Nastavnik dijeli učenike u grupe koristeći se alatom Random Group Generator. Svaka će grupa analizirati podatke Svjetske zdravstvene organizacije iz aplikacije HEAT za jednu državu ili svjetsku regiju. U dogovoru s nastavnikom, učenici za analizu mogu izabrati podatke koji se odnose na broj djece koja su rođena unutar ili izvan zdravstvenih institucija ili pak podatke o dostupnosti voća i povrća djeci u različitim dijelovima svijeta. Neovisno o odabranim podatcima, analiza bi trebala upozoriti na nejednakosti koje izravno utječu na zdravlje pojedinaca u odabranim državama ili svjetskim regijama. Neka učenici u analizi posebno obrate pozornost na nejednakosti između gradskog i seoskog stanovništva. Dio njihove analize neka obuhvati i pitanje zašto u aplikaciji nema podataka za neke države svijeta. Važno je da sve grupe procijene i obrazlože jesu li podatci kojima su se koristili pouzdani.
Nakon završetka analize svaka će grupa ostalim učenicima u razredu predstaviti rezultate svoga rada. Nakon toga nastavnik započinje raspravu s razredom nadovezujući se na rezultate grupnoga rada. Raspravu može započeti pitanjima: Koji društveni čimbenici utječu na razvoj bolesti? Kako društvena struktura izravno narušava zdravlje pojedinaca? Nakon završetka rasprave neka nastavnik u alatu Spiral provjeri identificiraju li učenici društvene čimbenike koji utječu na zdravlje pojedinca.
U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i obilježjima same teškoće.
Prilikom podjele učenika u grupe potrebno je voditi brigu o tome da učenik s teškoćama bude u grupi motiviranih učenika, koji će biti pozitivan primjer i koji će moći pružiti potporu učeniku s teškoćama kada je to potrebno. Pripremite učeniku s teškoćama pisane i vizualne upute za rad u aplikaciji HEAT. Učeniku s teškoćama unaprijed najavite temu i zadatak te pripremite upute kako bi se prije sata mogao pokušati koristiti aplikacijom. Omogućite potporu drugoga učenika i zorni prikaz korištenja aplikacijom.
Potaknite učenika s teškoćama na sudjelovanje u raspravi te ga potaknite na izlaganje rada grupe ako učenik želi. Prilikom izlaganja prilagodite način na koji će učenik izlagati. Dopustite mu da se koristi crtežima, slikama ili fotografijama, prezentacijom ili nekim drugim oblikom ako ima teškoće u usmenoj komunikaciji. Osigurajte dodatno vrijeme za pripremu i prezentaciju, neka učenici iznesu svoje zaključke u pisanom obliku ako im je usmeno odgovaranje izazovno.
Provjerite kako se učenik snalazi u digitalnom alatu Spiral te mu pripremite pisane i vizualne upute. Ako je potrebno, neka učenici rade u paru. Učeniku s teškoćama možete omogućiti alternativni način odgovora na pitanja – pomoću vizualne potpore ili na papiru ako se ne snalazi u digitalnom alatu.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.
Neka učenici analiziraju infografiku koja se odnosi na statistiku i mjere Europske unije u borbi protiv raka. Također, neka istraže Europski plan za borbu protiv raka. Koristeći se planom Europske unije, učenici mogu izdvojiti tri mjere koje će pozitivno promijeniti društvenu strukturu odnosno smanjiti zdravstvene nejednakosti. Neka izrade poster o odabranim mjerama koristeći se digitalnim alatom Adobe Spark. Postere mogu podijeliti u razrednoj grupi ili ih postaviti na ulazu u školu. Na taj način učenici svojim djelovanjem utječu na jačanje svijesti o važnosti provođenja predloženih mjera.
Navedenim podatcima mogu se koristiti i u planiranju obilježavanja Dana narcisa, Međunarodnoga dana svjesnosti o HPV-u ili drugoga datuma ili mjeseca kojim će upozoriti na važnost prevencije i ranoga otkrivanja raka. Neka se obrate lokalnim medijima i udrugama civilnog društva koje im mogu pomoći u pripremi aktivnosti.
U alatu Wakelet nastavnik izrađuje različite biografije odnosno životne priče pojedinaca koje obilježavaju različiti klasni položaji. Primjerice, nastavnik raspisuje ili na internetu pronalazi životnu priču mladića koji zbog slabijeg imovinskog stanja roditelja mora odustati od studija ili poduzetnice čiji su mjesečni prihodi višestruko veći od prosjeka. Neka biografije sadržavaju obilježja klasnoga položaja pojedinaca, kao što su visina osobnog dohotka, dostupnost kvalitetne zdravstvene skrbi, izloženost riziku od obolijevanja, rizik ispadanja iz obrazovnog sustava. Važno je da se u pripremi biografija osobito naglasi problematika mladih ljudi i djece kojima nepovoljan klasni položaj uzrokuje najveće poteškoće.
Potom nastavnik učenicima prikazuje biografije, a oni pomoću digitalnog alata Tridicer predviđaju odnosno glasaju koji pojedinci imaju najviše šanse za zdravu budućnost. Nakon toga, u raspravi obrazlažu dobivene rezultate i navode koji društveni čimbenici uzrokuju zdravstvene nejednakosti. Također, izdvajaju čimbenike iz vlastite društvene okoline koji mogu prouzročiti pojavu bolesti. Koristeći se istim digitalnim alatom, nastavnik potom prikuplja ideje učenika o tome kako dokinuti spomenute nejednakosti odnosno na koji se način svima može omogućiti jednak pristup kvalitetnoj zdravstvenoj skrbi.
Neka prema prikupljenim idejama učenici u grupama, koristeći se digitalnim alatom Piktochart, izrade poster o tome zašto je važno da svi, neovisno o klasnom položaju, imaju pristup kvalitetnoj zdravstvenoj skrbi. Postere neka izlože u prostorima škole i podijele ih s ostalim učenicima u razredu na društvenoj mreži Twiducate. Prije izlaganja i objavljivanja u školi i na društvenim mrežama na posterima se pomoću digitalnog alata Ispravi.me može računalno provjeriti pravopis.
U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i obilježjima same teškoće.
Prilikom poučavanja učenika s teškoćama potrebno je zorno prikazati korake i pripremiti učeniku pisane i vizualne upute za upotrebu digitalnih alata. Upute trebaju biti jasne i konkretne, ključne smjernice trebaju biti istaknute te je potrebno dodatno objasniti zadatak. Upute za učenika s teškoćama trebaju biti grafički prilagođene, što se odnosi na lijevo poravnanje teksta, dvostruki prored, upotrebu boje pri označivanju ključnih riječi, uvećan font i slično.
Provjerite kako se učenik snalazi u upotrebi digitalnog alata Tricider. Pripremite mu upute koje će biti popraćene vizualnim materijalom i ako je potrebno, prikažite mu kako se služiti alatom. Učenik s teškoćama zadatak može obaviti u paru s učenikom bez teškoća. Ako se radi o učeniku s oštećenjem vida, vodite brigu o tome da se može koristiti tehnologijom koja će mu omogućiti prilagodbu svjetline, kontrasta i veličine materijala za rad. Ako se radi o učeniku sa specifičnim teškoćama učenja, neka upute i zadatci budu grafički prilagođeni specifičnim teškoćama učenika. Omogućite upotrebu digitalnih alata i aplikacija za čitanje teksta naglas.
Ako se učenik ne snalazi u digitalnom alatu Piktochart, omogućite mu izradu postera u nekom drugom digitalnom alatu, kao što je Canva, ili neka poster izrade na papiru. Potpora u korištenju digitalnim alatima mogu biti i drugi učenici pa neka učenici poster izrađuju u paru. Učenik s teškoćama neka bude u paru s učenikom koji će ga motivirati za rad i pružiti mu potporu u obavljanju zadataka.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.
Učenici istražuju rezoluciju Opće skupštine UN-a 70/1 pod naslovom Promijenimo naš svijet: Agenda 2030 za održivi razvoj. Nastavnik im pozornost osobito usmjerava na cilj 3 – Osigurati zdrav život i promicati blagostanje za ljude svih generacija. Prema razradi postavljenog cilja, učenici mogu izraditi edukativni videozapis koristeći se digitalnim alatom Kizoa. Izrađene videosnimke mogu postaviti na internetske stranice škole.
Učenici u grupama proučavaju zdravstveni sustav u Republici Hrvatskoj koristeći se izvorima poput Zakona o zaštiti prava pacijenata, internetskih stranica Hrvatskoga zavoda za zdravstveno osiguranje, društvenih mreža Udruge za promicanje prava pacijenata u Republici Hrvatskoj itd. Neka u proučavanju odgovore na pitanja: Tko u Republici Hrvatskoj ima pravo na zdravstvenu zaštitu? Koja su temeljna prava pacijenata u Republici Hrvatskoj? Tko pokriva troškove i subvencionira zdravstveni sustav? U istraživanju učenici se mogu koristiti i videolekcijom Zdravstveni sustav i prava pacijenata.
Nakon što grupe završe s radom, istaknu temeljna obilježja zdravstvenoga sustava u Republici Hrvatskoj te ih podijele u zajedničkoj razrednoj grupi na alatu Yammer, nastavnik priprema razred za simulirano suđenje. Najprije učenicima dodjeljuje unaprijed pripremljen scenarij u kojem je opisana situacija mogućega kršenja prava pacijenata. Nastavnik može izraditi scenarij s obzirom na aktualne probleme u zdravstvenom sustavu ili može preuzeti i prilagoditi neku od presuda Europskoga suda za ljudska prava koje se bave pravom na zdravlje (primjerice, predmet Jurica protiv Republike Hrvatske, koji se nalazi na stranici 50 priloženog dokumenta). Nakon što su scenariji podijeljeni, nastavnik učenicima dodjeljuje uloge odvjetnika, tužitelja, sudaca, svjedoka i okrivljenih ili se učenici sami javljaju za njih. Važno je da svaki učenik u razredu dobije svoju ulogu. Nakon podjele scenarija i uloga, nastavnik priprema suđenje prema modulu Zakon u razredu – prema kulturi vladavine prava i demokracije. Nakon završetka simuliranog suđenja nastavnik priprema evaluaciju aktivnosti koristeći se alatom Mentimeter.
U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i obilježjima same teškoće.
Prilikom podjele učenika u grupe vodite brigu o strukturi grupe. Neka učenik s teškoćama bude u grupi s učenicima koji će ga motivirati i potaknuti na rad, biti mu pozitivan primjer, ali mu i pružiti potporu kada je potrebno.
Tijekom rada u grupama važno je pripremiti jasne i konkretne pisane i vizualne upute. Zadatke je važno oblikovati u kratke i jasne manje korake te pripremiti listu praćenja kako bi učenik mogao samostalno pratiti vlastiti napredak. Važno je po potrebi ponoviti uputu, dodatno objasniti i provjeriti razumijevanje učenika s teškoćama. Važno je za učenika s teškoćama predvidjeti ulogu koju će imati u grupnom radu kako bi se mogao pripremiti na sudjelovanje. Pritom treba voditi brigu o tome da učenik s artikulacijskim teškoćama ne mora govoriti pred razredom, a učenik s disgrafijom ne mora obaviti zadatak isključivo pismeno. Tiskani materijal koji učenici trebaju istražiti tijekom grupnoga rada (Zakon o zaštiti prava pacijenata) potrebno je prilagoditi specifičnim teškoćama učenika. Primjerice, ako je riječ o učeniku s oštećenjem vida, važno je omogućiti pregled sadržaja na prijenosnom računalu ili tabletu tako da učenik može prilagoditi veličinu fonta, kontrast i svjetlinu. Potrebno mu je omogućiti čitanje sadržaja naglas ili mu osigurati audiozapis sadržaja kako bi ga mogao bolje pratiti. Ako je riječ o učeniku sa specifičnim teškoćama učenja, važno je osigurati da je tekst vizualno i grafički prilagođen specifičnim teškoćama učenja (kraće i jednostavnije rečenice, izdvojeni ključni pojmovi, prikladan uvećani font, dvostruki prored i lijevo poravnanje teksta). Učeniku s teškoćama unaprijed pripremite pitanja za proučavanje te ih potaknite i na pregled videolekcije Zdravstveni sustav i prava pacijenata.
Kako bi se uspješno služio digitalnim alatom Yammer, učeniku s teškoćama potrebno je pripremiti pisane i vizualne upute, pokazati upotrebu alata te po potrebi omogućiti potporu drugih učenika, članova tima.
Kako bi učenik s teškoćama uspješno sudjelovao u simulaciji suđenja i predstavljanju rada grupe, važno je da mu pripremite jasno određene zadatke. Neka učenik s teškoćama unaprijed dobije zadatak te jasne upute za izvođenje zadatka. Upute trebaju biti jasne i konkretne, ključne smjernice trebaju biti istaknute te je potrebno dodatno objasniti zadatak i po potrebi ga zorno prikazati. Neka učenik s teškoćama dobije ulogu koja je u skladu s njegovim jakim stranama, ali i specifičnim teškoćama.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.
Nastavnik s učenicima u razrednoj grupi dijeli Europsku povelju o pravima pacijenata. Učenici u parovima analiziraju povelju i procjenjuju jesu li osnovna prava pacijenata u Republici Hrvatskoj prekršena. Nastavnik njihove procjene piše na ploči ili ih učenici dijele u digitalnom alatu Tricider. Također, neka s ostalim učenicima u školi podijele informacije o Bijelom telefonu i potiču druge na edukaciju o njihovim zdravstvenim pravima.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.