Međupredmetna tema
Zdravlje
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

Što mi se to događa?

Međupredmetna tema
Zdravlje

Odgojno-obrazovna očekivanja
ključni pojmovi
  • HRV: opis, slikovni prikaz podataka, isječci na mrežnim portalima
  • TZK: promjene, hormoni, higijena
  • PRI: pubertet, promjene, odrastanje
Nastavna aktivnost za predmet Hrvatski jezik

Pubertet je zakon!

Motivirajte učenike da na sat donesu svoju fotografiju iz nižih razreda osnovne škole. Podijelite učenike u timove po četiri ili pet učenika. Učenici dodjeljuju uloge svakome u timu prema pripremljenim karticama: Organizator, Pazitelj vremena, Upravitelj materijalnim resursima, Savjetnik, Izlagač. Upravitelj materijalnim resursima donosi timu kutiju s materijalima i zadatcima. Materijali su: papir A3 formata, kriteriji za vrednovanje postera, popis svih promjena koje doživljavaju mladi u pubertetu (u obliku sličica s opisom fizičke promjene) te listić s dva QR koda koji će učenike povezati s pripremljenim Lino pločama. QR kod možete kreirati koristeći jedan od besplatnih online generatora, primjerice QR Code Generator. Za očitavanje QR koda učenici moraju na mobitelima imati čitač QR kodova.

Članovi tima među sobom razmjenjuju donesene fotografije i usmeno uočavaju promjene u izgledu. Potom opisuju tjelesne promjene i promjene u ponašanju koje su se pojavile kod pojedinog člana njihovog tima i objavljuju promjene na Lino ploči, ali ne navode ime tog učenika. Slijedi zadatak kojim timovi pokušaju otkriti imena učenika iz razreda iščitavanjem objavljenih listića (opisa njihovih vršnjaka) na Lino ploči. U kratkom razgovoru zaključite koji tim ima najviše pogođenih imena prema opisima i potaknite učenike da zaključe kako je jasno da su svi oni tijekom života doživjeli neke tjelesne promjene. Možete zajedno s učenicima pogledati kratke interaktivne videozapise o pubertetu Znakovi puberteta – dječaci i Znakovi puberteta – djevojčice. Također, podijelite oba videouratka o pubertetu učenicima putem ove poveznice. Nakon gledanja filma učenici na Lino ploču anonimno zapisuju promjene koje im se već događaju. U popisivanju im pomaže tablica s popisom promjena u pubertetu koja se nalazi u kutiji. Do nove zajedničke Lino ploče dolaze očitavanjem drugog QR koda na listiću iz kutije. Pazitelj vremena tijekom cijele aktivnosti pazi da se svaki dio odradi u vremenu kojeg je učitelj zadao. U kratkoj raspravi koja slijedi nakon njihova rada, osvrnite se na učeničke anonimne objave na Lino ploči i dopustite učenicima da u timovima donesu zaključke o pubertetskim promjenama.

Timovi zatim stvaraju zajednički poster na dobivenom papiru A3 formata pod nazivom “Pubertet je zakon!” na kojem se objedinjuju zajednički zaključci i znanja o pubertetu i promjenama koje su nastupile ili ih čekaju u njihovu razvoju. Potaknite ih na stvaranje Vennovog dijagrama kojim je grafički lakše prikazati pubertetske promjene između djevojčica i dječaka. Izložite njihove uratke, a učenici neka brojem zvjezdica na posteru vrednuju najslikovitiji prikaz prema zadanim kriterijima za vrednovanje postera.

Postupci potpore

Pri izvođenju ove aktivnosti najvažnije je voditi računa o tome da među učenicima ne dođe do ruganja ili negativnih komentara u vezi vanjskog izgleda, osobito kod učenika s teškoćama. Prije opisa fotografija učenici mogu dobiti unaprijed pripremljena pitanja u vezi fotografija. Pitanja će im olakšati usmjeravanje na detelje i opis fotografija. Učeniku koji ima ulogu pazitelja vremena dati upute o mogućnosti produljenja vremena za rješavanje zadatka ukoliko je u skupini učenik s teškoćama kome je potrebno duže vrijeme za rješavanje zadatka. Isto tako prilikom podjele ostalih uloga u grupi voditi računa koju će ulogu imati učenik s teškoćama. Videozapise treba zaustavljati kako bi svi učenici stigli pročitati napisano ili zadužiti jednog učenika u razredu da čita tekst iz videozapisa naglas.

Kako u videozapisu ima dosta novih pojmova potrebno ih je pojasniti učenicima te provjeriti jesu li ih razumjeli. Umjesto zapisivanja promjena koje su im se dogodile ili se događaju, učenici s intelektualnim teškoćama ili iz spektra autizma mogu odabrati sličice koje prikazuju promjene u pubertetu. Prilikom izrade Venovog dijagrama ili postera učenicima s teškoćama osigurati vršnjačku podršku.

Dodatne informacije možete potražiti na poveznici Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Motivirajte učenike da prodube svoje znanje i razmišljanje o termimu promjena tijekom puberteta, te je i dodatno istraže na poveznici. Koristeći web alat neka izrade brošuru u kojoj će istaknuti zajedničke promjene za dječake i djevojčice te promjene specifične samo za dječake i samo za djevojčice. To mogu učiniti koristeći alat Sway te svoj uradak podijeliti na školskoj web stranici.

Nastavna aktivnost za predmet Hrvatski jezik

Pubertet je zakon!

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Peti razred osnovne škole
Odgojno-obrazovni ishodi
  • OŠ HJ A.5.1. Učenik govori i razgovara u skladu s interesima, potrebama i iskustvom.
  • OŠ HJ A.5.2. Učenik sluša tekst, izdvaja ključne riječi i objašnjava značenje teksta.
  • OŠ HJ C.5.2. Učenik opisuje značenje popularno-znanstvenih tekstova u kontekstu svakodnevnog života.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Priroda
  • Sat razrednika
  • Informatika
Nastavna aktivnost za predmet Tjelesna zdravstvena kultura

Poligon puberteta

Učitelj i učenici zajedno gledaju kratke interaktivne videozapise o pubertetu Znakovi puberteta – dječaci i Znakovi puberteta – djevojčice. Videozapise dijelite učenicima putem ove poveznice.

Gledanje videozapisa moguće je organizirati u suradnji s drugim učiteljem na satu Prirode. Potaknuti učenike na aktivnu komunikaciju vezano uz filmove i njihova vlastita iskustva i ohrabriti ih da slobodno o njima govore jer su to sve prirodne i očekivane promjene. Posebnu pažnju obratiti redovitoj higijeni tijela koja uključuje svakodnevno tuširanje upotrebom blagih šampona i sapuna, svakodnevno mijenjanje donjeg rublja i čarapa te uprljane odjeće; redovito pranje ruku prije jela i nakon upotrebe toaleta. Posebno naglasite primjerenu higijenu prije, tijekom i nakon sportskih aktivnosti. Naglasite zašto je ona važna i za osobu samu, ali i za druge suučenike koji s njome vježbaju. Osvrnite se na primjerenu osobnu higijenu te higijenu prilikom rukavanja sa opremom i rekvizitima.

Učitelj zajedno s učenicima izrađuje pitanja, temeljem naučenog iz uvodnog dijela aktivnosti koristeći alat LearningApps. Jedno pitanje postavit će se na svakoj stanici poligona.

Za prvu stanicu Group assignment – grupiranje pojmova – pojavljuju se pojmovi koji se onda "ubacuju u kutije". Za drugu stanicu Group-Puzzle – postavi se slika, preko slike su pojmovi po kategorijama – kako se klikne na pojam u odgovarajućoj kategoriji, tako se otkrivaju dijelovi slike. Za treću stanicu Freetext input. Za četvrtu stanicu Matching Pairs – uparivanje.

Podijeliti učenike u nekoliko natjecateljskih skupina koje imaju zadatak prijeći poligon s postavljenim zadacima. Tijekom natjecanja učenik-natjecatelj ne može ići na drugu stanicu dok ne odgovori na postavljeno pitanje i ne odradi vježbu vezanu uz odgovarajuću stanicu, i tako redom do kraja poligona. Jedan učenik prelazi preko poligona, a ostali učenici promatraju i čekaju svoj red. Prelazak poligona mjeri se štopericom i upisuje vrijeme za svakog učenika. Pobijedila je ona skupina koja prijeđe poligon u kraćem ukupnom vremenu i točno odgovori na sva postavljena pitanja.

Prijedlozi za stanice poligona: prelazak preko grede na prstima između označivaća prostora (kapica) razmaka stopalo i pol, vođenje lopte nogom između čunjeva udaljenih 3 m, prelazak trčanjem preko agilnih ljestvi, sunožni skokovi preko postavljenih pet obruča na tlu. Stečeno znanje učenika moguće je provjeriti online kvizom napravljenim u alatu Forms.

Postupci potpore

Za aktivnosti gledanja videozapisa, učenicima s teškoćama (osobito onima s IT i PSA) treba unaprijed najaviti videozapis kako bi ga mogli unaprijed pogledati i biti spremniji na aktivnosti tijekom nastave. Učenicima se unaprijed može ispričati ili pročitati tekst povezan sa sadržajem i provjeriti razumijevanje. Prije gledanja videozapisa svi učenici s teškoćama moraju dobiti jasnu uputu uz provjeru razumijevanja aktivnosti. Za gledanje videozapisa mogu im se podijeliti predlošci koji ih upućuju na gledanje s određenim zadatkom praćenja sadržaja (bilježenje nepoznatih riječi) koji će im pomoći kasnije tijekom rasprave

Učiniti zadatke dostupnima i za učenike s motoričkim teškoćama. Učenici uz pomoć asistenta ili učitelja mogu prelaziti poligon ili se kretati uz prepreke od jednog do drugog radnog mjesta bez pomoći. Izbjeći mjerenje vremena za rješavanje zadataka (štoperica)ukoliko se u skupini nalazi učenik koji se sporije kreće.

Upute za izvođenje vježbi i rješavanje zadataka trebaju biti jasne, konkretne, precizne i kratke, stupnjevane. Nije poželjno koristiti inverziju u uputama. Dobro je ponoviti upute učeniku ukoliko je potrebno. Učenike treba pravovremeno obavijestiti o promjeni aktivnosti te očekivanjima za sljedeću aktivnost. Dobro je zamoliti učenika da ponovi uputu. Za one učenike kojima je to potrebno uz usmene treba osigurati i pisane/slikovne upute.

Za upotrebu digitalnih alata učenici trebaju dobiti jednostavne pisane ili slikovne upute. Dodatne informacije možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Učenicima predložiti da na mrežnim stranicama istraže pojmove pubertet i adolescencija, otkriju razliku među njima te da o prikupljenim informacijama prodiskutiraju na jednom od idućih sati u prisutnosti pedagoga.

Nastavna aktivnost za predmet Tjelesna zdravstvena kultura

Poligon puberteta

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Peti razred osnovne škole
Odgojno-obrazovni ishodi
  • OŠ TZK D.5.3. Učenik upotrebljava iz ove razine primjenu pravila, tj. iz raznovrsnih grupacija sportova i elementarnih igara koje razvijaju sposobnost samoregulacije i suradničkog odnosa.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Priroda
Nastavna aktivnost za predmet Priroda

Mijenjam se

Aktivnost je zamišljena kao izrada lente odrastanja. Svaki učenik donosi fotografije od rođenja do danas (nekoliko komada) i izrađuje lentu na kojoj prikazuje godine i upisuje koje su mu se promjene dogodile. Lentu mogu izrađivati na papiru A3 formata. Na najnovijoj fotografiji (iz sadašnjosti) promatramo i uočavamo ima li vidljivih znakova puberteta. Vodite raspravu i potaknite učenike da grupiraju promjene u primarne i sekundarne, prethodno im objašnjavajući kakve su to primarne, a kakve sekundarne promjene.

Drugi je prijedlog da na ploči izradite lentu odrastanja, a da učenici slažu svoje fotografije po njoj. Na taj način mogu promatrati i koje su sličnosti među njima, ovisno o tome koliko imaju godina. Možete ih podijeliti u skupine i svakoj od skupina dodijeliti određeni dio lente koji će promotriti i opisati te izložiti zaključke ostalim skupinama. Zatim zajedno možete započeti razgovor o pubertetu, primjerice, olujom ideja na pitanje: Što je pubertet? Čitajući njihove navode možete objašnjavati o promjenama u pubertetu, raspraviti mijenjaju li se samo tjelesno i preporučiti im i ponuditi da o svim poteškoćama na koje nailaze razgovaraju s osobom kojoj vjeruju. Razgovarajte i o činjenici da se radi o burnom životnom razdoblju i razradite reagiranje na seksualnu zrelost i na oslobođenje djetinjih veza.

Za ponavljanje gradiva učenike možete uputiti na Forms gdje ćete im pripremiti kviz o promjenama u pubertetu.

Postupci potpore

Usmjeravati učenike na uočavanje promjena u vlastitom izgledu postavljanjem pitanja. Napravite tablicu u kojoj ćete u jednom stupcu upisati primarne, a u drugom sekundarne promjene u pubertetu. Učenicima s oštećenjem vida predložite neka donesu neke predmete iz svog djetinjstva (npr. cipele) i promatranjem promjene njihove veličine, opisuju promjene koje se njima događaju. Učenik s kojim su u paru može opisati fotografije na kojima je učenik s oštećenjem vida.

Prilikom pripreme kviza, ovisno o sposobnostima učenika, možete osmisliti zadatke obilježavanja, povezivanja, nadopunjavanja, alternacije, dvočlanog ili višečlanog izbora. Za učenike s intelektualnim teškoćama količinu pojmova potrebno je smanjiti u skladu sa za njih postavljenim ishodima. Zadatke ćete olakšati ako ponudite riječi/svojstva koja će učenici razvrstavati u pripremljene tablice ili tako da učenici trebaju nadopuniti slikovni prikaz. Prilikom davanja uputa, osim usmeno, korisno je najvažnije dijelove i pokazati, zapisati ili vizualno potkrijepiti skicom, slikom, slikovnom karticom.

Dodatne informacije možete potražiti na poveznici: Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Učenicima predložite da na mrežnoj stranici Pliva zdravlja potraže više informacija o odrastanju i pripreme kratko izlaganje.

Nastavna aktivnost za predmet Priroda

Mijenjam se

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Peti razred osnovne škole
Odgojno-obrazovni ishodi
  • OŠ PRI D.5.1. Učenik tumači uočene pojave, procese i međuodnose na temelju opažanja prirode i jednostavnih istraživanja.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.