jesu li doživljavali neumjesne komentare zbog svojeg roda…
Na satu ne inzistirajte na tome da svi učenici govore o svojim obiteljskim situacijama ako im je neugodno ili ne znaju pojedinosti. Oni učenici koji žele podijeliti osobne informacije o mogućnostima i preprekama na koje su naišle njihove majke/bake i njihovi očevi/djedovi, mogu ih donijeti na sat. Prikupljene informacije učenici će zajedno unijeti u obliku umne mape u alatu Conceptboard, gdje će razvrstati rodove, zanimanja, raspone plaća, godine radnog staža i sl. Umna mapa poslužit će im za strukturu školske tribine s temom rodne nejednakosti na tržištu rada.
Na školskoj tribini učenici će najprije predstaviti umnu mapu sa svojim saznanjima. Kao izlagače pozvat će poznate osobe koje će iznijeti svoja iskustva na tržištu rada. Ako su voljni, to mogu biti i zaposlenici škole te prethodno intervjuirani članovi obitelji. Predavanje bi trebalo poslužiti kao mjesto dijeljenja iskustava i pridavanja opipljivih priča statističkim podatcima koje mogu naći na mrežnim stranicama koje govore o rodnoj ravnopravnosti. Predavanje može biti snimljeno i objavljeno na školskim društvenim mrežama.
Koristeći se pametnim telefonom, učenicima zadajte da snime starije ukućane (roditelje, staratelje, djedove i bake) kako im pripovijedaju o svojim iskustvima na tržištu rada. Snimke mogu organizirati i objaviti na ploči u alatu Padlet. Zajedno pogledajte snimljena svjedočanstva, a zatim potaknite raspravu o tome po čemu se razlikuju njihova iskustva od današnjih trendova.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.