Pozdravite učenike. Pitajte ih znaju li koje su religije knjige? Zašto imaju takvo ime? Što im je zajedničko? Koja je od religija knjige najstarija? Koja je najmlađa? Znate li kako je i kada nastala? Koliko dobro poznajete islam? Jeste li se susreli s islamom?
Muslimanska se vjera nakon nastanka širila po Arabiji i Sredozemlju skupa s arapskim osvajanjima. Sad ćemo nešto više doznati o toj vjeri i narodu.
Uputite učenike da samostalno riješe križaljku koju ste pripremili u digitalnom alatu H5P – find the words. Neka neki od pojmova u križaljci budu: Muhamed, Kuran, džihad, klanjanje, hadž, zekat, post, Meka, Medina, Ćaba, šerijat, džamija, kalif, Harun al Rašid, al Hvarizmi i svi drugi željeni ili potrebni pojmovi koje povezujemo s prošlosti Arapa i islama.
Nakon što učenici otkriju pojmove, podijelite ih u grupe. Svaka grupa neka pronađe i prikaže definicije pojmova (značenje pojmova, izravan prijevod ili kratak životopis ako je riječ o osobama) koristeći se digitalnim alatom Padlet. Pročitajte učeničke radove i usporedite ih.
Pitajte učenike mogu li pronaći sličnosti sa srednjevjekovnom kršćanskom, europskom kulturom, te primijete li razlike. Zašto se monoteističke vjere razlikuju? Trebamo li isticati razlike ili se truditi pronaći sličnosti? Kako se ponašate prema osobama koje su različite od nas? Jeste li se katkad našli u situaciji da ste vi bili različiti? Kako biste postupili ako biste prepoznali da se nekoga izdvaja u razredu?
Započnite aktivnost preko platforme MS Teams u plenarnom načinu rada. Pozdravite učenike. Pitajte ih znaju li koje su religije knjige? Zašto imaju takvo ime? Što im je zajedničko? Koja je od religija knjige najstarija? Koja je najmlađa? Znate li kako je i kada nastala? Koliko dobro poznajete islam? Jeste li se susreli s islamom?
Muslimanska se vjera nakon nastanka širila po Arabiji i Sredozemlju skupa s arapskim osvajanjima. Sad ćemo nešto više doznati o toj vjeri i narodu.
Uputite učenike da samostalno riješe križaljku koju ste pripremili u digitalnom alatu H5P – find the words. Poveznicu podijelite pomoću funkcije chat. Neka neki od pojmova u križaljci budu: Muhamed, Kuran, džihad, klanjanje, hadž, zekat, post, Meka, Medina, Ćaba, šerijat, džamija, kalif, Harun al Rašid, al Hvarizmi i svi drugi željeni ili potrebni pojmovi koje povezujemo s prošlosti Arapa i islama.
Nakon što učenici otkriju pojmove, podijelite ih u grupe pomoću mogućnosti alata breakout rooms. Svaka grupa neka pronađe i prikaže definicije pojmova (značenje pojmova, izravan prijevod ili kratak životopis ako je riječ o osobama) koristeći se digitalnim alatom Padlet. Neka predstavnik svake grupe pristupi alatu pomoću pametnog telefona, tableta ili računala te pomoću ostalih članova grupe riješi zadatak. Vratite se u plenarni način rada, pročitajte učeničke radove i usporedite ih.
Pitajte učenike mogu li pronaći sličnosti sa srednjevjekovnom kršćanskom, europskom kulturom, te primijete li razlike. Zašto se monoteističke vjere razlikuju? Trebamo li isticati razlike ili se truditi pronaći sličnosti? Kako se ponašate prema osobama koje su različite od nas? Jeste li se katkad našli u situaciji da ste vi bili različiti? Kako biste postupili ako biste prepoznali da se nekoga izdvaja u razredu?
U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da su učenici s teškoćama u razvoju heterogena skupina. Zato je odabir prilagodbi te razinu i intenzitet potpore potrebno temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično) te na obilježjima teškoća koje ima.
Motivirajte učenika s teškoćama da sudjeluje u raspravi. Važno je pridobiti pozornost učenika s teškoćama, češće provjerite razumijevanje, usmjerite učenikovu pozornost na sadržaj rada usmenom uputom ili laganim dodirom. Omogućite učeniku s teškoćama da se unaprijed pripremi za sudjelovanje u razgovoru. Pripremite mu pitanja i smjernice koje će mu pomoći da se uključi u razgovor. Ako je riječ o učeniku sa specifičnim teškoćama učenja (disleksija, disgrafija), smjernice neka budu vizualno i grafički prilagođene ili neka budu snimljene u obliku audiozapisa. Kako bi učenik bio samostalan u rješavanju križaljke koju ste pripremili u digitalnom alatu H5P – find the words, izdvojite mu ključne pojmove koje će ponoviti unaprijed kako bi se lakše snašao tijekom rješavanja zadatka. Neka križaljka bude vizualno i grafički prilagođena učeniku s teškoćama, omogućite da je riješi na vlastitom računalu koje ima mogućnost prilagodbe veličine, svjetline i kontrasta ako je riječ o učeniku s oštećenjem vida.
Pri podjeli učenika u grupe vodite računa o sastavu grupe, o tome da učenik s teškoćama bude u grupi s učenicima koji će mu pružiti potporu i motivirati ga. Također, važno je da svaki učenik aktivno sudjeluje u radu. Grupe možete oblikovati prema sličnim interesima i sposobnostima kako bi se učenik s teškoćama osjećao povezan s drugima. Opširno, ali jasno i jednostavno objasnite učenicima što se od njih očekuje. Neka učenik s teškoćama ima unaprijed dogovoren zadatak u grupi te neka ostali članovi grupe budu s time upoznati. Omogućite učeniku s teškoćama potporu drugog učenika te češće provjerite rad te grupe. Osigurajte učeniku s teškoćama dovoljno vremena za obavljanje zadatka.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.
Učenici koji žele znati više mogu istražiti pojam hodočašća u srednjem vijeku i usporediti ga u religijama knjige. Svoje spoznaje mogu predstaviti u razredu koristeći se aplikacijom Prezi.
Kada ste posljednji put bili u galeriji? Što ste tamo mogli vidjeti? Je li vas posjet ostavio ravnodušnima? Koja je svrha galerije? Trebaju li nam uopće?
Kako biste potaknuli zanimanje i svijest o dostignućima arapske kulture, umjetnosti i znanosti najavite izradu vlastite zajedničke virtualne galerije u aplikaciji Artsteps. Zadajte učenicima da pojedinačno istraže slike, fotografije i prikaze važnih umjetničkih djela islamske umjetnosti i arhitekture, primjere poznatih znanstvenika, znanstvenih otkrića, izuma i dosega itd. Svoje pronađene fotografije zalijepit će u zajedničku digitalnu galeriju. Nakon popunjavanja galerije zajedno ćete se „prošetati” galerijom, a učenici će objasniti svoje izbore fotografija i opisati ih. Zajednički usporedite fotografije i potaknite učenike da objasne arapski znanstveni i kulturni razvoj. Što ste iz prikazanog saznali o Arapima i islamskoj kulturi? Što vas se najviše dojmilo? Pokušajte usporediti s kulturom i znanošću kršćanske Europe srednjeg vijeka – što zaključujete? Što mislite otkud takva izvrsnost na prostorima Bliskog istoka? Je li se Arapima isplatilo posredništvo između Istoka i Zapada? Jeste li vi kada bili u položaju da morate posredovati? Što biste učinili da morate posredovati unutar nekog sukoba u razredu ili među svojim prijateljima? Na čiju biste stranu stali? Kako biste reagirali? Kako je najbolje rješavati sukobe?
U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da su učenici s teškoćama u razvoju heterogena skupina. Zato je odabir prilagodbi te razinu i intenzitet potpore potrebno temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično) te na obilježjima teškoća koje ima.
Motivirajte učenika s teškoćama da sudjeluje u raspravi. Važno je pridobiti pozornost učenika s teškoćama, češće provjerite razumijevanje, usmjerite učenikovu pozornost na sadržaj rada usmenom uputom ili laganim dodirom. Potaknite učenika s teškoćama da sudjeluje u raspravi i razgovoru u uvodnom dijelu sata. Omogućite mu da se unaprijed pripremi za sudjelovanje, najavite temu razgovora i pitanja koja ćete postavljati.
Pripremite učeniku upute za snalaženje u aplikaciji Artsteps u kojoj će izrađivati zajedničku virtualnu galeriju. Osigurajte učeniku detaljne, ali jasne i jednostavne upute i smjernice kako bi bio siguran što se od njega očekuje. Ako je riječ o učeniku sa specifičnim teškoćama učenja (disleksija, disgrafija), neka upute budu vizualno i grafički prilagođene (dvostruki prored, jednostavniji font, veći razmak između riječi, lijevo poravnanje teksta, jednostavan rječnik). Ako je potrebno, demonstrirajte učeniku s teškoćama zadatak. Ako je riječ o učeniku s oštećenjem vida, omogućite mu rad u paru i osigurajte da usmeno dobije sve važne vizualne informacije.
Nakon što su učenici zajednički pregledali galeriju, potaknite raspravu. Neka učenik s teškoćama sudjeluje u raspravi ako to želi.
Osigurajte učeniku s teškoćama dovoljno vremena za obavljanje zadaća.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.
Učenici koji žele znati više mogu istražiti Alhambru kao primjer arapske arhitekture. Svoja saznanja predstavit će u razredu putem aplikacije Microsoft PowerPoint.
Pozdravite učenike i pitajte ih što je to mudrost. Kako znaju da je netko mudar? Zašto mudrost povezujemo sa starošću? Poznaju li nekoga koga smatraju mudrom osobom? Smatraju li sebe mudrima? Što misle na kojim još osobinama moraju raditi kako bi bili mudriji?
Što mislite da se radi u kući koja se zove „Kuća mudrosti”?
Pokušajte opisati stvarnu bagdadsku „Kuću mudrosti” prikazujući je u obliku stripa u aplikaciji Pixton. Podijelite učenike u grupe i neka svaka grupa izradi strip o temi „Kuća mudrosti”. (Neke od tema trebale bi biti: najvažnije osobe i znanstvenici, najvažnija polja istraživanja, najvažniji kulturni i znanstveni dosezi i izumi.). Kada izrade strip neka ga podijele koristeći se aplikacijom Padlet. Zajednički pročitajte i proučite stripove: pronađite sličnosti i komentirajte ih te uočite različitosti. Pitajte učenike koja bi iznimna kulturna i znanstvena dostignuća izdvojili, bez kojih današnji svijet ne bi bio isti, koja su nam dostignuća važna još i danas, otkud tolika znanstvena i kulturna probitačnost na Bliskom istoku. Također ih pitajte: Zašto vladari toleriraju znanstvenike različite vjerske i narodnosne pripadnosti? Koliko je važna tolerancija? Kako smanjenje tolerancije djeluje na kolektiv ili društvo? Je li naše društvo tolerantno? Smatrate li sebe tolerantnim osobama? Kako postati tolerantnija osoba? Kako povećati razinu tolerancije u društvu?
U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da su učenici s teškoćama u razvoju heterogena skupina. Zato je odabir prilagodbi te razinu i intenzitet potpore potrebno temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično) te na obilježjima teškoća koje ima.
Motivirajte učenika s teškoćama da sudjeluje u raspravi. Važno je pridobiti njegovu pozornost, češće provjerite razumijevanje, usmjerite učenikovu pozornost na sadržaj rada usmenom uputom ili laganim dodirom. Potaknite učenika s teškoćama da sudjeluje u raspravi i razgovoru u uvodnom dijelu sata. Omogućite mu da se unaprijed pripremi za sudjelovanje, najavite temu razgovora i pitanja koja ćete postavljati.
Pri podjeli učenika u grupe vodite računa o sastavu grupe, o tome da učenik s teškoćama bude u grupi s učenicima koji će mu pružiti potporu i motivirati ga. Također, važno je da svaki učenik aktivno sudjeluje u radu. Grupe možete oblikovati prema sličnim interesima i sposobnostima kako bi se učenici s teškoćama osjećali povezani s drugima. Opširno, ali jasno i jednostavno objasnite učenicima što se od njih očekuje. Neka učenik s teškoćama ima unaprijed dogovoren zadatak u grupi te neka ostali članovi grupe budu s time upoznati. Provjerite kako se učenik s teškoćama snalazi u digitalnom alatu Padlet te mu omogućite potporu drugog učenika i češće provjerite rad te grupe. Osigurajte učeniku s teškoćama dovoljno vremena za obavljanje zadatka. Neka učenik s teškoćama ima jasan zadatak tijekom rada u grupi i pri izradi stripa. Ako je potrebno, omogućite učeniku neki drugi način izrade stripa (ako se učenik ne snalazi u digitalnim alatima Padlet i Pixton), neka upotrijebi neki drugi digitalni alat ili neka strip izrađuje na papiru. Ako je riječ o učeniku s oštećenjem vida, osigurajte mu usmeni opis svih vizualnih informacija te izradu stripa na vlastitom računalu i uz upotrebu digitalnih alata u kojima se najbolje snalazi, u dogovoru s učenikom.
Potaknite učenika da sudjeluje u raspravi ako želi. Pripremite mu smjernice i pitanja unaprijed, omogućite mu da se izrazi usmeno ili pisanim putom, ovisno o potrebama i jakim stranama učenika.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.
Učenici koji žele više mogu istražiti razvoj algebre i geometrije u povijesti od antičkih do novovjekovnih spoznaja. Neka se posebno osvrnu na arapski utjecaj te svoje zaključke predstave u razredu prezentacijom izrađenom u aplikaciji Prezi.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.