Aktivnost počnite slušajući nekoliko glazbenih primjera iz različitih hrvatskih regija poput Ljubav se ne trži, Moja diridika, Falile se kaštelanke i slično. Potaknite razgovor o tome što to znači da nekome pripadaš? Kojoj regiji oni pripadaju? Što utječe na pripadanje određenoj skupini? Usporedite to s pripadanjem određenoj skupini ljudi poput navijača, pankera, nacionalnoj manjini, vjerskoj zajednici i slično. Kojim skupinama vi pripadate? Čine li vas te skupine boljim osobama, uče li vas međusobnom prihvaćanju i toleranciji ili vas otuđuju, čine isključivima ili čak nasilnima? Nakon toga ponovno analizirajte glazbene primjere i učenici u razgovoru trebaju shvatiti bogatstvo tradicije. Usmjerite ih na to da je tradicija naše bogatstvo i da je iza svake tradicijske skladbe zapravo velika priča i povijest. Možete im ponuditi da poslušaju bećarac te ih navesti da shvate kako je bećarac zapravo pričanje priča, dogodovština na humorističan način. Na isti način im se može približiti i ojkanje (od 0:30 do 1:25 min) i objasniti da je to zapravo način komunikacije koji je tada bio jedini moguć preko velikih udaljenosti i brda.
Sada predlažemo dublji ulazak u vlastitu regiju, a na taj način predlažemo i obradu svih ostalih regija Lijepe Naše. Aktivnost je zamišljena kao cjelogodišnji projekt istraživanja glazbenog identiteta hrvatskih regija. Za primjere ćemo ponuditi skladbe/plesove različitih regija kao predložak. Za ovu aktivnost predlažemo da se koristite digitalnim alatom Book Creator. Svaki bi učenik trebao izraditi svoj Book Creator, osobnu knjigu hrvatske glazbe. Učitelj prvo na karti Hrvatske pokaže gdje se nalazi regija koju će istraživati. Učenici zatim sami „lijepe“ kartu s prikazanom regijom u svoju knjižicu. Nakon toga učitelj prikazuje neke od skladbi poput Moja diridika, Sinoc kad je pao mrak (Slavonija), Ljubav se ne trži, Grad se beli (Međimurje), Tri devojke proso žele (Podravina), Ja posijah repu (Hrvatsko zagorje), Kriči, kriči tiček (Zagrebačko prigorje), Diridonda, Falile se kaštelanke (Dalmacija). Svaka odabranu skladbu potrebno je komentirati nakon slušanja: narječje na kojem je napisana, o čemu govori tekst, obilježje glazbe, tempo i slično. Nakon toga učenici sami pronalaze neku skladbu iz spomenute regije i dodaju je u svoju knjižicu. Također, trebaju pronaći izgled narodne nošnje karakterističan za taj kraj te sve što im u istraživanju bude zanimljivo, a povezano je s temom (način na koji su se skrbili za obitelj, poslovi kojima su se bavili, koja je bila najzastupljenija hrana…). Može se istaknuti i ples kao važan dio tradicije. Nakon pogledanih videazapisa plesova učenici odabiru koji im se najviše svidio te ga dodaju u svoju knjižicu. Učitelj zatim prikazuje videozapis plesa Staro sito (od 11:43 do 14:12) te učenike potiče da ga nauče plesati. Kada su ga naučili plesati, može ih snimiti pa te snimke također mogu staviti u svoju knjižicu. Ako učenici vole plesati, mogu u tom duhu pokušati osuvremeniti ples osmišljavajući koreografiju s elementima tog plesa na neku modernu pjesmu koju sami odaberu. Sve svoje uratke učenici trebaju dodati u svoju knjižicu Book Creator. Nakon toga u obliku natuknica napišu sve što su o toj regiji naučili. Učitelj im pomaže prisjetiti se najvažnijih informacija o kojima su govorili.
U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da su učenici s teškoćama heterogena skupina. Zato je odabir prilagodbi te razinu i intenzitet potpore potrebno temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično) te obilježjima teškoće koju ima.
Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna kod učenika (psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom...).
Za uvodnu aktivnost izradite prezentaciju kako bi učenici lakše odgovarali na pitanja i razumjeli mogućnost pripadanja različitim skupinama.
Upotrijebite što više slikovnog materijala pri obrađivanju hrvatskih regija. Tekstove pjesama unaprijed pripremite i grafički ih prilagodite: povećajte font (14pt i veći) i prored između rečenica, Arial, Verdana, Comic Sans, lijevo poravnanje. Koristite se pozadinom i bojom teksta koja ga čini lako čitljivim i stvara jasan kontrast. Svaku rečenicu pišite u novi redak. Prema potrebi učinite ga dostupnim na Brailleevu pismu. Pisani tekst učinite dostupnim i u elektroničkom obliku.
Provjerite znaju li se učenici koristiti digitalnim alatom Book Creator. Prema potrebi izradite pisane ili slikovne upute za upotrebu te uvećajte knjižicu za učenike s teškoćama ili neka učenici izrađuju plakat.
Za usvajanje plesne koreografije učenicima bi pomogla i pomoć vršnjaka. Prema potrebi pojednostavnite koreografiju ili skratite vrijeme plesa. Za usvajanje svih novih aktivnosti učenicima osigurajte dovoljno vremena.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama i priručniku Smjernice za rad s učenicima s teškoćama te na mrežnoj stranici Hrvatske udruge za disleksiju u rubrici Kako pomoći − savjeti učiteljima.
Potaknite učenike da nauče još jedan ples iz hrvatske regije prema izboru te da ga nauče plesati i ostale učenike u razredu. Zatim se snimka također doda u knjižicu.
Ponovite značajke identiteta iz prve aktivnosti te potaknite razgovor o tome pripadaju li učenici osobno nekoj skupini koja određuje njihov identitet? Određuje li nas to osobno? Utječe li to na naša prijateljstva i odnose? Osjećate li veću povezanost sa svojim ili s drugim razredom? Nakon razgovora uputite učenike u sljedeći zadatak. Svaki će učenik trebati reći nešto lijepo o prijatelju koji sjedi pokraj njega ili prema abecednom redu. Jedni druge trebaju predstaviti i opisati u stihu podupiranja, poznavanja, prihvaćanja i razumijevanja. Objasnite im da rečenica treba biti u obliku, primjerice, osmerca, deveterca ili deseterca poput stiha Petar voli čitati knjige. Osmerac je uz deseterac najpopularniji za pisanje stihova. Predlažemo da svi stihovi učenika imaju jednak broj slogova radi lakše prilagodbe za sljedeći zadatak. Kada su svi stihovi gotovi zapišite ih na razredni Lino it digitalni alat. Nadalje, učitelj reproducira nekoliko pjesama iz regije za koju su do sada izrađivali svoju knjižicu služeći se digitalnim alatom Book Creator iz prethodne aktivnosti te s učenicima odabire pjesmu koja im se najviše sviđa. Nauče je pjevati uz učiteljevo sviranje na dostupnom instrumentu. Zatim učitelj objasni da će sada umetnuti njihov tekst, njihove razredne stihove koje su osmislili u pjesmu. Na taj će način nastati razredna himna za određenu regiju, to jest za koju su se opredijelili. Neke će se riječi vjerojatno morati malo izmijeniti ili samo prilagoditi ovisno o skladbi, ritmu i naglascima. To je odličan način da učenici aktivno paze i na pravilno postavljanje naglasaka u pjevanju. Kada su sve usmeno prilagodili, pjesmu otpjevaju nekoliko puta. Za primjer prilažemo pjesmu Diridonda koja će imati sljedeće nove stihove: Marko ide na nogomet, Petar voli čitat’ knjige, pjevat’ pjesme voli Iva itd. U izvođenje te razredne himne za odabranu regiju možete dodati i dostupne razredne udaraljke ili osmisliti tjeloglazbu. Kada je sve uvježbano, snimite učenike, a svaki učenik treba snimku dodati u svoju knjižicu koju je izradio za potrebe prve aktivnosti. Tako se knjižica svakom aktivnošću sve više puni i učenici dobivaju bolji uvid i više znanja iz svake pojedine hrvatske regije.
Kako biste aktivnosti prilagodili virtualnom (online) okružju, pozovite učenike na sastanak na platformi Teams. Razgovorom ponovite značajke identiteta iz prve aktivnosti te potaknite razgovor o tome pripadaju li učenici osobno nekoj skupini koja određuje njihov identitet? Određuje li nas to osobno? Utječe li to na naša prijateljstva i odnose? Osjećate li veću povezanost sa svojim ili s drugim razredom? Nakon razgovora uputite učenike u sljedeći zadatak. Svaki će učenik trebati reći nešto lijepo o prijatelju kojeg mu učitelj dodijeli. Jedni druge trebaju predstaviti i opisati u stihu podupiranja, poznavanja, prihvaćanja i razumijevanja. Objasnite im da rečenica treba biti u obliku, primjerice, osmerca, deveterca ili deseterca poput stiha Petar voli čitati knjige. Osmerac je uz deseterac najpopularniji za pisanje stihova. Odaberite jednu vrstu stiha tako da svi učenici smišljaju stih u, primjerice, osmercu. Sve osmišljene stihove učenici trebaju dodati na razredni Lino it digitalni alat. Nakon toga učitelj odabire jednu pjesmu koju su učenici rado pjevali u prvoj aktivnosti i tijekom izrade svoje knjižice u alatu Book Creator. Za primjer predlažemo pjesmu Diridonda. Učitelj objašnjava učenicima da će zadatak svakog učenika biti da, služeći se alatom Teams, otpjeva svoj stih na poznatu melodiju. Učitelj, naravno, pomaže svirajući odabranu skladbu te pomaže učenicima otpjevati njihov stih o prijatelju. Kada smo dobili gotovu pjesmu, poredamo dodane stihove i zalijepimo ih u izrađenu knjižicu služeći se alatom Book Creator. Cijeli razred nekoliko puta vježba pjevati pjesmu o svojemu razrednom identitetu. Učitelj može snimati zvuk što učenici, također, mogu dodati u svoje knjižice.
U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da su učenici s teškoćama heterogena skupina. Zato je odabir prilagodbi te razinu i intenzitet potpore potrebno temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično) te na obilježjima teškoće koju ima.
Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna kod učenika (psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom...).
Pri davanju uputa za rad upotrebljavajte jednostavan jezik. Razmislite o koracima koji su potrebni da bi učenici obavili zadatak i prenesite ih na jednostavan način. Pisanje osmeraca i deseteraca učenicima olakšajte primjerima ili početim rečenicama koje oni trebaju dovršiti dodavanjem jedne riječi.
Koristite se vizualnim pomagalima kako biste objasnili korake ili ideje. Konkretni primjeri pridonose boljem razumijevanju. Koristite se različitim načinima komunikacije i poučavanja kako biste zadovoljili različite oblike učenja. Složene zadatke podijelite na manje korake.
Učenicima s teškoćama osigurajte dodatno vrijeme ili prilagodljivost u radu kako bi im omogućili da rade svojom brzinom. Osigurajte pojedinačnu potporu i prilagođene strategije kako bi im se omogućilo da uspješno obave zadatke. Pružite redovitu povratnu informaciju o napretku učenika kako bi znali što rade dobro i na kojim područjima trebaju dodatnu pomoć. Pohvalite njihov napredak.
Provjerite znaju li se učenici koristiti digitalnima alatima Lino it i Book Creator.
Izradite pisane ili slikovne upute za upotrebu.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama i priručniku Smjernice za rad s učenicima s teškoćama te na mrežnoj stranici Hrvatske udruge za disleksiju u rubrici Kako pomoći − savjeti učiteljima.
Potaknite učenike da osmisle koreografiju ili tjeloglazbu za razredne stihove na poznatu tradicijsku pjesmu te se snime. Snimku mogu postaviti u svoju knjižicu u digitalnom alatu Book Creator.
Na početku aktivnosti pokažite učenicima dvije fotografije izgledom neobičnih ljudi te im zadajte da u svoje bilježnice zapišu prve pridjeve koji im padnu na pamet o tim osobama. Kao primjer možete uzeti fotografije, primjerice, Alice Coopera i Nicka Vujičića. Kada su svi zapisali svoje prve dojmove potaknite razgovor o tome imamo li predrasude o ljudima o kojima ne znamo ništa ili vrlo malo? Je li se kada dogodilo da ste o nekome mislili ružno, a kada ste upoznali tu osobi potpuno ste promijenili mišljenje? Zatim im kratko ispričajte o odabranim likovima (Alice Cooper je vrstan glazbenik kojemu mu je sada život u skladu s Bogom najvažniji te Nick Vujičić, čovjek bez ruku i nogu koji živi život u punini i zahvalnosti sa svojom obitelji). Jeste li vi često nezahvalni za ono što vam je u životu samo dano? Budete li katkad ljubomorni na nekoga koga i ne poznajete? Za kraj rasprave možete učenicima prikazati videozapis koji je iznimno poučan.
Zatim potaknite učenike da izaberu dva izvođača od kojih jedan treba odgovarati njihovu ukusu, a jedan treba biti posve suprotno. Možete im ponuditi, primjerice, Lady Gagu, Josipu Lisac, The Beatlese, Davida Bowiea, Freddieja Mercuryja, Michaela Jacksona, Arianu Grande, Bjork, Curta Cobaina itd. Ponudite nekoliko videozapisa za svakog izvođača. Učenici trebaju osmisliti desetak pridjeva za svakog odabranog izvođača i odgovoriti na pitanje Zašto sam ja diva? Poslije svatko predstavlja svoj rad preko digitalnog alata Padlet. Učitelj tijekom izlaganja svakog učenika pokušava moderirati način izražavanja tako da učenike odmah uči o prihvatljivom načinu izražavanja i kad im se neki izvođač ili glazba ne sviđaju. U ponovnom analitičkom slušanju navedite učenike da pokušaju shvatiti identitet neke osobe. Ostavite im vremena da o svakome malo prouče i na Padlet upišu nešto što ih se dojmilo. Mogu čitati životopise, pogledati intervjue i sl. Možete im i ponuditi neke životne priče da im približite osobu. Poanta je da pokušaju prihvatiti drukčije te se pristojno izražavati za ono što im se ne sviđa. Možete izraditi i zajedničku umnu mapu u digitalnom alatu Popplet kojoj je tema identitet te razgranati što je sve važno u vezi s pojmom identiteta na osnovi ovih triju aktivnosti.
U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da su učenici s teškoćama heterogena skupina. Zato je odabir prilagodbi te razinu i intenzitet potpore potrebno temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično) te na obilježjima teškoće koju ima.
Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna kod učenika (psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom...).
Za uvodnu aktivnost učenicima s oštećenjem vida osigurajte vršnjačku potporu, to jest učenika koji će im opisati viđeno na fotografijama i u videozapisu. Ponovite i što su pridjevi (pomozite učenicima primjerima).
Unaprijed pripremite životopise ili intervjue koje će učenici proučavati te ih prilagodite potrebama učenika (grafički, sadržajno). Upotrebu prihvatljivih riječi za opisivanje onoga što im se sviđa ili ne sviđa možete olakšati tako da ponudite izbor riječi koje učenici trebaju razvrstati, tj. odrediti koje su prihvatljive, a koje neprihvatljive.
Provjerite znaju li se učenici koristiti navedenim digitalnim alatima (Popplet, Padlet) i prema potrebi izradite pisane ili slikovne upute za upotrebu.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama i priručniku Smjernice za rad s učenicima s teškoćama te na mrežnoj stranici Hrvatske udruge za disleksiju u rubrici Kako pomoći − savjeti učiteljima.
Uputite učenike da na mrežnoj stranici https://www.biografija.com/ odaberu neke hrvatske javne osobe. Nakon toga neka u alatu Padlet prikažu pozitivne strane izabrane osobe, dodaju glazbu kojom se bavila te sve što pronađu i smatraju zanimljivim.
Hrvatske javne osobe - biogafiije
(poveznice preuzete 28. svibnja 2023.)
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.