Na početku aktivnosti ponovite s učenicima osnovne postavke psihoanalitičkog pristupa ličnosti. Podsjetite ih o čemu je sve govorio Sigmund Freud. Usmjerite se na obrambene mehanizme. Potaknite učenike da se kritički osvrnu na pojedine obrambene mehanizme, jesu li prihvatljivi ili neprihvatljivi načini nošenja s frustracijom. Ponovite s učenicima u kojim se sve situacijama koriste obrambeni mehanizmi.
Podijelite učenike u četveročlane grupe. Svaka grupa treba imati računalo ili tablet. Zadatak je svake grupe osmisliti priču u kojoj će glavni lik upotrijebiti minimalno pet obrambenih mehanizama. Potaknite učenike da u svojim pričama iskoriste i sadržaje iz međupredmetnih tema. Možete im predložiti da pišu o pravima i odgovornostima učenika u razredu i školi (MPT Građanski odgoj) ili o doživljavanju i izražavanju emocija (MPT Osobni i socijalni razvoj) ili o vršnjačkim odnosima (MPT Zdravlje) ili o solidarnosti i ravnopravnosti (MPT Održivi razvoj) ili o medijskom oglašavanju (MPT Poduzetništvo).
Možete im ponuditi sljedeći primjer za objašnjenje zadatka: Pero je maturant koji se želi upisati na studij medicine. Vrijedno je učio, no katkad bi dobio i lošu ocjenu. U tom trenutku svi su mu drugi bili krivi, profesor jer je zadao pretežak test, pas koji ga je držao budnim cijelu noć, sestra koja mu nije dopuštala da uči jer se htjela igrati. No nikad mu nije bila kriva košarka koju je svaki dan igrao po dva sata. Na jednom se treningu ozlijedio te je više nije smio igrati, no tada mu je trener ponudio da postane pomoćni trener juniora i Pero je to s oduševljenjem prihvatio. Pogotovo zato jer je za treniranje juniora bio i plaćen, a njegovoj obitelji novac je bio potreban jer plaće roditelja nisu rasle, dok su cijene svega rasle. Problem je vidio i u svojoj mlađoj sestri koja je i dalje trošila na šminku iako su je roditelji upozoravali da mora smanjiti troškove. No njegova sestra jednostavno nije shvaćala da financijska situacija njihove obitelji nije dobra kao prije. Pero je izlaz vidio u studiju medicine, jer je smatrao da liječnici imaju velike plaće. No nije uspio upisati medicinu pa je upisao stomatologiju na koju je ostvario pravo upisa. Nakon nekoliko mjeseci studiranja prijateljima je objašnjavao da je zapravo odlično što nije upisao medicinu, jer taj studij traje sedam godina, a nakon toga slijedi i specijalizacija. Smatrao je da bi prošlo mnogo godina prije nego što bi počeo zarađivati. Sa stomatologijom je smatrao da će mnogo ranije početi zarađivati.
U navedenom primjeru korišteno je pet obrambenih mehanizama (racionalizacija, supstitucija, negiranje, supstitucija, racionalizacija).
Potaknite grupe da osmisle svoju priču. Napomenite im da se obrambeni mehanizmi smiju ponavljati, ali da u svakoj priči treba biti bar pet primjera obrambenih mehanizama.
Neka se iz svake grupe po jedan učenik registrira u digitalni alat Bookcreator svojim korisničkim računom u sustavu AAI@EduHr. U gornjem desnom kutu neka otvore novu knjigu te će grupa zajednički u tu novostvorenu knjigu upisati svoju priču. Nakon što sve grupe stvore svoje knjige, neka ih podijele s vama pomoću gumba „share menu“. Kao vlasnik knjižnice možete, nakon analize uradaka, objediniti radove svih grupa u jednu zajedničku knjigu pomoću opcije „collaborate“. Taj jedinstveni dokument možete objaviti na platformi za učenje Teams (nakon što kreirate razrednu mapu i s učenicima podijelite poveznicu te im objasnite kako mogu pristupiti toj aplikaciji), a učenicima za zadaću možete zadati da pronađu i imenuju sve obrambene mehanizme koji su korišteni u pričama. Druga je mogućnost da se priče pročitaju na satu i da se nagrade učenici koji točno prepoznaju veliku većinu korištenih obrambenih mehanizama.
Povežite se s učenicima u poziv služeći se aplikacijom Teams. Na početku aktivnosti ponovite s učenicima osnovne postavke psihoanalitičkog pristupa ličnosti. Podsjetite ih o čemu je sve govorio Sigmund Freud. Usmjerite se na obrambene mehanizme. Nazive obrambenih mehanizama možete prikazati tako da podijelite svoj zaslon te otvorite dokument izrađen u programu MS Word u kojem su navedeni svi obrambeni mehanizmi. Potaknite učenike da se kritički osvrnu na pojedine obrambene mehanizme, jesu li prihvatljivi ili neprihvatljivi načini nošenja s frustracijom. Ponovite s učenicima u kojim se sve situacijama koriste obrambeni mehanizmi.
Učenike podijelite u četveročlane grupe s pomoću funkcije stvaranja izdvojenih soba za suradnju (tzv. breakout rooms) u alatu Teams. Zadatak je svake grupe osmisliti priču u kojoj će glavni lik upotrijebiti minimalno pet obrambenih mehanizama. Potaknite učenike da u svojim pričama iskoriste i sadržaje iz međupredmetnih tema. Možete im predložiti da pišu o pravima i odgovornostima učenika u razredu i školi (MPT Građanski odgoj) ili o doživljavanju i izražavanju emocija (MPT Osobni i socijalni razvoj) ili o vršnjačkim odnosima (MPT Zdravlje) ili o solidarnosti i ravnopravnosti (MPT Održivi razvoj) ili o medijskom oglašavanju (MPT Poduzetništvo).
Možete im pomoću dijeljenja svog zaslona prikazati sljedeći primjer koji ste napisali u alatu MS Word: Pero je maturant koji se želi upisati na studij medicine. Vrijedno je učio, no katkad bi dobio i lošu ocjenu. U tom trenutku svi su mu drugi bili krivi, profesor jer je zadao pretežak test, pas koji ga je držao budnim cijelu noć, sestra koja mu nije dopuštala da uči jer se htjela igrati. No nikad mu nije bila kriva košarka koju je svaki dan igrao po dva sata. Na jednom se treningu ozlijedio te je više nije smio igrati, no tada mu je trener ponudio da postane pomoćni trener juniora i Pero je to s oduševljenjem prihvatio. Pogotovo zato jer je za treniranje juniora bio i plaćen, a njegovoj obitelji novac je bio potreban jer plaće roditelja nisu rasle, dok su cijene svega rasle. Problem je vidio i u svojoj mlađoj sestri koja je i dalje trošila na šminku iako su je roditelji upozoravali da mora smanjiti troškove. No njegova sestra jednostavno nije shvaćala da financijska situacija njihove obitelji nije dobra kao prije. Pero je izlaz vidio u studiju medicine, jer je smatrao da liječnici imaju velike plaće. No nije uspio upisati medicinu pa je upisao stomatologiju na koju je ostvario pravo upisa. Nakon nekoliko mjeseci studiranja prijateljima je objašnjavao da je zapravo odlično što nije upisao medicinu, jer taj studij traje sedam godina, a nakon toga slijedi i specijalizacija. Smatrao je da bi prošlo mnogo godina prije nego što bi počeo zarađivati. Sa stomatologijom je smatrao da će mnogo ranije početi zarađivati.
U navedenom primjeru korišteno je pet obrambenih mehanizama (racionalizacija, supstitucija, negiranje, supstitucija, racionalizacija). Rečenice koje prikazuju određeni obrambeni mehanizam možete obojiti različitim bojama nakon što ih učenici prepoznaju.
Potaknite grupe da osmisle svoju priču. Napomenite im da se obrambeni mehanizmi smiju ponavljati, ali da u svakoj priči treba biti bar pet primjera obrambenih mehanizama.
Neka se iz svake grupe po jedan učenik registrira u digitalni alat Bookcreator svojim korisničkim računom u sustavu AAI@EduHr. U gornjem desnom kutu neka otvore novu knjigu te podijele svoj zaslon s ostalim članovima grupe. Jedan učenik (onaj koji se registrirao u alatu Bookcreator) neka unosi priču koju će zajednički smisliti. Ostali učenici neka nadgledaju unos i daju prijedloge. Nakon što sve grupe stvore svoje knjige, neka ih podijele s vama pomoću gumba „share menu“. Kao vlasnik knjižnice možete, nakon analize uradaka, objediniti radove svih grupa u jednu zajedničku knjigu pomoću opcije „collaborate“. Taj jedinstveni dokument možete objaviti na platformi za učenje Teams, a učenicima za zadaću možete zadati da pronađu i imenuju sve obrambene mehanizme koji su korišteni u pričama. Druga je mogućnost da podijelite svoj zaslon s prikazom izrađene knjige sa svim pričama i da nagradite učenike koji točno prepoznaju veliku većinu korištenih obrambenih mehanizama.
U prilagodbi ove nastavne aktivnosti važno je imati na umu da učenici s teškoćama čine heterogenu skupinu pa odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti na pojedinačnim potrebama i značajkama učenika. Prilikom prilagodbe aktivnosti uvijek je moguće savjetovati se sa stručnim timom škole.
Preporučuje se da učenici s teškoćama kojima je potrebna dodatna pomoć u ostvarivanju zadataka budu smješteni u prvu klupu ili u neposrednu blizinu učitelja, ovisno o dogovoru s učenikom, kako bi dobili odgovarajuću podršku.
Učenicima s teškoćama unaprijed pošaljite temu nastavnog sata i ključne riječi ili vizualni raspored sata te im tako osigurajte mogućnost interakcije i suradnje, a smanjite frustraciju. Pri objašnjenju zadataka izražavajte se jasnim i jednostavnim jezikom koji je prilagođen sposobnostima učenika te se usredotočite na ključne aspekte zadatka koji se mogu lakše razumjeti.
Prilikom uvodne rasprave ohrabrite učenike s teškoćama te ih potaknite na sudjelovanje u raspravi i dijeljenje ideja i razmišljanja. Pohvalite ih kada je to primjereno, u svrhu stvaranja pozitivne slike o sebi i povećanja motiviranosti.
Prilikom podjele učenika u grupe nastojte da učenici s teškoćama budu u grupama s učenicima s kojima su već surađivali, odnosno s učenicima koji će ih poticati na rad tijekom rješavanja zadatka. Tijekom rada u grupama obratite pozornost na to da učenici s teškoćama aktivno sudjeluju u svim aktivnostima te da nikako ne budu dio grupe samo kao pasivni promatrači.
Pripremite pisanu uputu za rješavanje zadatka i tekst primjera rješenja zadatka za učenike s teškoćama. Neka uputa i primjer budu jezično i grafički prilagođeni učenicima sa specifičnim teškoćama u učenju. Jezična prilagodba podrazumijeva upotrebu kraćih rečenica uobičajenog poretka riječi u rečenici s jasno izrečenim svim rečeničnim dijelovima, bez metafora, s izdvojenim i objašnjenim nepoznatim i/ili ključnim pojmovima. Grafička prilagodba podrazumijeva, primjerice, upotrebu određene vrste fonta (npr. Arial, Verdana) koji je uvećan, dvostrukog proreda, povećanog razmaka među slovima, ljevostranog poravnanja. Također, prema potrebi, omogućite uporabu vizualnih pomagala, kao što su slike ili fotografije, kako biste im olakšali razumijevanje pojmova.
Provjerite kako se učenici s teškoćama snalaze u digitalnom alatu Bookcreator. Pripremite pisane i slikovne upute za korištenje koje će biti prilagođene potrebama učenika s teškoćama. Omogućite učenicima podjelu zadataka unutar grupe, sukladno jakim stranama učenika s teškoćama – primjerice, učenik sa specifičnim teškoćama učenja i smetnjama pri pisanju ne mora zapisivati priču, ali može sudjelovati u njezinu osmišljavanju.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.
Učenici koji žele znati više mogu istražiti kojim se obrambenim mehanizmima najčešće koristi njihova okolina, prijatelji, roditelji. Intervjuirajući bliske osobe, neka saznaju u kojim se situacijama njihovi bližnji koriste kojim obrambenim mehanizmima. Mogu intervjuirati nekoliko prijatelja svojih godina te nekoliko starijih osoba i usporediti razlikuju li se korišteni obrambeni mehanizmi s obzirom na dob. Ili mogu razgovarati s nekoliko ženskih i nekoliko muških prijatelja te usporediti razlike u korištenju obrambenim mehanizmima s obzirom na spol. Dobivene spoznaje mogu prikazati u interaktivnoj prezentaciji u digitalnom alatu Prezi, koji im je dostupan na stranici portala e-Laboratorij. Zajedno s ostalim učenicima iz razreda komentirajte dobivene rezultate.
Na početku aktivnosti ponovite s učenicima osnovne postavke biheviorističkog i socijalno kognitivnog pristupa ličnosti. Podsjetite ih da bihevioristi smatraju da potkrepljenja iz okoline imaju najveći utjecaj na oblikovanje ponašanja. Ako nagrađujemo poželjna ponašanja, ona će se zadržati, a ako kažnjavamo nepoželjna ponašanja, ona će nestati. Socijalno kognitivni pristup najviše pozornosti pridaje kognitivnim procesima i interakciji s okolinom. Socijalno kognitivni psiholozi smatraju da su naše osobine ličnosti povezane s našim mislima i odnosima s drugima. Podijelite učenike u pet grupa s podjednakim brojem članova. Svaka grupa treba imati računalo ili tablet. Zadatak je grupe oprimjeriti neku situaciju u kojoj se našao jedan član te grupe (ili više njih) te povesti raspravu o načinima na koje su reagirali. Kada se unutar grupe dogovore koju će situaciju odabrati, uputite ih da pristupe alatu Make beliefs comix, koji im je dostupan na stranici portala e-Laboratorij. U navedenom alatu svaka grupa izrađuje dva stripa u kojima prikazuju odabranu situaciju te načine reagiranja u njoj prema biheviorističkim psiholozima (jedan strip) i prema socijalno kognitivnim psiholozima (drugi strip). Ako se učenici ne mogu prisjetiti ni jedne situacije, ovdje su navedeni neki primjeri koje im možete ponuditi:
Prvi primjer: Pišem pisanu provjeru znanja i nastavnik je nakratko izišao iz razreda. Ne znam zašto je izišao, ne znam kad će se vratiti, a ne znam ni gradivo koje je obuhvaćeno provjerom. Hoću li prepisivati od prijatelja, hoću li izvaditi udžbenik ili možda pametni telefon i tražiti odgovore na internetu? Hoću li zanemariti da je nastavnik izišao i ponašati se i dalje kao da je prisutan? Što ću učiniti?
Drugi primjer: Sutra pišem test za koji moram učiti, a dečko koji mi se sviđa pozove me na kavu poslije škole. Nisam sigurna hoću li ga odbiti jer je pitanje hoće li me ikad više opet pozvati van, a jako mi se sviđa. Znam da moram učiti i da mi o ocjeni iz tog testa ovisi zaključna ocjena te daljnji upis na željeni fakultet. Što ću učiniti?
Treći primjer: Sestra je jučer za školu obukla moju omiljenu majicu bez pitanja te ju je vratila prljavu u ormar, što sam primijetila tek danas kada sam je htjela obući. Jako sam ljuta. Što ću učiniti?
Četvrti primjer: Previše sam igrao igrice na mobitelu te nisam stigao učiti i ocjene su mi se pokvarile. Mama mi je uzela mobitel i rekla da ću ga dobiti tek kada popravim ocjene. Prijatelj me zove kod sebe na igranje igrica i kada mu kažem da mi je mama zabranila da se igram, kaže mi neka joj slažem da ćemo učiti. Što ću učiniti?
Peti primjer: Jako se bojim visina, a prijatelji me zovu na 'bungee jumping'. Ako prihvatim, ispast ću frajer pred svima. Ako odbijem, svi će mi se rugati. Što ću učiniti?
Učenici u grupama trebaju napraviti stripove u kojima će prikazati odabranu situaciju i različite načine na koje se u njoj može reagirati, ali i kako nas iskustvo, odgoj i okolina formiraju i uče načinima reagiranja. Učenici u prvom stripu prikazuju kako bi u odabranoj situaciji reagirala osoba prema biheviorističkim psiholozima (u petom bi primjeru osoba koja se boji visina, ako joj ponude neku nagradu, pristala na bungee jumping bez obzira na svoj strah). Zatim u drugom stripu prikazuju kako bi reagirala osoba prema socijalno kognitivnim psiholozima (u petom primjeru osobi bi glavom prolazile različite misli o tome što se sve može dogoditi ako pristane ili ako ne pristane na bungee jumping, što bi joj roditelji rekli, razmišljala bi o svim prednostima i nedostatcima jednog i drugog izbora ili bi ih zapisala na papir, razmislila bi o tome postoji li netko kome se želi pokazati kao neustrašiva…). Budući da u navedenom alatu nema mogućnosti pohrane izrađenog sadržaja, učenici vam gotove stripove mogu poslati elektroničkom poštom. U digitalnom alatu Bookcreator, dostupnom na stranici portala e-Laboratorij, možete objediniti sve stripove te ih prikazati u razredu. Tijekom prezentacije svaka grupa neka objasni svoj strip i načine reagiranja u odabranim situacijama. Na satu komentirajte s učenicima jesu li uspješno obavili zadatak te nagradite najbolji uradak (s učenicima komentirajte koji je uradak najbolji i objasnite im zašto). Sve stripove možete ispisati na pisaču i izložiti u prostoru škole na vidljivom mjestu.
Povežite se s učenicima u poziv služeći se aplikacijom Teams. Na početku aktivnosti ponovite s učenicima osnovne postavke biheviorističkog i socijalno kognitivnog pristupa ličnosti. Možete izraditi plakat u alatu Canva na kojemu će biti prikazani osnovni pojmovi obaju pristupa ličnosti. Taj plakat možete prikazati učenicima pomoću opcije dijeljenja zaslona u alatu Teams. Podsjetite ih da bihevioristi smatraju da potkrepljenja iz okoline imaju najveći utjecaj na oblikovanje ponašanja. Ako nagrađujemo poželjna ponašanja, ona će se zadržati, a ako kažnjavamo nepoželjna ponašanja, ona će nestati. Socijalno kognitivni pristup najviše pozornosti pridaje kognitivnim procesima i interakciji s okolinom. Socijalno kognitivni psiholozi smatraju da su naše osobine ličnosti povezane s našim mislima i odnosima s drugima.
Učenike podijelite u parove s pomoću funkcije stvaranja izdvojenih soba za suradnju (tzv. breakout rooms) u alatu Teams. Zadatak je svakog para oprimjeriti neku situaciju u kojoj se našao jedan član para (ili oba člana) te povesti raspravu o načinima na koje su reagirali. Kada se unutar para dogovore koju će situaciju odabrati, uputite ih da pristupe alatu Make beliefs comix, koji im je dostupan na stranici portala e-Laboratorij. U navedenom alatu svaki par izrađuje dva stripa u kojima prikazuju odabranu situaciju te načine reagiranja u njoj prema biheviorističkim psiholozima (jedan strip koji izrađuje jedan član para) i prema socijalno kognitivnim psiholozima (drugi strip koji izrađuje drugi član para). Tijekom izrade stripova potaknite parove na međusobnu komunikaciju i pomoć. Ako se učenici ne mogu prisjetiti ni jedne situacije, ovdje su navedeni neki primjeri koje im možete ponuditi:
Prvi primjer: Pišem pisanu provjeru znanja i nastavnik je nakratko izišao iz razreda. Ne znam zašto je izišao, ne znam kad će se vratiti, a ne znam ni gradivo koje je obuhvaćeno provjerom. Hoću li prepisivati od prijatelja, hoću li izvaditi udžbenik ili možda pametni telefon i tražiti odgovore na internetu? Hoću li zanemariti da je nastavnik izišao i ponašati se i dalje kao da je prisutan? Što ću učiniti?
Drugi primjer: Sutra pišem test za koji moram učiti, a dečko koji mi se sviđa pozove me na kavu poslije škole. Nisam sigurna hoću li ga odbiti jer je pitanje hoće li me ikad više opet pozvati van, a jako mi se sviđa. Znam da moram učiti i da mi o ocjeni iz tog testa ovisi zaključna ocjena te daljnji upis na željeni fakultet. Što ću učiniti?
Treći primjer: Sestra je jučer za školu obukla moju omiljenu majicu bez pitanja te ju je vratila prljavu u ormar, što sam primijetila tek danas kada sam je htjela obući. Jako sam ljuta. Što ću učiniti?
Četvrti primjer: Previše sam igrao igrice na mobitelu te nisam stigao učiti i ocjene su mi se pokvarile. Mama mi je uzela mobitel i rekla da ću ga dobiti tek kada popravim ocjene. Prijatelj me zove kod sebe na igranje igrica i kada mu kažem da mi je mama zabranila da se igram, kaže mi neka joj slažem da ćemo učiti. Što ću učiniti?
Peti primjer: Jako se bojim visina, a prijatelji me zovu na 'bungee jumping'. Ako prihvatim, ispast ću frajer pred svima. Ako odbijem, svi će mi se rugati. Što ću učiniti?
Svaki par treba napraviti stripove u kojima će prikazati odabranu situaciju i različite načine na koje se u njoj može reagirati, ali i kako nas iskustvo, odgoj i okolina formiraju i uče načinima reagiranja. Učenici u prvom stripu prikazuju kako bi u odabranoj situaciji reagirala osoba prema biheviorističkim psiholozima (u petom bi primjeru osoba koja se boji visina, ako joj ponude neku nagradu, pristala na bungee jumping bez obzira na svoj strah). Zatim u drugom stripu prikazuju kako bi reagirala osoba prema socijalno kognitivnim psiholozima (u petom primjeru osobi bi glavom prolazile različite misli o tome što se sve može dogoditi ako pristane ili ako ne pristane na bungee jumping, što bi joj roditelji rekli, razmišljala bi o svim prednostima i nedostatcima jednog i drugog izbora ili bi ih zapisala na papir, razmislila bi o tome postoji li netko kome se želi pokazati kao neustrašiva…). Budući da u navedenom alatu nema mogućnosti pohrane izrađenog sadržaja, učenici vam gotove stripove mogu poslati elektroničkom poštom. U digitalnom alatu Bookcreator, dostupnom na stranici portala e-Laboratorij, možete objediniti sve stripove pomoću funkcije izrade nove knjige te ih prikazati dijeljenjem zaslona svojeg računala s učenicima. Tijekom prezentacije svaki par neka objasni svoj strip i načine reagiranja u odabranim situacijama. Komentirajte s učenicima jesu li uspješno obavili zadatak te nagradite najbolji uradak. Sve stripove možete pohraniti u razrednu mapu izrađenu u alatu Teams.
U prilagodbi ove nastavne aktivnosti važno je imati na umu da učenici s teškoćama čine heterogenu skupinu pa odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti na pojedinačnim potrebama i značajkama učenika. Prilikom prilagodbe aktivnosti uvijek je moguće savjetovati se sa stručnim timom škole.
Preporučuje se da učenici s teškoćama kojima je potrebna dodatna pomoć u rješavanju zadataka budu smješteni u prvu klupu ili u neposrednu blizinu učitelja, ovisno o dogovoru s učenikom, kako bi dobili odgovarajuću podršku.
Učenicima s teškoćama unaprijed pošaljite temu nastavnog sata i ključne riječi ili vizualni raspored sata te im tako osigurajte mogućnost interakcije i suradnje, a smanjite frustraciju. Pri objašnjenju zadataka izražavajte se jasnim i jednostavnim jezikom koji je prilagođen sposobnostima učenika te se usredotočite na ključne aspekte zadatka koji se mogu lakše razumjeti.
Učenicima s teškoćama pripremite kartice s podsjetnicima na ključne pojmove vezane uz prethodne nastavne cjeline, kako bi se mogli kvalitetnije uključiti u uvodnu raspravu. Tijekom rasprave, ohrabrite učenike s teškoćama te ih potaknite na dijeljenje ideja i razmišljanja. Pohvalite ih kada je to primjereno, u svrhu stvaranja pozitivne slike o sebi i povećanja motiviranosti.
Prilikom podjele učenika u grupe nastojte da učenici s teškoćama budu u grupama s učenicima s kojima su već surađivali, odnosno s učenicima koji će ih poticati na rad tijekom rješavanja zadatka – primjerice, neka učenik s poremećajem aktivnosti i pažnje bude u grupi s učenicima koji su strpljivi i koji će mu pomoći usmjeriti pozornost na obavljanje zadatka. Tijekom rada u grupama obratite pozornost na to da učenici s teškoćama aktivno sudjeluju u svim aktivnostima te da nikako ne budu dio grupe samo kao pasivni promatrači.
Provjerite kako se učenici s teškoćama snalaze u digitalnim alatima Make beliefs comix i Bookcreator. Pripremite pisane i slikovne upute za korištenje koje će, ovisno o potrebi, biti prilagođene za učenika s teškoćama.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.
Učenici koji žele znati više mogu istražiti pojam samoefikasnosti te na vlastitom primjeru pokazati kako se ponašaju u aktivnostima u kojima svoju samoefikasnost procjenjuju visokom, a kako u aktivnostima u kojima svoju samoefikasnost procjenjuju niskom. Mogu istražiti kako razvijati vlastitu samoefikasnost, a ono što su otkrili mogu prikazati u razredu pomoću digitalnog alata Prezi, koji im je dostupan na stranici portala e-Laboratorij.
Nakon obrađene cjeline Humanistički pristup, u kojoj ste obuhvatili i Maslowljevu piramidu potreba, zadajte učenicima zadatak u kojem trebaju porazgovarati s jednim od starijih članova svoje obitelji (roditelji, bake, djedovi, prabake, pradjedovi). Prije same provedbe zadatka podijelite učenike u četiri grupe ovisno o tome kojega će člana obitelji intervjuirati (jedna grupa neka intervjuira majke, druga očeve, treća bake, a četvrta djedove) i pritom uzmite u obzir djecu iz jednoroditeljskih obitelji. Ako imate dovoljno učenika u razredu koji imaju prabake i/ili pradjedove, možete oformiti i petu grupu. Učenicima napomenite da prije razgovora objasne intervjuiranom članu obitelji Maslowljevu piramidu potreba i redoslijed kojim je Maslow smatrao da ljudi zadovoljavaju svoje potrebe, kako bi i sami intervjuirani članovi mogli prepoznati u kojim je životnim trenutcima njihova hijerarhija odstupala od Maslowljeve. Učenici će tijekom razgovora ispitati starijeg člana obitelji o njegovu životnom putu, poteškoćama na koje je nailazio tijekom života, potrebama i motivima koje je tijekom života zadovoljavao. Objasnite učenicima da su poteškoće s kojima su se stariji susretali tijekom života uvelike mogle odrediti njihovu piramidu potreba, koja možda neće izgledati kao Maslowljeva. Primjerice, ako je tko sudjelovao u ratu, njegova potreba za sigurnošću u tom razdoblju života zasigurno je bila izraženija od bioloških potreba. Neke navike teško se gube te je moguće da potreba za sigurnošću i nadalje ima prednost u odnosu na biološke potrebe. Potaknite učenike da provjere kako se piramida potreba intervjuiranih članova obitelji mijenjala tijekom života, koji su bili razlozi tih promjena (okolina u kojoj žive – primjerice, ako su živjeli u Vukovaru za vrijeme rata, potrebe za sigurnošću imale su prednost u odnosu na biološke potrebe; dob – primjerice, dok su bili mladi, potrebe za ljubavlju i pripadanjem imale su prednost u odnosu na potrebe za sigurnošću; neki događaji iz života – primjerice, kad su se tek zaposlili, potrebe za poštovanjem imale su prednost u odnosu na potrebe za ljubavlju i pripadanjem) te kako njihova piramida potreba izgleda danas. Navedene informacije neka učenici upišu u bilježnicu i donesu na sat na kojemu će u grupama analizirati dobivene odgovore intervjuiranih osoba.
Nakon što učenici intervjuiraju članove svoje obitelji, neka se podijele u unaprijed određene grupe. Svaka grupa treba imati računalo ili tablet. Učenici će u grupama međusobno raspraviti o potrebama koje su tijekom života imali članovi njihove obitelji te kako su ih ispunjavali. Usporedit će potrebe te raspraviti o eventualnim razlikama koje će se pojaviti (primjerice, ako je nečija majka odrastala na selu, a nečija u gradu, jesu li se razlikovale njihove potrebe zbog mjesta odrastanja. Ili ako jedna majka ima četrdeset, a druga šezdeset godina, jesu li se razlikovale njihove potrebe zbog vremena u kojem su odrastale).
Nakon rasprave unutar grupa neka svaka grupa u alatu Canva, kojemu se može pristupiti na stranici portala e-Laboratorij, odabere željeni predložak prezentacije i izradi plakat kojim će prikazati Maslowljevu piramidu potreba članova svoje obitelji (jedan plakat za majke, jedan za očeve, jedan za bake, jedan za djedove). Na plakatu neka bude prikazana trenutačna hijerarhija potreba starijih članova obitelji zajedno s konkretnim primjerima iz kojih se vidi zadovoljavanje navedenih razina potreba (primjerice, potreba za sigurnosti bit će potkrijepljena primjerom da im je u određenom trenutku bilo važnije plaćati kredit za stan, nego svaki dan imati kuhani ručak, koji bi odgovarao zadovoljenju bioloških potreba). Neka vam učenici elektroničkom poštom pošalju poveznicu na svoj plakat. Objedinite sve plakate u interaktivnu prezentaciju koristeći se digitalnim alatom Prezi, koji je dostupan na stranici portala e-Laboratorij. Na satu prikažite njihove plakate i neka svaka grupa predstavi svoj uradak u razredu. Potaknite i ostale učenike da se uključe iznoseći primjere intervjuiranih članova svoje obitelji. Tako će vidjeti postoje li potrebe koje su najvažnije, bez obzira na to koliko godina intervjuirani članovi obitelji imaju, kojeg su spola ili u kakvoj su okolini živjeli. Nakon prezentiranja svih četiriju plakata učenici će zajedničkom raspravom doći do potreba koje su njima trenutačno važne te dati primjere kako ih zadovoljavaju. U razgovoru s drugim učenicima uvidjet će da su potrebe u toj dobi relativno slične, no možda im kolega iz razreda otkrije učinkovitiji način zadovoljenja određene potrebe.
U prilagodbi ove nastavne aktivnosti važno je imati na umu da učenici s teškoćama čine heterogenu skupinu pa odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti na pojedinačnim potrebama i značajkama učenika. Prilikom prilagodbe aktivnosti uvijek je moguće savjetovati se sa stručnim timom škole.
Preporučuje se da učenici s teškoćama kojima je potrebna dodatna pomoć u provedbi zadataka budu smješteni u prvu klupu ili u neposrednu blizinu učitelja, ovisno o dogovoru s učenikom, kako bi dobili odgovarajuću podršku.
Pri objašnjenju zadataka učenicima s teškoćama izražavajte se jasnim i jednostavnim jezikom koji je prilagođen sposobnostima učenika te se usredotočite na ključne aspekte zadatka koji se mogu lakše razumjeti. Pripremite pisanu uputu za rješavanje zadatka koja će biti jezično i grafički prilagođena učenicima s teškoćama.
Prilikom podjele učenika u grupe nastojte da učenici s teškoćama budu u grupama s učenicima s kojima su već surađivali, odnosno s učenicima koji će ih poticati na rad tijekom provedbe zadatka. Iako će učenici samostalno intervjuirati članove obitelji, važno je da budu primjereno uključeni u fazi analiziranja dobivenih odgovora i grupnih rasprava te da nikako ne budu samo pasivni promatrači.
Provjerite kako se učenici s teškoćama snalaze u digitalnom alatu Canva. Pripremite pisane i slikovne upute za korištenje koje će, ovisno o potrebi, biti prilagođene za učenike s teškoćama. Prilikom davanja uputa za izradu plakata, ako se među njima nalazi učenik s oštećenjem vida, učenicima naglasite potrebu za odabirom pozadinskih boja i boja slova koje imaju dobar kontrast.
Prilikom predstavljanja uradaka svjetlinu i kontrast na zaslonu prilagodite potrebama učenika s oštećenjem vida. Ne inzistirajte da učenici s teškoćama prezentiraju uradak, osim ako sami ne izraze želju ili ako je takav dogovor unutar grupe.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.
Učenici koji žele znati više mogu istražiti koje su poznate osobe ostvarile samoaktualizaciju. Za Maslowa su samoaktualizirane osobe bile Abraham Lincoln, Eleanor Roosevelt, Thomas Jefferson i W. A. Mozart. Potaknite učenike da istraže imaju li neke slavne osobe osobine samoaktualiziranih ljudi. Jesu li Elon Musk, Steve Jobs, Mark Zuckerberg, Mate Rimac, Oliver Dragojević i Đorđe Balašević ostvarili samoaktualizaciju? Učenici neka istraže koje osobine samoaktualiziranih osoba imaju odabrane slavne osobe te neka dobivene spoznaje ostalim učenicima u razredu prikažu služeći se digitalnim alatom Canva, koji im je dostupan na portalu e-Laboratorij.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.