Započnite aktivnost igrom asocijacija u kojoj učenici trebaju odgonetnuti traženu državu (Ujedinjeno Kraljevstvo, Francuska, Njemačka i Lihtenštajn). Pripremite im kartice s tvrdnjama o tim državama. Neka učenici u paru otkrivaju karticu po karticu za svaku državu te pokušaju pogoditi o kojoj je državi riječ. Ponudite im, primjerice, sljedeće tvrdnje: Dieses Land hat dieselbe Amtssprache wie Kanada. Dieses Land ist ein Reich, aber es hat keinen Kaiser. Nakon što odgonetnu o kojim je državama riječ, pokažite im četiri fotografije u jedinici e-Škole DOS Njemački jezik 1, Modul 1, Jedinica 8.1 Staatsformen, ispod podnaslova Berühmte Herrscher und Herrscherinnen. Pitajte ih prepoznaju li nekoga od njih i znaju li iz koje od navedenih zemalja dolaze. Nakon što učenici kažu što znaju o osobama s fotografija ili iznesu svoje pretpostavke o njima, otkrijte im njihov identitet prikazujući rečenice ispod fotografija.
Podijelite im potom poveznicu na jedinicu, skraćenu i prilagođenu u alatu Bit.ly. Poveznicu možete napisati na ploču ili je proslijediti na e-adresu učenika. Neka učenici riješe zadatke D i E. Nakon toga, usustavite uvedeni vokabular služeći se prezentacijom izrađenom u alatu PowerPoint. Zamolite učenike da u paru prevedu riječi iz prezentacije na hrvatski jezik, a potom ih usporede s predloženim prijevodom na prezentaciji.
Nakon što su se upoznali s ključnim pojmovima, neka poslušaju tekst Die Republik Kroatien. Pripremite im zadatak ispravljanja pogrešaka tako što ćete, u izvornom tekstu, zamijeniti pojedine riječi pogrešnima, npr. Kroatien ist ein Fürstentum. Das Staatsoberhaupt in unserem Land ist der Kanzler. Zajedno prokomentirajte rješenja, a potom neka učenici u paru riješe zadatke F i G. Potaknite ih da, prema potrebi, dopune popis riječi iz prethodnog koraka.
Na temelju teksta Die Bundesrepublik Deutschland i drugih izvora pripremite tablicu s podatcima o političkom sustavu u Njemačkoj, koja će učenicima poslužiti kao podloga za govornu interakciju. U tablicu uvrstite, primjerice, Staatsoberhaupt: Bundespräsident; Bundespräsident: Frank-Walter Steinmeier; Bundeskanzler: Olaf Scholz; Parlament: Bundestag itd. Izradite dvije inačice. Učenici smiju vidjeti samo svoju tablicu i moraju u zadanom vremenu – govornom interakcijom – od partnera doznati koji podatak nedostaje. Nakon isteka vremena neka usporede tablice, a potom riješe zadatke od H do J.
Prikupljeni podatci poslužit će učenicima pri pisanju teksta u kojem će usporediti njemački i hrvatski politički sustav. Da bi to učenici mogli učiniti, pripremite im predložak s nekoliko natuknica/kategorija, npr. Staatsform, Staatsoberhaupt, Wahlrecht, Präsidentenwahlen itd. Neka ih najprije u paru razvrstaju u dvije kategorije. U prvoj neka se nalaze one u kojima postoji sličnost između političkog sustava u Hrvatskoj i Njemačkoj, a u drugoj one koje se odnose na razlike između tih dviju država. Naposljetku, neka za svaku od njih formuliraju jednu ili dvije rečenice te izrade plakat na kojem će biti vidljive sličnosti i razlike između tih dvaju sustava. Plakat mogu izraditi i u nekom od digitalnih alata (npr. Canva), čime će ostvariti i odgojno-obrazovna očekivanja međupredmetne teme Uporaba IKT-a. Plakate vrednujte prema rubrici s kojom ste unaprijed upoznali učenike. Jedan od kriterija svakako neka bude pravilno navođenje izvora slikovnog materijala.
Kako bi se sadržaj ove aktivnosti prilagodio učenicima s teškoćama u razvoju, uvijek trebate imati na umu da je ta skupina heterogena te da se, uz navedene prilagodbe, mogu dodati još neke, ovisno o pojedinačnim potrebama učenika. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna kod učenika (s psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom...). U svim aktivnostima, posebno u aktivnostima samostalnoga rada, osigurajte dodatno vrijeme za učenike s teškoćama.
U uvodnoj igri asocijacija i kroz cijelu aktivnost rada u paru raspodijelite učenike s teškoćama u par u kojem će biti vršnjak koji će ih aktivno uključivati u sve aktivnosti. Učenika s poremećajem aktivnosti i pažnje smjestite u par s učenikom koji je uzornog ponašanja te će mu pomoći da usmjeri pažnju na zadatak ako je to potrebno. Tijekom igre, omogućite za učenike s teškoćama, posebno za učenike sa specifičnim teškoćama učenja i za učenike s jezičnim teškoćama, prijevod rečenica na hrvatski jezik kako bi lakše pogodili o kojoj državi se radi.
Fotografije koje ćete upotrijebiti u aktivnosti na e-Škole DOS Njemački jezik 1, Modul 1, Jedinica 8.1 Staatsformen pošaljite elektroničkim putem učenicima oštećena vida kako bi ranije mogli pregledati fotografije i sudjelovati u aktivnosti.
Omogućite slušanje zadanog zvučnog zapisa na e-Škole DOS Njemački jezik 1, Modul 1, Jedinica 8.1 Staatsformen više puta, što će biti važno učenicima s teškoćama. Učenicima oštećena sluha omogućite korištenje asistivne tehnologije prilikom slušanja audiozapisa, ako nemaju odgovarajuću tehnologiju, potaknite ih da uključe transkript audiozapisa te oblikujte drukčiji tip zadatka za njih - primjerice, pitanja višestrukog odabira.
Riječi, koje će učenici u paru prevoditi s prezentacije, pripremite u ispisanom obliku koji učenici s teškoćama mogu imati ispred sebe na školskoj klupi ako im je izazovno gledati riječi s ploče.
Ako u razrednom odjelu imate učenika oštećena vida, neka plakat bude primjerenog kontrasta u odnosu na slova te pazite da plakati ne budu pretjerano vizualno zasićeni kako bi slabovidan učenik imao dobar pregled ostalih plakata.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u razvoju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.
Učenici koji žele znati više neka pogledaju videozapis o političkom sustavu u Švicarskoj i predstave ga ostalim učenicima u usmenom izlaganju. Potaknite ih da se posebno osvrnu na koncept direktne (izravne) demokracije.
Na početku ove aktivnosti pozovite učenike da odaberu jedan bombon ili čokoladicu iz posude koju ste napunili slatkišima iz njemačkoga govornog područja (npr. Milka, Haribo itd.) te ih zamolite da sačuvaju omot. Neka se prema omotu rasporede u tri grupe. U tim će grupama odigrati igru pogađanja. Nacrtajte na ploču mrežu s 4 x 4 polja. Svaka grupa neka otvori jedno polje i pokuša pogoditi rješenje stupca. Ako ponudi točan odgovor, može otvoriti iduće polje ili ponuditi konačno rješenje. Riječi pridružujte polju tako da počnete s asocijacijom koju je najteže povezati s rješenjem stupca, a za kraj ostavite onu najlakšu. Rješenje stupaca treba biti Deutschland, Österreich, die Schweiz i Liechtenstein, a konačno rješenje DACHL. Kao asocijacije možete ponuditi, primjerice, specijalitete, znamenitosti, imena poznatih osoba, neku važnu godinu iz povijesti spomenute države itd. Pitajte ih znaju li iz koje zemlje potječe slatkiš koji su odabrali.
Nakon što su se upoznali sa značenjem akronima DACHL, neka svatko od njih iz vrećice slučajnim odabirom izvuče komadić slike (npr. neka znamenitost, zastava itd.). Krećući se po razredu, neka potraže ostale učenike koji su odabrali dio iste slike te tako stvore četiri nove grupe s barem četvero učenika u svakoj od njih. Prvim trima grupama podijelite skraćenu poveznicu na jedinicu e-Škole DOS Njemački jezik 1, Modul 1, Jedinica 8.2 Bundesländer i svakoj od njih dodijelite jednu državu. Četvrtoj grupi podijelite poveznicu na jedinicu e-Škole DOS Njemački jezik 1, Modul 1, Jedinica 8.3 Frauenquote in DACHL i tekst „Frauenwahlrecht“. Poveznicu skratite i prilagodite u alatu Bit.ly. Zapišite je na ploču ili je podijelite u komunikacijskom kanalu kojim se inače služite u nastavi, npr. MS Teams. Svaka grupa neka u zadanom vremenu pročita svoj tekst, u obliku natuknica zabilježi najvažnije informacije te riješi zadatke ispod teksta (prva grupa rješava zadatke B – D, druga E – G, treća H – J u prvoj jedinici, a četvrta grupa zadatke B – D u drugoj navedenoj jedinici).
Nakon isteka zadanog vremena učenici će formirati nove grupe tako da u svakoj bude četvero učenika. Učenici koji tvore grupu čitali su u prethodnom koraku različite tekstove. Svaki učenik neka, prema natuknicama, usmeno sažme tekst koji je pročitao, a ostatak grupe neka zabilježi odgovore na nastavni listić koji ste im podijelili prije ovog koraka aktivnosti. Nastavni listić oblikujte kao tablicu koju učenici moraju dopuniti traženim podatcima iz tekstova. Ako u izlaganju nisu čuli traženu informaciju, neka učeniku koji sažima tekst postave dodatna pitanja.
U zadnjem koraku ove aktivnosti učenici neka samostalno provjere naučeno. Test sa zadatcima višestrukog i/ili alternativnog izbora napravite u digitalnom alatu Socrative.
Kako bi se sadržaj ove aktivnosti prilagodio učenicima s posebnim odgojno-obrazovnim potrebama, uvijek trebate imati na umu da je ta skupina heterogena te da se, uz navedene prilagodbe, mogu dodati još neke, ovisno o pojedinačnim potrebama učenika. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna kod učenika (s psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom...). U svim aktivnostima, posebno u aktivnostima samostalnoga rada, osigurajte dodatno vrijeme za učenike s teškoćama.
Učenicima oštećena vida omogućite vršnjaka koji će im čitati polja s asocijacijama kako se otvaraju te će te asocijacije pisati na njegovo prijenosno računalo. ako ga učenik oštećena vida posjeduje. kako bi ih na računalu mogao povećati i sudjelovati u igri asocijacija. Usporite igru kako bi učenik oštećena vida imao vremena procesuirati asocijacije.
Učenike s teškoćama nemojte raspodijeliti u grupe nasumičnim redoslijedom, već nastojte da u grupi bude bar jedan vršnjak koji će ih aktivno uključivati i učeniku s poremećajem aktivnosti i pažnje usmjeriti pažnju na zadatak ako bude potrebe. Također, poželjno je učeniku s poremećajem aktivnosti i pažnje u ovom zadatku zadati da zapisuje informacije u sažetom oblikui kako bi aktivno sudjelovao u aktivnosti i bio dovoljno stimuliran.
Potaknite grupe u kojima je učenik s teškoćama da tijekom rada na stranici e-Škole DOS Njemački jezik 1, Modul 1, Jedinica 8.2 Bundesländer uključe način čitanja za disleksiju i povećaju font kako bi učenik s teškoćama lakše sudjelovao u aktivnosti. Ako u razrednom odjelu imate učenika kojemu je izazovno usmeno izlagati (primjerice učenik s poremećajem jezično-govorno-glasovne komunikacije) i ako ne želi po grupama iznijeti sažete informacije, neka te informacije izloži drugi učenik umjesto njega, a njegov rad i trud pratite tijekom rada u skupini. Učenicima s intelektualnim teškoćama omogućite da imaju pred sobom sažete rečenice koje će izlagati drugim učenicima.
Tijekom rada u digitalnom alatu Socrative pružite podršku učenicima s teškoćama, pokažite im kako pristupiti digitalnom alatu i kako se služiti njime ako se nisu ranije susreli s njim. Podebljajte ključne riječi u uputama za učenike s teškoćama, učenicima s intelektualnim teškoćama smanjite broj pitanja i pojednostavite rečenice koje će biti u primjerima. Kod pitanja višestrukog odabira, vodite računa o tome da odabiri ne budu jezično previše slični što je posebno važno za učenike s jezičnim teškoćama i učenike sa specifičnim teškoćama učenja. Učenicima oštećena vida možete pripremiti kviz i u drugom alatu ili obliku ako nemaju asistivnu tehnologiju za služenje ovim alatom (primjerice u alatu Word u kojem možete povećati font slova koji njima odgovara i slično).
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u razvoju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.
Učenici koji žele znati više neka održe prezentaciju o Lihtenštajnu te pripreme kviz za ostale učenike izrađen u alatu Kahoot. Uputite ih da informacije za prezentaciju potraže na službenoj stranici Lihtenštajna te im, po potrebi, predložite i kategorije koje bi trebali obraditi.
Ovu bi aktivnost bilo dobro provesti nakon aktivnosti „Ähnlich, aber doch verschieden“.
Pokažite učenicima fotografiju predsjednika Republike Hrvatske i postavite im nekoliko pitanja. Pitajte ih, primjerice, tko je na fotografiji, koliko traje predsjednički mandat, tko ga i kako bira, koje su njegove dužnosti te mogu li procijeniti koliko iznosi njegova plaća. Tijekom govorne interakcije neka se služe predloškom koji ste pripremili prije izvođenja ove aktivnosti, a koji sadržava ključne izraze, npr. Die Wahlen finden alle ... Jahre statt. Den Präsidenten wählen ... Sein Gehalt beträgt monatlich/jährlich ... Zatim podijelite učenicima poveznicu na jedinicu e-Škole DOS Njemački jezik 1, Modul 1, Jedinica 8.4 Wahlen. Poveznicu skratite u alatu Bit.ly i podijelite je u komunikacijskom kanalu kojim se inače koristite u nastavi, npr. MS Teams. Svoje pretpostavke neka učenici provjere čitajući tekst Präsidentschaftswahlen, a potom neka riješe zadatke D – E.
Zamolite svakog učenika da iz kutije ili vrećice nasumično izvuče jednu karticu s prikazom zastave jedne od triju država, Njemačke, Švicarske ili Austrije. Svi učenici koji su odabrali istu zastavu nalazit će se u istoj grupi te će čitati tekst o predsjedničkim izborima u dodijeljenoj državi i rješavati pripadajuće zadatke na poveznici e-Škole DOS Njemački jezik 1, Modul 1, Jedinica 8.4 Wahlen (Njemačka F i G, Austrija H i I, Švicarska J i K). Na kraju ovoga koraka neka svaka grupa u digitalnom alatu Canva prikaže dvije sličnosti i/ili razlike između predsjedničkih izbora u Hrvatskoj i u državi kojom su se bavili. Ovisno o predznanju učenika, možete im pripremite smjernice, tj. natuknice prema kojima će tražiti informacije (npr. učestalost održavanja izbora, pravo glasa, tko bira predsjednika itd.). Neka svaka grupa pomoću projektora pokaže svoj rad ostalim učenicima i kratko usmeno predstavi rezultate.
Pitajte ih potom znaju li što je još zajedničko Hrvatskoj, Austriji i Njemačkoj, ali ne i Švicarskoj te ih pokušajte navesti na odgovor – članstvo u Europskoj uniji. U alatu Kahoot izradite kviz na temelju tekstova Die Europäische Union i Der Euro u jedinici e-Škole DOS Njemački jezik 1, Modul 1, Jedinica 8.5 Länder der EU. U pitanjima uvedite riječi koje će biti potrebne učenicima u idućem koraku ove aktivnosti (npr. Währung, Flagge, Abgeordnete, Mitgliedstaaten). Nakon kviza neka u paru riješe zadatke B – F.
Potom podijelite učenike u grupe i dajte im uputu za projektni zadatak. U sustavu za izradu mrežnih stranica WordPress kreirajte internetsku stranicu fiktivne države koju će administrirati sami učenici. Dodajte na izbornik različite kategorije, npr. državna obilježja, politički sustav, administrativna podjela, povijest, multimedijalni sadržaji itd. Svaka grupa bit će zadužena za jednu kategoriju i sama će odabrati alat u kojem će izraditi sadržaje. Na taj će se način ostvariti odgojno-obrazovna očekivanja međupredmetne teme Uporaba IKT-a.
Nakon isteka zadanog roka za objavljivanje radova potaknite učenike na samorefleksiju. Izradite anketni upitnik u alatu Google Forms. Pitajte ih kako im se sviđa ovakav način rada, kako bi procijenili svoj doprinos grupi, koliko su zadovoljni s aktivnošću drugih članova grupe te što bi istaknuli kao najveću prednost i najveći nedostatak ovakvog načina rada.
Kako bi se sadržaj ove aktivnosti prilagodio učenicima s teškoćama u razvoju, uvijek trebate imati na umu da je ta skupina heterogena te da se uz navedene prilagodbe mogu dodati još neke, ovisno o individualiziranim potrebama učenika. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna kod učenika (sa psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom...). U svim aktivnostima posebno u aktivnostima samostalnoga rada osigurajte dodatno vrijeme za učenike s teškoćama.
Tijekom uvodne govorne interakcije, potaknite na aktivnost učenike s teškoćama, ipak nemojte inzistirati da u govornoj interakciji sudjeluju učenici kojima je izazovno usmeno izlagati (primjerice učenici s poremećajem jezično-govorno-glasovne komunikacije), već njihovo zalaganje pratite kroz rad u grupama, pismeni rad, rješavanje kviza i slično.
Učenike sa specifičnim teškoćama učenja uputite da na e-Škole DOS Njemački jezik 1, Modul 1, Jedinica 8.4 Wahlen odaberu opciju načina čitanja za disleksiju, a učenike oštećena vida uputite na opciju povećanja fonta prilikom rada na stranici.
Tijekom izrade kviza u digitalnom alatu Kahoot za uvježbavanje naučenog vokabulara vodite računa da za učenike s poremećajem aktivnosti i pažnje smanjite broj istovjetnih zadataka te mu omogućite češće stanke tijekom rada. Kviz grafički primjereno oblikujte (koristite povećani font, Arial ili Calibri, veličine barem 14 pt, s povećanim razmakom između riječi i redova) što je posebno važno za učenike sa specifičnim teškoćama učenja. Ako to nije moguće u ovom digitalnom alatu, kviz za te učenike pripremite u alatu MS Word.
Učenike s teškoćama nemojte nasumičnim odabirom raspodijeliti u grupe, već osigurajte da bude u grupi u kojoj će biti bar jedan vršnjak koji će ih aktivno uključivati u sve aktivnosti ako je to potrebno. Učenika s poremećajem aktivnosti i pažnje smjestite u grupu koja je uzorna ponašanja te će mu pomoći usmjeriti pažnju na zadatak, ali i podsjetiti ga na rok predaje projektnog zadatka i njegovu ulogu u grupnom radu ako bude potrebe.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u razvoju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.
Neka učenici organiziraju sučeljavanje kandidata za izbor predsjednika fiktivne države. Podijelite im pitanja na koja će morati odgovoriti (Wenn ich Präsident wäre ...). Svaki od njih neka snimi svoju videoporuku u kojoj će odgovoriti na postavljena pitanja.
e-škole digitalni obrazovni sadržaj za Njemački jezik, 1. razred „8. Politik und Wirtschaft“ (2020). Preuzeto s https://edutorij.e-skole.hr/share/proxy/alfresco-noauth/edutorij/api/proxy-guest/81b73082-69d9-41d4-8b82-3ef87cc86afb/index.html (7. 11. 2022.).
„Politisches System“. Preuzeto s https://www.tatsachen-ueber-deutschland.de/de/politik-deutschland/politisches-system (7. 11. 2022.).
„Politische Funktionen in Österreich“. Preuzeto s https://www.demokratiewebstatt.at/angekommen-demokratie-und-sprache-ueben/politische-funktionen-in-oesterreich (7. 11. 2022.).
„Politisches System“. Preuzeto s https://www.eda.admin.ch/aboutswitzerland/de/home/politik-geschichte/politisches-system.html (7. 11. 2022.).
Hebrang Grgić, I. (2018). Citiranje u digitalnom okruženju. Preuzeto s https://pilot.e-skole.hr/wp-content/uploads/2018/03/Prirucnik_Citiranje-u-digitalnom-okruzenju-1.pdf (7. 11. 2022.).
Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Preuzeto s https://edutorij.e-skole.hr/alfresco/guestDownload/a/workspace/SpacesStore/17d413fe-dce4-4e95-80f6-7f67433c6e4b/Didakticko-metodickeupute-ucenici-teskoce.pdf (7. 11. 2022.).
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.