Na početku sata s učenicima ponovite temeljna znanja o stanovništvu koja su usvojili u 6. razredu osnovne škole (popis stanovništva, gustoća naseljenosti, rodnost, smrtnost, prirodna promjena). Za ponavljanje tih nastavnih sadržaja možete izraditi kviz u alatu Kahoot.
Kad ponovite nastavne sadržaje o stanovništvu, učenicima prikažite dijagram koji prikazuje kretanje broja stanovnika Europe od 17. stoljeća do danas. Ukratko prokomentirajte dijagram, primjerice, u kojem je međupopisnom razdoblju zabilježen značaj porast broja stanovnika, a u kojem pad broja stanovnika te što misle, zašto je to tako.
Nakon razgovora učenike podijelite u šest grupa. Za provedbu ovog zadatka bit će im potrebno stolno ili prijenosno računalo. Svaka grupa predstavlja jednu od šest europskih regija. Svakoj grupi priredite statističke podatke o broju stanovnika, smrtnosti, rodnosti te migracijama za dvije države iz pojedine regije. Podatke možete preuzeti koristeći se stranicama Eurostata odabirom Podatci (Date), Baza podataka (Database), Podatci o stanovništvu i društvenim prilikama (Population and social condition), Demografija, Broj stanovnika i bilanca (Demography, population stock and balance). Stranicu možete prevesti i na hrvatski jezik odabirom hrvatskog u alatnoj traci. Podatke možete ostaviti u dokumentu alata Excel u alatima Google Classroom ili Teams.
Koristeći se pripremljenim podatcima svaka grupa treba izračunati kolika je prirodna promjena za izabranu državu te migracijski saldo. Podatke o smrtnosti i rodnosti te useljavanju i iseljavanju trebaju prikazati grafički izrađujući dijagram u alatu MS Excel. Kada učenici izrade dijagrame, trebaju odgovoriti na ključno pitanje koja sastavnica općeg kretanja stanovništva najviše utječe na broj stanovnika odabrane države. Pitajte ih utječe li više prirodno ili prostorno kretanje stanovnika na ukupan broj stanovnika države. Neka odgovore zapisuju u tablicu koju ćete im unaprijed kreirati koristeći se digitalnim alatom LearningApps (aplikacija Fill Table - Ispuni tablicu) te također podijeliti u alatima Google Classroom ili Teams. Tablica sadržava šest redaka (svaki redak jedna je od regija), tri stupca (prirodno kretanje, prostorno kretanje, opće kretanje stanovništva).
Potom svaka skupina treba kratko predstaviti svoje dijagrame i odgovore na pitanja. Kada to učini, zaključite sat usporedbom zajedničke tablice koju su učenici nadopunili nakon kreiranja dijagrama.
Tablicu učenici mogu ispisati i zalijepiti u bilježnicu ili spremiti u e-portfolio.
Učenici s teškoćama u razvoju heterogena su skupina i o tome treba voditi računa prilikom izrade prilagodbe scenarija. Odabir metoda i postupaka prilagodbe treba se temeljiti na individualnim potrebama učenika te na njegovim jakim i slabim stranama učenika, ali i interesima te na obilježjima same teškoće. Preporučuje se učenika s teškoćama smjestiti u prvu klupu ili neposrednu blizinu učitelja kako bi dobio potporu koja mu je potrebna. Prilagodba scenarija treba biti u skladu s preporukama stručnog tima škole i treba je provoditi u suradnji sa stručnim timom (psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom…).
Motivirajte učenika s teškoćama da se uključi u razgovor, omogućite mu da se unaprijed pripremi za sudjelovanje u razgovoru tako što ćete najaviti temu o kojoj će biti riječi. Pripremite za učenika s teškoćama podsjetnik s osnovnim pojmovima (rodnost, smrtnost, prirodna promjena) koji će moći upotrijebiti za učenje. Neka podsjetnik bude grafički i vizualno prilagođen učeniku s teškoćama. Na taj način olakšat ćete učenicima rješavanje kviza u digitalnom alatu Kahoot. Provjerite kako se učenik snalazi u navedenom alatu te omogućite potporu u upotrebi alata ako je potrebna (ili alternativni način rješavanj kviza - na papiru, usmeno).
Prilikom podjele učenika u grupe, vodite računa o strukturi grupe. Neka učenik s teškoćama bude u grupi s učenicima koji će ga motivirati, poticati na veću samostalnost, ali mu i pružiti potporu kada mu bude potrebna. Jasno definirajte uloge svakog učenika u grupi, a posebno učenika s teškoćama. Neka upute budu detaljne, ali jednostavne. Važno je da provjerite razumijevanje učenika s teškoćama te mu date dovoljno vremena za izvršavanje zadataka. Materijal, koji pripremate za svaku skupinu (podatci o broju stanovnika, smrtnosti, rodnosti, migracijama...), treba biti prilagođen učeniku s teškoćama. Ako je riječ o učeniku s oštećenjem vida, omogućite pregled materijala na računalu s mogućnošću povećanja fonta te prilagodbe svjetline i kontrasta. Kako bi se učenik s teškoćama mogao služiti stranicama Eurostata, vodite računa o tome da ima jasne i jednostavne upute te da, prilikom upotrebe računala, ima mogućnost grafički i vizualno prilagoditi pregled materijala na mreži. Provjerite kako se učenik s teškoćama snalazi u dokumentima alata Excel te u digitalnim alatima Google Classroom i Teams. Češće provjerite rad grupe u kojoj je učenik s teškoćama i pružite potporu bude li potrebna. Neka učenik s teškoćama ima jasno definiran zadatak (primjerice, neka zapisuje podatke koje su pronašli drugi učenici ili izrađuje dijagrame ako se dobro snalazi u digitalnim alatima). Provjerite kako se učenik s teškoćama snalazi u digitalnom alatu LearningApps te omogućite potporu u unošenju podataka u zadanu tablicu ukoliko je potrebno. Neka učenik s teškoćama sudjeluje u aktivnosti prema vlastitim mogućnostima. Važno je da potaknete učenika s teškoćama neka predstavi rad grupe, naravno, ako on to želi.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i Matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.
Učenike uputite na stranice Eurostata na kojima mogu pronaći projekcije kretanja broja stanovnika europskih država do 2100. godine. Na temelju dostupnih podataka, učenici mogu kreirati kratak video koristeći se digitalnim alatom Animoto u kojemu će predstaviti projekcije kretanja broja stanovnika. Učenici svoj video mogu predstaviti u razredu, a rad možete vrednovati.
Učenike podijelite u šest grupa. Svakoj grupi dodijelite jednu europsku regiju. Upozorite ih kako moraju dobro rasporediti poslove kako bi stigli napraviti sve tražene zadatke. Prilikom izrade zadatka učenici se trebaju koristiti stolnim ili prijenosnim računalom. Priredite im tematsku kartu Europe koja prikazuje jezičnu podjelu. Kartu im možete podijeliti koristeći se alatima Google Classroom ili Teams.
Služeći se internetskim pretraživačem, učenici trebaju istražiti koji su službeni jezici u državama regije koja im je zadana. Kada odrede službene jezike, trebaju odrediti u koju skupinu jezika se ubraja određeni jezik (germansku, slavensku, romansku, ostale skupine). Dobivene rezultate istraživanja trebaju usporediti s tematskom kartom koju ste im podijelili putem alata Google Classroom ili Teams.
Kada učenici izrade tražene zadatke, u alatu Canva trebaju izraditi plakat na kojemu će se nalaziti tablica s jezicima koji se govore u državama zadane regije i tematska karta. Učenici za svaki jezik država zadane regije mogu istražiti kako se kaže "Dobar dan", koristeći se Google prevoditeljem, a zatim te pozdrave također staviti na plakat. Gotove plakate trebaju kratko prezentirati u razredu dok ostale skupine, nakon prezentacije, trebaju vrednovati njihov rad.
Učenici s teškoćama u razvoju heterogena su skupina i o tome treba voditi računa prilikom izrade prilagodbe scenarija. Odabir metoda i postupaka prilagodbe treba se temeljiti na individualnim potrebama učenika te na njegovim jakim i slabim stranama i interesima, kao i obilježjima same teškoće. Preporučuje se učenika s teškoćama smjestiti u prvu klupu ili neposrednu blizinu učitelja kako bi dobio potporu koja mu je potrebna. Prilagodba scenarija treba biti u skladu s preporukama stručnog tima škole i treba je provoditi u suradnji sa stručnim timom (psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom…).
Važno je zadobiti pažnju svih učenika prije nego što zadate zadatak, a posebno učenika s teškoćama. To možete učiniti izravnim obraćanjem, jasnim i jednostavnim uputama te kontaktom lice u lice. Upute zadajte detaljno, jednostavnim rječnikom i provjerite razumije li vas učenik s teškoćama. Učenicima s teškoćama ponekad će trebati više vremena za ispunjavanje zadatka, a ponekad će im biti potrebno dodatno, individualno objasniti zadatak uz primjere i zoran prikaz zadatka.
Tijekom rada u grupi vodite računa o strukturi grupe, neka učenik s teškoćama bude u grupi s učenicima koji ga motiviraju. Važno je da aktivno sudjeluje te da mu olakšate sudjelovanje zadavanjem točno određenog zadatka kojim će pridonijeti ukupnom radu grupe. Ako je riječ o učeniku sa specifičnim teškoćama učenja (disleksijom, disgrafijom), dajte mu zadatke sa smanjenom potrebom za pisanjem ili čitanjem, već neka neki od članova grupe to učini umjesto njega. Radi li se o učeniku s intelektualnim teškoćama, pojednostavite upute, zadajte pisane ili slikovne upute, podsjetnike i omogućite potporu drugih učenika. Ako je riječ o učeniku s poremećajima iz autističnog spektra, dopustite mu da samostalno odabere u kojoj grupi želi sudjelovati te aktivnost popratite individualiziranim materijalima. Unaprijed podijelite uloge unutar grupe, u skladu s potrebama učenika s teškoćama, kako bi svaki od učenika dao svoj doprinos. Provjerite kako se učenik s teškoćama snalazi u digitalnom alatu Google Classroom ili Teams te, u skladu s tim, dijelite materijal s učenicima putem platforme. Ako je potrebno, učeniku s teškoćama pripremite tiskanu slijepu političku kartu koja će biti vizualno i grafički prilagođena potrebama učenika. Pomozite mu u pretrazi interneta, omogućite upotrebu vlastitog računala s mogućnošću uvećanja, prilagodbe kontrasta i svjetline, posebno ako je riječ o učeniku s oštećenjem vida ili učeniku sa specifičnim teškoćama učenja.
Ako se učenik s teškoćama ne snalazi u digitalnom alatu Canva, pružite mu alternativni način izrade plakata, u nekom drugom digitalnom alatu ili uz podršku drugog učenika. Neka učenik s teškoćama sudjeluje u aktivnosti u skladu sa svojim sposobnostima te neka ima jasan zadatak koji će doprinijeti grupi. Potaknite učenika s teškoćama da predstavi rad grupe, naravno, ako to sam želi. Osigurajte mu dovoljno vremena za sudjelovanje u aktivnostima. Neka aktivnosti budu jasno definirane i strukturirane.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i Matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.
Učenici koji žele znati više, mogu za neki od sljedećih sati prirediti petominutne lekcije poučavanja europskih jezika. Učenik može izabrati jedan od europskih jezika, prirediti plakat s osnovnim izrazima (pozdravi, ja sam.., kako da dođem do hotela, i sl.). Na početku sata, učenici plakat mogu prezentirati ostalim učenicima te ih pokušati poučiti odabranom jeziku. Plakat se može izraditi u alatu Canva.
Na početku sata, koristeći se digitalnim alatom Mentimeter, prikupite ideje učenika o tome što smatraju glavnim razlogom iseljavanja građana Hrvatske s hrvatskog prostora u prošlosti i danas. Neka svaki učenik napiše barem tri razloga. Prikupljene rezultate kratko prokomentirajte.
Potom učenike podijelite u šest grupa. Svakoj grupi zadajte jednu od sljedećih tema: Moliški Hrvati, Gradišćanski Hrvati, Hrvati Janjevci, Hrvati u Rumunjskoj, Tko su gastajbarteri? te Iseljavanje hrvatskog stanovništva u 21.st. Za izradu ovog zadatka, učenicima je potrebno stolno ili prijenosno računalo.
Služeći se internetskim pretraživačem, neka učenici istraže zadanu temu te izrade kraće prezentacije koristeći se alatom MS PowerPoint. Svaka skupina treba opisati kada se dogodio iseljenički val tijekom kojeg se navedena skupina stanovništva iselila s hrvatskog prostora, koji su bili razlozi iseljavanja te kako ta skupina čuva nacionalni identitet na novom prostoru na kojemu živi. Pomoću digitalne karte učenici trebaju napraviti snimku zaslona prostora na koji su se iselile određene skupine hrvatskog iseljeništva ili strelicama pokazati smjerove iseljavanja iz Hrvatske prema drugim europskim zemljama (npr. prostor Gradišća u Austriji, smjer iseljavanja prema Irskoj i sl.).
Kada učenici izrade zadane prezentacije, neka svaka skupina ukratko predstavi rezultate svog istraživanja, a ostale skupine neka vrednuju rad prema unaprijed pripremljenom obrascu za vrednovanje. Rad učenika možete formativno vrednovati.
Učenici s teškoćama u razvoju heterogena su skupina i o tome treba voditi računa prilikom izrade prilagodbe scenarija. Odabir metoda i postupaka prilagodbe treba se temeljiti na individualnim potrebama učenika te na njegovim jakim i slabim stranama te interesima, kao i obilježjima same teškoće. Preporučuje se učenika s teškoćama smjestiti u prvu klupu ili neposrednu blizinu učitelja kako bi dobio potporu koja mu je potrebna. Prilagodba scenarija treba biti u skladu s preporukama stručnog tima škole i treba je provoditi u suradnji sa stručnim timom (psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom…).
Provjerite kako se učenik s teškoćama snalazi u digitalnom alatu Mentimeter. Ako se ne snalazi u dostupnom digitalnom alatu, neka ponudi odgovore na alternativne načine. Omogućite mu dovoljno vremena te, po potrebi, neka na pitanje odgovori usmeno ili pismeno na papiru.
Prilikom podjele učenika u grupe, vodite računa o njihovoj strukturi. Važno je da učenik s poremećajem aktivnosti i pažnje bude u skupini koja je uzorna ponašanja, kako bi mu drugi učenici pomogli da usmjeri pažnju na zadatak. Radi li se o učeniku s poremećajima iz autističnog spektra, potrebno je unaprijed najaviti rad u grupi te ga organizirati uz vizualnu podršku u obliku vizualnog rasporeda. Ako je riječ o učeniku s intelektualnim teškoćama, valja pojednostaviti upute, zadatak pojasniti kroz konkretan primjer koristeći se pisanim ili slikovnim prikazima te omogućiti potporu drugih učenika. Učeniku s oštećenjem vida pružite potporu drugog učenika koji će mu opisivati ključne vizualne informacije tijekom rada u grupi. Unaprijed podijelite uloge unutar grupe, kako bi svaki učenik dao svoj doprinos. Prilikom pretraživanja interneta vodite računa o tome da učenik s teškoćama može pristupiti mrežnom sadržaju koji je moguće grafički i vizualno prilagoditi učenikovim potrebama, posebice ako je riječ o učeniku s oštećenjem vida ili specifičnim teškoćama učenja. Provjerite kako se učenik s teškoćama snalazi u pretraživanju podataka u udžbeniku i u mrežnome okružju. Ako je potrebno, pripremite podatke u tiskanom obliku koji će biti grafički i vizualno prilagođen učeniku s teškoćama. Neka učenik s teškoćama sudjeluje u izradi prezentacije u alatu MS PowerPoint. Primjerice, učenik s teškoćama može unositi podatke u digitalni alat, pretraživati materijale na mreži i pronaći najvažnije činjenice ili fotografije koje će pratiti sadržaj. Potaknite učenika s teškoćama da prezentira rad grupe, naravno, ako to želi i osjeća se sigurnim.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i Matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.
Neka učenici istraže koliko je Hrvata bilo na poznatom brodu Titanic. Zašto su krenuli na prekooceansku plovidbu? Koji je brod pomogao u spašavanju putnika s Titanica i je li se na njemu nalazila hrvatska posada. Učenici mogu izraditi plakat na zadanu temu služeći se alatom Canva.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.