U uvodnom dijelu aktivnosti provjerite s učenicima opće znanje o grčkoj, rimskoj i egipatskoj mitologiji. Zatim, kako sjede u paru, neka s pomoću mrežnog pretraživača pronađu primjer egipatskog božanstva, fotografiju prikaza egipatskog božanstva i zaštitnika, odnosno bog čega je bilo to božanstvo. Fotografije i informacije trebaju postaviti na Padlet ploču i obavezno se potpisati. Učenike koje su odabrali isto božanstvo svrstajte u jednu skupinu. Svaka skupina neka zatim pronađe mit ili legendu o božanstvu na mrežnim stranicama (primjerice enciklopedija.hr) te pripremi kratko izlaganje ili igrokaz kojim će prikazati legendu ili mit ostalim učenicima u razredu. Zajedno s učenicima raspravite mogu li danas negdje vidjeti oznake egipatskih božanstava u svojemu okružju te zašto egipatska mitologija i danas zadivljuje ljude.
Pri prilagodbi scenarija važno je imati na umu da su učenici s teškoćama u razvoju heterogena skupina te da ovisno o pojedinačnim potrebama i značajkama učenika treba temeljiti odabir metoda i postupaka prilagodbe. Izazov u radu su učenici sa združenim teškoćama (npr., poremećaj aktivnosti i pozornosti te specifične teškoće u učenju). Preporučuje se učenika s teškoćama smjestiti u prvu klupu ili u neposrednu blizinu učitelja kako bi dobio primjerenu potporu i pomoć tijekom zadavanja i obavljanja aktivnosti. Pri podjeli učenike s teškoćom u parove vodite računa da učenika s teškoćama smjestite s učenikom koji će ga poticati i djelovati na njega motivirajuće. Češće provjeravajte par u kojem je učenik s teškoćama, prema potrebi osigurajte dodatne upute. Provjerite kako se učenici s teškoćama snalaze s mrežnim pretraživačem te u digitalnom alatu Padlet. Pripremite pisane, slikovne i auditivne upute radi lakšeg snalaženja. Tijekom rada u paru ili skupini vodite računa o tome da učenik s teškoćama aktivno sudjeluje u svim aktivnostima te da nikako ne bude dio skupine kao pasivni promatrač. Pri radu u skupini vodite brigu o tome da učenici sudjeluju u aktivnostima koje za njih imaju najmanje zapreka s obzirom na prisutno ograničenje, primjerice da učenik s poremećajem jezično-govorne i glasovne komunikacije u zadatku ne treba govoriti ili izlagati. Ako u razredu ima učenik s poremećajem iz autističnog spektra, omogućite mu da samostalno odabere u kojoj skupini želi sudjelovati, ovisno o području njegova interesa. Pri podjeli uloga u igrokazu unaprijed odredite ulogu za učenika s teškoćama tako da ga njegova teškoća najmanje ograničava. U raspravi učenike s poremećajem jezično-govorne i glasovne komunikacije nikada ne ispravljajte te spriječite oponašanje i ruganje. Ne inzistirajte na tome da ti učenici govore u razredu osim ako to ne žele u nekoj za njih motivirajućoj situaciji. Ako u razredu imate učenika s teškoćama koji upotrebljava asistivnu tehnologiju (primjerice, čitač teksta, slušalice, diktafon za učenike oštećena sluha, tipkovnica za učenike s motoričkim teškoćama i slično), uputite ga i potaknite da se njome koristi u zadatcima aktivnosti u kojima je to potrebno.
Učenici koji žele znati više neka pronađu, koristeći se grčkim i rimskim pandanima, egipatske bogove te oblikuju tablicu u Wordu u sustavu Office 365 u kojoj će navesti ime grčkoga, rimskog i egipatskog božanstva, važnost božanstva za religiju i društvo te legendu ili mit koji su međusobno slični. Svoje zaključke neka iznesu ostalim učenicima u razredu.
Učenike podijelite u pet skupina. Svakoj skupini zadajte jednu od ponuđenih tema ili prema vlastitom nahođenju iz egipatske religije – stvaranje svijeta, stvaranje čovjeka, Thothovo mjerenje srca, rođenje Wadjete te Anubis i prva mumija. Legende i mitove možete im vi pripremiti pa podijelite s pomoću OneDrivea u sustavu Office 365 ili neka ih sami pronađu koristeći se mrežnim pretraživačima. Neka navedene epizode prikažu s pomoću alata Pixton u obliku stripa. Nakon što izrade strip, sastavite pet novih skupina i u svakoj će biti po jedan predstavnik iz prvotne skupine (ili dva ako je više od 25 učenika u razredu). Neka međusobno razmijene stripove te predstave legende i mitove. Nakon toga im podijelite kviz izrađen u alatu Socrative u kojem ćete ispitati poznavanje tih egipatskih mitova. S učenicima razgovarajte o tome nalikuju li im ti mitovi na neke druge mitove. Raspravite s njima kako se kultura mogla prenositi u antici te neka usporede kako se danas prenose kulturni utjecaji.
Pri svrstavanju učenika u skupine pripazite u koju ćete skupinu smjestiti učenika s teškoćama. Učenika s poremećajem iz autističnog spektra smjestite u skupinu koja će biti u skladu s njegovim specifičnim interesima te ustaljenim rutinama kako ne bi bio uznemiren. Obavezno mu prije najavite rad u skupini s pomoću natuknica ili vizualne potpore. Pri radu su skupini preporučuje se učenike s teškoćama svrstati u skupinu u kojoj postoji učenik koji je spreman prezentirati. Ako u razredu ima učenika s poremećajem iz autističnog spektra, potrebno im je najaviti strukturu sata na početku te svaku promjenu aktivnosti. Uvijek je važno pohvaliti svako aktivno sudjelovanje i rad učenika s teškoćama. Tijekom rada u skupini važno je osigurati jasne upute za učenike s teškoćama u sklopu skupine u kojoj se nalaze kako bi se izbjeglo da učenik ne sudjeluje ili iščekuje zadatak. Provjerite znaju li učenici s teškoćama raditi u digitalnim alatima Pixton i Socrative. Pripremite pisane, auditivne i vizualne upute radi lakšeg snalaženja. Učenicima s teškoćama u razvoju problem stvaraju zadatci u kojima je potrebna brzina, zato pri rješavanju kviza u alatu Socrative najprije pročitajte pitanja i ponuđene odgovore, a zatim omogućite svim učenicima da odgovaraju na pitanja. Umjesto digitalnog kviza možete pripremiti listić s pitanjima za ponavljanje. Tijekom izrade listića vodite računa o jezičnoj i grafičkoj prilagodbi. Jezična prilagodba podrazumijeva kraće rečenice uobičajenog poretka riječi s jasno izrečenim svim rečeničnim dijelovima, bez metafora, s izdvojenim i objašnjenim nepoznatim i/ili ključnim pojmovima. Grafička prilagodba podrazumijeva prilagodbe poput upotrebe određene vrste fonta (npr. OmoType, Arial, Verdana), koji je uvećan, zatim dvostruki prored, povećani razmak među slovima te lijevostrano poravnanje. Ako u razredu imate učenika s teškoćama koji upotrebljava asistivnu tehnologiju (primjerice, čitač teksta, slušalice za učenike oštećena sluha, tipkovnica za učenike s motoričkim poremećajima i slično), uputite ga i potaknite da se njome koristi u zadatcima aktivnosti u kojima je to potrebno.
Učenike koji žele znati više uputite na stranice Arheološkog muzeja u Zagrebu. Neka u virtualnom okružju prouče egipatsku zbirku toga muzeja. U podijeljenom dokumentu izrađenom u MS Wordu neka opišu što ih se najviše dojmilo, što su od egipatske mitologije prepoznali i upoznali te neka dodatno istraže otkud je u Zagreb stigla egipatska zbirka.
Učenike podijelite u četiri skupine. Svakoj skupini zadajte jednu temu – Amenofis IV., poznatiji kao Ekhnaton, Nefertiti, Tutankhamon i Amenofisova vjerska reforma. Unaprijed im pripremite upute što od njih očekujete da istraže služeći se dostupnom literaturom (enciklopedijama, faktopedijama, udžbenicima) te mrežnim pretraživačima. Neka pripreme prezentaciju koju će izraditi u alatu PowerPoint sustava Office 365. Koristeći se opcijom Snimi, prezentaciju trebaju snimiti i spremiti u MP4 format. Zatim će je podijeliti na platformi za učenje na daljinu Teams u sustavu Office 365 ili u alatu Padlet. Nakon odgledane prezentacije neka je učenici pogledaju kod kuće kao pripremu za obrnutu učionicu (dodati poveznicu). Vi za taj dio aktivnosti priredite radni list za učenike u alatu Socrative. Na nastavite potaknite raspravu o Amenofisovoj vjerskoj reformi. Posebnu pozornost posvetite reakciji društva na promjene kao što je prelazak s politeizma na monoteizam i otpor promjenama. Koristeći se spoznajama iz svakidašnjeg života, s učenicima raspravite kako danas ljudi reagiraju na velike promjene, kako se bore protiv njih i zašto neke promjene uzrokuju prosvjede i podjele u društvu.
Pri svrstavanju učenika u skupine pripazite u koju ćete skupinu smjestiti učenika s teškoćama. Učenika s poremećajem iz autističnog spektra uvrstite u skupinu koja će biti u skladu s njegovim specifičnim interesima te ustaljenim rutinama kako ne bi bio uznemiren. Obavezno mu prije najavite rad u skupini s pomoću natuknica ili vizualne potpore. Tijekom rada u skupini preporučuje se učenike s teškoćama svrstati u skupinu u kojoj postoji učenik koji je spreman prezentirati. Ako u razredu ima učenika s poremećajem iz autističnog spektra, potrebno im je najaviti strukturu sata na početku te svaku promjenu aktivnosti. Uvijek je važno pohvaliti svako aktivno sudjelovanje i rad učenika s teškoćama. Tijekom rada u skupini važno je osigurati jasne upute za učenike s teškoćama u sklopu skupine u kojoj se nalaze kako bi se izbjeglo da učenik ne sudjeluje ili iščekuje zadatak. Provjerite jesu li učenici s teškoćama vješti u izradi prezentacije u alatu PowerPoint. Pripremite smjernice za izradu prezentacije radi lakšeg snalaženja. Učenike s oštećenjem vida potaknite da na zaslonu prilagodi svjetlinu i kontrast radi lakšeg snalaženja te da uključi čitač zaslona. Provjerite jesu li učenici s teškoćama snimili svoje prezentacije te im svakako pomognite u cijelom postupku pohrane. Također, provjerite znaju li učenici s teškoćama raditi u digitalnim alatima Padlet i Socrative. Pripremite pisane, auditivne i slikovne upute radi lakšeg snalaženja. Vodite računa da je pripremljeni materijal jezično i grafički prilagođen, prema potrebi možete ga i ispisati. Jezična prilagodba podrazumijeva kraće rečenice uobičajenog poretka riječi s jasno izrečenim svim rečeničnim dijelovima, bez metafora, s izdvojenim i objašnjenim nepoznatim i/ili ključnim pojmovima. Grafička prilagodba podrazumijeva prilagodbe poput upotrebe određene vrste fonta (npr. OmoType, Arial, Verdana), koji je uvećan, zatim dvostruki prored, povećani razmak među slovima te lijevostrano poravnanje. Prilagodba aktivnosti treba biti u skladu s preporukama stručnog tima škole i učenikovim teškoćama.
Dodatne informacije možete potražiti na poveznicama:
Hrvatska udruga za disleksiju – savjeti učiteljima
Informativni letak o razvojnome jezičnom poremećaju
Smjernice MZO-a za rad s učenicima s teškoćama.
Učenici koji žele znati više neka s pomoću mrežnih pretraživača i dostupnih tiskanih izvora istraže koja su obilježja vezana za božanstvo Aton i zašto su odabrana baš takva. Trebaju pronaći i primjere u egipatskoj umjetnosti. Neka u alatu PowerPoint sustava Office 365 izrade prezentaciju te svoja saznanja prenesu ostalim učenicima u razredu.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.