Međupredmetna tema
Zdravlje
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

Pregledi su bitni - ne samo oni na Instagramu

Međupredmetna tema
Zdravlje

Odgojno-obrazovna očekivanja
ključni pojmovi
  • MAT: vjerojatnost, događaj
  • IZVAN: samopregledi, rizici za zdravlje, maligne bolesti
  • BIO: preventivni programi, sistematski pregled
  • FIZ: tlak krvi, hidrostatički tlak, vanjski tlak na fluid
Nastavna aktivnost za predmet Matematika

Vjerojatno sam zdrav

Upitajte učenike znaju li što je dijabetes, koliko ljudi boluje od te bolesti, obolijevaju li samo odrasli ili mogu i djeca. Koliko, po njihovom mišljenju, šećerna bolest ugrožava i otežava svakodnevni život oboljelima. Zamolite ih da usporede dijabetes s još nekim bolestima kao što su bolesti srca (srčani infarkt), hipertenzija ili maligne bolesti. Pomoću alata Mentimeter (Ranking) učenici neka pokušaju rangirati bolesti po smrtnosti npr. dijabetes, karcinom, bolesti srca, itd.

Podijelite učenike u grupe (3 - 4 učenika) i svakoj dodijelite opis jedne osobe, npr. muškarac, 50-60 g., prekomjerna tjelesna masa, zatim žena 30-40 godina, normalne tjelesne mase, djevojčica, 10-14 g., normalne tjelesne mase, dječak, 5-7 godina, pothranjen ili sl.

Uputite učenike da istraže statističke podatke o broju osoba oboljelih od dijabetesa na stranicama Zdravlje za sve i Javnozdravstveni značaj šećerne bolesti. Posebnu pažnju neka usmjere na podatke o zdravstvenim komplikacijama izazvanim dijabetesom, stopi smrtnosti, vrstama dijabetesa, statističkim podacima po dobi, spolu, tjelesnoj masi, itd.

Nakon proučavanja podataka zamišljaju hipotetsku situaciju, oni su dodijeljena im osoba i nikad nisu bili na sistematskom pregledu.

Iz podataka koje su istražili i na osnovu broja građana Hrvatske računaju kolika je vjerojatnost da upravo oni boluju od dijabetesa tipa 1 ili dijabetesa tipa 2, kolika je vjerojatnost da će, ako im ta bolest još nije otkrivena, u idućih 5 godina razviti teže komplikacije (bolest srca, bubrega, i sl.).

Svaka grupa koristeći Piktochart izrađuje za svoju osobu infografiku s izračunima i zaključcima o opasnosti neotkrivanja bolesti na vrijeme koju će prezentirati pred razredom. Nakon izlaganja, opet upitajte učenike što misle koliko je dijabetes opasan po život čovjeka, znaju li čemu služi europska kartica zdravstvenog osiguranja i kako je mogu koristiti. Upitajte ih može li se pravovremenim otkrivanjem bolesti produžiti život i povećati kvaliteta života, što su zaključili o redovitosti sistematskih pregleda u određenoj dobi, što znaju o mogućnosti naručivanja na preglede elektronskim putem i preuzimanja lijekova u ljekarnama putem elektronskih recepata i sl.

Postupci potpore

Za učenike sa specifičnim teškoćama u učenju materijale za istraživanje unaprijed pripremite i učinite ih lakim za čitanje (povećajte font, prorede, svaku rečenicu napišite u novi red). Skratite rečenice, izbacite nebitno, istaknite podebljanjem ključne pojmove. Za izračunavanje vjerojatnosti pripremite im primjer riješenog zadatka ili formulu s perceptivno istaknutim elementima.
Za korištenje digitalnih alata izradite kratke pisane ili slikovne upute.

Više u: Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Učenici istražuju statističke podatke o broju djece školske dobi s dijagnosticiranim dijabetesom, za potrebe ove aktivnosti mogu kontaktirati i Zavod za školsku medicinu u svojoj lokalnoj zajednici. Prikupljene podatke prikazuju grafički, npr. linijskim dijagramom, kako bi uočili porast/pad broja novodijagnosticiranih slučajeva. Iz podataka o faktorima rizika i uz konzultaciju s liječnicima školske medicine donose zaključak/preporuku na što djeca i mladi mogu utjecati kako bi izbjegli razvoj ove bolesti. Sve prikupljene podatke, grafikon i zaključke prikazuju na plakatu izrađenom u Piktochart koji postavljaju na mrežne stranice škole, ali mogu ih i isprintati i postaviti u školi na vidljivo mjesto.

Nastavna aktivnost za predmet Matematika

Vjerojatno sam zdrav

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Drugi razred srednje škole
Odgojno-obrazovni ishodi
  • SŠ MAT E.2.1. Primjenjuje vjerojatnost.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost
Izvannastavna aktivnost

Brine li se David za svoje tijelo?

Na početku aktivnosti, koristeći PowerPoint prezentaciju, učenicima prikažite rečenicu „U zdravom tijelu zdrav duh“. Zajedno komentirajte rečenicu i dovedite razgovor do zaključka kako je preduvjet za mogućnost zdravog, dugog i kvalitetnog života zdrav duh (što podrazumijeva mentalno, emocionalno i duhovno zdravlje) i zdravo tijelo za što se svakodnevno trebamo brinuti. Povedite razgovor s učenicima o segmentima zdravog života koji nam pomažu održati zdravlje tijela i duha.

Zatim učenicima prikažite reprodukcije dva antička grčka kipa: Bacač diska (Miron, oko 450. g. pr. Kr.) i Hrvatski Apoksiomen (nepoznati autor, 2. ili 1. st. pr. Kr.). Zamolite ih da istraže i izdvoje koga te skulpture prikazuju. Zamolite ih i da usmeno opišu oblikovanje ljudskog tijela, povezanost oblikovanja tijela i poze s obzirom na ikonografiju i razdoblje kojem skulptura pripada (Olimpijske igre u antičkoj Grčkoj), a zatim im objasnite pojmove omjer i sklad na temelju ova dva primjera. Na sljedećem slajdu prezentacije prikažite Michelangelovu skulpturu Davida te kampanji Njemačkog olimpijskog sportskog saveza. Upitajte učenike da odrede koje im se tijelo čini zdravijim te ih uputite neka obrazlože zašto povezujući ove primjere s prethodne dvije skulpture. Upitajte učenike na koje bi sve liječničke preglede zbog povećanog rizika uputili skulpturu David modificiranu u kampanji Njemačkog olimpijskog sportskog saveza.

Uputite učenike na informacije dostupne na stranicama Hrvatskog zavoda za javno zdravstvo te im pomognite u izradi ankete kojom će ispitati važnost odlazaka na redovite sistematske i preventivne preglede, učestalost obavljanja samopregleda te razloge zbog kojih osobe obavljaju/ne obavljaju navedene preglede redovito. Uputite učenike da anketiraju što širi krug ljudi (roditelji, ostali profesori, rodbina,...). Nakon toga, zajedno komentirajte rezultate, navike osoba koje su ispunile anketu te razloge zbog kojih odlaze/ne odlaze na takvu vrstu pregleda. Ukažite učenicima kako je, osim što je važno voditi zdrav život, važno i redovito odlaziti na sistematske i preventivne preglede te obavljati samopreglede jer postoje opasne bolesti koje ne moraju u prvim stadijima bolesti, kada postoji najveća šansa za izlječenje, imati golom oku vidljive simptome poput povišene tjelesne temperature ili bolova.

Zatim usmjerite aktivnost prema pet najčešćih karcinoma u Republici Hrvatskoj: rak pluća, rak dojke, rak vrata maternice, rak prostate, rak debelog crijeva. Podijelite učenike u šest grupa, a svakoj grupi dodijelite jednu temu ovisno o organu koji karcinom može zahvatiti. Svaka grupa neka odabere jedan poznati grčki akt te ga u pravilnim omjerima i anatomski što točnije olovkom nacrta na bijelom hameru veličine 50x70cm (prijedlozi: Afrodita Knidska, Nosač koplja, Afrodita Miloska, Kuros, Diadumenos). Uputite učenike da flomasterom u nacrtano tijelo ucrtaju organ i njegov položaj u ljudskom tijelu. Uputite učenike da istraže najbitnije informacije vezane uz ove teme (redoviti pregledi, simptomi, samopregledi ukoliko su mogući i slično) i izdvoje ih na plakatu te da osmisle tekstualno i vizualno zanimljiv naslov koji će privući prolaznika da promotri plakat. Postavite plakate na vidljivo mjesto u školi kako bi ih i drugi učenici i zaposlenici škole mogli vidjeti.

Izvannastavna aktivnost

Brine li se David za svoje tijelo?

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Prvi razred srednje škole
Svrha
  • Upoznati učenike o važnosti brige o vlastitom zdravlju i usvajanja navike odlazaka na redovite liječničke sistematske i preventivne preglede.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost
Nastavna aktivnost za predmet Biologija

Bolje spriječiti, nego liječiti?

Započnite sat pitanjem: Što se krije iza izreke: "Bolje spriječiti, nego liječiti?" Podijelite zatim učenike u pet grupa i svaka neka istraži jedan nacionalni preventivni program ranog otkrivanja koji se provodi u Republici Hrvatskoj: 1. grupa - Rak dojke; 2. grupa - Rak prostate; 3. grupa - Rak pluća; 4. grupa - Rak debelog crijeva i 5. grupa - Rak grlića maternice. Tijekom istraživanja neka ispune radne listiće koje ste pripremili koristeći Word Online i s njima podijelili koristeći OneDrive (po jedan listić za svaku grupu). Listići neka budu imenovani prema nazivima preventivnih programa, a na svakom listiću učenici trebaju ispuniti sljedeća polja: cilj preventivnog programa, simptomi bolesti na koju se odnosi preventivni program, osobne mjere prevencije, ciljana skupina te kako je osmišljen marketing preventivnog programa (gdje se i kako popularizira te kako se ciljana skupina uključuje u program).

Nakon toga neka svaka grupa osmisli novi preventivni program s kojim treba upoznati određenu ciljnu skupinu odraslih osoba. Dodijelite svakoj grupi učenika jednu od sljedeći bolesti: paradentoza, degenerativne bolesti kralježnice, kronične opstruktivne plućne bolesti, dijabetes i depresija. U uvodu neka navedu cilj svog preventivnog programa i ciljanu skupinu, a zatim neka opišu glavne simptome koji ukazuju na određenu bolest, rizična ponašanja i mjere prevencije. Na kraju neka osmisle i način kojim bi predstavili svoj preventivni program javnosti. Svoje uratke izrađene koristeći Sway neka objave na mrežnoj stranici škole.

Postupci potpore

Za učenike sa specifičnim teškoćama u učenju i one s poremećajem pažnje, materijale za provođenje istraživanja jednog od nacionalnih programa, prema preferenciji učenika, unaprijed pripremite. Učinite ih lakim za čitanje (povećajte font, prorede, svaku rečenicu napišite u novi red). Skratite rečenice, izbacite nebitno, istaknite podebljanjem ključne pojmove. Za korištenje digitalnih alata izradite kratke pisane ili slikovne upute.
Više u: Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Zainteresiranim učenicima predložite da snime intervjue s liječnicima koji rade u ambulantama specijaliziranima za preventivne preglede te neka istraže neke profesionalne bolesti, uz koja su zanimanja vezana te na koji se način provodi prevencija i zaštita radnika. Svoje uratke neka predstave u razredu ostalim učenicima te neka organiziraju kratku debatu na temu: “Bolje je spriječiti, nego liječiti”.

Nastavna aktivnost za predmet Biologija

Bolje spriječiti, nego liječiti?

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Drugi razred srednje škole
Odgojno-obrazovni ishodi
  • SŠ BIO B.2.1. Objašnjava održavanje i narušavanje homeostaze u različitih organizama.
  • SŠ BIO C.2.2. Uspoređuje energetske potrebe organizama u različitim fiziološkim stanjima.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost
Nastavna aktivnost za predmet Fizika

S Fizikom nema tlake

Upitajte učenike znaju li što je to hipertenzija ili povišeni krvni tlak. Može li tlak biti opasan po zdravlje? Potaknite učenike da pronađu što više informacija o hipertenziji, tj. bolesti koju se smatra jednom od najopasnijih nezaraznih bolesti na svijetu. Preporučite im stranice Hrvatskog zavoda za javno zdravstvo, ali ih nemojte ograničavati u potrazi. Učenici neka zapišu podatak koji ih je najviše iznenadio na Padlet zidu. Zajedno prokomentirajte napisane rečenice i navedite ih da sami uoče dob u kojoj se učestalije javlja ova bolest te na njene posljedice. Upitajte ih primjećuju li u svojem ponašanju neke štetne životne navike koje bi mogle u zreloj dobi dovesti do razvoja hipertenzije i što bi oni sami mogli učiniti već danas.

Usmjerite pozornost učenika prema instrumentima za mjerenje krvnog tlaka. Na koji način se mjeri krvni tlak i čemu služi stetoskop u svemu tome? Pogledajte s učenicima video Kako mjeriti krvni tlak (uključite automatski prijevod na hrvatski jezik). Hidraulički tlak javlja se u zatvorenoj tekućini zbog djelovanja vanjske sile. S učenicima raspravite na koji način pritisna sila utječe na fluide i tlak te što predstavlja tu silu u ovom videu.

Učenici neka skiciraju dijagram sila koje djeluju na krv u krvnoj žili ruke prilikom mjerenja krvnog tlaka. Dva trenutka su važna: trenutak kada su sile iznosom jednake, ali suprotno orijentirane i trenutak kada jedna sila ima veći iznos. Podsjetite učenike na prikaz sila usmjerenim dužinama. Upitajte učenike koji organ stvara taj pritisak u našem tijelu i na koji način? Ako djeluje ista sila, utječe li na tlak i širina samih žila kroz koje prolazi krv? U videu se spominje i mjerna jedinica mmHg pa se podsjetite i mjernih jedinica za tlak koje učenici znaju iz osnovne škole. Možete vježbati i vještinu pretvaranja mjernih jedinica kroz nekoliko pretvorbi, a rješenja mogu provjeriti preko nekog pretvarača mjernih jedinica kao npr. Pretvorba jedinica. Kod ovog pretvarača može se prilagoditi broj decimala u prikazu i dobro je što prikazuje rezultat pretvorbe u sve slične mjerne jedinice.

Na jednostavnom modelu možete zorno pokazati učenicima princip rada hidrauličkog tijeska. Učenici neka dvije šprice različitih promjera povežu plastičnom cijevi i ispune ih vodom. Uteg poznate mase predstavlja vanjsku silu koja pritišće klip i djeluje na fluid unutar šprice. Zadatak za učenike je da izračunaju tlak koji djeluje na fluid. Unutrašnji promjer šprice neka izmjere pomičnom mjerkom kako bi izračunali površinu kruga (presjeka). Šprica koju pritišće uteg mora biti učvršćena i stajati tako da uteg ne pada pa u tu svrhu možete iskoristiti stalak za epruvete kakve koriste kemičari. Dimenzije parova šprica će biti u većini slučajeva iste pa nakon dobivenih rezultata prokomentirajte i istaknite utjecaj različitih utega na istu površinu. Potaknite ih na dodatno razmišljanje pitanjem utječe li i atmosferski tlak na rezultate.

U prirodnom okruženju na tlak u krvnim žilama utječe rastezljivost (elastičnost) stijenki koja je promjenjiva i smanjuje se sa starošću osobe. Osim toga kod starije populacije smanjuje se i promjer krvnih žila uslijed aterosklerotičnih promjena što sve zajedno doprinosi povišenju krvnog tlaka.

Postupci potpore

Za učenike sa specifičnim teškoćama u učenju ili onima s poremećajem pažnje prilagodite tekstove za istraživanje, a zadatke (izvedbu nekoliko aktivnosti) razdijelite po koracima.
Za preračunavanje mjernih jedinica učenicima sa specifičnim teškoćama u učenju dajte primjer riješenog zadatka.
Osigurajte opise videa za učenike s oštećenjem vida ili donesite tlakomjer u učionicu kako bi ga učenik mogao opipati i upoznati se s načinom funkcioniranja. Omogućite učenicima s oštećenjem vida da opipaju model rada hidrauličkog tijeska.
Za korištenje digitalnih alata izradite kratke pisane ili slikovne upute.
Više u: Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Zainteresirani učenici mogu digitalnim tlakomjerom izmjeriti tlak svojim kolegama iz razreda. Prvo mjerenje neka bude nakon mirovanja od deset minuta, a drugo mjerenje nakon desetak sklekova i čučnjeva. Uključite se i vi. S rezultatima mjerenja (bez osobnih podataka) otiđite do liječnika školske ili obiteljske medicine i saznajte jesu li prikupljene vrijednosti normalne ili netko od sudionika istraživanja treba više poraditi na svom zdravlju te zašto postoje razlike vezane za razinu aktivnosti ili stresa. Neka saznaju i kako djelovati, a zatim neka svoja saznanja podijele s ostatkom razreda u vidu plakata izrađenog koristeći Piktochart. Rezultate mjerenja neka prikažu tablično te neka istaknu najvažnije zaključke.

Nastavna aktivnost za predmet Fizika

S Fizikom nema tlake

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Drugi razred srednje škole
Odgojno-obrazovni ishodi
  • SŠ FIZ B.2.1. Primjenjuje zakone statike fluida.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.