Predmet
Biologija
Veličina slova
scenarij poučavanja

Izvršavaju naredbe poglavice

Naziv predmeta
Biologija

Razred
8. razred, osnovna škola

Odgojno-obrazovni ishodi
ključni pojmovi
  • mišić
  • mišićna stanica
  • mišićni snop
  • mišićni snopić
  • mišićno vlakance

Izradimo kako bismo razumjeli!

Pripremite vunu za pletenje crvene boje, konac plave, crvene i žute boje i prozirnu foliju za kućanstvo. Izaberite i fotografa ili sami fotografirajte tijek izrade modela mišića. Narežite vunu na komade dugačke 40 – 50 cm i svakom učeniku podijelite po tri komada. Zadajte im da na svojim komadima vune na svakih otprilike 5 cm naprave čvor. Kad završe zadatak, podijelite im komade prozirne folije čija će duljina biti 5 cm veća od najdužeg komada vune. Neka u paru učenici spoje vunu u snopove i omotaju je prozirnom folijom, ne više od tri puta. Zatim neka po tri para učenika svoje snopiće omotaju folijom nakon što su među njih dodali i konac. Na kraju ujedinite sve snopove u jedan veliki snop. Fotografije etapa izrade modela naknadno možete objaviti na društvenoj mreži Yammer. Služeći se modelom, potaknite učenike da se prisjete usložnjavanja građe organizma pa na portalu Mozaik education učenicima prikažite 3D animaciju Građa poprečnoprugastih mišića kako bi je učenici usporedili s modelom mišića koji su izradili. Raspravite i navedite učenike na zaključak o građi mišića.

Neka učenici za domaću zadaću od objavljenih fotografija izrade videozapis izrade mišića u alatu Animoto.

Napomena: Za pristup portalu za učenje Mozaik education potrebno se prethodno prijaviti. Tjedno je besplatno dostupno 10 videozapisa ili 3D prikaza te 10 obrazovnih alata ili igara.

Postupci potpore

U izvođenju aktivnosti mogu sudjelovati svi učenici. Pri izradi modela mišića učenicima je poželjno etapno demonstrirati način rada i provjeravati ispravnost postupka. Učenike s oštećenjima vida potrebno je usmjeravati opisom materijala i uputama po koracima izvođenja aktivnosti, u kojoj se oni oslanjaju na opip, i po potrebi im fizički pomagati u izradi modela, kao i učenicima s motoričkim oštećenjima. U Didaktičko-metodičkim uputama za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama možete pronaći kako uključiti učenike u aktivnost sudjelovanja u raspravi.

Nastavna aktivnost za predmet X

Izradimo kako bismo razumjeli!

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • povezati građu poprečnoprugastog mišića s načinom njegova rada
Razina složenosti primjene IKT
  • napredna
Korelacije i interdisciplinarnost

Brže, više, jače

Unaprijed zadajte učenicima da na sat donesu bočicu vode od 0,5 ili 1 L. Započnite aktivnost vježbama za mišiće nadlaktice pokazujući učenicima i dajući im pritom upute o tijeku izvođenja vježbi. Prijedlog je da učenicima pokažete dvije vježbe koje će vježbati jednom pa drugom rukom onoliko puta koliko mogu i zabilježiti maksimalan broj podizanja za svaku ruku. Možete odrediti i vježbu u intervalima, primjerice tri intervala, s odmorima od jedne minute. Zadajte im zatim da svaki sljedeći dan sami urade iste vježbe i zabilježe maksimalan broj podizanja bočice. Pretpostavite da će nakon dva tjedna svaki učenik ostvariti pozitivan pomak u podizanju bočice. Bilješke mogu voditi u programu Excel. Za tjedan dana obradite podatke s učenicima. Neka učenici izrade dijagrame u istom alatu, a zatim ih predstave ostatku razreda. Aktivnost možete proširiti i tako što će učenici mjeriti opseg nadlaktica prije nego započnete aktivnost i nakon što završe dvotjedno vježbanje. Komentirajte rezultate, raspravite i o atrofiji mišića tijekom dugotrajnog mirovanja (primjerice zbog gipsa) i navedite učenike na zaključak o važnosti svakodnevne tjelovježbe. Dijagrame, koje imenujte anonimno (učenik 1 / učenica 2) objedinite u izvještaju u kojem ćete naglasiti i važnost tjelovježbe. Izvještaje izradite u alatu Piktochart i prikažite u školskom predvorju tijekom Sportskoga dana ako se u školi obilježava. Ako se ne obilježava, objavite uradak na mrežnoj stranici škole.

Postupci potpore

U izvođenju aktivnosti mogu sudjelovati svi učenici. Učenicima s motoričkim oštećenjima potrebno je modulirati aktivnost podizanja bočice vode ovisno o njihovim sposobnostima te voditi brigu o vremenskim zahtjevima. Za učenike s oštećenjima vida potrebno je predvidjeti bilježenje rezultata na zvučnoj razini. U Didaktičko-metodičkim uputama za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama možete pronaći kako uključiti učenike u aktivnost sudjelovanja u raspravi.

Nastavna aktivnost za predmet X

Brže, više, jače

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • objasniti važnost tjelovježbe
Razina složenosti primjene IKT
  • napredna
Korelacije i interdisciplinarnost

Dinamika aktina i miozina

Unaprijed zadajte učenicima da pitaju starije članove obitelji o tradicionalnim igrama njihova doba (kamena s ramena, povlačenje konopca, skakanje u vrećama, brzo hodanje uz nošenje jajeta u žlici i sl.). Ako učenici budu imali poteškoća u pronalaženju odgovarajućih sugovornika, potrebne informacije mogu pronaći na dostupnim mrežnim stranicama. Neka od dobivenih informacija u skupinama izrade prezentacije u alatu Google Prezentacije iz paketa Google Disk , a neka pripreme i demonstraciju zadane igre koristeći se pripremljenom prezentacijom. Nakon demonstracije svake igre pokrenite oluju ideja pitanjem Koje mišiće koristimo da bismo izveli igru?, a odgovore bilježite na slajd nakon opisa igreRaspravite o odgovorima, a zatim na Nacionalnom portalu za učenje na daljinu „Nikola Tesla“ – Digitalni obrazovni sadržaji, Biologija nastavnici, Biljna fiziologija i fiziologija čovjeka, Fiziologija mišićnih kontrakcija na 9. stranici pokrenite videozapis o kontrakciji mišića uz pripremljeni organizator pažnje. Kako biste dodatno razjasnili prirodu mišićnih kontrakcija, na Nacionalnom portalu za učenje na daljinu „Nikola Tesla“ – Digitalni obrazovni sadržaji, Biologija učenici, Biljna fiziologija i fiziologija čovjeka, Fiziologija mišićnih kontrakcija na 6. stranici možete pronaći videozapis o kontrakciji mišića gdje su pojašnjene aktinske i miozinske niti.

Na kraju raspravite o načinu rada mišića, o njegovoj podražljivosti i navedite učenike na zaključak o prikazanim mehanizmima.

Napomena: Za pristup Nacionalnom portalu za učenje na daljinu „Nikola Tesla“ potreban je elektronički identitet u sustavu AAI@EduHr.

Postupci potpore

U izvođenju aktivnosti mogu sudjelovati svi učenici. Uz videozapis o kontrakciji mišića za učenike s intelektualnim teškoćama po potrebi izradite pojednostavnjeni vizualni predložak. Učenike s oštećenjima vida potrebno je tijekom gledanja voditi opisom. U Didaktičko-metodičkim uputama za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama možete pronaći kako uključiti učenike u aktivnost sudjelovanja u raspravi.

Nastavna aktivnost za predmet X

Dinamika aktina i miozina

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • povezati građu poprečnoprugastog mišića s načinom njegova rada
  • razlikovati mišiće koji su pod utjecajem naše volje i mišiće koji nisu
Razina složenosti primjene IKT
  • napredna
Korelacije i interdisciplinarnost

Na njih ne možemo utjecati

Kako biste potaknuli zanimanje učenika, pustite im zvukove otkucaja srca, prolazak krvi kroz arterije i peristaltiku crijeva pa pokrenite oluju ideja u kojoj će učenici pokušati odgonetnuti koji su to zvukovi. U tome vam može pomoći i videozapis Virtualno kucanje srca na 180 otkucaja u minuti (Virtual heart beating at 180 bpm), u trajanju od 1:08 min. Raspravite o odgovorima učenika i upitajte ih: Biste li mogli zaustaviti rad svojega srca ili smiriti crijeva? Vrlo brzo učenici će doći do zaključka kako rad tih organa nije pod utjecajem naše volje.

Uputite zatim učenike da u paru izrade stripove u alatu ToonDo na temu dijaloga između srčanog i glatkog, poprečnoprugastog i srčanog te poprečnoprugastog i glatkog mišića o njihovu poslu, koristeći se dostupnim podatcima u udžbeniku i/ili pouzdanim mrežnim stranicama. Parovi neka predstave svoje uratke, a nakon predstavljanja pojedinih tema raspravite o ulogama pojedinih vrsta mišića. Poveznice na gotove stripove učenici mogu podijeliti na društvenoj mreži Edmodo kako bi ih upotrebljavali kasnije, za ponavljanje gradiva.

Postupci potpore

U izvođenju aktivnosti mogu sudjelovati svi učenici. Učenicima oštećena sluha možete zvukove otkucaja srca dodatno ritmički vizualizirati, npr. označavanjem ritma prstom, olovkom i sl. Pri izradi stripa poželjno je odrediti uloge članova para. Slabovidnim i slijepim učenicima te učenicima s motoričkim teškoćama pri izradi stripa osigurajte pomoć vršnjaka. U Didaktičko-metodičkim uputama za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama možete pronaći kako uključiti učenike u aktivnost sudjelovanja u raspravi.

Za učenike koji žele znati više

Učenicima koji žele znati više zadajte da u alatu Kizoa izrade prezentacije o ozljedama mišića. Isto tako, neka istraže i o neuromuskularnim bolestima, a pritom im može pomoći mrežna stranica Saveza društava distrofičara Hrvatske. S učenicima obilježite 21. svibnja, Nacionalni dan oboljelih od neuromuskularnih bolesti.

Učenicima može biti zanimljiva i hipertrofija mišića – bodybuilding, kao i upala mišića i mliječna kiselina.

Napomena: Za pristup Nacionalnom portalu za učenje na daljinu „Nikola Tesla“ potreban je elektronički identitet u sustavu AAI@EduHr (a 6. stranici možete pronaći videozapis o kontrakciji mišića.

Nastavna aktivnost za predmet X

Na njih ne možemo utjecati

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • razlikovati mišiće koji su pod utjecajem naše volje i mišiće koji nisu
Razina složenosti primjene IKT
  • napredna
Korelacije i interdisciplinarnost

Dodatna literatura, sadržaji i poveznice

Dodatni izvori koji Vam mogu pomoći u realizaciji aktivnosti scenarija poučavanja su tekst Kako se bildaju mišići? i animacija Kontrakcija mišića (Sarcomere Contraction).

Dodatna pojašnjenja pojmova možete potražiti na relevantnim mrežnim stranicama – Google znalacStruna (Hrvatsko strukovno nazivlje), Hrvatska enciklopedija i sl.

Napomena: Valjanost svih mrežnih poveznica zadnji je put utvrđena 11. 5. 2018.

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.