Predmet
Glazbena kultura 5
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

Popularna glazba

Naziv predmeta
Glazbena kultura 5

Razred
5. razred, osnovna škola

Odgojno-obrazovni ishodi
ključni pojmovi
  • Glazbeni identitet
  • Glazbeni žanr
  • Original i obrada

Slavne maske

Počnite razgovor s učenicima o njihovoj prisutnosti na društvenim mrežama te na koje se sve načine izlažu u virtualnoj stvarnosti. Prikazuju li svoje fotografije, svoje podatke, osobne informacije poput interesa, hobija i zanimacija. Razgovarajte s njima o tome tko sve ima pristup tim podatcima i potaknite ih na kritički osvrt korisnosti i opasnosti dijeljenja takvih podataka. Potom doznajte prate li na društvenim mrežama svoje omiljene glazbene izvođače, glumce i sportaše te koji su im podatci poželjni i zašto su im zanimljivi. Potaknite ih da izraze na koji način ti podatci pridonose kvaliteti njihova života (kako učenikovih, tako i oni osobe koja se previše izlaže na društvenim mrežama).

Doznajte poznaju li učenici umjetnike koji potpuno sakrivaju svoj identitet i svejedno su slavni. Ponudite im sljedeće izvođače: Nipple people, Daft punk, Gorillaz, Sia. Na osnovi viđenoga s učenicima potaknite raspravu o tome zašto se neki umjetnici odluče na takvo prikriveno izlaganje. Neka samostalno pokušaju doznati informacije o spomenutim izvođačima: koliko su gledani njihovi spotovi, kako su posjećeni koncerti, postoje li fotografije koje razotkrivaju identitet, postoje li intervjui i njihova osobna svjedočanstva o tome zašto su odlučili sakriti svoja lica i osobne podatke.

Putem obrnute učionice učenici zatim u paru ili manjim grupama trebaju snimiti vlastiti videozapis uz karaoke pratnju svoje omiljene pjesme (u nedostatku karaoke verzije na kanalu Youtubeu mogu upotrijebiti i običnu pjesmu kao podlogu). Zadatak je da osmisle način na koji će se maskirati kako bi ostalim učenicima poslije bilo teže pogoditi tko je zamaskirani pjevač. Uputite ih da se mogu koristiti različitim maskama, lutkama, crtežima, ali važno je da sami doista pjevaju uz podlogu karaoka ili originalne pjesme. Dopušteno je i mijenjanje boje glasa. Glazbene isječke učenici trebaju snimiti videokamerom te ih sve izložite na razrednom Padletu. Zajednički pregledajte sve videouratke te neka učenici glasuju čije je sakrivanje identiteta najviše uspjelo.

Postupci potpore

U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da su učenici s teškoćama heterogena skupina. Zato je odabir prilagodbi te razinu i intenzitet potpore potrebno temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično) te na obilježjima teškoće koju ima.

Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna kod učenika (psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom...).

Pitanja u uvodnoj aktivnosti postavljajte postupno, jedno po jedno, prema potrebi uz vizualnu podršku, slike, screenshotove profila s društvenih mreža.

Za prikupljanje podataka o izvođačima unaprijed pripremite materijale za istraživanje te ih sadržajno i grafički prilagodite potrebama učenika s teškoćama.

Za snimanje videa s karaokama ukoliko je potrebno kao suradnika učeniku s teškoćama odredite učenika koji će mu biti podrška.Učenici s teškoćama možda će trebati više ponavljanja kako bi usvojili tekstove pjesama ili melodije. Ako učenici imaju poteškoća u praćenju složenih aranžmana, razmislite o pojednostavljenim verzijama pjesama. Ukoliko učenik ne želi ili ne može sudjelovati pjevanjem dodjelite mu neki drugi zadatak u aktivnosti kako bi i dalje aktivno sudjelovao(izrada kostima, odabir pjesme, i slično).

Provjerite znaju li učenici koristiti navedeni digitalni alat- Padlet Izradite pisane ili slikovne upute za korištenje.

Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama i priručniku Smjernice za rad s učenicima s teškoćama te na mrežnoj stranici Hrvatske udruge za disleksiju u rubrici Kako pomoći − savjeti učiteljima.

Za učenike koji žele znati više

Potaknite učenike da pronađu umjetnike drugih grana koji su sakrivali svoj pravi identitet (slikari, književnici, pjesnici,…) te naprave prezentaciju u omiljenom digitalnom alatu. Mogu odabrati gore navedene umjetnike ili im sugerirajte Banksy-ja, Elenu Ferrante, Martin Margiela.

Nastavna aktivnost za predmet X

Slavne maske

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik pjevanjem izvodi umjetničku, tradicijsku, popularnu ili vlastitu glazbu. Sudjeluje u različitim glazbenim igrama i aktivnostima glazbenog stvaralaštva.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost

Putujemo žanrovima glasom

Učenike uvedite u aktivnost tako što ćete im pustiti nekoliko pjesama različitih žanrova, a prethodno je na vidljivome mjestu ispisan popis odgovarajućih stilova. Na pametnoj će ploči tako biti ponuđeni pojmovi: ROCK, JAZZ, BLUES, REGGAE (ili prema osobnom odabiru i sklonostima učitelja). Učenici trebaju otkriti koja pjesma pripada kojem žanru. Prije drugog slušanja istih primjera, tijekom kojeg se provjerava uspješnost učenikovih rezultata prepoznavanja, pitajte ih koje su to stilske razlike te ih uputite da verbaliziraju glavne glazbene odrednice poput dominantnih instrumenata, načina sviranja i pjevanja, dinamike i tempa.

Zatim učenicima predstavite po jednu strofu i pripjev (refren) triju različitih pjesama popularnih glazbenih stilova prema osobnom odabiru te im omogućite pristup tekstu tih pjesama. Provedite neko vrijeme (uz učitelju dostupan instrument) uvježbavajući učenike da pjevaju odabrane strofe i pripjeve. Kao primjere navodimo: SOUL, ROCK, POP / HIP HOP. Ponovno analizirajte aranžman svake pjesme: tempo, instrumente i način pjevanja te uputite učenike na zadatak koji će izvoditi samostalno ili u paru.

Putem digitalnog alata Audacity učenici trebaju snimiti vlastitu vokalnu izvedbu naučenih strofa i pripjeva svih triju glazbenih žanrova. Tijekom zajedničkog slušanja na satu potaknite ih da komentiraju što im je bilo izazovno i zašto te što im je bilo najlakše izvesti.

Učenici mogu odabrati i neke druge tri pjesme, ali pod uvjetom da su različitih stilova.

Postupci potpore

U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da su učenici s teškoćama heterogena skupina. Zato je odabir prilagodbi te razinu i intenzitet potpore potrebno temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično) te na obilježjima teškoće koju ima.

Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna kod učenika (psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom...).

Učenicima s teškoćama za verbaliziranje glavne glazbene odrednice poput dominantnih instrumenata, načina sviranja i pjevanja, dinamike mogu biti korisna vizualna pomagala, npr. slike ili simboli, koji predstavljaju određene zvukove, ritmove ili instrumente.

Neka vizualna potpora bude na vidljivome mjestu i stalno dostupna kako bi joj se učenici mogli vraćati tijekom rada. Prema potrebi smanjite broj glazbenih stilova koje učenik treba prepoznati, razlikovati ili navesti njihova obilježja.

Učenicima s oštećenjem sluha može koristiti upotreba vibracijskih jastučića, rukovanje glazbenim instrumentima te sjedenje bliže izvora zvuka kako bi mogli osjetiti vibracije i ritmove.

Za snimanje vlastite izvedbe učeniku s teškoćama omogućite vršnjačku potporu.

Provjerite znaju li se učenici koristiti digitalnim alatom Audacity i prema potrebi izradite pisane ili slikovne upute za upotrebu.

Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama i priručniku Smjernice za rad s učenicima s teškoćama te na mrežnoj stranici Hrvatske udruge za disleksiju u rubrici Kako pomoći − savjeti učiteljima.

Za učenike koji žele znati više

Potaknite učenike da izrade kviz za svoje prijatelje. Trebaju pronaći barem pet glazbenih primjera različitih žanrova te poveznice kopirati s jedne strane na Padletu, a s druge strane nasumce ponuditi odgovore, to jest naziv svakog žanra kojem pojedina pjesma pripada. Ostali učenici trebaju povezati pjesmu s odgovarajućim glazbenim žanrom.

Nastavna aktivnost za predmet X

Putujemo žanrovima glasom

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik sviranjem i/ili pokretom izvodi umjetničku, tradicijsku, popularnu ili vlastitu glazbu. Sudjeluje u različitim glazbenim igrama i aktivnostima glazbenog stvaralaštva.
  • Učenik sudjeluje u zajedničkoj izvedbi glazbe.
  • Učenik na osnovi slušanja glazbe i aktivnog muziciranja prepoznaje različite uloge i vrste glazbe.
Razina složenosti primjene IKT
  • Napredna
Korelacije i interdisciplinarnost

Originalna obrada

Pripremite učenike za aktivnost raspravljajući o pojmovima original, glazbena kopija, glazbena obrada te autorska prava. Neka za svaki od tih pojmova pronađu asocijativne pojmove pa ih upišite na pametnu ploču ispod svakog od pojmova. Mogući prijedlozi su: original (novo, nečuveno, prvo, neponovljivo), glazbena kopija (lažno, ukradeno, posuđeno), glazbena obrada (drukčije, novo staro, maštovito, odavanje počasti…), autorska prava (slava, novac, umotvorina, zakon…).

Poduprite razumijevanje navedenih pojmova glazbenim primjerima s uputom da pokušaju procijeniti koji je primjer original, a koji obrada. Primjerice ČajkovskiLjubav za sve, Pentatonix Ples šećerne vile, Međimurje Vještice.

Ponovite s učenicima neke od njihovih omiljenih pjesama koje su dosad naučili pjevati. Uputite ih na zadatak koji će obavljati u manjim grupama. Neka učenici odaberu pjesmu koju dobro poznaju te je obrade na svoj način. Možete ih uputiti da uvedu glazbene kontraste pa tako pjesmu koja je spora i nježna otpjevaju brže i strastvenije, dijelove strofa mogu suprotstavljati u dinamici. Snimka neka bude a capella uz uputu da osmisle jednostavniji ritam s dostupnim udaraljkama ili tjeloglazbom te se također mogu pozabaviti kontrastnom uporabom ritma: rjeđi i gušći udarci, različite kombinacije zvukova udaraca (metal, drvo, plastika, šuškanje).

Zadajte učenicima da odaberu pjesmu koju već znaju i pjevaju na nastavi. Uputite ih da grupno snime vlastitu obradu tako da odaberu oprečni tempo (brza pjesma da se otpjeva sporo) uz pratnju tjeloglazbom. Učenici trebaju imati mogućnost isprobati svoje verzije. Kada su zadovoljni izvedbom, snimite ih i postavite videozapis na razredni Padlet. Sastavite učenička povjerenstva koja će procijeniti kvalitetu snimljenih izvedaba.

Postupci potpore

U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da su učenici s teškoćama heterogena skupina. Zato je odabir prilagodbi te razinu i intenzitet potpore potrebno temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično) te na obilježjima teškoće koju ima.

Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna kod učenika (psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom...).

Razlikovanje pojmova u uvodnoj aktivnosti olakšajte vizualnom potporom. Prije nego što počnete sljedeću aktivnost provjerite je li učenik razumio o čemu ste govorili u uvodnom dijelu.

Za razlikovanje originala i obrade birajte primjere koji su učenicima bliski i u kojima su razlike lako uočljive.

Pokušajte nove pojmove objasniti i služeći se vizualnom potporom. Pri radu u grupi učeniku s teškoćama dodijelite jasnu ulogu i zadatak u skladu s njegovim mogućnostima. Neka bude aktivan član, a ne pasivni promatrač.

Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama i priručniku Smjernice za rad s učenicima s teškoćama te na mrežnoj stranici Hrvatske udruge za disleksiju u rubrici Kako pomoći − savjeti učiteljima.

Za učenike koji žele znati više

Uputite učenike da pronađu primjere originalnih pjesama i njihovih obrada te da analiziraju glazbene sastavnice tih dviju verzija. Trebaju navesti u čemu se razlikuju original i njegova obrada: tko su izvođači, na kojim instrumentima sviraju, što je promijenjeno, što je ostalo isto te da napišu i kritički osvrt o tome koja im se verzija više svidjela. Svoju analizu mogu predstaviti u omiljenome digitalnom alatu.

Nastavna aktivnost za predmet X

Originalna obrada

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik poznaje određeni broj skladbi.
  • Učenik pjevanjem izvodi autorske i tradicijske pjesme iz Hrvatske i svijeta.
  • Učenik sudjeluje u zajedničkoj izvedbi glazbe.
  • Učenik na osnovi slušanja glazbe i aktivnog muziciranja prepoznaje različite uloge i vrste glazbe.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost

Dodatna literatura, sadržaji i poveznice

1. Nipplepeople, Daft punk, Gorillaz, Sia, karaoke

2. Rock, Jazz, Blues, Reggae, Soul, Hr Rock, Pop/hip hop

3. Čajkovski - Ljubav za sve, Pentatonix - Ples šećerne vile, Međimurje - Vještice, niz skladbi

Preuzeto 30. svibnja 2023.

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.