Međupredmetna tema
Osobni i socijalni razvoj
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

U tom pismu piše: MultiCOOLti smo sve više!

Međupredmetna tema
Osobni i socijalni razvoj

Odgojno-obrazovna očekivanja
ključni pojmovi
  • IZVAN 1: jezik, multikulturalnost, različitosti
  • HRV: multikulturalni identitet, iseljavanje, hrvatske kulturne vrijednosti
  • LU: primitivna umjetnost, izložba, Pablo Picasso
  • POV: hrvatski narodni preporod, kulturalne razlike, nacionalni identitet
  • IZVAN 2: kultura, nacionalna obilježja, Glazbe Svijeta
Izvannastavna aktivnost

Pronađeni u prijevodu

Razgovarajte s učenicima o tome što misle je li Hrvatska multikulturalna zemlja te koje sve kulture dijele životni prostor na teritoriju Republike Hrvatske. Uputite ih da na mrežnim stranicama istraže koje sve nacionalne manjine žive u Republici Hrvatskoj i koja su njihova prava.
Zatim podijelite učenike u grupe i dajte im papiriće na kojima ćete napisati više riječi koje su dio hrvatskoga jezika, a podrijetlo im je u drugome jeziku (pr. šećer, badem, palačinka, čipka, sonet, banka i sl.). Neka svaka grupa dobije različitu skupinu riječi. Zamolite ih da pored zadanih riječi napišu je li riječ o autohtonoj hrvatskoj riječi ili o usvojenici iz drugoga jezika. Neka grupe izaberu predstavnika koji će predstaviti razredu rezultate njihova promišljanja. Nakon toga zamolite članove ostalih grupa da iznesu svoje mišljenje slažu li se s tim što je određena grupa predstavila pa neka istraže pravo podrijetlo zadanih riječi s ciljem osvješćivanja da je jezik živ i da ne postoji “čisti” jezik, već se mijenja utjecajem različitih jezičnih kultura.
Prikažite učenicima videozapis o turcizmima u hrvatskome jeziku. Pitajte ih jesu li ranije znali da su riječi koje se pojavljuju u videozapisu turskoga podrijetla, obogaćuje li našu kulturu upravo to što usvajamo riječi iz različitih jezika ili bi takvo što trebalo izbjegavati i ustrajati na “čistome” jeziku. Izložite im učenje Mihaila Bahtina koji je promišljao o različitosti govornoga jezika u okviru nacionalnih jezika, posebno naglašavajući da je smatrao da je ustrajanje na prednosti standardnoga jezika štetno za bogatstvo i različitost dijalekata koji postoje u jednome nacionalnom jeziku. Recite im da Bahtin vidi važnost suživota mnoštva govornih dijalekata u različitosti govora, svjetonazora i vrijednosti koji su povezani s određenim dijalektom.
Nakon što ste im ukratko pojasnili Bahtinovo poimanje vrijednosti različitih jezika i dijalekata, neka u grupama u kojima se već nalaze odaberu jednu nacionalnu manjinu u Republici Hrvatskoj i istraže koje su njihove riječi ušle u naš svakodnevni jezik (germanizmi, talijanizmi, turcizmi).
Neka rezultate istraživanja zabilježe u digitalnome alatu RealtimeBoard.
Nakon toga neka na mrežnim stranicama pronađu školu u zemlji podrijetla manjine čiji su jezik proučavali (pr. u Italiji, Rusiji i sl.). Neka sastave elektroničku poštu u kojoj će napisati pismo zahvale za doprinos njihovoga jezika bogatstvu hrvatskoga jezika i kulture, a sastavni dio pošte neka bude i zamolba da i oni istraže o tome postoje li u njihovome jeziku riječi hrvatskoga podrijetla. Neka dogovore razmjenu rezultata istraživanja u digitalnome alatu RealtimeBoard.
Nakon prvoga zadatka (učenici su i dalje u istim grupama) prikažite videozapis ili neki drugi u kojem se govori nekim hrvatskim dijalektom. Neka učenici izaberu jedan od hrvatskih dijalekata (zagorski, dalmatinski, podravski), neka istraže njegove posebnosti i odaberu neke izraze. Nakon toga neka u digitalnome alatu Quizlet naprave kviz s otkrivenim izrazima i daju ga ostatku razreda da bi provjerili znaju li ostali učenici njihovo značenje i da bi osvijestili da hrvatski jezik ima mnogo dijalekata o kojima prije nisu mnogo znali niti su ih razumjeli. Pri izradi kviza mogu se poslužiti različitim mogućnostima alata poput obrazovnih kartica, pitanja višestrukoga izbora ili popunjavanja praznina.

Izvannastavna aktivnost

Pronađeni u prijevodu

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Četvrti razred srednje škole
Svrha
  • Upoznati učenike s multikulturalnošću koja se očituje u jeziku, utjecajem različitih jezika na razvoj hrvatskoga jezika te važnošću očuvanja dijalekata unutar jednog nacionalnog jezika.
Razina složenosti primjene IKT
  • Napredna
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Hrvatski jezik
  • Filozofija
Nastavna aktivnost za predmet Hrvatski jezik

Milenijalci su MultiCOOL

Aktivnost započnite kratkom anketom izrađenom u Mentimetru kojom ćete ispitati stajališta učenika o trenutačnome valu iseljavanja mladih ljudi iz Hrvatske. Anketa može obuhvatiti sljedeća pitanja: Imaš li namjeru nastaviti školovati se ili zaposliti se u Hrvatskoj? Koji su tvoji razlozi i motivi za ostanak u Hrvatskoj ili odlazak iz nje?
Nakon što učenici odgovore na pitanja, kratko s njima komentirajte prikupljene rezultate. Najavite usmjereno čitanje teksta Espija Tomičića Vidimo se Milenijalče objavljenoga na portalu Booksa u okviru projekta I to je pitanje kulture?, a kao dio kolumne Održati Tamagotchija na životu što duže. Dajte učenicima osnovne podatke o tekstu na koje moraju obratiti pozornost: obrada teme iseljavanje milenijske generacije iz Republike Hrvatske kombinacijom književnoumjetničkoga, znanstvenoga i publicističkoga stila, različita gledišta (ženskih) likova, artikulacija njihovih motiva i razlog donošenja odluka, uporaba razgovornoga jezika (vulgarizama, anglizama i hrengleskoga) kao dijela osobnoga identiteta. Prije čitanja kratkim razgovorom ili kvizom (pr. Google Forms) provjerite podrazumijevaju li svi učenici ista značenja ključnih pojmova: milenijalac, kultura, Tamagotchi. Svaki učenik zatim samostalno čita zadani tekst metodom dvostrukoga dnevnika u koji upisuje dijelove teksta s kojima se slaže i dijelove teksta s kojima se ne slaže. Na temelju samostalne analize u drugome dijelu aktivnosti učenici će se rasporediti u četiri kuta prostorije prema svojem slaganju ili neslaganju s iznesenim idejama, stajalištima i vrijednostima u članku. U prvi kut raspoređuju se učenici koji se u potpunosti slažu s idejama iz članka, u drugi kut oni koji se većinom slažu s idejama, u treći koji se većinom ne slažu s idejama i u četvrti oni koji se u potpunosti ne slažu s idejama iz članka. Svaka grupa najprije kratkim razgovorom razmjenjuje razloge zašto je odabrala svoje stajalište, učenici uspoređuju argumente koje su prikazali u tablicama dvostrukoga dnevnika. Zatim započinju raspravu s drugim grupama tijekom koje kao moderator dodjeljujete i oduzimate riječ govornicima, sažimate zaključke na kraju rasprave te pozivate na donošenje prijedloga rješenja problemskoga pitanja: Kako održati na životu hrvatske kulturne vrijednosti i zadovoljiti potrebe stvaranja osobnoga multikulturnog identiteta? Svaki učenik oblikuje svoj odgovor u obliku polemičkoga pisma upućenoga jednom od likova iz podnaslova kolumne: Megi, Hani, Petri, Alji ili Jeleni.

Postupci potpore

Nekim učenicima s teškoćama (ADHD, PSA, teškoće učenja, oštećenja sluha) bit će potrebno da već prije sata pročitaju dio teksta (veličina ovisi o teškoći u čitanju, razumijevanju i opsegu pažnje) Espija Tomičića Vidimo se Milenijalče. Pri tome će učenik dobiti pisanu uputu na što treba obratiti pažnju tijekom čitanja te predložak s objašnjenjem nepoznatih pojmova. Na satu, uz prisjećanje pročitanoga dijela teksta, upisuje s kojim se dijelovima slaže i dijelove s kojima se ne slaže. Uz podršku vršnjaka u paru provjerava je li dobro razumio pročitano i odlučuje se kojoj grupi pripada. Slijepi učenici slušaju tekst i upisuju u svoje računalo ili Brajevu elektroničku bilježnicu, a slabovidnoga učenika uključite u izbor prilagodbe i omogućite da piše velikim tiskanim slovima ili flomasterom. Učenik s PSA-om ili ADHD-om služi se na satu i uputom o koracima aktivnosti. Tijekom argumentiranja svojih stajališta u grupi učenik s PSA-om, a u nekim slučajevima i učenik s teškoćama učenja ili učenik oštećena sluha, trebat će podršku vršnjaka. Više u: Didaktičko- metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Učenici zainteresirani za književni izričaj mladoga književnika Espija Tomičića mogu pročitati i druge članke objavljene u njegovoj kolumni Održati Tamagotchija na životu što duže i nakon čitanja prikazati s kojim se pitanjima kulture, rubne kulture i multikulture bave Udruga za promicanje kultura Kulturtreger (nositelj) i Kurziv - Platforma za pitanja kulture, medija i društva (partner) u projektu I to je pitanje kulture? Svoj prikaz mogu izraditi u obliku infografike u digitalnoj aplikaciji Canva.

Nastavna aktivnost za predmet Hrvatski jezik

Milenijalci su MultiCOOL

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Četvrti razred srednje škole
Odgojno-obrazovni ishodi
  • SŠ HJ A.4.4. Učenik piše raspravljačke tekstove u kojima ostvaruje obilježja funkcionalnih stilova u skladu sa svrhom teksta i željenim učinkom na primatelja.
  • SŠ HJ C.4.2. Učenik prosuđuje povezanost vlastitoga i hrvatskoga kulturnog identiteta s određenim kulturnim krugom na temelju različitih tekstova.
  • SŠ HJ A.4.6. Učenik razlikuje lekseme ograničene uporabe u leksiku hrvatskoga standardnog jezika i pravilno ih primjenjuje.
  • SŠ HJ A.4.1. Učenik raspravlja u skladu sa svrhom i željenim učinkom na primatelja.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost
Nastavna aktivnost za predmet Likovna umjetnost

Umjetnost s drugoga kraja planete

Na početku aktivnosti prikažite učenicima reprodukciju poznatoga djela Pabla Picassa Gospođice iz Avignona i različita umjetnička djela s motivom portreta, od kojih je jedno djelo primjer primitivne umjetnosti i pokazuje sličnost s portretima na slici Gospođice iz Avignona. Zamolite učenike da glasuju za umjetničko djelo koje smatraju da je bilo inspiracija za lica na Picassovoj slici. Glasovanje možete provesti koristeći se alatom Mentimeter (Multiple Choice). Pitajte ih jesu li ikada vidjeli to umjetničko djelo i potaknite ih da sugeriraju zemlju iz koje bi moglo potjecati, uzimajući u obzir boje i način oblikovanja te ih dovedite do zaključka da je riječ o izvaneuropskoj kulturi koja je tada bila relativno nepoznata i radikalno drukčija od onoga što je Pablo Picasso poznavao. U raspravi potaknite učenike na razmišljanje o načinu kako je Pablo Picasso početkom 20. stoljeća mogao stupiti u kontakt s umjetničkim djelom primitivnih umjetnosti. Videomaterijalom ih upoznajte s izložbom primitivne umjetnosti održanom u Parizu u Muzeju du Quai Branly - Jacques Chirac i s povijesnim događajem u kojem je umjetnik Henri Matisse pokazao Picassu djela primitivne umjetnosti koja su Picassa ganula i nadahnula za njegovu "afričku fazu” i lica na slici Gospođice iz Avignona (predlažemo da učenici pogledaju cijeli video, a ako je nastavnik u nedostatku vremena, učenicima može prikazati video samo od 8:40 minute). Potaknite učenike da podijele svoja razmišljanja o videu i raspravite o utjecajima spomenute izložbe.
Potaknite učenike na razmišljanje o važnosti posjeta međunarodnim i lokalnim izložbama tijekom putovanja u drugim zemljama ili u svojoj zemlji i uputite ih da zapišu kako nas drukčija kultura može obogatiti i proširiti naše vidike. Pitajte ih koje im je najzanimljivije putovanje na kojem su do sada bili i potaknite ih da podijele što su sve novo otkrili (jezik, običaji, kultura, hrana, zanimljivi muzeji kakvih nema u Hrvatskoj itd.).
Zatim učenike podijelite u timove. Svakom timu dodijelite kulturu različitoga kontinenta (npr. Afrika, Amerika, Australija, Azija) te ih uputite da prvo u grupi istraže umjetnost i kulturu tog lokaliteta, a zatim neka svaki učenik u grupi istraži informacije i zanimljivosti o jednome dijelu te kulture (pr. Afrika: Ndebele - zidno slikarstvo, skulptura Benina; Amerika: reljefi Maya u Meksiku, tekstilna umjetnost - chilkat na Aljasci; Australija: zidno slikarstvo Aboridžina; Azija: Ukiyo - umjetnost Japana, kinesko slikarstvo pejzaža). Uputite ih da u alatu Artsteps naprave izložbu na temelju istraženih materijala. Neka timovi razmijene svoje virtualne izložbene prostore. Uputite ih da pažljivo prouče dobivene materijale drugih timova i naglasite im da će o njihovoj pripremi ovisiti uspješnost njihovih timova u nastavku aktivnosti. Idući nastavni sat organizirajte crtanje uzoraka (pr. za tkanine uz primjenu simetrija) nadahnutih navedenim kulturama i neka učenici objave crteže u svojim izložbama napravljenima u Artstepsu. Na temelju predstavljenih uzoraka možete raspraviti o utjecajima i zastupljenosti sličnih motiva u suvremenome dizajnu i popularnoj kulturi. U završnome dijelu aktivnosti igrajte po uzoru na Pictionary tako da jedan učenik crta dobiveni pojam povezan s ranije proučavanim kulturama dok učenici iz drugih timova prate nastanak crteža i na temelju proučenih materijala pogađaju pojam. Tim koji pogodi traženi pojam, dobiva bodove. Nakon pogođenoga pojma učenici se smjenjuju na crtačkim položajima i tako igra nastavlja dalje. Tim koji skupi najviše bodova, pobjednik je igre i može biti nagrađen.

Postupci potpore

Pripremljeni predložak s redoslijedom aktivnosti na početku sata za učenike s PSA-om i ADHD-om osigurat će im lakše praćenje cjelokupne aktivnosti. Poželjno je da imaju pred sobom i pitanja za glasanje o umjetničkome djelu koje je nadahnulo Picassa za lica na slici Gospođice iz Avignona. Tijekom gledanja videomaterijala, ako učenici gledaju na svojem tabletu, nastavnik će odlučiti treba li pogledati samo dio od 8:40 minute, ovisno o pažnji učenika. Učeniku oštećena vida poslužit će zvučni opis reprodukcije slike Pabla Picassa (dok još nije osigurana pristupačnost putem metode DiTACTA za slijepe), odnosno za slabovidne prikladno mjesto blizu ekrana.

U timskome radu istraživanja umjetnosti i kulture određene zemlje i u pripremi izložbe u alatu Artsteps učenicima s teškoćama vezanim uz učenje (PSA, ADHD, teškoće učenje) i senzoričkim oštećenjima preporuča se rad u paru s vršnjakom. Pri crtanju uzoraka nadahnutih raznim kulturama i u završnoj aktivnosti crtanja i pogađanja pojma mogu se očekivati (ako učenik ima predložak s uputom) vrlo uspješni rezultati učenika s teškoćama u učenju i učenika oštećena sluha. Potrebno je da i učenik s oštećenjem vida, koji ne sudjeluje u završnoj aktivnosti crtanja, dobije svoj zadatak poput izrade bodovne ljestvice poretka svih sudionika i timova.

Za učenike koji žele znati više

Ako učenici pokažu inicijativu, pronađite škole partnere u drugim županijama ili drugim zemljama s kojima ćete provesti aktivnost. Učenici odabranih škola partnera međusobno predstavljaju umjetničku kulturnu baštinu svojega grada ili županije (ako je riječ o županijskoj razini) ili Republike Hrvatske (ako je riječ o međunarodnoj razini), razmjenjuju informacije i zanimljivosti o umjetnosti i kulturi svoje zemlje te naposljetku i zajedno provedu online igru Pictionary putem alata Skribbl.io (odabirom na Create Private Room) tijekom koje će međusobno provjeravati usvojenost informacija o umjetničkoj kulturnoj baštini, a koje se vezuju uz lokacije uključenih škola partnera.
Izradu materijala kojim će učenici informirati učenike škole partnera o svojoj kulturi ostvarite u nekoliko etapa: istraživanje umjetničke kulturne baštine svojega kraja (urbanizam, arhitektura, vizualna umjetnost, narodni običaji); izdvajanje reprezentativnih primjera i ključnih informacija vezanih uz umjetničku kulturnu baštinu kraja; izrada brošure u kojoj će učenici na zanimljiv način uvrstiti izdvojene informacije i reprezentativne primjere; online razmjena izrađenih materijala s učenicima škole partnera.

Nastavna aktivnost za predmet Likovna umjetnost

Umjetnost s drugoga kraja planete

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Četvrti razred srednje škole
Odgojno-obrazovni ishodi
  • SŠ LU A.4.1. Učenik istražuje odabrani problem u sklopu tema »Umjetnost i moć« i »Umjetnost i stvaralački proces« te prezentira/ izlaže rezultat istraživanja praktičnim radom u odabranome mediju.
  • SŠ LU B.4.2. Učenik raspravlja o različitim odnosima između umjetnosti i moći te umjetnosti kao stvaralačkom procesu i argumentira vlastiti kritički stav.
  • SŠ LU B.4.3. Učenik procjenjuje važnost i društvenu odgovornost očuvanja nacionalne kulturne/umjetničke baštine koja se uklapa u teme »Umjetnost i moć« te »Umjetnost i stvaralački proces«.
  • SŠ LU C.4.1. Učenik prosuđuje međuodnos konteksta i umjetničkoga djela/stila.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Povijest
Nastavna aktivnost za predmet Povijest

Vaši, a naši!

Učenici istražuju o hrvatskome narodnom preporodu i razvouj hrvatske nacionalne ideje u 19. st. Podijelite učenike u četveročlane skupine. Neka svaka skupina istražuje jednoga hrvatskog preporoditelja i velikana stranoga podrijetla (ponudite im i tekst za uvodno istraživanje). Primjerice, Ljudevit Gaj (njemačko podrijetlo), Stanko Vraz (slovensko podrijetlo), Dimitrija Demeter (grčko podrijetlo), Petar Preradović (srpsko podrijetlo), August Šenoa (njemačko-slovačko podrijetlo), Josip Juraj Strossmayer (austrijsko podrijetlo).
Učenici rade dodatno mrežno pretraživanje i izrađuju interaktivnu kartu u alatu Map Maker Interactive na kojoj povezuju preporoditelje s državom podrijetla. Na kartu upisuju i druge važne podatke za toga preporoditelja: političko djelovanje, kulturno djelovanje, veze sa zemljom podrijetla, utjecaj na razvoj nacionalne svijesti u Hrvatskoj i dr. Na kartu mogu ubaciti video i druge materijale.
Nakon što završe radove, učenici izlažu svoj rad pred razredom. Neka svaki učenik skupine izloži i objasni dio materijala na karti. Razgovarajte s učenicima o utjecajima koje su različite etničke i vjerske pozadine preporoditelja imale na stvaranje hrvatskoga jezika i kulture 19. st., o tome jesu li njihovi utjecaji obogatili ili osiromašili hrvatsku kulturu i naciju, kako susreti kultura i kulturnih razlika mogu obogatiti obje strane, kako utječu na oblikovanje nacionalnoga identiteta itd. Neka učenici aktualiziraju pitanje stranih utjecaja na nacionalnu kulturu i komentiraju kakva bi danas bila reakcija javnosti (u tisku, u komentarima na portalima i sl.) da neki društveni pokret vodi Hrvat stranog podrijetla.

Postupci potpore

Učenici s teškoćama (teškoće učenja, ADHD ili PSA) sudjelovat će uz podršku vršnjaka u grupi u istraživanju jednoga hrvatskog preporoditelja. Tekst za uvodno istraživanje o preporoditelju bit će perceptivno prilagođen ovisno o teškoći učenika. Važno da grupa ima plan rada u koracima, a učenik s teškoćama konkretan zadatak u istraživanju, u izradi interaktivne karte i za izlaganje pred razredom.

Prije završne rasprave učenik s ADHD-om, PSA-pom ili teškoćama učenja dobiva predložak s pitanjima. Više u: Didaktičko- metodičkim uputama za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Učenik piše pismo Što bi rekao Ljudevit Gaj? u digitalnome alatu Word. Pismo može napisati i rukom. U naslovu može biti i neki drugi preporoditelj. Učenik piše s gledišta preporoditelja, uspoređuje ideje i ciljeve narodnoga preporoda sa sadašnjim stanjem kulture, jezika i nacionalne svijesti i osvrće se na položaj u društvu nacionalne manjine iz koje potječe izabrani preporoditelj. Pismo piše nekomu učeniku/učenici u državi iz koje potječe izbrani preporoditelj i moli da mu se u povratnome pismu opiše položaj izabranoga preporoditelja u toj kulturi i kakav je položaj Hrvata u toj državi. Mrežnim pretraživanjem učenik pronalazi školu i adresu u inozemstvu. Ako je pismo pisano u Wordu, može se poslati elektroničkom poštom.

Nastavna aktivnost za predmet Povijest

Vaši, a naši!

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Treći razred srednje škole
Odgojno-obrazovni ishodi
  • SŠ POV A.3.1. Učenik procjenjuje društvene promjene i migracije u svijetu i Hrvatskoj od 18. stoljeća do početka 20. stoljeća.
  • SŠ POV E.3.1. Učenik vrednuje kulturno stvaralaštvo, filozofske pravce i umjetničke stilove u svijetu, Europi i Hrvatskoj od 18. stoljeća do početka 20. stoljeća.
  • SŠ POV D.3.1. Učenik tumači uzroke i posljedice nacionalnih pokreta, ideologija i ratova u svijetu, kao i u hrvatskim zemljama do početka 20. stoljeća.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost
Izvannastavna aktivnost

Ispod vrha multikulturalnoga ledenjaka

U provođenje izvannastavne aktivnosti mogu se uključiti nastavnici glazbene umjetnosti, likovne umjetnosti, hrvatskoga jezika, geografije, povijesti, sociologije, informatike i dr. Na početnome sastanku potaknite učenike da ručno napisanim (i oslikanim) motivacijskim pismom pozovu prijateljsku školu na suradnju u zajedničkome projektu Ispod vrha multikulturalnoga ledenjaka. Projekt je zamišljen kao višemjesečna aktivnost učenika različitih usmjerenja na nacionalnoj ili globalnoj razini. Neka s pismom pošalju suvenir, primjerice, s obilježjima lokalne zajednice ili nacionalnim obilježjima izrađen od recikliranih materijala i sl. Neka pozovu učenike druge škole da odgovore na isti način, a primljeni odgovor i suvenir neka izlože u zaključnome predstavljanju, multimedijalnoj izložbi i sl. Daljnja suradnja može se odvijati putem Skypa, a prema potrebi dogovorite i sastanke putem videopoziva.
Na sljedećem sastanku učenici neka izrade poster Ispod vrha multikulturalnoga ledenjaka s prikazom ledenjaka na kojem je maleni dio vidljiv iznad površine vode i odnosi se na dio bilo koje kulture koji nam je najčešće poznat, a većina je ispod površine vode, odnosno skrivena i trebamo je tek otkriti. Za izradu plakata može se upotrijebiti alat Thinglink. Neka fotografiju ledenjaka pronađu na nekom servisu s besplatnim fotografijama. U gornji dio ledenjaka učenici upisuju asocijacije vezane uz obilježja kulture kojoj pripada škola u zajedničkome projektu. Do asocijacija mogu doći olujom ideja koristeći se alatom Mentimeter (pr. što znaju o gastronomiji, glazbi, umjetnosti, plesu, kinematografiji, književnosti, legendama, karakterističnim blagdanima i praznicima, povijesnoj baštini, poznatim sportašima i državnicima, državnim obilježjima, pozdravi na dotičnom jeziku i sl.).

U donji, skriveni dio, upisuju pitanja, odnosno što bi htjeli saznati o dotičnoj kulturi. Primjerice, ono što nije obuhvaćeno u prvome dijelu aktivnosti ili mogu produbiti znanja o navedenim kategorijama do saznanja o vrijednostima, uvjerenjima, običajima, vjerskim uvjerenjima, karakteristikama neverbalne komunikacije, načinu izražavanja emocija u različitim prigodama, konceptu pravičnosti i pravednosti, rodnim ulogama, konceptu ljepote, radnoj etici, kompetitivnosti u profesionalnome okruženju i sl. Učenicima partnerske škole treba napomenuti da odgovori budu potkrijepljeni fotografijama, kratkim filmovima, radovima učenika, zvučnim i videozapisima i sl. Treba pozvati partnersku školu da učini isto, odnosno da izradi vlastiti poster na koji će u dio ledenjaka koji je vidljiv iznad površine vode upisivati što znaju o kulturi kojoj pripada vaša škola (na lokalnoj ili nacionalnoj razini, ovisno o razini same suradnje), a u donji dio ledenjak postaviti pitanja i zadatke za vaše učenike.

Dogovorite stvaranje i zajedničku izvedbu pjesme koja će obilježiti projekt, možete je nazvati i himnom projekta. Pri izvođenju zadataka suradnja se može odvijati na mrežnim sastancima ili putem društvenih mreža tako što ćete podijeliti poslove između škola međusobno se nadopunjujući. U pisanju stihova neka se izmjenjuju učenici obiju škola (ednu strofu neka napišu učenici jedne škole na svojem jeziku, a sljedeću strofu učenici druge škole na svojem jeziku). Dogovorite tko će skladati melodiju, a tko osmisliti pratnju (školski glazbeni sastav, orkestar, beatbox, tjeloglazba i sl.). U zajedničkoj izvedbi neka se obje škole udruže u virtualni zbor ili sastav tako što će svaka škola samostalno izvesti i snimiti svoju izvedbu. Da bi izvedba bila ujednačena u tempu i obliku, prethodno snimite pjesmu kao dirigent ili korepetitor na akordičkome glazbalu. Uz taj videozapis kasnije će oba ansambla izraditi videozapis sa snimkom pjesme. Za montažu i završnu produkciju videozapisa poslužite se alatom Kapwing.

Predstavite rezultate projekta objavom plakata na mrežnoj stranici škole ili multimedijalnom izložbom u realnome vremenu koju možete organizirati i u online okruženju u objema školama.

Izvannastavna aktivnost

Ispod vrha multikulturalnoga ledenjaka

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Treći razred srednje škole
Svrha
  • Poticanje kreativnosti i međukulturalne suradnje između učenika, nastavnika i drugih škola.
  • Osvješćivanje bogatstva i raznolikosti multikulturalnoga društva.
  • Razvijanje organizacijskih, komunikacijskih vještina.
  • Vještina rješavanja problema i rada u timu.
Razina složenosti primjene IKT
  • Napredna
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Glazbena umjetnost
  • Likovna umjetnost
  • Hrvatski jezik
  • Geografija
  • Povijest
  • Sociologija
  • Informatika

Dodatna literatura, sadržaji i poveznice

Pivac, D., Runjić, T. i Bilić Prcić, A. (2017), Hrvatska revija za rehabilitacijska istraživanja, Vol 53. No. Supplement, 2017. (17. 1. 2021.)


Za aktivnost Povijest:

Stoianovich,T. (1994), Balkan Worlds: The First and Last Europe. M.E. Sharpe, New York.

Za aktivnost Likovna umjetnost:
Read, H. (1959), A concise history of modern painting. Praeger, Westport.

Mallraux, A. (1974), Glava od obsidijana. Naprijed, Zagreb.

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.