Predmet
Kemija 3
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

Pomiče se, ali stoji

Naziv predmeta
Kemija 3

Razred
3. razred gimnazije

Odgojno-obrazovni ishodi
ključni pojmovi
  • kemijska ravnoteža
  • Le Chatelierovo načelo
  • povratne ili reverzibilne reakcije
  • nepovratne ili irverzibilne reakcije

Amo-tamo

Pitanjima započnite s učenicima raspravu, primjerice: Što je kemijska reakcija? Koji uvjeti trebaju biti zadovoljeni za odvijanje kemijske reakcije? U digitalnom alatu Padlet pripremite ploču te je projicirajte učenicima. Na ploču ćete zapisati zaključke rasprave. Zatim uputite učenike da pretraživanjem mrežnih izvora pronađu slikovne primjere kemijskih reakcija. Svaki učenik pomoću svoga prijenosnog telefona pronađenu sliku stavlja na ploču u alatu Padlet. Zajedno s učenicima prokomentirajte stavljene slike.

Kao uvod u temu povratnih i nepovratnih reakcija zapitajte učenike da razmisle o tome koje izmjene plinova se događaju prilikom disanja. Osvijestite važnost o povratnim i nepovratnim reakcijama kroz diskusiju o svakodnevnim aktivnostima i pojavama poput disanja ili gorenja.

Podijelite učenike u parove te ih uputite na čitanje sadržaja u e-Škole DOS Kemija 3, Modul 1, Jedinica 1.1, odlomak Nepovratne ili ireverzibilne reakcije te odlomak Povratne ili reverzibilne reakcije. Pitanjima ih potaknite na promišljanje o nepovratnim i povratnim reakcijama kako bi uočili razlike između nepovratnih i povratnih reakcija. Primjerice: Koje su karakteristike nepovratnih, a koje povratnih kemijskih reakcija? Kako se zapisuje kemijska jednadžba povratne, a kako nepovratne kemijske reakcije? Je li izmjena kisika i ugljikova dioksida koja se odvija između alveola i eritrocita u kapilarama primjer povratne ili nepovratne reakcije? Nakon toga svaki par navodi najmanje dva primjera nepovratnih i povratnih reakcija iz svakodnevnog života. Potaknite ih da razmišljajući o promjenama iz svakodnevnog života počnu od promjena na sebi i promjena vezanima za sebe te promisle i o promjenama koje se događaju u njihovu okolišu. Primjere navode na ploči digitalnog alata Padlet, koja je već korištena za ovu aktivnost. Nasumično odaberite neke primjere te ih prokomentirajte s učenicima. Pojave li se netočnosti pri iznošenju primjera nepovratnih i povratnih reakcija, neka sudjeluju i članovi drugih parova u ispravcima s objašnjenjem.

Postupci potpore

Prilikom prilagodbe scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi valja temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (jakim i slabim stranama, specifičnim interesima i sl.), kao i obilježjima same teškoće. Izazov u radu čine učenici sa združenim teškoćama koje mogu biti raznolike i time ih je teško predvidjeti u prilagodbama (npr. specifične teškoće u učenju i poremećaj u ponašanju i osjećanju).

U okviru uvodnog dijela aktivnosti Amo-tamo učenicima s teškoćama osigurajte ključne riječi koje će im pomoći u pretraživanju i prepoznavanju slikovnih prikaza kemijskih reakcija. Svim učenicima s teškoćama, uključujući učenike s poremećajem iz autističnoga spektra, pripremite poveznice na kojima se nalaze prototipovi prikaza kemijskih reakcija. Pri radu u parovima, učenike je važno rasporediti tako da učenici s teškoćama rade u paru s učenicima koji su suradljivi i podržavajući. Učenicima s poremećajem iz autističnoga spektra najavite strukturu aktivnosti, kao i svaku promjenu aktivnosti. Učenicima s jezičnim teškoćama skrenite pozornost na značenja pojmova nepovratne ili ireverzibilne reakcije. Što se tiče učenika sa specifičnim teškoćama u učenju, ne preporučuje se inzistirati na usvajanju sinonima (definirajte koji pojam trebaju znati). Učenike s oštećenjem vida, kao i one s oštećenjem mišićno-koštanoga sustava usmjerite na uporabu pomagala koja su im dodijeljena te na postojeće postavke na digitalnom obrazovnom sadržaju (prikaz, font, tema). Uočite li netočnosti u primjerima nepovratnih i povratnih reakcija u radu parova u kojem se nalazi učenik s teškoćama, uputite ih na pravi primjer uz argumente. Tijekom predstavljanja primjera kemijskih reakcija ne preporučuje se prozivati učenike sa specifičnim teškoćama u učenju ili poremećajem u ponašanju i osjećanju ako se ne jave samoinicijativno.

Dodatne informacije možete potražiti na poveznicama:

Hrvatska udruga za disleksiju - savjeti učiteljima

Informativni letak o razvojnom jezičnom poremećaju

Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama

Smjernice za rad s učenicima s teškoćama MZO-a

Za učenike koji žele znati više

Potaknite zainteresirane učenike da istraže povezanost prvih kemijskih reakcija i procesa evolucije na Zemlji. Svoje odgovore neka prikažu u obliku infografike koju će izraditi u digitalnom alatu Piktochart. Svoja saznanja neka izlože pred ostalim učenicima ne sljedećem nastavnom satu.

Nastavna aktivnost za predmet X

Amo-tamo

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik kritički razmatra uporabu tvari u okviru koncepta.
  • Učenik objašnjava značenje simboličkih prikaza u okviru koncepta.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost

Ravnoteža i ja, prijatelja dva

Uputite učenike na čitanje odlomka Ravnotežne reakcije unutar e-Škole DOS Kemija 3, Modul 1, Jedinica 1.1. Potaknite učenike na promišljanje o kemijskoj ravnoteži pitanjima poput ovih: Za koje je kemijske reakcije karakteristično uspostavljanje kemijske ravnoteže? Što se događa s reaktantima i produktima na makroskopskoj odnosno mikroskopskoj razini prilikom uspostavljanja kemijske ravnoteže? Podijelite učenike u skupine. Svaka skupina neka sadržava podjednak broj učenika. Na osnovi prethodno proučenoga digitalnog obrazovnoga sadržaja o uspostavljanju ravnoteže u reverzibilnim reakcijama, svaka skupina treba osmisliti primjer ravnotežne reakcije u svakodnevnom životu. Ako je potrebno, učenici se mogu poslužiti mrežnim pretraživačima. Svoje primjere potkrijepljene slikama učenici stavljaju na ploču digitalnog alata Lino služeći se svojim prijenosnim telefonima. Odaberite nekoliko odgovora s ploče alata Lino te raspravite s učenicima o točnosti podataka. Potaknite ostale učenike da sudjeluju svojim sugestijama kako biste u konačnici imali ispravne primjere ravnotežnih reakcija u svakodnevnom životu.

Postupci potpore

Učenike s teškoćama koji se slabije snalaze u digitalnim obrazovnim sadržajima usmjerite na lokaciju odlomka Ravnotežne reakcije u e-Škole DOS Kemija 3, Modul 1, Jedinica 1.1. Za učenike koji imaju jezične teškoće jezično pojednostavnite sljedeće pitanje: Što se događa s reaktantima i produktima na makroskopskoj odnosno mikroskopskoj razini prilikom uspostavljanja kemijske ravnoteže? Prilikom raspodjele učenika u skupine vodite računa o tome da ona ne budu nasumična, već da se učenici s poremećajem aktivnosti i pažnje, učenici s oštećenjem mišićno-koštanoga sustava i oni s oštećenjem vida nalaze među učenicima koji usmjeravaju, pomažu i djeluju „mentorski“. Učenicima s poremećajem iz autističnoga spektra najavite svaku promjenu aktivnosti, pojasnite upute te im pružite podršku pri prepoznavanju ravnotežne reakcije u svakodnevici (pomoću ključnih riječi ili sličnog primjera). Usmjeravajte učenike na pojmovnik koji se nalazi na digitalnim obrazovnim sadržajima, međutim, ako se u njemu ne nalaze svi potrebni pojmovi, definirajte oblik pojmovnika (digitalni, plakat) koji ćete nakon svake nastavne jedinice nadopunjavati za učenike s teškoćama. Zadaću nadopunjavanja pojmovnika mogu preuzeti i vršnjaci.

Što se tiče učenika s oštećenjem sluha, oni mogu imati dobru čujnost pomoću slušnog pomagala ili umjetne pužnice (kohlearnog implantata), ali će ponekad, unatoč tome, teže razumjeti govornika. Izbjegavajte istovremeno govorenje i pokazivanje na slici jer učenik treba prebacivati pogled između govornikova lica ili stručnog komunikacijskog posrednika i slike. Osigurajte dobru vidljivost lica i usana govornika. Pričekajte nakon postavljanja pitanja kako bi i učeniku s oštećenjem sluha dali priliku da se javi i odgovori.

Za učenike koji žele znati više

Važnost ravnoteže plinova u biosferi iznimno je velika zbog održavanja prirodne ravnoteže. Usmjerite učenike na povezivanje stečenih znanja iz biologije sa stečenim znanjem iz kemije tako da ih uputite na istraživanje načina na koji biljke, životinje te ostali organizmi na Zemlji sudjeluju u održavanju ravnoteže kisika i ugljikova (IV) oksida u prirodi i atmosferi. Zaključke svojih istraživanja učenici mogu predstaviti pomoću digitalnog alata MS PowerPoint.

Nastavna aktivnost za predmet X

Ravnoteža i ja, prijatelja dva

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik povezuje reverzibilne reakcije s uspostavljanjem ravnotežnog stanja.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost

Kakve veze slon ima s ravnotežom?

Kako biste potaknuli znatiželju učenika, upitajte ih: Što vas može izbaciti iz takta? Nakon kratkog razgovora usmjerite učenike na e-Škole DOS Kemija 3, Modul 1, Jedinica 1.2, odlomak Le Chatelierovo načelo, te raspravite s učenicima o čimbenicima koji utječu na pomak ravnoteže kemijskih reakcija. Zaključke zabilježite u dokumentu u digitalnom alatu Word Online, koji ćete istovremeno projicirati učenicima. Zatim podijelite učenike u skupine s približno jednakim brojem učenika. Svaka skupina proučava različite čimbenike koji utječu na pomak ravnoteže. Imate li materijalnih mogućnosti, s obzirom na opremljenost kemijskog kabineta, pripremite za svaku skupinu pokus koji će samostalno izvesti te povezati utjecaj zadanog čimbenika na ravnotežu kemijske reakcije. Niste li u mogućnosti izvesti pokus, možete se koristiti i snimkama ili animacijama pokusa koje se nalaze u navedenom digitalnom obrazovnom sadržaju. Svaka skupina pažljivo analizira postupak provedbe pokusa, kao i primjene odgovarajućih mjera opreza i zaštite tijekom provedbe pokusa. Svoja opažanja o utjecaju određenog čimbenika na ravnotežu učenici neka zabilježe u prethodno pripremljenom digitalnom alatu Padlet. U alatu izradite mapu za svaku skupinu posebno. Osim bilježenja zapažanja, neka svaka skupina izradi grafički prikaz ovisnosti ravnoteže o određenom čimbeniku u digitalnom alatu Meta-Chart, koji će također staviti u mapu svoje skupine. Podsjetite ih na ispravno označavanje osi i cjelovitost grafičkog prikaza. Na kraju svaka skupina predstavlja i obrazlaže ostalim skupinama svoje zaključke pokusa te grafove. Ostane li vremena, učenike možete uputiti na primjer ravnotežnog kemijskog industrijskog procesa s naglaskom na uštedu reaktanata i/ili energenata prilikom proizvodnje amonijaka ili etanola.

Postupci potpore

U okviru aktivnosti Kakve veze slon ima s ravnotežom? učenicima koji imaju oštećenja jezično-govorne glasovne komunikacije skrenite pozornost na čitanje odnosno izgovor Le Chatelierovog načela i pritom ne inzistirajte na ponavljanju. S obzirom na složenost definicije Le Chatelierovog načela, učenicima s disleksijom i jezičnim teškoćama načelo je potrebno pojasniti pomoću nekoliko konkretnih primjera. Prilikom raspodjele učenika u skupine vodite računa o tome da ona ne bude nasumična, već da se učenici s poremećajem aktivnosti i pažnje, učenici s oštećenjem mišićno-koštanoga sustava i oni s oštećenjem vida nalaze među učenicima koji usmjeravaju, pomažu i djeluju „mentorski“. Izvođenje pokusa potrebno je najaviti učenicima s poremećajem iz autističnoga spektra (na početku sata i uoči samog pokusa) te jasno definirati njihovu ulogu (kao pomoćnika, učenika koji bilježi opažanja, pri čemu je potrebno točno odrediti što bilježi). Ako skupine same izvode pokus, učenicima s oštećenjem vida osigurajte taktilno istraživanje potrebnih materijala (uz mjere opreza) te vodite računa o dostatnoj udaljenosti navedene skupine učenika prilikom kemijske reakcije. Učenicima s oštećenjem sluha unaprijed pripremite napisane upute koje se odnose na izvedbu pokusa te osigurajte dobru vidljivost mjesta na kojem se izvodi kemijska reakcija.

Učenicima s teškoćama ponovite uputu odnosno dodijelite im jasne zadatke u odnosu na njihovu ulogu u skupini, vodeći računa o njihovim jakim snagama. Označavanje osi i razumijevanje grafičkog prikaza može biti izazovno za učenike s diskalkulijom, za učenike s oštećenjem mišićno-koštanoga sustava, kao i za učenike s oštećenjem vida, zbog čega im pripremite ispunjeni predložak odnosno primjer sličnoga grafičkog prikaza. Ispisani grafički prikaz uvećajte za učenike s oštećenjem vida, pri čemu slika mora biti jasna, a učenicima skrenite pozornost na korištenje dodijeljenih pomagala. Učenicima s navedenim teškoćama svakako dodatno objasnite što označava pojedina os te sadržaj grafičkog prikaza.

Za učenike koji žele znati više

Učenike koji žele znati više uputite na istraživanje na koji način tlak, temperatura, pH i koncentracija mogu narušiti homeostazu – prirodnu ravnotežu u ljudskom organizmu. Rezultate svog istraživanja neka prikažu u obliku plakata koji će izraditi u digitalnom alatu Canva. Najbolje plakate objavite na mrežnim stranicama škole.

Nastavna aktivnost za predmet X

Kakve veze slon ima s ravnotežom?

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik uspoređuje djelovanje čimbenika na ravnotežno stanje.
Razina složenosti primjene IKT
  • Napredna
Korelacije i interdisciplinarnost

Dodatna literatura, sadržaji i poveznice

Konstanta ravnoteže kemijske reakcije i sastav ravnotežne smjese

Dodatna pojašnjenja pojmova možete potražiti na relevantnim mrežnim stranicama –Google znalac , Struna (Hrvatsko strukovno nazivlje), Hrvatska enciklopedija i sl.

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.