Otvorite poveznicu na platformi YouTube i reproducirajte neke od pjesama koje u sebi sadrže različite vrste i oblike zamjenica, primjerice Arsenovu Ono sve što znaš o meni, Gibonnijevu Ko si da si, grupe Majke Iz sve snage ili neku učenicima blisku uspješnicu. Učenicima zadajte neka popišu što veći broj zamjenica koje uoče u primjerima te neka ih, prisjećajući se dosadašnjih znanja o zamjenicama, razvrstaju prema vrstama na koje se dijele. To mogu učiniti koristeći se digitalnom bilježnicom OneNote, dijeleći poveznicu na prikupljene primjere u zajedničkom dokumentu.
Nakon što se zajednički prisjete svih vrsta zamjenica, podijelite razred u grupe od četiri do pet učenika te svakoj grupi zadajte neka prikupi što veći broj primjera iz medijskih i marketinških tekstova zasićenih najčešćim pogreškama i nedoumicama vezanim uz svaku pojedinu zamjeničku vrstu. Najčešće će pogreške, vjerojatno, biti nepravilna uporaba povratno-posvojne zamjenice (kao u naslovu), kolebanja u nenaglašenoj uporabi i pisanju osobnih zamjenica (ju/je, sa mnom), pogrešni oblici neodređenih zamjenica, njihova uporaba s prijedlozima. Javit će se i pitanje uporabe navezaka i sl.
Potom oblikujte razredni kviz, primjerice u alatu Kahoot!, i razrednim nadmetanjem ponovite te ustanovite najčešće zamjeničke osobitosti i probleme nastojeći utvrditi i komentirati pravilne odgovore i najčešće zablude u uporabi zamjenica.
Na kraju, prema učestalosti pogrešaka, neka učenici pokušaju razvrstati aktualne medijske i marketinške tekstove koj su im poslužili za istraživanje i ovjeravanje primjera uporabe različitih vrsta zamjenica te, u skladu s ishodima međupredmetnih tema Osobni i socijalni razvoj (utjecaj medija i društvenih mreža te interesnih skupina na donošenje odluka mladih) i Građanski odgoj (utjecaj interesnih skupina i medija), procijeniti razloge za namjerno odstupanje od norme, poput one u naslovu aktivnosti.
Kod prilagodbe scenarija važno je imati na umu to da učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu te da odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i na obilježjima same teškoće. Preporučuje se da se učenik s teškoćama smjesti u prvu klupu ili u neposrednu blizinu nastavnika, kako bi dobio odgovarajuću podršku i pomoć prilikom zadavanja i izvršavanja aktivnosti.
Učeniku s teškoćama unaprijed pošaljite temu nastavnog sata te pripemite pisani sažetak o zamjenicama, kako bi bio spreman za uvodnu aktivnost. Učenicima s teškoćama možete zadati da pronađu tekst najdraže pjesme te iz nje prepišu zamjenice ovisno o teškoći učenika. Provjerite s učenicima s teškoćama razumiju li zadatak te im, ako nisu razumjeli, ponovite upute. Tijekom podjele učenika u grupe vodite računa o tome da je učenik s teškoćama u grupi s učenicima s kojima ima dobar odnos te koji mu mogu pružiti podršku. Jasno odredite zadatak učenika s teškoćama unutar grupe ovisno o njegovim mogućnostima. Obratite pažnju na njegove jake strane.
Učeniku s teškoćama osigurajte dodatno vrijeme za izvršavanje zadatka. Omogućite uporabu vizualnih pomagala, kao što su slike ili fotografije, kako bi se olakšalo razumijevanje pojmova. Koristite se vizualnim rasporedom, jasnim i jednostavnim jezikom koji je prilagođen učeničkim sposobnostima. Usredotočite se na ključne dijelove zadatka koji se mogu lakše razumjeti, a druge dijelove zadatka ostavite za kasnije vježbanje. Dajte povratne informacija i podršku nakon izvršavanja zadatka, kako bi se učenicima pomoglo u razumijevanju pojma i daljnjem razvoju vještina.
Provjerite razumije li učenik uporabu zadanih alata OneNote, Kahoot!. Ako za učenika izrađujete pisane upute, povećajte font, Arial ili Calibri, barem na 14 pt, s povećanim razmakom između riječi i redova.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.
Uputite zainteresirane učenike na to da istraže detaljnije jezik marketinških poruka s obzirom na uporabu zamjenica, posebno osobnih, povratnih i povratno-posvojnih. Neka pokušaju pronaći poveznicu između otklona od norme i svrhe te namjene marketinških poruka. Svoje spoznaje mogu predstaviti ostatku razreda posterom na kojem će se nalaziti prikupljeni primjeri, uz usmeno pojašnjenje konteksta.
Istim grupama iz prošle aktivnosti, podijeljenima prema temeljnim zamjeničkim vrstama, zadajte kratko istraživanje u digitalnom okružju – svaka grupa ima zadatak, istražujući tekstove na mrežnim portalima koje učenici najradije posjećuju, pronaći što veći broj primjera svoje vrste zamjenica, zabilježiti njihovu uporabu u kontekstu, uočiti dvojbe ili dvostrukosti pri njihovoj uporabi – sklonidbi, naglašene i nenaglašene oblike, pisanje navezaka, gramatičku homonimiju i sinonimiju, prijedloge uz koje se pojavljuju, sastavljeno i rastavljeno pisanje i sl. Kao primjer čestih pogrešaka i otklona od norme možete im sugerirati naslov aktivnosti – neka za uvodno zagrijavanje – koristeći se alatom Mentimeter – preoblikuju naslov u skladu s normom hrvatskoga standardnog jezika.
Primjere mogu uslikati (snimka zaslona), potom podijeliti s razredom na zidu alata Padlet gdje se uspoređuju i analiziraju. Nakon izdvojenih primjera povedite raspravu o jezičnoj kulturi u javnoj komunikaciji – što učenici misle o (ne) pridržavanju norme hrvatskoga standardnog jezika – u kojim je sučajevima (od izdvojenih primjera) riječ o niskoj razini jezične kulture, kada se očekuje da se u komunikaciji (pisanoj i govorenoj) poznaje i poštuje norma, može li se na osnovi nedovoljnog poštivanja norme donijeti i vrijednosni sud o predlošku i je li to uopće važno i povezano, a kada je (prema izdvojenim primjerima) prirodno i poželjno koristiti se nekim drugim (nestandardnim) idiomima...
Svaka grupa svoja zapažanja i istraživački rad predstavlja u obliku infografike (Piktochart).
Nakon svega zadajte učenicima neka istraže povijest svojih razgovora na društvenim mrežama – možete ih podsjetiti na razlike između organskih i neorganskih idioma, kao i na temeljne osobitosti i funkciju hrvatskoga standardnog jezika. Možete im postaviti pitanja – Koristite li se na društvenim mrežama hrvatskim standardim jezikom?, Smatrate li da biste se trebali?, Kojim se njegovim funkcionalnim stilom koristite?, Je li pogrešno koristiti se vlastitim, organskim idiomom ili nekim drugim, neorganskim, namijenjenim komunikaciji unutar određenih (vršnjačkih) društvenih skupina? Nakon što utvrdite kako uporaba idioma koji nije hrvatski standardni jezik u svakodnevnoj mrežnoj komunikaciji, organskih ili neorganskih idioma, ni po čemu nije pogrešna ni manje hrvatska, za vježbu im zadajte neka u svojim razgovorima uoče razlike u odnosu na normu i neka sve zamjenice koje se razlikuju u odnosu na normu preoblikuju tako da budu u skladu s normom hrvatskoga standardnog jezika.
Kod prilagodbe scenarija važno je imati na umu to da učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu te da odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i na obilježjima same teškoće. Preporučuje se da se učenik s teškoćama smjesti u prvu klupu ili u neposrednu blizinu nastavnika, kako bi dobio odgovarajuću podršku i pomoć prilikom zadavanja i izvršavanja aktivnosti.
Učeniku s teškoćama omogućite podršku suučenika tijekom grupnog rada koji će mu pomoći istražujući tekstove na mražnim stranicama i pružajući mu podršku tijekom uporabe digitalnim alatima.
Učeniku s teškoćama osigurajte dodatno vrijeme za izvršavanje zadatka. Omogućite uporabu vizualnih pomagala, kao što su slike ili fotografije, kako bi se olakšalo razumijevanje pojmova. Koristite se vizualnim rasporedom, jasnim i jednostavnim jezikom koji je prilagođen učeničkim sposobnostima. Usredotočite se na ključne dijelove zadatka koji se mogu lakše razumjeti, a druge dijelove zadatka ostavite za kasnije vježbanje. Dajte povratne informacija i podršku nakon izvršavanja zadatka, kako bi se učenicima pomoglo u razumijevanju pojma i daljnjem razvoju vještina.
Provjerite razumije li učenik uporabu zadanih alata Mentimeter, Padlet. Ako za učenika izrađujete pisane upute, povećajte font, Arial ili Calibri, barem na 14 pt, s povećanim razmakom između riječi i redova.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.
Zadajte zainteresiranim učenicima da istražuju predizborne kampanje u demokratskim društvima i proučavaju najčešće formule i oblikovanje slogana s obzirom na uporabu osobnih i povratno-posvojne zamjenice, čime možete ostvariti korelaciju s predmetom Povijest. Nakon istraživanja učenici mogu pokušati oblikovati vlastiti promidžbeni poster.
Tijekom dogovorenog razdoblja zadajte učenicima da u zajedničkom portfoliju (napravljenom, primjerice alatom Wordpress) prikupljaju što veći broj, po njihovu mišljenju, nepravilno upotrijebljenih zamjenica u javnoj – pisanoj i govorenoj – komunikaciji. Primjere izdvajaju, a također prilažu i odgovarajuće foto i videomaterijale kao dokaze tvrdnjama.
Razred na istom mjestu u online okružju može komentirati i ispravljati pogreške međusobno se poučavajući o pravilnoj uporabi zamjenica u govoru i pismu.
Zadajte im potom da se društveno angažiraju te u skladu s ishodima međupredmetne teme Građanski odgoj simuliraju demokratsko izražavanje prosvjednoga stava – unutar razreda aktivisti okupljeni u manje grupacije / društva za zaštitu pravilne uporabe zamjenica trebaju organizirati društvene akcije – mirne prosvjede uz prigodne pjesmice i plakate koji bi upozoravali na jezične nepravilnosti u javnoj komunikaciji. Rad možete organizirati timski, a pripremu za prosvjede u online okružju – svaki član tima dobiva konkretan zadatak – izradu slogana, pjesmice, isticanje najradikalnijih pogrešaka, uglazbljivanje materijala i sl. uz vaše sugestije i nadgledanje procesa. Svakako ih upozorite na to da se jezični purizam i nastojanje u poštivanju standardnojezične norme odnosi samo na komunikacijske situacije u kojima se očekuje uporaba hrvatskoga standradnog jezika te da je u neslužbenoj komunikaciji i u drugim kontekstima uporaba nekoga drugog idioma posve prihvatljiva i jednakovrijedna.
Prosvjede možete organizirati i virtualno dijeleći ih poveznicom na izrađene materijale.
Priloge i kreativno preoblikovane sadržaje sa svrhom upozoravanja na najčešće (javne) jezične probleme moguće je oblikovati uporabom različitih alata za izradu (multi)medijskih sadržaja. Za oblikovanje plakata/postera prikladan je alat Piktochart, a za montiranje audio i videomaterijala alat Kizoa.
Kod prilagodbe scenarija važno je imati na umu to da učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu te da odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika, kao i na obilježjima same teškoće. Preporučuje se da se učenik s teškoćama smjesti u prvu klupu ili u neposrednu blizinu nastavnika, kako bi dobio odgovarajuću podršku i pomoć prilikom zadavanja i izvršavanja aktivnosti. Savjetujte se sa stručnim timom škole tijekom planiranja postupaka podrške.
Učeniku s teškoćama zadajte zadatak unutar tima vodeći se njegovim jakim stranama i mogućnostima. Omogućite mu podršku suučenika u timskom radu koji će mu biti podrška tijekom rada. Provjerite razumije li učenik s teškoćama zadatak te ponovite upute.
Učeniku s teškoćama osigurajte dodatno vrijeme za izvršavanje zadatka. Omogućite uporabu vizualnih pomagala, kao što su slike ili fotografije, kako bi se olakšalo razumijevanje pojmova. Koristite se vizualnim rasporedom. Koristite se jasnim i jednostavnim jezikom koji je prilagođen učeničkim sposobnostima. Usredotočite se na ključne dijelove zadatka koji se mogu lakše razumjeti, a druge dijelove zadatka ostavite za kasnije vježbanje. Dajte povratne informacija i podršku nakon izvršavanja zadatka, kako bi se učenicima pomoglo u razumijevanju pojma i daljnjem razvoju vještina.
Provjerite razumije li učenik uporabu zadanih alata Wordpress, Piktochart, Kizoa. Pokažite rad u dugitalnim alatima ako se njima koriste prvi put. Ako za učenika izrađujete pisane upute, povećajte font, Arial ili Calibri, barem na 14 pt, s povećanim razmakom između riječi i redova.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.
Zainteresiranim učenicima zadajte neka prouče povijest gerilskog marketinga (čime je moguće ostvariti i korelaciju s predmetom Povijest) i osmisle gerilsku kampanju za pravilnu uporabu zamjenica u javnom prostoru i na društvenim mrežama. Primjerice nasumičnim upadicama (npr. u obliku pop-up prozora) u društvene online grupacije prijateljskih razreda, lobirajući diplomatski kod pojedinih članova drugih grupa da se izbore za „Vašu“ stvar i plasiraju „Vaše“ materijale.
Hrvatski pravopis (2013). Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje.
Hrvatska školska gramatika (2017). Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje.
Alerić. M. i Gazdić-Alerić, T. (2013). Hrvatski u upotrebi. Zagreb: Profil.
Silić, J. (2006). Funkcionalni stilovi hrvatskoga jezika. Zagreb: Disput.
Silić, J. i Pranjković, I. (2005). Gramatika hrvatskoga jezika. Zagreb: Školska knjiga.
Veliki rječnik hrvatskoga standardnog jezika (2015). Zagreb: Školska knjiga.
Frančić, A., Hudeček L. i Mihaljević, M. (2005.). Normativnost i višefunkcionalnost u hrvatskome standardnom jeziku. Zagreb: Hrvatska sveučilišna naklada.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.