Predmet
Likovna kultura 5
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

Veselo društvo - najdraži likovi iz crtića

Naziv predmeta
Likovna kultura 5

Razred
5. razred, osnovna škola

Odgojno-obrazovni ishodi
ključni pojmovi
  • krug boja
  • osnovne, sekundarne i tercijarne boje
  • kontrast boje prema boji

Iluzija pokreta

U uvodnom dijelu sata jedan učenik dobrovoljno pozira desetak minuta te postupno mijenja položaj tijela uz diskretne razlike u pokretima ruku i nogu kako bi se prikazao hod ili neke druge, jednostavne kretnje koje nisu fizički zahtjevne. Učenik će prikazati najmanje pet različitih položaja, a u pojedinoj fazi pokreta zadržat će mirnoću otprilike dvije minute. Ostali učenici u razredu promatraju položaje koje on prikazuje i crtaju krokije koristeći se crvenom, žutom i plavom kredom kako bi osvijestili način stvaranja pokreta u animiranim filmovima. Kada završe crtanje, potaknite ih da pozorno promotre i komentiraju nastale radove, a zatim istaknu crteže za koje smatraju da najvjerodostojnije prikazuju pojedine faze pokreta. Istaknite vrijednost u njihovu radu i pohvalite ih za trud. Objasnite im postupak stvaranja animiranog filma i uputite ih u izradu jednoga jednostavnog animiranog lika u digitalnom alatu Animatron. Kao predložak upotrijebit će svoje krokije.

Učenicima istaknite važnost glazbe kao neizostavnog dijela animacije. Poslušajte zajedno nekoliko glazbenih tema i pitajte učenike jesu li im poznate te kako ih doživljavaju. Reproducirajte im glazbene teme animiranih filmova:

Upoznajte učenike s vrstama animiranih filmova te pitajte gledaju li ih, koje crtane filmove vole i zašto te smatraju li ih važnima za razvoj i dobrobit djece, a i društva općenito.

Postupci potpore

U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da su učenici s teškoćama u razvoju heterogena skupina. Zbog toga je odabir prilagodbi te razinu i intenzitet potpore potrebno temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično) te na obilježjima teškoće koju ima.

Animatron je alat za izradu animacija i multimedijskih sadržaja koji se može prilagoditi za učenike s različitim teškoćama. To se može učiniti tako da pomoćnik u nastavi ili stručni komunikacijski posrednik dodatno pomaže učenicima tijekom rada u Animatronu, objasni im upute i koristi se vizualnim pomagalima kako bi im olakšao snalaženje u programu. Učenicima s disleksijom može pomoći upotreba funkcije čitača teksta koja će im omogućiti da čuju tekst umjesto da ga čitaju. Time se olakšava njihovo razumijevanje uputa i opisa. Za učenike s motoričkim poremećajima, koji imaju poteškoća u vezi s preciznim pokretima ruku, može se koristiti alat za crtanje koji omogućuje upotrebu miša umjesto crtanja rukom. Učenicima s oštećenjem vida, koji imaju poteškoća u razlikovanju boja, može pomoći upotreba funkcije koja omogućuje promjenu boja pozadine i likova kako bi se smanjila vizualna smetnja. Učenicima s oštećenjem sluha, koji imaju poteškoća u razumijevanju govornog jezika, može pomoći upotreba funkcije koja omogućuje uključivanje titlova ili transkripta govornog dijela sadržaja.

Učenika s oštećenjem vida uključite u uvodnu aktivnost modela u pokretu kako bi uspješno sudjelovao u aktivnosti i dao svoj doprinos. Pri skiciranju učenika smjestite bliže izvoru svjetlosti te osigurajte rad na žućkastoj podlozi koja ne bliješti.

Učenika s teškoćama u razvoju poželjno je ohrabrivati da se spontano izražava i poticati razvoj kreativnog razmišljanja usmjeravajući ga dodatnim potpitanjima. Ako mu usmeno izražavanje stvara opterećenje (primjerice, učenici s artikulacijskim teškoćama, učenici s izraženom anksioznošću), uključite ga u dio rasprave za koji ste sigurni da će biti uspješan ili u kojem nema pogrešnog odgovora.

Poželjno je unaprijed pripremiti karticu sa sažetim objašnjenjem novih ključnih pojmova (animirani film, vrste i slično) u alatu MS Word. Pri izradi kartica vodite računa o grafičkoj prilagodbi teksta (lijevo poravnanje, dvostruki prored, uvećan font, isticanje važnih pojmova, upotreba boje u oznakama i slično).

Učenika s oštećenjem sluha smjestite blizu izvora zvuka kako biste osigurali bolju čujnost i osjet vibracije. Poželjno je pripremiti karticu s opisom promjene melodije glazbenog djela (spora, brza, glasna, tiha i slično) ili uključiti drugog učenika koji će pokretom pratiti melodiju i na taj način učeniku s oštećenjem sluha približiti doživljaj.

Ako učenik ima pomoćnika u nastavi ili stručnoga komunikacijskog posrednika, preporučuje se uključiti ih u provedbu aktivnosti kao dodatnu potporu. Omogućite učenicima da ravnopravno sudjeluju u aktivnostima te ih potičite da što više rade samostalno.

Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Učenike koji žele znati više usmjerite da opsežnije prouče animaciju, a zatim osmisle i izrade prezentacije služeći se digitalnim alatom Canva. Uputite ih da se koriste pouzdanim mrežnim izvorima i predložite sljedeće poveznice:

Učenicima predložite mogućnost susreta s profesorima Odsjeka za animirani film i nove medije pri Akademiji likovnih umjetnosti u Zagrebu kako bi saznali zanimljive podatke o mediju animacije. Razgovor se može snimiti virtualno, u obliku intervjua. Učenici svoja istraživanja mogu predstaviti u razredu u povodu Svjetskog dana animiranog filma koji se obilježava 28. listopada.

Nastavna aktivnost za predmet X

Iluzija pokreta

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik crta kroki te izrađuje animaciju koristeći se digitalnim alatom Animatron.
  • Učenik opisuje i uspoređuje svoj kroki s radovima drugih učenika te upućuje na zanimljiva rješenja ili moguća poboljšanja.
  • Učenik sluša i komentira glazbu kao neizostavni element animacije.
  • Učenik raspravlja o društvenom kontekstu animiranog filma.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Glazbena kultura
  • Uporaba informacijske i komunikacijske tehnologije

Baltazarovo novo ruho

S pomoću zadataka priloženih u digitalnom alatu ThingLink objasnite učenicima što je krug boja te podjelu na osnovne, sekundarne i tercijarne boje. Upoznajte ih s pojmom kontrast boje prema boji. Ukratko se osvrnite na krokije koje su crtali na početku sata i pitajte ih prepoznaju li odgovarajuće pojmove. Potaknite učenike da aktivno promatraju umjetnička djela u navedenome digitalnom alatu. Prikažite im djelo Renéa Magrittea Ljudsko stanje iz 1935. godine. Potaknite ih da na tom djelu uoče različite vrste boja i zaključe je li ostvaren kontrast boje prema boji. Zatim im prikažite umjetničko djelo Leptir M. C. Eschera iz 1948. godine te ih pitajte s kojim biljkama i životinjama u prirodi mogu povezati osnovne boje.

Učenike organizirajte u četveročlane grupe i usmjerite ih na slikarski zadatak prikazivanja slobodne kompozicije koja će se sastojati od glavnih likova iz nekoliko animiranih filmova domaće (Profesor Baltazar, Cvrčak i mravica) i strane (Bambi, Kralj lavova, Avanture male Chihiro, La Linea) produkcije. Radit će na velikom formatu papira prema predlošku izrađenom u digitalnom alatu ThingLink koji će se sastojati od izmijenjene, monokromatske varijante glavnih likova iz navedenih animiranih filmova. Učenici će u radu upotrijebiti samo osnovne boje kako bi prikazali kontrast boje prema boji, a na isti način trebaju prikazati i pozadinu slike. Za izradu likovnog rada koristit će se kolažnim papirom i temperama u omjeru koji im najbolje odgovara, u skladu s osobnim sklonostima i dogovorom u grupi.

Postupci potpore

U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da su učenici s teškoćama u razvoju heterogena skupina i da je odabir prilagodbi te razinu i intenzitet potpore potrebno temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično) te na obilježjima teškoće koju ima.

Pri poučavanju novih sadržaja, u spomenutom slučaju krug boja i kontrast boje prema boji, preporučuje se u izlaganju koristiti se pojmovima bliskima učeniku te verbalne informacije popratiti vizualizacijom. Primjerice, slikovnim prikazom na ThingLinku vodeći računa o grafičkim prilagodbama teksta i vizualnoj zasićenosti prikazanog.

Potrebno je iznositi informacije postupno te češće ponavljati važan sadržaj. Ključno je jasno prikazati novi sadržaj s već usvojenim te objasniti svrhu sadržaja koji se usvaja, uz provjeru razumijevanja. Učenika s teškoćama u razvoju poželjno je ohrabrivati za spontano izražavanje i poticati razvoj kreativnog razmišljanja usmjeravajući ga dodatnim potpitanjima.

Učeniku s teškoćama unaprijed pripremite karticu sa sažetim objašnjenjem novih ključnih pojmova (krug boja, kontrast boje prema boji) služeći se alatom MS Word. Omogućite mu da se karticom koristi tijekom nastavnog procesa.

Učenika s teškoćama u razvoju povežite sa skupinom motiviranih učenika kako bi ga, prema potrebi, mogli usmjeravati i/ili pružati odgovarajuću potporu.

Služeći se alatom MS Word, za učenike s poremećajem aktivnosti i pažnje, učenike s teškoćama iz spektra autizma te učenike s intelektualnim teškoćama, dobro je predvidjeti etapne upute (slikovne i/ili pisane) za dogovorenu aktivnost koju mogu obavljati, uvijek uz provjeru razumijevanja.

Za svakog je učenika poželjno predvidjeti ulogu koju će imati u izradi rada u skladu s njegovim sposobnostima i potrebama. Primjerice, kako bi učenik s motoričkim poremećajem, poremećajem aktivnosti i pažnje ili intelektualnim teškoćama uspješno sudjelovao u izradi, on može bojiti veće površine ili lijepiti izrezane materijale od kolažnog papira. Učeniku s oštećenjem vida osigurajte pripremljene materijale s različitim taktilnim površinama (hrapave, glatke, rebraste i slično) i primjereno osvjetljenje.

Ako učenik ima pomoćnika u nastavi ili stručnog komunikacijskog posrednika preporučuje se uključiti ih u provedbu aktivnosti kao dodatnu potporu. Omogućite učenicima da ravnopravno sudjeluju u aktivnostima te ih potičite da što više rade samostalno.

Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.

Nastavna aktivnost za predmet X

Baltazarovo novo ruho

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik crta kroki i sudjeluje u izradi grupnog rada.
  • Učenik analizira likovna i vizualna umjetnička djela.
  • Učenik proučava digitalni sadržaj o animaciji, vrstama boja i kontrastu boje prema boji te crta i slika.
Razina složenosti primjene IKT
  • Napredna
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Priroda
  • Uporaba informacijske i komunikacijske tehnologije

Kraj – The End

Učenici će izložiti likovne radove, a zatim će navesti zapažanja vezana za originalnost i uspješnost likovnih rješenja. Potaknite učenike na raspravu. Izradite kviz provjere znanja koristeći se digitalnim alatom Wordwall i usporedite uspješnost grupe.

Postupci potpore

U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da su učenici s teškoćama u razvoju heterogena skupina i da je odabir prilagodbi te razinu i intenzitet potpore potrebno temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično) te na obilježjima teškoće koju ima.

Unaprijed pripremite karticu s pitanjima koja obuhvaćaju ključne sastavnice razgovora (osnovne boje, kontrast boje prema boji, glazba). Karticu možete izraditi u alatu MS Word i pritom poštujte grafičku prilagodbu sadržaja. Omogućite učeniku s teškoćama dodatno vrijeme da ih pročita i razmisli o odgovorima.

Učenicima s teškoćama u razvoju, osobito učenicima s oštećenjem vida i učenicima s poremećajem iz autističnog spektra, omogućite multimodalno istraživanje radova (dodirom i mirisom) kako bi upotpunili svoj doživljaj.

Učenika s teškoćama u razvoju poželjno je ohrabrivati za spontano izražavanje i poticati razvoj kreativnog razmišljanja. U tome ga usmjeravajte dodatnim kratkim i jasnim pitanjima te kraćim potpitanjima (pomoćna pitanja za, primjerice, usmjeravanje odgovora).

Pri izradi kviza potrebno je postavljati kratka i jasna pitanja, izbjegavati igre riječima te provjeravati razumiju li učenici upute. Omogućite dulje vrijeme za rješavanje zadatka ili smanjite broj zadataka zbog teškoća jezične obrade.

Ako učenici samostalno rješavaju kviz, učeniku s teškoćama omogućite rad u paru s motiviranim učenikom.

Učeniku s teškoćama u razvoju dopustite upotrebu kartice sa sažetim objašnjenjem novih ključnih pojmova (krug boja, kontrast boje prema boji).

Unutar grupe je za svakog učenika poželjno predvidjeti ulogu koju će imati u rješavanju kviza u skladu s njegovim sposobnostima i ograničenjima. Primjerice, učenik s oštećenjem vida može usmeno davati odgovore, a netko drugi iz grupe će ih zapisivati.

Ako učenik ima pomoćnika u nastavi ili stručnoga komunikacijskog posrednika, preporučuje se uključiti ih u provedbu aktivnosti kao dodatnu potporu. Omogućite učenicima da ravnopravno sudjeluju u aktivnostima te ih potičite da što više rade samostalno.

Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.

Nastavna aktivnost za predmet X

Kraj – The End

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik opisuje i uspoređuje svoj kroki i grupni rad s radovima drugih učenika te upućuje na zanimljiva rješenja ili moguća poboljšanja.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Uporaba informacijske i komunikacijske tehnologije

Dodatna literatura, sadržaji i poveznice

A je to! (orig. Pat a Mat) (1976.)

The Pink Panther Show (1969.)

Linija (orig. La Linea) (1969.)

Profesor Baltazar (1967. ‒ 1978.)

René Magritte, Ljudsko stanje (1935.)

Animacija. Filmska enciklopedija, mrežno izdanje. Leksikografski zavod Miroslav Krleža, 2019.

Filmska enciklopedija – Animacija

Svjetski dan animiranog filma

Kako nastaje animirani film: tradicionalna, stop i 3D animacija

Upute za izradu FlipBooka

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.