Pripremite učenike za aktivnost koristeći se metodom obrnute učionice. Podijelite učenike u parove i zamolite ih da u trgovini odaberu dvije voćke (primjerice dvije jabuke, pola ananasa i slično) ili dva komada povrća (dvije mrkve, dva krastavca ili slično) te proizvode donesu na radionicu. Dogovorite s učenicima koje će voće i povrće pojedini par pripremiti kako ne bi svi učenici donijeli isto. Jedan par učenika odabire proizvod iz Hrvatske, a ostali parovi odabiru proizvode tvrtki koje imaju sjedište izvan Hrvatske. Učenici također moraju fotografirati etiketu proizvođača te ispisati fotografiju etikete. Naglasite učenicima da pri obradi fotografije u nekom od digitalnih alata kao što je Pixlr na fotografiji zamagle ili izbrišu zemlju podrijetla i ostave samo ime tvrtke.
Započnite aktivnost tako da učenici međusobno razmijene etikete i proizvode te započnu istraživanje na internetu koristeći se tabletima ili računalima. Učenici pokušavaju ući u trag navedenoj tvrtki te istražuju: zemlju podrijetla tvrtke, adresu tvrtke, pronalaze lokaciju tvrtke na Google kartama, istražuju u koju vrstu industrije tvrtka spada (ako se osim proizvodnje voća bavi i njegovom preradom), provjeravaju radi li tvrtka u skladu s ekoproizvodnjom, koliki je broj zaposlenih i slično. Pripremite učenicima tablicu na Google disku u koju mogu upisati tražene podatke.
Nakon što učenici uđu u trag svim tvrtkama i doznaju osnovne podatke o njima, učenici u parovima predstavljaju rezultate istraživanja ostatku razreda. Kad svi parovi predstave rezultate svojeg istraživanja, povedite raspravu o zastupljenosti hrvatskih proizvoda u trgovinama naspram proizvoda iz uvoza. Usmjerite učenike da razmisle o tome koje su prednosti, a koji nedostatci poslovanja proizvođača u poljoprivredi na domaćem tržištu. Za potrebe utvrđivanja nedostataka i prednosti možete uputiti učenike da stupe u kontakt s nekim poljoprivrednikom na svojem području. Uputite ih da kada povedu razgovor s poljoprivrednikom posebnu pažnju obrate na čimbenike koji utječu na poslovanje (demografska okolina - stanovništvo, gospodarsko i prirodno okružje, tehnologije, zakonodavstvo, trendovi i sl.). Sve prednosti i nedostatke učenici zapisuju te na samom kraju svoje rezultate predstavljaju ostalim učenicima iz razreda.
Na kraju iznenadite učenike te zajedno s njima pripremite smoothie od donesenog voća i povrća.
U uvodnom dijelu možete učenike upoznati s planom izvođenja aktivnosti koji može u pisanom obliku biti dostupan svima (posebno pogodno za učenike s PSA i ADHD-om). Omogućite učeniku s oštećenjima vida da prema potrebi opipa voće i povrće koje su donijeli drugi učenici.
Konkretizirajte zadatke za učenike u paru ovisno o njihovim sposobnostima i ograničenjima (primjerice učenika s motoričkim i vidnim oštećenjima, teškoćama čitanja).
Fotografirane etikete proizvođača uvećajte tako da potrebni podatci na njima budu dovoljno vidljivi za sve učenike. Poželjno je da s učenicima zajednički odradite jedan primjer, primjerice pronalaženja zemlje podrijetla tvrtke te nekog podatka važnog za njezin rad, kao što je to ekoproizvodnja, poslovanje (korisno primjerice za učenike s ADHD-om, PSA).
Tablicu u koju će učenici unositi tražene podatke primjereno grafički izradite - uvećanje, tisak, veličina fonta (posebno korisno za učenike s oštećenjima vida, teškoćama čitanja).
Osigurajte dovoljno vremena za pripremu rasprave, a prema potrebi učenicima možete dati predložak s temeljnim pitanjima u uvećanom formatu (primjerice učenicima s jezično-govornim teškoćama, ADHD-om). Za bilježenje podataka koje će dobiti u razgovoru s poljoprivrednikom učenicima možete prirediti grafički sređenu tablicu s osnovnim sastavnicama (primjerice učenicima s ADHD-om, PSA).
Didaktičko-metodičke upute za učenike s teškoćama možete pronaći na stranci: Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.
Motivirajte učenike koji žele znati više da razmisle o osnivanju industrijskog pogona u Hrvatskoj. Bi li to bila prehrambena, metaloprerađivačka, industrija automobila ili neka druga vrsta industrije? O kojim bi lokacijskim čimbenicima ona ovisila (porez, promet, ekologija, subvencije, radna snaga i dr.)? Koliki bi bio broj zaposlenih i bi li proizvodili za domaće tržište ili za izvoz? Zamolite učenike da pripreme okvirni plan svoje zamišljene tvrtke koji će sadržavati navedene komponente.
Učenike podijelite u grupe i najavite da će svaka grupa izraditi plan izgradnje dječjeg igrališta u svojemu mjestu stanovanja.
Unaprijed pripremite površinu terena koji će se prenamijeniti u igralište, kao i dimenzije sprava koje će učenici primjenom sličnosti trokuta i trigonometrije pravokutnog trokuta proporcionalno umanjiti i pripremiti za crtanje u nekom od digitalnih alata, kao što je Google Sketchup.
Kao pripremu za crtanje uputite grupe da naprave tlocrt dječjeg igrališta u navedenom programu.
Upitajte učenike kako bi pronašli dobavljače, bi li se raspitali o dobavljaču ili bi odabrali prvoga kojeg dobiju na Google tražilici? Kako odabrati najboljeg od ponuđenih? S kojim se rizicima mogu susresti pri kupnji? Mogu li se osigurati sklapanjem predugovora? Pitajte ih što bi oni napravili da smanje potencijalne rizike (platili 10 % predujma, a ostatak pri dostavi, sklopili predugovor u kojem svaki dan kašnjenja isporuke umanjuje cjelokupni trošak za 3 % ili slično).
Odredite grupe koje istražuju hrvatske tvrtke i prikupljaju cijene za sprave za koje su radili nacrt i grupe koje prikupljaju cijene za sprave od tvrtki koje nisu iz Hrvatske, ali imaju zastupništvo u Hrvatskoj.
Uputite učenike da cijene istraže na mrežnim stranicama tvrtke ili da pošalju upit ako cijene nisu istaknute.
Kao posljednji korak svaka grupa prezentira svoj tlocrt, ideju, dizajn parka te predstavlja tvrtku za koju su se odlučili, argumentiraju zašto su se baš za nju odlučili te koji su potencijalni rizici s kojima bi se mogli susresti i koji je njihov prijedlog da se ti rizici umanje.
Razred anonimnim glasanjem preko Google obrasca odlučuje koji je najbolje izrađeni plan.
Poželjno je da učenike unaprijed upoznate s predviđenim planom rada (posebno dobro za učenike s PSA i ADHD-om) te da ih organizirate u parove uvažavajući njihove sposobnosti i ograničenja (primjerice oštećenja vida, motoričke teškoće).
Prije korištenja digitalnim alatom kao što je Google Sketchup utvrdite znaju li se svi učenici njime koristiti i prema potrebi demonstrirajte njegovu upotrebu (važno za sve učenike). S učenicima dogovorite određene zadatke kojima će se baviti samostalno ili u paru (tko će skicirati, crtati i što, tko istraživati određenu poveznicu, tko bilježiti podatke ovisno o teškoći učenika, primjerice učenik s oštećenjem vida, motoričkim oštećenjem, teškoćama čitanja, ADHD-om).
Poželjno je s učenicima proraditi jedan primjer pronalaženja izvođača radova, odnosno pronalaženja cijena neke sprave hrvatske tvrtke ili tvrtke koja nije iz Hrvatske, ali ima zastupništvo u Hrvatskoj, kao i način sastavljanja upita i slanja upita tvrtki.
Učenicima omogućite dovoljno vremena za pripremu prezentacije uratka, što je dobro za sve, a posebno za učenike s jezično-govornim teškoćama, ADHD-om, PSA.
Detaljnije na: Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama
Grupa učenika koji žele znati više razrađuje tlocrt za dizajn koji je u glasanju pobijedio i unose dimenzije umanjenih sprava u Google Sketchup.
Razgovarajte s učenicima o neprehrambenim proizvodima koje imaju u kućanstvu i kojima se koriste (to se može odnositi na proizvode kojima se učenici svakodnevno koriste, npr. papuče, kozmetičke proizvode i sl.), kako dolaze do željenih informacija o proizvodima koje kupuju za kućanstvo, jesu li im ti proizvodi zadovoljavajući i pouzdani ili bi li se mogli unaprijediti, poboljšati. Dopustite učenicima da razmisle i odaberu jedan proizvod iz kućanstva te ih potom podijelite u dvije grupe.
Učenici zamišljaju da su proizvođači koji su zabilježili znatan pad prodaje proizvoda. Potom im dodijelite zadatak da istraže zbog čega dolazi do pada prodaje te da donesu odluku o unapređenju ili doradi proizvoda, odnosno o povlačenju proizvoda. Uputite učenike na to da obrate pozornost na kvalitetu, namjenu, cijenu, eventualno promjenu materijala proizvoda, kreativnost, dizajn i slično. Učenici u grupama rade metodom KWL tablice. U prvi stupac upisuju „znam“, u drugi „želim znati“ i u treći „naučio sam“. Učenici u prvi stupac upisuju sve što znaju o proizvodu bez dodatnog istraživanja (sve prednosti i potencijalne nedostatke proizvoda), u drugi stupac upisuju sve što žele znati o proizvodu, odnosno rezultate koje će prikupiti anketama ili intervjuima (nakon odabranog načina prikupljanja podataka). Učenici istražuju podatke o proizvodu koji žele plasirati na tržište različitim načinima prikupljanja podataka (npr. intervju, online upitnik). Učenici anonimni online upitnik mogu kreirati s pomoću Google Forms obrazaca koji omogućavaju različite varijante pitanja i odgovora. Mogu ga provesti među ciljnim skupinama (npr. razred, škola, društvena mreža ili slično) koje predstavljaju svakodnevne potrošače odabranog proizvoda. Ako se učenici odluče za intervju, tada moraju kreirati privolu za korištenje podataka koje će obrađivati, a potpisat će je ispitanik. Nakon prikupljanja podataka i njihove obrade u treći stupac upisuju sve što su naučili o novom proizvodu, odnosno sva poboljšanja koja treba uvesti.
Učenici nakon završetka, na osnovi prikupljenih informacija, odlučuju o daljnjem postupanju s proizvodom. Ako se odluče za unapređenje ili doradu, izrađuju prijedlog proizvoda u programu Prezi i objašnjavaju koja su poboljšanja uključili u proizvod kako bi povećali njegovu konkurentnost. Određuju plasman proizvoda na tržište i prezentiraju proizvod.
U uvodnom dijelu učenicima možete prikazati jedan proizvod kako biste zajednički utvrdili kriterije koji su važni za ocjenu njegove kvalitete/nekvalitete, što će im koristiti u provođenju kasnije aktivnosti. Nakon toga povedite razgovor o tome kako oni dolaze do željenih informacija o proizvodima koji su im zanimljivi.
Za daljnji rad učenike prema potrebi organizirajte u parove (primjerice učenike s oštećenjima vida i motoričkim teškoćama) i konkretizirajte njihove zadatke.
Učenike uputite na izradu uvećane tablice i upisivanje podataka u uvećanom fontu koji će biti čitljiv svima (posebno učenicima s oštećenjima vida i teškoćama čitanja).
Prije izrade anketnog upitnika s učenicima odredite što je sve važno za njegovo dobro provođenje (ciljani ispitanici, slijed općih i specifičnih pitanja, broj i jasnoća pitanja, postavljanje skale i sl.), kao i za provođenje intervjua (pogodno za sve učenike, posebice za učenike s PSA i ADHD-om).
Detaljnije na: Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama
Učenicima koji žele znati više zadajte zadatak da izrade letke u programu Canva ili sličnom kako bi promovirali novoplasirani proizvod na tržištu.
Formirajte skupinu od 10 do 12 zainteresiranih učenika pa ih podijelite u dvije grupe. Jedna grupa učenika treba osmisliti novu ambalažu nekog njima poznatog hrvatskog proizvoda za koji postoji mogućnost unapređenja i dodatnog razvoja s ciljem ostvarenja veće prodaje, primjerice ambalažu za sol iz Solane Pag (ili ambalažu za, primjerice, Kraševu Bajaderu ili neki drugi proizvod koji ima nacionalnu prepoznatljivost), a druga grupa učenika treba kreirati ambalažu za neki posve novi proizvod. U prvom slučaju učenici uvodno trebaju istražiti povijest robne marke, posebno ambalažu proizvoda te uočiti njezine prednosti i nedostatke. Upoznajte učenike s činjenicom da većina potrošača smatra da kvalitetno izrađena ambalaža uvelike utječe na kvalitetu i izvornost proizvoda. Loša ambalaža može smanjiti visokovrijedna svojstva, kvalitetu i okus proizvoda. Od mnoštva znakova na ambalaži potrošačima je važna prava informacija o proizvodu, poput datuma roka upotrebe, svojstva i dr., a i podrijetlo proizvoda vrlo je važan podatak. Kvalitetno dizajnirana ambalaža važna je u smislu da njezin oblik, boja i vrsta imaju velik utjecaj tijekom kupnje. Treba obratiti pozornost i na ambalažu koja je ekološki prihvatljiva, odnosno može se reciklirati.
Uputite učenike da na internetu istraže, primjerice, povijest solane, način na koji se sol proizvodila u prošlosti i druge povijesne zanimljivosti povezane uz proizvodnju soli. Neka na temelju tog istraživanja smisle novu ambalažu za proizvode solane u retrostilu koja će karakterizirati vrijeme u kojem je solana nastala, a istodobno biti moderna i marketinški atraktivna te koja će izbjeći uočene mane postojeće ambalaže proizvoda. Vodite računa da pri odabiru robne marke učenici odaberu neku unutar koje će se moći što kreativnije izraziti. Učenici trebaju analizirati koje varijacije proizvoda tvrtka nudi i osmisliti prikladnu ambalažu za svaki proizvod. Druga skupina učenika osmišljava ambalažu za neki novi proizvod jednak vrsti proizvoda koji istražuje prva grupa (sol ili čokolada). Učenici na jednak način provode istraživanje, jedino što nemaju uzorak ambalaže koji moraju uzeti u obzir. Ambalažu mogu izraditi koristeći se digitalnim alatom Tinkercad, a ako postoje financijske mogućnosti, mogu izraditi i fizički primjerak ambalaže ili ga ispisati na 3D pisaču.
Učenici trebaju dobro proučiti karakteristike proizvoda kako bi u svoj rad mogli pravilno uključiti sve tipične elemente ambalaže: informativne elemente (ime robne marke, proizvođač, zemlja podrijetla, nutritivna vrijednost proizvoda, upute za upotrebu i sl.), strukturne elemente (oblik ambalaže, materijali od kojih je izrađena i sl.) i grafičke elemente (tipografija, boja i fotografija, ilustracija i sl.). Učenici odabirom i kombiniranjem navedenih elemenata omogućuju potrošačima da prepoznaju jedinstven koncept i iščitaju poruku koju im robna marka želi prenijeti.
Na kraju projekta učenici mogu izraditi PowerPoint prezentaciju o samom projektu i njegovim rezultatima te je predstaviti na školskoj priredbi.
Podijelite učenike u grupe te ih uvedite u aktivnost sljedećim tekstom: Predstavljate obrtnika koji se bavi ugostiteljskom djelatnošću te ste na objavljenom natječaju škole izabrani za najboljeg ponuditelja za pokretanje školskog kafića. Međutim, niste upoznati s karakteristikama ciljne skupine učenika te stoga želite istražiti njihove želje i potrebe. Svaka grupa osmišljava svoju ponudu pića (voda, sokovi, energetska pića…). Potaknite ih da u ponudu uvrste više sličnih pića različitih proizvođača, npr. konkurenata. U ponudi navode marku pića, proizvođača, fotografiju, u nutritivnoj vrijednosti kalorije i šećere. Navedene podatke, kao i nutritivne vrijednosti proizvoda mogu pronaći pretraživanjem interneta.
Svoju ponudu pod nazivom Koja pića želite kupovati u školskom kafiću? kreiraju kao anketni upitnik primjerice u alatu Google Forms (višestruki odabir), koji će imati svojstvo npr. narudžbenice. Potom učenici dijele svoj anketni upitnik drugim učenicima preko mrežne stranice škole ili društvenih mreža, uz napomenu “Promislite o željenim pićima, ali i njihovim šećerima”.
Nakon prikupljanja podataka učenici ih unose u Excel tablicu, analiziraju i sastavljaju izvješće. Pri analizi podataka usmjerite ih na to da posebnu pozornost obrate na sljedeća pitanja: preferiraju li učenici poznate marke pića (npr. Coca-Cola ili Sky Cola, Cedevita ili Juicy Vita), preferiraju li pića s manjim udjelom šećera ili pića s nižom cijenom. Pri obradi podataka uputite učenike na izradu odgovarajućih grafičkih prikaza u Excelu te računanje onih statističkih vrijednosti (mod, medijan, aritmetička sredina, donji/gornji kvartil) koje smatraju bitnima pri analizi određenog skupa podataka. Učenici potom sastavljaju izvješće u Wordu o provedenoj analizi u kojem, među ostalim, obrazlažu i odabranu metodu analize podataka.
Na osnovi dobivenih podataka učenici slažu svoju konačnu ponudu (npr. prezentacija u Swayu) i prezentiraju je ostatku razreda te obrazlažu zašto je baš njihova ponuda najbolja te je potkrepljuju prikupljenim i analiziranim podatcima u Excel tablici i provedenim izvješćem.
Nakon završetka izlaganja povedite raspravu s učenicima o tome koliko zapravo znamo o tome što stoji iza neke etikete, je li nam važno zapravo samo ime proizvoda, a ostalo što krije etiketa nije nam bitno.
Za izradu ponude pića učenicima možete pripremiti uvećane tablice s primjerenim tiskom pojedinih stavki (uvećan i pojačan tisak) u koje će u istom fontu upisivati potrebne podatke tako da budu pregledne svim učenicima (posebno onima s oštećenjima vida, s teškoćama čitanja, s ADHD-om). Prije pretraživanja interneta s potrebnim podatcima za određeni proizvod iz ponude učenici mogu pročitati nekoliko primjera s etiketa proizvoda koje su donijeli u školu.
Uputite učenike na to da anketni upitnik upisuju u uvećanom i pojačanom fondu (npr. Calibri 14) kako bi bio čitljiv svima (posebno učenicima s oštećenjima vida i teškoćama u čitanju).
Prije računanja statističkih vrijednosti poželjno je da učenici kažu koje će statističke vrijednosti računati i ponove postupak (korisno za učenike s ADHD-om i PSA), što će im ujedno jednim dijelom koristiti pri sastavljanju izvješća.
S učenicima unutar grupe dogovorite konkretne zadatke u skladu s njihovim sposobnostima i ograničenjima (primjerice učenik s ADHD-om unosi podatke u Excel tablicu, učenik s motoričkim oštećenjima ili oštećenjima vida navodi podatke za grafičke prikaze, učenik s oštećenjem sluha i teškoćama čitanja doprinosi osmišljavanju ponude, dizajnu etikete i sl.). Za iste učenike poželjno je organizirati rad u paru kako bi se učeniku s teškoćom u izvođenju drugih aktivnosti prema potrebi pružila podrška.
Pripremu za raspravu možete podržati pitanjima vezanima uz nju i učenicima omogućiti dovoljno vremena (posebno učenicima s jezično-govornim teškoćama, PSA i ADHD-om.)
Detaljnije na: Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama
Učenici mogu provesti istraživanje u školi o tome koliko učenici zapravo znaju što se nalazi u sokovima koje piju. Istražuju što sve piše na ambalaži sokova, npr. energetska vrijednost, postotak šećera, umjetnih bojila i sl.
Osmišljavaju anonimni kviz u kojem će učenici morati odgovoriti ili recimo upariti određeno piće s njegovim vrijednostima ili sastavom. Kviz učenici mogu sastaviti u obrascu Google Forms koji će potom podijeliti ostalim učenicima škole.
Dobivene rezultate učenici analiziraju i izvode zaključke.
Rezultate svojeg istraživanja učenici mogu prikazati u obliku digitalnog plakata u Canvi i prezentirati na satu razrednog odjela kako bi osvijestili druge učenike koliko zapravo možda zanemarujemo kvalitetu ili sastav zbog nekih predrasuda ili popularnosti određene marke proizvoda.
Poslovni.hr (2008.). Konkurentska prednost (13.8.2020.).
Centar poduzetnica (2017). Imate novi proizvod ili uslugu koje želite plasirati na tržište, evo što možete učiniti (13.8.2020.).
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.