Na početku aktivnosti u alatu Bit.ly skratite i prilagodite poveznicu na slagalicu i podijelite je učenicima komunikacijskim kanalom kojim se služite (npr. e-poštom). Sve zadatke u ovom i idućem koraku aktivnosti neka rješavaju u paru. Nakon što dovrše slagalicu, potaknite ih na iznošenje pretpostavki o temi aktivnosti. Pitajte ih znaju li što označava izraz piramida zdrave prehrane (Ernährungspyramide). Pokažite im zatim nazive skupina namirnica i neka u svakoj od njih imenuju što više namirnica koje prepoznaju na slici. Zatim im podijelite skraćenu poveznicu na zadatak razvrstavanja namirnica. Pitajte ih uočavaju li što nedostaje u prikazanom modelu, a nakon što otkriju o čemu je riječ (slatkiši i grickalice), neka toj skupini namirnica odrede pripadajuće mjesto u piramidi.
Podijelite im nastavni listić sa zadatkom višestrukog izbora. Pitajte ih, primjerice, koju od ponuđenih skupina namirnica treba najčešće konzumirati, koje bi od ponuđenih namirnica trebalo jesti što rjeđe, koliko ima glavnih obroka u danu itd. Zajedno prokomentirajte rješenja, a zatim pogledajte videozapis „Die drei Hauptmahlzeiten in Deutschland“. Prije gledanja videozapisa podijelite im u ispisu zadatak alternativnog izbora. Primjere tvrdnja za zadatak možete pronaći u videozapisu „Essen“ (7'35''). Kao predložak za komentiranje rješenja može poslužiti spomenuti videozapis od 8'09'' do 9'52''.
Na kraju im zadajte natuknice na temelju kojih će kod kuće opisati svoje prehrambene navike. Neke od natuknica mogu biti, primjerice, Hauptmahlzeiten und Zwischenmahlzeiten, in der Schule, am Wochenende, Lieblingsessen und Lieblingsgetränk, gesund oder ungesund itd. Odaberite natuknice koje će učenicima omogućiti da uza svaku od njih formuliraju barem dvije rečenice te pokušaju proizvesti srednje dug i jednostavan monolog u trajanju od oko 2,5 minute. Audiozapise snimljene u alatu Audacity neka pošalju na Vašu e-adresu. Vrednujte ih prema rubrici koju ste unaprijed objasnili učenicima (primjer rubrike).
Kako bi se sadržaj ove aktivnosti prilagodio učenicima s teškoćama u razvoju, uvijek trebate imati na umu da je ta skupina heterogena te da se uz navedene prilagodbe mogu dodati još neke, ovisno o individualnim potrebama učenika. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna u učenika (sa psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom itd.). U svim aktivnostima, a osobito u aktivnostima samostalnog rada, osigurajte dodatno vrijeme za učenike s teškoćama.
Učenicima s intelektualnim teškoćama smanjite broj dijelova slagalice. Također, i učenicima oštećena vida smanjite broj dijelova slagalice kako bi bili veći i uočljiviji. Ako učenik oštećena vida ni uz asistivnu tehnologiju ne vidi slagalicu, možete mu osmisliti igru asocijacija (reći mu nekoliko pojmova prema kojima mora pogoditi temu današnje aktivnosti).
Učenika s teškoćama smjestite u par s vršnjakom koji će ga aktivno uključivati u sve aktivnosti. Učenika s poremećajem aktivnosti i pažnje smjestite u par s učenikom koji je uzorna ponašanja te mu može pomoći usmjeriti pažnju na zadatak ako je potrebno.
Tijekom izrade nastavnih listića s višestrukim odabirom, vodite računa o tome da za učenike s poremećajem aktivnosti i pažnje smanjite broj istovjetnih zadataka te im omogućite češće stanke tijekom rada. Listić grafički primjereno oblikujte (rabite povećani font, Arial ili Calibri, veličine barem 14 pt, uz povećan razmak između riječi i redaka), što je posebno važno za učenike sa specifičnim teškoćama učenja. U zadatcima višestrukog odabira važno je da za učenike s jezičnim teškoćama višestruki odabir ne bude jezično sličan i zbunjujuć, nego da ponuđeni odgovori budu jezično različiti.
Ako u razrednom odjelu imate učenika oštećena sluha, pripremite mu transkript videozapisa koji ćete gledati s učenicima tijekom aktivnosti. Učenicima oštećena vida videozapis pošaljite elektroničkim putem kako bi ga mogli više puta preslušati. Učenicima sa specifičnim teškoćama učenja i učenicima s poremećajem aktivnosti i pažnje pripremite unaprijed kratak sažetak videozapisa na hrvatskom jeziku kako bi lakše pratili sadržaj videozapisa.
Učenicima s teškoćama dajte jasne natuknice i usmjeravajuća pitanja kojima će se voditi u pisanju o svojim prehrambenim navikama. Učenici koji imaju poremećaj jezično-govorno-glasovne komunikacije mogu Vam poslati u pisanom obliku svoje prehrambene navike, a da ne snimaju audiozapis ako to ne žele.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u razvoju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.
Podijelite učenicima skraćenu poveznicu na tekst „Deutsche Spezialitäten“. Neka odaberu nekoliko specijaliteta koje će predstaviti u razredu, navodeći, među ostalim, koje su sve skupine namirnica u njima zastupljene i zašto su se odlučili baš za ta jela. Neka pokušaju usporediti odabrana jela sa sličnim hrvatskim specijalitetima.
Provedite ovu aktivnost nakon aktivnosti „Pyramiden – nicht nur in Ägypten“. U prvom koraku iskoristite nekoliko audiozapisa koje su učenici snimili za domaću zadaću. U alatu Audacity izrežite dijelove audiozapisa i modificirajte glas (na alatnoj traci odaberite Effect pa Change Pitch te unesite drugu vrijednost u rubriku Percent Change). Pohranite svaki modificirani isječak (File – Export – Export as MP3) kao novi dokument. Reproducirajte na nastavi modificirane isječke te pokušajte navesti učenike da pogode o kome je riječ. Prije reproduciranja zamolite ih da ne otkriju identitet ako čuju isječak iz svojeg teksta. Neka nakon slušanja usmeno prokomentiraju svoju pretpostavku (npr. Ich denke, das ist Ivan, denn er mag Obst und Gemüse. Das ist Ana. Sie bäckt leckere Kuchen und isst gern Süßigkeiten).
Slijedi rad u manjim grupama. U komunikacijskom kanalu kojim se inače služite u nastavi (npr. MS Teams), podijelite im skraćenu poveznicu na zadatak u kojem će ponoviti vokabular potreban u idućem koraku ove aktivnosti, tj. tijekom čitanja teksta „Gesunde Ernährung“. Možete izraditi npr. zadatak povezivanja (Paare zuordnen) u digitalnom alatu LearningApps. Neka učenici među ponuđenim izrazima pronađu parove (npr. es eilig haben – keine Zeit haben, das Übergewicht – zu viele Kilos itd.).
Kako bi uvježbali uporabu vokabulara uvedenog u prethodnom koraku, neka pročitaju tekst „Gesunde Ernährung“ i u paru pronađu odgovore na pitanja koja ste im postavili u pisanom obliku. Pokušajte za svaki odlomak postaviti jedno ili dva pitanja (npr. Warum sind die Mahlzeiten heute kürzer? Warum sollte man viel Obst und Gemüse essen?). Usmeno prokomentirajte odgovore. Ovisno o predznanju učenika, po potrebi možete pripremiti još jedan zadatak čitanja s razumijevanjem, primjerice zadatak dopunjavanja teksta s prazninama (Lückentext).
Nakon što su učenici ponovili vokabular, neka napišu odgovor na prijateljevu e-poruku. Postavite im tri pitanja koja će im služiti kao smjernice. Neka uza svaku smjernicu napišu više rečenica. Tekst treba sadržavati najmanje 100 riječi. Vrednujte ga prema kriterijima za vrednovanje kratkog sastavka na osnovnoj razini državne mature objavljenoj u Ispitnom katalogu za državnu maturu za 2022./2023. Prije pisanja sastavka upoznajte učenike s kriterijima vrednovanja.
Primjer mogućih pitanja (smjernica):
Wie oft isst du am Tag und wie lange dauern deine Mahlzeiten?
Was ist dein Lieblingsessen und welche Lebensmittel vermeidest du?
Hast du gesunde oder ungesunde Ernährungsgewohnheiten? Begründe deine Antwort.
Kako bi se sadržaj ove aktivnosti prilagodio učenicima s teškoćama u razvoju, uvijek trebate imati na umu da je ta skupina heterogena te da se uz navedene prilagodbe mogu dodati još neke, ovisno o individualnim potrebama učenika. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna u učenika (sa psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom itd.). U svim aktivnostima, a osobito u aktivnostima samostalnog rada, osigurajte dodatno vrijeme za učenike s teškoćama.
Učenicima oštećena sluha omogućite transkript na školskoj klupi kako bi mogli pratiti audiozapise na početku aktivnosti.
Učenike s teškoćama smjestite u grupe u kojima je najmanje jedan vršnjak, mentor koji će ih aktivno uključivati u sve aktivnosti ako je potrebno. Učenika s poremećajem aktivnosti i pažnje smjestite u grupu koja je uzorna ponašanja te mu može pomoći usmjeriti pažnju na zadatak. Učenicima s oštećenjem mišićno-koštanog sustava pripremite unaprijed nove i nepoznate riječi koje će zalijepiti u bilježnicu.
Pitanja na koja će učenici trebati odgovarati nakon pročitanih odlomaka teksta, pripremite i na hrvatskom jeziku za učenike sa specifičnim teškoćama učenja i učenike s intelektualnim teškoćama kako bi lakše razumjeli tekst i pitanja.
Zadatak čitanja s razumijevanjem pripremite za učenike oštećena vida u obliku koji odgovara njihovu vizualnom funkcioniranju (možete tekst isprintati i pripremiti s povećanim fontom, možete ih uputiti na uporabu govorne jedinice/povećala ili drugog oblika asistivne tehnologije ako ju posjeduju i slično). Učenicima s intelektualnim teškoćama pojednostavnite tekst, skratite rečenice i ostavite samo one najvažnije.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u razvoju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.
Neka učenici u alatu Pixton izrade strip s prikazom vlastitih prehrambenih navika. Zadajte im najmanji broj sličica. Neka naprave snimku zaslona gotovog stripa te je podijele u komunikacijskom kanalu kojim se inače služite u nastavi (npr. MS Teams). Svaki učenik dobit će jedan strip drugog učenika. Sliku zaslona mogu i ispisati te je razmijeniti s drugim učenikom u fizičkom obliku. Na kraju neka svatko napiše sastavak u kojem će opisati prehrambene navike osobe iz stripa koji mu je dodijeljen.
U alatu PowToon izradite animiranu prezentaciju u kojoj ćete iznijeti neke zanimljivosti o vlastitim prehrambenim navikama ili o prehrambenim navikama članova svoje obitelji ili prijatelja. Taj videozapis služit će učenicima kao poticaj za izradu ankete koju će sami provesti. Potaknite ih na to da Vam postave i dodatna pitanja te odgovorite na njih.
Slijedi rad u grupama. Svaka grupa neka osmisli pitanja o prehrambenim navikama i intervjuira nekoliko osoba. Prvu polovicu sugovornika neka čine njihovi vršnjaci, a drugu osobe starije životne dobi (npr. njihove bake i djedovi, stariji susjedi itd.). Intervju može biti na hrvatskom jeziku. Svoje vršnjake neka pitaju koliko imaju dnevnih obroka, koje namirnice ne vole, što konzumiraju svaki dan, koliko često jedu voće i sl. Starijim osobama neka postave ista pitanja, ali neka se odnose na razdoblje kad su oni bili tinejdžeri. Anketu među vršnjacima mogu provesti u digitalnom obliku, npr. u alatu Google Forms, a sa starijim će osobama najvjerojatnije morati osobno razgovarati. Potaknite ih na to da naprave fotografije tijekom razgovora kako bi dokumentirali rad na projektnom zadatku. Neka izrade prezentaciju s grafičkim prikazom rezultata istraživanja, tj. neka na njemačkom jeziku predstave sličnosti i razlike u prehrambenim navikama mladih u prošlosti i danas te iznesu vlastiti zaključak o tome hrane li se mladi danas zdravije nego oni u prošlosti. Vrednujte njihova izlaganja prema unaprijed pripremljenoj rubrici.
Kako bi se sadržaj ove aktivnosti prilagodio učenicima s teškoćama u razvoju, uvijek trebate imati na umu da je ta skupina heterogena te da se uz navedene prilagodbe mogu dodati još neke, ovisno o individualnim potrebama učenika. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna u učenika (sa psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom itd.). U svim aktivnostima, a osobito u aktivnostima samostalnog rada, osigurajte dodatno vrijeme za učenike s teškoćama.
Videozapis koji ćete prikazati učenicima na početku aktivnosti, unaprijed pošaljite učenicima s teškoćama elektroničkim putem kako bi ga mogli više puta pregledati. Pripremite transkript videozapisa ako u razredu imate učenika oštećena sluha.
Učenike s teškoćama smjestite u grupe u kojima je najmanje jedan vršnjak, mentor koji će ih aktivno uključivati u sve aktivnosti ako je potrebno. Učenika s poremećajem aktivnosti i pažnje smjestite u grupu koja je uzorna ponašanja te će ga pravodobno podsjetiti na rok za predaju zadatka i njegovu ulogu u grupnom zadatku. Učenicima s intelektualnim teškoćama i učenicima s poremećajem iz autističnog spektra pripremite pitanja za intervju koja mogu postaviti svojim ukućanima.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u razvoju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.
Pronađite nekoliko tekstova o konzumaciji energetskih pića i podijelite učenicima skraćenu poveznicu na njih (primjeri: tekst 1, tekst 2, tekst 3). Neka ih pročitaju i pripreme usmeno izlaganje koje će održati u razredu. Svoje rezultate mogu predstaviti i u videozapisu izrađenom u digitalnom alatu Kizoa. Zadajte im smjernice koje moraju obraditi (npr. razlozi popularnosti, postotak mladih koji ih konzumira, štetne posljedice, stav liječnika i nastavnika, vlastiti stav itd.).
e-škole digitalni obrazovni sadržaj za Njemački jezik, 1. razred „7.4. Ich bin Energiesparer“ (2020). Preuzeto s https://edutorij.e-skole.hr/share/proxy/alfresco-noauth/edutorij/api/proxy-guest/75ab41ca-5021-47dd-b0d6-105ed1699e3b/html/m7-j4.html (6. 11. 2022.).
„Njemački jezik. Ispitni katalog za državnu maturu u školskoj godini 2022./2023.“ Preuzeto s https://www.ncvvo.hr/wp-content/uploads/2022/09/NJEM-2023.pdf (6. 11. 2022.).
Cvijović Javorina, I. (2020). „Essen“. Preuzeto s https://www.youtube.com/watch?v=adMfcTOrKVk (6. 11. 2022.).
„Gesunde Ernährung“. Preuzeto s https://ifu-institut.at/online-lernen/topics/topic-3-gesunde-ernahrung (6. 11. 2022.).
„Ernährungspyramide“. Preuzeto s https://www.osd-ev.org/osteoporose-therapie/osteoporose-ernaehrung/ernaehrungspyramide/ (6. 11. 2022.).
„Deutsche Küche: 24 deutsche Spezialitäten, die Sie probieren sollten“. Preuzeto s https://mystischereisen.de/europa/deutsche-kuche (6. 11. 2022.).
„Živjeti zdravo“. Preuzeto s https://www.hzjz.hr/wp-content/uploads/2018/06/Brosura-SREDNJA-SKOLA.pdf (6. 11. 2022.).
Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Preuzeto s https://edutorij.e-skole.hr/alfresco/guestDownload/a/workspace/SpacesStore/17d413fe-dce4-4e95-80f6-7f67433c6e4b/Didakticko-metodickeupute-ucenici-teskoce.pdf (6. 11. 2022.).
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.